
Żywioł opowiadania
recenzje / ESEJE Joanna RoszakImpresja Joanny Roszak na temat prozy Tomasza Krasińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte prozą 2023”.
WIĘCEJSzkic Joanny Roszak towarzyszący wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Przygotowując posłowie, mam na biurku wykonane przez Tymoteusza Karpowicza w Chicago – już pożółkłe – kserokopie, skrupulatnie ręcznie przez niego opisane. To odbitki kilku stron książki Richarda Cavendisha Man, Myth and Magic: The Illustrated Encyclopedia of Mythology, Religion and the Unknown [Człowiek, mit i magia: ilustrowana encyklopedia mitologii, religii i nieznanego]. Interesowały go hasła: las, drzewa, oddech, odosobnienie, ustronie po podróży (seclusion after a journey), poświęcenie, oczyszczenie, ogień, midsummer (środek lata, noc świętojańska), życie, dusza, zieleń, milczenie, wegetacja, powietrze oraz wiatr. I myślę: wszystkie one stały się słowami-kluczami tego skonstruowanego na 25-lecie Biura Literackiego wyboru wierszy. Las jest tu znacznikiem świadomości intertekstualnej poety, a także jego namysłu nad materiałem pisarskim, nad tworzywem, nad wyobraźnią. Jest też czymś o wiele więcej – więcej nawet niż zagadką i metaforą twórczości: żywiołem, najbardziej poetyckim, reprezentantem sił poezji i natury.
Karpowicz czytał las jak księgę, jak kosmos, a był w tym spadkobiercą dwóch polskich poetów: Juliana Przybosia, autora wiersza W głąb las, wędrującego do lasu jako po lek, w „przebyt bez domu”, oraz zżytego z tą przestrzenią już nazwiskiem – Bolesława Leśmiana.
W Poezji niemożliwej. Modelach Leśmianowskiej wyobraźni – pracy doktorskiej, a docelowo książce o twórczości autora Dziewczyny – zauważał Karpowicz odzwierciedlone w Łące zainteresowanie tym, co drzewa widziały przed nami. Także jego własna poezja to próba ekspresji lasu. Ale jednocześnie – las ekspresji. „Więc las pokochaj! Nic nie ma prócz lasu!” – przychodzi z wezwaniem z wiersza Miłość stroskana, twierdząc, że przyroda jest w twórczości Leśmiana medium traktującym nas jako medium. Może w szczególności – dodaję – traktuje ona w ten sposób ów osobny gatunek ludzi, jakim są poeci.
Czuć, że Karpowicz dokłada starań, by mówić o drzewach, o lesie jak pierwszy poeta. Chętnie cytował przecież zdanie Rainera Marii Rilkego z Listów do młodego poety, streszczające jego własną filozofię poetycką – by próbować powiedzieć, jakbyśmy byli pierwszym człowiekiem: co widzimy, czym żyjemy, co kochamy i tracimy. Potrzebował widzieć las, żył lasem, kochał go; tracił żonę – w jej długiej chorobie, tracił własne zdrowie; stracił na emigracji kontakt z wszechogarniającą polszczyzną. Ją także potrzebował widzieć i nią oddychał.
Ileż drzew znajdziemy w twórczości tego poety urodzonego we wsi Zielona, a zmarłego w Oak Park (Dębowym Parku) na przedmieściach Chicago. Rozpina i rozpisuje się ona na lesie, udziela lekcji zieloności – intensywniej nawet może niż lekcji ciszy, choć i ten wiersz – który niegdyś dał tytuł Dedeciusowej antologii polskiej poezji – znajdą Czytelnik i Czytelniczka w oddanym im wyborze.
