recenzje / IMPRESJE

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Z całej dzie­się­cio­let­niej twór­czo­ści (1987–1997) naj­waż­niej­szy dla auto­ra oka­zał się wątek mapy czy raczej zbio­ru map wyty­cza­ją­cych szlak, poka­zu­ją­cych dro­gę. Dla­te­go zasa­dą wybo­ru i ukła­du w tym tomie „utwo­rów zebra­nych” nie rzą­dzi chro­no­lo­gia. Ale też nie rzą­dzi nią kaprys bądź dowol­ność. Darek Foks zapro­po­no­wał wyprze­daż według sta­ran­nie zapla­no­wa­ne­go sce­na­riu­sza. Wybór roz­po­czy­na­ją utwo­ry z tomi­ku „Wier­sze o fry­zje­rach” (1994). Następ­nie mamy wier­sze z tomu „Mister­ny tren” (1997), zaś książ­kę koń­czą mało zna­ne tek­sty, o któ­rych krą­ży­ły róż­ne plot­ki i legen­dy, wydru­ko­wa­ne w Skier­nie­wi­cach w 1989 roku w arku­szu „Wier­sze”.

Taka kon­cep­cja ukła­du wysu­wa na pierw­szy plan „Kar­to­gra­fię” ze zbio­ru „Wier­sze o fry­zje­rach” i umoż­li­wia nie­co inne spoj­rze­nie na tek­sty, któ­re wyda­wa­ły się już odczy­ta­ne i opi­sa­ne. Nagle moc­no brzmią w utwo­rach Fok­sa sygna­ły dawa­ne przez kar­to­gra­fa i podróż­ni­ka, przez kogoś, kto odwzo­ro­wu­je zasta­ną rze­czy­wi­stość na swej subiek­tyw­nej, ory­gi­nal­nej mapie i następ­nie innym pod­su­wa swój „wariant świa­ta”. Postrze­gać wów­czas moż­na pew­ne sfor­mu­ło­wa­nia, gesty i sytu­acje z wier­szy jako ciąg dal­szy naszki­co­wa­nej wstęp­nie „mapy” i przy­ję­tej „legen­dy”. Postrze­gać moż­na wów­czas język tej poezji jako rodzaj opacz­ne­go odwzo­ro­wa­nia, model podział­ki i siat­ki kar­to­gra­ficz­nej dzia­ła­ją­cej niczym filtr, na któ­rym osa­dza się „coś” ze świa­ta.

Wspo­mnia­łem, że Foks tym ukła­dem sta­ran­nie wyre­ży­se­ro­wał nowe spoj­rze­nie na swo­ją poezję. Zadzia­ła­ło rów­nież pra­wo suge­styw­ne­go tytu­łu. Udzie­la się suge­stia pod­su­wa­nia mapy. Poja­wia się hipo­te­tycz­ne zda­nie: „Hej, słu­chaj­cie, te moje wier­sze są jak map­ki nie­zna­ne­go tere­nu”. I tak też zawsze trak­to­wa­łem wier­sze Fok­sa. Wyda­wa­ły się odkryw­cze i odkry­wa­ją­ce, prze­cie­ra­ją­ce szla­ki, nazy­wa­ją­ce świat w imie­niu poko­le­nia wycho­wa­ne­go na innych wzor­cach kul­tu­ro­wych. Ale mówi się tu tak­że, mówi auto­iro­nicz­nie, o tym, że towar nie­zu­peł­nie się sprze­dał, że odbę­dzie się coś w na kształt pro­mo­cji, będzie moż­na nabyć wybra­ne pozy­cje po obni­żo­nej cenie. A więc widzi­my tu Fok­sa jako mar­szan­da, han­dla­rza sta­rzy­zną, komi­wo­ja­że­ra obcho­dzą­ce­go puste osie­dla z wier­szem-ulot­ką w ręku.

