wywiady / O KSIĄŻCE

Ująłbym to inaczej

Krzysztof Sztafa

Kuba Kiraga

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Kubą Kiragą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Krzysztof Sztafa: Na początek – zanim przejdziemy do Twoich wierszy – może po prostu powiedz nam pobożnie, proszę, kilka słów o sobie: czym się zajmujesz, skąd klikasz, jakie były Twoje dotychczasowe związki z literaturą.

Kuba Kiraga: Cześć, aktualnie nadaję z Warszawy. Wcześniej był Wrocław i Kraków. Na co dzień zajmuję się tzw. komunikacją (tego i owego), co finalnie i tak każe mi zlądować w literaturze. Moje związki z literaturą przez długi czas były jedynie czytelnicze. Później przyszedł czas na głębszą analizę i próbę zrozumienia o co w tym wszystkim naprawdę chodzi. Tak trafiłem do krakowskiego „Gołębnika” i zostałem literaturoznawcą porównawczym. Nie należę do tych wspaniałych dzieci literatury, które „piszą odkąd pamiętają”. Poezja tak naprawdę dotarła do mnie dopiero, gdy miałem 22 lata. Wtedy coś się zmieniło i okazało się, że trzeba to czytać. Następnie przyszło pisanie.

Połów, podejrzewam, nie jest Twoją pierwszą przymiarką konkursową, prawda?

A jednak. Może to dziwne, ale przez długi czas nie czułem jakiejkolwiek potrzeby konfrontacji z szerszą publiką. Nie chodziło o wstyd czy niepewność. Chyba po prostu musiałem w pierwszej kolejności samodzielnie dojść do porozumienia z własną poezją. Co więcej, wystawianie poezji do konkursowego wyścigu zawsze wydawało mi się czymś zupełnie nie na miejscu. Raz pojawiłem się na slamie poetyckim. Wygrała wówczas jakaś rymowanka z Marksem, aborcją i kurwą w treści. Doszedłem do wniosku, że to nie dla mnie. Nie chcę „konkurować”, „stawać w szranki”. Połowu nie traktowałem w kategoriach konkursu. Po prostu poczułem, że najwyższy czas, żeby ktoś w wydawnictwie spojrzał na te moje wiersze i choć trochę się zachwycił. Albo i nie, no wiesz.

To teraz porozmawiajmy chwilę o Twoich wierszach. Zastanawiałem się, jak je sobie ułożyć – już chociażby na gruncie dotychczasowej historii Połowu. Z automatu przyszedł mi na myśl Piotr Parulski. Kojarzysz typa? Jego teksty znalazły się w Almanachu za rok 2013. Zresztą zdaje się, że wcześniej publikował też na Liternecie. W każdym razie zbliża was do siebie pewnego rodzaju nadekspresja, intencjonalne, szaleńcze gadulstwo. Chcesz czytelnika zagadać? Nie dać mu wytchnienia?

Niestety nie znam na tyle dobrze twórczości Piotra Parulskiego, żeby rzetelnie odnieść się do Twojego porównania. Jeśli mówisz o nadekspresji czy szaleńczym gadulstwie to sądzę, że odnosisz się przede wszystkim do tych dłuższych utworów, gdzie kondensacja słów, słownych obrazów, scen jest jednym z głównych spoiw wiersza. Może właśnie ta kondensacja jest również motorem napędowym rytmu tych utworów?

Nie chcę zagadać czytelnika. Wręcz przeciwnie, gdybym mógł oddać daną myśl/obraz/scenę jednym krótkim wyrazem, z pewnością zrobiłbym to. Od dawna już żyjemy w świecie zdecydowanie przeładowanym różnej maści komunikatami. Słowo atakuje nas i oblepia nieustannie. No wiesz: wstajesz z rana i pierwsze co robisz to sprawdzasz na telefonie facebooka, gdzie zaczyna się przygoda kolejnych hiperlinków, które odsyłają Cię od jednej szkatułki do następnej. Pewnie nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że znaczna większość tych komunikatów jest dla nas całkowicie zgubna. I tutaj wchodzimy w temat rzekę: reklama, korporacje, polityka, hejt, bezdenna głupota. To wszystko ma wpływ również na moje wiersze. Właśnie z tego są zrobione. Nie wyobrażam sobie, aby mogło być inaczej. Przekaźnik jest również przekazem, no nie? Zauważ jednak, że piszę też krótsze, raczej minimalistyczne rzeczy. Na koniec przecież i tak trzeba zamilknąć.

