recenzje / KOMENTARZE

bez

Marlena Niemiec

Autorski komentarz Marleny Niemiec, laureatki 14. edycji „Połowu”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

bez

wykrochmaliłam włosy w deszczówce odpięłam sprzączki
z pasków przy butach, szlufki puściły mnie wolno
szło się długo na przemian szeroko i wąsko po krawędziach
z gliny po krzywych patykach
szło się pod rękę z pszczołami kawał w noc
trybiki łapały zasięg, rękawki zakrywały knykcie
po drodze potrącało się miski
pluło pestkami śliwek na spółkę z robakami
pęczniały układy scalone z brzuchów
z prochu powstałeś i w proch się


Utwór, który chciałabym przywołać, nosi tytuł „bez”. Nie wiem, czy jakkolwiek przydatne i potrzebne odbiorcy jest odnoszenie się przez autorkę/autora do okoliczności, w jakich wiersz został napisany, jednak krótki i ogólnikowy komentarz z mojej strony nie powinien tekstowi niczego odjąć ani tym bardziej dodać. To może być utwór zasadniczo o czymkolwiek, jak dla mnie jest o pozbywaniu się albo o wyruszaniu w podróż, albo o śnie. Wiersz jest przepełniony poczuciem osaczenia, braku kontroli nad materią, która otacza podmiotkę. Próba wyzwolenia się z zaistniałego stanu rzeczy stanowi dla niej główną motywację do tego, żeby iść – po prostu, poruszać się w sposób instynktowny w bliżej nieokreślonym kierunku. Zaznaczone na początku oczyszczenie się oraz pozbycie nadmiaru materii, choćby tej najbardziej prywatnej i najbliższej osobie mówiącej w wierszu, jest sygnałem rozpoczęcia czegoś nowego, co miałoby spowodować zmianę jej stosunku do świata. Wiersz można interpretować jako pierwszy krok w procesie przejścia z opresyjności do przychylności materii, na jaki liczy podmiotka i który w pewien sposób realizuje się w całym zestawie. Nie jest to przejście pełne i rzucające się w oczy od razu, ponieważ przychylność materii rozumiana jest niejednokrotnie na równi ze śmiercią jako najdoskonalszym i najtrwalszym połączeniu tkanek. To widmo nieustannie towarzyszy osobie mówiącej, jednak w wierszu „bez” podróż dopiero się zaczyna. Relacje podmiotki z różnymi formami przyrody ożywionej i nieożywionej, z pozostałościami po cywilizacji, która także obecna jest w przestrzeni wiersza, są stopniowo zacieśniane i będą odgrywać ważną rolę także w późniejszych etapach wędrówki. Wiersz „bez” mówi o momencie przełomu światopoglądowego i w efekcie pozbywaniu się tego, co dotychczas obecne było w jej życiu oraz sprawiało wrażenie nadmiaru, przytłoczenia.

O AUTORZE

Marlena Niemiec

ur. w 1997 roku, poetka, studentka polonistyki o specjalności antropologiczno-kulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Publikowała w „Wizjach”, „Helikopterze” i „Stonerze Polskim”. W lutym 2019 r. naściennie zaprezentowała swój wiersz na Wernisażu Jednego Wiersza w Otwartej Pracowni w Krakowie. Laureatka XL Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. H. Poświatowskiej. Laureatka 14. edycji „Połowu”. Członkini Krakowskiej Szkoły Poezji im. A. Fredry.

powiązania

Uważność – rola tła – życie flory – linie, punkty, kreski – próba „odwidzenia”

wywiady / O PISANIU Klaudia Pieszczoch Marlena Niemiec

Rozmowa Marleny Niemiec z Klaudią Pieszczoch, laureatką 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Trip w patrzenie

wywiady / O PISANIU Marlena Niemiec Paweł Kusiak

Rozmowa Pawła Kusiaka z Marleną Niemiec, laureatką 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Soundtrack do nekrokapitalizmu

wywiady / O KSIĄŻCE Adam Partyka Weronika Janeczko

Rozmowa Weroniki Janeczko i Adama Partyki, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.

WIĘCEJ

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.

WIĘCEJ

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.

WIĘCEJ

Po pracy praca, czasem nawet poprzez sen

wywiady / O PISANIU Jakub Sęczyk Natalia Kubicius

Rozmowa Natalii Kubicius z Jakubem Sęczykiem, laureatem 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Czterobrygadówka

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Katalog ofert Jakuba Sęczyka, laureata 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Uważność w nadmiarze potrafi być zabójcza

wywiady / O PISANIU Agata Puwalska Michał MYTNIK

Rozmowa Michała Mytnika z Agatą Puwalską, aureatką 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

„Haka!” Czyli wygrażanie przed lustrem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Haka! Agaty Puwalskiej, laureatki 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Uważność – rola tła – życie flory – linie, punkty, kreski – próba „odwidzenia”

wywiady / O PISANIU Klaudia Pieszczoch Marlena Niemiec

Rozmowa Marleny Niemiec z Klaudią Pieszczoch, laureatką 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Między łykiem a drewnem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Ogród w szkle Klaudii Pieszczoch, laureatki 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Trip w patrzenie

wywiady / O PISANIU Marlena Niemiec Paweł Kusiak

Rozmowa Pawła Kusiaka z Marleną Niemiec, laureatką 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Dynamika transgresji, zimno mikrobiologii

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Jasnozielone albo zmartwychwstanę w słonecznikach Marleny Niemiec, laureatki 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Jak widzę w wierszu miłość to coś tam coś tam

wywiady / O PISANIU Michał MYTNIK Paweł Harlender

Rozmowa Pawła Harlendera z Michałem Mytnikiem, laureatem 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Rezultat spojenia oddziałujących na siebie świateł o różnych częstotliwościach

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Hoodshit Michała Mytnika, laureata 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Sam na siebie kręcę gryps

wywiady / O PISANIU Agata Puwalska Paweł Kusiak

Rozmowa Agaty Puwalskiej z Pawłem Kusiakiem, laureatem 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Teoria literatury istnieje tylko w praktyce

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Grypsy proroków Pawła Kusiaka, laureata 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Składam dymisję, usuwam konto

recenzje / KOMENTARZE Paweł Kusiak

Autorski komentarz Pawła Kusiaka, laureata 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Śmieszę, ale i przestraszam

wywiady / O PISANIU Klaudia Pieszczoch Natalia Kubicius

Rozmowa Klaudii Pieszczoch z Natalią Kubicius, laureatką 14. Edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Sami sobie zgotowaliśmy samozatrudnienie

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Imresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Umowa śmieciowa Natalii Kubicius, laureatki 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Jakie miasto, taki Times Square

recenzje / KOMENTARZE Natalia Kubicius

Autorski komentarz Natalii Kubicius, laureatki 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Czy warto być radykalnym, wąchając kwiaty?

wywiady / O PISANIU Jakub Sęczyk Paweł Harlender

Jakub Sęczyk rozmawia z Pawłem Harlenderem, laureatem 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Przekłady demontażu ciemni

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Zakłady montażu jaźni Pawła Harlendera, laureata 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Dynamika transgresji, zimno mikrobiologii

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Jasnozielone albo zmartwychwstanę w słonecznikach Marleny Niemiec, laureatki 14. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