wywiady / o pisaniu

Mija mi ja

Jakub Pszoniak

Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Jakubem Pszoniakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Krzysz­tof Szta­fa: Jak do tej pory ukła­da­ły ci się przy­go­dy z lite­ra­tu­rą? Masz już za sobą jakieś publi­ka­cje, prze­by­te kon­kur­sy, odbęb­nio­ne warsz­ta­ty?

Jakub Pszo­niak: Jedy­ne publi­ka­cje, jakie mam na kon­cie, to nud­ne nauko­we arty­ku­ły w nud­nych nauko­wych perio­dy­kach. Dale­ko im do lite­ra­tu­ry, mimo, że skła­da­ją się z tych samych liter, a czę­sto nawet słów. Nigdy też nie uczest­ni­czy­łem w żad­nych kon­kur­sach ani warsz­ta­tach. Więc Połów to dla mnie podwój­ny debiut.

Pomógł Ci w jakiś spo­sób ostat­ni Festi­wal Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21? Podo­ba­ły Ci się zaję­cia zor­ga­ni­zo­wa­ne w Pra­cow­ni twór­czej? Któ­re ze spo­tkań uwa­żasz za naj­bar­dziej inspi­ru­ją­ce?

Na pew­no. Pisa­nie wier­szy bywa postrze­ga­ne jako prze­jaw egzal­ta­cji. Czę­sto zresz­tą słusz­nie. Mówie­nie o poezji było dla mnie dotych­czas przez to tro­chę krę­pu­ją­ce. Festi­wal mnie w tej kwe­stii odblo­ko­wał. Polu­bi­łem się z paro­ma oso­ba­mi, a rzad­ko mam oka­zję kogoś polu­biać ostat­nio.

Same warsz­ta­ty były też bar­dzo cie­ka­we. Zupeł­nie się nie znam na lite­ra­tu­ro­znaw­stwie ani filo­lo­gii. Nie wiem nawet, czym się zaj­mu­ją kom­pa­ra­ty­ści. Do lite­ra­tu­ry pod­cho­dzę raczej intu­icyj­nie. A jeśli zda­rzy mi się spoj­rzeć na nią bar­dziej ana­li­tycz­nie, to przyj­mu­ję raczej per­spek­ty­wę socjo­lo­gicz­ną. Przez ten pry­zmat, tro­chę po omac­ku, na wła­sne potrze­by pró­bu­ję zro­zu­mieć dyna­mi­kę lite­rac­kich tren­dów, tar­cie idei itd. Warsz­ta­ty były o tyle inspi­ru­ją­ce, że zwra­ca­ły uwa­gę na pew­ne aspek­ty języ­ka poetyc­kie­go, któ­re dotych­czas trak­to­wa­łem instynk­tow­nie, wpi­sy­wa­ły je w szer­szy kon­tekst. Ale przede wszyst­kim inspi­ru­ją­ca była moż­li­wość spo­tka­nia osób, któ­re znam z ksią­żek. Albo raczej znam ich książ­ki, a przez to wyda­je mi się, że też je siłą rze­czy tro­chę znam. To śmiesz­ne uczu­cie. Wiesz, co ktoś myśli o świe­cie, dzie­lisz czy­jeś lęki, poru­sza­ją cię te same rze­czy, ale wycią­gasz papie­ro­sy i nie wiesz, czy ma zapał­ki – nie napi­sał w koń­cu w żad­nym ze swo­ich tomów, czy ma, czy nie. Nie wiem, czy sztu­ka powin­na być czy­ta­na przez pry­zmat auto­ra. Nie­zna­jo­mość twór­cy pozwa­la zacho­wać więk­szy obiek­ty­wizm wobec same­go dzie­ła. Z dru­giej stro­ny to tro­chę pozór, tro­py bio­gra­ficz­ne bywa­ją istot­ne dla odczy­ta­nia sztu­ki. Tak czy ina­czej po pro­stu przy­jem­nie jest nawet nie tyle poznać, co po pro­stu zamie­nić parę słów z kimś, kogo cenisz.

Uwa­żasz, że Połów wciąż jest naj­lep­szym miej­scem dla debiu­tan­tów? Podob­no gdzieś tam mówi się, że ten kon­kurs ma już lata swo­jej świet­no­ści za sobą.

