recenzje / ESEJE

Dyskomfort

Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Świerzb Fríðy Ísberg w tłumaczeniu Jacka Godka, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Świerzb Fríðy Ísberg to zbiór opowiadań o dyskomforcie. Młoda islandzka pisarka zdaje się sugerować, że im bardziej społeczeństwo idealizuje swoje oczekiwania wobec życia, tym więcej produkuje niespełnionych i zagubionych jednostek. Właściwie każdemu z bohaterów tej książki towarzyszy pewnego rodzaju niewygoda – tłumiony niepokój, zepchnięty na drugi plan, lecz promieniujący i wpływający na wszystko. Niczym nieprzyjemne swędzenie pojawiają się natrętne myśli – strach, niedosyt, obrzydzenie, rozpacz.

Bohaterowie opowiadań Ísberg to przede wszystkim młodzi mieszkańcy Reykjaviku, choć w lekturowej wędrówce przez miasto spotykamy też starsze postacie. Jeśli coś ich łączy, to głównie właśnie niedosyt, zawieszone gdzieś w głowie pytanie, czy to, jak wygląda ich życie, to już wszystko, strach przed byciem pominiętym i nieważnym, zawiedzione oczekiwania, ukradkowe drapanie niezagojonych ran z przeszłości.

Ísberg tworzy narrację wokół drobnych, codziennych zdarzeń, które dzięki pozornie niewielkim pęknięciom stają się przełomowe. Żyjący w pośpiechu, ogłuszeni przez media społecznościowe i tempo życia ludzie pozbawieni dostępu do własnych emocji zatrzymują się, gdy w ich mechanizmach obronnych pojawia się szczelina, przez którą przecieka rozpacz.

Napięcie w Świerzbie budowane jest przez nienasycenie – wieczne pragnienie „czegoś więcej”, przy równoczesnej niechęci do zaangażowania. Większość bohaterów unika konfrontacji z własnymi emocjami, preferuje te rozwiązania, które są wygodniejsze – ciągłe zmiany partnerów, ucieczki, ignorowanie istniejących problemów. Wokół nich narastają i pęcznieją niedomknięte tematy, które stają się „świerzbem” postaci – domagają się uwagi poprzez nieustannie towarzyszący im niepokój.

Niepokój ten jest zresztą świetnie konstruowany przez islandzką pisarkę. Dowodem tych umiejętności jest opowiadanie „Do domu” – opis wracającej nocą z imprezy młodej dziewczyny, w którym niewiele się wydarza, lecz niebezpieczeństwo, na jakie narażona jest kobieta wracająca samotnie nocą na całym świecie, wytwarza napięcie, chwilami wręcz trudne do zniesienia. Ísberg korzysta z różnorodnych zabiegów narracyjnych – monologu, strumienia świadomości, narracji trzecioosobowej, lecz każdą z tych form wykorzystuje do podkreślenia stanu zagubienia swoich postaci. Pokazuje kompulsje i natręctwa, nagłe odruchy mdłości, pozornie niezrozumiałe przypływy paniki. Posługując się formą pierwszo- i drugoosobową, autorka alienuje postaci z otaczającego je świata i uwypukla ich zanurzenie w obcości. Zadaje pytania o to, co kształtuje nasze postrzeganie innych osób, skąd bierze się uwięzienie w stereotypach i sztucznie wykreowanych ambicjach, a także brak umiejętności komunikacji – jakby każda jednostka mówiła swoim osobistym kodem, niezrozumiałym dla innych. Relacje między bohaterami opowiadań Ísberg są jak zderzenia zupełnie odrębnych światów – próby translacji jednej rzeczywistości na drugą okazują się karkołomne jak u kobiety z opowiadania „Siedem”, która analizuje swoje skrzętnie ukrywane natręctwa, pochodzące z wzrastającego od dzieciństwa głębokiego lęku o bezpieczeństwo jej rodziny. Jest w ciągłym zagrożeniu, niczym zaszczute zwierzę, nieustannie liczy do siedmiu – trudno wyjaśnić ten stan osobie spoza jej własnej głowy. Podobnie jest z uwięzieniem w żałobie, która potrafi tkwić w człowieku niczym choroba zakażająca postrzeganie i przeżywanie, niczym filtr zniekształcający obraz.

„Można śmiać się jak ocean i płakać jak ocean” – mówi bohaterka opowiadania „Niektóre kobiety”. Dostęp do własnych emocji jawi się w tej książce jako rozwiązanie trudne do zdobycia we współczesnej zagmatwanej rzeczywistości. Młode, imprezujące dziewczyny; chłopak, który nie potrafi zaakceptować nieestetycznej strony cielesności własnej partnerki; matka żyjąca wyłącznie sukcesem własnego syna; kobieta, która nigdy nie była w związku; żona odkrywająca strony pornograficzne, z których korzysta mąż; projektantka uzależniona od internetu; nosicielki przeróżnych żałób i lęków. Każdego z nich to dotyczy.

