Naturalna wielkość
recenzje / ESEJE Karol MaliszewskiRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Zeszyt ćwiczeń Joanny Łępickiej, wydanej w Biurze Literackim 4 grudnia 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
Musiałem mocno zaufać Marcie Podgórnik (rekomendującej tę postać i jej wiersze), by jakoś przełknąć pierwszą w alfabetycznej kolejności propozycję. Utwory Pawła Bilińskiego nie są złe, ale nie są też na tyle dobre, by je w Biurze Literackim wyławiać. Do tej pory nie stawiano w tej instytucji na sentymentalizm i łatwiznę skojarzeń. Nie pamiętam też żadnych eksperymentów w dziedzinie zwanej „krainą łagodności”. Chyba że chodzi o coś nowego, rozszerzenie pola literackiej uwagi. Ale nawet gdyby coś takiego miało zajść, to, proszę mi wierzyć, są w Polsce ciekawsze osoby nie debiutujące ostro, społecznie i politycznie, a właśnie tak, jak Biliński – lirycznie, serdecznie, łagodnie. Dzielna Marta musiała dać z siebie wszystko, żeby tę propozycję jakoś wybronić. Doskonale ją rozumiem, nie raz bywałem w takiej sytuacji. A tu jak nie Gałczyński i Harasymowicz w słabszej formie („Chodź, podaruję ci ten wiersz,/ którego nie ma, a przecież mógłby powstać/ utkany z przeczuć”), to znów zwyczajne disco-polo, tak teraz popierane przez czynniki rządowe: „Cieszmy się sobą póki jeszcze można/ chcę cię pamiętać radosną i piękną/ została jedna noc żeby się poznać/ by się zapomnieć mamy całą wieczność”. Proszę sobie wyobrazić, że ten sam autor potrafi napisać coś tak sensownego, jak „tłum wielki, piątek w hipermarkecie”, zatem niezbadane są wyroki Pana (od literatury).
Pozostajemy przy literce B. I tu przyjemne zaskoczenie: Sebastian Brejnak. Może zachłystujące się własną śliną, może nieco przegadane te wiersze, ale świeże, odkrywcze, pełne pasji poznawczej, nie tylko na społeczno-politycznym zaangażowaniu polegającej. I rozczula mnie nonszalanckie niesformatowanie tego młodzieńczego pisania, nieuleganie dyktatowi spod znaku Pułki czy Pietrek, doskonała oddzielność. Jakby, biedny, nie wiedział, że czeka go surowy osąd, udowadniający, jak wiele jeszcze przed nim pracy, by stał się taki, jak Bąk, Brewiński czy Taranek. A niech właśnie nie wie, niech się nie staje, niech nam ładnie odstaje, bo się już nudno robi i ponuro, wielce przewidywalnie. W paru miejscach skróciłbym te monologi, ale to już inna sprawa. Zaś „ojciec prowadzący” owego młodziana, Tadeusz Dąbrowski, wcale nie musiał koloryzować, stawiając te zdania: „Osiąga najlepsze efekty tam, gdzie ironia nie przeradza się w zgrywę. Wyczuwam w tym poecie głód autentyczności połączony ze świadomością, jak niewiele pozostało świeżych składników w naszej codziennej paplaninie”.
Świeżości ciąg dalszy. I to z tych raczej trzpiotowatych. Chodzi o większą niż u poprzednika skłonność do gry czy zabawy słowem. Paula Gotszlich odnajduje się w minimalistycznie skrojonych zapisach. Jej wiersze są jak krótkie skecze (skrzące się jednocześnie od melancholii, tajemnicy i humoru) w porównaniu z długimi ariami Brejnaka. „Mam 19 lat i chcę mieć swoją osobowość” – czytam w jednym z utworów. Miło mi poinformować autorkę oraz jej bohaterkę, że są na jak najlepszej drodze do czegoś takiego, jak poetycka osobność i wyrazistość. Mniej „Bombek”, więcej „Bomb”, a będę mógł za Tadeuszem Dąbrowskim przyznać, że poetka „jest poetyckim rewolwerowcem, jej wiersze są zdecydowane i celne”.