Wia­do­mo – Połów skoń­czył się na Kill ‘Em All.

Jest coś, co ude­rza mnie w Two­im zesta­wie – w tym pozy­tyw­nym sen­sie – na tle dotych­czas zapre­zen­to­wa­nych wier­szy. Inte­re­su­je mnie, z jed­nej stro­ny, brzmie­nio­wa dba­łość, z któ­rą pod­cho­dzisz do swo­ich wier­szy, a z dru­giej zawar­ty w nich pewien rodzaj zaan­ga­żo­wa­nia. Wiersz powi­nien – żeby zacy­to­wać kla­sy­ka – być czy zna­czyć? A może to ana­chro­nicz­na, fał­szy­wa i szko­dli­wa alter­na­ty­wa?

Dzię­ku­ję. Wyda­je mi się, że wiersz, żeby być dobrym wier­szem, musi być dobrym wier­szem. Dobry wiersz – tak mi się zda­je, bo zupeł­nie się na tym nie znam – musi być języ­ko­wo pre­cy­zyj­ny. Oczy­wi­ście język może wycho­dzić poza ramy, ale tyl­ko wte­dy i tyl­ko w taki spo­sób, w jaki autor tego chce. Mówiąc za Gom­bro­wi­czem: jeśli wie­my, że rybę jeść nale­ży dwo­ma widel­ca­mi, może­my się­gnąć po nóż. Jed­no­cze­śnie chy­ba dobry wiersz zawsze jest o czymś. Wyda­je mi się, że rady­kal­ne odar­cie poezji z tre­ści też o czymś mówi. O wyczer­pa­niu wia­ry w lite­ra­tu­rę potra­fią­cą wpły­wać na rze­czy­wi­stość, o kon­dy­cji świa­ta, o tym, że za oknem ni chu­ja idei na przy­kład. I – iden­tycz­nie – rady­kal­ne uprosz­cze­nie for­my, a nawet świa­do­ma rezy­gna­cja z for­my rów­nież jest rodza­jem for­my.

Jaka poezja jest, jak wspo­mi­nasz, odar­ta z tre­ści? To dość prze­wrot­ne sfor­mu­ło­wa­nie.

Fak­tycz­nie. Cho­dzi mi o poezję, albo sze­rzej – sztu­kę – któ­ra pro­gra­mo­wo rezy­gnu­je z tema­tu. Wit­ka­cy bli­sko sto lat temu uznał, że sztu­ka w dotych­cza­so­wym kształ­cie stra­ci­ła sens, sfor­mu­ło­wał więc kon­cep­cję czy­stej for­my. Mia­ła ona poprzez odrzu­ce­nie tre­ści dotknąć praw­dzi­wej, w jego prze­ko­na­niu, rze­czy­wi­sto­ści. Sam Wit­ka­cy nie do koń­ca sto­so­wał się do wła­snej idei, nie­mniej ukształ­to­wał pewien spo­sób myśle­nia o sztu­ce.

Na począt­ku wie­ku na łamach Tygo­dni­ka Powszech­ne­go – a więc nie w niszo­wym cza­so­pi­śmie kry­tycz­no­li­te­rac­kim – Jacek Pod­sia­dło prze­pro­wa­dził kry­ty­kę „her­me­tycz­nej poezji”. Poezji albo nie­moż­li­wej do zro­zu­mie­nia dla osób spo­za wąskie­go gro­na wta­jem­ni­czo­nych, albo cał­ko­wi­cie pozba­wio­nej sen­su. Jego felie­ton spo­wo­do­wał spo­ro zamie­sza­nia. Pole­mi­ka, któ­rą wywo­łał, była o tyle waż­na, że doty­ka­ła kon­cep­cji poezji. I choć sły­chać w niej było też, nie­ste­ty, echa jakieś oso­bi­stych sym­pa­tii i anty­pa­tii, to nie pamię­tam waż­niej­szej dys­ku­sji na temat lite­ra­tu­ry w ostat­nich latach (tekst Andrze­ja Fra­nasz­ka przy­cho­dzi mi jesz­cze do gło­wy, nie miał on chy­ba aż takiej wagi). Mar­cin Sen­dec­ki odniósł się potem zło­śli­wie do Pod­sia­dły i jego wizji lite­ra­tu­ry w tomie Opi­sy przy­ro­dy. Rozu­miem i w jakiś spo­sób podzie­lam argu­men­ty obu stron spo­ru. Pisząc „na temat” łatwo popaść w banał, idąc dro­gą „czy­stej for­my” łatwo z kolei wpaść w beł­kot. Podob­ne dyle­ma­ty poja­wia­ją się w sztu­kach wizu­al­nych, choć w ich przy­pad­ku częst­sze są dzie­ła zupeł­nie pomi­ja­ją­ce kwe­stię for­my.

