Poczucie łączności
Joanna Roszak
Roman Honet
Rozmowa Romana Honeta z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani, wydanej nakładem Biura Literackiego 5 lutego 2018 roku.
Roman Honet: Porozmawiajmy o tomie. Kim są przyszli niedokonani?
Joanna Roszak: To ci, którzy przychodzą do mnie w myślach, ale w fizycznej przestrzeni pozostają niedokonani. Zawarte w tytule napięcie między czasem a trybem rodzi pewną trudność. Oczywiście wiele z postaci, które kryją się w tytule, to ludzie uciekający ze swoich domów z powodu wojny. Czyli teren wywołuje tren, a planktós (po grecku: błąkający się) – taki tytuł nosi jeden z wierszy – zmienia się w plankt. Ale można przeczytać ten tytuł inaczej. Tryb się nie zmienia, ale czasownik staje się epitetem równym rzeczownikowi zbiorowemu – niedokonani nam się zdarzą, kiedyś, w przyszłości. Może sami nimi zostaniemy dla kogoś? A może nie zdarzy nam się coś, na co czekamy? Choć książka, warto wspomnieć, dotyka także tematu codziennego uchodzenia, ludzkiego ubywania.
Byłoby pięknie, gdyby wiersze mogły choć na chwilę wyjść z czytelnikami poza książkę, gdyby choć dla jednej osoby stały się – powtórzę obraz Kafki – siekierą na zamarznięte morze w nich, w nas.
Zamarznięte morze? A jeśli morze Kafki nie zamarza we współczesnym człowieku, bo ten człowiek jest zbyt mały, by tkwiło w nim morze?
Rozglądanie się po świecie może przyprawia o uczucie strachu przed taką duchową klaustrofobią. Wielu ludzi pewnie gdzieś zniosło, czasem głodujemy przy zastawionych stołach. Ale to chyba nic nowego. Mam wokół siebie ogrom ludzi, którzy otwierają się na takie uderzenia, szukają ich.
Nic nowego. Dlaczego więc nie przystajesz na to ze stoickim spokojem?
Stoicki spokój raczej nie służy ani poezji, ani życiu poza poezją. Chyba że ktoś woli taki wychłodzony tryb przeżywania rzeczywistości.
Sándor Márai zapisał, że ideą XIX wieku była wolność, a ideą XX – emerytura. Zgodziłabyś się z nim? I co uznałabyś za swoją ideę jako osoby piszącej…
Ideą XXI wieku znów jest wolność. Kiedy pytasz o moją ideę jako osoby piszącej, i także przecież czytającej, sięgam po wnioski z eksperymentu Arthura Arona: cztery minuty spędzone przez obcych ludzi na patrzeniu sobie w oczy zbliża ich i buduje między nimi relację opartą na bliskości. Ale empatię może budować także intensywne spotkanie z wierszem: krótkim, zaledwie sugerującym znaczenie, komunikującym nie tylko słowem, ale także ciszą. Taki wiersz może budzić pragnienie wolności. Jak wiersze Mary Oliver (zawdzięczam je dwóm koleżankom psycholożkom). Jak książki Margaret Atwood. Jak opowieści, które zebrał Jorge Bucay.
Właśnie. A twoi ulubieni autorzy? Zarówno w prozie, jak i w liryce – z całą prostotą: co lubisz czytać, czyje pomysły i słowa wywarły na ciebie wpływ, odcisnęły szczególne piętno? Masz swoich autorów niezbędnych, być może od zawsze, a może niektórzy byli dla ciebie istotni w pewnym czasie, teraz już niekoniecznie, niemniej bez ich obecności nie żyłabyś tak, jak żyjesz, nie pisała tak, jak piszesz?
Norwid, Miłosz, Szymborska, Korczak, Barańczak, Iwona Chmielewska, Ingeborg Bachmann. Nędznicy Hugo. Nie wiem, co im zawdzięczam jako osoba pisząca. Pewnie niemało. Lepiej zresztą nie ujawniać się, będąc poetką, z intensywnymi lekturami, bo jeśli ktoś bardzo chce usłyszeć w wierszach pohukiwania czytanych poetów, znajdzie. Ale mam nadzieję, że zestaw pytań o Celana i Karpowicza jako rzekomych patronów wierszy już naprawdę się wyczerpał.
I dzięki za pytanie o to, którzy autorzy sprawiają, że żyjemy, jak żyjemy. Nieczytający chyba nie wierzą, że literatura, a już na pewno że poezja, może uczyć znajdowania harmonii z sobą, z najbliższym otoczeniem, z ziemią. Ale mam wtedy na podorędziu obraz z wiersza Józefa Barana, który przyrównał jej działanie do ruchu skrzydeł motyla. Może wywołać coś na kształt tornada. Może mieć ocalający wpływ.
Każdy powrót do domu w myślach jest powrotem do stanu, do wyobrażenia, nie do miejsca. Co wobec tego znaczy dla ciebie dom? Twój dom, ten fizyczny i noszony w pamięci. Czym się różnią?
Dom jest tym, co trudno zastąpić, stanem wyjściowym. Miejscem pisanym i myślanym wielką literą. Ten fizyczny czasem bardziej przypomina mieszkanie niż dom: wiecznie mam w korytarzu walizkę do przepakowania, większość tygodnia mieszkam sama. No i jest jeszcze mieszkanie moich rodziców, które akurat ma, dzięki nim, wszelkie znamiona domu. A poza tym, wiadomo, love is a place. Więc może rzecz w tym, żeby budować dom na mieszkaniu. Gdyby polska szkoła wzięła to sobie do serca (także aranżując przestrzeń lekcyjną inaczej niż trzy rzędy ławek w sterylnej przestrzeni, ale również budując relację uczeń–uczeń), efekty edukacyjne też osiągałaby lepsze. Gdyby „dopasować szkołę do potrzeb dziecka, zamiast dziecko do potrzeb szkoły”, a wspomniał o tym Alexander S. Neill w książce Nowa Summerhill, pewnie nieco więcej miałaby z domu.
Czy napisałaś tom, mając tytuł w swoich zamierzeniach od początku, czy pojawił się później, już jako nazwa całości? Jak w twoim przypadku, także uwzględniając twoje poprzednie tomy, przebiegało pisanie wierszy, było ułożone pod tytuł czy zmierzało po tytuł?
