wywiady / O PISANIU

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

Agata Dyczko

Łukasz Wojtysko

Rozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Łukasz Wojtysko: Bohaterką twojej powieści jest lekarka, która przyjeżdża do niewielkiej społeczności żyjącej we wsi Sukov, by badać tajemniczą chorobę atakującą miejscowe kobiety. Opisując symptomy, budujesz relacje pomiędzy ciałem człowieka a ciałem natury. Mówisz między innymi, że dotknięte chorobą nogi mają zapach mokradeł. Kto tutaj tak naprawdę choruje?

Agata Dyczko: Chorowanie interesuje mnie jako specyficzny okres wrażliwości, podwyższonego pulsu i halucynacji, poza racjonalnym strumieniem życia, czas wyjątkowy, moment, kiedy dostrzegamy i definiujemy siebie.

Czytam akurat teraz świetną pracę o zwierzęcej fenomenologii, autorzy wywodzą zwierzęce perspektywy z obserwacji chorujących zwierząt, tego, jak, przez jedzenie określonych substancji potrafią sobie pomóc. Podobnie jak ludziom, kiedy są chorzy, tak zwierzętom, kiedy coś im dolega, zmienia się nastrój, a przewlekłe choroby lub amputacje potrafią nieodwracalnie zmienić ich charakter. Bez wątpienia chorowanie to dla ludzi i zwierząt burzliwy emocjonalnie czas. W czasie choroby wyłaniamy się mocniej i wyraziściej. Żałując, że nie jesteśmy już zdrowi, określamy to, kim byliśmy i kim chcielibyśmy być w przyszłości. Często tęsknimy do dawnych siebie albo do wolności, którą wraz ze zdrowiem utraciliśmy. Zauważamy zmiany, jeżeli coś nas drażni, to znaczy, że tego u siebie nie chcemy, nie akceptujemy, „to nie my”.

Często w chorobie jesteśmy słabi i inni, odlegli od zwyczajnych siebie, czasami bardzo samotni lub pozbawieni sił, bezradni. Choroba to przemiana dana z góry, poza kontrolą. Nasze ciało i głowa, zmysły, nie działają „jak zwykle”. Dochodzi do dziwnych przeoczeń, rzeczy są intensywniejsze, następują przewartościowania, zmiany zasad lub w ogóle chaos logiczny i znaczeniowy. Choroba bywa paskudztwem, którego nie chcemy i które nas dręczy. Choroby zabijają i zabierają radość. Niektóre bywają jednak laboratorium, miejscem, jak sen. W ich gorączkowym, cielesnym zaduchu można testować inne światy. To mnie wszystko w chorobie interesuje. A wracając do pytania: kto choruje? Choruje antropocen, wali się i zapada jak purchawka.

Fascynująca jest ta perspektywa zwierzęcej fenomenologii. Opowiesz jeszcze coś więcej?

O matulu, będę teraz mówić, mówić i nie skończę nigdy. Fenomenologia zwierząt to w dużym uproszczeniu świat ze zwierzęcego punktu widzenia. Na ten punkt widzenia składa się to, jak myślą, jak działają ich zmysły, jak się uczą, w jakie relacje wchodzą. Dla mnie zbliżanie się do zwierzęcej fenomenologii to również wyobrażanie sobie świata z ich perspektywy, jakbym była w ich ciele i dotykała świata ich zmysłami. Mam świadomość, że to utopia, ja nawet nie mam dostępu do tego, jak myślą, czują i widzą bliskie mi osoby, a przecież rozmawiamy, obserwuję ich niezliczoną ilość godzin i – co by nie mówić – należymy do tego samego gatunku. Można np. dość dużo informacji zebrać o własnym kocie i psie. Ja spędzam też trochę czasu z pszczołami, wciąż za mało, ale przynajmniej staram się czytać o pszczołowatych regularnie i od zawsze słucham; ze względu na tradycję pszczelarską, u mnie w domu pszczele sprawy są czasami sprawami bieżącymi.