Wyda­je mi się, że naj­waż­niej­sze jest odróż­nie­nie pisa­nia bez sen­su od pisa­nia w poprzek, albo obok sen­su. To dru­gie uda­je się na przy­kład wywo­ła­ne­mu do tabli­cy przez Jac­ka Pod­sia­dłę Mar­ci­no­wi Sen­dec­kie­mu.

Ład­nie powie­dzia­ne. Na grun­cie kry­ty­ki lite­rac­kiej tego typu spo­ry – for­ma czy treść, zna­cze­nie czy beł­kot – wra­ca­ją jak bume­rang, śred­nio raz na pięć lat. Fra­na­szek, zda­je się, wywo­łał jed­nak rów­nie dużo emo­cji co Pod­sia­dło, rów­nież w śro­do­wi­skach mło­do­li­te­rac­kich. Sam mam wra­że­nie, że praw­da leży gdzieś w środ­ku, pomię­dzy tymi sza­lo­ny­mi dycho­to­mia­mi, któ­re – powiedz­my sobie szcze­rze – są nie tyl­ko wtór­ne, ale też pozba­wio­ne mocy poznaw­czej. Zaglą­dasz może do naj­now­szej pol­skiej poezji? Myślisz, że tam ten pro­blem nadal ist­nie­je? U takie­go Taran­ka albo Mate­usza.

Takich spo­rów oczy­wi­ście było wię­cej – tekst Andrze­ja Fra­nasz­ka był dosyć gło­śny, tekst Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w Prze­kro­ju też wywo­łał jakąś dys­ku­sję. Nie śle­dzi­łem tego spe­cjal­nie, te były na tyle gło­śne i inte­re­su­ją­ce, że zwró­ci­łem na nie uwa­gę. Arty­kuł Pod­sia­dły i reak­cje, jakie wywo­łał, wyda­wa­ły mi się jed­nak naj­bar­dziej rze­czo­we. Chy­ba był też pierw­szy.

Nie mam poję­cia, czy ten spór prze­niósł się na nasze poko­le­nie. Nie wyda­je mi się. Wyda­je mi się, że zaczy­na­my czuć na ple­cach zim­ny oddech histo­rii, mło­da poezja pró­bu­je jakoś na to reago­wać. Już nie jest tak, że „nicze­go o nas nie ma w kon­sty­tu­cji”. Jest. Musi­my się tyl­ko o to upo­mnieć. Kira Pie­trek to zro­bi­ła poka­zu­jąc róż­ni­cę poko­le­nio­wych per­spek­tyw. Oczy­wi­ście tro­chę uprasz­czam, ale wyda­je mi się, że nie jest to zupeł­nie nie­upraw­nio­ny wnio­sek.

Lubię wier­sze wie­lu poetów z moje­go poko­le­nia. Kira Pie­trek spra­wi­ła, moim zda­niem, że poezja zaan­ga­żo­wa­na odzy­ska­ła siłę. Przy­wró­ci­ła sens pisa­nia „bar­dzo o czymś”. Doty­ka istot­nych spraw w bar­dzo czy­tel­ny spo­sób, posłu­gu­jąc się jed­no­cze­śnie sub­tel­ny­mi środ­ka­mi. Świet­nie uda­ło jej się prze­nieść nowo­fa­lo­wą stra­te­gię wyko­rzy­sta­nia języ­ka pro­pa­gan­dy na dzi­siej­szy grunt. Cho­ciaż redu­ko­wa­nie jej wier­szy tyl­ko do tego jest bar­dzo krzyw­dzą­ce. Nie tra­fi­łem przed Języ­kiem korzy­ści na poezję, któ­ra była­by jed­no­cze­śnie tak moc­na i tak sub­tel­na, tak „tu i teraz” i tak uni­wer­sal­na. Bar­dzo lubię wier­sze Jako­be Mansz­taj­na – są cho­ler­nie wzru­sza­ją­ce i jed­no­cze­śnie nie są ckli­we. Czę­sto wra­cam do Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go, lubię pre­cy­zyj­ność jego języ­ka. Ich wier­sze bar­dzo się od sie­bie róż­nią, a jed­nak jest w nich coś wspól­ne­go. Nie mam poję­cia co, ale jest. Liczę na to, że ktoś, kto zna trud­ne sło­wa jakoś to nazwie i będę mógł się na to powo­łać.