Rozumiem. Mnie jednak osobiście bardziej przekonują te dłuższe kawałki, dlatego pocisnę dalej w tę stronę: może chodzi o balansowanie na granicy sensu i bezsensu, flow i zlew, wobec których w trakcie lektury czytelnik sam musi odnaleźć jakiś, powiedzmy, punkt odniesienia? Zacytuję Cię z biodra: „Myśli wślizgnęły się z powrotem do swych bloków/ a ich słupki wydajności stanęły dęba”. Zastanawiam się, jak ty sam odnajdujesz się w swojej dykcji.

Ująłbym to inaczej. Poezja nie powinna być sztuką gotowych rozwiązań. Jako czytelnik nie oczekuję od twórcy, że wytłumaczy mi świat i wskaże właściwą drogę. Od tego są przecież poradniki i autobiografie znanych piłkarzy. Punkty odniesienia, o których wspomniałeś w swoim pytaniu to ciekawe ujęcie. Może właśnie tak to powinno wyglądać: punkty odniesienia, koordynacje, które są światłami w tunelu, a czytelnik może iść w ich stronę, dotykając na początku ścian, tak żeby nie upaść. Z czasem, z kolejnym wersem, wzrok zaczyna się przyzwyczajać do ciemności, a czytelnik może dostrzec kolejne punkty odniesienia i dowolnie poruszać się w ich ramach. Jeśli finalnie czytelnik odnalazł drogę to przede wszystkim jego zasługa, autor co najwyżej zaświecił kilka świateł w tym naszym tunelu.

Na tle dotychczasowych propozycji finałowych Twój zestaw wydaje się – jak to powiedzieć – bardzo mocno zanurzony w tym, co dzieje się obecnie w młodej (najmłodszej) poezji, również w kontekście pojawiających się u Ciebie glitchy i całej tej nowomedialnej maniery. Nie próbujesz być egzaltowany, nie flirtujesz z klasycznymi dykcjami, nie puszczasz też oczka do Wielkich, jak w dużej części robią to inni finaliści tegorocznego Połowu. Masz jakichś swoich poetyckich faworytów?  Do kogo sięgasz najczęściej?

Czytam sporo poezji i staram się być na bieżąco z tym, co się dzieje na naszym krajowym podwórku, bo jest w czym wybierać, jednocześnie nie uciekając przed klasyką. Rozumiem, że w odpowiedzi na to pytanie chcesz żebym zaorał się na zapas i później tłumaczył się do końca literackiego żywota ze swoich inspiracji. Niech będzie (to raczej znane towarzystwo): Sosnowski, Dycki, Zadura, Ashbery, Pound. Mam też słabość do Wiedemanna. No i Góra.

Znane i lubiane. Za co masz słabość do Wiedemanna? Jego ostatnia książka była zaskakująco odmienna od tego, co robił do tej pory.

Cenię go za tę krotochwilność (?), która nie jest błazenadą (no czasem jest, ale wówczas tak ma być). I że zawsze wie, gdzie docisnąć ten wiersz, a kiedy puścić go luzem. No i zna się na muzyce klasycznej, co już chyba nigdy nie będzie mi dane.

 Czytałeś już „Nie” Góry?

Czytam. Nie wiem co mam na ten temat powiedzieć. Boleśnie piękny jest ten jego język.  Głębia a zarazem minimalizm każdego z tych dystychów naprawdę porusza. Myślę, że „Nie” stanie ością w gardle wszystkim przeciwnikom tzw. poezji zaangażowanej.

Na koniec natomiast klasyczne pytanie: opowiedz nam o swoich wakacyjnych lekturach.

W trakcie wakacji zazwyczaj nie udaje mi się zbyt wiele przeczytać. Z ostatnich lektur pamiętam „Lost for words” Edwarda St. Aubyna. To bardzo zabawna powieść o przemyśle nagród literackich w Wielkie Brytanii. Ciekawy kontrapunkt w stosunku do jego wcześniejszych książek o Patricku Melrose’ie.

Obiecałem sobie, że w trakcie kolejnego urlopu przeczytam w końcu „Jedziemy z frajerami” Janusza Wójcika.

Jedna kwestia nie daje mi spokoju: jaką komunikację się zajmujesz?

Zewnętrzną.

