wywiady / o książce

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

Karol Maliszewski

Zbigniew Machej

Rozmowa Karola Maliszewskiego ze Zbigniewem Machejem, towarzysząca premierze książki Przełykanie włosa, wydanej w Biurze Literackim 6 kwietnia 2021 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Karol Mali­szew­ski: Zbi­gnie­wie, gdy czy­ta­łem Jána Ondru­ša, pierw­sze sko­ja­rze­nia mia­łem z Iwa­nem Blat­ným. Czy życie i twór­czość sło­wac­kie­go poety to podob­na histo­ria znisz­cze­nia przez sys­tem, dopro­wa­dze­nia twór­cy do obłę­du?

Zbi­gniew Machej: Takie zesta­wie­nie jest upraw­nio­ne, ale wolał­bym nie powta­rzać pochop­nych dia­gnoz doty­czą­cych psy­chi­ki Ondru­ša, któ­re tu i ówdzie spo­ty­ka się na Sło­wa­cji. Ondru­ša nie zna­łem oso­bi­ście, ale nawet ci, co go zna­li, chy­ba nie byli w sta­nie poznać go dobrze, a to, że w warun­kach tota­li­tar­ne­go pań­stwa bywał umiesz­cza­ny siłą w zakła­dach zamknię­tych, nie musi od razu zna­czyć, że był psy­chicz­nie cho­ry. To warun­ki tota­li­tar­ne­go pań­stwa były pato­lo­gicz­ne, a nie jego nie­szczę­śni oby­wa­te­le, któ­rzy sta­wa­li się ofia­ra­mi nie­ludz­kie­go sys­te­mu. Ten nie­ludz­ki, tota­li­tar­ny sys­tem, naj­pierw w wer­sji hitle­row­skiej, a potem sta­li­now­skiej, łamał psy­chi­ki, okrut­nie for­ma­to­wał ludz­kie losy, a przede wszyst­kim orga­ni­zo­wał prze­mysł maso­wej zagła­dy. Im bar­dziej odda­la­my się od tam­tych cza­sów, tym mniej jeste­śmy w sta­nie pojąć tam­ten hor­ror. Ondruš był młod­szy od Blat­ne­go o 13 lat, całe poko­le­nie, ale okru­cień­stwa sys­te­mo­wo wpro­wa­dza­ne­go nacjo­na­li­zmu (aku­rat w wyda­niu węgier­skim) doznał znacz­nie wcze­śniej niż Blat­ný, bo już jako sied­mio­la­tek. To była ta pierw­sza wiel­ka trau­ma, na któ­rą nakła­da­ły się póź­niej następ­ne, bar­dziej dra­stycz­ne, tak­że zwią­za­ne z życiem ści­śle oso­bi­stym. Podo­bień­stwo wyzna­cza­ją histo­rycz­ne cezu­ry, kie­dy sys­tem dokrę­cał swo­je śru­by i waj­chy, a więc lata 1939 i 1948. Nie wszy­scy wytrzy­my­wa­li tę pie­kiel­ną pre­sję. Mamy na ten temat licz­ne wstrzą­sa­ją­ce świa­dec­twa, na przy­kład świa­dec­two Tade­usza Borow­skie­go.

No tak… I tu doty­kasz kwe­stii pisa­nia poezji po Oświę­ci­miu… Jak z tego wybrnął Ondruš? Jak to rozu­miał?

