wywiady / o książce

Wyławianie słów i fraz, które mnie uruchamiają

Eliza Kącka

Grzegorz Kwiatkowski

Rozmowa Elizy Kąckiej z Grzegorzem Kwiatkowskim towarzysząca premierze książki Spalanie, która ukazała się 10 sierpnia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

 

Eli­za Kąc­ka: Grze­go­rzu, na dobry począ­tek – pyta­nie naiw­ne i pate­tycz­ne, z tych zada­wa­nych poetom na wie­czo­rach poetyc­kich. Zatem przy sto­li­ku i znad świecz­ki: jaka jest, pro­szę pana, rola poezji? Oce­niać ma czy świad­czyć, zba­wiać czy mil­czeć?

Grze­gorz Kwiat­kow­ski: Podo­ba mi się to pyta­nie. Nic nie szko­dzi, że pate­tycz­ne. Nie wiem, jaka jest rola dla innych, ale wyda­je mi się, że ta naj­lep­sza poezja – np. Elio­ta albo Miło­sza, albo Master­sa – mnie pod­wa­ża i w pewien spo­sób niwe­lu­je, to zna­czy sta­wia mnie w nie­przy­jem­nej praw­dzie o sobie samym, ale to wła­śnie mobi­li­zu­je do pra­cy nad sobą.

A ja poetyc­kie w two­im wier­szu? Rela­cjo­nu­je czy oce­nia?

Zale­ży mi na wie­lo­gło­sie, zatem jest bar­dzo róż­nie. I rela­cjo­nu­je, i oce­nia, i sie­bie pod­wa­ża i przez inne gło­sy samo sie­bie potwier­dza.

Dzię­ku­ję, opusz­cza­my wie­czo­rek poetyc­ki. Spa­la­nie to już pią­ty tomik (poprzed­ni – Rado­ści – uka­zał się w 2013 roku). Wokół tego tomu – zasad­ni­czo bar­dzo dobrze przy­ję­te­go przez kry­ty­kę – było jed­nak i nie­co kon­tro­wer­sji: nie­któ­re z wier­szy koja­rzo­no z Holo­kau­stem, przy czym dowo­dzo­no, że spo­sób, w jaki wpro­wa­dzasz obra­zy obo­zo­we, jest nie­po­ko­ją­cy: zbyt obo­jęt­ny, zdy­stan­so­wa­ny wobec tra­ge­dii, uprzed­mio­ta­wia­ją­cy. Czy za obra­zo­wa­niem „obo­zo­wym” sto­ją jakieś skojarzenia/ wspo­mnie­nia oso­bi­ste?

Po pierw­sze, piszę jed­nak o róż­nych tema­tach. To nie są tyl­ko histo­rie obo­zo­we, ale i takie się zda­rza­ją, cho­ciaż w Spa­la­niu jest ich znacz­nie mniej. W Eine Kle­ine Tode­smu­sik jest taki frag­ment o moim dziad­ku – i rze­czy­wi­ście był on więź­niem obo­zu kon­cen­tra­cyj­ne­go, jego sio­stra rów­nież i po pro­stu jed­no z moich pierw­szych etycz­nych roz­po­znań było wła­śnie na tym polu. Razem z moim dziad­kiem jeź­dzi­łem do obo­zu i byłem z nim, kie­dy po raz pierw­szy od woj­ny odwie­dził to miej­sce. Zresz­tą mój dzia­dek był nie tyl­ko więź­niem Stut­tho­fu, ale rów­nież volks­deut­schem i żoł­nie­rzem Wehr­mach­tu, a póź­niej żoł­nie­rzem Armii Ander­sa. Tak że te wszyst­kie rze­czy łączą się i prze­ni­ka­ją, i mają na mnie wpływ. A na wsi, na któ­rej rów­nież miesz­kam, dosłow­nie kilo­metr dalej miesz­ka pan Albin Ossow­ski, o któ­rym razem z moim przy­ja­cie­lem Rafa­łem Woj­cza­lem krę­cę film. Pan Albin był m.in. więź­niem, szraj­be­rem [pisarz obo­zo­wy – E.K.] i wyko­ny­wał sek­cje zwłok w Bir­ke­nau, a przed­tem był egze­ku­to­rem z ramie­nia AK. Po woj­nie został rzeź­bia­rzem. Te spra­wy są zresz­tą mimo upły­wu cza­su nadal w jakimś sen­sie aktu­al­ne i do dzi­siaj moż­na zna­leźć róż­ne dra­stycz­ne rze­czy. Dosłow­nie kil­ka tygo­dni temu – przy oka­zji krę­ce­nia fil­mu za pło­tem i już poza tere­nem obo­zu Stut­thof – zna­leź­li­śmy kil­ka ton butów po pomor­do­wa­nych. Po pro­stu leżą tam sobie w lesie i gni­ją. Buty zamor­do­wa­nych w Auschwitz. Więź­nio­wie Stut­tho­fu napra­wia­li to obu­wie. W każ­dym razie prze­ka­za­li­śmy spra­wę dyrek­cji muzeum i spra­wa będzie roz­wią­za­na.

