Dwie poważne damy
nagrania / wydarzenia Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z Julią Fiedorczuk i Andrzejem Sosnowskim podczas festiwalu Port Wrocław 2012
WięcejAutokomentarz Julii Fiedorczuk do książki Tlen.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
i cała ziemia na łyżeczce:
To see a World in a Grain of Sand
tak blisko jedni drugich
Początek i Koniec
jak ciasno zwinięty kłębek kolorowej włóczki
młody liść paproci
skompresowane sny
Lew obok jagnięcia a obok Buddowie
nic do powiedzenia
nic
nic nic
nic mężczyzny i nic kobiety
nic dziecka nic drzewa nic tlenu
kropla plazmy
w gęstym sercu gwiazdy
Dziwadełko to hipotetyczne ciało fizyczne zbudowane z „cząstek dziwnych”, czyli elementów składających się na tak zwaną „materię dziwną”. Materia dziwna wchodzi w skład plazmy kwarkowo-gluonowej. Kropla materii dziwnej, o ile istnieje, jest olbrzymim hadronem (hadrony to cząstki złożone z kwarków). W ostatnich miesiącach dużo mówiono w mediach o Wielkim Zderzaczu Hadronów, który doprowadzić ma do odkrycia Bozonu Higgsa, rzekomo odpowiedzialnego za nadawanie mas cząstkom elementarnym, albo, zgodnie z popularną fantazją, do powstania czarnej dziury, która nas wszystkich pochłonie.
Co czuje tak zwany przeciętny człowiek, kiedy staje w obliczu odkryć współczesnej fizyki? Wymiary wszechświata, od najmniejszego (kwarki) do największego (gwiazdy), jego plastyczność, możliwość spontanicznej przemiany jednej formy materii w inną, to kwestie, których właściwie nie można oswoić, zasymilować, zrozumieć. Dlatego wydaje mi się, że można tu mówić o doświadczeniu wzniosłości, w którym zawiera się i zachwyt, i trwoga. Wiersz „Dziwadełko” jest próbą ujęcia tego doświadczenia poprzez odniesienie do pewnej tradycji poetyckiej. Wierzę, ze poeci romantyczni składając hołd Naturze i badając jej związki z Duchem, przeczuwali odkrycia dwudziestowiecznej, post-Einsteinowskiej nauki.
Czy dla poetów romantycznych Natura (piszę z wielkiej litery, żeby nawiązać do pewnej tradycji w myśleniu o tym, co nie zostało wyprodukowane przez ludzi) była metaforą? Myślę, że nie zawsze, chociaż tak z pewnością było w przypadku tak zwanej tradycji pastoralnej, od której odcinam się z całą stanowczością. Piszę o Naturze i naturze, o naturach istot żywych i materii nieożywionej, o płynnym przechodzeniu od tego, co dane, do tego, co zmodyfikowane – wszystkie te dynamiczne formy istnienia są po prostu tym, czym są, nic nie znaczą, nie odnoszą się do jakiegoś innego poziomu rzeczywistości. Brak możliwości symbolicznej reprezentacji, nieobecność sensu, to ważne składniki doświadczenia wzniosłości, którego echa znajduję u Blake’a, Wordswortha, Colleridge’a, a nawet u poetów dwudziestowiecznych, takich jak Ezra Pound, Laura Riding czy John Ashbery. Oni wszyscy towarzyszyli mi podczas pracy nad książką.
pogubione sny dotyczyły przyszłości ze szkła
bezwonnej stali kolorowych świateł
w tym wariancie idę do ciebie przez las
przez świeżą zieleń doliny
wody wielkie nie zdołają ugasić miłości
w tym wariancie idę do ciebie przez śmietnik
och, gdyby to było na serio
reklamówki, plastikowe butelki, stare samochodowe fotele
drzewo figowe wydało zawiązki owoców
to oni by już coś z tym zrobili
świeża zieleń doliny
pogubione sny dotyczyły prostych konturów zwycięstwa
to wszystko
żadnych niuansów
teraz tylko żyjmy potem się zobaczy
w tej wersji idę do ciebie przez miasto
szarość pełna mokrych świateł ja je tobie niosę
kuleczki ze srebra
pogubione sny dotyczyły znakomitych miast
mój miły jest mój a ja jestem jego
mamy psa lodówkę plazmę oraz buddę
miłość jest higieniczna dla zdrowia
i długowieczności
w tej wersji idę do ciebie przez wodę i tonę
zanim się spotkamy
Miłosne wyznania pary kochanków z „Pieśni nad pieśniami” pełne są obrazów i porównań zaczerpniętych ze świata naturalnego. Oblubienica przyrównuje swego ukochanego do „gazeli” i „młodego jelenia”, ona sama z kolei jest „lilią pośród cierni”. Tłem dla ich miłości jest nieskażona, tętniąca życiem i naładowana erotyzmem przyroda („Drzewo figowe wydało zawiązki owoców/ i winne krzewy już pachną”, 2:13). Tę biblijną scenerię skontrastowałam z krajobrazem nadnarwiańskich lasów, nie po to jednak, aby po raz kolejny opowiedzieć o eko-upadku, zakładam bowiem, że odkąd istnieje kultura, człowiek pozostawał w konflikcie z naturą (także z „naturą ludzką”), zmieniały się jedynie parametry tego konfliktu. Chodziło mi raczej o to, żeby zestawić pewną wizję idealną – „świeżą zieleń doliny” – z rzeczywistością.