Kie­dy po woj­nie, pod koniec lat czter­dzie­stych, Ondruš zaczy­nał pisać wier­sze, pew­nie o tej kwe­stii nie sły­szał, zresz­tą Ador­no zaczął się już wyco­fy­wać ze swo­jej słyn­nej tezy. Jak to dobrze, że idee wiel­kich filo­zo­fów jed­nak nie docie­ra­ją od razu sze­ro­ko i dale­ko. Ondru­šo­wi, choć w cza­sie woj­ny paru kole­gów z jego kla­sy w Trna­wie roz­strze­la­no, a innych wywie­zio­no do obo­zu, nie przy­cho­dzi­ło do gło­wy, że w związ­ku z tym nie moż­na pisać wier­szy. Prze­ciw­nie, myślę, że był od począt­ku prze­ko­na­ny, że nale­ży o tym pisać. Bo o takich strasz­nych rze­czach śpie­wa­ło się w ludo­wych pie­śniach zawsze. Ondruš, podob­nie jak kil­ka lat wcze­śniej Róże­wicz, wła­śnie poka­zał, jak nale­ży pisać wier­sze po takich strasz­nych doświad­cze­niach. Liry­ka słu­ży bowiem do wyra­ża­nia sta­nów i sytu­acji gra­nicz­nych, któ­re prze­ra­ża­ją, otę­pia­ją, zamy­ka­ją usta, bo nie miesz­czą się w gło­wie, prze­kra­cza­ją ludz­kie poję­cie. Ale strasz­nych obra­zów czy odgło­sów nie da się wykre­ślić z pamię­ci, wyma­zać z pod­świa­do­mo­ści. Wła­śnie liry­ka może je uśmie­rzyć, uko­ić strach, może pomóc zapa­no­wać nad hor­ro­rem i zabliź­nić rany. Może pomóc oswo­ić to, co jest okrut­nie nie­zro­zu­mia­łe, a co sta­le doskwie­ra, uwie­ra i w nie­sprzy­ja­ją­cych oko­licz­no­ściach może wybuch­nąć. Nie wiem, czy Ondruš był po woj­nie w Pol­sce i czy dotarł do Oświę­ci­mia. Nie­mniej jed­nak dwa jego oświę­cim­skie wier­sze, któ­re już przed­tem były tłu­ma­czo­ne na pol­ski, moż­na posta­wić obok podob­nych wier­szy Róże­wi­cza czy nawet opo­wia­dań Borow­skie­go. Mnie one zdu­mia­ły nie­sa­mo­wi­tą, nie­mal mate­rial­ną dotkli­wo­ścią. To jest liry­ka wyni­kła z głę­bo­kiej, fizycz­nej empa­tii, z dokład­nie, kon­kret­nie prze­ży­te­go bólu. Liry­ka jest tu wła­śnie spo­so­bem prze­pra­co­wy­wa­nia tego zupeł­nie nie­zro­zu­mia­łe­go bólu, a tak­że chy­ba jedy­nym i naj­lep­szym spo­so­bem, by go współ­od­czuć.

Przej­mu­ją­cym wąt­kiem Two­je­go posło­wia jest kwe­stia eks­ter­mi­na­cji inte­li­gen­cji w Cze­cho­sło­wa­cji, arty­stów, poetów, tych wszyst­kich, któ­rzy nie poszli na współ­pra­cę z komu­ni­sta­mi i w związ­ku z tym zapła­ci­li naj­wyż­szą cenę – znik­nę­li z szer­szej świa­do­mo­ści spo­łecz­nej. Nie­wie­le bra­ko­wa­ło, by tak sta­ło się też z Ondru­šem.

Za cza­sów komu­ni­zmu sytu­acja na Sło­wa­cji była inna niż w Cze­chach. Sło­wa­cja leża­ła dale­ko od Pra­gi, a w pamię­ci Sło­wa­ków świe­że były doświad­cze­nia sło­wac­kie­go faszy­stow­skie­go pań­stwa księ­dza Tisy, zależ­ne­go od Hitle­ra, ale rzą­dzą­ce­go się po swo­je­mu, oraz sło­wac­kie­go powsta­nia naro­do­we­go w 1944 roku, któ­re było zry­wem porów­ny­wal­nym z powsta­niem war­szaw­skim. To wywar­ło ogrom­ny, lecz odmien­ny wpływ na men­tal­ność mło­de­go poko­le­nia Sło­wa­ków, któ­re doj­rze­wa­ło w okre­sie sta­li­ni­zmu. Moż­na powie­dzieć, że za komu­ny na Sło­wa­cji było tro­chę wię­cej wol­no­ści niż w Cze­chach, ale moc­no oddzia­ły­wa­ły tam róż­ne trau­my czy kom­plek­sy, inne niż w Cze­chach. Sło­wa­cja była za komu­ny tak­że obsza­rem bar­dziej inten­syw­nej, agre­syw­nej wręcz moder­ni­za­cji, indu­stria­li­za­cji. Funk­cjo­no­wa­ła tam oczy­wi­ście cen­zu­ra, ale pew­ne książ­ki, któ­re uka­zy­wa­ły się po sło­wac­ku w Bra­ty­sła­wie, nie mogły uka­zać się wte­dy w Cze­chach. Pery­pe­tie wydaw­ni­cze Ondru­ša to przy­pa­dek eks­tre­mal­ny, ale w koń­cu jego książ­ki wyda­no.