W komen­ta­rzu do „Lux ex Sile­sia” wspo­mi­nasz, że „Śląsk to wiersz, któ­ry wystar­czy­ło spi­sać”. Pew­nie bli­ska Ci idea lite­ra­tu­ry – użyj­my skró­tu myślo­we­go – małych ojczyzn? Wolisz pisać o tym, co w zasię­gu Two­je­go wzro­ku?

I tak, i nie. Śląsk to tyl­ko jeden z wąt­ków, któ­re podej­mu­ję w wier­szach. Wyro­słem na Ślą­sku i Śląsk ze mnie wyła­zi. Do tego mam wra­że­nie, że to jest prze­strzeń reali­zmu magicz­ne­go tro­chę, dla­te­go war­to o nim mówić. Ange­lus Lecha Majew­skie­go fan­ta­stycz­nie to poka­zał. Para­dok­sal­nie im bar­dziej świat się kur­czy, tym chęt­niej zwra­ca­my się ku swo­im korze­niom. To natu­ral­ny odruch. Z jed­nej stro­ny jest to bowiem samo­obro­na przed uni­fi­ka­cją, zwrot ku bez­piecz­nej, zmi­to­lo­gi­zo­wa­nej prze­strze­ni dzie­ciń­stwa, z dru­giej stro­ny to, co wyda­wa­ło się prza­śne i wsty­dli­we po prze­fil­tro­wa­niu przez kul­tu­rę zysku­je na atrak­cyj­no­ści. Opi­su­jąc Śląsk sta­ram się zro­bić to w spo­sób moż­li­wie czy­tel­ny nie tyl­ko dla Hany­sów, mam nadzie­ję, że mi się to uda­je.

Na koniec opo­wiedz nam, pro­szę, o swo­ich waka­cyj­nych lek­tu­rach. 

W 2004 roku – mie­siąc po nie­od­no­to­wa­nym przez wie­lu angli­ków wej­ściu Pol­ski do Unii – wio­dłem przez moment żywot waka­cyj­ne­go bez­dom­ne­go. Mia­łem ze sobą dwie książ­ki – Ame­ry­kę Kaf­ki i Myszy i ludzie Ste­in­bec­ka. Ame­ry­kę – bo aku­rat kupi­łem, Myszy i ludzie – bo mało miej­sca zaj­mo­wa­ła w ple­ca­ku. Naj­gor­szy wybór dla kogoś, kto prze­sy­pia na ław­ce swój sen o fun­tach, któ­re wte­dy sta­ły wyjąt­ko­wo dobrze. Po tej przy­go­dzie obie­ca­łem sobie, że na urlop zabie­ram tyl­ko przy­jem­ne książ­ki. W tym roku na waka­cjach prze­czy­ta­łem bio­gra­fię Micha­ła Urba­nia­ka, Język rze­czy Dey­ana Sudji­ca i Gala­pa­gos Kur­ta Von­ne­gu­ta. Ja-Urba­na­tor to kapi­tal­nie spi­sa­na gawę­da Urba­nia­ka o sobie samym, o jaz­zie, o Łodzi i Nowym Jor­ku. Zaraz po powro­cie kupi­łem auto­bio­gra­fię Urszu­li Dudziak. Chcia­łem zesta­wić ze sobą opo­wie­ści uczest­ni­ków tych samych wyda­rzeń. Oka­za­ło się, że to jed­na z naj­gor­szych ksią­żek, jakie czy­ta­łem w życiu, do tego fatal­nie poskła­da­na. Język rze­czy to tro­chę banal­na opo­wieść dyrek­to­ra Design Museum w Lon­dy­nie o wzor­nic­twie prze­my­sło­wym. Czy­li waka­cje z lite­ra­tu­rą fak­tu. Bo Von­ne­gut tak dobrze opi­su­je kon­dy­cję ludz­ko­ści, że nawet absur­dal­na opo­wieść o del­fi­nach, w któ­re wyewo­lu­ował w przy­szło­ści czło­wiek, jest lite­ra­tu­rą fak­tu. A do tego jest poezją. Von­ne­gut nie­praw­do­po­dob­nie pano­wał nad języ­kiem.

