Dopytanie
debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof SiwczykGłos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Kroniki osobiste”.
WięcejSzkic Krzysztofa Siwczyka do poematu Palamedes Piotra Matywieckiego, wydanego w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Zadziwiająca dynamika, z jaką rozwija się twórczość poetycka Piotra Matywieckiego w ostatnim dziesięcioleciu, jakie mija od wydania utworów zebranych w tomie Zdarte okładki, każe patrzeć na poemat Palamedes jako tej dynamiki stan najwyższy. Chociaż dzieło to pisane było przez lata – z długimi postojami, porzuceniami, powrotami i finalnym gestem publikacji – w żadnym razie nie znać tu znoju wytwarzania poematu. Znoju, który wyczuwa się w niejednej, analogicznej próbie literackiej.
Gdyby szukać jakiś punktów orientacyjnych dla Palamedesa, w polskiej tradycji najbliżej byłby może Faeton Witolda Wirpszy. Przy czym z jednym, wyraźnym zastrzeżeniem. Wirpsza swój utwór, opalizujący wokół historii mitologicznego Faetona, bez mała cały czas kontrapunktuje znaczącym gestem problematyzacji samego języka narracji. Matywiecki natomiast swojej narracji ufa, pomija kwestie ”medium opowiadającego”, z rzadka zapuszcza się w rejony autoreferencyjne, instrumentarium języka pozostawia tym razem w spokoju użytecznej posługi, jaką Palamedes odprawia ku czci poetyckiej antropologii. Antropologia poetycka to w moim przekonaniu niezwykłej urody gra w przenikliwość, jaką toczyć musi bohater poematu w nieustannym ruchu odkrywaniu natury motywacji, jakie określają każde jego życiowe posunięcie.
Życiowość w tekście Matywieckiego spełnia się właśnie w homeryckim sztafażu i radykalnej aktualizacji mitu dla celów ściśle egzystencjalnych. Taki rodzaj strategii estetycznej obiektywizuje poemat, wpisuje go w stabilną formę kulturowego trwania, chociaż forma ta zanieczyszczana jest przez poetę gatunkową naprzemiennością. Obok partii ściśle poetyckich spotykamy wywód prozą, filozoficzne medytacje, retrospektywne dygresje, antyczny dramat, regularny wiersz. ”Próba z całością” – to chyba najtrafniejsze określenie ambicji, jakie towarzyszyły Matywieckiemu w zbudowaniu i zburzeniu swojego poematu, gdyż niechybnie okazać się musiało, że poetycka antropologia to gra posiadająca swoje kulturowe reguły, ale jej wynik ostatecznie ustala Atropos – ta najbardziej z trzech mojr nieprzejednana rzeczniczka kresu nieodwracalnego. Wydaje mi się, że swój wielki utwór Matywiecki wzniósł niczym mur, który winien zasłonić nam los bytów ukończonych u każdego początku.
Ten poemat to podróż po tym, co jeszcze do odkrycia w momencie, kiedy arcyświadomość ”autora-narratora” podpowiada na dobrą sprawę radykalne zamilknięcie. Poemat głodny nowych opowieść w każdym akcie swojego gargantuicznego wzrostu, pożywi się mitologicznym archetypem, by już po chwili pozostawić nas w pełni pustki, jaką jest każde życie niepodejrzliwe i nieprzenikliwe, czyli takie, które daje się przeżyć. Matywiecki jako autor Palamedesa na takie prze-życie się nie godzi, okazuje się poetą buntu, który kroczy w historii światów, których nie ma, nie było i nie będzie. W tym utworze nie ma czasu. Dzieje się w chwili bezczasowej, w ściśle inteligibilnej rzeczywistości autorskiego fantazmatu, który powołuje świat nowy. Jego mimetycznym świadectwem obecności jest Palamedes – rzecz niepokojąco niepraktyczna, żmudna w lekturze, ostentacyjnie porzucająca dukt tradycji wiersza polskiego.