Obser­wu­jąc zmia­ny zacho­dzą­ce w nowej pol­skiej poezji, widzę stop­nio­we nego­wa­nie liry­zmu czy też może jakiejś jego odwiecz­nej wer­sji. U Ondru­ša czy­ta­my, że „nie ma powo­du, by liry­zmu się wyrze­kać”. Jak on rozu­miał liryzm i jak go chciał przy­wró­cić do łask? Inte­re­su­je mnie samo­świa­do­mość Ondru­ša, rozu­mie­nie swo­jej roli jako poety, a może też miej­sca w spo­łe­czeń­stwie i histo­rii. Czy o tym jest mowa we wspo­mnia­nych przez Cie­bie Myślach o poezji?

Myśli o poezji to notat­ki z 1962 roku zapi­sa­ne przez Ondru­ša przed spo­tka­niem z kole­ga­mi poeta­mi z Gru­py Trnaw­skiej, brud­no­pis, któ­ry zacho­wał się w papie­rach twór­cy, a do dru­ku podał go jego brat dopie­ro w 2011 roku. Ondruš wyja­śnia, jak rozu­mie liry­kę. Idea, myśl czy temat nie są celem wier­sza lirycz­ne­go. Sło­wac­ki poeta odwo­łu­je się tu do Goethe­go, któ­ry na pyta­nie, jaką ideę chciał wyra­zić w Fau­ście, odpo­wie­dział, że nie ma poję­cia, ponie­waż bogac­twa ludz­kie­go życia nie spo­sób objąć ide­ami. Dla­te­go też celem wier­sza lirycz­ne­go jest wyra­że­nie ludz­kie­go życia, zwłasz­cza w chwi­li, kie­dy ogar­nia je cień śmier­ci. Na tym pole­ga lirycz­ność czy też liryzm. I taki wła­śnie liryzm cechu­je w naj­wyż­szym stop­niu poezję nowo­cze­sną. Jed­nak, para­dok­sal­nie, Ondruš powo­łu­je się rów­nież na geniusz pie­śni ludo­wej (a ludo­we pie­śni sło­wac­kie są wyjąt­ko­wo przej­mu­ją­ce i lapi­dar­ne, nie­mal nowo­cze­sne), jak i na tra­dy­cję sur­re­ali­zmu, głów­nie Ara­go­na (Sło­wa­cy mie­li też swój sur­re­alizm, spóź­nio­ny, ale bar­dzo cie­ka­wy, bo roz­gry­wa­ją­cy się w kon­tek­ście II woj­ny świa­to­wej i faszy­stow­skie­go pań­stwa). Jako przy­kład świet­ne­go współ­cze­sne­go poety lirycz­ne­go poda­je Jána Sta­cho, młod­sze­go kole­gę, któ­ry w 1961 roku debiu­to­wał zna­ko­mi­tym zbio­rem wier­szy Podróż poślub­na. Sta­cho jest rów­nież bar­dzo sła­bo zna­ny w Pol­sce, a war­to by tu o nim pamię­tać, już choć­by dla­te­go, że tłu­ma­czył na sło­wac­ki Gał­czyń­skie­go.

Sko­ro już jeste­śmy przy pol­skich poetach… Czy Ondruš czy­tał pol­ską poezję? Miał z nią kon­takt? Są może tego jakieś śla­dy?

Owszem, prze­czy­tał na pew­no wszyst­ko, co było wów­czas dostęp­ne po sło­wac­ku lub po cze­sku, bo pol­skiej poezji w ory­gi­na­le chy­ba nie czy­tał. A więc Gał­czyń­ski, któ­re­go wybór wydał Sta­cho w 1965 roku, na pew­no tak, Róże­wicz też, bo był szyb­ko tłu­ma­czo­ny, a potem Kar­po­wicz, któ­ry póź­niej rów­nież był tłu­ma­czo­ny na Sło­wa­cji. Ale z tym wpły­wem pol­skim nie trze­ba prze­sa­dzać i wszę­dzie się go doszu­ki­wać. Pol­ska poezja wca­le nie jest taka wybit­na, uni­kal­na czy wpły­wo­wa, jak się Pola­kom wyda­je.

No dobrze, ale jesz­cze zapy­tam o jed­no: w posło­wiu uży­wasz poję­cia „poeta prze­klę­ty”, co z kolei skła­nia do porów­na­nia na przy­kład z Rafa­łem Wojacz­kiem. Widział­byś tu jakieś podo­bień­stwa?