Motywacja kierowała mną dwojaka – przypomnieć najbardziej znane wiersze zapomnianego poety (jak rozkład jazdy, księga eklesiastesa, non omnis moriar, sen), oraz wybrać te, które prawdziwie oddychają lasem, a otwarte nim, otwierają także czytających na nowe doświadczenia. Bo owe drzewne utwory pozwolą zobaczyć w twórczości Karpowicza wartość, której chyba dotąd nie dostrzegano – udzielanie lekcji medytacji i spokoju. One stały się sercem zbioru, a zostały otoczone oraz przeplecione utworami nieszeleszczącymi, nieszumiącymi, nieunerwionymi lasem, nieprzesuniętymi w stronę drzew.
Piąta strona świata – to tytuł jednego z dramatów autora Odwróconego światła. Pozostałe cztery strony jego poezji zdają się już dokładnie zbadane: polimorficzność, labiryntowa wieloznaczność (Bartosz Małczyński), jej fizjologiczność (Joanna Mueller), powtarzanie i niepowtarzalność (Magdalena Kokoszka), totalność, kabalistyczność, sui generis genezyjskość (Władysław Włoch). Piątą stroną bywa w niej właśnie medytacja nad światem przyrody i uważność (mindfulness).
Czytelnicy ostatnich tomów Karpowicza przywykli do tego, że wiersz rozbiega się w różnych kierunkach, przelewa na inne książkowe strony, wypuszcza pędy, splątuje korzeniami z innymi utworami: i wewnątrz zbioru, i daleko poza nim. Ale w tej książce proponuję spojrzenie nie na kłącza (wtedy czytelnik wierszy staje się tułaczem, nomadą), ale na koronę (wierszowego) drzewa.
Jon Kabat-Zinn, amerykański profesor medycyny i twórca kliniki redukcji stresu oraz centrum mindfulness, w Praktyce uważności dla początkujących za fundamenty postawy uważnościowej uznał: nieosądzanie, cierpliwość, umysł początkującego oraz akceptację, a także miłosny związek z wyobraźnią. Karpowicz medytuje nad lasem, medytuje drzewem (jego żona Maria chętnie się do drzew przytulała, o czym opowiadała mi niegdyś jej znajoma, wskazując dąb, z którym najbliżej się zaprzyjaźniła). Leśmianowską podróż do zieleni w Poezji niemożliwej interpretował autor Trudnego lasu jako „równoczesną podróż w głąb siebie”. Organizując jako profesor Uniwersytetu Illinois w Chicago konferencję poświęconą autorowi Dziejby leśnej, badał znów ten „krzepki upiór dębowy” – i musiał dostrzegać, jak to w poezji autora Topielca schodzą się jego własne początek i koniec: Zielona pod Wilnem i Dębowy (Oak) Park. W lesie, w drzewie znalazł punkt oparcia, pierwotną inteligencję.
Dla Tymoteusza Karpowicza poezja niewątpliwie była sprawą języka (wewnętrznych rotacji słów, ich pełnej mobilizacji), ale niezaprzeczalnie też – a może przede wszystkim – kwestią życia. O Carlu Sandburgu przeczytałam pierwszy raz w jego szkicu. Polskiemu poecie adekwatna zdała się sformułowana przez Amerykanina, również z Chicago, definicja: „Poezja to dziennik zwierząt morskich, które żyją na ziemi, a chciałyby latać”. On, mający poezję za „twórczą negację”, za siłę, „która poetami pomiata”, spełniał w niej – niekiedy, na piątej stronie, w ósmym dniu tygodnia – marzenia o locie.
W tym kontekście ciekawa i warta przypomnienia okaże się proza poetycka Stroiciele tonu (drukowana w „Odrze” i „Pomostach” dopiero w 2011 roku):
Stroiciele najwyższego tonu gwiazdy żyją na nizinach. […] wychodzą wieczorem na brzeg lasu i strugają małe gałązki, potem je tną na małe patyki i rozdają mrówkom. Mrówki roznoszą je po lesie i układają w kształcie klawiatury. W cichą noc, kiedy w taką klawiaturę uderzy pyłek z kwiatu leśnej konwalii − odzywa się najwyższy i najczystszy z możliwych tonów. A stroiciele go zapamiętują i przenoszą na gwiazdę.
