
Czynny opór
Anna Podczaszy
Joanna Roszak
Rozmowa Joanny Roszak z Anną Podczaszy, towarzysząca wydaniu książki Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.

Joanna Roszak: Jan Brzechwa zauważał: „Ludzie piszący dla dzieci wznoszą lekki i malowniczy most, po którym mali czytelnicy chętnie i niepostrzeżenie przechodzą od swoich ukochanych książek do wielkiej poezji, do literatury klasycznej, a potem – do dzieł pisarzy współczesnych”. Jakie lektury z dzieciństwa były dla Ciebie mostem do poezji – własnej, pisanej i dorosłej czytanej?
Anna Podczaszy: Pewnie wszystkie. Och, i od razu – „malowniczy”, „wielka poezja”, „dzieła”! Czytałam w dzieciństwie, bo lubiłam, bo to była przygoda i radość, nawet kiedy książka traktowała a smutnych rzeczach. Czy Winnetou Karola May’a Brzechwa zaliczyłby do owych mostów? To kultowa książka mojego dzieciństwa, gdy miałam 9–11 lat, nie wyprę się tego, nie, nie. Pozycja numer dwa – uwaga, uwaga – W pustyni i w puszczy. No straszne. Albo i nie. Siadałam i godzinami czytałam apiać od której strony popadło. A wcześniej (6–9 lat) bajki – cała fura pięknych bajek słowiańskich z tomu Śpiewająca Lipka, oraz baśni bułgarskich, dość okrutnych, z bardzo ciekawymi, kuszącymi i niebezpiecznymi słowami, których nie rozumiałam, a które niezwykle mnie pociągały: buzdygan, janczar. I ilustracje w tych baśniach – zakrzywione klingi wojowników, ich straszne bizantyjsko-orientalne oblicza zastygłe w okrutnym grymasie. Fascynujące. Czy to można nazwać lekkim i malowniczym mostem? Czy mnie to doprowadziło do wielkiej poezji? Myślę, że te baśnie właśnie to była dopiero wielka poezja, że palce lizać.
Choinka znaleziona na śmietniku, wygoda płynąca z zabaw w podartych spodniach, murek, który kusi, czytanie napisów na murach, także tych zaczynających się od „kur”, kąpiel, donosy siostrzane i braterskie… Czy cała ta książka, z wszystkimi scenami i motywami, wzięła się z życia?
Calusieńka. Czy to było słowo na „k” czy na „ch” – nie pamiętam takich nieistotnych szczególików. A to, co się naprawdę nie zdarzyło, zdarzyło się w mojej głowie, czyli się jednak zdarzyło. No i jeszcze się może zdarzyć, albo nie zdarzyło się mi, tylko jakiejś Hance Kowalskiej. Książka nie może wziąć się z czegoś innego niż z życia, bo z czego? Z kieszeni? Zawsze o życie zahacza, z niego wyłazi. To, co mnie otacza, jest życiem i to co jest w mojej głowie też. Wyobraźnia jest życiem, wymyślanie zabaw, całe to teatrum dziecięce to przecież ożywianie, próba nadania kształtu temu, co w nas siedzi i się domaga głosu, ruchu, bycia wśród. Miałam taki chytry plan, kiedy już świadomie podjęłam się napisania książki – wezmę, co mam koło siebie i – myk! – zrobię z tego wierszyk, rach, ciach. I tak to się działo – siadałam piąta rano w kuchni, dziadostwo jeszcze śpi, nikt nie truje, NIKT NICZEGO ODE MNIE NIE CHCE!, więc sobie w spokoju popiszę, dzisiaj, np. o szkole albo o wstawaniu. Póki śpią.
Można czytać Grymasy w konstelacji innych tomów polskich poetek: Emilii Waśniowskiej, Wandy Chotomskiej, Danuty Wawiłow, Danuty Gellnerowej, Natalii Usenko czy Joanny Mueller. Wiersz Szybko Danuty Wawiłow konfrontuje świat dorosłych ze slowlife dzieci. Dorosły odbiorca podobnego poetyckiego komunikatu może zapragnąć zaakceptować dziecięcy świat, pozwolić dziecku być własnym przewodnikiem po krainie uważności. Przewodnikami po jakich tematach, wartościach są dla Ciebie dzieci?