Ur. 1977. Polski poeta, eseista i krytyk literacki, autor osiemnastu tomów poetyckich oraz licznych książek krytyczno-literackich. Debiutował w 1995 roku zbiorem wierszy Dzikie dzieci. W kolejnych latach wydał m.in. Wiersze dla palących(2001), Centrum likwidacji szkód (2008), Gody (2012) oraz trylogię Krematoria (2021-2022). Jego twórczość była tłumaczona na wiele języków, w tym niemiecki, francuski i włoski. Jest również autorem kilku książek eseistycznych –Ulotne obiekty ataku (2010) i Bezduch (2018). Laureat Nagrody Fundacji Kościelskich, Nagrody Literacka Gdynia i Nagrody Silesius. Był także finalistą francuskiej nagrody Prix de la revue NUNC oraz laureatem międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Ostatnio jego wiersze wybrane A Calligraphy of Days zostały wydane przez Seagull Books (Londyn). Regularnie pisuje felietony do tygodnika „Polityka” i zasiada w jury Nagrody Nike. Mieszka w Gliwicach.
Głos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Kroniki osobiste”.
Więcej
Rozmowa Juliusza Pielichowskiego z Krzysztofem Siwczykiem, towarzysząca premierze książki Krzysztofa Siwczyka Na przecięciu arterii, wydanej w Biurze Literackim 23 września 2024 roku.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Odpowiedzi Krzysztofa Siwczyka na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Fiedorczuk, Łukasza Jarosza, Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja, Krzysztofa Siwczyka, Dariusza Sośnickiego i Tomasza Brody podczas Portu Wrocław 2005.
Więcej
Rozmowa Krzysztofa Siwczyka z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Widoki wymazy, wydanej w Biurze Literackim 19 kwietnia 2021 roku.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Tomasza Majerana, Krzysztofa Siwczyka, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas Portu Literackiego 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Jerzego Jarniewicza i Krzysztofa Siwczyka podczas Portu Legnica 2003.
Więcej
Rozmowa Krzysztofa Siwczyka z Tadeuszem Sławkiem, towarzysząca wydaniu książki Williama Blake’a Wyspa na Księżycu, w tłumaczeniu Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 2 marca 2020 roku.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka, towarzysząca wydaniu książki Williama Blake’a Wyspa na Księżycu, w tłumaczeniu Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 2 marca 2020 roku.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Mariusza Grzebalskiego i Krzysztofa Siwczyka podczas Portu Legnica 2000.
Więcej
Dyskusja wokół książki Stanisława Beresia i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec Wojaczek wielokrotny z udziałem Romualda Cudaka, Bogusława Kierca, Stanisława Srokowskiego, Macieja M. Szczawińskiego, Krzysztof Siwczyka.
Więcej
Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Adam Wiedemann i Bohdan Zadura spierają się o ikonosferę współczesności. Port Legnica 2002.
Więcej
Krzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?
Więcej
Zbigniew Machej, Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki i Bohdan Zadura zastanawiają się, czy istnieją słowa o ujemnym potencjale poetyckim. Port Legnica 2002.
Więcej
Wiersz Krzysztofa Siwczyka z książki Zdania z treścią.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Farsz Marcin Sendeckiego.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Wojaczek wielokrotny. Wspomnienia, relacje, świadectwa Stanisława Beresia i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec.
Więcej
Głos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Inne tempo Jacka Gutorowa.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Pięć opakowań Marty Podgórnik.
Więcej
Autorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki Centrum likwidacji szkód.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk, Joanny Wajs, Krzysztofa Siwczyka.
Więcej
Komentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
Więcej
Komentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Jacka Bieruta, Karola Pęcherza i Krzysztofa Siwczyka.
Więcej
Krzysztof Siwczyk o poezji Kacpra Bartczaka.
Więcej
Autorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki W państwie środka.
Więcej
Autorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki List otwarty.
Więcej
Głos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Kiedy debiutować?”.
Więcej
Autorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki Dane dni.
Więcej
Rozmowa Elizy Kąckiej z Piotrem Matywieckim, towarzysząca premierze książki Palamedes, wydanej w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
Więcej
Autorski komentarz Piotra Matywieckiego do poematu Palamedes, wydanego w Biurze Literackim 1 maja 2016 roku.
Więcej
Fragment poematu Piotra Matywieckiego Palamedes, który ukaże się w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
Więcej
Fragment poematu Piotra Matywieckiego Palamedes, który ukaże się w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
Więcej
Komentarze Bartosza Sadulskiego, Magdaleny Jędrusiak, Małgorzaty (Kingosi) Niklasińskiej oraz Łukasza Baduli.
Więcej
Recenzja Piotra Śliwińskiego z książki List otwarty Krzysztofa Siwczyka.
Więcej