Czy prze­ce­nio­ne mapy mogą dalej słu­żyć, czy mają jesz­cze w sobie „orien­tu­ją­cą moc”? Wie­lo­krot­nie jako tury­sta korzy­sta­łem z prze­ce­nio­nych map. Słu­ży­ły dosko­na­le w nie­zna­nym mi tere­nie. Zda­rza­ło się, że tyl­ko dzię­ki nim nie zabłą­dzi­łem. Nie chciał­bym więc prze­sa­dzić z uogól­nie­niem. Foks nie kwi­tu­je swej twór­czo­ści poetyc­kiej jako nie­uda­nej, „nie do koń­ca sprze­da­nej”, nie­ku­pio­nej przez kul­tu­rę wyso­ką, nie­za­ak­cep­to­wa­nej przez Miło­szów, ale raczej, dosko­na­le bawiąc się w dal­szym cią­gu, kpi z same­go sie­bie i zaję­cia zwa­ne­go „pisa­niem wier­szy”. Zadę­cie nie przy­stoi tego typu poecie, więc sowi­zdrzal­sko nazy­wa wybór wła­snych utwo­rów „prze­ce­ną”. I widzę tu nastę­pu­ją­cą suge­stię: „A prze­czy­taj­cie jesz­cze raz, bez emo­cji i szu­flad­ko­wa­nia. Kie­dyś te mapy odgry­wa­ły dużą rolę w bitew­nym zamie­sza­niu, w cza­sie wpro­wa­dza­nia do poezji pol­skiej nowych wzor­ców, teraz są jak smęt­ne sztan­da­ry w muzeum. Moż­na to wszyst­ko nabyć na wyprze­da­ży”. Odby­wa się wyprze­daż żywej histo­rii lite­ra­tu­ry, mamy jak na dło­ni jej ostat­nie dzie­sięć, pięt­na­ście lat.

Upew­nia­ją nas w takim rozu­mie­niu i spo­so­bie czy­ta­nia roz­sia­ne tu i ówdzie tro­py. „Mar­co Polo ze Skier­nie­wic” zda­je sobie spra­wę, że każ­dy z nas, roz­po­czy­na­jąc pisa­nie wier­szy, musi prze­war­to­ścio­wać zasta­ną histo­rię lite­ra­tu­ry i odbyć podróż po niej zupeł­nie wła­snym trak­tem, zaczy­na­jąc od cier­pli­we­go szki­co­wa­nia mapy. A więc ta prze­śmiew­cza figu­ra, boha­ter tych wier­szy dosko­na­le zda­wał sobie spra­wę z sytu­acji, z koniecz­no­ści powie­dze­nia nowe­go sło­wa i opo­wie­dze­nia się po jasno okre­ślo­nej stro­nie w spo­rze sta­re­go z nowym. Odkryw­ca, eks­plo­ra­tor, badacz nie­zna­ne­go i do tej pory w poezji nie­uży­wa­ne­go – tak może­my postrze­gać tego boha­te­ra, cią­gle pamię­ta­jąc o atmos­fe­rze ogól­nej iro­nii, pamię­ta­jąc o tym, że nie może­my być solen­ni i zasad­ni­czy, nie może­my być pom­pa­tycz­ni. Tu kry­tyk musi „współ­grać” z poetą, musi zale­d­wie napo­my­kać o dwu­znacz­no­ściach i musi umieć bawić się rów­nie dobrze jak autor.