A Gdańsk? Jakie jest miej­sce Gdań­ska i jego spe­cy­fi­ki w tej ukła­dan­ce?

Wia­do­mo, że mia­sto Gdańsk i dziel­ni­ca Wrzeszcz, w któ­rej miesz­kam, sprzy­ja­ją fascy­na­cji spra­wa­mi na sty­ku Pol­ski i Nie­miec. Kil­ka­set metrów od moje­go domu znaj­du­je się zało­żo­ny przez Niem­ców cmen­tarz Sre­brzy­sko, zresz­tą jeden z naj­pięk­niej­szych w Trój­mie­ście i stam­tąd rów­nież bio­rę mate­ria­ły do poezji, to zna­czy frag­men­ty nie­któ­rych moich wier­szy są rze­czy­wi­ście ist­nie­ją­cy­mi napi­sa­mi na nagrob­kach. A zaraz obok cmen­ta­rza znaj­du­je się zakład psy­chia­trycz­ny Sre­brzy­sko. W ramach akcji T4 więź­nio­wie zakła­du zosta­li wywie­zie­ni do Nie­miec i zaga­zo­wa­ni przez nazi­stów – to też temat, któ­ry mnie inte­re­su­je, to zna­czy euge­ni­ka. Bli­sko moje­go domu jest też miej­sce stric­te poetyc­kie. Na tere­nie Sre­brzy­ska mie­ści się dwo­rek, w któ­rym miesz­kał nie­miec­ki poeta roman­ty­zmu Eichen­dorff.

A zarzu­ty o nad­mier­ną czy nie­wła­ści­wą eks­plo­ata­cję tego tema­tu i sto­wa­rzy­szo­nych z nim obra­zów?

Zarzu­ty, o któ­rych wspo­mi­nasz, i tak mogą się poja­wiać. Nie widzę zresz­tą powo­du, dla któ­re­go nie mia­ły­by się poja­wiać, a moje korze­nie i histo­rie rodzin­ne albo miej­sce zamiesz­ka­nia nie powin­ny moje­go pisa­nia uspra­wie­dli­wiać. Podej­mo­wa­ne tema­ty same w sobie nie pod­wyż­sza­ją jako­ści pisa­nia. Swo­ją dro­gą, zanim pan Albin Ossow­ski wyra­ził zgo­dę na ewen­tu­al­ny film o nim, dostał egzem­plarz Rado­ści. I to wła­śnie ta książ­ka mia­ła roz­są­dzić o tym, czy mi i nam zaufa, zgo­dzi się podzie­lić swo­imi histo­ria­mi, czy nie. Po prze­czy­ta­niu Rado­ści zadzwo­nił do mnie i wyra­ził zgo­dę, zatem nawet gdy­by to miał być mój jedy­ny czy­tel­nik, to i tak był­bym zado­wo­lo­ny i zaszczy­co­ny. I uznał­bym, że jest i było war­to.

Poroz­ma­wiaj­my chwi­lę o cechach szcze­gól­nych Two­je­go pisa­nia.