Kolejny wyłowiony poeta to lublinianin Robert Jóźwik różniący się nie tylko innym poglądem na poezję, lecz również wiekiem. Brejnak to 22-latek, a Gotszlich to prawie jego rówieśniczka. Czytając wiersze Jóźwika natrafiamy na w pełni ukształtowaną osobowość 36-letniego doktora medycyny, który po raz pierwszy postanowił ujawnić zawartość swojej szuflady. Wstrząsu estetycznego nie przeżyłem, ale kilka chwil zaciekawienia i zadumania, owszem, zdarzyło mi się zaliczyć. W pierwszym momencie pomyślałem, że znajdę się w samym środku wzbierającego obecnie na sile nurtu medyczno-somatycznego (np. Wątpia Anny Adamowicz, Sztuka medyczna Michaliny Janyszek, wiersze Juliusza Gabriela), w którym odmieniana przez wszystkie przypadki i przygody krew gra rolę koronnego znaku, lecz omyliłem się. W jakimś stopniu wykonywana na co dzień przez autora praca wpływa na widzenie świata, ale nie zasłania go całkowicie. Te wiersze są ciekawe jako studium wielkomiejskiej samotności, pustki zabudowanych przestrzeni, po której krąży nieokreślony podmiot, zbierając resztki sensu i ciepła. O „ciepłych miejscach” pisze w komentarzu Marta Podgórnik. Pięknie pisze, od razu nazywając to, co ją już w poezji męczy, a czego z satysfakcją u Jóźwika nie znajduje: „Ale bez nachalnej narracji, maczystowskiego zadęcia, bez uporczywej konfesji, bez uwolnionej wyobraźni”. Jóźwik jest poza tym wszystkim, dlatego wydaje się tak samotny (jakby na pustyni) w swoich twórczych wyborach i rozstrzygnięciach.
Do „najmłodszej młodzieży” należy zaliczyć również Kubę Kiragę (lat 27), Adriannę Olejarkę (24) i Julię Mikę, licealistkę, która dwudziestego roku życia jeszcze nie dobiegła. Jeśli chodzi o te kilka tekstów Kiragi, to, muszę przyznać, jestem rozdarty. Niewątpliwy talent, który szukając głosu, nieraz wspaniale trafia, innym razem razi czymś nadmiernie wykoncypowanym, suchym, sztucznym. Jestem więc za tego autora tekstami bardziej naturalnymi, potoczystymi, jakby niewysilonymi, natomiast nie rozumiem, co nim powoduje, gdy wchodzi w niezręczności dźwiękowe i treściowe typu: „Proliferacja biedy operatywność sytych/ ubóstwo sycone gniewem centrali/ kierowanym szerokim strumieniem/ do tygla wyjących ścierwem domów”. Jakby w pasji metaforyzowania zrobiono tu i ówdzie jeden krok za daleko. „Wyjące ścierwem domy”, hm… U Julii Miki tego zdecydowanie mniej. Czego? Chęci wzniosłego, niby to hermetycznego, zaciemniania, używania skomplikowanej, jakby rokokowej, metaforyki. Nie chcę przez to powiedzieć, że jej twórczość to oaza jasności, spokoju i ciszy. O nie, bardzo dużo tu nerwów i rozedrgania, lecz w jakiś cudowny sposób panuje się nad nimi. I liczy się też linia wiersza, jego kształt – Mika ma umiejętność zaciekawiania również i tym. Wiersz jest czysty najpierw w wyglądzie, a potem w prezentowaniu lirycznych sytuacji i argumentów. I ta czystość wyprowadza nas w pole, nagle ujawniając zgrzyt, nieczystość, system zbudowany na zasadniczym nieporozumieniu. I z głębi tej – jak to nazywa Kacper Bartczak – „potwornej wady psychospołecznej, którą tworzymy i która tworzy dziś nas” przemawia do nas Julia Mika, kto wie, czy nie największe odkrycie ubiegłorocznego Połowu.