W opowiadaniu zatytułowanym „Ucieczka” starsza kobieta mówi do głównej bohaterki, że nosi w sobie węzeł, od którego musi się uwolnić: „(…) w życiu cokolwiek może wywołać świąd i w twoim przypadku jest to żałoba. Ty ją podtrzymujesz, wciąż tylko w niej grzebiąc. Drapanie to rozwiązanie na krótką metę. Zostaw ten świąd, dopóki sam nie przestanie cię dręczyć”. „Zostaw ten świąd” – mówi czytelnikowi Ísberg. Zaakceptuj. Nieestetyczne ludzkie ciało, nieidealne relacje, brak perfekcji, własną nieważność, brak ambicji, rodzinne obciążenia, żałoby. Nadmierne poświęcanie im uwagi do niczego nie prowadzi. Zaakceptuj i zostaw w spokoju, wtedy jak wszystko – miną.

 

belka_2

O AUTORZE

Aleksandra Byrska

Urodzona w 1990 roku w Krakowie. Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”. Mieszka w Myślenicach.

powiązania

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Zanurzenia

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Rozcierki z ziemi Charlotte van den Broeck w tłumaczeniu Olgi Niziołek, wydanej w Biurze Literackim 12 czerwca 2023 roku.

WIĘCEJ

Przepalone obwody

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej,towarzysząca premierze książki Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Narratorka z sąsiedztwa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja towarzysząca premierze książki Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Alicja Sawicka Barbara Frączyk Bartosz Horyza Hubert Zemler Iwona Bassa Marta Lipowicz Mirek Kulisz Ola Lewandowska Patrick Leftwich Patryk Kulpa Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 z udziałem Iwony Bassy, Aleksandry Byrskiej, Barbary Frączyk, Bartosza Horyzy, Zofii Kiljańskiej, Szymona Kowalskiego, Mirka Kulisza, Patryka Kulpy, Patricka Leftwicha, Oli Lewandowskiej, Marty Lipowicz i Alicji Sawickiej w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zelmer.

WIĘCEJ

Ostrzałka do noży, która śpiewa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Histeria Yideum Kim w tłumaczeniu Lynna Suh, Ewy Suh i Katarzyny Szuster, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Literatura chroni nas przed zamknięciem we własnych głowach

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Aleksandra Byrska

Odpowiedzi Aleksandry Byrskiej na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Aleksandra Byrska Bartosz Horyza Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.

WIĘCEJ

Letnim śniegiem i krwią

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Z kamienia i kości Bérengère Cournut w tłumaczeniu Hanny Igalson-Tygielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 12 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Demontaż patriarchatu

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ostatni patriarcha Najat El Hachmi w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2022 roku.

WIĘCEJ

Wspólnota kobiet

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ktokolwiek, tylko nie ja Hałyny Kruk w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 23 maja 2022 roku.

WIĘCEJ

Głowa zaabordowana przez statek mózgowych piratów

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Zofia Kiljańska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Zofią Kiljańską, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2021”.

WIĘCEJ

Pal ogień całą swoją myją

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Myja Jakuba Wiśniewskiego, wydanej w Biurze Literackim 24 stycznia 2022 roku.

WIĘCEJ

Kalcyt i multa

recenzje / KOMENTARZE Aleksandra Byrska

Autorski komentarz Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

A na wszystko śnieży popiół i brokat

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Ola Lewandowska

Rozmowa Oli Lewandowskiej z Aleksandrą Byrską, laureatką 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Imperium Dzieci to cały świat

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Marta Sokołowska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Martą Sokołowską, towarzysząca premierze książki Imperium Dzieci, która ukazuje się w Biurze Literackim 12 lipca 2021 roku.

WIĘCEJ

Taktyka meduz

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Historia jednego opowiadania: „Niektóre kobiety”

recenzje / KOMENTARZE Fríða Ísberg

Autorski komentarz Fríðy Ísberg towarzyszący premierze książki Świerzb w tłumaczeniu Jacka Godka, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2023 roku.

WIĘCEJ

Obciążenie zwrotne

wywiady / O KSIĄŻCE Fríða Ísberg Jacek Godek

Rozmowa Jacka Godka z Fríðą Ísberg, towarzysząca premierze książki Świerzb Fríðy Ísberg w tłumaczeniu Jacka Godka, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2023 roku.

WIĘCEJ

Świerzb (1)

utwory / zapowiedzi książek Fríða Ísberg Jacek Godek

Fragmenty zapowiadające książkę Świerzb Fríðy Ísberg w tłumaczeniu Jacka Godka, która ukaże się w Biurze Literackim 6 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