Nauczyłam się od dzieci – i to jest lekcja brutalna, wciąż przeze mnie przyswajana, wciąż niedouczona, że nie wygram z nimi, jeśli sprzęgną siły. Nie ma szans, żeby przeciwstawić się takiej energii, takiemu żywiołowi. Ale uparcie próbuję, odnotowuję drobne sukcesy (najstarszy syn nie bez respektu mruknął kiedyś – „mama jest bardziej uparta ode mnie”). Dzieci to życie pełną gębą – i nie uprawiam tu żadnej ideologii, broń boże. To żywioł. Cztery żywioły na raz. Trzeba nie lada mądrali, żeby pokazać wichrowi, gdzie warto wiać, a gdzie ucichnąć, i jeszcze większego mądrali, żeby wiatr usłuchał. A więc dzieci uczą mnie pokory, że nie zjadłam wszystkich rozumów, że może i coś tam wiem, ale bez przesady. A już moja siła sprawcza? Ostatecznie, ile zależy ode mnie? Jakich wyborów będą dokonywać? Jakie popełnią błędy? Ostatecznie, ile w moim życiu zależało od moich rodziców? Jakich wyborów dokonałam? Jakie popełniłam błędy?
Co prowadzi nas do punktu drugiego – dzieci uczą mnie, że jesteśmy tacy do siebie podobni – i mądrzy i głupiutcy, i otwarci i nieufni, i odważni i tchórze. Uważam, że mitem jest twierdzenie o niesłychanej dziecięcej wyobraźni i jej zaniku u dorosłych. Myślę, że jeśli ktoś pacholęciem będąc, obdarzony został niesłychaną wyobraźnią, to ona w człowieku zostaje i przechodzi w dorosłość, może jakoś ewoluuje, ale, na litość boską, przecież nie znika!
Punkt trzeci – dzieci mnie nauczyły, że czasem trzeba zamilknąć, nie ględzić tyle. Nawet jak mam rację. Odpuścić. Nie nakręcać się. Machnąć ręką. Wzruszyć ramionami. Nie udało się – i co z tego? One też tego się ode mnie uczą – np. żeby nie histeryzować w obliczu porażki. Albo że nie warto wiecznie udowadniać innym, że moje na wierzchu przecież, że ja wiem lepiej. Ja się w ogóle boję ludzi, którzy twierdzą, że wiedzą lepiej. Z reguły twierdzą, że wiedzą lepiej wszystko, no koszmar.
Co było dla Ciebie istotą rymowania (niedokładnego, więc nieoczywistego: „spodnie-wygodniej”, niegramatycznego: „przecież-zrozumiecie”) w Grymasach? Czy rozważałaś napisanie nierymowanej książki, czy jednak obawiałaś się dąsów, fochów, humorów młodych odbiorców i odbiorczyń, przywykłych do rymów?