Może nawet widział­bym, ale – wybacz – nie chce mi się już po Wojacz­ka się­gać. Poję­cie „poeta prze­klę­ty” ma cha­rak­ter uni­wer­sal­ny, odno­si się jed­nak przede wszyst­kim do fran­cu­skich poetów pierw­szej moder­ny, a zwłasz­cza do Rim­bau­da, któ­re­go sło­wac­cy poeci z Gru­py Trnaw­skiej inten­syw­nie czy­ta­li. Wła­śnie Sta­cho prze­tłu­ma­czył Rim­bau­da, a tak­że na przy­kład Aloy­siu­sa Ber­tran­da czy Tri­sta­na Cor­bi­ère, któ­ry w Cze­cho­sło­wa­cji był już zna­ny przed stu laty, a w Pol­sce pozo­sta­je nie­zna­ny. Po pol­sku nie ist­nie­je poezja, czy w ogó­le lite­ra­tu­ra, któ­ra ma fun­da­men­tal­ne zna­cze­nie dla Sło­wa­ków, a jeśli już, to śla­do­wo, bar­dzo wybiór­czo. Cze­si mają pod tym wzglę­dem znacz­nie wię­cej szczę­ścia. Potra­fią bar­dziej się podo­bać, ich oso­bli­wość jakoś lepiej zaspo­ka­ja pol­skie potrze­by humo­ru i gro­te­ski. Sło­wa­cy są bar­dziej serio. Jed­nak, szcze­rze powie­dziaw­szy, nie lubię mówie­nia o lite­ra­tu­rze w kate­go­riach naro­do­wych. Myśle­nie w kate­go­riach naro­do­wych jest zabój­cze, liry­ka i lite­ra­tu­ra arty­stycz­na to są dys­cy­pli­ny ponadna­ro­do­we, kosmo­po­li­tycz­ne, uni­wer­sal­ne, ludz­kie, a tłu­ma­cze tego rodza­ju lite­ra­tu­ry są wła­śnie po to, by wyznaw­com lite­ra­tur naro­do­wych to uświa­da­miać.

Przejdź­my zatem do Two­ich prze­kła­dów. Jakie były zasa­dy wybo­ru? Co posta­no­wi­łeś udo­stęp­nić pol­skie­mu czy­tel­ni­ko­wi? Dla­cze­go wła­śnie te utwo­ry?

Chcia­łem przy­bli­żyć czy­tel­ni­kom poezji w Pol­sce poetę, któ­ry – jak nie­wie­lu innych w XX wie­ku – potra­fił przej­mu­ją­co wyra­zić los zwy­kłe­go czło­wie­ka w pie­kle dwu­dzie­sto­wiecz­nych tota­li­ta­ry­zmów. Wier­sze Ondru­ša, gęste, esen­cjo­nal­ne, ale nasy­co­ne prze­mil­cza­nym kon­tek­stem, w dużym stop­niu też „lin­gwi­stycz­ne”, są do tłu­ma­cze­nia bar­dzo trud­ne. I to był pro­blem, któ­ry deter­mi­no­wał wybór. Nie wszyst­ko byłem w sta­nie prze­tłu­ma­czyć, ale też oczy­wi­ście nie mia­łem takie­go zamia­ru. Wybra­łem rze­czy naj­bar­dziej przy­stęp­ne, któ­re są dosta­tecz­nie repre­zen­ta­tyw­ne i dają poję­cie o cha­rak­te­rze oraz jako­ści tej poezji. Nie wybra­łem więc takich wier­szy, któ­re sta­wia­ły mi naj­więk­szy opór i wyma­ga­ły­by dodat­ko­we­go komen­ta­rza. Kolej­ny pro­blem pole­gał na tym, że wie­le wier­szy Ondru­ša ma dwie wer­sje – wcze­śniej­szą, wyda­ną za komu­ny, i póź­niej­szą, popra­wio­ną przez nie­go już w warun­kach wol­nej kul­tu­ry po 1990 roku. A ponie­waż nie jest to dzie­ło obję­to­ścio­wo duże, moż­na je zawrzeć w jed­nym wolu­mi­nie, więc mój – prze­cież nie­zbyt obszer­ny – wybór odpo­wia­da co naj­mniej poło­wie tego, co uwa­ża­ne jest za kor­pus liry­ki Ondru­ša. W tej dru­giej, nie­uwzględ­nio­nej prze­ze mnie czę­ści znaj­du­ją się naj­dłuż­sze i naj­trud­niej­sze poema­ty Ondru­ša, a tak­że jego krót­sze, bar­dziej saty­rycz­ne tek­sty, szcze­gól­nie „lin­gwi­stycz­ne”, z ostat­niej książ­ki przy­go­to­wa­nej przez nie­go za życia.

Co spra­wi­ło Ci szcze­gól­ną trud­ność przy tłu­ma­cze­niu tych wier­szy? Z czym się szcze­gól­nie bory­ka­łeś?

