wywiady / O PISANIU

Piramida Achillesa

Ewa Tondys-Kohmann

Łukasz Wojtysko

Rozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Ewa Tondys-Kohmann: Na wstępie chciałam Ci raz jeszcze serdecznie pogratulować zostania laureatem Połowu! Przyszła mi jednak do głowy myśl, czy taki początek nie zamknie rozmowy we wspólnej bańce. Literatura natomiast kojarzy mi się z przekraczaniem siebie. Zresztą kwestia wychodzenia „poza” była jedną z pierwszych, które poruszyły mnie podczas lektury twoich tekstów – opowiadasz o bardzo konkretnych mikroświatach, używasz specyficznego dla nich języka. Z pewnością nie jest to moje środowisko naturalne. Sprostuj, jeśli się mylę, sądząc, że i twoje nie. Mamy więc zakład fryzjerski, pracownię architektoniczną, plan filmowy, jednorodzinny dom na przedmieściach. Nie ukrywam, że bardzo Ci tego zazdroszczę (w zupełnie pozytywnym znaczeniu!). Dlatego chciałam zapytać, skąd Ty bierzesz te swoje mikroświaty? I, co chyba jeszcze bardziej emocjonujące, jak do nich docierasz?

Łukasz Wojtysko: Bardzo dziękuję i gratulacje też dla Ciebie. Ale do rzeczy. Te światy najczęściej przychodzą do mnie same, najpierw w postaci zalążka. Może nim być fragment rozmowy zasłyszanej na ulicy, wypowiedź z filmiku na youtubie lub cytat z czytanej właśnie książki. Lubię zaczynać od zdań-paradoksów, albo od cechy, która byłaby związana z niekonsekwencją, z jakąś niespójnością. Kiedy mam już w głowie zalążek mikroświata, rozpoczynam risercz. Chcę wtedy poznać branżę albo konkretny typ człowieka. Dzięki znajomym albo mediom społecznościowym docieram do osób, które zajmują się daną rzeczą. Chodzi mi zarówno o wiedzę socjologiczną, jak i efekt literacki. Lubię znać specyfikę miejsca, jego język. Największą wartość mają dla mnie sformułowania czy terminy, które są charakterystyczne tylko dla tego mikroświata. Pisząc „Cienką granicę”, przeprowadziłem rozmowę ze scoutką, która zapoznawała mnie ze swoim zawodem, opowiadając o dokumentacjach, ale też napięciach w zespole filmowym. Część informacji, które zdobywam podczas riserczu, nie trafia ostatecznie do tekstu. Mogę przeprowadzić z kimś rozmowę tylko po to, żeby zdobyć jakieś wyrażenie, szczegół, który będzie prawie niewidoczny na tle całości, ale bez niego świat stałby się uboższy. Wydaje mi się też, że w tym wszystkim jest drugie dno – cecha współczesnego świata. To, że często w ciągu jednego życia zawodowego zajmujemy się wieloma rzeczami. Takie jest też moje własne doświadczenie. Skończyłem polonistykę, ale zdążyłem już pracować w bibliotece, za barem, kosić trawniki, sprzedawać powierzchnię reklamową przez telefon. Działałem także jako dramaturg, współtworzyłem festiwal muzyczny i pisałem teksty reklamowe. Przeskakiwałem ze świata do świata. Byłem częścią wielu rzeczywistości, co czasami jest fascynujące, a kiedy indziej staje się przekleństwem, bo nigdzie nie czułem się u siebie.

To tłumaczy nieco różnorodność twojej prozy. Znasz wiele środowisk od podszewki. Zapewne masz też styczność z całym bogactwem osobowości. Co wpływa na to, że jedne inspirują Cię na tyle, że o nich piszesz, a inne nie?

Pomiędzy osobami lub historiami, które przykuwają moją uwagę, a tworzonymi przeze mnie światami literackimi nie ma bezpośredniego połączenia. Gdzieś pomiędzy dochodzi do deformacji, przekształceń, pracy wyobraźni. Z zasłyszanej opowieści albo tego, co sam przeżyłem, raz zostaje plan wydarzeń, a kiedy indziej akapit lub zdanie. W jeszcze innych sytuacjach materiał wyjściowy zostaje wywrócony na lewą stronę, odbity w krzywym zwierciadle. Jeżeli chodzi o zbiór opowiadań, nad którym obecnie pracuję, to interesują mnie dwie rzeczy. Po pierwsze, tematem moich tekstów są międzyludzkie fascynacje i rozczarowania, szybkie wchodzenie i równie szybkie wychodzenie z relacji. Przyglądam się momentom szczęścia, bliskości i podniecenia, ale też chwilom załamania. Kiedy ktoś nas odrzuca, ghostuje, udaje, że nas nie widzi. Kiedy nagle wypadamy z czyjegoś świata, sami nie do końca rozumiejąc dlaczego tak się stało. Po drugie, interesują mnie postaci queerowe, w szczególności rozdźwięk między ich własną ekspresją a umową społeczną, i co za tym idzie – postawy uznawane ogólnie za oporujące, takie jak naiwność lub bunt. Fascynują mnie jednostki, które nie do końca rozumieją kulturowy dress code, zaliczają wtopy, zderzają się z realnym światem, który jest zupełnie inny, niż im się wydawało. Porażki interesują mnie również na poziomie językowym – kocham wszystkie błędy językowe, nietrafione związki frazeologiczne, nieistniejące przysłowia, przejęzyczenia, zapożyczenia. Niezwykle inspirujące pod tym względem są reality shows, w których uczestniczki i uczestnicy – chyba ze względu na filmującą ich kamerę – starają się wyrażać w sposób ponad miarę elegancki. Czasami ich pomyłki mają poetycki potencjał. Pamiętam, jak w jednym programie uczestniczka chcąc opisać skomplikowane relacje pomiędzy domownikami, powiedziała, że jest to istna „piramida Achillesa”. Totalnie ją rozumiem. Moja relacja ze światem to też jest „piramida Achillesa”.

Albo puszka z Pandorą? Zawadzki na mydle? (śmiech)

Tak. To jest cały alternatywny świat językowy, szczególnie obecny w mediach społecznościowych. Ja go kocham.

W „Cienkiej granicy” natomiast używasz języka potocznego, często angielskiego (albo wariacji na jego temat), trochę definiującego środowisko, które się nim posługuje. Pachnie tam egzaltacją, jakimś nadmiarem emocji, nawet naiwnością. I z jednej strony jest to urocze, z drugiej – wiesz, takie nieprzystosowanie budzi niepokój. A nawet sprzeciw. Chciałoby się takiej osobie krzyknąć do ucha: „ogarnijże się!”. Jak osiągnąć balans między tą uroczą a pejoratywną naiwnością? Albo inaczej, jak sprawić, żeby ten niefrasobliwy, pozornie daleki czytelnikowi bohater stał się bardziej zrozumiały, bliski?  

Używanie angielskich sformułowań to dla bohatera „Cienkiej granicy” sposób podkręcania rzeczywistości. Chęć przynależenia do świata znanego z seriali i filmów. Kiedyś było to środowiskowe, wielkomiejskie, dziś to zjawisko powszechne w Polsce, niezależne od miejsca zamieszkania czy wykonywanego zawodu. Sam w tej rozmowie powiedziałem o kulturowym dress codzie, a przecież mogłem wyrazić to inaczej. Jeżeli chodzi o naiwność i balans między urokiem a tym, co budzi sprzeciw, to nie mam na to żadnej recepty Może poza tym, że staram się lubić swoich bohaterów. Zwłaszcza wtedy, gdy robią coś, co jest moralniedwuznaczne.

A czy szybkie relacje, o których wspomniałeś wcześniej, to też wyraz tej naiwności? Albo osądy podszyte stereotypami? Innymi słowy, czy naiwność można wyjąć spod oceny moralnej?

Wydaje mi się, że w stu procentach nie jest to możliwe. Kocham literaturę właśnie za to, że daje możliwość niuansowania, przyglądania się ludzkim zachowaniom w całym ich skomplikowaniu. Wszystko, nawet najgłupsza decyzja, ma przecież swoje drugie, trzecie i czwarte dno. To trochę jak chodzenie po mieszkaniu o układzie amfiladowym — otwierasz drzwi, a za nimi są kolejne pomieszczenia, kolejne i kolejne.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

O AUTORACH

Ewa Tondys-Kohmann

Ur. w 1984 r. w Warszawie. Autorka opowiadań, finalistka „Połowu. Prozatorskich debiutów” 2021 i 2022 oraz konkursu „Odwrócona strefa” organizowanych przez Biuro Literackie. Absolwentka Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, doktorka, matka wielodzietna. Jej prozę można znaleźć na łamach „Magazynu Drobiazgi”, „Fabularie”, „Tlen Literacki” oraz „Magazynu Zakład”. Mieszka na warszawskim Grochowie.

Łukasz Wojtysko

Urodził się w 1983. Autor opowiadań i dramaturg, finalista „Połowu. Prozatorskich debiutów” 2022. Opowiadania publikował w czasopismach: „Ha!art”, „Rita Baum” i „Lampa“ oraz antologii „Kwiatki polskie” . W 2017 roku napisał dramat o Violetcie Villas pt. „Nie jestem już psem”, który znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Od 2017 roku współtworzy festiwal muzyczny Unsound.

powiązania

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Łukasz Wojtysko

Rozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.

WIĘCEJ

Sześćset stron do końca świata

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Premierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar Resina

Osiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Slalom między obrazami

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Grabiak

Rozmowa Jakuba Grabiaka z Amelią Żywczak, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Łukasz Wojtysko

Rozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „praga”

recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak

Autorska impresja Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza zawęzić kontekst

recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski

Autorski komentarz Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie pisze się w próżni

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Gutkowski

Rozmowa Amelii Żywczak z Jakubem Gutkowskim, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Amelia Żywczak Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej

wywiady / O KSIĄŻCE Karolina Krasny Marcin Czerniawski

Rozmowa Karoliny Krasny z Marcinem Czerniawskim, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy

recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski

Impresja Adama Kaczanowskiego na temat prozy Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?

recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski

Autorski komentarz Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”

recenzje / KOMENTARZE Miłosz Fleszar

Autorski komentarz Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / O PISANIU Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Rozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka

Autorski komentarz Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Uwertura do posłowia

wywiady / O PISANIU Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Rozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sześćset stron do końca świata

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Premierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak

Autorski komentarz Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak

Premierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