Nie obawiałam się niczego, a już na pewno dąsów, humorów i fochów, jestem na to za stara. Pierwsza porcja wierszyków powstała dawno, dawno temu, gdzieś w odległej galaktyce, i pisana była zupełnie bez myśli o publikacji jakiejkolwiek. Pisałam, bo mi się tak chciało, bezstresowo, i nie myśląc o niczym oprócz pisania. Druga część wierszyków powstała w wyniku pewnego zobowiązania, ale też niespecjalnego – ot, uda się, to dobrze, nie to nie, świat się nie zawali. Ani mój, ani czyjś. Nie celowałam w dokładność i poprawność, bo nie obchodzą mnie obsesyjnie dokładność i poprawność wszędzie. Ale ukłony głębokie, w pas, i wielokrotne dla niezwykłej skrupulatności redakcyjnej Joasi Mueller, która nawalczyła się z moimi niedokładnościami i niechlujnościami, oj nawalczyła! Ale ja też byłam dzielna i stawiałam czynny opór, muszę to sobie przyznać i pogratulować. Obchodzi mnie wiedzieć, gdzie można być niedokładnym i niepoprawnym, czyli kontekst mnie obchodzi. Kiedy moi chłopcy byli mali, chroniłam ich jak mogłam przed słowami na „k” i „ch”, ale teraz każę im się uczyć, kiedy mogą, a kiedy bezwzględnie nie. Denerwuje mnie, kiedy ktoś twierdzi, że nigdy w życiu nie puścił bąka, a nawet jeśli – to nieskazitelnego. I podobnie było z tymi niedokładnymi rymami – nie jestem maszynką do równego rymowania, wzdragałam się też przed nadmierną częstochowszczyzną – choć nie pozostaję całkiem bez winy – po prostu pisałam, jak leci, a że wyleciało niedokładnie, to co zrobić? Zmieniać? Płakać? No, jak się temu po napisaniu przyjrzałam, to mi się zaraz spodobało – takie nieidealne, niesymetryczne, cudeńko. Cudaczek. Kiwaczek (taka ruska bajka była kiedyś w TV). Poza tym w wierszyku zawsze, zawsze jest moja melodia, rytm, który ja sobie dyktuję, który – jeśli zechcę – rozchwiewam, a jak nie zechcę, to nie. Jestem na to wszystko okropnie wyczulona. Te inne elementy są równie istotne jak rym, żeby się kleiło, żeby szło i gadało. O potencjalnych odbiorcach – wybaczcie – nie myślę zupełnie, gdy piszę. Czy „Życie między wierszykami” mogło być napisane bez rymów w ogóle? Chyba nie mogło, taka myśl mi w ogóle do głowy nie przyszła, nawet się nie czaiła na horyzoncie, nawet nie mogłam jej odpychać – bo jej po prostu nie było. Ale ja nie wykluczam, że ktoś może i tak – napisać książeczkę z wierszykami pozornie dla dzieci bez rymów. Ja się nie sprzeciwiam.
W podręcznikach do języka polskiego aż do piątej klasy nie występują wiersze inne niż rymowane („Przepaść” Różewicza w piątej klasie najczęściej przełamuje ten obraz poezji jako „mowy, która się rymuje”). Jak wytłumaczyć to faworyzowanie rymów w poezji dziecięcej?
Żebym to ja wiedziała. Może dzieci po prostu lubią, wewnętrznie czują lepiej tekst, gdy się rymuje? Gdy jest rytmiczny? Może to ma związek z początkami mowy? Z intonacją, która często gęsto wyprzedza słowa? Moja córka długo gadała „po swojemu” – zero słów z treścią, za to przepiękna melodia całego zdania. No to posłałam ją do szkoły muzycznej, gdy nadszedł czas. Za głupia jestem na takie mądrości. A może do pewnych rzeczy trzeba dorosnąć – trzeba dorosnąć do tego, by odłożyć Winnetou i sięgnąć po Tytusa albo Nędzników, a potem Dostojewskiego. Z drugiej strony, może by tak poeksperymentować – weźmy jakiegoś dzieciaka i wychowajmy go na wierszach wolnych. Rusza ogólnopolski nabór chętnych królików doświadczalnych. Nie, chyba rzeczywiście jestem za głupia na te sprawy. Inne pytanie?
Jak wyglądała współpraca z Zuzanną Orlińską?