No i jeszcze badania dotyczące świadomości zwierząt i szczególnie ciekawe ‒ zwierzęta, które śnią. W swoich snach jestem bardzo przywiązana do swojego „ja”, bardzo przeżywam wszystko, co mi się przytrafia, oceniam to, co się dzieje, często się boję, próbuję podejmować decyzje, ale też eksploruję. Chyba jak każdy. A sny zwierząt? Są z pewnością, pająki ruszają gałkami ocznymi, kiedy śpią. Bada się fazy aktywności owadzich umysłów nocą. Czy ich sny bywają fabularne, może wędrują po labiryntach złożonych ze znanych i niepoznanych krajobrazów. A pszczoły? Jakie mają poczucie siebie we śnie? Czy myślą o sobie w kontekście rodziny, ula, czy wyobrażają sobie siebie w przyjemnych sytuacjach. O tym też czytam i słucham, od niedawna.

Badanie i wyobrażanie sobie tych zwierzęcych perspektyw ma zalety. Może przeciwdziałać antropomorfizacji zwierząt, wpływa pozytywnie na wzrost empatii wobec nich, stanowi argument w dyskusji o ich politycznych prawach, o etyce. np. jak to ma miejsce w bardzo aktualnym sporze związanym z dopuszczeniem mąki ze świerszczy jako składnika produktów spożywczych na terenie UE. Jednym z argumentów „za” jest zmniejszenie konsumpcji i cierpienia kręgowców, czy jednak z całą pewnością możemy stwierdzić, że śmierć dziesiątek tysięcy świerszczy jest lepsza niż śmierć jednej krowy?

Należę do tych, którzy przepadają za tajemnicami, a dotykanie nowych światów jest dla mnie przyjemnością samą w sobie. Nie za bardzo muszę tłumaczyć sobie racjonalnie ten pęd do pochłaniania zwierzęcych perspektyw. Zbliżanie się do nieznanego jest ekscytujące. Może całe wieki ewolucyjnego oddalania wywołały we mnie tę tęsknotę za utraconymi szczękoczułkami.

I może jeszcze jedno: coś mi gruntownie nie pasi w świecie, w którym żyjemy. Dlatego szukam nowego, czytając i pisząc. Te fenomenologie to jakiś fundament. Tak przeczuwam. Hehe.

Które zmysły cię najbardziej pociągają w takiej nieantropocentrycznej opowieści?

Lubię wąchanie, bo jest najbardziej pierwotne i dlatego pozostaje poza kontrolą bardziej cywilizowanych części mózgu. I dotykanie, bo jest intymne i czasami przejmujące. Lubię też myśleć o ruchu, o rozkładzie ciała w przestrzeni, o ścieżkach i tropach.

W jednej ze scen syn gospodarzy wykonuje na psie rytuał mający oduczyć go przemocy – karmi zwierzę halucynogennymi ziołami i w trakcie tripa wypowiada magiczne formuły. Dla głównej bohaterki to szczególny moment, testujący jej system moralny. Myślę, że czytelnicy i czytelniczki mają podobne doświadczenie w trakcie lektury. Czy taka jest według ciebie rola literatury w ogóle? By sprawdzać i redefiniować nasze wartości?

W sumie to nie wiem, muszę się zastanowić… We mnie też ta scena wzbudziła wielkie emocje, cieszyłam się z takiego odkrycia, że można coś takiego napisać. Rozmawiając z Ewą Kohmann o jej książce, uświadomiłam sobie, że piszę miejsca i sytuacje, które chciałabym przeżyć. Ucieczkowo planuję rzeczywistość, która jest dla mnie w jakiś sposób pociągająca i chyba intuicyjnie zastawiam w niej pułapki. Również moralne. Sprawdzam, eksperymentuję, naginam. Ta lekarka, jak zauważyłeś, staje się w pewnym sensie antropolożką miejsca, do którego trafia, napotyka na sytuację moralnie trudną. Początkowo wyraża sprzeciw, chce coś zmienić, potem, kiedy to się zdaje na nic, chce wyjechać, jednak zostaje, konfrontując się z tym, że relacje, tradycja, kultura i zestaw zasad panujących w Sukov jest jak morze. Patrzysz się na nie, podziwiasz, ale nie zmienisz, ono faluje po swojemu. Może jest coś w tym redefiniowaniu wartości. Będę o tym myśleć, dziękuję.