Pierwszy raz dość szybko wiedziałam, że ta książka będzie na temat – inny niż tylko ja, moje. Pisałam te wiersze z ręką na sercu. I pisałam, żeby rozwikłać w głowie zagadkę losu konkretnych ludzi i zagadkę obojętności, nieporozumienia. Wiedziałam, że chcę dać dom różnym rodzajom bezdomności. Bo przecież dwa wiersze mają za bohaterów bezdomne zwierzęta. Na stronach dwudziestej szóstej, także dwudziestej siódmej, wiersz „co myśli ten pies” raz jeszcze opowiada o psie, którego mój przyjaciel karmi codziennie w Białej Podlaskiej, a jeśli wyjeżdża do mnie, znajduje zastępstwo. Ten sam psiak znalazł się na okładce poprzedniego tomu tego dnia. Inny wiersz napisałam w dzień, gdy odwiedziliśmy schronisko w Białej, wyprowadzając stamtąd na zawsze jednego psiaka. Wcześniej nie byłam w schronisku dla zwierząt: można się nie zorientować, kiedy twarz stała się mokra. Jęki, wycie, tumult, który się zrywa z pojawieniem się każdej kolejnej osoby, przerażają przez nagromadzenie. A gdy spojrzeć na każdego z tych psów osobno, strach ustępuje. Widać tylko ich tęsknotę, by człowiek podszedł także do ich klatki, dotknął, zagadał, dolał wody, wziął na spacer. To właściwie ilustruje, co się dzieje, gdy rozłożymy masę na pojedyncze i dodamy jako 1+1+…+1, jak się wówczas zmieniają nasze emocje, jak strach może ustąpić współczuciu i czemuś na kształt miłości.
Wracając do tytułu, bo o niego pytasz. Pojawiło się kilka tytułów-stacji pośrednich. Ale gdy ten zapisałam na Mazurach, w sierpniu 2017 roku, stało się dla mnie jasne, że już zostanie. Wierszy więc nie pisałam ani pod tytuł, ani pod temat. Choć okazały się wszystkie na tematy akurat najbardziej mnie zajmujące, skorelowane przecież, choćby jako w dostarczycielach części słownika, także autotematycznie z samymi wierszami, z konkretnymi ludźmi, sytuacjami: na przykład przynudnawej radzie pedagogicznej zawdzięczam wiersz „pustostan”. Był to więc konsekwentny proces.
Dlatego także cieszę się, że tytuł został wkomponowany w tę konkretną okładkę. Tę historię jeszcze na koniec chętnie opowiem. Po tym, jak zaczęłam pracować w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Poznaniu, z jedną z mam dzieci z klasy wychowawczej, Karoliną Jeske, współautorką pięknej książki Puste miejsce przy stole, w urodziny Barańczaka, w listopadzie, przeprowadziłyśmy zajęcia – o utracie i zwiastunowo o uchodźstwie. Jej rozdział w książce zaczyna się od widoku z okna na mural z wierszem Stanisława Barańczaka „Jeżeli porcelana, to wyłącznie taka”. Dzieciaki zrobiły to, co Karolina w książce. Narysowały ołówkiem swoją przestrzeń intymną, domową, a później koleżanka/kolega wymazywali im z grafik kilka elementów – czasem łóżko, czasem lampę, gorzej jeśli kota, najgorzej jeśli brata… Ważna lekcja. Dla nas też. I udana. A wieczorem zadzwoniłam do Karoliny, prosząc, by w grafikę Klatki zgodziła się opatulić moje wiersze z nowej książki.
Temat, jak mówisz, „inny niż ty, niż twoje”, lecz tobie bliski. Jak po niego sięgałaś – czego jeszcze potrzeba, by w efekcie „ręka przy sercu” nie była jałmużną czy tam: odrobieniem zadania na temat, tutaj – temat konkretnych ludzi, zwanych uchodźcami?
Ten temat był tak dominujący, że wiersze same się pisały. Nie miałam planu, by estetyzować zbiorowe i jednostkowe cierpienie. Albo wrzucić kilka wersów jałmużny. Zresztą, sytuacja wymaga o wiele więcej.
Wspomniałaś o Mazurach. Często tam bywasz? Dokąd jeszcze lubisz jeździć? I bez czego nie wyobrażasz sobie żadnej podróży?
Bywamy na Mazurach od trzech lat, w środku lasu, w obskurnym domku. Przez noc w sierpniu wyrastają przed drewnianym domkiem grzyby. Można je zrywać, łażąc z kawą i plącząc się w pajęczynach. Nauczyłam się odczytywać kierunki świata, z zaskoczeniem skonstatowałam, że sąsiad-pająk potrafi zwinąć pajęczynę i przenieść nieco dalej, zobaczyłam z szeroko otwartymi oczami taką ciemność, jakiej nie można ujrzeć w mieście, totalną ciemność w nocy. Ponazywałam polne rośliny. Założyłam zielnik. Więc sporo pierwotnych rzeczy mnie tam spotkało. Regularnie, czasem kilka razy w miesiącu, jeżdżę do Białej, gdzie mam część życia prywatnego. I nie wyobrażam sobie żadnej podróży bez czegoś do czytania i bez ołówka.
Coś do czytania to jedna z kolejnych książek, czy może jest taka, którą czytasz nieustannie, raz po raz do niej wracasz, ta twoja książka ulubiona? Jest?
Codzienność szkolna sprawia, że cyklicznie sięgam po niemalże te same książki, więc w podróż chyba nie zdarzyło mi się zabrać takiej, którą już wcześniej czytałam.
Czy jest coś, o czym chciałaś napisać, ale nie zdołałaś tego zrobić z braku czasu, z zapomnienia, z niemożności?
Mam kilka wierszy, w szkicach. Tylko tyle. Jeden, który szczególnie lubię, o zwierzętach podchodzących pod moje okna, gdy dociera do mnie mało krzepiąca wiadomość. Mieszkam co prawda w Poznaniu, na osiedlu, ale zawsze kiedy coś się nadkrusza, patrzę w okno i widzę sarny. Ostatnio też dziki.
A gdyby odwrócić sytuację: czy jest w twojej poezji coś, co – wdziane teraz właśnie z perspektywy czasu, wobec przypomnienia i możliwości; załóżmy, że to wszystko jest czy się przydarza – napisałaś, a teraz tego żałujesz? Ewentualnie uznajesz za tak obojętne, że aż zbędne?
Nie chciałabym na te miejsca kierować teraz światła. Ale zakładam, że każdy wiersz był etapem, który doprowadził do teraz. Więc może po swojemu był potrzebny.
Czy więc pisanie według ciebie składa się z etapów, czy jest to proces niedający się podzielić na etapy? Jeśli bowiem etapy, to etapy czego?… Etapy wywiązania się z tematu, etapy określonej poetyki?
Zapewne cezury różnie zostają motywowane. Chyba trudno nie zobaczyć różnicy między książkami przyszli niedokonani i tego dnia oraz między trzema poprzednimi: lele, wewe i ladino. Układają się w coś na kształt dyptyku i tryptyku. A różnica zapewne obejmuje i poetykę, i tematykę.
Jakie masz zwyczaje pisarskie, nazwijmy to upodobaniami sytuacyjnym: prędzej cicha noc czy tramwaj jadący przez skrzyżowanie?