Wzorcowo. Idealnie. To palec boży kazał pani Zuzannie zabrać się za ilustracje. W ogóle się nie wtrącałam – i proszę jak pięknie wyszło! Po raz pierwszy pracowałam nad książką z obrazkami, nie wiedziałam, jakie panują przy tym zwyczaje, i czy w ogóle są jakieś powszechnie przyjęte zwyczaje, czy też każdy sobie je samodzielnie wytwarza. A więc się spytałam i przystałam ochoczo na propozycję pani Zuzanny, a właściwie jej informację o niezależności artystycznej. Ochoczo, ponieważ guzik się na tym znam. Potrafię określić, co mi się podoba, a co nie – i tyle. Ale – nie powiem – ciekawość mnie zżerała. Kiedy zobaczyłam gotowe ilustracje, wiedziałam, że mi się podobają – baaardzo. Chciałam, żeby było dowcipnie, lekko, kolorowo, inteligentnie i pięknie, momentami (tylko) lirycznie – i jest. Podesłałam pani Zuzannie jakieś skarby z domowego archiwum, a ona je tak zręcznie i taktownie wykorzystała, że raz jeszcze muszę podziękować Bogu, Arturowi Burszcie i jej samej, że się zdecydowali na taki wybór ilustratora – i to wszyscy jednocześnie!
Znając teraz z książki (poznajemy ją już w dedykacji) Twoją domową gromadkę, raz jeszcze przeczytałam Twoje poprzednie książki z wierszami, te dla większych czytelników. W Mniej, więcej, wydanej w 2007 roku, np. widzę Ciebie w kuchni, może nie o piątej rano, raczej koło północy: „Nocą, gdy cisza / nie może już być większa, / słyszę wyraźnie ich młode oddechy”.
Opowiedz jeszcze o warsztacie, o tym, czym się (nie) różni proces pisania wiersza od pisania, jak się wyrażasz, wierszyka. I o emocjach Autorki z nimi się wiążącymi.
Mam jeden warsztat. Jedną kartkę, jeden długopis. I wierszyki, czy jak wolisz, wiersze, mnie dopadają, one się piszą same, co nie znaczy, że ja świadomie nie wykonuję żadnej pracy, tylko czekam na objawienie. Prawdopodobnie muszę mnóstwo pracy włożyć w coś innego, w coś, co leży obok tekstu, co mnie otacza i wiecznie się czegoś ode mnie domaga. Nauczyłam się, że nie wolno mi ignorować tych nakazów, nie wolno ich spychać na dalszy plan, bo teraz np. tworzę i nie mam czasu ani ochoty na nic innego. Czasem mi się zdaje, że dobry wierszyk przychodzi do mnie jako nagroda za to, że byłam grzeczna i nie grymasiłam, i mówi łaskawie – no, możesz mnie napisać. Ale jest też drugi element, niezwykle dla mnie istotny przy pisaniu wierszyków, „dorosłych” w szczególności – muzyka. Nic nie napiszę, jeśli nie słyszę melodii, która mnie porusza albo prowokuje, albo na różne sposoby nie daje o sobie zapomnieć. Tak się składa, że od jakiegoś czasu piszę teksty do piosenek – zaczęłam, bo mi się spodobała jakaś melodia, konkretne wykonanie danego utworu – i ten tekst wyrwał mi się z głowy sam, popłynął za muzyką, dosłownie. I tak to poszło.
Jest jeszcze jedna rzecz, która, jak widzę, bardzo mi pomaga w pisaniu, i nie tylko. To brak ambicji, tak, tak, nie przesłyszałaś się. Robię coś, bo mi się tak podoba (a często po prostu muszę), a nie dlatego, żeby udowodnić światu, jaka jestem świetna i piękna, jaki jestem number one. Może to i dziwnie brzmi w ustach byłego sportowca, ale – co zrobić…. Obserwuję się uważnie – jeśli tylko pojawi się we mnie cień ambicji – duszę go w zarodku, bezwzględnie. Zresztą, skutki moich działań podyktowanych ambicją z reguły są opłakane. Czyli taką mam higienę pracy. Oczywiście to nie znaczy, że sobie bimbam; jak to ujęła jedna moja znajoma – należy się starać po ludzku jak najmocniej, wpisując w te starania możliwość również porażki, tego wymaga uczciwość wobec innych. Właśnie – uczciwość, a nie ambicja.
Dzięki za rozmowę!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
O autorach i autorkach

Anna Podczaszy
ur. w 1972 r. Poetka, wykładowczyni w Centrum Kształcenia Językowego i Ustawicznego Kadr. Nominowana do Nagrody Literackiej Nike za tomik danc (2000), który był jej poetyckim debiutem. W kolejnych latach opublikowała również zbiór wierszy Wte i nazad (2003) oraz Mniej, więcej (2007), a w 2018 r. również książkę z wierszami dla dzieci Grymasy. Życie między wierszykami. Mieszka w Legnicy.