2

Foks umoż­li­wia nie­po­waż­ne trak­to­wa­nie poezji, lecz z dru­giej stro­ny z dziw­ną powa­gą i tro­ską w gło­sie pod­rzu­ca nam te „kar­to­gra­ficz­ne” tro­py. Chce, żeby­śmy w ten wła­śnie spo­sób zaczę­li czy­tać jego nową-sta­rą książ­kę. W wier­szu „Epi­fa­nia” wybi­ja się więc na plan pierw­szy fra­za „Dzi­siaj, odu­rze­ni szumem/ za ple­ca­mi, pod­da­ją się twoim/ wyty­cza­ją­cym szlak sło­wom, i widzą/ śla­dy na źle skle­jo­nej mapie Ziemi/ Świę­tej.” Ta Fok­so­wa epi­fa­nia wyglą­da jak odwró­ce­nie tra­dy­cyj­nej epi­fa­nii i w efek­cie świę­tość nie jest usta­na­wia­na, lecz zaprze­cza­na. Mamy tu wizję cią­gle żywej tra­dy­cji, w któ­rej „Hiob i jego kum­ple” nie mogą być pew­ni sta­łe­go miej­sca w pan­te­onie, lecz muszą o to miej­sce i waż­ność prze­ka­zu wal­czyć, czu­jąc na ple­cach oddech nie­do­wie­rza­ją­cych następ­ców. A więc bawi­my się dosko­na­le, bo żar­ty Fok­sa nie stra­ci­ły uro­ku, bła­ze­na­da jest jak zawsze hiper-inte­li­gent­na, ale teraz widać dokład­niej, że cho­dzi­ło mu o coś wię­cej, niż tyl­ko o peł­nie­nie roli dyżur­ne­go roz­śmie­sza­cza czy kawa­la­rza nowej poezji pol­skiej. Zwróć­my uwa­gę, że jego „kar­to­gra­fia” doty­czy­ła prze­mie­rza­nia i prze­miesz­cza­nia się w obsza­rze kul­tu­ry, że ten zja­dli­wy, uszczy­pli­wy eks­plo­ra­tor pene­tro­wał coś w rodza­ju „sza­rej stre­fy” war­to­ści i zna­czeń, że inte­re­so­wa­ło go to, co dzia­ło się pod ofi­cjal­ną i rze­ko­mo akcep­to­wa­ną przez wszyst­kich fasa­dą.

Upór pytań sta­wia­nych przez boha­te­ra zmie­rzał do jed­ne­go: do usta­le­nia głę­bo­ko­ści grun­tu pod noga­mi, do wyraź­ne­go okre­śle­nia war­to­ści, jakie dało­by się umie­ścić na swo­im miej­scu i powie­dzieć o nich, że są pew­ne. W kie­sze­niach zosta­ją wier­sze Ber­ry­ma­na, a Goethe i Schil­ler są gdzieś dale­ko i wyso­ko, jak to na pomni­ku. Ber­ry­man poja­wia się wraz z Schuy­le­rem w wier­szu poświę­co­nym Bor­ge­so­wi. Myślę, że to istot­ny trop na wcze­snej mapie Fok­sa. Lite­ra­tu­rę i w ogó­le kul­tu­rę rozu­mie się jako wie­żę Babel, prze­strzeń cha­osu, nie­zgo­dy i zgni­li­zny, z któ­rej coś będzie wyła­nia­ne i wybie­ra­ne. Pozo­sta­łość zosta­nie ośmie­szo­na. W wier­szu mówi się upad­ku jako akcie oczysz­cza­ją­cym. Star­cie mię­dzy wiecz­no­ścią a kul­tu­rą kon­sump­cyj­ną prze­bie­ga w każ­dym z nas. Współ­cze­sny poeta jest świa­do­my tego star­cia i musi doko­nać wybo­ru. Foks zacho­wu­je się tak, jak­by drwił z wiecz­no­ści, a jed­no­cze­śnie nie zosta­wiał suchej nit­ki na kul­tu­rze maso­wej. Być może uda­ło się tu stwo­rzyć jakieś wła­sne roz­wią­za­nie. Kpiąc, osa­dza się w wiecz­no­ści, iro­ni­zu­jąc, zosta­je w histo­rii lite­ra­tu­ry, a wyśmie­wa­na kul­tu­ra kon­sump­cyj­na wpi­su­je się w jakiś spo­sób w wiecz­ność, tej­że wiecz­no­ści sta­jąc się zaska­ku­ją­cym ele­men­tem. Od Hio­ba do Olbrych­skie­go, od kole­gi Pria­pa do towa­rzy­sza Kwa­śniew­skie­go – to wszyst­ko może być w wier­szu, bo ma obra­zo­wać cha­os i wymie­sza­nie warstw, płasz­czyzn, sfer w świa­do­mo­ści oso­by mówią­cej. Ona potra­fi dow­cip­ko­wać na każ­dy temat, nie­waż­ne skąd wzię­ty, czy z wier­sza Poun­da, czy też z wie­czor­nych wia­do­mo­ści w tele­wi­zji. Wyra­zi­sty­mi zna­ka­mi w cha­osie sta­ją się emo­cje – tutaj jest tak, że coś raczej się lubi i cze­goś zde­cy­do­wa­nie się nie lubi. Nie lubi się uświę­ca­nia, hie­ra­tycz­no­ści, nie lubi sztucz­no­ści i ofi­cjal­no­ści, nato­miast prze­pa­da się za demon­stra­cyj­ną pry­wat­no­ścią, za punk­tem widze­nia kogoś z boku, wyło­nio­ne­go z ludz­kiej masy i świa­ta stad­nych odru­chów. Nie prze­pa­da się za fasa­dą w każ­dej posta­ci. Dla­te­go dosta­je się wiecz­no­ści i ducho­wi świę­te­mu, reli­gii i Kościo­ło­wi, dla­te­go dosta­je się pań­stwu i patrio­ty­zmo­wi, dla­te­go dosta­je się histo­rii lite­ra­tu­ry i kul­tu­rze jako takiej, ponie­waż wszyst­ko to opar­te jest na sche­ma­tach i uprosz­cze­niach, poję­cio­wych uła­twie­niach mają­cych pomóc współ­cze­sne­mu czło­wie­ko­wi w orien­ta­cji, w odna­le­zie­niu się.