Zakładam, że pytasz o wiersze. Bo wszystkie inne teksty piszę i porządkuję w mniej sterylnych warunkach. I w ogóle mogłabym sparafrazować zdanie Sylvii Plath o tym, że pisanie poezji to unikanie prawdziwej pracy pisania prozy. Czyli po prostu wszystkiego, co nie jest wierszem (jak dowiedział się Pan Jourdain od nauczyciela filozofii).
Cichą nocą albo cichym porankiem, raz na jakiś czas, wiersze porządkuję, sczytuję, skreślam, dopisuję. Najchętniej siedząc przy biurku – wszystko inne powstaje na kanapie. Obok komputera stoi maszyna do pisania po dziadku, obok jego i babci kałamarze. Stoi książka ze zdjęciami Jill Krementz: żydowscy pisarze i pisarki w ich biurach. Więc widzisz: też całkiem fotogenicznie. Choć najbardziej lubię wiersze pisane od pierwszego do ostatniego słowa w kilka minut. I te naturalnie powstają w zupełnie innych okolicznościach. Tak było z „odchyleniem” z poprzedniego tomu tego dnia. Nie powiedziałabym więc o upodobaniach – okazują się raczej koniecznościami: szybkiego reagowania, zapisywania, łapania. Bo w środku dnia dużo się dzieje. Nie łudzę się już, że zapamiętam zbitki słów i obrazów, które układają się w wiersz w sytuacjach mało poetyckich. Nauczyłam się spieszyć je łapać. Zbyt wiele wierszy już mi przepadło, bo zdałam się na pamięć. Nawykłam do zaopatrzania się w notes. Niektóre wiersze z niego też przepadły, bo nie mogłam się rozczytać. W ramach praktykowania szeroko pojętej uważności staram się ostatnio pisać ręcznie wolniej, a wyraźniej. W takim trybie stawiane litery, kroki, pasty nakładane na szczoteczkę mają w sobie coś z medytacji, pozwalają otworzyć się na to, co się właśnie dzieje.
„Konieczności szybkiego reagowania” niewątpliwie służą ci w liryce. A w życiu? Mam na myśli relację czasu życia względem czasu pisania: czy są dwa, na przykład równoległe, choć mniejsza o wektor, czy może to ten sam czas, w żaden sposób niezróżnicowany?
Bywa to niełatwa relacja, między poezją a resztą życia. Czasem kiedy sprawdzam dwudziesty esej na ten sam temat, czuję, że tracę własne słowa. I także dlatego najlepsze są początki sierpnia. A szybka reakcja i właściwa reakcja to klucz do wszystkiego.
Co dało ci pisanie wierszy, a co zabrało?
Jest w tym coś obopólnego, rzeczywiście. Mam poezję za przygotowanie do doświadczeń, których jakoś tam się obawiam. I relację ze zdobycia ich. Czasem za list do kogoś. Czasem za notatkę z dziennika. Czasem za miejsce na upamiętnienie kogoś, czegoś, obrazu, myśli. Jeden z moich ulubionych aforyzmów na temat poezji brzmi zresztą: „Może być niebezpieczna, szczególnie piękna poezja, bo daje nam złudzenie posiadania doświadczenia bez zdobycia go” (Rumi). Ale przede wszystkim traktuję poezję jako życiowe ćwiczenie z uważności. Próbę wprowadzenia świadomości albo podniesienia jej do potęgi. Przez ostatni rok dałam sobie czas na prowadzenie notatek – po lekturze książek, po zobaczeniu filmów. Kupiłam kredki, coraz częściej piszę listy i coś na nich rysuję, zaopatrzyłam się w szydełko. To znów jakoś pierwotne, jak wiersze. W każdym innym sensie wiersz jest akurat tym pisanym, co zabiera najmniej. Wiele innych pisanin zabiera ogrom czasu i poważnie odcina od ludzi, przyprawia o poczucie niepewności, bo się przeczytało za mało, bo się pisze za wolno, za nie tak. Przy wierszach brak mi negatywnych emocji.
Wiele czasu poświęciłaś Tymoteuszowi Karpowiczowi. Co sprawiło, że właśnie Karpowicz? Przypadek, fascynacja, plan?
Na tamtym etapie była to fascynacja. Musiała przerodzić się w plan, skoro pisałam o nim doktorat. Dziś mogę powiedzieć, że spędziłam wiele czasu z poezją, z której zaskakująco niewiele mi zostało. Na pewno całkiem gruntowna wiedza na temat sinusów i cosinusów. Na pewno wiele słów, których do czasu jego lektury nie znałam. I wreszcie została mi linijka ze 281 strony Słojów zadrzewnych: „nie da się otworzyć świata szerzej niż ludzkich ramion”. A to już akurat bardzo dużo.
Niebawem ukaże się też tom Karpowiczowskich esejów, który redagowałam. Przy tej okazji – bo mieszkam od roku z dwoma pudłami jego zapisków, odręcznych i drukowanych – natknęłam się na jego tekst o pokoju. I nagle po latach stwierdzam, że spojrzenie na poezję Karpowicza w kontekście edukacyjnym pozwoliłoby czytać go w ramach pedagogiki propokojowej, zwracającej się przeciw wykluczeniom, inkluzywnej. Mówimy przecież o poecie, który radził sobie bez jednej ręki. Jego poezja – dziś to wydaje mi się w niej najciekawsze – uczy także wrażliwości społecznej, odwagi cywilnej w występowaniu przeciwko dyskryminacji i przemocy, wykształca postawy empatyczne. A gdy zainteresowałam się autorem Odwróconego światła jako studentka trzeciego roku polonistyki – fascynował mnie przeprowadzony przez niego proces doprowadzania języka do kontrolowanej katastrofy.
Niejednego Owidiusza z Rzymu wypędzono, niejednego Dantego wygnano z Florencji. Albo wyjeżdżali sami. Właśnie: Karpowicz, Gombrowicz, wspomniany przez ciebie Barańczak, także Mickiewicz, Słowacki, Miłosz, Lechoń, Wierzyński, Wittlin, Kosiński, również Nabokov, Hesse, Mann, Wiechert, Joyce, Pound – to jedni z licznych twórców, których można by zaliczyć do grona uchodźców. O, na przykład zasadniczo na wygnaniu powstała Biblia. Jak emigracja służy pisarzom?