Co się stało ze sławetną „liryką kobiecą”, pyta samego siebie człowiek, czytając teksty takich „ostrych lasek”, jak Mika, i już szuka czegoś podobnie obrazoburczego (w kontekście niegdysiejszej kobiecej ulotności i „nieistotności”) u Adrianny Olejarki. I dobrze, że nie znajduje, bo znowu mielibyśmy do czynienia z kolejną w młodej poezji urawniłowką stylistyczną. Olejarka śmie być inna. Ale – uwaga – nie znaczy to, że te jej ciepłe narracje wpisują się bez problemu w oczekiwane schematy kobiecej konfesji. Współczesna dziewczyna za dużo wie i za dużo chce, żeby dało się łatwiutko określić jej pozycję i projekcje, i żeby jakiekolwiek liryczne półsłówka szły jak po sznurku. Owszem, podsumowuje się jakiś etap życia, dużo opowiada, lecz z całą świadomością przypadłości i procederu, z ironiczną troską, żeby po pierwsze nie zabrzmiało grafomańsko, a po drugie wypowiedziało coś w rodzaju bezceremonialnej prawdy. Na przykład tak: „miało się nam bardziej chcieć/ miało być warto/ być o co walczyć/ miało się być/ a nie ma// żadnego życia/ ani wartości/ litości”. I jeszcze słowo od Tadeusza Dąbrowskiego: „Przepastnie smutne wiersze Olejarki dają pocieszenie nie tym, co komunikują, ale tym, że w ogóle są i żalą nam się do ucha ściszonym głosem”.
Antologię kończą wiersze dwóch trzydziestokilkulatków, chyba najbliższe mi w tej książce, a już szczególnie te, które wyszły spod pióra Jakuba Pszoniaka. Nie przepadam za długimi, „przekombinowanymi” narracjami, natomiast mam słabość do ostrych, ironicznych błysków podawanych z umiarem i nie do końca jasną intencją. Lubię, gdy język tylko udaje swoją przezroczystość, podminowując kolejne pewne siebie, i społecznego przyzwolenia, znaczenie. Z jednej strony bezwład języka, z drugiej jego gotowość na grę i ryzyko. Mądry ten, kto potrafi to uruchomić, zagęścić, uwiarygodnić. U Pszoniaka tak się dzieje. I co ważne, nie w oderwaniu od rzeczywistości (czy też narzucającego się jej fantomu). Ona jest i doskwiera językowi, bohaterowi, odbiorcy. Nasz świat, nasza Polska, Śląsk, Bytom, Kraków – puszczone w ruch języka – już nie nasze, podejrzane, stroniące od spodziewanego efektu uruchomienia aparatu mowy. Poeta tropi te sprzeczności, uwydatnia, a niekiedy scala. Zachowuje się jak „oswajacz” czy raczej tłumacz transgresji. „Ten rodzaj trudu jest wyrazem troski, która przemienia wiersz w czynność przekładową. Przekład taki wykazuje obcość w łonie samości. Jakub Pszoniak staje się więc poetą, przystępując do czynności przekładowej w obrębie tego samego języka. Bo mówić, mówić po jakiemuś – to o wiele za mało” (Kacper Bartczak). Tak. Przy tym autorze chciałbym więcej – ciekaw jestem całej i skończonej książki poetyckiej.
Zawsze było mi żal kolegów z nazwiskami na Z. Grali ogony w teatrze poetyckiej antologii. Wydaje mi się jednak, że Bartek Zdunek nie ma się czego wstydzić. Zaprezentowane teksty to dobra literacka robota. Trochę mam żal, że już zapomniał o rodzinnej Nowej Rudzie i pisze wiersze ogólnomiejskie, powiedzmy – warszawskie, ale to mój problem. Zresztą, może to dla niego w pamięci „miejsce niewesołe” – „w którym wijesz się ze strachu albo zwyczajnie boisz”. Nie każdy ma predylekcje do liryki lokalnej i wspomnień z dzieciństwa. Szczególnie, gdy absorbuje go na razie coś zupełnie innego, np. „aranżowanie przestrzeni”, spokojne urządzanie się w tradycji filozoficznej i literackiej, łączenie punktów, formułowanie zasad. I nie jest to nudne. Zdunek w zawiłości intelektualnej umie znaleźć coś poetyckiego, przystępnego, udzielającego się czytelnikowi. „Jednocześnie jednak utwory Zdunka starają się uzyskać wgląd we własną metodę tworzenia takich połączeń. Są ostrożne – proponują stwierdzenia, konstrukcje, ale zaraz poddają je testowi jakiegoś kontrpytania. Czerpią z energii nieskrępowanego fantazjowania, surrealistycznego przelotu ponad banałem, a zarazem cały czas śledzą trajektorie tych lotów” (Bartczak).
