Konceptualizm podwójnie fizyczny
recenzje / ESEJE Joanna OrskaRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Wiele, wiele wrażeń, ich rozmaitych rodzajów, gatunków i odmian stłoczy się w Twojej biednej głowie czytelniku, jeżeli sięgniesz po Studium temperamentu Rolanda Firbanka. Nie jestem całkowicie pewna, czy właśnie taki stan umysłu zagwarantuje Ci wytchnienie, choć właśnie ku „znużonym” – a idąc tropem angielskiego znaczenia słowa weary – także zmęczonym i strapionym kieruje się autor Zdeptanego kwiatuszka ze szczególnym współczuciem. Jeden z oddanych czytelników Firbanka, Wystan Hugh Auden, zwraca uwagę na fakt, że w czasie wytchnienia – chociażby amatorskiej gry w brydża – dokładnie rekreujemy uwikłania i emocje zwykłego, kierującego się „profesjonalnie” pojętym interesem życia – z jedną różnicą. O różnicy tej stanowi świadomość zabawy, stwarzania pewnego fikcyjnego świata, którego reguły zobowiązują nas tylko na niby. Według Audena Firbank stwarza w swojej prozie swego rodzaju amatorski raj; raj dla amatorów, w którym zapewne doskonale będą się czuć znużeni, jeżeli tylko zrezygnują z męczącej powagi drążącego ich i trapiącego profesjonalizmu. Gdybyśmy próbowali czytać wczesne poetyckie opowieści, zaprezentowane w tomie Studium temperamentu, z wykorzystaniem tego klucza, moglibyśmy potraktować je jako zaproszenie do zabawy; zabawy w cudownie lekkim, Firbankowskim Edenie.
Nie namawiam tu wcale do potraktowania tej porcji angielskich tłumaczeń autorstwa Grzegorza Jankowicza i Andrzeja Sosnowskiego w kategoriach „have a break, have a kitkat” – chociaż z drugiej strony intencje Firbanka nie pozostają zbyt odległe od rzeczywistych możliwości, jakie niesie za sobą owa propozycja. Pamiętać jednak należy, zanim pozwolimy sobie na zanurzenie się w sadzawce łaski i rozkoszy, jaką niewątpliwie Studium temperamentu stanowi, że raj Firbankowski nie pozostaje rajem niewinnym. Podobnie jak w istocie nie ma niewinnych zabaw. Dlatego właśnie na koniec pozwolę sobie postawić, w zgodzie z zasadami Firbankowskiej elegancji, jedną krytyczną tezę. Tak więc: jego, wydawałoby się, do kości bezinteresowna proza stanowi mimo wszystko przykład literatury zaangażowanej. Kreując przestrzeń skrajnie sztuczną, przerafinowaną, chciałoby się powiedzieć przegiętą, autor próbuje zaangażować nas w sen, który jest jednocześnie śmieszny i piękny – pełen boskiego głupstwa. W tym śnie jednak płyną prawdziwe łzy, leje się prawdziwa krew, zachodzi prawdziwa śmierć. Cóż nam z tego, że są one łez, krwi i śmierci jedynie naśladowaniem? Pierrot wygrywa swoją pieśń miłosną nader fałszywie, na aż nadto zgranych nutach, posługując się w oczywisty sposób fałszywym rymem; a jednak od przedmiotu swojej miłości oddzielony jest naprawdę. Cóż z tego, że po twarzy spływają mu smugi tuszu? Jeżeli będziemy bawić się w takim raju, zaczniemy naszego Pierrota traktować poważnie. Kim staniesz się czytelniku, kiedy uwierzysz w tragedię róży i słowika; kiedy uwierzysz w tę tragedię jeszcze raz, i jeszcze raz, i jeszcze raz? Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Jedno natomiast Ci gwarantuję: wchodząc w ten świat także i Ty staniesz się entuzjastycznie smutny i śmieszny zarazem. Najwyższa więc pora nałożyć makijaż.
Urodzona w 1973 roku. Krytyk i historyk literatury. Recenzje i artykuły publikuje w "Odrze", "Nowych Książkach", "Studium". Autorka książek: Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce, Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006, Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce, Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu oraz wspólnie z Andrzejem Sosnowskim antologii Awangarda jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale. Jest pracownikiem naukowym w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu.
Recenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
Więcej
Spotkanie wokół książek Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, Przełykanie włosa Jána Ondruša i Pernambuco Ivana Wernischa z udziałem Bogusławy Sochańskiej, Zbigniewa Macheja, Leszka Engelkinga, Karola Maliszewskiego i Joanny Orskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej
Spotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej towarzysząca premierze książki Agaty Jabłońskiej dla moich dziewczyn, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2021 roku.
Więcej
Spotkanie wokół książek Wyspa na Księżycu Williama Blake’a, świnia jest najlepszym pływakiem Mirjoluba Todorovicia, Kielich upojenia Otona Župančiča oraz Skóra byka Salvadora Espriu z udziałem Tadeusza Sławka, Jakub Kornhauser, Miłosza Biedrzyckiego, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Orskiej i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Nowe języki poezji”.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej, towarzysząca wydaniu książki Konrada Góry Wojna (pieśni lisów), która ukazała się w Biurze Literackim 19 października 2020 roku.
Więcej
Spotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej, towarzysząca wydaniu książki Miroljuba Todorovicia świnia jest najlepszym pływakiem, w tłumaczeniu Kingi Siewior i Jakuba Kornhausera, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2020 roku.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
Więcej
Rozmowa Joanny Orskiej z Jerzym Jarniewiczem, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
Więcej
O twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki W Marcina Sendeckiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 27 grudnia 2016 roku, a w wersji elektronicznej 3 lipca 2017 roku.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej towarzysząca premierze książki Dom ran Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 9 lutego 2015 roku.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
Więcej
Szkic Joanny Orskiej towarzyszący premierze książki Rytmy jesienne Jacka Łukasiewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 lipca 2014 roku.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Farsz Marcina Sendeckiego.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
Więcej
Esej Joanny Orskiej poświęcony książkom Stratygrafie Joanny Mueller i Bumerang Anny Kałuży.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Dni i noce Piotra Sommera.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z arkusza Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Dożynki 2008”.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Tlen Julii Fiedroczuk.
Więcej
Głos Joanny Orskiej w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Słynne i świetne Mariusza Grzebalskiego.
Więcej
Fragment z książki Studium temperamentu (2009).
Więcej
Recenzja Jerzego Jarniewicza z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Recenzja Tadeusza Pióry z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Recenzja Jacka Dehnela towarzysząca premierze książki Ronalda Firbanka Studium temperamentu, wydanej w Biurze Literackim 23 lutego 2009 roku.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Recenzja Jacka Gutorowa z książki Studium temperamentu Rolanda Firbanka.
Więcej