recenzje / KOMENTARZE

Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”

Miłosz Fleszar

Autorski komentarz Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

inferno clubbing

tak jest we wnętrzu srebrnej kuli:
twarde światła, przeszywające oczy,
złamany w ręce promień. widziałaś

kiedyś mgławicę pod soczewką?
pierścienie planet wokół ud jak hula hop?
pędzę za horyzont, zderzeń tyle, że chłonę

to ciepło doskonale czarne. gryź fale
wulkaniczna plażo, gdy sylwetki wygięte
w łuki i łuny padają z ciał, zanim okrzepnie krew,

zanim ruch okryje rdza


Wiersz zacząłem pisać na koncercie włoskiej artystki, Cateriny Barbieri. Jej elektroniczna muzyka połączona z niesamowitą oprawą wizualną okazała się impulsem do „naszkicowania” pierwotnej wersji „inferno clubbingu”. Atmosfera tego wydarzenia wprawiła mnie w poczucie dryfowania po miejscach o innym upływie czasu.

Ciężko jest przełożyć na słowa niewerbalne doświadczenia, jakimi są stany towarzyszące obcowaniu z pięknym i osobliwym, ale wyjąłem telefon i zacząłem zapisywać napływające wraz z muzyką skojarzenia, luźnie powiązane obrazy, które pojawiały się w mojej głowie w trakcie słuchania. Na tym wyrósł szkielet tego wiersza. Klimat koncertu Cateriny był nieziemski, a wraz z grą świateł miałem poczucie, jakby przez salę przetaczały się liczne ciała niebieskie, obłoki gwiezdnego pyłu, dyski akrecyjne czarnych dziur, eksplozje supernowych. Stąd wzięła się astralna metaforyka. Nawet pisząc ten tekst, słucham jej muzyki (z albumu), by ułatwić sobie rekonstrukcję wydarzeń, odczuć. Swoją drogą polecam sprawdzenie tej płyty – nosi ona tytuł Spirit Exit, a na słuchawkach leci właśnie „Canticle of Cryo”. Może któryś z utworów przy odsłuchu będzie rezonował z moim wierszem.

Pierwotny tytuł tekstu – „ephemera” – podkradłem od nazwy festiwalu muzycznego, w ramach którego odbywał się wspomniany koncert.


Surowe frazy, pierwsze skojarzenia i obrazy zapisane w trakcie koncertu

zlizywać asfalt parującym językiem
z rozżarzonej autostrady, benzyną
znaczyć kobaltowe oczy,

kawałkujesz obłoki ciała

okręcając wiertło, połykając spiralę.

fioletowe smugi

krew zaczęła w niej krzepnąć
jej ruchy rdzewieją,

jakby grzęzła w żelatynowej masie

zastyga jak winyl

ostaje bladą rzeźbą
wbitą w wulkaniczną plażę

sylwetki wygięte łuki
łuny padające z ust

wylogowana z ciała

rozchodzi się falą wokół ucha

noc pełna ławic
w głębokim kapturze

śniłem o zmarszczce na dłoni

drążyłem dolinę boso

pustynia mnie przytłacza

otula pulchnym piachem

nawraca na suche podniebne

powierzchni


Pierwszy szkielet wiersza i kilka form jego ewolucji

a więc to tak jest we wnętrzu kuli
dyskotekowej: światła twarde jak
rave, lasery przeszywające źrenice.

złamałem promień w ręku, wyssałem
sok z nut. widziałeś kiedyś mgławicę
pod soczewką? pierścienie planet

wijące się wokół ud jak hula hop?
pełznę za horyzont, zderzeń ciał
tyle, że chłonę to ciepło doskonale

czarne. inferno clubbing to jak
połykanie stroboskopów, rotowanie
w silniku samolotu, paląc jazz na okrągło.