Joanna Roszak
Urodziła się w 1981 roku. Poetka, badaczka. Pracuje jako profesor w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk oraz jako nauczycielka języka polskiego w jednej z poznańskich szkół. Współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Józefa Rotblata. Ostatnio wydała: Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia, Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej oraz Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie. Redaktorka wielu książek zbiorowych (poświęconych m.in. Ingeborg Bachmann, Paulowi Celanowi czy Fernandowi Pessoi). Autorka tomów poetyckich: lele, wewe, tego dnia. W Biurze Literackim opublikowała zbiory wierszy: przyszli niedokonani (2018) oraz ploso (2020), a dekadę temu – złożoną z wywiadów (m.in. z Edwardem Balcerzanem, Stanem Borysem, Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Ewą Sułkowską-Bierezin, Janem Stolarczykiem, Marianem Grześczakiem) – książkę W cztery strony naraz. Portrety Tymoteusza Karpowicza. Redagowała także tom esejów Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się w 2019 roku we Wrocławiu.
Powiązania


Nowy europejski kanon literacki: Viola i Niebieski
nagrania / transPort Literacki Różni autorzySpotkanie z udziałem Matteo Bussoli, Katarzyny Skórskiej i Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Poeci na nowy wiek
dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Głos z ulicy
recenzje / ESEJE Joanna RoszakImpresja Joanny Roszak na temat poezji Klaudyny Saczuk, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
Więcej
Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak
nagrania / transPort Literacki Różni autorzyDwudziesty piąty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
om
nagrania / transPort Literacki Joanna Roszak ResinaCzytanie z książki om z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Rekordy z poezją
wywiady / o książce Joanna Roszak Ola KołodziejekRozmowa Oli Kołodziejek z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa, wydanej w Biurze Literackim 18 marca 2024 roku.
Więcej
Żywioł opowiadania
recenzje / ESEJE Joanna RoszakImpresja Joanny Roszak na temat prozy Tomasza Krasińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte prozą 2023”.
Więcej
Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragmenty książki Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
Więcej
jak
debaty / ankiety i podsumowania Joanna RoszakGłos Joanny Roszak w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
Więcej
Historia jednego wiersza: „padahastasana”
recenzje / KOMENTARZE Joanna RoszakAutorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący premierze książki om, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Pewne formy wolności
wywiady / o książce Joanna Roszak Katarzyna SzaulińskaRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Om (2)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Niewidka i Zobaczysko – forma obecności
recenzje / ESEJE Joanna RoszakRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Om (1)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Romantyczność 2022
nagrania / transPort Literacki Różni autorzyCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
Więcej
Pójście za Norwidem
wywiady / o książce Anna Podczaszy Eugeniusz Tkaczyszyn-DyckiRozmowa Anny Podczaszy z Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim, towarzysząca premierze książki Kochanka Norwida, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 marca 2023 roku.
Więcej
Srebro i kwarc
dzwieki / WYDARZENIA Adam Zdrodowski Anna Podczaszy Łukasz JaroszZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Łukasza Jarosza, Anny Podczaszy i Adama Zdrodowskiego podczas Portu Wrocław 2008.
Więcej
Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza
utwory / zapowiedzi książek Joanna Roszak Miłosz Biedrzycki Piotr MatywieckiFragmenty zapowiadające książkę Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2022 roku.