Przede wszyst­kim język, któ­ry u Ondru­ša funk­cjo­nu­je na gra­ni­cy nor­my gra­ma­tycz­nej, lek­sy­kal­nej i sty­li­stycz­nej. A tak­że kon­tekst, histo­rycz­ny i kul­tu­ro­wy, któ­ry jest naj­trud­niej prze­tłu­ma­czal­ny. Spo­ro miejsc w wier­szach Ondru­ša pozo­sta­ło dla mnie ciem­nych, ale pocie­szam się, że nie są one jasne tak­że dla wyro­bio­nych czy­tel­ni­ków sło­wac­kich.

Muszę przy­znać, że moje wra­że­nia czy­tel­ni­cze też są dość nie­ja­sne. Wyczu­wam pier­wot­ną emo­cję i towa­rzy­szą­cy jej szyfr, jakieś neu­ro­tycz­ne obra­zy, z któ­rych nie wszyst­ko do mnie docie­ra. Krót­ko mówiąc: poezja dużej kla­sy, ale coś stoi mię­dzy nami, coś zale­ga.

Tak, oczy­wi­ście, rozu­miem ten stan, ale nie umia­łem dosta­tecz­nie mu zara­dzić. Nie pozwa­la na to sam Ondruš. Jego wier­sze – nie­ko­niecz­nie wznio­słe, nie­ko­niecz­nie jed­no­znacz­ne – uwie­ra­ją czymś nie­ja­snym, para­dok­sal­nym i trud­nym do prze­łknię­cia. Wła­śnie jak tytu­ło­we „prze­ły­ka­nie wło­sa”, któ­re od razu ewo­ku­je dozna­nie bar­dzo zmy­sło­we i nie­przy­jem­ne, nie­ste­ty. Ale o taki efekt tak­że tu cho­dzi. Poezja lirycz­na to nie jest czy­tan­ka z panień­skie­go poko­iku, zwłasz­cza po Auschwitz. Tu jest potrzeb­na wie­lo­krot­na lek­tu­ra. A kto lubi czy­tać wier­sze, któ­re nie­ko­niecz­nie są przy­jem­ne i nie­ko­niecz­nie poetyc­kie, poetycz­ne, roman­tycz­ne, sen­ty­men­tal­ne i tak dalej?

Wspo­mi­nasz o tym, że o Ondru­ša trze­ba wal­czyć na prze­kór hie­rar­chii, któ­ra za naj­więk­szych poetów sło­wac­kich uzna­je Miro­sla­va Válka i Mila­na Rúfu­sa. Jest Ondruš w sło­wac­kich pod­ręcz­ni­kach czy wciąż go nie ma?

Ta świa­do­mość, że Ondruš jest jak­by sed­nem powo­jen­nej sło­wac­kiej poezji, jądrem jej ciem­no­ści, sta­je się na Sło­wa­cji coraz bar­dziej obec­na. Trze­ba jed­nak pamię­tać, że cho­dzi tu o nowo­cze­sną liry­kę – moder­ni­stycz­ną, jed­no­znacz­nie i ory­gi­nal­nie arty­stycz­ną for­mę wyra­zu. Bo ist­nie­ją też oczy­wi­ście na Sło­wa­cji świa­dec­twa, tak­że o cha­rak­te­rze poetyc­kim, utrzy­ma­ne w bar­dziej tra­dy­cyj­nych, bar­dziej poczci­wych for­mach wyra­zu. Rela­cja mię­dzy Ondru­šem a Miro­sla­vem Vál­kiem to jest osob­na histo­ria, dość cha­rak­te­ry­stycz­na dla tam­tych trud­nych cza­sów, nie bar­dzo jasna. Válek był, owszem, bar­dzo dobrym poetą, ale w swo­jej poetycz­no­ści umiał zwin­nie osią­gnąć sta­no­wi­sko mini­stra kul­tu­ry. Pomię­dzy nimi ist­nia­ło spo­re napię­cie, Ondruš był wobec Vál­ka bar­dzo kry­tycz­ny. Válek bar­dzo szyb­ko i bez pro­ble­mu debiu­to­wał i pod koniec lat pięć­dzie­sią­tych zajął w sło­wac­kim życiu lite­rac­kim pozy­cję, któ­ra wła­ści­wie nale­ża­ła się Ondru­šo­wi. Jed­nak wła­śnie jemu unie­moż­li­wio­no debiut. Válek i Rúfus – rów­nież inte­re­su­ją­cy, ale to inna histo­ria – to poeci bar­dziej przy­swa­jal­ni i przy­sia­dal­ni niż Ondruš, dla­te­go zyska­li znacz­nie więk­szą popu­lar­ność, co odbi­ło się tak­że w hie­rar­chiach czy pod­ręcz­ni­kach.

Czy Ondruš to poeta inspi­ru­ją­cy dla nowej poezji sło­wac­kiej? Czy ktoś się do niej odwo­łu­je? A przy oka­zji zapy­tam o to, co się w tej nowej poezji dzie­je. Jakie ten­den­cje, nur­ty, języ­ki?

Tak, oczy­wi­ście, ale to jest osob­ny wiel­ki temat, któ­re­go zre­fe­ro­wa­nia tu się nie podej­mu­ję. Ktoś, kto na Sło­wa­cji w ostat­nich 30 latach trak­to­wał poważ­nie pisa­nie wier­szy, nie mógł poezji Ondru­ša zigno­ro­wać. A tak w ogó­le to dzie­je się tam dużo cie­ka­we­go nie tyl­ko w nowej poezji, ale i w sta­rej, nawet z XVII wie­ku. Może napi­szę o tym kie­dyś, jeśli przed­tem nie dopad­nie mnie COVID albo inna zara­za.

Wie­rzę, że Cię nie dopad­nie… Kogo jesz­cze war­to prze­tłu­ma­czyć z kla­sycz­nej lite­ra­tu­ry sło­wac­kiej? Jakie skar­by się tam kry­ją? Naj­bliż­szy sąsiad, a nie­wie­le wie­my o jego lite­ra­tu­rze…

Tak, wła­śnie tak sta­le jest. Jed­nak żyje­my w szcze­gól­nym momen­cie, kie­dy pozy­cja i sta­tus poezji się zmie­nia­ją, i trze­ba zadać zno­wu fun­da­men­tal­ne pyta­nia o jej sens, o to, co teraz nale­ża­ło­by uznać za poezję. Prze­kła­dy mogą temu słu­żyć, ale kto ich dziś potrze­bu­je? To są kwe­stie nie tyl­ko cie­ka­wo­ści świa­ta, pobli­skiej kul­tu­ry, wycho­dze­nia naprze­ciw inne­mu, zro­zu­mie­nia go, lecz tak­że wła­snej toż­sa­mo­ści. A to wszyst­ko teraz się dyna­micz­nie zmie­nia. Po sło­wac­ku napi­sa­no mnó­stwo świet­nych wier­szy, ale nie czy­ta­ją ich i nie cenią nawet sami Sło­wa­cy, czy­li jest podob­nie jak w Pol­sce. Mnie na przy­kład nie­daw­no bar­dzo zain­te­re­so­wał Hviez­do­slav, tytan poezji z Ora­wy, mój sąsiad zza gór, któ­ry umarł rów­no przed stu laty. Genial­ny poeta, nie gor­szy niż Nor­wid czy Sło­wac­ki, któ­re­go swo­ją dro­gą tłu­ma­czył, a ponie­kąd lep­szy. Dopie­ro nie­daw­no odkry­łem, że Hviez­do­slav uży­wał tak­że takich słów, niby gwa­ro­wych, jakich uży­wa­ło się kie­dyś w mojej rodzin­nej wsi Koń­czy­ce Wiel­kie koło Cie­szy­na. I przez to stał mi się nie­ocze­ki­wa­nie bli­ski. I wła­śnie w poezji, w liry­ce, o to cho­dzi, by odkryć i prze­żyć nie­ocze­ki­wa­ną bli­skość.

Dzię­ku­ję za roz­mo­wę.

 

belka_2

O autorach i autorkach

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Zbigniew Machej

Urodził się w 1958 roku w Cieszynie. Poeta, tłumacz poezji czeskiej, słowackiej i angielskiej, eseista. Autor piętnastu zbiorów wierszy. Wieloletni pracownik polskiej dyplomacji kulturalnej w Czechach i na Słowacji. Dotychczas w Biurze Literackim opublikował tomy: Kraina wiecznych zer (2000), Prolegomena. Nieprzyjemne wiersze dla dorosłych (2003), Wspomnienia z poezji nowoczesnej (2005), Wiersze przeciwko opodatkowaniu poezji (2007) oraz książkę poetycką dla dzieci Przygody przyrody (2008); nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius i Nagrody Literackiej Gdynia.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dziecinada

dzwieki / WYDARZENIA Piotr Sommer Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Zbi­gnie­wa Mache­ja i Pio­tra Som­me­ra pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Albowiem nadchodzą ciężkie czasy

debaty / ankiety i podsumowania Zbigniew Machej

Odpo­wie­dzi Zbi­gnie­wa Mache­ja na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Wiersz polski średniej długości

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja i Toma­sza Maje­ra­na pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

W państwie środka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Bogu­sła­wa Kier­ca, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Dariu­sza Sośnic­kie­go i Toma­sza Bro­dy pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Poeta w piekle totalitaryzmów

recenzje / ESEJE Zbigniew Machej

Komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze prze­tłu­ma­czo­nej przez nie­go książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Przełykanie włosa

utwory / zapowiedzi książek Ján Ondruš Zbigniew Machej

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Jána Ondru­ša Prze­ły­ka­nie wło­sa, w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Zaskroniec, Prolegomena i Wte i nazad

dzwieki / WYDARZENIA Anna Podczaszy Bogusław Kierc Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Bogu­sła­wa Kier­ca, Zbi­gnie­wa Mache­ja i Anny Pod­cza­szy w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Kraina wiecznych zer i Wola i Ochota

dzwieki / WYDARZENIA Tadeusz Pióro Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Zbi­gnie­wa Mache­ja i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 7

debaty / ankiety i podsumowania Zbigniew Machej

Głos Zbi­gnie­wa Mache­ja w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Wiersze z gazet

nagrania / z fortu do portu Bohdan Zadura Ryszard Krynicki Zbigniew Machej

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Wier­sze z gazet” z Ryszar­dem Kry­nic­kim, Zbi­gnie­wem Mache­jem i Boh­da­nem Zadu­rą 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Filtry i Zima w małym mieście na granicy

nagrania / między wierszami Adam Wiedemann Zbigniew Machej

O książ­kach Zbi­gnie­wa Mache­ja i Ada­ma Wie­de­man­na roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik, Krzysz­tof Siw­czyk, Tomasz Maje­ran i Andrzej Fra­na­szek.

Więcej

Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Anna Pod­cza­szy, Boh­dan Zadu­ra, Jerzy Jar­nie­wicz, Zbi­gniew Machej oraz Tomasz Bro­da o tym, czy poezja to pró­ba „dania w pysk świa­tu”, czy może jego zmia­ny?

Więcej

Dyskusja „Słowa ujemne poetycko”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Zbi­gniew Machej, Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki i Boh­dan Zadu­ra zasta­na­wia­ją się, czy ist­nie­ją sło­wa o ujem­nym poten­cja­le poetyc­kim. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Stare wiersze z czarnej dziury i nowa utopia

wywiady / o książce Michał Domagalski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Micha­ła Doma­gal­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Mój najbardziej znany wiersz

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Autor­ski komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Tom Cruise pisze, a potem drze na strzępy następny list do Nicole Kidman

dzwieki / RECYTACJE Zbigniew Machej

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Wier­sze z gazet” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Przygody przyrody

nagrania / z fortu do portu Zbigniew Machej

Wier­sze z książ­ki Przy­go­dy przy­ro­dy. Frag­ment spo­tka­nia autor­skie­go „Dzie­ci­na­da” z udzia­łem poetów, ilu­stra­to­rów oraz akto­rów Teatru Lalek we Wro­cła­wiu.

Więcej

Ballada o parnym dniu

utwory / zapowiedzi książek Zbigniew Machej

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978 – 1990) Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej

w tej chwili morze

utwory / zapowiedzi książek Zbigniew Machej

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978 – 1990) Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej

Komentarz do wiersza „Z psa na psa skacze pchła”

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja do wier­sza „Z psa na psa ska­cze pchła”, któ­ry wraz z ilu­stra­cją Ewy Kozy­ry-Paw­lak zna­lazł się w książ­ce dla dzie­ci Spo­so­by na zaśnię­cie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lip­ca 2015 roku.

Więcej

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / o książce Różni autorzy

Dzie­ci zada­ją pyta­nia auto­rom i autor­kom książ­ki Spo­so­by na zaśnię­cie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 lip­ca 2015 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

[ty co jesteś łaskawa]

dzwieki / RECYTACJE Zbigniew Machej

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Wier­sze z gazet” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Piosenka lobbującego w sprawie zwolnienia poezji z podatków

dzwieki / RECYTACJE Zbigniew Machej

Wiersz z tomu Wier­sze prze­ciw­ko opo­dat­ko­wa­niu poezji, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Wiersz pol­ski śred­niej dłu­go­ści” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Kryzysowa pieśń wieku średniego

dzwieki / RECYTACJE Zbigniew Machej

Wiersz z tomu Pro­le­go­me­na, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­we­go na festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

Machej o jednym wierszu

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Komen­tarz do wier­sza z nowej książ­ki Zbi­gnie­wa Mache­ja Mrocz­ny przed­miot podą­ża­nia

Więcej

Teraz w Polsce właściwie wszyscy poeci mają szansę być zapomniani

wywiady / o książce Marcin Baran Zbigniew Machej

Ze Zbi­gnie­wem Mache­jem o jego nowym tomie wier­szy Mrocz­ny przed­miot podą­ża­nia i kil­ku innych spra­wach roz­ma­wia Mar­cin Baran.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O danc

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Zbigniew Machej

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Mar­ty Pod­gór­nik, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Micha­ła Ciche­go.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Nieustanny ruch znaczeń

wywiady / o pisaniu Kuba Mikurda Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Kuby Mikur­dy ze Zbi­gnie­wem Mache­jem.

Więcej

Trzy przypisy do Wspomnień

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Autor­ski komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja do wier­szy z książ­ki Wspo­mnie­nia z poezji nowo­cze­snej.

Więcej

Gdy rozum zaśnie, na plaży, Kryzysowa pieśń wieku średniego

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Autro­ski komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja do wier­szy z książ­ki Pro­le­go­me­na. Nie­przy­jem­ne wier­sze dla doro­słych.

Więcej

To lubię, Uwaga o seksie w ciemności, Po procesji wokół kościoła św. Józefa w Bolesławowie, [Nic się Nie Stało]

recenzje / KOMENTARZE Zbigniew Machej

Autor­ski kome­natrz Zbi­gnie­wa Mache­ja do wier­szy z książ­ki Kra­ina wiecz­nych zer.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Trzy nazwiska z ostatniej dekady

recenzje / IMPRESJE Zbigniew Machej

Esej Zbi­gnie­wa Mache­ja o poezji Tade­usza Róże­wi­cza, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry

Więcej

Rady

dzwieki / RECYTACJE Zbigniew Machej

Wiersz z tomu Kra­ina wiecz­nych zer, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­we­go na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

To lubię

dzwieki / RECYTACJE Zbigniew Machej

Wiersz z tomu Kra­ina wiecz­nych zer, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­we­go na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

Co przemilczeć, aby wzmocnić to, co się powiedziało

wywiady / o książce Bartłomiej Majzel Zbigniew Machej

Ze Zbi­gnie­wem Mache­jem o książ­ce Kra­ina wiecz­nych zer roz­ma­wia Bar­tło­miej Maj­zel.

Więcej

Poeta w piekle totalitaryzmów

recenzje / ESEJE Zbigniew Machej

Komen­tarz Zbi­gnie­wa Mache­ja towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze prze­tłu­ma­czo­nej przez nie­go książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Przełykanie włosa

utwory / zapowiedzi książek Ján Ondruš Zbigniew Machej

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Jána Ondru­ša Prze­ły­ka­nie wło­sa, w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Uroki macheizmu

recenzje / ESEJE Adam Wiedemann

Szkic Ada­ma Wie­de­man­na opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Kamień schron

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z ksią­żek Zima w małym mie­ście na gra­ni­cy i Przy­go­dy przy­ro­dy, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Tyłem do poezji polskiej odwrócony

recenzje / IMPRESJE Grzegorz Tomicki

Szkic Grze­go­rza Tomic­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze nowej książ­ki Zbi­gnie­wa Mache­ja Mrocz­ny przed­miot podą­ża­nia, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 czerw­ca 2014 roku.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

O Przygodach przyrody

recenzje / NOTKI I OPINIE Bohdan Zadura Tomasz Fijałkowski Wojciech Bonowicz

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży oraz Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Wierszach przeciwko opodatkowaniu poezji

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bogusław Kierc Tomasz Fijałkowski

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca i Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

Pamiętliwa, pytająca, doraźna

recenzje / IMPRESJE Adam Pluszka

Recen­zja Ada­ma Plusz­ki z książ­ki Wspo­mnie­nia z poezji nowo­cze­snej Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej

Liczby się liczą

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Kra­ina wiecz­nych zer Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej

Przeciwstawność

recenzje / KOMENTARZE Henryk Bereza

Komen­tarz Hen­ry­ka Bere­zy do książ­ki Pro­le­go­me­na. Nie­przy­jem­ne wier­sze dla doro­słych Zbi­gnie­wa Mache­ja.

Więcej