Inte­re­su­je mnie głów­nie liry­ka maski i czy­jeś histo­rie, dzien­ni­ki, zezna­nia, epi­ta­fia na nagrob­kach, ale też moje histo­rie rodzin­ne. W każ­dym razie nie jestem za sztu­ką stric­te publi­cy­stycz­ną i jeśli żywię się histo­rycz­no-zezna­nio­wy­mi tema­ta­mi, to muszę wszyst­ko ocio­sać w taki spo­sób, aby powstał dobry wiersz. Aby to była jed­nak poezja. Takie ide­al­ne połą­cze­nie bio­gra­ficz­no-histo­rycz­ne daje mi for­ma epi­ta­fium i tego głów­nie się trzy­mam. A wia­do­mo, że mistrzem takiej for­my jest Edgar Lee Masters i rów­nież jego się moc­no trzy­mam i ogrom­nie go podzi­wiam. W każ­dym razie: tryb pra­cy nad wier­szem to głów­nie wyła­wia­nie słów i fraz, któ­re mnie uru­cha­mia­ją. Resz­ta idzie już dość szyb­ko, cho­ciaż potem docho­dzi cio­sa­nie i cio­sa­nie, i jesz­cze raz cio­sa­nie, aż zosta­je z tych wier­szy napraw­dę nie­wie­le. Mam jed­nak nadzie­ję, że z pożyt­kiem dla samych wier­szy.

Wła­śnie, epi­ta­fium. Powiedz pro­szę o tym, jak trak­tu­jesz śmierć w wier­szu. Śmierć jest szcze­gól­nie potrzeb­na two­jej poezji, praw­da? Nie­zby­wal­na?

Więk­szość wier­szy chy­ba rze­czy­wi­ście jest zwią­za­na z tym tema­tem, ale na pew­no nie wszyst­kie. Na pew­no śmierć i data naro­dzin i zgo­nu to dobra rama i cezu­ra, ale też po pro­stu tema­ty zwią­za­ne z prze­mi­ja­niem mnie uru­cha­mia­ją i to się dzie­je już na pozio­mie pod­świa­do­mych fascy­na­cji i potrzeb. Zresz­tą sądzę, że w Tru­pie jest podob­nie. Tru­pa to jed­nak też są zazwy­czaj i w więk­szo­ści takie pie­śni prze­mi­ja­nia. Szcze­gól­nie na pły­cie „Heada­che”. Zatem po pro­stu inte­re­su­je mnie prze­mi­ja­nie. Swo­je i bli­skich, ale też inte­re­su­je mnie sytu­acja oso­by uwa­ża­nej w danej epo­ce i powszech­nie za gor­szą, inną i ułom­ną.  Nazi­ści mie­li na to takie okrop­ne okre­śle­nie: życie nie­god­ne życia. No i ten temat też wią­że się ze śmier­cią. Bo ci w danej epo­ce „słab­si”, „inni” i wyklu­cze­ni byli znacz­nie czę­ściej mor­do­wa­ni niż oso­by speł­nia­ją­ce wszel­kie bzdur­ne wyma­ga­nia euge­nicz­ne.

W Spa­la­niu mamy wiersz „Bru­no Schle­in­ste­in, ur. 1932 zm. 2010”. Wiersz koń­czy się wer­sa­mi: „jesteś Bru­no Schleinstein/ w dzie­ciń­stwie porzu­co­ny przez swo­ją mat­kę prostytutkę/ anal­fa­be­ta i schi­zo­fre­nik”. I tyle, nic poza tym. Co stoi za takim wybo­rem lako­nicz­no­ści? Sama się wybie­ra? Czy coś jesz­cze pró­bu­jesz za jej spra­wą powie­dzieć?