O AUTORACH

Krzysztof Sztafa

Urodzony w 1991 roku. Pochodzi z gór, mieszka w Krakowie. Publikuje w prasie i Internecie. Po godzinach trochę prozaik.  

Kuba Kiraga

Ur. 1989. Urodził się w bawarskim Tegernsee, większość życia spędził we Wrocławiu. Aktualnie mieszka w Warszawie. Jest absolwentem polonistyki na UJ. Poza poezją również zajmuję się komunikacją.

powiązania

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Wielka rzeka ludzkiej pamięci

wywiady / O KSIĄŻCE Elżbieta Sobolewska Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Elżbietą Sobolewską, towarzysząca premierze książki Pamięć Pétera Nádasa, wydanej w Biurze Literackim 3 kwietnia 2017 roku, a wersji elektronicznej 2 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Ciągle z tym samym

wywiady / O PISANIU Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Adrianną Olejarką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rzym jest nudny

wywiady / O PISANIU Julia Mika Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Julią Miką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaskakująca zbieżność rytmów

recenzje / KOMENTARZE Kuba Kiraga

Autorski komentarz Kuby Kiragi w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Co język ma do roboty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Sebastianem Brejnakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Mija mi ja

wywiady / O PISANIU Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Jakubem Pszoniakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Paulą Gotszlich. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rytm natury, rytm fal

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Pawłem Bilińskim. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / O PISANIU Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Bartkiem Zdunkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Arterie i wiadukty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Robertem Jóźwikiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kilka wolt

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Dawidem Mateuszem, towarzysząca premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ

Władza nas z(a)bawi

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Krzysztof Sztafa

Głos Krzysztofa Sztafy w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Niezłomni i złamani

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Sztafa

Recenzja Krzysztofa Sztafy towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.

WIĘCEJ

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recenzja Krzysztofa Sztafy z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 9 lipca 2014 roku na stronie Literatki.com.

WIĘCEJ

Ambiwalentne rozgrywki

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recenzja Krzysztofa Sztafy z książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej, która ukazała się 13 października 2014 roku na stronie Literatki.com.

WIĘCEJ

"Być adwokatem diabła"

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim, autorem książki Nadjeżdża, rozmawia Krzysztof Sztafa.

WIĘCEJ

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Przyznanie się do winy

recenzje / ESEJE Mateusz Miesiąc

Recenzja Mateusza Miesiąca, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Ciągle z tym samym

wywiady / O PISANIU Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Adrianną Olejarką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Skądś znamy to uczucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Tadeusz Dąbrowski

Komentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Adrianny Olejarki „Młodzi smutni”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Już rześko

recenzje / KOMENTARZE Adrianna Olejarka

Autorski komentarz Adrianny Olejarki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rzym jest nudny

wywiady / O PISANIU Julia Mika Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Julią Miką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Julii Miki „Wiersze czyszczące”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autorski komentarz Julii Miki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaskakująca zbieżność rytmów

recenzje / KOMENTARZE Kuba Kiraga

Autorski komentarz Kuby Kiragi w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Co język ma do roboty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Sebastianem Brejnakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kaleczyć się w palec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Sebastiana Brejnaka „Kodeina”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Glosa do wiersza “Rytm”

recenzje / KOMENTARZE Sebastian Brejnak

Autorski komentarz Sebastiana Brejnaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Mija mi ja

wywiady / O PISANIU Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Jakubem Pszoniakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Kuby Pszoniaka „Chyba na pewno”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Lux ex Silesia

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autorski komentarz Jakuba Pszoniaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Paulą Gotszlich. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rewolwerowiec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Pauli Gotszlich „Armia płacze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Poza granicami prawdy

recenzje / KOMENTARZE Paula Gotszlich

Autorski komentarz Pauli Gotszlich w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rytm natury, rytm fal

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Pawłem Bilińskim. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Algorytmy

recenzje / KOMENTARZE Paweł Biliński

Autorski komentarz Pawła Bilińskiego w ramach cyku „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / O PISANIU Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Bartkiem Zdunkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Bartka Zdunka „Sól z ziemi”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Przypis do wiersza

recenzje / KOMENTARZE Bartek Zdunek

Autorski komentarz Bartka Zdunka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Arterie i wiadukty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Robertem Jóźwikiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Miejskie obsesje

recenzje / KOMENTARZE Robert Jóźwik

Autorski komentarz Roberta Jóźwika w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