recenzje / ESEJE

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

1

Kiedyś to wiedziałem, czego się trzymać. Sformułowanie „poetyckie debiuty” określało znany mi wycinek rzeczywistości. A teraz co widzę? Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022. Lęk i niepewność towarzyszą moim krokom, podkładają się cieniem pod pióro. Bo cóż ja wiem o współczesnej prozie? Podobno mało w niej rzeczywistości, a już frekwencja słowa „komputer” zupełnie znikoma.

I tak sobie rozmyślając o tym, ile w dziele musi być „rzeczywistości”, żeby mogło być zaliczone najpierw w ogóle do literatury, a potem do tej współczesnej, zagłębiałem się w lekturze. Oj, dużo tu rzeczywistości i to w bardzo różnych postaciach. Ale cóż, pora się przyznać – w coraz większym stopniu to już jednak nie moja rzeczywistość. Więc o czym tu pisać? Każdy powinien pisać o tym, co w miarę czuje (rozpoznaje jako własne), taka zawsze przyświecała mi dewiza. No tak, ale są jeszcze względy środowiskowe i towarzyskie; Artur bardzo prosił, żebym napisał, a dane słowo ma to do siebie, że domaga się jakiejś formy urzeczywistnienia.

Wracam do lektury. W almanachu spleciono teksty prozatorskie i poetyckie tak zręcznie, że czytelnicza pewność rodzajowa i gatunkowa rozjeżdża się bardzo szybko. Dużo prozy w poezji i na odwrót: dużo poezji w prozie. Karierę liryku prozą czy prozy poetyckiej trzeba uznać za wznowioną i rozkwitającą. Czyżby pod wpływem praktyki twórczej Jakuba Kornhausera? Pewnie trochę tak, ale wskazywałbym także na to, co zwie się duchem czasu. Spełnienie w jednorodnej i zwyczajowej substancji gatunkowej (nie mylić ze spełnieniem kojarzonym z rynkowym sukcesem) staje się coraz rzadsze. Młodym bliżej do form rozbieżnych, „złamanych”, hybrydycznych.

Chodzi mi jeszcze o coś. Na przykład w zestawie autorstwa Agaty Dyczko zaraz po cierpliwie dzierganych rządkach (à la „równo z lewej, poszarpane z prawej”) wybucha nagle linearna proza. Zacząłem się zastanawiać, w którym „połowie” zaistniała autorka, prozatorskim czy poetyckim. A może poza moją wiedzą powstał już trzeci połów, specjalizujący się w hybrydach? Ale nie, wszystko w porządku. Po posłowiach ich poznacie! Zerknąłem do posłowia umieszczonego pod zestawem i nie było tam Jakuba Skurtysa, za to widniało nazwisko Aleksandry Grzemskiej. Aha, jednak proza. À propos tych komentarzy opiekunów danej grupy wyłowionych – starałem się ich nie czytać, chociaż wyglądały apetycznie i zachęcająco, nęciły znawstwem, które natychmiast udzieliłoby się takim niedzielnym czytelnikom (czytelniczkom), jak ja. Wolałem, że tak powiem, okiem nieuprzedzonym wejrzeć w te utwory. Posłowia zostawiam sobie na potem. A już szczególnie wtedy, gdy czegoś nie zrozumiem, bo prawdą jest, że na walce najmłodszych poetek i poetów z tymi cholernymi aparatami semiokapitalizmu znam się słabo. Na szczęście pozostają mi inne walki, tutaj wypadam nieco lepiej. I może właśnie w tym kierunku pójdę.