Chy­ba sama się wybie­ra. Myślę, że to wystar­czy. Swo­ją dro­gą: ten wiersz, któ­ry koń­czy nową książ­kę, doty­czy moje­go ulu­bio­ne­go boha­te­ra Herzo­gow­skie­go, czy­li słyn­ne­go Bru­no S. To taka ide­al­na figu­ra inne­go, odrzu­co­ne­go, ide­al­na figu­ra Strosz­ka. Połą­czy­łem tę figu­rę z Lou Salo­me i Fry­de­ry­kiem Nie­tz­schem. Zakoń­cze­nie tego wier­sza jest zresz­tą praw­dzi­we. Auten­tycz­ne. Cho­dzi mi w tym wier­szu o takie osta­tecz­ne roz­po­zna­nie i zde­ma­sko­wa­nie. Bru­no albo Fry­de­ryk mają o sobie jakieś mnie­ma­nie i mimo wszyst­ko liczą na to, że zyska­ją akcep­ta­cję spo­łecz­ną, ale jed­nak nie, nie uda­je się. Jed­nak wyrok zosta­je pod­trzy­ma­ny, a jest nim odrzu­ce­nie przez spo­łecz­ność i zmu­sze­nie do sta­nię­cia w praw­dzie o sobie samym. A praw­da jest raczej bez­li­to­sna i osta­tecz­nie przy­zna­je rację tak zwa­nym wro­gom.

W pol­skiej poezji naj­now­szej – to banał, jasne – dużo jest śmier­ci i o śmier­ci. Stąd muszę spy­tać: czy ty się śmier­cią „bawisz” jako kon­wen­cją, tema­tem, moty­wem? Czy jest głę­bo­ko prze­ży­wa­nym pro­ble­mem egzystencjalnym/ fascynacją/ obse­sją?

Pew­nie w tak wygod­nych i dostat­nich cza­sach jed­nym z nie­licz­nych prze­żyć gra­nicz­nych dostęp­nych każ­de­mu jest prze­mi­ja­nie i umie­ra­nie, i pew­nie stąd duża licz­ba osób piszą­cych o śmier­ci. I ja robię to też z podob­nych powo­dów. Wyda­je mi się, że nie cho­dzi o zaba­wę moty­wem i for­mą, ale o pró­bę zbli­że­nia się do cze­goś naj­bar­dziej real­ne­go i pew­ne­go w świe­cie, w któ­rym mało jest takich pew­ni­ków i panu­je dość duża róż­no­rod­ność i dowol­ność.

Tak, tu sty­ka­my się z czymś na pew­no nie­unik­nio­nym, ale z doświad­cze­nia powszech­no­ści śmier­ci rodzą się róż­ne poety­ki. Weź­my wiersz ze Spa­la­nia: „pod­czas woj­ny ukła­da­li­śmy cia­ła jak drewno/ ale już po woj­nie ukła­da­li­śmy w lesie drewno/ jak świe­żo ścię­te cia­ła”. Czy wybór takiej lako­nicz­no­ści jest wybo­rem z sza­cun­ku – czy z dystan­su wobec śmier­ci? A może wobec cze­goś inne­go? Czy też cho­dzi po pro­stu o rytm wier­sza, w któ­rym się odnaj­du­jesz?

Po pro­stu sądzę, że ten krót­ki wiersz „Leśnik Danz” jest wystar­cza­ją­cy; że tych kil­ka słów wystar­cza­ją­co okre­śla jego psy­chicz­ną sytu­ację. Swo­ją dro­gą: Danz to kolej­na auten­tycz­na postać. W gdań­skiej Doli­nie Rado­ści posa­dził brzo­zy ukła­da­ją­ce się w napis: DANZ 1896. Zro­bił z nich swój ogrom­ny auto­graf, widocz­ny czę­ścio­wo do dzi­siaj. Zatem to rów­nież boha­ter jak z Herzo­ga.

Lubisz w Spa­la­niu – a tak robi­łeś też w Rado­ściach – prze­kor­nie wpro­wa­dzać radość/ uradowanie/ energię/ weso­łość tam, gdzie są bar­dzo nie­oczy­wi­ste. No, może oczy­wi­ste dla tego, dla któ­re­go naj­mil­szą fra­zą jest vani­tas vani­ta­tum albo omnia malum czy podob­ne. Pro­wo­ka­cja poetyc­ka? Auto­pro­wo­ka­cja? A może two­ja wizja świa­ta?

