recenzje / ESEJE Dojrzeć międzygatunkowy transfer
Aleksandra Grzemska
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Wyobraź sobie, że jesteś lekarką i trafiasz do społeczności zamieszkującej małą nadmorską wieś, w której nieznana choroba atakuje kobiety-matki. Poznajesz ludzi, którzy nie są stąd, wcześniej to miejsce miało innych mieszkańców, ale o nich masz się dopiero dowiedzieć. Poznajesz też żyjące we wsi zwierzęta, te domowe i te dzikie. Obserwujesz relacje panujące między społecznością a zwierzętami i przyrodą, ich wzajemne oddziaływanie na siebie, choć jeszcze nie do końca rozumiesz skalę tego zjawiska.
Choroby, która panuje we wsi, nie ma w książkach, musisz ją poznać samodzielnie. I mimo że kierujesz się wyłącznie racjonalnym myśleniem, tym razem nie będzie ono przydatne, tu zadziałają tylko zmysły, intuicja, emocje. To miejsce i ta społeczność będą testować zarówno twoją moralność, jak i wrażliwość na wszystko, co pozarozumowe.
Agata Dyczko buduje narrację, która tylko pozornie nosi znamiona baśniowej rzeczywistości, bo tak naprawdę zupełnie wywraca utopijną wizję mikroświata, demaskując struktury relacji opartych na hierarchii, władzy, dominacji. Tajemnice, które przenikają każdy element przestrzeni materialnej i niematerialnej, nie mają dodawać opowieści pikanterii czy pełnić funkcji inicjacyjnej (jak to bywa w realizmie magicznym). To tajemnice, które stanowią klucz do ontologii świata postrzeganego z perspektywy nieantropocentrycznej.
Choroba w tej opowieści trawi nie tylko kobiety. Choruje i umiera też krajobraz. Czy dlatego, że jest skażony obecnością człowieka? Czy może to przyroda, którą chcemy widzieć jako niewinną, zatruwa ludzkie ciała? By spróbować zrozumieć zasady organizujące tę rzeczywistość, trzeba najpierw – podobnie jak robi to bohaterka – obrać antropologiczny punkt widzenia, ale za chwilę lub jednocześnie go całkowicie odrzucić. Rzecz w tym, aby w relacjach między człowiekiem, zwierzętami i przyrodą dojrzeć międzygatunkowy transfer, który wymyka się antropocentrycznej, a co za tym idzie ‒ ograniczającej perspektywie.
Autorka Żukowa daje nam zadanie przemyślenia tego, jak tę samą przestrzeń, te same sytuacje i zjawiska, postrzega albo ‒ co bardziej adekwatne ‒ odczuwa człowiek, a jak nieludzkie zwierzę. I czy te dwie podmiotowości są w stanie się między sobą porozumieć za pomocą języka opartego na niestandardowych regułach. Czy dzięki transgatunkowej komunikacji równorzędnych partnerów (ludzi i zwierząt) uda się zrozumieć i rozwiązać problemy ludzko-zwierzęcej koegzystencji w małej nadmorskiej osadzie?
Już wielokrotnie próbowano uchwycić zwierzęco-przyrodniczy punkt widzenia w literackim medium. Wiąże się to zawsze z wieloma pułapkami, głównie z taką, że na przykład krowy mówią i tak ludzkim głosem, a dęby czy morska bryza ulegają personifikacji. Agata Dyczko próbuję znaleźć nowy literacki język, w którym antropocen nie będzie już jedyną i dominującą wersją opowieści o świecie oraz jej nieludzkich aktorach. Jestem przekonana, że jej się uda.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

O autorze
Aleksandra Grzemska
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, krytyczka literacka, redaktorka i edytorka. Adiunkt w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego; absolwentka edytorstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku (Toruń 2020), wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współredaktorka monografii Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku (Szczecin 2017) i Po Czarnobylu: miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki (Kraków 2017). Sekretarz czasopisma naukowego „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. W 2024 roku w wydawnictwie Routledge ukaże się jej monografia Family and Artistic Relations in Polish Women’s Autobiographical Literature w serii: Routledge Auto/Biography Studies. Oprócz pracy naukowej prowadzi zajęcia i warsztaty redakcyjne na Studiach Pisarskich Uniwersytetu Szczecińskiego oraz redaguje prozę.
Powiązania
Mroczna fantazja
wywiady / o książce Aleksandra Grzemska
Magdalena Genow
Rozmowa Aleksandry Grzemskiej z Magdaleną Genow, towarzysząca premierze książki Złodziejka matek Magdaleny Genow, wydanej w Biurze Literackim 10 marca 2025 roku.
Więcej
W domach z betonu nie ma wolnych relacji
recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Preppering na mikrokryzys
recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Ustanawianie umiejscowienia
recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska
Recenzja Aleksandry Grzemskiej, towarzysząca premierze książki Obce stany Katarzyny Jakubiak, wydanej w Biurze Literackim 13 czerwca 2022 roku.