Orien­ta­cja i odna­le­zie­nie się to być może naj­waż­niej­sze pro­ble­my tej spe­cy­ficz­nej „kar­to­gra­fii”. Ale lojal­nie uprze­dza się o subiek­tyw­no­ści map, mówi się o tym, że są źle skle­jo­ne. Korzy­sta­niu z nich towa­rzy­szy ryzy­ko. W wier­szu „Kar­to­gra­fia” znów „wznio­słość” sfor­mu­ło­wań jest doszczęt­nie zno­szo­na przez sytu­ację, w jaką je wtrą­co­no. Zno­sze­nie się, ście­ra­nie kon­tek­stów, zbi­ja­nie (tak­że z pan­ta­ły­ku) to naj­czę­ściej spo­ty­ka­ne tu gesty. Frag­ment „…i myślę o szyb­kim pojednaniu/ z mil­czą­cą naturą,/ bez któ­re­go niemożliwe/ jest nie tyl­ko sporządzenie/ przy­zwo­itej mapy…” zaczy­na szyb­ko tra­cić na powa­dze, zde­rzo­ny z try­wial­no­ścią i komi­zmem sytu­acji przy­mie­rza­nia butów w skle­pie i gro­te­sko­wym lękiem boha­te­ra, któ­ry nie może sobie przy­po­mnieć, jak to jest z jego skar­pet­ka­mi, któ­ra wła­ści­wie jest dziu­ra­wa.