Więcej
Niebo w jeżynach i Magnetyczna góra
nagrania / stacja Literatura Różni autorzySpotkanie wokół książek Niebo w jeżynach Natašy Kramberger i Magnetyczna Góra Réki Mán-Várhegyi z udziałem Agnieszki Judyckiej, Natašy Kramberger, Réki Mán-Várhegyi, Juliusza Pielichowskiego i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
ploso
nagrania / stacja Literatura Joanna RoszakCzytanie z książki ploso z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Moi Moskale
dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera
nagrania / stacja Literatura Różni autorzySpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Świat w ogniu
nagrania / stacja Literatura Różni autorzySpotkanie wokół książki Świat w ogniu Charlesa Bernsteina z udziałem Charlesa Bernsteina, Kacpra Bartczaka, Jerzego Jarniewicza i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Z motyką na słońce
debaty / ankiety i podsumowania Anna PodczaszyGłos Anny Podczaszy w debacie „Ludzie ze Stacji”.
Więcej
Co widzi, czym żyje, co kocha i traci
wywiady / o książce Artur Burszta Joanna RoszakRozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Lekcje lasu w poezji Tymoteusza Karpowicza
recenzje / ESEJE Joanna RoszakSzkic Joanny Roszak towarzyszący wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Stany wyjściowe
wywiady / o książce Joanna Roszak Michał DomagalskiRozmowa Michała Domagalskiego z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
jak
recenzje / KOMENTARZE Joanna RoszakAutorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
Ploso
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Joanny Roszak Ploso, która ukaże się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
Zaskroniec, Prolegomena i Wte i nazad
dzwieki / WYDARZENIA Anna Podczaszy Bogusław Kierc Zbigniew MachejZapis całego spotkania autorskiego Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja i Anny Podczaszy w trakcie festiwalu Port Legnica 2003.
Więcej
danc, za co, Ulga, Mam, Długi, Czwarta rano
recenzje / KOMENTARZE Anna PodczaszySzkic Anny Podczaszy opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej
Wiersze i opowiadania doraźne 2019
utwory / zapowiedzi książek Różni autorzyFragment zapowiadający almanach Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
Więcej
Szczeniak
nagrania / stacja Literatura Joanna Roszak Mazen MaaroufSpotkanie w ramach Stacji Literatura 23, w którym udział wzięli Mazen Maarouf, Joanna Roszak i Bartosz Krajka.
Więcej
Przyszli niedokonani
nagrania / stacja Literatura Joanna RoszakCzytanie z książki Przyszli niedokonani z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
Więcej
Listopad nad Narwią i danc
dzwieki / WYDARZENIA Anna Podczaszy Julia FiedorczukZapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk i Anny Podczaszy podczas Portu Legnica 2000.
Więcej
Białe noce
dzwieki / RECYTACJE Anna PodczaszyWiersz z tomu Mniej, więcej, zarejestrowany podczas spotkania „Srebro i kwarc” na festiwalu Port Wrocław 2009.
Więcej
Mniej, więcej
nagrania / z fortu do portu Anna PodczaszyWiersze z książki Mniej, więcej. Fragment spotkania autorskiego w ramach 13. festiwalu literackiego Port Wrocław 2008.
Więcej
Grymasy (2)
utwory / zapowiedzi książek Anna PodczaszyFragment zapowiadający książkę Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
Więcej
Grymasy (1)
utwory / zapowiedzi książek Anna PodczaszyFragment zapowiadający książkę Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
Więcej
Poczucie łączności
wywiady / o książce Joanna Roszak Roman HonetRozmowa Romana Honeta z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani, wydanej nakładem Biura Literackiego 5 lutego 2018 roku.
Więcej
Przyszli niedokonani (2)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
Więcej
Przyszli niedokonani (1)
utwory / zapowiedzi książek Joanna RoszakFragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
Więcej
danc
dzwieki / RECYTACJE Anna PodczaszyWiersz z tomu „100 wierszy polskich stosownej długości”, zarejestrowany podczas spotkania „100 wierszy polskich stosownej długości” na festiwalu Port Wrocław 2015.
Więcej
Dyskusja „Brzmienie i rytm”
nagrania / między wierszami Andrzej Sosnowski Anna PodczaszyAnna Podczaszy i Andrzej Sosnowski mówią o brzmieniu, rytmie i melodii wiersza.
Więcej
Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”
nagrania / między wierszami Różni autorzyKrzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?