W pierwszym rozdziale Podróży Juliusza Słowackiego na Wschód Ryszard Przybylski zapisał takie zdania: „Czym dla Pascala było oglądanie otchłani wszechświata, tym dla Chateaubrianda było wędrowanie przez ziemię, kraj wygnania, na którym rozsiane były znaki symboliczne, takie na przykład jak niebotyczne sekwoje i zapomniany grób. Słowacki miał więc wielkiego poprzednika. W wędrowanie wtrąciły go również wydarzenia polityczne, pozbawiając domu i ojczyzny. Jak każdy wygnaniec miał przeraźliwie rozwiniętą świadomość, że ciągle znajduje się w drodze […]. Jak każdy wychodźca, miał przekonanie, że jest kimś w rodzaju wiecznego tułacza”. Zatem wyostrzona świadomość. Czuć ją w tomie przekładów na polski piszącego w afrikaans południowoafrykańskiego Breytena Breytenbacha. W wierszach Benjamina Zephaniaha. Warsan Shire, urodzona w Nairobi, mieszkająca w Londynie, w jednym z wierszy zawarła linię: „nikt nie sadza swoich dzieci do łódki jeśli woda nie jest bezpieczniejsza niż ląd”. Deanna Rodger zaznaczała, że na papierze nie widać, jaki ma kolor skóry. Stan migracji jest zawsze egzystencjalnym, a w przypadku piszących także intelektualnym, estetycznym wyzwaniem.
Jak postrzegasz współczesną lirykę poruszającą kwestie społeczne i polityczne, czy to zaangażowanie wynika z indywidualnej sytuacji i wynikających z niej przemyśleń człowieka piszącego wiersze, czy jest rodzajem modnego przymusu?
Mało czytałam przez ostatnie dwa lata poezji, bo pisałam książkę o fizyku, Józefie Rotblacie. Więc boom zaangażowanej poezji jako czytelniczkę mnie ominął. Wiadomo – chcę nadrobić. Pytałeś przed chwilą o migrację. Najbliższym mi migrantem jest na pewno właśnie Rotblat: angielskiego nauczył się już jako dorosły człowiek, swoją mowę noblowską wygłosił w 1995 roku najpiękniejszą angielszczyzną, kończąc wręcz literacką nutą, początkowo – krótko po wyjeździe z Warszawy – odnotowywał serię wpadek. Po dwóch dniach urokliwej wycieczki napisał gospodarzom: Thank you to be so hostile to me, myląc słowa wrogi i gościnny, a gdy Aileen Chadwick, żona jego profesora, pytała, czy okolica, którą zamieszkuje, jest noisy (głośna), on „potwierdzał”, że nice (miła). Może więc obczyzna, doznanie absolutnej samotności. Rotblata spotkało to po Hiroszimie, wiadomości o śmierci żony w Bełżcu go zahartowały. A w Oslo mówił: „Dążenie do świata bez wojny ma podstawowy cel: przetrwanie. Ale jeśli w tym procesie dowiadujemy się, jak osiągnąć to przez miłość, a nie przez strach, przez życzliwość, a nie przymus; jeśli w tym procesie uczymy się łączyć niezbędne z przyjemnym, stosowne z dobroczynnym, praktyczne z pięknym, będzie to dodatkowy bodziec do podejmowania tego wielkiego zadania. Przede wszystkim, pamiętajcie o swoim człowieczeństwie”.
Można bez hipokryzji opowiadać o sile tych słów i nie być zaangażowanym?
Bliska jest mi koncepcja poezji jako aktu pokoju. Wyobrażasz sobie płomienne słowa poety o niezjadaniu zwierząt i serwowanie przez niego kotleta na obiad?
Choć tu anegdota: pod koniec listopada 2016 roku brałam udział w sesji na polonistyce, poświęconej właśnie poezji zaangażowanej. Przygotowałam referat o poezji współczesnych uchodźców. W dyskusji zapytano mnie, czym różni się uchodźstwo Syryjczyków od polskiego podczas drugiej wojny światowej. Pamiętam, że odpowiedziałam m.in., że mamy nowe media. Dokładnie tamtego dnia na Twitterze internetowy znajomy w oblężonym wówczas Aleppo pokazał ostatnie jabłko w tym mieście. A może był to jego kanarek, który zdechł, bo w domu nie było już szczątków chleba, żeby go nakarmić. Teraz już nie pamiętam – choć oba te wpisy dokładnie zanotowałam w głowie. Ludzie wiodący spokojne życie, mający tytuły, znajomych, możliwości pokiwali głową i pojechali do domu. Nikt nie spytał, co możemy dla Syryjczyków razem zrobić. Humaniści i humanistki podczas sesji na temat poezji zaangażowanej. „Wspólnota narodów Europy upadła wtedy, gdy pozwoliła, by był wyklęty jej najsłabszy członek; upadła dlatego, że na to pozwoliła”. To Arendt. Wracając, myślałam o „Campo di Fiori”, tych, którym język stał się nam obcy, jak język dawnej planety.
Wielokrotnie spotykałam się w poprzednim roku z dziećmi i młodzieżą w szkołach różnych miast – od drugoklasistów z nauczania początkowego do maturzystów, z ludźmi dorosłymi – rozmawiając o bieżących wyzwaniach. Na szczęście, to pytanie, „co możemy zrobić”, niekiedy się pojawiało. Pojawiło się w mojej klasie, mieliśmy w grudniu na białym obrusie talerzyk dla Syrii. Jedni nie wyszli poza symbol, inni tak. Ale z przekonaniem spytali kiedyś, co mogą zrobić. Z własnej inicjatywy odpuścili podczas ostatnich świąt swoje prezenty, przygotowując dwa dla nieznanych ludzi. Bardziej wierzę w dzieci niż w dorosłych, wierzę, że zmiana społeczna jest w ich rękach.
Wspólnota pozwoliła… Wspólnota nie pozwoliła… Posługiwanie się kategoriami wspólnotowymi, niewątpliwie chwytliwe i poważnie brzmiące, z pewnością na pozór, w zestawieniu z losem określonego człowieka może znaczyć niewiele, a nawet nic. Za Ortegą y Gassetem i jego badaniami tłumu można by uznać, że każde działanie grupowe zwalnia od odpowiedzialności, można by więc rozciągnąć to rozumowanie i przypuszczać, że także od myślenia, a w końcu od możności, również od możności działania. Jak to widzisz?
Zgoda, jestem tego najlepszym przykładem, bo od kiedy w Poznaniu rozrosła się grupa zajmująca tym tematem, trochę odpuściłam. To jedno. Drugie: żeby stać się świadomie częścią wspólnoty, najczęściej należy nawiązać relację z jednym człowiekiem. I taka relacja jest jak kamień wrzucony w wodę, od którego rozchodzą się coraz szersze kręgi. Postawa empatyczna chyba okazuje się mało wybiórcza – kto empatycznie odbiera wiersz, współczuje psu i samotnemu starcowi, pewnie stara się rozumieć głębiej inne wymagające tego sytuacje.
Wracając do nieco wcześniejszego pytania: a jak tobie służy pisanie poezji? Gombrowicz zanotował, że niektórzy artyści źle znoszą sztukę, co nie ma jednak żadnego przełożenia na jakość tej sztuki. Jak to wygląda w twoim przypadku?
Mam pisanie za rodzaj wewnętrznego procesu, umożliwiającego przeżycie w wierszach, możliwość oczyszczenia się z pewnych myśli, nawiązania głębszego kontaktu, i z sobą samą, i z tym, co dokoła, jakiś lepszy pierwiastek. Mam ją za coś dającego poczucie prawdziwej łączności.