3

Waż­na jest więc świa­do­mość zmia­ny. Przy­wo­ły­wa­ny zwrot „poezja/poeta lat dzie­więć­dzie­sią­tych” jest odbi­ciem świa­do­mo­ści kształ­to­wa­nia nowej poezji. Ja wiem, że pro­po­nu­ję coś nowe­go – mówił autor. Wyty­czam nowe szla­ki, kre­ślę nowe mapy. Ale i z tego drwi się, iro­ni­zu­je z tego nowe­go, któ­re bie­rze się ze śmiet­ni­ska lite­rac­kich form i użyć, z gry zuży­ty­mi ele­men­ta­mi tak zwa­nej lite­ra­tu­ry. Przy­wo­ły­wa­na „Wie­ża Babel” jest tu bar­dzo waż­ną i żywą figu­rą owe­go śmiet­ni­ka. Po dłu­gim i żmud­nym prze­szu­ki­wa­niu jego zaso­bów moż­na posa­dzić w jed­nej ław­ce Bur­sę i Schil­le­ra, Hio­ba i Ody­se­usza, i wsa­dzić im w usta jakieś absur­dal­ne odzyw­ki – ależ będzie ubaw! Tyl­ko cze­mu to ma słu­żyć? Bo już nicze­go nie da się powie­dzieć poważ­nie, zwy­czaj­nie, pro­sto?

Nie opusz­cza mnie wra­że­nie, gdy patrzę na zawsze poważ­ną twarz auto­ra na zdję­ciach, że ta bła­ze­na­da jest na swój spo­sób poważ­na, że jest tyl­ko otocz­ką cze­goś bole­sne­go i nie­wy­god­ne­go, na któ­re­go wyra­że­nie zna­le­zio­no dotkli­wie gro­te­sko­wy wyraz. Dzie­je się to, co znaj­du­ję w wier­szach wła­śnie czy­ta­ne­go poety ukra­iń­skie­go, Andri­ja Bon­da­ra (w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry). Zaprze­cza­nie oczy­wi­sto­ści odby­wa się w wiel­kim sty­lu. Cho­dzi tak­że o oczy­wi­stość jako­ści, kate­go­rii i war­to­ści. Stoi za tym prze­ko­na­nie, że poczu­cie tra­gicz­no­ści, że ból, pesy­mizm i powa­gę sytu­acji nale­ży wyar­ty­ku­ło­wać w spo­sób dokład­nie odwrot­ny, czy­li prze­wrot­nie. Nie­po­waż­nie, nie­bo­le­śnie, nie­smut­no. Czy­tel­nik ma się bawić wła­snym smut­kiem i nie­po­rad­no­ścią, dziw­no­ścią ist­nie­nia i nie­po­go­dze­niem, poczu­ciem zagu­bie­nia i cha­osu. Bo tyl­ko tak moż­na odna­leźć dro­gę (z jakichś Skier­nie­wic do jakie­goś Nowe­go Świa­ta), wyty­czyć szlak w śnie­ży­cy i wresz­cie natknąć się na stry­chu na kawał­ki sta­rej mapy. A wte­dy ta poezja (i Fok­sa, i Bon­da­ra) może być jak pod­ręcz­na taśma kle­ją­ca, któ­ra poma­ga­ły­by te kawał­ki skle­ić, a następ­nie wpi­sać uzy­ska­ną całość w intym­ną, oso­bi­stą prze­strzeń – ich wybór zali­czyć jako wła­sny.