Podsumujmy. Skoro subiektywnie i kapryśnie, to już tak do końca. Lektura żywa, nawet nie miałem czasu znudzić się czymkolwiek. Odkryłem zaskakująco świeże teksty Miki, Brejnaka i Gotszlich, popodziwiałem możliwości Olejarki, Kiragi, Zdunka i Jóźwika. I wreszcie – zawierzyłem na słowo intensywności poetyckiego gestu w wykonaniu Jakuba Pszoniaka. Jak widać, przygody wciąż odradzającej się poezji nie mają końca.
Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.
Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Zeszyt ćwiczeń Joanny Łępickiej, wydanej w Biurze Literackim 4 grudnia 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
WIĘCEJCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki lorem ipsum Jakuba Pszoniaka, wydanej w Biurze Literackim 24 października 2022 roku.
WIĘCEJOdpowiedzi Karola Maliszewskiego na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki towarzysząca premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy w tłumaczeniu Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.
WIĘCEJRozmowa Karola Maliszewskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki 100 wierszy wolnych z Ukrainy, wydanej w Biurze Literackim 2 maja 2022 roku.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wszystko dobrze Marii Krzywdy, wydanej w Biurze Literackim 7 marca 2022 roku.
WIĘCEJ17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.
WIĘCEJSpotkanie wokół książek Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, Przełykanie włosa Jána Ondruša i Pernambuco Ivana Wernischa z udziałem Bogusławy Sochańskiej, Zbigniewa Macheja, Leszka Engelkinga, Karola Maliszewskiego i Joanny Orskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJ16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ12. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJ10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJSpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJ8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa Jána Ondruša w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
WIĘCEJRozmowa Karola Maliszewskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.
WIĘCEJ7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Wiersze” Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WIĘCEJ5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
WIĘCEJ4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WIĘCEJ3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WIĘCEJ2. odcinek z cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WIĘCEJ1. odcinek z cyklu Kartoteka 25: Wiersze.
WIĘCEJSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJ7. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ6. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2019, który ukazał się w Biurze Literackim 17 sierpnia 2020 roku.
WIĘCEJ5. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJSpotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJ4. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ3. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRozmowa Karola Maliszewskiego z Katariną Šalamun-Biedrzycką, towarzysząca wydaniu książki Otona Župančiča Kielich upojenia, w wyborze, przekładzie i z posłowiem Katariny Šalamun-Biedrzyckiej, która ukazała się w Biurze Literackim 15 czerwca 2020 roku.
WIĘCEJ2. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJ1. odcinek cyklu „Biuro Literackie: rok po roku” autorstwa Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w cyklu „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Credo Tadeusza Różewicza w opracowaniu Jana Stolarczyka, która ukazała się w Biurze Literackim 29 stycznia 2020 roku.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki roku 2019”.
WIĘCEJSpotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WIĘCEJSzkic Karola Maliszewskiego opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WIĘCEJSpotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego książki Chyba na pewno Jakuba Pszoniaka, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 1 kwietnia 2019 roku.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Biurowe książki 2018 roku”.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
WIĘCEJPodsumowanie projektów edukacyjnych 2008/2009, podczas którego uczestnicy spotkań z Karolem Maliszewskim zaprezentowali publiczności swoje wiersze.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego książki Poza sezonem Michała Domagalskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 23 lipca 2018 roku.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu Poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJWykład Karola Maliszewskiego towarzyszący Pogotowiu poetyckiemu w sezonie 2008/2009.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Na scenie czy w polu?”.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze e-booka Telefon z antypodów. Wiersze z młodości w epoce minionej (1978-1990), wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WIĘCEJKarol Maliszewski o poezji Rafała Gawina.