Pew­nie masz na myśli śpie­wa­nie, gwiz­da­nie i ogól­nie takie zado­wo­le­nie nad gro­bem. To, nie­ste­ty, też sytu­acje praw­dzi­we. One też mnie dzi­wią. Takie śpie­wa­nie nad gro­bem i swo­imi ofia­ra­mi to taki szczyt per­wer­sji, ale jed­nak per­wer­sji, do któ­rej zdol­ny jest czło­wiek. Już po napi­sa­niu Spa­la­nia czy­ta­łem książ­kę Auschwitz. Medy­cy­na III Rze­szy i jej ofia­ry Ern­sta Klee. Jest tam cały roz­dział o Men­ge­le. Oka­zu­je się, że pod­czas selek­cji zacho­wy­wał się jak dyry­gent. Nucił sobie Humo­re­ski Dwo­řa­ka i czę­sto gwiz­dał, i śpie­wał, i ska­zy­wał ludzi na śmierć z satys­fak­cją. Tak wyni­ka z rela­cji nie jed­nej oso­by albo dwóch, ale z prze­ka­zu bar­dzo wie­lu więź­niów.

Obja­śnij, pro­szę, meta­fo­rę Spa­la­nia. Mówi­łeś już o ocio­sy­wa­niu, cyze­lo­wa­niu wier­sza, o mini­ma­li­zmie swe­go rodza­ju. Spa­la­nie to zara­zem eska­la­cja ener­gii i popiół. Dla­cze­go taki tytuł?

Tytuł tomu to tytuł wier­sza roz­po­czy­na­ją­ce­go i moim zda­niem naj­waż­niej­sze fra­zy, któ­re tam pada­ją, to „spa­la­nie” i „ener­gia”, i „tak po pro­stu jest”. Chcia­ło­by się, aby było ina­czej, i sam chciał­bym dobre­go, peł­ne­go empa­tii świa­ta, ale jed­nak jest tro­chę ina­czej i nawet jeśli pomi­nie­my kwe­stie zła wyrzą­dza­ne­go ludziom, no to pozo­sta­je nam pro­blem śmier­ci i tego, że wszy­scy skoń­czy­my w zie­mi. Myślę że to jest pewien pro­blem. Dla mnie to pro­blem.

Bern­hard Hart­mann prze­kła­dał two­je wier­sze na nie­miec­ki. Czy samo tłu­ma­cze­nie wpły­nę­ło jakoś na to, jak sie­bie jako auto­ra postrze­gasz?

Zna­jo­mość z Bern­har­dem to dla mnie czy­sty zaszczyt i przy­jem­ność, i na pew­no wyróż­nie­nie. Uwa­żam, że to nie tyl­ko świet­ny tłu­macz, ale bar­dzo dobry czło­wiek w sen­sie etycz­nym. Tłu­ma­cze­nie na nie­miec­ki jest dla mnie czymś miłym i jestem cie­kaw, jak przyj­mą ten pol­sko-nie­miec­ki stop czy­tel­ni­cy nie­miec­ko­ję­zycz­ni. Na razie wyglą­da na to, że dobrze, ponie­waż Rado­ści uka­żą się w tym roku w ber­liń­skim wydaw­nic­twie KLAK Ver­lag, a ja w związ­ku z tymi nie­miec­ki­mi Rado­ścia­mi zosta­łem sty­pen­dy­stą  Mię­dzy­na­ro­do­we­go Domu Pisa­rzy w Gra­zu w Austrii i we wrze­śniu będę tam pisał i miesz­kał, co może być też cie­ka­wym kon­tek­stem. Szcze­gól­nie że dzie­więć­dzie­siąt pięć pro­cent „boha­te­rów” książ­ki Auschwitz. Medy­cy­na III Rze­szy i jej ofia­ry Ern­sta Klee koń­czy­ło Aka­de­mię Medycz­ną w Gra­zu, a po woj­nie wró­ci­ło do tego uro­cze­go miej­sca i żyło tam dłu­go, dłu­go i szczę­śli­wie. I być może opo­wia­da­li swo­im wnu­kom to, co opo­wia­da jeden z boha­te­rów wier­sza „daw­no temu” ze Spa­la­nia: „daw­no daw­no temu/ na pod­mo­kłych tere­nach u zbie­gu Wisły i Soły”.