Dziękuję ci za rozmowę.
O AUTORACH
Joanna Roszak
Urodziła się w 1981 roku. Poetka, badaczka. Pracuje jako profesor w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk oraz jako nauczycielka języka polskiego w jednej z poznańskich szkół. Współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Józefa Rotblata. Ostatnio wydała: Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia, Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej oraz Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie. Redaktorka wielu książek zbiorowych (poświęconych m.in. Ingeborg Bachmann, Paulowi Celanowi czy Fernandowi Pessoi). Autorka tomów poetyckich: lele, wewe, tego dnia. W Biurze Literackim opublikowała zbiory wierszy: przyszli niedokonani (2018) oraz ploso (2020), a dekadę temu – złożoną z wywiadów (m.in. z Edwardem Balcerzanem, Stanem Borysem, Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Ewą Sułkowską-Bierezin, Janem Stolarczykiem, Marianem Grześczakiem) – książkę W cztery strony naraz. Portrety Tymoteusza Karpowicza. Redagowała także tom esejów Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się w 2019 roku we Wrocławiu.
Roman Honet
Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).
powiązania
Chciałem przylgnąć do świata
wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Suchanecki Roman HonetRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
WięcejGłos z ulicy
recenzje / ESEJE Joanna RoszakImpresja Joanny Roszak na temat poezji Klaudyny Saczuk, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
WięcejRozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Roszak ResinaDwudziesty piąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcejom
nagrania / TransPort Literacki Joanna Roszak ResinaCzytanie z książki om z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejRekordy z poezją
wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Roszak Ola KołodziejekRozmowa Oli Kołodziejek z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa, wydanej w Biurze Literackim 18 marca 2024 roku.
WięcejRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcejżal, może on
nagrania / TransPort Literacki Resina Roman HonetCzytanie z książki żal, może on z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejŻywioł opowiadania
recenzje / ESEJE Joanna RoszakImpresja Joanny Roszak na temat prozy Tomasza Krasińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte prozą 2023”.
WięcejPoezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragmenty książki Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
Więcejjak
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Joanna RoszakGłos Joanny Roszak w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejHistoria jednego wiersza: „padahastasana”
recenzje / KOMENTARZE Joanna RoszakAutorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący premierze książki om, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WięcejPewne formy wolności
wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Roszak Katarzyna SzaulińskaRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WięcejOm (2)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WięcejMoje likwidacje
dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman HonetZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejNiewidka i Zobaczysko – forma obecności
recenzje / ESEJE Joanna RoszakRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejOm (1)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WięcejRomantyczność 2022
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia MalekCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejHistoria jednego wiersza, czyli ewangeliści przed hotelem Puro
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetAutorski komentarz Romana Honeta, towarzyszący premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejRaczej szarpnięcie niż chwyt
wywiady / O KSIĄŻCE Roman Honet Zuzanna SalaRozmowa Zuzanny Sali z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
Więcejżal, może on (2)
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragmenty zapowiadające książkę żal, może on Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
Więcejżal, może on (1)
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragmenty zapowiadające książkę żal, może on Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejRomantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza
utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak Miłosz Biedrzycki Piotr MatywieckiFragmenty zapowiadające książkę Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2022 roku.
WięcejNiebo w jeżynach i Magnetyczna góra
nagrania / Stacja Literatura Agnieszka Judycka Joanna Roszak Juliusz Pielichowski Nataša Kramberger Réka Mán-VárhegyiSpotkanie wokół książek Niebo w jeżynach Natašy Kramberger i Magnetyczna Góra Réki Mán-Várhegyi z udziałem Agnieszki Judyckiej, Natašy Kramberger, Réki Mán-Várhegyi, Juliusza Pielichowskiego i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcejploso
nagrania / Stacja Literatura Joanna RoszakCzytanie z książki ploso z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera
nagrania / Stacja Literatura Bogusław Kierc Jan Stolarczyk Joanna Orska Joanna Roszak Karol Maliszewski Rafał Wojaczek Tadeusz Różewicz Tymoteusz KarpowiczSpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejŚwiat w ogniu
nagrania / Stacja Literatura Charles Bernstein Jerzy Jarniewicz Joanna Roszak Kacper BartczakSpotkanie wokół książki Świat w ogniu Charlesa Bernsteina z udziałem Charlesa Bernsteina, Kacpra Bartczaka, Jerzego Jarniewicza i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejCo widzi, czym żyje, co kocha i traci
wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Joanna RoszakRozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WięcejLekcje lasu w poezji Tymoteusza Karpowicza
recenzje / ESEJE Joanna RoszakSzkic Joanny Roszak towarzyszący wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
WięcejStany wyjściowe
wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Roszak Michał DomagalskiRozmowa Michała Domagalskiego z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcejjak
recenzje / KOMENTARZE Joanna RoszakAutorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WięcejPamięć rozmawia z wiatrem
nagrania / Stacja Literatura Roman HonetCzytanie z książki Pamięć rozmawia z wiatrem z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejPloso
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Joanny Roszak Ploso, która ukaże się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WięcejCzysty układ
wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Roman HonetRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejPamięć rozmawia z wiatrem
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragment zapowiadający książkę Pamięć rozmawia z wiatrem Romana Honeta, która wkrótce ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejTrzeba walczyć do końca
wywiady / O PISANIU Robert Rybicki Roman HonetZapis rozmowy Romana Honeta z Robertem Rybickim, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejSzczeniak
nagrania / Stacja Literatura Joanna Roszak Mazen MaaroufSpotkanie w ramach Stacji Literatura 23, w którym udział wzięli Mazen Maarouf, Joanna Roszak i Bartosz Krajka.
WięcejPrzyszli niedokonani
nagrania / Stacja Literatura Joanna RoszakCzytanie z książki Przyszli niedokonani z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejCzynny opór
wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Joanna RoszakRozmowa Joanny Roszak z Anną Podczaszy, towarzysząca wydaniu książki Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
WięcejPoezja z nagrodami: świat był mój
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetRoman Honet odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki świat był mój, wydanej w Biurze Literackim 28 kwietnia 2014 roku, a w wersji elektronicznej 5 grudnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
Więcejrzeczy używane
dzwieki / RECYTACJE Roman HonetWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania “Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejPoeci: Roman HONET
nagrania / Między wierszami Roman HonetProgram telewizyjny „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Romanem Honetem.
WięcejSymulacja świata
nagrania / Stacja Literatura Kacper Bartczak Maciej Jakubowiak Martyna Buliżańska Roman Honet Szymon SłomczyńskiSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Kacper Bartczak, Martyna Buliżańska, Roman Honet, Szymon Słomczyński i Maciej Jakubowiak.