Ta scena robi wrażenie, bo to małe laboratorium przemocy. Z powodu kryzysu klimatycznego lubimy sobie ‒ jako remedium ‒ wyobrażać człowieka, który żyje w 100% neutralnie. Świat, w którym nie ma żadnej przemocy. I pewnie właśnie takiej niewinności spodziewalibyśmy się po społeczności w Sukov. Czy ta społeczność kryje więcej tajemnic?  

Tak, hehe, oj tak. Oni tam, tak samo, jak i my tutaj, mają problem z kapitalizmem, z hierarchiami i relacjami władzy tnącymi struktury społeczne i duchowe na paseczki. Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę. A kiedy zbieramy się w lasach na śpiewy i tańce, to tańczą z nami przebrani za bóstwa plantatorzy i mordercy. Mechanizmy władzy każą nam wciąż wracać do puntu zero.

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

O AUTORACH

Agata Dyczko

Reżyserka teatralna, twórczyni słuchowisk, osoba pisząca. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Operą Wrocławską. W Radio Kapitał, w ramach „Pasma dla Ziemi”, w prowadzi audycję radiową zatytułowaną „w pasiece taty dyczko”. Lubi przyglądać się miejscom i ich mieszkańcom, interesują ją sytuacje wielogatunkowe, w szczególności relacje i negocjacje. Ceni sobie wyobrażanie niemożliwych społeczności, ciał i połączeń. Nigdy nie przestanie czytać o zwierzętach, w szczególności o ich myśleniu i czuciu, jest ciekawa narządów zmysłów, których sama nie posiada. Chciałaby zacząć nurkować.

Łukasz Wojtysko

Urodził się w 1983. Autor opowiadań i dramaturg, finalista „Połowu. Prozatorskich debiutów” 2022. Opowiadania publikował w czasopismach: „Ha!art”, „Rita Baum” i „Lampa“ oraz antologii „Kwiatki polskie” . W 2017 roku napisał dramat o Violetcie Villas pt. „Nie jestem już psem”, który znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Od 2017 roku współtworzy festiwal muzyczny Unsound.

powiązania

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.

WIĘCEJ

Piramida Achillesa

wywiady / O PISANIU Ewa Tondys-Kohmann Łukasz Wojtysko

Rozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sześćset stron do końca świata

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar Resina

Osiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Slalom między obrazami

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Grabiak

Rozmowa Jakuba Grabiaka z Amelią Żywczak, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „praga”

recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak

Autorska impresja Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza zawęzić kontekst

recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski

Autorski komentarz Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie pisze się w próżni

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Gutkowski

Rozmowa Amelii Żywczak z Jakubem Gutkowskim, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Amelia Żywczak Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej

wywiady / O KSIĄŻCE Karolina Krasny Marcin Czerniawski

Rozmowa Karoliny Krasny z Marcinem Czerniawskim, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy

recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski

Impresja Adama Kaczanowskiego na temat prozy Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?

recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski

Autorski komentarz Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”

recenzje / KOMENTARZE Miłosz Fleszar

Autorski komentarz Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / O PISANIU Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Rozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.

WIĘCEJ

Piramida Achillesa

wywiady / O PISANIU Ewa Tondys-Kohmann Łukasz Wojtysko

Rozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka

Autorski komentarz Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Uwertura do posłowia

wywiady / O PISANIU Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Rozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sześćset stron do końca świata

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Premierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak

Autorski komentarz Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak

Premierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