O autorach i autorkach

Eliza Kącka

Urodzona w 1982 roku. Absolwentka polonistyki i międzyuczelnianych studiów humanistycznych. Współredaktorka antologii poezji najnowszej Poeci i poetki przekraczają granice (FA-art, 2011). Opublikowała książkę Stanisław Brzozowski wobec Cypriana Norwida (Warszawa 2012). W maju ukaże się jej debiut prozatorski - Elizje (wyd. Lokator). Stypendystka MNiSW, finalistka Nagród Naukowych „Polityki”. Doktor nauk humanistycznych (Nagroda Główna w Konkursie im. Inki Brodzkiej, 2016). Asystentka na Wydziale Polonistyki UW. Członkini Zarządu Głównego TLiAM. Recenzentka i czytelniczka literatury najnowszej. Występowała w Tygodniku Kulturalnym.

Grzegorz Kwiatkowski

Ur. 1984. Poeta i muzyk. Autor książek poetyckich poruszających tematykę historii, pamięci i etyki. Jest członkiem zespołu psychodelicznego Trupa Trupa. Współprowadzi warsztaty „Virus of Hate” na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jest członkiem PEN America oraz europejskiej platformy literackiej Versopolis.  

Powiązania

Jedzenie staje się tu budulcem świata

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Impre­sja Eli­zy Kąc­kiej na temat pro­zy Alek­san­dry Paduch, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nia przed debiu­tem pro­zą 2024”.

Więcej

W świecie obscenicznych głosów

wywiady / o książce Filip Łobodziński Grzegorz Kwiatkowski

Roz­mo­wa Fili­pa Łobo­dziń­skie­go z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zagad­ka Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „jatki”

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zagad­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Zalążek mitologii miejskiej

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Impre­sja Eli­zy Kąc­kiej na temat pro­zy Woj­cie­cha Świercz­ka, wyróż­nio­ne­go w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te pro­zą 2023”.

Więcej

Zagadka (1)

utwory / zapowiedzi książek Grzegorz Kwiatkowski

Frag­men­ty książ­ki Zagad­ka Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Sezonowa moda

debaty / ankiety i podsumowania Grzegorz Kwiatkowski

Odpo­wie­dzi Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Karl-Heinz M.

nagrania / stacja Literatura Grzegorz Kwiatkowski

Czy­ta­nie z książ­ki Karl-Heinz M. z udzia­łem Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Podważać samego siebie

wywiady / o książce Filip Łobodziński Grzegorz Kwiatkowski

Roz­mo­wa Fili­pa Łobo­dziń­skie­go z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Karl-Heinz M. Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2019 roku.

Więcej

zrobi

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Karl-Heinz M., któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2019 roku.

Więcej

Niespodziewane

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Recen­zja Eli­zy Kąc­kiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Karl-Heinz M.

utwory / zapowiedzi książek Grzegorz Kwiatkowski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Karl-Heinz M. Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 16

debaty / ankiety i podsumowania Grzegorz Kwiatkowski

Głos Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Sowa, córka śmierci

wywiady / o książce Eliza Kącka Grzegorz Kwiatkowski

Roz­mo­wa Eli­zy Kąc­kiej z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sową, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 6 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

W narzędniku

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Recen­zja Eli­zy Kąc­kiej książ­ki Sową Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 6 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Jeszcze żyją ci którzy zabijali

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tek­stu”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sową, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 6 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Sową (2)

utwory / zapowiedzi książek Grzegorz Kwiatkowski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy tom Sową Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Sową (1)

utwory / zapowiedzi książek Grzegorz Kwiatkowski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy tom Sową Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Wiek żelazny

wywiady / o książce Eliza Kącka Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Eli­zy Kąc­kiej z Pio­trem Maty­wiec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pala­me­des, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2017 roku.

Więcej

robotnik sezonowy

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka Powin­ni się nie uro­dzić revi­si­ted – Uro­dzić, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 1 lute­go 2016 roku.