WięcejTribute to John Ashbery
nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz BąkSpotkanie autorskie “Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejPrzyszli niedokonani (2)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
WięcejPrzyszli niedokonani (1)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
WięcejW literaturze zawsze zostaje się w tyle
wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Winiarski Roman HonetRozmowa Jakuba Winiarskiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki ciche psy, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.
Więcejmatka współczesna
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetAutorski komentarz Romana Honeta w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki ciche psy, wydanej w Biurze Literackim 21 sierpnia 2017 roku.
Więcejjabłonie
dzwieki / RECYTACJE Roman HonetWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania “Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
Więcej[moja mała przyjaciółka…]
nagrania / Złodzieje wierszy Roman HonetWiersz z książki baw się. Klip zrealizowany w ramach konkursu “Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WięcejCiche psy (2)
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragment zapowiadający książkę Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2017 roku.
WięcejCiche psy (1)
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragment książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2017 roku.
WięcejWiersz na święta: kołyska dla króla
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetPoemat pochodzi z książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w przyszłym roku w Biurze Literackim.
WięcejMilczenie, powrót, śmierć, dzieciństwo
wywiady / O KSIĄŻCE Grzegorz Czekański Roman HonetZ Romanem Honetem o książce baw się rozmawia Grzegorz Czekański.
Więcejotworzyłem sen nie mój, lato 1991. golden boy
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetKomentarz Romana Honeta do wierszy “otworzyłem sen nie mój” i “lato 1991. golden boy” z tomu baw się, który ukazał się nakładem Biura Literackie 9 czerwca 2008 roku.
WięcejOtworzyłem sen nie mój
dzwieki / RECYTACJE Roman HonetWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania “Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
Więcejbaw się
nagrania / Między wierszami Roman HonetJoanna Orska, Agnieszka Wolny-Hamkało i Radosław Wiśniewski o czwartym tomie poetyckim Romana Honeta; rozmowa z Autorem oraz klip do wiersza „Korona” w reżyserii Anny Jadowskiej.
Więcej[moja mała przyjaciółka…]
nagrania / Złodzieje wierszy Roman HonetWiersz z książki baw się (2008). Klip zrealizowany w ramach konkursu “Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WięcejDyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”
nagrania / Między wierszami Bohdan Zadura Darek Foks Dariusz Nowacki Justyna Sobolewska Krzysztof Jaworski Piotr Czerniawski Piotr Śliwiński Roman HonetPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
WięcejCzytajcie sami
recenzje / ESEJE Roman HonetRecenzja Romana Honeta z książki Dialog w ciemności Władysława Sebyły w wyborze Wojciecha Bonowicza.
WięcejOpisywanie pobytów w kolejnych systemach wartości i systemach obłudy
recenzje / ESEJE Roman HonetPołów 2011. Fragment eseju Romana Honeta Nie łączyć, nie dzielić – o poezji Szymona Domagały-Jakucia.
WięcejOdsiecz
nagrania / Z Fortu do Portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman HonetZapis spotkania autorskiego “Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejCztery razy (o) Naraz
recenzje / KOMENTARZE Anna Kałuża Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik Roman HonetKomentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejKobieta, muzyka, liryka i pies
wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Roman HonetRozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.
WięcejMyśląc o zmienności
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetAutorski komentarz Romana Honeta w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejPtak już nigdy
nagrania / Nakręć wiersz Roman HonetNiepublikowany wiersz Romana Honeta.
Więcejmiesiąc nieśmiertelnych
dzwieki / RECYTACJE Roman HonetWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
Więcejrodzaje nocnej alchemii
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragment zapowiadający książkę rozmowa trwa dalej Romana Honeta.
Więcejecha jednego głosu
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetFragment zapowiadający książkę rozmowa trwa dalej Romana Honeta.
WięcejKorona
nagrania / Liryczni reżyserzy Roman HonetWiersz z książki baw się (2008).
WięcejDramat jako sufler. Przypadek Tymoteusza Karpowicza
recenzje / IMPRESJE Joanna RoszakEsej Joanny Roszak towarzyszący premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
WięcejMałe i duże dramaty Karpowicza
wywiady / O KSIĄŻCE Bogusław Kierc Joanna RoszakRozmowa Joanny Roszak z Bogusławem Kiercem towarzysząca premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
WięcejŻeby wrzał
dzwieki / RECYTACJE Roman HonetWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania “Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejPieśń o powrotach, całości i częściach
dzwieki / RECYTACJE Roman HonetWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania “Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejKomentarz do wiersza “nikt nie zaśnie”
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetKomentarz Romana Honeta do wiersza „nikt nie zaśnie ” z tomu świat był mój.
WięcejGorycz bliskości niechcianej
wywiady / O KSIĄŻCE Roman HonetZ Romanem Honetem o książce świat był mój rozmawia Konrad Wojtyła.
WięcejKabalistyczne gęstości języka i poezja cienkiej faktury
wywiady / O PISANIU Joanna Roszak Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim rozmawiają Emilia Kledzik i Joanna Roszak.
Więcej(w)kluczenia – taka Pol(s)ka
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Joanna RoszakGłos Joanny Roszak w debacie “Jaka Pol(s)ka”.
WięcejNie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa
wywiady / O KSIĄŻCE Martyna Buliżańska Roman HonetRozmowa Romana Honeta z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
WięcejSpacerów jestem głodny, niech zima się skończy!
wywiady / O PISANIU Maciej Kulis Roman HonetZ Maciejem Kulisem o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejO wierszach Macieja Kulisa
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Kulisa.
WięcejJakby w kamieniu
wywiady / O PISANIU Patryk Czarkowski Roman HonetZ Patrykiem Czarkowskim o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejO wierszach Patryka Czarkowskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Patryka Czarkowskiego.
WięcejPołów
wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik Roman HonetRedaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.
WięcejNie łączyć, nie dzielić
recenzje / IMPRESJE Roman HonetRoman Honet współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Kamila Brewińskiego, Macieja Burdy, Szymona Domagały-Jakucia i Grzegorza Jędrka.
WięcejCzytajcie sami
recenzje / IMPRESJE Roman HonetEsej Romana Honeta towarzyszący premierze książki Dialog w ciemności Władysława Sebyły w wyborze Wojciecha Bonowicza.
WięcejTwórczość-elipsa
debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Joanna RoszakGłos Joanny Roszak w debacie “Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
Więcej„dla mgły, dla pustyni”
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetAutorski komentarz Romana Honeta do wiersza „dla mgły, dla pustyni” z książki piate królestwo, wydanej nakładem Biura Literackiego 27 stycznia 2013 roku.
Więcej„ptak już nigdy”
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetAutorski komentarz Romana Honeta do wiersza “ptak już nigdy” z książki piąte królestwo.