Ta ostatnia nigdy nie była doskonała (Salomon zapewne też produkował jakieś odpadki), jednak od czasów biblijnych przeszliśmy, jako cywilizacja, bardzo długą drogę. Jakie tło wybrałby autor „Pieśni nad pieśniami”, gdyby pisał ją dzisiaj? Czy byłby to las, czy raczej supernowoczesne wnętrze ze stali i szkła? Jaki jest związek pomiędzy wyidealizowaną, sielankową wizją natury, a technologicznym snem o sterylnie czystym, geometrycznie doskonałym świecie? Gdzie podziewają się odpady, brud, wszystkie te niechciane skutki uboczne życia? Czy nie jest przypadkiem tak, że obydwie wizje, sielankowa i technologiczna, stanowią dwie strony tego samego marzenia? Piszę zatem o różnych „wersjach” tego samego snu, zastanawiając się, czy jest tak, że niektóre wersje są lepsze, mniej destrukcyjne, bardziej twórcze od innych. Sprawa jest pilna.
Urodzona w Warszawie. Prozaiczka, poetka, tłumaczka. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, teorii literatury i ekokrytyki. Nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek za najlepszy debiut (2002). Laureatka austriackiej nagrody Huberta Burdy (2005). Członkini ASLE (Association for the Study of Literature and the Environment). Mieszka w Warszawie.
Zapis całego spotkania autorskiego z Julią Fiedorczuk i Andrzejem Sosnowskim podczas festiwalu Port Wrocław 2012
Więcej
Spotkanie z udziałem Hiromi Itō i Julii Fiedorczuk w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis rozmowy z udziałem Julii Fiedorczuk, Jolanty Kowalskiej, Kuby Mikurdy, Marcina Sendeckiego, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis całego spotkania z udziałem Julii Fiedorczuk, Jacka Gutorowa i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Odpowiedzi Julii Fiedorczuk na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Fiedorczuk, Łukasza Jarosza, Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk i Anny Podczaszy podczas Portu Legnica 2000.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
Więcej
Rozmowa Julii Fiedorczuk z Julią Hartwig, towarzysząca ukazaniu się książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
Więcej
8 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Szkic Julii Fiedorczuk poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
7 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
6 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
5 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
4 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
3 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
2 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
1 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z tomu Planeta rzeczy zagubionych (2006). Fragment spotkania „Kochankowie na otwartym morzu” z festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Wiersz z tomu Planeta rzeczy zagubionych (2006). Fragment spotkania „Kochankowie na otwartym morzu” z festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do wiersza „Fort-Da” z książki tuż-tuż.
Więcej
Fragment posłowia Julii Fiedorczuk do książki Język przyszłości Laurie Anderson, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury (Riding) Jackson, wydanych nakładem Biura Literackiego 11 stycznia 2012 roku.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Nigdy samotniej i inne wiersze Gottfrieda Benna.
Więcej
Autorski komenatrz Julii Fedorczuk do książki Biała Ofelia, wydanej nakładem Biura Literackiego 14 kwietnia 2011 roku.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książki Poranek Marii i inne opowiadania.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
Więcej
Esej Julii Fiedorczuk towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głosy Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Mateusza Kotwicy, Marty Kucharskiej i Marcina Sierszyńskiego w debacie „Dożynki 2008”.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Esej Julii Fiedorczuk o wierszach Williama Carlosa Williamsa.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Komentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk, Joanny Wajs, Krzysztofa Siwczyka.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
Więcej
Komentarz Julii Fiedorczuk do książki Listopad nad Narwią, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Komentarze Kuby Mikurdy, Karola Maliszewskiego, Julii Fiedorczuk, Jakuba Winarskiego i Darka Pado.
Więcej
Rozmowa Kuby Mikurdy z Julią Fiedorczuk.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książki Listopad nad Narwią.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk do wierszy z książki Bio, która ukazała się nakładem Biurza Literackiego.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Nagrody literackie”.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Recenzja Grzegorza Czemiela z książki Tlen Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Tlen Julii Fiedroczuk.
Więcej
Recenzja Michała Mazura z książki Biała Ofelia Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Marcina Jurzysty z książki tuż-tuż Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Moniki Glosowitz z książki Białą Ofelia Julii Feidorczuk, która ukazała się 1 grudnia 2011 roku na łamach portalu artPapier.
Więcej
Recenzja Marty Cuber z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Anny Wajner z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej
Recenzja Justyny Sobolewskiej z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Radosława Kobierskiego z książki Listopad nad Narwią Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Grzegorza Czemiela z książki Tlen Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Tlen Julii Fiedroczuk.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży i Bartłomieja Majzla.
Więcej
Recenzja Grzegorza Tomickiego z książki Listopad nad Narwią Julii Fiedorczuk. .
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Bio Julii Fiedorczuk.
Więcej