2

Hajlówka to nie Hajnówka, już w nazwie rzekomo własnej ukazano cały „przekręt” tej charakternej prozy. Mówię o tym, co pisze Marcin Czerniawski, uderzając w serdeczny splot polskiego prowincjonalizmu, klerykalizmu i nacjonalizmu. Lepiej, z większym wigorem, chyba nie dałoby się tego opowiedzieć. O, to znany mi wycinek rzeczywistości. Było się ministrantem, było, ale pieniędzy z tacy się nie podkradało. Owszem, pewnego razu całej naszej ekipie wino mszalne uderzyło do głowy i w przystępie odwagi wbiło się kilka dodatkowych pieczątek do książeczki ministranta, windując w górę pulę zbieranych punktów. Wszystko to oddane tu błyskotliwie i precyzyjnie. A żeby mogło być tak oddane, trzeba było rzucić się wir języka jak w dziką rzekę. Czerniawski skoczył z wysokiej skały w tę kipiel polszczyzny. I nie utonął. Widzę go już na brzegu, jeszcze niejedno pokaże, „juwenilny trans poniesie go w świetlaną przyszłość kolejnych prób”.

Wspomniana już wcześniej Agata Dyczko jest autorką drugiego w kolejności tekstu. I znów muszę powtórzyć: o, to jest znana mi, „dotykalna” rzeczywistość – historia zagospodarowywania ziem nabytych, zamieniania See Suckow w Żukowo. Ale za to wszystko, co podobno za darmo nabyte, trzeba zapłacić. Przychodzi więc choroba, dopada i wyniszcza kobiety. Początek jest poetycki, lecz potem robi się coraz bardziej epicko, to znaczy wchodzi się w sensualny, konkretny świat urastający z każdym zdaniem do rozmiarów uniwersalnych, parabolicznych. Historia o zagospodarowaniu ziemi i zaczynaniu na niej od nowa zamienia się szybko, sprawnie i, przepraszam za słowo, magicznie w kafkowską, wijącą się meandrycznie narrację o mieszaniu się tego, co ludzkie z tym, co pozaludzkie. Oto jesteśmy w rzeczywistości, której byt wyznaczają cztery myszy i ich decydujące o wszystkim ruchy. Człowiek wtapia się w zwierzęce i roślinne ciała, zaczyna istnieć jakby „poza-antropocentrycznie”. Co prawda, to jego opowieść, jego ramy percepcyjne i narracyjne, ale Dyczko potrafi tak zrobić, tak zaczarować, że ludzka omnipotencja „mysieje”, gaśnie i zanika. Rzadka umiejętność.

Pierwszy wiersz z zestawu autorstwa Miłosza Fleszara przypomniał coś z klimatów za szybko zapomnianej poezji Kamila Brewińskiego, tyle że „clubbing” z pierwowzoru urasta do rozmiarów piekielnych, bo tu mamy „inferno clubbing”. „Czasem wznieca się operetkowy niemalże pożar, by zatuszować plebejskie morderstwo (języka)” – może nie aż tak, ale coś w tym stylu (według słów Marty Podgórnik dotyczących debiutu Berwińskiego). Na tym podobieństwa może się kończą, sam nie wiem, a może tylko płynnie przechodzą w inne pokrewieństwa. Gdy czytam „ran jest wiele, ale w domu najwięcej”, to zaraz tętnią  w głowie inne piosenki. Na przykład te z Sosnowskiego, z jego Domu ran. Czyżby debiutant przeczytał wszystko, zanim przystąpił do pisania, do finalizowania projektu wysłanego na „Połów”? Chwali mu się to, a że pewne frazy (i ogólnie skłonności) odbijają się czkawką, to inna sprawa. Być może to, o czym mówię, pogłębia wrażenie sztuczności. Od razu doprecyzujmy – nie jest to mimowolna, debiutancka sztuczność, to sztuczność wyrachowana, bardzo świadomie prowadzona. Jedno z jej imion to „odrzeczywistnienie”. Fleszar zaczyna z bardzo wysoka, traktując problem reprezentacji jako dawno już przerobiony przez wspomnianych poprzedników, a także na przykład przez Tomasza Pułkę. Skoro jest się we „wnętrzu srebrnej kuli”, to można pozostać w niej na zawsze, generując coraz bardziej skomplikowane, „wewnętrzne” i „kuliste”, komunikaty. A do czegoś takiego to, co otacza kulę (podawane do wierzenia jako rzeczywistość), potrzebne jest w małym stopniu. W tym kontekście skupiają uwagę szczegóły istnienia wspólnego, bo jest jakaś „ona”, a chwilami nawet „my”. Czy to grupa rówieśników, którzy jakimś cudem zmieścili się w kuli? Tak, to oni i one, „dobre chłopaki i dziewczyny”, którzy i które „piętrzą babel 2.0”. Tak wygląda dzisiejsza „rzecz czarnoleska”, „synteza mowy”. Karpowicz wcale by się nie zdziwił. Ale dość grymasów: zaskakująco dobry debiut w zadziwiający sposób naturalizujący „poSosnowskie” zaszłości.