WięcejTo ja posadziłem palmy i wybrałem małpy
wywiady / O KSIĄŻCE Roman HonetZ Romanem Honetem o książce piąte królestwo rozmawia Konrad Wojtyła.
WięcejInterpretacja interpretacji. Konieczność poezji niemożliwej
recenzje / IMPRESJE Joanna RoszakEsej Joanny Roszak o twórczości Tymoteusza Karpowicza.
WięcejO poezji Przemysława Witkowskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Bianki Rolando
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Agnieszki Mirahiny
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Joanny Lech
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Sławomira Elsnera
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetBohater Elsnera przypomina człowieka znajdującego się na skraju wyczerpania, zatem jeśli miała tu miejsce konfrontacja, to właśnie jego zmuszono do kapitulacji. Do życia utajonego: na dnie, w piwnicy…
WięcejO poezji Konrada Góry
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPoeta, który mówi swoją prawdę, nie ma potrzeby oglądania się wstecz, nie prowadzi go konieczność konfrontowania swojego komunikatu wobec innego.
WięcejO poezji Julii Szychowiak
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejMówię do wszystkich
wywiady / O PISANIU Julia Szychowiak Roman HonetZ Julią Szychowiak rozmawia Roman Honet
WięcejO poezji Łukasza Jarosza
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Tomasza Pułki
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejCzuję się zdecydowanie nieświadomy swojego pisania
wywiady / O PISANIU Roman Honet Tomasz PułkaRozmowa Romana Honeta z Tomaszem Pułką, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim 8 kwietnia 2010 roku.
WięcejO poezji Magdaleny Bielskiej
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Bartosza Konstrata
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Szczepana Kopyta
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Joanny Wajs
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Jacka Dehnela
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejZapis niepewności
wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Roman HonetRozmowa Romana Honeta z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydane w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejO poezji Justyny Bargielskiej
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejObecnie jestem panterą
wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska Roman HonetRozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejO poezji Roberta Rybickiego
recenzje / ESEJE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Joanny Mueller
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Pawła Sarny
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Anny Podczaszy
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO poezji Julii Fiedorczuk
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejO wierszach Urszuli Kulbackiej
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetWydaje mi się, że w wierszach Kulbackiej szczególnie ważne jest nieprzerwane zachowywanie czujności, tyle że powody tego stanu – odwrotnie niż w poprzednim wypadku – przeniosły się z ludzi, (którzy, ilekroć by się w liryce Kulbackiej nie spotkali, niemal zawsze krzyczą, przeklinają, narzekają) na rzeczy martwe i dlatego teraz nawet w zetknięciu z nimi trzeba zdać się na obsesyjną ostrożność…
WięcejO wierszach Martyny Buliżańskiej
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetBuliżańska pisze nonszalancko, ale to typ nonszalancji, który odnosi się nie do ignorancji, ale do wariacji powstałych dzięki jakości wykonania.
WięcejO wierszach Krzysztofa Dąbrowskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetKrzysztof Dąbrowski ujął mnie swoją zachłannością na życie. Na świat. Przenikająca pazerność. Żarliwość. Nieoczekiwane, błahe zdarzenie, przypadkowy epizod potęguje głębię tego nienasycenia.
WięcejO wierszach Dominika Piotra Żyburtowicza
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetDaleko – to miara z naszego świata, mogłyby doskonale widnieć na niej dokładniejsze i wymierniejsze stopnie, ale tu nie chodzi o rachunek, ale o wysłanie pewnego sygnału: możliwość ostatecznego zniweczenia – może bezpowrotnej śmierci, może rozstania na zawsze – zostaje wykluczona.
WięcejPołów 2010 okiem Romana Honeta
wywiady / O KSIĄŻCE Roman HonetCzasem trafiały się zestawy oryginalne, świadczące o gotowości, ale także o zdolności do podjęcia ryzyka przez autora, zdarzało się to sporadycznie, zresztą nie spodziewałem się odwrotnych proporcji, i to właśnie owe zestawy stanowiły dla mnie punkt odniesienia…
WięcejO wierszach Filipa Wyszyńskiego
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt “Połów 2010”.
WięcejPoeci na nowy wiek. Suplement
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetKierowało mną wyłącznie przekonanie, że wiersze przywołanych autorów, to, co wnieśli oraz wnieść mogą do liryki polskiej, domaga się – z racji mojej roli w całym projekcie – zdecydowanej reakcji.
WięcejPoeci na nowy wiek. Rocznik 2009
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2009. Wśród wyróżnionych: Waldemar Jocher, Małgorzata Lebda, Joanna Lech, Dawid Majer, Agnieszka Mirahina, Teresa Radziewicz, Bianka Rolando, Anna Wieser.
WięcejPoeci na nowy wiek. Rocznik 2008
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2008. Wśród wyróżnionych: Szymon Bira, Marcin Czerkasow, Sławomir Elsner, Konrad Góra, Iwona Kacperska, Izabela Kawczyńska, Grzegorz Kwiatkowski, Monika Mosiewicz, Kamila Pawluś, Bohdan Sławiński.
WięcejPoeci na Nowy wiek. Rocznik 2007
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2007. Wśród wyróżnionych: Kamila Janiak, Przemysław Owczarek, Marcin Perkowski, Jakub Przybyłowski, Jarosław Spuła, Julia Szychowiak i Marek Wojciechowski.
WięcejPoeci na Nowy wiek. Rocznik 2006
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2006.
WięcejPoeci na Nowy Wiek. Rocznik 2005
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2005. Wśród wyróżnionych: Magdalena Komoń, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Piotr Kuśmirek, Piotr Mierzwa, Artur Nowaczewski, Dariusz Pado, Justyna Radczyńska, Dagmara Sumara, Anna A. Tomaszewska, Adam Zdrodowski.
WięcejPoeci na nowy wiek. Rocznik 2004
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2004. Wśród wyróżnionych: Jacek Dehnel, Tomasz Gerszberg, Tomasz Jamroziński, Roman Kaźmierski, Joanna Wajs.
WięcejByć poetą dzisiaj
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Roman HonetGłos Romana Honeta w debacie “Być poetą dzisiaj”.
WięcejPoeci na Nowy Wiek. Rocznik 2003
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2003 (Justyna Bargielska, Juliusz Gabryel, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joanna Mueller, Robert Rybicki, Radosław Wiśniewski), towarzyszące projektowi “Poeci na nowy wiek”.
WięcejPoeci na Nowy Wiek. Rocznik 2002
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2002. Wśród wyróżnionych: Jacek Bierut, Ryszard Chłopek, Grzegorz Giedrys, Małgorzata Jurczak, Tobiasz Melanowski, Anna Piekara, Paweł Sarna, Marcin Siwek.
WięcejPoeci na nowy wiek. Rocznik 2001
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2001. Wśród wyróżnionych: Marcin Cecko, Agnieszka Kuciak, Paweł Lekszycki, Piotr Macierzyński, Marcin Ożóg, Edward Pasewicz, Michał Sobol, Małgorzata Sochoń.