WIĘCEJKarol Maliszewski o poezji Marcina Biesa.
WIĘCEJRozmowa Karola Maliszewskiego z Szymonem Słomczyńskim towarzysząca premierze książki Dwupłat, która ukazała się 1 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Być może należało mówić (1984-2012) Jacka Podsiadły.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Pod słońce było Filipa Zawady, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 31 grudnia 2014 roku.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Mieliśmy swoich poetów”.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki ta chwila Andrzeja Falkiewicza.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WIĘCEJKarol Maliszewski, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Dawida Kujawy.
WIĘCEJFragment posłowia Karola Maliszewskiego z almanachu Powrót Barbarzyńców i nie.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Kto w Odsieczy”.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Krzysztofa Szeremety.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Mariusza Partyki.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Rafała Gawina.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Marcina Biesa.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Być poetą dzisiaj”.
WIĘCEJAutorski komentarz Karola Maliszewskiego towarzyszący premierze książki Sajgon.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Poeci na nowy wiek”.
WIĘCEJNota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJKomentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WIĘCEJKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Meleckiego, Zbigniewa Macheja, Macieja Roberta.
WIĘCEJKomentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.
WIĘCEJKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJKomentarze Adama Wiedemanna, Marcina Świetlickiego, Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJKomentarze Karola Maliszewskiego, Wojciecha Bonowicza, Rafała Skoniecznego, Miłosza Biedrzyckiego, Jarosława Nowosada.
WIĘCEJKomentarze Jacka Gutorowa, Karola Maliszewskiego i Bogusława Kierca.
WIĘCEJKomentarze Julii Szychowiak, Karola Maliszewskiego, Justyny Sobolewskiej, Dagmary Sumary, Kamila Zająca.
WIĘCEJKomentarze Adama Wiedemanna, Mariana Stali, Artura Grabowskiego, Radosława Kobierskiego, Karola Maliszewskiego, Rafała Rżanego.
WIĘCEJKomentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
WIĘCEJKomentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJKomentarze Karola Maliszewskiego, Tomasza Ważnego, Anny Kałuży i Łukasza Jarosza.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Brzytwa Ockhama Jacka Dehnela
WIĘCEJKomentarze Kuby Mikurdy, Karola Maliszewskiego, Julii Fiedorczuk, Jakuba Winarskiego i Darka Pado.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Plankton Bogusława Kierca.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wiersze zebrane (tom 3) Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 13 lutego 2006 roku.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Poetyckie książki 2004”.
WIĘCEJEsej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.
WIĘCEJGłos Karola Maliszewskiego w debacie “Kiedy debiutować?”.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJRecenzja Mateusza Miesiąca, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Adrianną Olejarką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Adrianny Olejarki „Młodzi smutni”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Adrianny Olejarki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Julią Miką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Julii Miki „Wiersze czyszczące”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Julii Miki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJFragment zapowiadający almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Kubą Kiragą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Kuby Kiragi w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Sebastianem Brejnakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Sebastiana Brejnaka „Kodeina”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Sebastiana Brejnaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Jakubem Pszoniakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Kuby Pszoniaka „Chyba na pewno”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Jakuba Pszoniaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Paulą Gotszlich. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Pauli Gotszlich „Armia płacze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Pauli Gotszlich w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Pawłem Bilińskim. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Pawła Bilińskiego w ramach cyku „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Bartkiem Zdunkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Bartka Zdunka „Sól z ziemi”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Bartka Zdunka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Sztafy z Robertem Jóźwikiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJKomentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJAutorski komentarz Roberta Jóźwika w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
WIĘCEJRecenzja Agaty Pyzik z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, która ukazała się w miesięczniku “Lampa”.
WIĘCEJRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRecenzja Jacka Bieruta z książki Sajgon Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJZ Jakubem Skurtysem o książce Sajgon rozmawia Mateusz Kotwica.
WIĘCEJRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJRecenzja Grzegorza Czekańskiego z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
WIĘCEJ