Więcej

Głosy żywych ludzi

wywiady / o książce Eliza Kącka Grzegorz Kwiatkowski

Roz­mo­wa Eli­zy Kąc­kiej z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Powin­ni się nie uro­dzić revi­si­ted – Uro­dzić, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 1 lute­go 2016 roku.

Więcej

Jesteśmy zwierzętami, choć odseparowujemy się od zwierzęcości

wywiady / o książce Grzegorz Kwiatkowski

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Gul­dy z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, któ­ra uka­za­ła się w „Gaze­cie Wybor­czej”.

Więcej

Komentarz do wiersza „dawno temu”

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go do utwo­ru daw­no temu z książ­ki Spa­la­nie, któ­ra uka­za­ła się 10 sierp­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Ernst Becker-Lee / Walter Steiner

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go do wier­szy z tomu Rado­ści.

Więcej

Intuicja kieruje mnie w stronę Mastersa

wywiady / o książce Grzegorz Kwiatkowski Marcin Sierszyński

Roz­mo­wa Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim o jego nowej książ­ce Rado­ści, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 stycz­nia 2014 roku.

Więcej

Cyniczne hopsasa

recenzje / IMPRESJE Malwina Mus

Recen­zja Mal­wi­ny Mus z książ­ki Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go Spa­la­nie.

Więcej

Spalanie Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Mateusz Dworek

Recen­zja Mate­usza Dwor­ka z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Jesteśmy zwierzętami, choć odseparowujemy się od zwierzęcości

wywiady / o książce Grzegorz Kwiatkowski

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Gul­dy z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim, któ­ra uka­za­ła się w „Gaze­cie Wybor­czej”.

Więcej

Dobra przemiana materii

recenzje / ESEJE Marek Rozpłoch

Recen­zja Mar­ka Roz­pło­cha z książ­ki Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go Spa­la­nie, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Mena­że­ria”.

Więcej

Spalanie Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Alicja Łukasik

Recen­zja Ali­cji Łuka­sik z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Spalanie wewnętrzne

recenzje / ESEJE Tymoteusz Milas

Recen­zja Tymo­te­usza Mila­sa z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Fabu­la­rie”.

Więcej

(Nie)ludzka orgia zła

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recen­zja Łuka­sza Wró­blew­skie­go z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Wywrota.pl.

Więcej

Komentarz do wiersza „dawno temu”

recenzje / KOMENTARZE Grzegorz Kwiatkowski

Autor­ski komen­tarz Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go do utwo­ru daw­no temu z książ­ki Spa­la­nie, któ­ra uka­za­ła się 10 sierp­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Upokorzeni, wyblakli, wyssani, masowi. Notatki z lektury Spalania

recenzje / IMPRESJE Marcin Sierszyński

Esej Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spa­la­nie Gze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 10 sierp­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Rutyna i rytuały małych nienawiści

recenzje / ESEJE Romana Kolarzowa

Recen­zja Roma­ny Kola­rzo­wej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zagad­ka Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Kilka słów po lekturze tekstów Marty Tomczok i Anny Kałuży o poezji Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Andrzej Fabianowski

Wypo­wiedź Andrze­ja Fabia­now­skie­go poświę­co­na książ­ce Karl-Heinz M. Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Po lekturze Karl-Heinza M. Grzegorza Kwiatkowskiego słów kilka

recenzje / ESEJE

Recen­zja Marii Jolan­ty Olszew­skiej poświę­co­na książ­ce Karl-Heinz M. Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Karl-Heinz M. i inni

recenzje / ESEJE Wojciech Wilczyk

Recen­zja Woj­cie­cha Wil­czy­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Karl-Heinz M. Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2019 roku.

Więcej

Cyniczne hopsasa

recenzje / IMPRESJE Malwina Mus

Recen­zja Mal­wi­ny Mus z książ­ki Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go Spa­la­nie.

Więcej

O śmierci raz jeszcze

recenzje / IMPRESJE Mikołaj Borkowski

Recen­zja Miko­ła­ja Bor­kow­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Powin­ni się nie uro­dzić revi­si­ted – Uro­dzić, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 1 lute­go 2016 roku.