Karpowicz wsłuchiwał się w to, co zaintonują drzewa, pisał poezję na obraz i podobieństwo lasu, w leśnym porządku, dając wyraz potrzebie pierwotnego kontaktu z nim; w intelektualnym jego przeżywaniu szukał poetyckich zasad kierujących wszechświatem, zależności, proporcji, źródeł prywatnej kosmologii.
8 kwietnia 2020
(dzień, w którym obowiązuje zakaz wejścia do lasu,
dzień, w którym pozostaje poezja)
Urodziła się w 1981 roku. Poetka, badaczka. Pracuje jako profesor w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk oraz jako nauczycielka języka polskiego w jednej z poznańskich szkół. Współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Józefa Rotblata. Ostatnio wydała: Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia, Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej oraz Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie. Redaktorka wielu książek zbiorowych (poświęconych m.in. Ingeborg Bachmann, Paulowi Celanowi czy Fernandowi Pessoi). Autorka tomów poetyckich: lele, wewe, tego dnia. W Biurze Literackim opublikowała zbiory wierszy: przyszli niedokonani (2018) oraz ploso (2020), a dekadę temu – złożoną z wywiadów (m.in. z Edwardem Balcerzanem, Stanem Borysem, Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Ewą Sułkowską-Bierezin, Janem Stolarczykiem, Marianem Grześczakiem) – książkę W cztery strony naraz. Portrety Tymoteusza Karpowicza. Redagowała także tom esejów Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się w 2019 roku we Wrocławiu.
Impresja Joanny Roszak na temat prozy Tomasza Krasińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte prozą 2023”.
WIĘCEJFragmenty książki Wiersz Education. Poezja w czasach Netflixa Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
WIĘCEJGłos Joanny Roszak w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WIĘCEJAutorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący premierze książki om, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WIĘCEJRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WIĘCEJCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2022 roku.
WIĘCEJSpotkanie wokół książek Niebo w jeżynach Natašy Kramberger i Magnetyczna Góra Réki Mán-Várhegyi z udziałem Agnieszki Judyckiej, Natašy Kramberger, Réki Mán-Várhegyi, Juliusza Pielichowskiego i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJCzytanie z książki ploso z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJSpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJSpotkanie wokół książki Świat w ogniu Charlesa Bernsteina z udziałem Charlesa Bernsteina, Kacpra Bartczaka, Jerzego Jarniewicza i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJRozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJRozmowa Michała Domagalskiego z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WIĘCEJAutorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Joanny Roszak Ploso, która ukaże się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WIĘCEJSpotkanie w ramach Stacji Literatura 23, w którym udział wzięli Mazen Maarouf, Joanna Roszak i Bartosz Krajka.
WIĘCEJCzytanie z książki Przyszli niedokonani z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WIĘCEJRozmowa Joanny Roszak z Anną Podczaszy, towarzysząca wydaniu książki Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
WIĘCEJRozmowa Romana Honeta z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani, wydanej nakładem Biura Literackiego 5 lutego 2018 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
WIĘCEJEsej Joanny Roszak towarzyszący premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
WIĘCEJRozmowa Joanny Roszak z Bogusławem Kiercem towarzysząca premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
WIĘCEJZ Piotrem Matywieckim rozmawiają Emilia Kledzik i Joanna Roszak.
WIĘCEJGłos Joanny Roszak w debacie “Jaka Pol(s)ka”.
WIĘCEJGłos Joanny Roszak w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WIĘCEJEsej Joanny Roszak o twórczości Tymoteusza Karpowicza.
WIĘCEJRozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJKomentarz Tymoteusza Karpowicza, przytoczony w związku z wydaniem książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJRecenzja Anity Jarzyny, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Karoliny Kurando, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WIĘCEJRecenzja Agnieszki Jeżyk z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak, która ukazała się 5 lipca 2010 roku na stronie czytelnia.onet.pl.
WIĘCEJRecenzja Pawła Sarny z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak.
WIĘCEJ