Przy jakby „gnomicznych”, syntetyzujących wierszach Fleszara teksty Jakuba Grabiaka wydają się łobuzersko puszczone, wręcz ekstatyczne, a wykrzykniki falują na wietrze niczym u Šalamuna, i nawet w podobnych momentach zawieszania oczywistości, redukowania naporu rzeczywistości. Oj, znowu „rzeczywistość”, pęta się tu, biedna, jak kula u nogi. Pierwsze skojarzenie z pisaniem Julka Rosińskiego okazało się chybione właśnie w tym miejscu, przy okazji szukania probierza realności. Wspomniany Rosiński, owszem, od czasu do czasu spuszcza wyobraźnię ze smyczy, natomiast Grabiak w ogóle już smyczy nie używa, pisząc euforycznie i jakby na haju. I to jest nawet do jakiegoś czasu porywające, potem zaczyna się nudzić. Podkreślam, mnie się zaczyna nudzić, natomiast siostrom i braciom z pokolenia autora na pewno nie.

Natomiast wiersze Jakuba Gutkowskiego, wyczuwany w nich rytm i puszczany na okrągło streaming z życia zostają w pamięci na dłużej, o czym być może decyduje wyraźnie stawiana pieczęć rzeczywistości. Nie ma co od niej uciekać, trzeba ją urabiać – taką tu słyszę dewizę postępowania poetyckiego. Czego efektem są teksty będące kondensacją „syntetyczności” à la Sosnowski i hipnotycznych „zawieszeń” spod znaku Šalamuna. Te dwie matryce liryczne zostały przerobione i wchłonięte. Dlatego na tle tekstów Fleszara i Grabiaka wiersze Gutkowskiego wydają się dojrzalsze, trwające dłużej, mniej jednorazowe. Po prostu więcej się w nich splotło – i we frazie, i w bystrej, ironicznej obserwacji późnokapitalistycznego świata.

Zaraz po wierszach Gutkowskiego napotkałem na coś, co zaczęło stawiać genologiczny opór jeszcze większy niż przy lekturze dzieła Agaty Dyczko. Poddałem się po kilkunastu linijkach i pobiegłem po ratunek do posłowia. A tu konsternacja, bo nie znalazłem ani Grzemskiej, ani też Skurtysa. Zobaczyłem nazwisko Adama Kaczanowskiego i zrozumiałem, że w tym układzie stało się ono symbolem dezynwoltury, a więc ja jako czytelnik mogę sobie czytać Love song Karoliny Krasny jak Pieśni Maldorora Lautremonta, i nikt nie będzie z treści przepytywać. Mogę sobie odpłynąć wraz z autorką, zostawiając kwestie późnego kapitalizmu daleko za sobą. On, jak wiadomo, nie zostawia nas samych ani na moment, czujnie patrząc w nasze oczy nawet w toalecie. Ale co tam, na razie mamy pieśni i mamy wolną miłość, tyle naszego, co naprodukuje rozszalała wyobraźnia. Czytając dzieło Karoliny Krasny, zapomnijcie o „uwolnionej wyobraźni”. To coś, ten żywioł obrazowo-słowny nigdy nie był uwięziony, zatem bezcelowym aktem jest jego uwalnianie; bo to coś odwiecznego, nurtującego, pracującego bez przerwy, tylko powinności spod znaku „rzeczywistości” przesłaniają, spychają coraz bardziej w głąb. Teraz nastał czas wydobywania tej „gliny” z poukrywanych dołków. Szkoda, że Henryk Bereza nie dożył, dopiero by się roztkliwił przy tej propozycji. Widzę w prozopoezji Karoliny Krasny spełnienie niektórych z jego marzeń.

