recenzje / ESEJE

Przepalone obwody

Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej,towarzysząca premierze książki Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Bohaterowie Trupiego biegu Benedeka Tottha to nastoletni chłopcy trenujący pływanie. Są młodzi, lecz trudno o bardziej martwych wewnętrznie bohaterów powieści. Niczym prawdziwe zombie w poszukiwaniu ludzkiego mięsa, snują się beznadziejnie i bezmyślnie w poszukiwaniu adrenaliny. Każde doświadczenie musi być mocniejsze od poprzedniego, każde doznanie gwałtowniejsze, bo na „trupim biegu” niewiele może ich już poruszyć.

Szkoła, intensywne treningi, chłopackie wygłupy – wszechobecna szarość i nuda, która trawi przepełnione nadmiarem energii młode, silne ciała. Pod oczywistym dowództwem najbogatszego z kolegów nastolatkowie oddają się nieustannemu bodźcowaniu swoich gotujących się od emocji głów – alkohol, narkotyki, przejażdżki samochodem bez prawa jazdy, filmy pornograficzne, strzelanki, horrory. Przyciąga ich wszystko, co brutalne i wulgarne, chcą tylko wciąż więcej. Ogłuszeni tym wszystkim, coraz mocniej obojętnieją – w przepalonych wszystkim, co da się palić, i przytłoczonych brutalnymi obrazami głowach, wyłączają się neurony lustrzane, płaty czołowe odpowiedzialne za empatię przestają pracować. Odczuwanie przyjemności staje się przeszłością, nie ma czasu na analizę własnych przeżyć, inni ludzie stają się nierealni niczym postacie w grze, kto by się zatem przejmował ich uczuciami. Dziewczyny i kobiety, nawet jeśli to matki i siostry, w myślach młodych chłopców są tylko przedmiotami czy też po prostu potencjalnymi aktorkami filmu porno, bez względu na to, jak bardzo są dla nich pociągające – w gruncie rzeczy sprowadzają się do otworów, w które ze znudzeniem lub agresją można wciskać różne części ciała. Są bowiem znieczuleni na wszystko, zarówno na to, co negatywne, jak i na to, co pozytywne. Realny jest tylko gniew i potrzeba kanalizowania agresji. Gniew na co? Z jakiego powodu? Oni sami nie zadają sobie nawet tego pytania.

Prozę Tottha przenika smutek, poczucie niemożliwości zawrócenia z drogi, „trupi bieg” jest czymś, czego nie można wyłączyć. Bohaterowie zostają porównani do rekinów – nie mogą się zatrzymać, jeśli przestaną płynąć z prądem, zginą. Gdzieś w tle autor zarysowuje nam genezę tego stanu w przemocy dorosłych – ojców, nauczycieli, trenerów – i chorobliwej obojętności matek, które starają się nie dostrzegać spraw choćby najbardziej oczywistych. Totth nie mówi tego wprost, ale obrazowo wskazuje przerażający ciężar odpowiedzialności dorosłych za tych przecież przeraźliwie młodych, zniszczonych niemal na starcie, ludzi.

Co może najbardziej uderzające, koledzy nie pozostają lojalni nawet wobec siebie nawzajem, nie jednoczą ich ani wspólny szkolny los, ani te same sportowe cele, ani płytka przyjaźń polegająca na nieustannym spędzaniu wspólnie czasu. Już na samym początku powieści połączy ich też potrącenie pieszego i ucieczka z miejsca wypadku. Jeśli jednak ktoś myśli, że fabułę wypełnią wyrzuty sumienia oraz próby zapomnienia o koszmarnym zdarzeniu, to się myli. Totth dopiero bierze tutaj rozbieg. Sugeruje czytelnikowi jasno, że nie ma granic bezmyślnego okrucieństwa. Głupie żarty, rozbijanie witryn, dręczenie młodszych, przemoc wobec dziewczyn i siebie nawzajem – to za mało, głód adrenaliny coraz trudniej nasycić, a poczucie bezsensu pozostaje wszechobecne.

Narratorem Trupiego biegu jest jeden z chłopaków należących do grupy, tak samo silny i okrutny, mający jednak jeszcze przebłyski ludzkich odruchów, takich jak chęć wezwania karetki do umierającego czy lojalność wobec dobrego kolegi (choć tylko czasami). Jego monologi są świetnie skonstruowanymi obrazami przemęczonego, rozemocjonowanego, rzadko zupełnie trzeźwego umysłu, a jego sny – pełne krwi, nagich kobiet i scen zapożyczonych z filmów dokumentalnych o zwierzętach – to wołanie o pomoc, którego nikt nie usłyszy.

Na poziomie poetyki tej powieści koncepcja Tottha jest bardzo spójna – w historii wyczynowych pływaków dominują metafory akwatyczne, a jego bohaterów raz po raz symbolizują rekiny, wieloryby, bezradne rybki akwariowe wyrzucone na suchy beton. Im dalej w fabułę, tym mniej pozostaje dla nich powietrza. Siła fizyczna nikogo nie uratuje, sensu ani na lekarstwo, powietrza coraz mniej, obłęd natomiast jest już blisko.