WięcejPoeci na nowy wiek. Rocznik 2000
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2000. Wśród wyróżnionych: Wojciech Brzoska, Julia Fiedorczuk, Krzysztof Gedroyć, Anna Podczaszy, Adam Pluszka.
WięcejNiemoc i niewiara
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Roman HonetPodsumowanie debaty “Poeci na nowy wiek”.
WięcejŻadnego pokolenia nie było
wywiady / O KSIĄŻCE Roman HonetJeśli istnieje coś takiego, jak poezja roczników 70., to można być nawet królową angielską, ale lepiej się z tym nie obnosić, żeby nie wzbudzać zainteresowania psychiatrów. Ale ja tam nie wiem, czy istnieje…
Więcej[dzień na wyścigach. rzeka niosąca kubły], echa jednego głosu
recenzje / KOMENTARZE Roman HonetNatychmiastowe rozstrzygnięcia w pisaniu czasem są dla mnie równocześnie tak ostateczne, że stoję wobec konieczności uznania ich za nienaruszalne, choć powstały za moją przyczyną.
WięcejO baw się
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetKomentarze Joanny Mueller, Konrada Wojtyły, Macieja Milacha, Bartosza Sadulskiego, Jakuba Momry, Bartłomieja Majzla.
WięcejPrzyszli niedokonani
nagrania / Stacja Literatura Joanna RoszakCzytanie z książki Przyszli niedokonani z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPrzyszli niedokonani
recenzje / ESEJE Marcin JaworskiRecenzja Marcina Jaworskiego towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 5 lutego 2018 roku.
WięcejPrzyszli niedokonani (2)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
WięcejPrzyszli niedokonani (1)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
WięcejTaki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)
recenzje / ESEJE Karol MaliszewskiRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
Więcej432 Hz
recenzje / ESEJE Anita JarzynaRecenzja Anity Jarzyny, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
WięcejW omatidiach roztrzęsiona afirmacja niepogodzenia
recenzje / ESEJE Przemysław RojekRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejNa końcu tej łąki zaczyna się przyszłość
recenzje / ESEJE Karolina KurandoRecenzja Karoliny Kurando, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
WięcejWiersz na święta: kołyska dla króla
utwory / zapowiedzi książek Roman HonetPoemat pochodzi z książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w przyszłym roku w Biurze Literackim.
Więcej„Każde ma na szyi psa”, czyli o nowej książce Romana Honeta
recenzje / IMPRESJE Katarzyna KędzierskaRecenzja Katarzyny Kędzierskiej z książki Romana Honeta świat był mój.
WięcejKłębowiska sensu
recenzje / ESEJE Jerzy MadejskiRecenzja Jerzego Madejskiego z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała we wrześniu 2014 roku się w miesięczniku “Nowe Książki”.
WięcejPodróż wstecz
recenzje / ESEJE Krzysztof SztafaRecenzja Krzysztofa Sztafy z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 9 lipca 2014 roku na stronie Literatki.com.
WięcejŚwiat był mój
recenzje / ESEJE Roksana ObuchowskaRecenzja Roksany Obuchowskiej z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 12 listopada 2014 roku na na stronie internetowej DOKiS: Dolnośląska Kultura i Sztuka.
WięcejJaki jest świat według Romana Honeta?
recenzje / ESEJE Dominik BorowskiRecenzja Dominika Borowskiego z książki świat był mój Romana honeta, która ukazała się w lipcu 2014 roku w Kieleckim Magazynie Kulturalnym „Projektor”.
WięcejIntymna tanatologia serca
recenzje / ESEJE Marianna KijanowskaRecenzja Marianny Kijanowskiej z książki alicja Romana Honeta.
WięcejGenetycznie sensualna fantazja Honeta
recenzje / ESEJE Marcin SierszyńskiRecenzja Marcina Sierszyńskiego z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się na portalu wywrota.pl.
WięcejRęce i psy. O przywracaniu ciała w poezji Romana Honeta
recenzje / ESEJE Jacek MączkaRecenzja Jacka Mączki z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się w 2011 roku w kwartalniku „Fraza”.
Więcej„Ostre fale głęboko w nas” — obrazy przejścia w piątym królestwie Romana Honeta
recenzje / ESEJE Monika KocotRecenzja Moniki Kocot z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się w 2011 roku w kwartalniku „Fraza”.
WięcejEwangelia odwrócona
recenzje / IMPRESJE Magdalena Rabizo-BirekEsej Magdaleny Rabizo-Birek towarzyszący premierze książki świat był mój Romana Honeta.
WięcejMożna znaleźć siebie
recenzje / ESEJE Magdalena BartnikRecenzja Magdaleny Bartnik z piątego królestwa Romana Honeta.
WięcejPodróż pośmiertna
recenzje / ESEJE Andrzej FranaszekRecenzja Andrzeja Franaszka z książki baw się Romana Honeta.
WięcejCzarne Tęcze
recenzje / ESEJE Przemysław WitkowskiRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
Więcejpiąte królestwo – pięć uwag
recenzje / NOTKI I OPINIE Piotr ŚliwińskiAutorski komentarz Piotra Śliwińskiego do książki piąte królestwo Romana Honeta, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 stycznia 2011 roku.
WięcejDlaczego potrzebny jest nam Honet?
recenzje / ESEJE Michał LarekRecenzja Michała Larka z książki piąte królestwo Romana Honeta.
WięcejGenialny outsider
recenzje / ESEJE Agnieszka JeżykRecenzja Agnieszki Jeżyk z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak, która ukazała się 5 lipca 2010 roku na stronie czytelnia.onet.pl.
WięcejMagdalenki od Karpowicza
recenzje / ESEJE Paweł SarnaRecenzja Pawła Sarny z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak.
WięcejNowe sposoby
recenzje / ESEJE Paweł KaczmarskiRecenzja Pawła Kaczmarskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejWidzenie księdza Romana? Antologia Poeci na nowy wiek
recenzje / ESEJE Marcin JurzystaRecenzja Marcina Jurzysty z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejDwadzieścia dwa
recenzje / ESEJE Bartosz SadulskiRecenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejJeśli zabawa, to własnym kosztem
recenzje / ESEJE Marta BaronRecenzja Marty Baron z książki baw się Romana Honeta.
WięcejZabawy Honeta
recenzje / ESEJE Alina ŚwieściakRecenzja Aliny Świeściak z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRobię rock’n’rolla w pustce i kostnicach
recenzje / ESEJE Sylwia OmiotekRecenzja Sylwii Omiotek z książki baw się Romana Honeta.
WięcejHonet "dziecko" i dzieci Honeta – nieustanna mediacja
recenzje / ESEJE Przemysław OwczarekRecenzja Przemysława Owczarka z książki baw się Romana Honeta.
Więcej