A potem spotkałem utwory Joanny Łępickiej, i to rzeczywiście było spotkanie; chociaż na początku myślałem, że surrealistyczne odbarwienie rzeczywistości w stylu „małpiej, źródlanej różnicy” staje się nużącą manierą, ale to była tylko podpucha; to, co miałem za ciąg dalszy fajerwerków wyobraźniowych Karoliny Krasny, okazało się jednak czym innym. Z rozpływającej się w ustach prozy poetyckiej zaczęło się coś destylować. Zaraz napatoczyła się myśl, że oto rośnie gwiazda poetycka pierwszej wielkości, że to styl w sam raz pod nominacje i nagrody. Uwolniony od owej paskudnej myśli, zacząłem się pławić. Czysta rozkosz. Świetna jest ta nowa poezja, albowiem bezkarnie pozwala się pławić. Wróćmy do destylatów: piękne są, treściwe, dynamiczne i nagłe (w sensie zaskakiwania następstwem brzmień i scen). Interaktywne są, bo oczekują od czytelnika jakiegoś opowiedzenia się albo coś w tym rodzaju. Widzę ruch, magię, rzeczywiste działanie słowa, ukierunkowany aktywizm. Tak się dzieje u najlepszych, u Rimbauda na przykład. Może to właśnie podobny talent? I pomyśleć, że to na razie tylko skromny „zeszyt ćwiczeń”, ech.

Przy prozie Ewy Tondys-Kohmann zdałem sobie sprawę z poznawczego błędu. Dany nam do czytania kawałek prozy, traktowany w pierwszej chwili jako samodzielne opowiadanie, jest w istocie fragmentem powieści, częścią większej, trudnej do wyobrażenia, całości. Moje impresje mają się zatem jak pięść do oka; dopiero będąc efektem lektury całości, miałyby jakiś sens. W takim razie zostaję przy tym fragmencie i dzielę się pierwszym wrażeniem. A jest ono takie: opowieść inicjacyjna, grupa chłopaków penetruje i zdobywa dostępny im teren, wyciągając z tych doświadczeń, co się da. Mnóstwo już było takich, podwórkowych i chłopackich, opowieści, ale muszę przyznać, że mnie wciąż poruszają, od razu wrzucając w głąb dzieciństwa. Tu język jest tak dostępny i otwarty, tak pojemny, że dopuszcza do siebie nawet średnio zainteresowanych prozą tego typu. Swada, wigor, dynamika narracji od razu uderzają i przyciągają. Kawał krwistej prozy bez szczególnego uganiania się za rzeczywistością. Jeżeli umiesz opowiadać, ona sama przychodzi bez łaski.

Inaczej w prozie Łukasza Wojtyski. Co chcę powiedzieć przez to „inaczej”? Mniej mitologii, zanurzenia w czasie, mniej nostalgii i przywoływania, mniej tego czegoś klasycznego, a raczej odwrotnie: wybucha przed czytelniczką i czytelnikiem jakieś wielkie „tu i teraz”. Ja wiem, czy takie wielkie… W każdym razie esencja teraźniejszości, a że ona bywa miałka i mała, to inna sprawa. Jej analizą zajmuje się Wojtysko. Robi to jako artysta, a nie socjolog czy reporter. Wrzuca nas w sam środek dziania się relacji, postaw, zatrudnień i zajęć, pokazuje ich powierzchowność i bylejakość odbite w szybko karlejącym języku. Niczego i nikogo nie oszczędza, dlatego chwilami trochę mdli przy lekturze. Tak ma być.