Więcej
Czytanie z symptomów
wywiady / o książce Aleksandra Grzemska
Elżbieta Łapczyńska
Rozmowa Aleksandry Grzemskiej z Elżbietą Łapczyńską, towarzysząca wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
Więcej
Biurowe książki 2019 roku: podsumowanie
debaty / ankiety i podsumowania Aleksandra Grzemska
Podsumowanie debaty „Biurowe książki 2019 roku”.
Więcej
O poetyckich książkach trzydziestolecia: podsumowanie
debaty / wydarzenia i inicjatywy Aleksandra Grzemska
Podsumowanie debaty „O poetyckich książkach trzydziestolecia”.
Więcej
Kto za tym stoi
nagrania / stacja Literatura Różni autorzy
Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
Więcej
O tym, jak „zadziała się” wspólnota
wywiady / o pisaniu Różni autorzy
Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
Więcej
Zmiana warty: Podsumowanie
debaty / ankiety i podsumowania Aleksandra Grzemska
Podsumowanie debaty „Zmiana warty”.
Więcej
Spalić się w wierszu
wywiady / o książce Aleksandra Grzemska
Tomasz Pułka
Tomasz Pułka odpowiada na pytania Aleksandry Grzemskiej.
Więcej
Opowieść sprzed roku zerowego
recenzje / IMPRESJE Aleksandra Grzemska
Recenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
Więcej
Znaczenia i trzewia
recenzje / IMPRESJE Aleksandra Grzemska
Recenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze e‑booka Katarzyny Jakubiak Nieostre widzenia, wydanego w Biurze Literackim 23 lutego 2016 roku.
Więcej
Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko
nagrania / transPort Literacki Różni autorzy
Trzydziesty drugi odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / transPort Literacki Różni autorzy
Osiemnasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023
nagrania / transPort Literacki Różni autorzy
Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Roz-połów się… Gawęda o debiutach
recenzje / ESEJE Karol Maliszewski
Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
Więcej
Wspólne podwórko
wywiady / o książce Aleksandra Byrska
Iwona Bassa
Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
Więcej
Slalom między obrazami
wywiady / o pisaniu Amelia Żywczak
Jakub Grabiak
Rozmowa Jakuba Grabiaka z Amelią Żywczak, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę
wywiady / o pisaniu Agata Dyczko
Łukasz Wojtysko
Rozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
(O)patrzenie
recenzje / ESEJE Jakub Skurtys
Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego wiersza: „praga”
recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak
Autorska impresja Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego akapitu: Stado
recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko
Autorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)
utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy
Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
Więcej
międzymiastowie
utwory / premiera w sieci z Połowu Amelia Żywczak
Premierowy zestaw wierszy Amelii Żywczak międzymiastowie. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Żukowo
utwory / premiera w sieci z Połowu Agata Dyczko
Premierowa proza Agaty Dyczko Żukowo. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
High hopes
recenzje / ESEJE Jakub Skurtys
Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego wiersza zawęzić kontekst
recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski
Autorski komentarz Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Nie pisze się w próżni
wywiady / o pisaniu Amelia Żywczak
Jakub Gutkowski
Rozmowa Amelii Żywczak z Jakubem Gutkowskim, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)
utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy
Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
Więcej
livestream
utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Gutkowski
Premierowy zestaw wierszy Jakuba Gutkowskiego livestream. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej
wywiady / o książce Karolina Krasny
Marcin Czerniawski
Rozmowa Karoliny Krasny z Marcinem Czerniawskim, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Łobuzy
utwory / premiera w sieci z Połowu Marcin Czerniawski
Premierowa proza Marcina Czerniawskiego Łobuzy. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy
recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski
Impresja Adama Kaczanowskiego na temat prozy Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?
recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski
Autorski komentarz Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Sztuczne (k)raje
recenzje / ESEJE Jakub Skurtys
Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”
recenzje / KOMENTARZE Miłosz Fleszar
Autorski komentarz Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?
wywiady / o pisaniu Jakub Gutkowski
Miłosz Fleszar
Rozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Sekstans
utwory / premiera w sieci z Połowu Miłosz Fleszar
Premierowy zestaw wierszy Miłosza Fleszara Sekstans. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
W domach z betonu nie ma wolnych relacji
recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”
recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko
Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Oki to pa
utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko
Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.
Więcej
Piramida Achillesa
wywiady / o pisaniu Ewa Tondys-Kohmann
Łukasz Wojtysko
Rozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Zeszyt ćwiczeń
utwory / premiera w sieci z Połowu Joanna Łępicka
Premierowy zestaw wierszy Joanny Łępickiej Zeszyt ćwiczeń. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”
recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka
Autorski komentarz Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis
recenzje / ESEJE Jakub Skurtys
Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Uwertura do posłowia
wywiady / o pisaniu Joanna Łępicka
Miłosz Fleszar
Rozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej
Sześćset stron do końca świata
wywiady / o pisaniu Agata Dyczko
Ewa Tondys-Kohmann
Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”
recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann
Autorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Nie nazywajmy tego po imieniu
utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann
Premierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Preppering na mikrokryzys
recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Więcej
Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”
recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak
Autorski komentarz Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej
Prometeusz i Neron podają sobie dłonie
recenzje / ESEJE Jakub Skurtys
Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej
Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne
utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak
Premierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej