recenzje / ESEJE

Narratorka z sąsiedztwa

Aleksandra Byrska

Recenzja towarzysząca premierze książki Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Wyobrażam ją sobie trochę jak na okładce książki autorstwa Gosi Herby i Mikołaja Pasierskiego – kobieta stojąca w rozświetlonym oknie wysokiego bloku. Narratorka powieści Emily forever Marii Navarro Skaranger to miejska opowiadaczka historii, uważnie obserwująca dynamikę drobnych, codziennych wydarzeń rozgrywających się we wszechświecie blokowiska. To bardzo istotne, że właśnie tam, bo w perspektywie tej powieści świat poza osiedlami praktycznie nie istnieje. Są samowystarczalnym mikrokosmosem, po którym poruszają się bohaterowie na osi praca-zakupy-dom. To, co na obrzeżach, jest już obce, nawet nieodległy las: „Emily prawie nigdy nie chodzi na leśne spacery, jest typową dziewczyną z miasta, nie wie nawet, czym jest las, idzie po rozgrzanym asfalcie, pchając przed sobą wózek, zna ten asfalt, wyobraża sobie, jak dotyka go policzkiem”. I tak, akcja powieści dzieje się w Norwegii, stereotypowo wyobrażamy sobie ten kraj zupełnie inaczej.

Mamy zatem narratorkę, która swoim wszechwiedzącym okiem zagląda przez okna do mieszkań na blokowiskach i opowiada o tym, co widzi, o tym, co z tego rozumie i co jej zdaniem może się stać. Testuje różne opcje, bierze pod uwagę odmienne rozwiązania – wcale nie ma pewności, co się wydarzy, nie ukrywa, że nie wszystko pojmuje. Snuje historię tytułowej Emily – dziewiętnastoletniej dziewczyny porzuconej w ciąży przez partnera – opisując przede wszystkim jej  zachowania – trochę jak gdyby obserwowała dzikie zwierzę lub obcą, fantastyczną istotę. Niewątpliwie, Emily do końca pozostaje dla niej trochę niepojmowalna, nie potrafi do końca zrekonstruować jej procesów myślowych. Równocześnie jednak ma dla niej wiele empatii i czułości, nie ocenia, pomimo że najłatwiej byłoby posłużyć się stereotypem. Bohaterka przecież jest młodą dziewczyną pracującą w sklepie spożywczym, która nierozważnie związała się z drobnym przestępcą, Pablem, i zaszła z nim w ciążę, lubi się malować, leżeć i oglądać telewizję, ma też duże trudności, żeby zapanować nad swoimi emocjami, czy choćby nad bałaganem piętrzącym się w jej mieszkaniu. Nie potrafi czy ma depresję? To pytanie towarzyszy czytelnikowi przez całą powieść.

Pewne jest, że brak jej kompetencji społecznych – przyglądanie się relacji jej i Pabla jest przejmująco smutne, są oni bowiem zagubieni we własnych emocjach, oczekiwaniach wobec życia i wyobrażeniach, zupełnie dziecinnych, jak ono powinno wyglądać. Reprodukują wzorce wyniesione ze swoich niepełnych rodzin, nie potrafiąc sobie nawet wyobrazić, że to wszystko może wyglądać inaczej. Nie mają w nikim wsparcia, nie umieją rozmawiać i nazywać tego, co czują. Szukają ulgi w pieniądzach i przedmiotach, których zawsze będzie im mało. Charakterystyczna jest dla nich również nieumiejętność czy nawet niemożność podejmowania decyzji – bezwład i dryf to jedyna odpowiedź na wszystko, co ich spotyka i ma to swoje konsekwencje. Ta obojętność jest w pewien sposób rozpaczliwa – przeraża brakiem perspektyw na jakąkolwiek zmianę.

Gdy Emily zostaje matką, chce być dla swojego syna tak dobra jak to tylko możliwe i popełnia poważne błędy wynikające z tej dobrej woli. Jak wtedy, gdy odpowiadając na każdy płacz niemowlęcia, karmi go piersią zbyt często, co powoduje nadmierne przybieranie dziecka na wadze. Skaranger bardzo mocno akcentuje tu nieporadność norweskiego systemu usług społecznych – co z tego, że Emily otrzymuje pieniądze, które dają jej złudne poczucie kontroli nad sytuacją, skoro strach przed Urzędem Ochrony Praw Dziecka (który może jej odebrać prawo do opieki nad synem, jeśli uzna, że nie dba o niego prawidłowo), nie pozwala jej zadawać pytań i prosić o radę. Wraz ze swoją matką nieustannie okłamują pielęgniarki i położne, by nie sprowadzić na siebie zagrożenia utraty nimowlęcia. Zaspokojone potrzeby materialne nie rozwiązują wszystkich problemów i pozostawiają matkę i dziecko wciąż zaniedbanymi oraz wykluczonymi: emocjonalnie i społecznie. Zarówno policjantka, jak i położna klasyfikują ludzi według typów – postrzegają ludzi takich jak Emily i Pablo jako może niegłupich, ale nieogarniętych, zbywają ich westchnieniem i wzruszeniem ramion, nie próbują nawiązać porozumienia.

Emily forever jest książką pełną zwykłych, zupełnie dobrych postaci, lecz są one tak zagubione, że nie są w stanie sobie nawzajem pomóc, okazać czułości, ulżyć wszechobecnie panującej samotności. Blokowiska okazują się pustyniami pełnymi ludzi żyjących w pojedynkę i pozbawionych nadziei. Ta ostatnia wciąż jednak przebłyskuje spomiędzy prostych, bezinteresownych gestów, może jeszcze nie wszystko stracone. Na przekór podziałom, systemom i wykluczeniom.

 

belka_2

O AUTORZE

Aleksandra Byrska

Urodzona w 1990 roku w Krakowie. Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”. Mieszka w Myślenicach.

powiązania

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Zanurzenia

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Rozcierki z ziemi Charlotte van den Broeck w tłumaczeniu Olgi Niziołek, wydanej w Biurze Literackim 12 czerwca 2023 roku.

WIĘCEJ

Przepalone obwody

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej,towarzysząca premierze książki Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Dyskomfort

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Świerzb Fríðy Ísberg w tłumaczeniu Jacka Godka, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2023 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Alicja Sawicka Barbara Frączyk Bartosz Horyza Hubert Zemler Iwona Bassa Marta Lipowicz Mirek Kulisz Ola Lewandowska Patrick Leftwich Patryk Kulpa Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 z udziałem Iwony Bassy, Aleksandry Byrskiej, Barbary Frączyk, Bartosza Horyzy, Zofii Kiljańskiej, Szymona Kowalskiego, Mirka Kulisza, Patryka Kulpy, Patricka Leftwicha, Oli Lewandowskiej, Marty Lipowicz i Alicji Sawickiej w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zelmer.

WIĘCEJ

Ostrzałka do noży, która śpiewa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Histeria Yideum Kim w tłumaczeniu Lynna Suh, Ewy Suh i Katarzyny Szuster, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Literatura chroni nas przed zamknięciem we własnych głowach

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Aleksandra Byrska

Odpowiedzi Aleksandry Byrskiej na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Aleksandra Byrska Bartosz Horyza Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.

WIĘCEJ

Letnim śniegiem i krwią

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Z kamienia i kości Bérengère Cournut w tłumaczeniu Hanny Igalson-Tygielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 12 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Demontaż patriarchatu

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ostatni patriarcha Najat El Hachmi w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2022 roku.

WIĘCEJ

Wspólnota kobiet

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ktokolwiek, tylko nie ja Hałyny Kruk w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 23 maja 2022 roku.

WIĘCEJ

Głowa zaabordowana przez statek mózgowych piratów

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Zofia Kiljańska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Zofią Kiljańską, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2021”.

WIĘCEJ

Pal ogień całą swoją myją

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Myja Jakuba Wiśniewskiego, wydanej w Biurze Literackim 24 stycznia 2022 roku.

WIĘCEJ

Kalcyt i multa

recenzje / KOMENTARZE Aleksandra Byrska

Autorski komentarz Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

A na wszystko śnieży popiół i brokat

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Ola Lewandowska

Rozmowa Oli Lewandowskiej z Aleksandrą Byrską, laureatką 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Imperium Dzieci to cały świat

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Marta Sokołowska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Martą Sokołowską, towarzysząca premierze książki Imperium Dzieci, która ukazuje się w Biurze Literackim 12 lipca 2021 roku.

WIĘCEJ

Taktyka meduz

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Historia (nie)jednego akapitu: „Biedna Emily”

recenzje / KOMENTARZE Maria Navarro Skaranger

Autorski komentarz Marii Navarro Skaranger towarzyszący premierze książki Emily forever w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Foliówka w końcu ląduje na ziemi

wywiady / O KSIĄŻCE Karolina Drozdowska Maria Navarro Skaranger

Fragmenty książki Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Emily forever (2)

utwory / zapowiedzi książek Karolina Drozdowska Maria Navarro Skaranger

Fragmenty zapowiadające książkę Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Emily fofrever (1)

utwory / zapowiedzi książek Karolina Drozdowska Maria Navarro Skaranger

Fragmenty zapowiadające książkę Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