Więcej
Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie
wywiady / o książce Różni autorzyDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
Więcej
Dramat jako sufler. Przypadek Tymoteusza Karpowicza
recenzje / IMPRESJE Joanna RoszakEsej Joanny Roszak towarzyszący premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
Więcej
Małe i duże dramaty Karpowicza
wywiady / o książce Bogusław Kierc Joanna RoszakRozmowa Joanny Roszak z Bogusławem Kiercem towarzysząca premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
Więcej
Pójście za Norwidem
wywiady / o książce Anna Podczaszy Eugeniusz Tkaczyszyn-DyckiRozmowa Anny Podczaszy z Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim o jego nowej książce Kochanka Norwida, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 26 maja 2014 roku.
Więcej
Kabalistyczne gęstości języka i poezja cienkiej faktury
wywiady / o pisaniu Joanna Roszak Piotr MatywieckiZ Piotrem Matywieckim rozmawiają Emilia Kledzik i Joanna Roszak.
Więcej
(w)kluczenia – taka Pol(s)ka
debaty / ankiety i podsumowania Joanna RoszakGłos Joanny Roszak w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
Więcej
Twórczość-elipsa
debaty / książki i autorzy Joanna RoszakGłos Joanny Roszak w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
Więcej
Interpretacja interpretacji. Konieczność poezji niemożliwej
recenzje / IMPRESJE Joanna RoszakEsej Joanny Roszak o twórczości Tymoteusza Karpowicza.
Więcej
Tekst o Portach z dygresjami
debaty / wydarzenia i inicjatywy Anna PodczaszyGłos Anny Podczaszy w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
O Cle
recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzyKomentarze Anny Podczaszy, Jacka Dehnela, Tobiasza Melanowskiego, Pawła Sarny oraz Jakuba Winiarskiego, towarzyszące premierze książki Bogusława Kierca Cło, wydanej w Biurze Literackim 16 czerwca 2008 roku.
Więcej
Pełen, [O, brawo!]
recenzje / KOMENTARZE Anna PodczaszyAutorski komentarz Anny Podczaszy do wierszy z książki Mniej, więcej.
Więcej
Pora na „kukuryku”
recenzje / KOMENTARZE Anna PodczaszyAutorski komentarz Anny Podczaszy do książki danc.
Więcej
Punkt oparcia, Wszystko ustaje, Dom
recenzje / KOMENTARZE Anna PodczaszyAutorski komentarz Anny Podczaszy do wierszy z książki Wte i nazad.
Więcej
Donosy z domu i podwórka
recenzje / ESEJE Darek MachRecenzja Darka Macha książki Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
Więcej
Grymasy (2)
utwory / zapowiedzi książek Anna PodczaszyFragment zapowiadający książkę Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
Więcej
Grymasy (1)
utwory / zapowiedzi książek Anna PodczaszyFragment zapowiadający książkę Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
Więcej
432 Hz
recenzje / ESEJE Anita JarzynaRecenzja Anity Jarzyny, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Na końcu tej łąki zaczyna się przyszłość
recenzje / ESEJE Karolina KurandoRecenzja Karoliny Kurando, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
Genialny outsider
recenzje / ESEJE Agnieszka JeżykRecenzja Agnieszki Jeżyk z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak, która ukazała się 5 lipca 2010 roku na stronie czytelnia.onet.pl.
Więcej
Magdalenki od Karpowicza
recenzje / ESEJE Paweł SarnaRecenzja Pawła Sarny z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak.
Więcej
O poezji Anny Podczaszy
recenzje / NOTKI I OPINIE Roman HonetLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej
O Mniej, więcej
recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało Bogusław Kierc Paweł MackiewiczKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Bogusława Kierca, Pawła Mackiewicza.
Więcej
O danc
recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Zbigniew MachejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Marty Podgórnik, Zbigniewa Macheja, Michała Cichego.
Więcej
Dom z samych balkonów
recenzje / ESEJE Grzegorz TomickiSzkic Grzegorza Tomickiego towarzyszący premierze ksiażki Wte i nazad Anny Podczaszy, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
Więcej