Myślałem o Natalii Malek, czytając wiersze Amelii Żywczak. Wiem, głupie skojarzenie, nie tędy droga; w ogóle muszę się otrząsnąć, wziąć w garść, nie myśleć o tym, że poetka ma kota o imieniu Poe (tego nie robi się Poe’mu?), i on wchodzi jej pod kołdrę – bo wcale tak nie jest (co udowadnia Jakub Skurtys w posłowiu, twierdząc, że Poe to pająk). No to w końcu jak jest? – pyta się czytelniczka (i ja też) przy każdym wierszu. Zdrowy i świeży ferment ontologiczny – co i jak jest? – to rzecz normalna i nie tylko w awangardowej poezji występująca. Co poetka ma, jaki pokazuje język i co się do niego raz po raz, przy dłuższym lub krótszym strzale, przykleja? I co, tak zlepione, złożone usiłuje znaczyć? A może nie usiłuje? Może sobie tylko tak lekce pół-znaczy? Taka czytelniczka starej daty, jak ja, to by tylko o znaczenie pytała, a nieraz trzeba odpuścić, zadowalając się brzmieniem głosek i słowami tak cudownie na wolności. Więc odpuszczam i natychmiast robi się mniej zobowiązująco.

3

Tyle tych pierwszych wrażeń, impresji ślizgających się po interesujących powierzchniach. Może czytelnik poczuje się zaproszony, a może ten sposób referowania odrzuci go i postanowi nie sięgać po omawiany almanach. Niech tego ostatniego nie robi. bowiem straci szansę na wejrzenie w to, co jest po drugiej stronie lustra – literackiego, społecznego, pokoleniowego. Zmiana zachodzi coraz szybciej. Trudno za nią nadążyć. Czy naprawdę muszę?

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

O AUTORZE

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

powiązania

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.

WIĘCEJ

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Zeszyt ćwiczeń Joanny Łępickiej, wydanej w Biurze Literackim 4 grudnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki lorem ipsum Jakuba Pszoniaka, wydanej w Biurze Literackim 24 października 2022 roku.

WIĘCEJ

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki towarzysząca premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy w tłumaczeniu Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.

WIĘCEJ

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Rozmowa Karola Maliszewskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.

WIĘCEJ

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wszystko dobrze Marii Krzywdy, wydanej w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.

WIĘCEJ

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.

WIĘCEJ

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / Stacja Literatura Ivan Wernisch Ján Ondruš Joanna Orska Karol Maliszewski Leszek Engelking Morten Nielsen Zbigniew Machej

Spotkanie wokół książek Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, Przełykanie włosa Jána Ondruša i Pernambuco Ivana Wernischa z udziałem Bogusławy Sochańskiej, Zbigniewa Macheja, Leszka Engelkinga, Karola Maliszewskiego i Joanny Orskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.

WIĘCEJ

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Joanna Mueller Karol Maliszewski Konrad Góra Marta Podgórnik

Spotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / Stacja Literatura Bogusław Kierc Jan Stolarczyk Joanna Orska Joanna Roszak Karol Maliszewski Rafał Wojaczek Tadeusz Różewicz Tymoteusz Karpowicz

Spotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa Jána Ondruša w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.

WIĘCEJ

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / O KSIĄŻCE Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Rozmowa Karola Maliszewskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.

WIĘCEJ

Ludzie ze Stacji

nagrania / Stacja Literatura Bogusław Kierc Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski Katarzyna Szaulińska Konrad Góra Łukasz Dynowski Marta Podgórnik Robert Rybicki

Spotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.

WIĘCEJ

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Mordercze ballady

nagrania / Stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / O KSIĄŻCE Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Rozmowa Karola Maliszewskiego z Katariną Šalamun-Biedrzycką, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun-Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.

WIĘCEJ

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol Maliszewski

Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Credo Tadeusza Różewicza w opracowaniu Jana Stolarczyka, która ukazała się w Biurze Literackim 29 stycznia 2020 roku.

WIĘCEJ

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Karol Maliszewski

Głos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki roku 2019”.

WIĘCEJ

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / Stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karola Maliszewskiego opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ

Po szkodzie

nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego książki Chyba na pewno Jakuba Pszoniaka, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 1 kwietnia 2019 roku.

WIĘCEJ

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Podsumowanie projektów edukacyjnych 2008/2009, podczas którego uczestnicy spotkań z Karolem Maliszewskim zaprezentowali publiczności swoje wiersze.

WIĘCEJ

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornhauser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego książki Poza sezonem Michała Domagalskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 23 lipca 2018 roku.

WIĘCEJ

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu Poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.

WIĘCEJ

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze e-booka Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978-1990), wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.

WIĘCEJ

Niech leci, kto zechce

wywiady / O KSIĄŻCE Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Rozmowa Karola Maliszewskiego z Szymonem Słomczyńskim towarzysząca premierze książki Dwupłat, która ukazała się 1 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Być może należało mówić (1984-2012) Jacka Podsiadły.

WIĘCEJ

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Pod słońce było Filipa Zawady, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 31 grudnia 2014 roku.

WIĘCEJ

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki ta chwila Andrzeja Falkiewicza.

WIĘCEJ

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

"narracja zawsze będzie spiskować"

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Maliszewski, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Dawida Kujawy.

WIĘCEJ

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Fragment posłowia Karola Maliszewskiego z almanachu Powrót Barbarzyńców i nie.

WIĘCEJ

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autorski komentarz Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Sajgon.

WIĘCEJ

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Grzegorz Jankowicz Justyna Sobolewska Karol Maliszewski Konrad Wojtyła Piotr Czerniawski Tomasz Pułka

Komentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.

WIĘCEJ

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Maciej Melecki Maciej Robert Zbigniew Machej

Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Meleckiego, Zbigniewa Macheja, Macieja Roberta.

WIĘCEJ

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Karol Maliszewski Wojciech Wilczyk

Komentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.

WIĘCEJ

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartosz Sadulski Justyna Sobolewska Karol Maliszewski Maciej Robert Tomasz Fijałkowski

Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.

WIĘCEJ

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komentarze Adama Wiedemanna, Marcina Świetlickiego, Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Miłosz Biedrzycki Rafał Skonieczny Wojciech Bonowicz

Komentarze Karola Maliszewskiego, Wojciecha Bonowicza, Rafała Skoniecznego, Miłosza Biedrzyckiego, Jarosława Nowosada.

WIĘCEJ

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komentarze Jacka Gutorowa, Karola Maliszewskiego i Bogusława Kierca.

WIĘCEJ

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Dagmara Sumara Julia Szychowiak Justyna Sobolewska Kamil Zając Karol Maliszewski

Komentarze Julii Szychowiak, Karola Maliszewskiego, Justyny Sobolewskiej, Dagmary Sumary, Kamila Zająca.

WIĘCEJ

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marian Stala Radosław Kobierski Rafał Rżany

Komentarze Adama Wiedemanna, Mariana Stali, Artura Grabowskiego, Radosława Kobierskiego, Karola Maliszewskiego, Rafała Rżanego.

WIĘCEJ

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.

WIĘCEJ

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Justyna Sobolewska Karol Maliszewski Piotr Śliwiński

Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Karol Maliszewski Łukasz Jarosz Tomasz Ważny

Komentarze Karola Maliszewskiego, Tomasza Ważnego, Anny Kałuży i Łukasza Jarosza.

WIĘCEJ

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego z książki Brzytwa Ockhama Jacka Dehnela

WIĘCEJ

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Darek Pado Jakub Winiarski Julia Fiedorczuk Karol Maliszewski Kuba Mikurda

Komentarze Kuby Mikurdy, Karola Maliszewskiego, Julii Fiedorczuk, Jakuba Winarskiego i Darka Pado.