O autorach i autorkach

Jakub Pszoniak

Urodzony w 1983 r. w Bytomiu. Poeta i grafik, autor książek poetyckich Chyba na pewno (Biuro Literackie 2019), za którą otrzymał Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius, Lorem ipsum (Biuro Literackie 2022) oraz Karnister (Biuro Literackie 2024). Tłumacz tomów Głosy Kateriny Michalicyny (Pogranicze 2022), Oddychaj Oleny Stepanenko (Pogranicze 2023) oraz Tryb Switłany Powalajewej (Pogranicze 2024), autor wyboru wierszy Mirona Białoszewskiego Z dnia robię noc (Biuro Literackie 2022).

Krzysztof Sztafa

Urodzony w 1991 roku. Pochodzi z gór, mieszka w Krakowie. Publikuje w prasie i Internecie. Po godzinach trochę prozaik.  

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 34 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Roman Honet

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna Mueller

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

lorem ipsum

nagrania / stacja Literatura Jakub Pszoniak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki lorem ipsum z udzia­łem Jaku­ba Pszo­nia­ka ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Zaproszenie do wspólnej podróży

recenzje / ESEJE Jakub Pszoniak

Impre­sja Jaku­ba Pszo­nia­ka na temat poezji Micha­ła Dzie­dzi­ca, wyróż­nio­ne­go w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Wiersze o splątaniach

recenzje / ESEJE Jakub Pszoniak

Impre­sja Jaku­ba Pszo­nia­ka na temat poezji Anny Rosło­niec, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Manikiry, plakaty, miejscowe idiotki i tutejsi kretyni

wywiady / o książce Aleksander Trojanowski Jakub Pszoniak

Roz­mo­wa Jaku­ba Pszo­nia­ka z Alek­san­drem Tro­ja­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Któ­ra godzi­na, gów­nia­rzu? Julia­na Tuwi­ma i Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Z dnia robię noc

nagrania / transPort Literacki Hubert Zemler Jakub Pszoniak Miron Białoszewski

Czy­ta­nie z książ­ki Z dnia robię noc Miro­na Bia­ło­szew­skie­go z udzia­łem Jaku­ba Pszo­nia­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Historia jednego wiersza: „wtenczas”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Martwe języki w hali odjazdów milczą o tym, o czym żywe mówią szeptem lub krzyczą

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Sęczyk

Roz­mo­wa Jaku­ba Sęczy­ka z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

lorem ipsum (2)

utwory / zapowiedzi książek Jakub Pszoniak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

lorem ipsum (1)

utwory / zapowiedzi książek Jakub Pszoniak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

„Któregoś marca (2022)”

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Z dnia robię noc Miro­na Bia­ło­szew­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Koryto dzikiej rzeki

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Kubą Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Miro­na Bia­ło­szew­skie­go Z dnia robię noc, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Chyba na pewno

nagrania / stacja Literatura Jakub Pszoniak

Czy­ta­nie z książ­ki Chy­ba na pew­no z udzia­łem Jaku­ba Pszo­nia­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Bo język bywa komunikatem

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Tomasz Bąk

Roz­mo­wa Toma­sza Bąka z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Chy­ba na pew­no, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

ajnfart

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka do książ­ki Chy­ba na pew­no, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Chyba na pewno (2)

utwory / zapowiedzi książek Jakub Pszoniak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Chyba na pewno (1)

utwory / zapowiedzi książek Jakub Pszoniak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Wiersz doraźny: Gwatemala

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Fina­ło­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Głu­sza­ka, Paw­ła Har­len­de­ra, Aglai Jan­czak, Anto­ni­ny Mał­go­rza­ty Tosiek, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, Jaku­ba Pszo­nia­ka.