kazałaś sercu drżeć pod house, gryźć fale
w połowie


ephemera vol. 1

a więc to tak jest we wnętrzu kuli
dyskotekowej: twarde światła
przeszywające oczy, promień
złamany w ręku. widziałeś kiedyś

mgławicę pod soczewką? pierścienie
planet wijące się wokół ud jak hula hop?
pełznę za horyzont, zderzeń tyle, że chłonę
to ciepło doskonale czarne. inferno clubbing

jak połykanie stroboskopów, rotowanie
w silniku samolotu, paląc jazz z tętentem
serca ala house lub trance. gryź fale

wulkaniczna plażo, gdy sylwetki wygięte
łuki i łuny padające z ciała; zanim okrzepnie
krew, zanim ruch okryje rdza.


ephemera REDAKCJA 16:22

czyli to tak jest we wnętrzu kuli dyskotekowej:
twarde światła przeszywające oczy, złamany
w ręce promień. widziałeś kiedyś mgławicę

pod soczewką? pierścienie planet wokół ud
jak hula hop? pełznę za horyzont, zderzeń tyle,
że chłonę to ciepło doskonale czarne.

inferno clubbing jak połykanie stroboskopów,
rotowanie w silniku samolotu, paląc kroki.

gryź fale wulkaniczna plażo, gdy sylwetki
wygięte łuki i łuny padające z ciała; zanim
okrzepnie krew, zanim ruch okryje rdza.


Inferno clubbing

czyli to tak jest we wnętrzu kuli dyskotekowej:
twarde światła przeszywające oczy, złamany
w ręce promień. widziałeś kiedyś mgławicę

pod soczewką? pierścienie planet wokół ud
jak hula hop? pełznę za horyzont, zderzeń
tyle, że chłonę to ciepło doskonale czarne.

gryź fale wulkaniczna plażo, gdy sylwetki
wygięte łuki i łuny padające z ciał; zanim
okrzepnie krew, zanim ruch okryje rdza.


Kilka szlifów i oto dochodzimy do obecnej formy tekstu

inferno clubbing

tak jest we wnętrzu srebrnej kuli:
twarde światła, przeszywające oczy,
złamany w ręce promień. widziałaś

kiedyś mgławicę pod soczewką?
pierścienie planet wokół ud jak hula hop?
pędzę za horyzont, zderzeń tyle, że chłonę

to ciepło doskonale czarne. gryź fale
wulkaniczna plażo, gdy sylwetki wygięte
w łuki i łuny padają z ciał, zanim okrzepnie krew,

zanim ruch okryje rdza

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

O AUTORZE

Miłosz Fleszar

Pisze wiersze (czasem także próbuje je tłumaczyć). Studiuje psychologię w Warszawie. Publikował w „Stronie Czynnej”, „Tlenie Literackim” i „Helikopterze”, był również nominowany do nagrody głównej w XVIII konkursie im. Jacka Bierezina. Lubi deszcz i mleko z miodem.

powiązania

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar Resina

Osiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Amelia Żywczak Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / O PISANIU Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Rozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Uwertura do posłowia

wywiady / O PISANIU Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Rozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar Resina

Osiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Slalom między obrazami

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Grabiak

Rozmowa Jakuba Grabiaka z Amelią Żywczak, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Łukasz Wojtysko

Rozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „praga”

recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak

Autorska impresja Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza zawęzić kontekst

recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski

Autorski komentarz Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie pisze się w próżni

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Gutkowski

Rozmowa Amelii Żywczak z Jakubem Gutkowskim, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Amelia Żywczak Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej

wywiady / O KSIĄŻCE Karolina Krasny Marcin Czerniawski

Rozmowa Karoliny Krasny z Marcinem Czerniawskim, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy

recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski

Impresja Adama Kaczanowskiego na temat prozy Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?

recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski

Autorski komentarz Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / O PISANIU Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Rozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.

WIĘCEJ

Piramida Achillesa

wywiady / O PISANIU Ewa Tondys-Kohmann Łukasz Wojtysko

Rozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka

Autorski komentarz Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Uwertura do posłowia

wywiady / O PISANIU Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Rozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sześćset stron do końca świata

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Premierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak

Autorski komentarz Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak

Premierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