WIĘCEJ

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego z książki Plankton Bogusława Kierca.

WIĘCEJ

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wiersze zebrane (tom 3) Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 13 lutego 2006 roku.

WIĘCEJ

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.

WIĘCEJ

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.

WIĘCEJ

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.

WIĘCEJ

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar Resina

Osiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Nowe poetyckie i prozatorskie głosy z polski 2023

nagrania / TransPort Literacki Agata Dyczko Amelia Żywczak Ewa Tondys-Kohmann Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski Miłosz Fleszar Resina

Czytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.

WIĘCEJ

Wspólne podwórko

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Rozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Slalom między obrazami

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Grabiak

Rozmowa Jakuba Grabiaka z Amelią Żywczak, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Łukasz Wojtysko

Rozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „praga”

recenzje / KOMENTARZE Amelia Żywczak

Autorska impresja Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Stado

recenzje / KOMENTARZE Agata Dyczko

Autorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (proza)

utwory / zapowiedzi książek Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann Karolina Krasny Łukasz Wojtysko Marcin Czerniawski

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza zawęzić kontekst

recenzje / KOMENTARZE Jakub Gutkowski

Autorski komentarz Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie pisze się w próżni

wywiady / O PISANIU Amelia Żywczak Jakub Gutkowski

Rozmowa Amelii Żywczak z Jakubem Gutkowskim, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Amelia Żywczak Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.

WIĘCEJ

Maszynka naiwnego bluźnierstwa na podobieństwo Maszyny Pragnącej

wywiady / O KSIĄŻCE Karolina Krasny Marcin Czerniawski

Rozmowa Karoliny Krasny z Marcinem Czerniawskim, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Współczesna powieść łotrzykowska: Marcin Czerniawski, Łobuzy

recenzje / IMPRESJE Adam Kaczanowski

Impresja Adama Kaczanowskiego na temat prozy Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: Pochwała flegmatycznego rozumu?

recenzje / KOMENTARZE Marcin Czerniawski

Autorski komentarz Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „inferno clubbing”

recenzje / KOMENTARZE Miłosz Fleszar

Autorski komentarz Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

O zastygniętym czasie, lepiącym się do podniebienia?

wywiady / O PISANIU Jakub Gutkowski Miłosz Fleszar

Rozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

W domach z betonu nie ma wolnych relacji

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Alejki z chodnikowych płyt”

recenzje / KOMENTARZE Łukasz Wojtysko

Autorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Oki to pa

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Wojtysko

Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.

WIĘCEJ

Piramida Achillesa

wywiady / O PISANIU Ewa Tondys-Kohmann Łukasz Wojtysko

Rozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „City of Zeugma”

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łępicka

Autorski komentarz Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Uwertura do posłowia

wywiady / O PISANIU Joanna Łępicka Miłosz Fleszar

Rozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Sześćset stron do końca świata

wywiady / O PISANIU Agata Dyczko Ewa Tondys-Kohmann

Rozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego akapitu: „Pętko prawdy”

recenzje / KOMENTARZE Ewa Tondys-Kohmann

Autorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Nie nazywajmy tego po imieniu

utwory / premiera w sieci z Połowu Ewa Tondys-Kohmann

Premierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Preppering na mikrokryzys

recenzje / ESEJE Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Historia jednego wiersza: „[las odszedł na kurzej nodze]”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Grabiak

Autorski komentarz Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.

WIĘCEJ

Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne

utwory / premiera w sieci z Połowu Jakub Grabiak

Premierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.

WIĘCEJ

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recenzja Agaty Pyzik z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, która ukazała się w miesięczniku “Lampa”.

WIĘCEJ

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recenzja Jacka Bieruta z książki Sajgon Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.

WIĘCEJ

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recenzja Grzegorza Czekańskiego z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.

WIĘCEJ

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało Bartosz Sadulski Grzegorz Jankowicz Przemysław Witkowski

Komentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