recenzje / ESEJE

Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg

Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Co tak naprawdę się stało? To pytanie, które dominuje w narracji debiutanckiej powieści Krzysztofa Chronowskiego Nieobecność i przejmuje władzę nad czytelnikiem. Prawdopodobnie wszyscy w jakimś stopniu znamy to uczucie bezsilności wobec przeszłości, zwłaszcza wobec luk rażąco obecnych w historiach rodzinnych. Nawet jeśli dużo wiemy o swoich rodzicach, to historie naszych przodków sięgające czasów wojny kryją już w sobie wiele niedomówień. Strzępy, nieścisłości, wyrwane z kontekstu obrazy, niekompletne wspomnienia – to właśnie materiał, z którego powstaje powieść Chronowskiego. Jego książka to studium ich wpływu na psychikę człowieka.

„Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg” – mówi w pewnym momencie narrator Nieobecności, obchodzi nas mocno, bo jest składnikiem naszej tożsamości, chcemy czy nie, w pewien sposób nas określa. Powieść Chronowskiego jest monologiem skierowanym do ojca głównego bohatera, stara się jednak w swój głos wtopić perspektywy innych członków rodziny. Przemieszcza się przez ich wspomnienia jak przez labirynt. Czytelnik w czasie lektury z trudem porządkuje fakty i osoby. Nie chodzi tu chyba jednak o to, by dowiedzieć się prawdy. Raczej każdy z przedstawionych fragmentów ułoży sobie trochę inną historię, a sam narrator nie doświadczy żadnego rodzaju wyjaśnienia czy oczyszczenia. Uzbiera tylko więcej fragmentów, bo „świat jest pełen ludzi, którzy mają rację”.

Dominacja fragmentu i szczegółu charakteryzuje zresztą budowę tej powieści. Chronowski prowadzi nas przez swoją historię krótkimi szarpnięciami, bez asekuracji. Powoduje to u czytelnika wrażenie zagubienia, mnożą się pytania, na które powoli, mozolnie próbujemy konstruować odpowiedź. Jest tu jednak konieczna nasza współpraca. „W co gra ta wyciągnięta ręka?” – pyta narrator, a dla nas to sygnał, że to on sam z nami pogrywa tak, jak i z nim pogrywają schematy opowiadania, którym konsekwentnie stara się wymykać.

O co więc toczy się stawka tej gry? Wszystko wskazuje na to, że jest bardzo wysoka – to pytania o naturę opowieści, o możliwość poznania innych osób i historii ich życia, o możliwość obiektywizmu, o tożsamość i o to, co tak naprawdę łączy nas z ludźmi określanymi jako nasi krewni. Mieć z kimś wspólne rysy twarzy, podobny chód, wspólne wspomnienia – co to właściwie znaczy? Te ostatnie to zresztą bardzo ciekawy wątek, bo Chronowski porusza tutaj kwestię wspomnień, które należą do rodziny, ale nie są osobiście nasze – wspomnień przekazywanych – takich jak migawki z życia naszych dziadków z czasu wojny, utrwalane w rodzinach pomimo braku bezpośredniego udziału w danym wydarzeniu kolejnych jej członków.

To jest zresztą jednym z najważniejszym tematów książki Chronowskiego – nieobecność w nas puchnie i może zająć bardzo wiele miejsca. Jest zaborcza. Utrudnia odpowiedź na zadane samemu sobie pytanie o to, kim się jest. Narrator Nieobecności żyje z nią od dzieciństwa jak z symptomem choroby – okalecza go, pochłania jego siły. Jako dorosły musi zatem spróbować podjąć rozmowę, zaczyna sklejać i porównywać strzępy pamięci poszczególnych członków rodziny.

Spokrewnieni ze sobą ludzie bywają równocześnie bliscy i dalecy – nic jednak nie zastąpi tak czułych momentów jak ten, gdy odkrywamy fizyczne podobieństwa lub dzielimy szczęśliwe wspomnienia z dzieciństwa. Nawet kiedy jest to trudne, Chronowski pokazuje nam, że warto spojrzeć na tego nieobecnego i uznać, że choć zadał cierpienie – to jest częścią mnie. Chory na schizofrenię brat matki, zamordowany w czasie wojny dziadek, mąż i ojciec – stalinowski prokurator.

Niby nieobecna w życiu bohatera tej książki jest też wojna, dziedziczona jak cień przez kolejne pokolenia. Jednak przeszłość jest emocjonalnym balastem, na który nie mamy wpływu. Przypomina o sobie na każdym kroku.

Co nam zatem pozostaje? Chronowski odpowiada, że trzeba podjąć tę grę – nawet jeśli to nie my ustalamy jej zasady. Jest ona oparta na słowach i emocjach. By się powiodła, musimy umiejętnie uciekać przed zasadzkami gotowych schematów narracyjnych i interpretacji. Nie możemy pozwolić, by literatura stłumiła życie. Dobrym ćwiczeniem będzie lektura Nieobecności – emocjonalnej, kompulsywnej, prowadzonej na rwanym oddechu. Powieści-ucieczki, powieści-pytania i powieści-odpowiedzi – wszystko tutaj zależy od tego, jak sami ją sobie ułożymy.

O AUTORZE

Aleksandra Byrska

Urodzona w 1990 roku w Krakowie. Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”. Mieszka w Myślenicach.

powiązania

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Zanurzenia

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Rozcierki z ziemi Charlotte van den Broeck w tłumaczeniu Olgi Niziołek, wydanej w Biurze Literackim 12 czerwca 2023 roku.

WIĘCEJ

Przepalone obwody

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej,towarzysząca premierze książki Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Narratorka z sąsiedztwa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja towarzysząca premierze książki Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Dyskomfort

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Świerzb Fríðy Ísberg w tłumaczeniu Jacka Godka, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2023 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Alicja Sawicka Barbara Frączyk Bartosz Horyza Hubert Zemler Iwona Bassa Marta Lipowicz Mirek Kulisz Ola Lewandowska Patrick Leftwich Patryk Kulpa Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 z udziałem Iwony Bassy, Aleksandry Byrskiej, Barbary Frączyk, Bartosza Horyzy, Zofii Kiljańskiej, Szymona Kowalskiego, Mirka Kulisza, Patryka Kulpy, Patricka Leftwicha, Oli Lewandowskiej, Marty Lipowicz i Alicji Sawickiej w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zelmer.

WIĘCEJ

Ostrzałka do noży, która śpiewa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Histeria Yideum Kim w tłumaczeniu Lynna Suh, Ewy Suh i Katarzyny Szuster, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Literatura chroni nas przed zamknięciem we własnych głowach

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Aleksandra Byrska

Odpowiedzi Aleksandry Byrskiej na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Aleksandra Byrska Bartosz Horyza Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.

WIĘCEJ

Letnim śniegiem i krwią

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Z kamienia i kości Bérengère Cournut w tłumaczeniu Hanny Igalson-Tygielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 12 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Demontaż patriarchatu

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ostatni patriarcha Najat El Hachmi w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2022 roku.

WIĘCEJ

Wspólnota kobiet

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ktokolwiek, tylko nie ja Hałyny Kruk w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 23 maja 2022 roku.

WIĘCEJ

Głowa zaabordowana przez statek mózgowych piratów

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Zofia Kiljańska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Zofią Kiljańską, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2021”.

WIĘCEJ

Pal ogień całą swoją myją

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Myja Jakuba Wiśniewskiego, wydanej w Biurze Literackim 24 stycznia 2022 roku.

WIĘCEJ

Kalcyt i multa

recenzje / KOMENTARZE Aleksandra Byrska

Autorski komentarz Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

A na wszystko śnieży popiół i brokat

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Ola Lewandowska

Rozmowa Oli Lewandowskiej z Aleksandrą Byrską, laureatką 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Imperium Dzieci to cały świat

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Marta Sokołowska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Martą Sokołowską, towarzysząca premierze książki Imperium Dzieci, która ukazuje się w Biurze Literackim 12 lipca 2021 roku.

WIĘCEJ

Taktyka meduz

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Nieobecność

nagrania / TransPort Literacki Hubert Zemler Krzysztof Chronowski

Czytanie z książki Nieobecność z udziałem Krzysztofa Chronowskiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Zestaw narzędzi podręcznych

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Chronowski

Autorski komentarz Krzysztofa Chronowskiego w ramach cyklu „Powieść w drodze”, towarzyszący premierze książki Nieobecność, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Książki z Biura: Odcinek 15 Nieobecność

nagrania / Między wierszami Krzysztof Chronowski

Piętnasty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.

WIĘCEJ

Nieobecność, czyli o mozaice braków

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Kornhauser Krzysztof Chronowski

Rozmowa Jakuba Kornhausera z Krzysztofem Chronowskim, towarzysząca premierze książki Nieobecność, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Nieobecność

utwory / zapowiedzi książek Krzysztof Chronowski

Fragmenty zapowiadające książkę Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, która ukaże się w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