Więcej

Spalanie Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Mateusz Dworek

Recen­zja Mate­usza Dwor­ka z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Dobra przemiana materii

recenzje / ESEJE Marek Rozpłoch

Recen­zja Mar­ka Roz­pło­cha z książ­ki Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go Spa­la­nie, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Mena­że­ria”.

Więcej

Spalanie Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Alicja Łukasik

Recen­zja Ali­cji Łuka­sik z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Spalanie wewnętrzne

recenzje / ESEJE Tymoteusz Milas

Recen­zja Tymo­te­usza Mila­sa z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Fabu­la­rie”.

Więcej

(Nie)ludzka orgia zła

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recen­zja Łuka­sza Wró­blew­skie­go z książ­ki Spa­la­nie Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Wywrota.pl.

Więcej

Upokorzeni, wyblakli, wyssani, masowi. Notatki z lektury Spalania

recenzje / IMPRESJE Marcin Sierszyński

Esej Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spa­la­nie Gze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 10 sierp­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

„Słyszę o czyimś odejściu”, czyli na temat poezji Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Rafał Derda

Recen­zja Rafa­ła Der­dy z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w „Heli­kop­te­rze”.

Więcej

Recenzja Radości

recenzje / ESEJE Michał Szymański

Recen­zja Micha­ła Szy­mań­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w „Zeszy­tach Lite­rac­kich” w 2014.

Więcej

Tylko jutro nie umiera nigdy – Radości Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE

Recen­zja Paw­ła Brzeż­ka z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 16 mar­ca 2014 roku w kwar­tal­ni­ku „Sza­fa”.

Więcej

Recenzja Radości

recenzje / ESEJE Wojciech Lada

Recen­zja Woj­cie­cha Lady z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w tygo­dni­ku „W Sie­ci”.

Więcej

Zamiast milczenia. O tomie Radości Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Anna Spólna

Recen­zja Anny Spól­nej z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 15 maja 2013 roku w inter­ne­to­wej gaze­cie kul­tu­ral­nej „Salon Lite­rac­ki”.

Więcej

Benzyną

recenzje / ESEJE Emilia Konwerska

Recen­zja Emi­lii Kon­wer­skiej z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 1 mar­ca w 2013 roku w ser­wi­sie Art Papier.

Więcej

Radości Grzegorza Kwiatkowskiego. Współczujący grabarz padłych saren.

recenzje / ESEJE Jarosław Zalesiński

Recen­zja Jaro­sła­wa Zale­siń­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 21 stycz­nia 2013 roku w Dzien­ni­ku Bał­tyc­kim.

Więcej

Na marginesie Radości

recenzje / ESEJE

Recen­zja Toma­sza Tyczyń­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 4 kwiet­nia 2013 roku na blo­gu „Pro­win­cja Gom­bro­wicz”.

Więcej

Radości Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Rafał Derda

Recen­zja Rafa­ła Der­dy z książ­ki Rado­ści Krzysz­to­fa Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w „Zeszy­tach Poetyc­kich”.

Więcej

Ogień podsycano śmieciami i benzyną

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Ósmym Arku­szu Odry.

Więcej

Panorama Radości

recenzje / ESEJE Kinga Gąska

Recen­zja Kin­gi Gąski z książ­ki Rado­ści Grze­gorz Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Fun­da­cji Kar­po­wi­cza.

Więcej

Zło które nie mija. Radości Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Inter-”.

Więcej

Recenzja Radości

recenzje / ESEJE Filip Łobodziński

Recen­zja Fili­pa Łobo­dziń­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Ocalone z kontekstu

recenzje / ESEJE Katarzyna Bieńkowska

Recen­zja Kata­rzy­ny Bień­kow­skiej z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Recenzja Radości

recenzje / ESEJE Przemysław Gulda

Recen­zja Prze­my­sła­wa Gul­dy z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Osobne milczenie. Wobec Radości Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / IMPRESJE Paweł Paszek

Esej Paw­ła Pasz­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej

Biała książka

recenzje / IMPRESJE Radosław Kobierski

Esej Rado­sła­wa Kobier­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go.

Więcej