Dwie poważne damy
nagrania / wydarzenia Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z Julią Fiedorczuk i Andrzejem Sosnowskim podczas festiwalu Port Wrocław 2012
WięcejRecenzja Julii Fiedorczuk z książki Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice'a Blanchota.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
W L’ecriture du désastre (1980) Blanchot formułuje następującą myśl: „umieram przed moimi narodzinami„1. W ten minimalistyczny sposób autor wyraża przekonanie, że człowiek istnieje tylko jako istota śmiertelna. Jedynie śmierć pozwala narodzić się. śmierć nadaje byciu blask, pozwala emanować światłem, tym samym światłem, które przydawało piękna Antygonie, kiedy już była uwięziona „pomiędzy dwoma zgonami”, symbolicznym (wyrok prawa) i realnym (rzeczywista śmierć)2. Wszelako ów blask nie może być niczym innym, niż tylko chwilowym rozbłyskiem. Bycie jest wyłącznie w znikaniu – nie ma innego jest niż tylko takie, które natychmiast wycofuje się w niebyt – i jeśli w ogóle można go doświadczyć, to tylko pod warunkiem, że wejdzie się w sam środek płomienia, który je trawi od wewnątrz i który sprawia, że owo jest, jestem, jesteś nigdy nie jest zupełne. Pisarstwo (pismo, pisanie) Blanchota odważnie wchodzi w ten płomień i tam już pozostaje; krążąc wokół traumatycznej Rzeczy pozwala przeświecać pustce, z którą w ten sposób nawiązuje intymną więź3. W posłowiu do wydanej właśnie przez Biuro Literackie książki zawierającej dwa teksty Blanchota (Tomasz Mroczny i Szaleństwo dnia) Anna Wasilewska pisze, że dla tego autora „przestrzeń literacka jest (…) tożsama z przestrzenią śmierci„4.
Oto ilustracja: w czasie drugiej wojny światowej Blanchot należał do ruchu oporu, wiadomo, że w roku 1944 o mało nie został rozstrzelany pod ścianą rodzinnego domu. Doświadczenie to, przedstawione w formie literackiej fikcji, stało się potem tematem krótkiej prozy zatytułowanej „L’instant de ma mort” (1994)5. Bohater tego opowiadania, zaskoczony przez oddział niemieckich żołnierzy, staje przed plutonem egzekucyjnym. Decyzja o jego śmierci zapadła, znalazł się więc, podobnie jak lacanowska Antygona, pomiędzy dwoma zgonami. I właśnie wtedy poczuł „niezwykłą lekkość”. Był martwy, a zatem – nieśmiertelny. W tym dziwnym momencie został niespodziewanie uratowany przez wojsko rosyjskie. Nie doszło do rozstrzelania, jednak bohater już na zawsze pozostał mieszkańcem aporii, tej jaśniejącej pustki, która jest jedyną dostępną podmiotowi formą życia (śmierci). W „Demeure„6, podążając tropem blanchotowskiej aporii, Jacques Derrida odnotował, że tytułowe słowo „L’instant” oznacza zarówno moment (co sugeruje unikalność), jak i przykład, egzemplum (co z kolei konotuje konieczność powtórzenia). Tytuł prozy Blanchota oznaczałby zatem zarazem „Moment mojej śmierci” jak i „Przykład mojej śmierci”. Te dwie z pozoru sprzeczne ze sobą jakości – unikatowość i powtarzalność – łączą się w procesie wytwarzania znaczeń. Wiecznie powracając do momentu traumy (znikanie bycia), język z konieczności reprodukuje ją, w nieskończoność powielając pustkę, która tkwi, jak drzazga, u samych źródeł sensu. Opowieść Blanchota jest wszak świadectwem, które opowiada o czymś, co nigdy się nie wydarzyło (egzekucja), o czym można zaświadczyć tylko pod warunkiem, że się tego nie doświadczyło. Podobnie słowo przechowuje pustkę: w ujęciu Blanchota to nieobecność jest źródłowa, a jeśli cokolwiek się pojawia, to tylko w formie chwilowego zakłócenia pustki.