Więcej

szkody górnicze

utwory / premiery w sieci Jakub Pszoniak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Jaku­ba Pszo­nia­ka. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka”.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Wielka rzeka ludzkiej pamięci

wywiady / o książce Elżbieta Sobolewska Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Elż­bie­tą Sobo­lew­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pamięć Péte­ra Náda­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 kwiet­nia 2017 roku, a wer­sji elek­tro­nicz­nej 2 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Ciągle z tym samym

wywiady / o pisaniu Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Adrian­ną Ole­jar­ką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rzym jest nudny

wywiady / o pisaniu Julia Mika Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Julią Miką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ująłbym to inaczej

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Kubą Kira­gą. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Co język ma do roboty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Seba­stia­nem Brej­na­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lux ex Silesia

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Pau­lą Gotsz­lich. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rytm natury, rytm fal

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Paw­łem Biliń­skim. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / o pisaniu Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Bart­kiem Zdun­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Arterie i wiadukty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Rober­tem Jóź­wi­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ćwiczenia z rezygnacji (1: cześć pracy!)

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Krzysztof Sztafa

1 odci­nek cyklu „Ćwi­cze­nia z rezy­gna­cji” autor­stwa Krzysz­to­fa Szta­fy.

Więcej

Kilka wolt

wywiady / o książce Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Władza nas z(a)bawi

debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof Sztafa

Głos Krzysz­to­fa Szta­fy w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Niezłomni i złamani

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Książ­ki o Unie Faru­ka Šehi­cia, wyda­nej w prze­kła­dzie Agniesz­ki Schre­ier w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Przestrzał i prześwit. Wokół nowej poezji

debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof Sztafa

Głos Krzysz­to­fa Szta­fy w deba­cie „Powia­da­cie, że chce­cie rewo­lu­cji”.

Więcej

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 9 lip­ca 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Ambiwalentne rozgrywki

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 13 paź­dzier­ni­ka 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

„Być adwokatem diabła”

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Szymon Słomczyński

Z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim, auto­rem książ­ki Nad­jeż­dża, roz­ma­wia Krzysz­tof Szta­fa.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Przyznanie się do winy

recenzje / ESEJE Mateusz Miesiąc

Recen­zja Mate­usza Mie­sią­ca, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Młodzi smutni

utwory / zapowiedzi książek Adrianna Olejarka

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim

Więcej

Ciągle z tym samym

wywiady / o pisaniu Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Adrian­ną Ole­jar­ką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Skądś znamy to uczucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Adrian­ny Ole­jar­ki „Mło­dzi smut­ni”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Już rześko

recenzje / KOMENTARZE Adrianna Olejarka

Autor­ski komen­tarz Adrian­ny Ole­jar­ki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rzym jest nudny

wywiady / o pisaniu Julia Mika Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Julią Miką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autor­ski komen­tarz Julii Miki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersze czyszczące

utwory / zapowiedzi książek Julia Mika

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ująłbym to inaczej

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Kubą Kira­gą. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaskakująca zbieżność rytmów

recenzje / KOMENTARZE Kuba Kiraga

Autor­ski komen­tarz Kuby Kira­gi w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Co język ma do roboty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Seba­stia­nem Brej­na­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kaleczyć się w palec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Seba­stia­na Brej­na­ka „Kode­ina”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Glosa do wiersza „Rytm”

recenzje / KOMENTARZE Sebastian Brejnak

Autor­ski komen­tarz Seba­stia­na Brej­na­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lux ex Silesia

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Pau­lą Gotsz­lich. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rewolwerowiec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Pau­li Gotsz­lich „Armia pła­cze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Poza granicami prawdy

recenzje / KOMENTARZE Paula Gotszlich

Autor­ski komen­tarz Pau­li Gotsz­lich w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rytm natury, rytm fal

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Paw­łem Biliń­skim. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Algorytmy

recenzje / KOMENTARZE Paweł Biliński

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Biliń­skie­go w ramach cyku „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / o pisaniu Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Bart­kiem Zdun­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przypis do wiersza

recenzje / KOMENTARZE Bartek Zdunek

Autor­ski komen­tarz Bart­ka Zdun­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Arterie i wiadukty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Rober­tem Jóź­wi­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Miejskie obsesje

recenzje / KOMENTARZE Robert Jóźwik

Autor­ski komen­tarz Rober­ta Jóź­wi­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej