wywiady / O PISANIU

Rzym jest nudny

Julia Mika

Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Julią Miką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Krzysztof Sztafa: Zacznijmy klasycznie. Opowiedz nam trochę o sobie. Do tej pory publikowałaś swoje teksty między innymi w Ricie Baum i Ósmym arkuszu Odry. Jest coś, o czym jeszcze powinniśmy wiedzieć w kontekście Twoich okołoliterackich doświadczeń?

Julia Mika: Zaczynając niezwykle błyskotliwie i rzeczowo – właściwie, to nie – piszę od dwóch lat, stąd na razie uczę się rzucać jedynie piłeczkami ping pong’owymi, bez mowy o odbiciu, choć może nie ma po co zwalać na ilości czasowe.

W swoich tekstach – oszczędnych, pisanych jakby z dużą ostrożnością – dość często dorzucasz pewnego rodzaju wtrącenia. Chodzi mi o te wszystkie kody html, nawiasy rozmiękczające znaczenie (albo lepiej: potęgujące przekaz), wiersze polecenia. Wydaje mi się, że właśnie to zderzenie – z jednej strony językowa oszczędność, z drugiej intertekstualna problematyzacja tej oszczędności – stanowi główny punkt Twojego materiału literackiego. Jak sama odnajdujesz się w swojej dykcji? Na czym Ci literacko zależy?

Generalizując, przede wszystkim zwykłam stawiać na prawdę, naturalność – oczekuję tego od poezji, od sztuki. Oczywiście, nie mam nic przeciwko surrealistycznym wizjom, przeciwnie, jednak chcę poczuć kontakt z tekstem, stąd zapewne biorą się w moich wierszach niemalże didaskalia, kontaminacje, przejęzyczenia i dowolny wybór literek. Zabawne, bo „uczyłam się pisać”, słuchając polskiego rapu. Wtedy chyba rozpoczął się proces powolnego „rozumienia” o co w tym wszystkim chodzi. Bardzo nie lubię szufladkowania, dlatego staram się zostawiać szparę w drzwiach. Stawiam prosty obraz, kolokwialny obraz, ale coś w nim powoduje dezorganizację. Nie zgadzam się z kluczem odpowiedzi, „co autor miał na myśli” i metodą zero-jedynkową. Nawiązując, z jednej strony „ostrożność” nie brzmi dobrze – wprowadza bariery. Jednak z drugiej, nie lubię przegadanych tekstów. Często potrzeba precyzji, lecz równie często zamienia się to w oksymoron, a gorzej w nadęcie. Na pewno szukam. Na pewno się gubię.

Na czym mi zależy? Pierwsze o czym pomyślałam to odnalezienie spójnego głosu, jednak chwilę później uznałam, że – zabrzmi to niemal tęczowo – ale zależy mi na braku końca tego wszystkiego. To niesamowite móc ewaluować wraz z kartkami papieru, cholernie to cenię. Prawdopodobnie podświadomie brnę również do poczucia własnej, personalnej setki.

Mam kłopot z prawdą; nie wiem do końca z czym się ją je, na czym ona polega. To chyba dość niebezpieczna kategoria. Albo inaczej: zbyt pojemna. Co to znaczy, że jest ona stawką w poezji i, szerzej, sztuce? Mówić „jak jest?”

Kwestia nieścisłości i niebezpieczeństwa, niewątpliwie. Określę to w ten sposób – czytając poezję lubię stać na jednej nodze. Co za tym idzie, trzon zostaje na ziemi, energia skupia się w równowadze, a najlżejsza część próbuje pochwycić powietrze, bo wtedy można śmigać piruety. To konteksty zwykle trafiają najmocniej. Choć bardzo możliwe, że nie jest to jednoznaczne, dobre porównanie.

Twój ulubiony raper?

Mam duży problem z określaniem „najlepszości”. Kierując się jednak ostatnimi preferencjami, w jakiś sposób dzisiaj komercyjnie, ale to dobrze – chyba Taco Hemingway. Cenię fabularne dyskografie, zresztą uważam, że chłopak jest niesamowicie zdolny.

Interesujesz się kinematografią – zresztą ten motyw kompletowania obrazów, często sytuacyjnych, jest w Twoich wierszach widoczny. Co jeszcze – poza literackim backgroundem – inspiruje Cię najbardziej?

Tu pojawia się wyczucie kadru, estetyki, barwy, ciszy, kontekstu – wyczucie wyczucia, zupełnie. Owszem, fascynuję się sztuką filmową. Nie mniej teatrem. Nie mniej muzyką. Właściwie wychowywałam się w szkołach muzycznych, klasach twórczych, grupach teatralnych, domach kultury, galeriach sztuki współczesnej i w istocie słowa. Aktualnie mam przyjemność grać w młodzieżowej grupie Teatru Śląskiego, jestem również wokalistką zespołu rockowego (cudowne uczucie zasypiać na trumnach gitar jadąc autostradą w godzinach zbyt późnych) oraz z największą przyjemnością wykonuję poezję śpiewaną i piosenkę aktorską. Próbuję pisywać monodramy, drobne scenariusze, a przy każdej możliwej okazji zaciągam się w rolę statysty czy wolontariusza imprez kulturalnych. Cała ta przestrzeń niewątpliwie jest moją inspiracją. Poszukiwanie po każdej ze stron. Chcę też zaznaczyć, że może nie bezpośrednio w moich teksach, bo tu mam poczucie niedojrzałości, ale niesamowicie podziwiam twórców nawiązujących do wydarzeń/okresów ważnych, polityczno, patriotyczno, ludzko ważnych, szczególnie w momencie szerszego nawiązania. Oczywiście, nie jest to niczym niezwykłym, ale na dobrą sprawę, dopiero chwilę temu przeczytałam Dziady, dla mnie to wszystko jest świeże.

Abstrahując, czerpię również z psychologii, psychiatrii oraz wszelkich zaburzeń przestrzeni „zwyczajnych”. Sama boję się paragonów. Generalizując, inspirują mnie również codzienne, brudne niemal jak w „Krótkim filmie o zabijaniu” Kieślowskiego sceny rodzajowe. Te kipiące żółcią blokowiska, kontenery, folie polietylenowe zwane jednorazówkami – ten model. Byłam kiedyś na warsztatach prowadzonych przez włoskiego malarza, który był w moim Bytomiu na wymianie studenckiej. Zachwycał się architekturą, pięknem, wielopłaszczyznowością miasta, które powszechnie uchodzi za walący się, poprzemysłowy zbytek. Podsumuję, cytując jego słowa „Rzym mi się znudził”.

Z tych wszystkich aktywności poezja jest dla Ciebie czymś szczególnym? To znaczy: czujesz, że otwiera przed Tobą najwięcej – w sensie ekspresyjnym i literackim – możliwości?

Szczególnym, jednak nie więcej i nie mniej niżeli każda inna płaszczyzna. Tu zupełnie nie ma mowy o hierarchii.

Kieślowski jest Twoim ulubionym reżyserem? W jakich obrazach czujesz się najlepiej? Opowiedz nam więcej o swoich filmowych inspiracjach.

Myślę, że tak. Zresztą, co piękne, mamy rok Kieślowskiego, tym samym się to nasila. Nie chcę tu mówić o jego superlatywach, są powszechnie znane, docenione, a ja nie dodam niczego odkrywczego. Zaznaczę tylko, że naprawdę warto sięgnąć również po pierwszą falę prac, etiud. Odkrywać kształtowanie się kreski. Inną sprawą są wywiady, jego bezpośredni głos. Moje inspiracje filmowe? Stanowczo polskie, co zawiera się w długoterminowości. Oczywiście, są okresy, nazwijmy to – mogłam je doświadczyć – zupełnie niepasujące do mojego uwielbienia tego, co nasze. Jednak teraz chodząc do kina, jestem cholernie dumna. Niedawno miałam również przyjemność bycia po drugiej stronie przy produkcji krótkometrażówki WRiTV. Piękni ludzie, pięknie prowadzeni dbają o naszą kulturę. Oczywiście, subiektywnie. „Starego”, polskiego kina ciągle smakuję i denerwuję się, że tak mało widziałam, tak mało wiem.

To teraz mam pytanie, powiedzmy, pozaliterackie. Jakie są twoje plany na przyszłość? Piszesz maturę i wyjeżdżasz na studia, zostajesz w Bytomiu?

To pytanie, które – banalnie mówiąc – zawieszam weryfikacji czasu. Pewna jestem jedynie kwestii, że chcę tworzyć współczesną kulturę. Konkretniej, tropem niezobowiązujących planów obecnych, oczywiście zależnych od rekrutacji – chciałabym studiować organizację produkcji filmowej bądź filmoznawstwo, by w latach późniejszych zdawać na reżyserię. Zapewne przewinie się również epizod egzaminów do szkoły teatralnej (bynajmniej nie na wydziale tańca), zatem Bytom jest mocno wątpliwy. Choć może to wszystko, co teraz wydaje mi się tak dobrze zarysowane uleci zanim owe słowa ujrzą światło?

Poza sferą zawodową, teoretycznie pozaliteracko – kameralne koncerty, najpiękniej autorskie w klimatyczno-ciemnych, piątkowych zakątkach. Byłabym zachwycona.

Na koniec – tradycyjnie – chciałbym zapytać o Twoje lektury. Co ciekawego czytałaś w ciągu ostatnich miesięcy?

Na przykład felietony Krystyny Jandy, która w prosty sposób urzeka mnie swoją charyzmą. Z istotnych, zatrzymałam się w „Mrokach” Borszewicza, zostaną ze mną na dłużej. Oczywiście kilka tomików, m.in. Charlesa Bukowskiego, Piotra Macierzyńskiego, Mateusza Sidorka.

O AUTORACH

Julia Mika

Ur. 1991. Pochodzi z Bytomia. Swoje teksty publikowała w „Ricie Baum”, „BregArcie” i „Ósmym arkuszu Odry”. Jest laureatką kilkunastu ogólnopolskich konkursów poetyckich, otrzymała również literacką nagrodę prezydenta Bytomia – „Wena 2015”. Oprócz poezji hobbystycznie zajmuje się teatrem, kinematografią oraz muzyką.

Krzysztof Sztafa

Urodzony w 1991 roku. Pochodzi z gór, mieszka w Krakowie. Publikuje w prasie i Internecie. Po godzinach trochę prozaik.  

powiązania

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Wielka rzeka ludzkiej pamięci

wywiady / O KSIĄŻCE Elżbieta Sobolewska Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Elżbietą Sobolewską, towarzysząca premierze książki Pamięć Pétera Nádasa, wydanej w Biurze Literackim 3 kwietnia 2017 roku, a wersji elektronicznej 2 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Ciągle z tym samym

wywiady / O PISANIU Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Adrianną Olejarką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autorski komentarz Julii Miki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Ująłbym to inaczej

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Kubą Kiragą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Co język ma do roboty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Sebastianem Brejnakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Mija mi ja

wywiady / O PISANIU Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Jakubem Pszoniakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Paulą Gotszlich. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rytm natury, rytm fal

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Pawłem Bilińskim. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / O PISANIU Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Bartkiem Zdunkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Arterie i wiadukty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Robertem Jóźwikiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kilka wolt

wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Dawidem Mateuszem, towarzysząca premierze książki Stacja wieży ciśnień, wydanej w Biurze Literackim 26 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ

Władza nas z(a)bawi

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Krzysztof Sztafa

Głos Krzysztofa Sztafy w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się niebawem w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Niezłomni i złamani

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Sztafa

Recenzja Krzysztofa Sztafy towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.

WIĘCEJ

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recenzja Krzysztofa Sztafy z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 9 lipca 2014 roku na stronie Literatki.com.

WIĘCEJ

Ambiwalentne rozgrywki

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recenzja Krzysztofa Sztafy z książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej, która ukazała się 13 października 2014 roku na stronie Literatki.com.

WIĘCEJ

"Być adwokatem diabła"

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim, autorem książki Nadjeżdża, rozmawia Krzysztof Sztafa.

WIĘCEJ

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Przyznanie się do winy

recenzje / ESEJE Mateusz Miesiąc

Recenzja Mateusza Miesiąca, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Ciągle z tym samym

wywiady / O PISANIU Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Adrianną Olejarką. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Skądś znamy to uczucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Tadeusz Dąbrowski

Komentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Adrianny Olejarki „Młodzi smutni”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Już rześko

recenzje / KOMENTARZE Adrianna Olejarka

Autorski komentarz Adrianny Olejarki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Julii Miki „Wiersze czyszczące”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autorski komentarz Julii Miki w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Ująłbym to inaczej

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Kubą Kiragą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaskakująca zbieżność rytmów

recenzje / KOMENTARZE Kuba Kiraga

Autorski komentarz Kuby Kiragi w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Co język ma do roboty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Sebastianem Brejnakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Kaleczyć się w palec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Sebastiana Brejnaka „Kodeina”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Glosa do wiersza “Rytm”

recenzje / KOMENTARZE Sebastian Brejnak

Autorski komentarz Sebastiana Brejnaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Mija mi ja

wywiady / O PISANIU Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Jakubem Pszoniakiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Kuby Pszoniaka „Chyba na pewno”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Lux ex Silesia

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autorski komentarz Jakuba Pszoniaka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Paulą Gotszlich. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rewolwerowiec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komentarz Tadeusza Dąbrowskiego do zestawu wierszy Pauli Gotszlich „Armia płacze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Poza granicami prawdy

recenzje / KOMENTARZE Paula Gotszlich

Autorski komentarz Pauli Gotszlich w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rytm natury, rytm fal

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Pawłem Bilińskim. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Algorytmy

recenzje / KOMENTARZE Paweł Biliński

Autorski komentarz Pawła Bilińskiego w ramach cyku „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / O PISANIU Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Bartkiem Zdunkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komentarz Kacpra Bartczaka do zestawu wierszy Bartka Zdunka „Sól z ziemi”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Przypis do wiersza

recenzje / KOMENTARZE Bartek Zdunek

Autorski komentarz Bartka Zdunka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Arterie i wiadukty

wywiady / O PISANIU Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Robertem Jóźwikiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Miejskie obsesje

recenzje / KOMENTARZE Robert Jóźwik

Autorski komentarz Roberta Jóźwika w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