Udanym zabiegiem, na który pozwolił sobie autor, jest również zmiana narratora na samym końcu powieści – zrozpaczony dziewczęcy głos uwydatnia, jak bardzo bohaterowie mylą się, wyobrażając sobie, że ich koleżanki są równie znieczulone jak one i mają podobne motywacje – nimi jednak rządzi wyłącznie patriarchalny przymus walki o męską uwagę i akceptację. Przerażające jest to, ile są w stanie dla niej znieść.

Strasznych rzeczy jest tutaj zresztą wiele. Utożsamienie się z głównym bohaterem będzie tu jednak największą przestrogą – nie łudźmy się, nawet jeśli to nie on dokonał zbrodni, nie znaczy jeszcze, że można czuć się przy nim bezpiecznie. Totth udowadnia na każdym kroku, że niczych granic nie można być pewnym, nawet własnych.

 

belka_2

O AUTORACH

Aleksandra Byrska

Urodzona w 1990 roku w Krakowie. Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”. Mieszka w Myślenicach.

powiązania

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Zanurzenia

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Rozcierki z ziemi Charlotte van den Broeck w tłumaczeniu Olgi Niziołek, wydanej w Biurze Literackim 12 czerwca 2023 roku.

WIĘCEJ

Narratorka z sąsiedztwa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja towarzysząca premierze książki Emily forever Marii Navarro Skaranger w tłumaczeniu Karoliny Drozdowskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2023 roku.

WIĘCEJ

Dyskomfort

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Świerzb Fríðy Ísberg w tłumaczeniu Jacka Godka, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2023 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Alicja Sawicka Barbara Frączyk Bartosz Horyza Hubert Zemler Iwona Bassa Marta Lipowicz Mirek Kulisz Ola Lewandowska Patrick Leftwich Patryk Kulpa Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 z udziałem Iwony Bassy, Aleksandry Byrskiej, Barbary Frączyk, Bartosza Horyzy, Zofii Kiljańskiej, Szymona Kowalskiego, Mirka Kulisza, Patryka Kulpy, Patricka Leftwicha, Oli Lewandowskiej, Marty Lipowicz i Alicji Sawickiej w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zelmer.

WIĘCEJ

Ostrzałka do noży, która śpiewa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Histeria Yideum Kim w tłumaczeniu Lynna Suh, Ewy Suh i Katarzyny Szuster, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Literatura chroni nas przed zamknięciem we własnych głowach

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Aleksandra Byrska

Odpowiedzi Aleksandry Byrskiej na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Aleksandra Byrska Bartosz Horyza Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia Kiljańska

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, która ukaże się w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.

WIĘCEJ

Letnim śniegiem i krwią

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Z kamienia i kości Bérengère Cournut w tłumaczeniu Hanny Igalson-Tygielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 12 września 2022 roku.

WIĘCEJ

Demontaż patriarchatu

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ostatni patriarcha Najat El Hachmi w tłumaczeniu Anny Sawickiej, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2022 roku.

WIĘCEJ

Wspólnota kobiet

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Ktokolwiek, tylko nie ja Hałyny Kruk w tłumaczeniu Bohdana Zadury, która ukaże się w Biurze Literackim 23 maja 2022 roku.

WIĘCEJ

Głowa zaabordowana przez statek mózgowych piratów

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Zofia Kiljańska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Zofią Kiljańską, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2021”.

WIĘCEJ

Pal ogień całą swoją myją

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Myja Jakuba Wiśniewskiego, wydanej w Biurze Literackim 24 stycznia 2022 roku.

WIĘCEJ

Kalcyt i multa

recenzje / KOMENTARZE Aleksandra Byrska

Autorski komentarz Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

A na wszystko śnieży popiół i brokat

wywiady / O PISANIU Aleksandra Byrska Ola Lewandowska

Rozmowa Oli Lewandowskiej z Aleksandrą Byrską, laureatką 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Nieobecność Krzysztofa Chronowskiego, wydanej w Biurze Literackim 6 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Imperium Dzieci to cały świat

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Marta Sokołowska

Rozmowa Aleksandry Byrskiej z Martą Sokołowską, towarzysząca premierze książki Imperium Dzieci, która ukazuje się w Biurze Literackim 12 lipca 2021 roku.

WIĘCEJ

Taktyka meduz

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Addy Djørup Najsłabszy opór, w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Pisanie na śmierć i życie

recenzje / KOMENTARZE Benedek Totth

Autorski komentarz Benedeka Tottha, towarzyszący premierze książki Trupi bieg w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Wściekłość i gniew

wywiady / O KSIĄŻCE Benedek Totth Elżbieta Sobolewska

Rozmowa Elżbiety Sobolewskiej z Benedekiem Totthem, towarzysząca premierze książki Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Trupi bieg (2)

utwory / zapowiedzi książek Benedek Totth Elżbieta Sobolewska

Fragmenty zapowiadające książkę Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Trupi bieg (1)

utwory / zapowiedzi książek Benedek Totth Elżbieta Sobolewska

Fragmenty zapowiadające książkę Trupi bieg Benedeka Tottha w tłumaczeniu Elżbiety Sobolewskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 20 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impresja Dawida Mateusza i Jakuba Skurtysa na temat poezji Aleksandry Byrskiej, laureatki 16. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