Pisanie Blanchota jest więc kompulsywnym powracaniem do nocy, która jest prawdziwym obliczem każdego dnia. Rozproszony podmiot jego prozy ogniskuje się wokół skrawka ciemności, która zarazem fascynuje i przeraża, bo tylko tam pojawia się życie, na ten krótki moment, którego potrzebuje, aby zostać unicestwione. Oto fragment powieści Tomasz Mroczny:
Trudno uwierzyć, że uczynił te kilka kroków. Bez wątpienia jego ruch był raczej pozorny niż rzeczywisty, ponieważ to nowe miejsce niczym nie różniło się od poprzedniego, napotykał w nim te same trudności, i było to w pewnej mierze to samo miejsce, z którego się oddalał, gnany trwogą, że się oddala. W owej chwili Tomasz popełnił nieostrożność i rozejrzał się dookoła. Noc była jeszcze czarniejsza i bardziej posępna, niż mógł oczekiwać. Mrok pochłaniał wszystko, nie było nadziei na przeniknięcie cieni, ale stwarzało to wręcz porażające poczucie więzi z ich rzeczywistym wymiarem. Spostrzegł przede wszystkim, że może jeszcze posługiwać się własnym ciałem, zwłaszcza oczami; nie żeby coś ujrzał, ale wpatrując się tak długo, nawiązał kontakt z bryłą nocy, którą mgliście postrzegał jako z nim tożsamą i w niej się zanurzał7.
Noc jest w nas.
Urodzona w Warszawie. Prozaiczka, poetka, tłumaczka. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, teorii literatury i ekokrytyki. Nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek za najlepszy debiut (2002). Laureatka austriackiej nagrody Huberta Burdy (2005). Członkini ASLE (Association for the Study of Literature and the Environment). Mieszka w Warszawie.
Zapis całego spotkania autorskiego z Julią Fiedorczuk i Andrzejem Sosnowskim podczas festiwalu Port Wrocław 2012
Więcej
Spotkanie z udziałem Hiromi Itō i Julii Fiedorczuk w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis rozmowy z udziałem Julii Fiedorczuk, Jolanty Kowalskiej, Kuby Mikurdy, Marcina Sendeckiego, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis całego spotkania z udziałem Julii Fiedorczuk, Jacka Gutorowa i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Odpowiedzi Julii Fiedorczuk na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Fiedorczuk, Łukasza Jarosza, Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk i Anny Podczaszy podczas Portu Legnica 2000.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
Więcej
Rozmowa Julii Fiedorczuk z Julią Hartwig, towarzysząca ukazaniu się książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
Więcej
8 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Szkic Julii Fiedorczuk poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
7 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
6 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
5 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
4 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
3 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
2 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
1 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z tomu Planeta rzeczy zagubionych (2006). Fragment spotkania „Kochankowie na otwartym morzu” z festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Wiersz z tomu Planeta rzeczy zagubionych (2006). Fragment spotkania „Kochankowie na otwartym morzu” z festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do wiersza „Fort-Da” z książki tuż-tuż.
Więcej
Fragment posłowia Julii Fiedorczuk do książki Język przyszłości Laurie Anderson, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury (Riding) Jackson, wydanych nakładem Biura Literackiego 11 stycznia 2012 roku.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Nigdy samotniej i inne wiersze Gottfrieda Benna.
Więcej
Autorski komenatrz Julii Fedorczuk do książki Biała Ofelia, wydanej nakładem Biura Literackiego 14 kwietnia 2011 roku.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książki Poranek Marii i inne opowiadania.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
Więcej
Esej Julii Fiedorczuk towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głosy Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Mateusza Kotwicy, Marty Kucharskiej i Marcina Sierszyńskiego w debacie „Dożynki 2008”.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Autokomentarz Julii Fiedorczuk do książki Tlen.
Więcej
Esej Julii Fiedorczuk o wierszach Williama Carlosa Williamsa.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Komentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk, Joanny Wajs, Krzysztofa Siwczyka.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
Więcej
Komentarz Julii Fiedorczuk do książki Listopad nad Narwią, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Komentarze Kuby Mikurdy, Karola Maliszewskiego, Julii Fiedorczuk, Jakuba Winarskiego i Darka Pado.
Więcej
Rozmowa Kuby Mikurdy z Julią Fiedorczuk.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książki Listopad nad Narwią.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk do wierszy z książki Bio, która ukazała się nakładem Biurza Literackiego.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Nagrody literackie”.
Więcej
Fragment pochodzi z książki Tomasz Mroczny Szaleństwo dnia. Klip zrealizowany w ramach konkursu „Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
Więcej
Esej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Tomasz Mroczny Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota.
Więcej
Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota.
Więcej
Recenzja Michała Mazura z książki Biała Ofelia Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Marcina Jurzysty z książki tuż-tuż Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Moniki Glosowitz z książki Białą Ofelia Julii Feidorczuk, która ukazała się 1 grudnia 2011 roku na łamach portalu artPapier.
Więcej
Recenzja Marty Cuber z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Anny Wajner z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej
Recenzja Justyny Sobolewskiej z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Radosława Kobierskiego z książki Listopad nad Narwią Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Grzegorza Czemiela z książki Tlen Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Tlen Julii Fiedroczuk.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży i Bartłomieja Majzla.
Więcej
Recenzja Grzegorza Tomickiego z książki Listopad nad Narwią Julii Fiedorczuk. .
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Bio Julii Fiedorczuk.
Więcej