Pew­nie że ktoś może narze­kać na nie­ade­kwat­ność lub nie­kom­plet­ność mapy czy też na zaska­ku­ją­ce nie­spo­dzian­ki ze stro­ny rze­czy­wi­sto­ści nie­znaj­du­ją­cej wła­ści­we­go wyra­zu, ale to jest ryzy­ko imma­nent­nie wpi­sa­ne w prze­ży­wa­nie świa­ta jako dzie­ła, jako księ­gi, któ­rą nale­ży sobie wytłu­ma­czyć i z mozo­łem odczy­ty­wać. Pew­nie że taka mapa „może się skoń­czyć”, że taka mapa może nie wystar­czać, może wydać się owszem bły­sko­tli­wa, lecz w isto­cie nie­wie­le mówią­ca o świe­cie. Na szczę­ście Foks zda­je sobie spra­wę z ulot­no­ści i tym­cza­so­wo­ści, a tak­że z tego, że zarów­no jego wła­sna pro­po­zy­cja, jak i pro­po­zy­cja całej poezji lat dzie­więć­dzie­sią­tych była czymś przy­god­nym. To jest ujmu­ją­ce i osta­tecz­nie prze­ko­nu­je do tego punk­tu widze­nia. Docho­dzi do tego dystans wobec tego, cze­go się doko­na­ło i wobec tego, co nadal się robi. Trzeź­wość spoj­rze­nia, prze­ni­kli­wa samo­iro­nia. Dosta­je się też kry­ty­ce lite­rac­kiej, któ­ra tych cech nie posia­da, a ze śmier­tel­ną powa­gą cele­bru­je swo­je gesty i w mar­twym kadrze unie­ru­cha­mia coś żywe­go, wie­lo­barw­ne­go. Podejrz­li­wość i stra­te­gia kom­pro­mi­ta­cji doty­czy wszyst­kich i wszyst­kie­go. Dla­te­go mówię, że ten typ mapy może po jakimś cza­sie już nie wystar­czać. W koń­cu mało kto potra­fi znieść tru­dy mar­szu pod dyk­tan­do kapry­śnej, nie­pew­nej i sobie prze­czą­cej mapy.

4

Ale prze­cież Cza­pa­jew wresz­cie wypły­nął. Mamy oka­zję zapo­znać się z tym mitycz­nym samiz­da­tem, jakim był skier­nie­wic­ki arkusz Fok­sa z roku 1989. Czy war­to było wzna­wiać go po latach? Czy coś wno­si do oglą­du poezji auto­ra „Mister­ne­go tre­nu”? Wyda­je mi się, że trze­ba było wresz­cie to prze­czy­tać, żeby coś odcza­ro­wać, zakpić tak­że i z tej mito­lo­gii, bo żad­nej rewe­la­cji w tych wier­szach nie znaj­du­ję. Prócz jed­nej: Foks był Fok­sem od same­go począt­ku. Już jako dwu­dzie­sto­la­tek pisał cierp­kie, iro­nicz­ne, kpiar­skie tek­sty. Tyle tyl­ko, że gusto­wał raczej w wier­szu wol­nym emo­cyj­nym, a dopie­ro potem zde­cy­do­wał się na wiersz wol­ny zda­nio­wy, a nawet zaczął eks­pe­ry­men­to­wać i wpro­wa­dzać implan­ty rodem z wier­sza regu­lar­ne­go. Tak jak swe­go cza­su Zadu­ra swe zaska­ku­ją­ce sone­ty wypeł­niał codzien­nym niczym, tak samo Foks w kla­sycz­nie zary­so­wa­ne stro­fy wpusz­czał strzę­py, wtrę­ty i banal­ne kon­sta­ta­cje, dodat­ko­wo potę­gu­jąc wra­że­nie dys­kom­for­tu pozna­wa­nia i prze­ży­wa­nia rze­czy­wi­sto­ści.

„Waż­ne są sce­ny z fil­mów, frag­men­ty cudzych wier­szy oraz to, co kto powie­dział” – usły­sza­łem od cór­ki, któ­ra kil­ka lat temu czy­ta­ła jakiś tomik Dar­ka. Chciał­bym tym stwier­dze­niem zakoń­czyć. Waż­ne są sce­ny z pol­skich i zagra­nicz­nych fil­mów, frag­men­ty zna­nych poema­tów pol­skich i nie­któ­rych wier­szy ame­ry­kań­skich oraz to, co ktoś do kogo rze­ko­mo powie­dział – szcze­gól­nie co ona powie­dzia­ła do nie­go, bo potem robi się z tego wier­sze. A wier­sze są po to, żeby je po latach prze­ce­niać, tak jak Cza­pa­jew jest po to, żeby wresz­cie któ­rejś wio­sny wypły­nąć.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

WNP: Warszawa – Nieborów – Polska

recenzje / KOMENTARZE Darek Foks

Autor­ski komen­tarz Dar­ka Fok­sa poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej