wywiady / O PISANIU

Nie opowiadam już historyjek

Adam Wiedemann

Marta Podgórnik

Klasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję...

Adam Wiedemann: Droga Martuniu, w zasadzie jedziemy na jednym wózku, debiutowaliśmy prawie równocześnie, bywaliśmy na tych samych imprezach poetyckich, etc., Ty wszakże swoją literacko-środowiskową inicjację przeżyłaś w bardzo młodym wieku, ja wręcz przeciwnie – odbyłem ją ze sporym opóźnieniem. Dla mnie ostatnie pięciolecie było okresem gwałtownych przewartościowań, utraty różnych całkiem nieźle ugruntowanych złudzeń, i teraz nie ma już we mnie prawie nic z tego, co pozwoliło mi napisać trzy pierwsze książki. Ciekaw jestem, jak to wygląda z Twojej perspektywy, czy zostało Ci jeszcze coś z „epoki przedliterackiej”, jakieś przyzwyczajenia, przyjaźnie, poglądy? Czy zdarza Ci się za tymi czasami tęsknić?

Marta Podgórnik: Dość dramatycznie stawiasz sprawę. Owa inicjacja literacko-środowiskowa, o której wspominasz, faktycznie miała w moim wypadku miejsce wcześnie, z perspektywy paru lat mogę nawet powiedzieć, że zbyt wcześnie, ale nie sądzę, aby miało to jakieś szczególne znaczenie. Rozczarowania? Owszem, generalnie jedno ogromne rozczarowanie. W ogóle życie to przecież pasmo rozczarowań, z tym, że są zwykłe rozczarowania – ludźmi, światem, oraz te bardziej przykre – sobą. Jeśli chodzi o literacko-środowiskowy aspekt życia, takich zwykłych rozczarowań spotkało mnie mnóstwo, co należy złożyć na karb naiwności, z jaką wkraczałam w dorosłość. Dzisiaj jestem zadowolona z tego, że naprawdę bardzo trudno mnie zaskoczyć in minus. Bytowanie w środowisku młodoliterackim to cenne doświadczenie, czasem przypominające szkołę przetrwania, bo przede wszystkim trzeba się nauczyć czytać między wierszami i odróżniać ziarna od plew, a to wymaga długiego grzebania się w plewach. Na szczęście wyleczyłam się już całkowicie z uprzejmości i ufności. Nic nie sprawia mi takiej przyjemności, jak świadomość, że jestem uważana za niesympatyczną osobę. Wszystkie przykrości, jakie spotkały mnie ze strony branży wynikły z moich dobrych chęci. Gorzej, że tę uzasadnioną w środowisku, że tak powiem zawodowym, nieufność przekładam na życie prywatne, choć nie wydaje mi się, żebym na tym źle wychodziła.

Twój debiut był rzeczą zaskakującą – pojawiłaś się jako osoba doskonale obznajomiona ze wszystkimi poetyckimi „sztuczkami”, swobodnie władająca tym całym zasobem środków, którymi Twoi starsi koledzy po piórze dopiero uczyli się posługiwać (jakkolwiek sami je wprzód wytworzyli). Skąd wzięła się ta wczesna dojrzałość, byłaś tak pracowita, czy też spadło Ci to z nieba? A może trafiłaś na odpowiednich mistrzów? Jak w ogóle oceniasz swoje terminowanie w „śląskiej szkole poezji życia”?

Łatwość, z jaką przyswoiłam sobie podstawowe metody poezjowania, obowiązujące podówczas w barbarzyńsko zorientowanej młodej poezji, wynikała z niczego innego jak z prostoty, by nie rzec banalności owych metod. Mnie wtedy (teraz zresztą nadal) w poezji interesowała treść, dla której szukałam formy jak najwygodniejszej, i taką formą okazało się pisanie w stylu śląskim (chciałabym wierzyć, że jednak trochę zmodyfikowanym). Nie trzeba być wyjątkowo pojętnym, by pisać znośne wiersze w oparciu o lekturę dokonań kilku kolegów plus własne wyobrażenie o giętkości mowy. Jeśli coś spadało mi z nieba, to łatwość uczenia się, asymilacji i adaptacji na swoje potrzeby. Bądźmy szczerzy – zrobienie czegoś nowego z formalnego punktu widzenia jest grubo przed nami wszystkimi i raczej poza moim zasięgiem. Wciąż szukam form, które przede wszystkim nie sankcjonują treści. Ideałem byłoby dla mnie znalezienie formy przeźroczystej – na razie zadowalam się darowaną sobie dowolnością wiersza. Terminować natomiast można u mistrzów, nie u kolegów. Stoję i zawsze stałam na własnych nogach.

Próby negocjacji to – co tu dużo mówić – strasznie posępna i przygnębiająca książka. W Twoich nowych wierszach dostrzegam wszakże całkiem nowe tendencje: z jednej strony prześmiewcza ironia, z drugiej – melancholijna zaduma i – strach powiedzieć – sentymentalizm. Czyżby ta dramatyczna wizja świata sprzed kilku lat już przestała Cię przekonywać?

Wręcz przeciwnie… A to, co mówisz o Próbach negocjacji, to wrażenie właściwe lekturze większości wczesnych debiutów. Rzadko zaczynamy pisać wiersze z miłości do świata. Pisząc tę książkę miałam naście lat i jak każdy normalny człowiek w tym wieku byłam zbuntowana i zdezorientowana nadchodzącą dorosłością. Swoją wizję świata oparłam na poszlakach, sygnałach, których nie potrafiłam zinterpretować. Teraz widzę bardziej całościowo i rzeczy tracą jednowymiarowość – coś, co się przydarza, nie jest już po prostu straszne, jest też śmieszne czy banalne. Nie opowiadam już historyjek (żegnaj „śląska szkoło”), staram się powiększać wierszem takie fragmenty obrazu, które, jeśli nie przejdą niezauważone, narzucają zupełnie inny odbiór, szukam owego diabła w szczegółach, no wiesz, ubarwienia tej pliszki… W pierwszej książce czuje się agresję, będącą reakcją na strach, który jest głównym jej bohaterem. Strach, bo coś wydarza się po raz pierwszy i nie wiadomo, co będzie dalej, bo zawsze jest to samo, nie ma sensu wierzgać. Nie muszę już wykrzykiwać wierszem tego, co oczywiste. Sama rzeczywistość natomiast jest nieskończenie prosta, wszystko tkwi w oku patrzącego.

Podczas jednego z wieczorów autorskich (bodaj w Warszawie) stwierdziłaś, że za wartościową uważasz tylko taką poezję, która Cię wzrusza. Czy mogłabyś się z tej wypowiedzi wytłumaczyć? Na czym polega ta siła wzruszająca?, czy można ją czymkolwiek mierzyć?

Może tak – nie znoszę wierszy pustych, tzn. obliczonych na wywołanie efektu. Najwyższą wartością w literaturze jest dla mnie autentyczność. Czym to mierzyć? Ja bardzo poważnie podchodzę do lektury wierszy, niezależnie czyjego są autorstwa, no i biorę powiedzmy numer takiego Studium, czytam wiersz młodego poety, który bardzo dobrze brzmi, bo jest rytmiczny, są obce wyrazy pięknie brzmiące, jest wyrazista puenta, tylko, jeżeli próbujesz go przeczytać naprawdę to tam nic nie ma, żadnego sensu. Rozbierasz go, rozbierasz, i zostajesz z pustką w rękach. Podobnie wierszyki bardzo błyskotliwe – masz ostry jak brzytwa czterowers, żonglerkę słowną, wygibasy pierwszej klasy, wszelkie cechy majstersztyku – ale starczy tę perłę potrzeć paznokciem i odpryska farbka. Niechże sobie wiersz będzie niedoskonały, mamy całe życie na naukę warsztatu, ale niech będzie o czymś. Napisany z potrzeby serca, a nie z potrzeby druku. Przerażający jest odsetek wierszy, w których nic nie ma poza kombinacją ładnych słów. Wierszy pseudohermetycznych, gdzie sam autor nie wie, o co chodzi, albo klasycystycznych bibelotów z dmuchanego szkła. Niestety konwencja, w jakiej się teraz pisze, pozwala na hochsztaplerkę, bo w końcu nie udowodnisz autorowi, że pisał byle co, skoro on się uprze, że to jest właśnie hermetyzm, a ty nic nie zrozumiałeś.

Mam wrażenie, że ostatnio wszyscy klasyczniejemy, przestajemy się przeciw czemukolwiek buntować. Czy mogłabyś powiedzieć, co w kulturze współczesnej budzi Twój gorący protest? Czym czujesz się zagrożona?, a co Cię najzwyczajniej drażni?, oburza?

Klasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję. Jeśli idzie o kulturę, co mnie drażni? Sezonowe mody, powierzchowność i niekompetencja tych, którzy je kreują, komercjalizacja przeprowadzana tak, że zamiast kulturę promować ośmiesza się ją do reszty, nieudolność mediów, obojętność, krytycy ogłaszający eseje o grafomanach. Ale to są rzeczy naturalne, sami do tego doprowadziliśmy i nic już z tym nie zrobimy. Jeśli chodzi o samą sztukę, no dobra, kulturę – o tendencje, to nie jestem zachwycona tym, co się teraz wyprawia w muzyce czy w kinie, ale jak mówię – jest to naturalna konsekwencja zapotrzebowania społecznego, które z czegoś przecież wynikło. Być może z indolencji samej kultury? Warto tak na to spojrzeć, zamiast biadać, ze zdejmują z anteny programy literackie. Zdejmują, bo nikt ich nie ogląda. Tylko czy to ma cokolwiek wspólnego z tym, co robimy?

Czy w odniesieniu do najnowszych zjawisk literackich (i ogólnie: artystycznych) można jeszcze stosować kategorie intymności i przyzwoitości? Czy byłabyś w stanie określić ich granice?

O przyzwoitości można mówić w odniesieniu do osób przyzwoitych i takie osoby, takie zjawiska istnieją. Nie bardzo rozumiem, o co Ci chodzi w tym pytaniu. Czy uważam za słuszne publiczne obnażanie się, piramidy z wypchanych z wypchanych zwierzątek czy programy typu „Big Brother”? Nie, nie uważam tego za słuszne, ale ani nie jestem cenzorem ani krytykiem sztuki, żeby ustalać granice słuszności. Ja sądzę, że przeciętnie inteligentny odbiorca sam jest w stanie ocenić, gdzie kończy się sztuka, a zaczyna jarmark. A jeśli ktoś lubi jarmark, to jego sprawa. Może ujmę to tak – są pewne zjawiska, które pretendują do rangi sztuki, choć w rzeczywistości są, czym są – sensacją, ciekawą co najwyżej dla doktoranta socjologii. A skoro sztuką nie są, to nie ma powodu martwić się o kondycję przyzwoitości w sztuce.

Jesteś jedną z najmłodszych reprezentantek poetyckiego pokolenia lat siedemdziesiątych. Jak sobie wyobrażasz twórczość generacji urodzonej w następnej dekadzie? Czego od nich oczekujesz?

Niewiele mogą zrobić. Urodzeni w latach siedemdziesiątych kontynuują to, co zaczęli urodzeni w sześćdziesiątych, dlaczego więc nagle ktoś ledwie parę lat młodszy miałby wszczynać rewolucję? Niestety póki co musimy jeszcze trochę pomęczyć o’haryzm, idiom potoczności, klasycyzm, ponowoczesność, i co tam jeszcze mamy. Nie są możliwe w literaturze pokoleniowe zmiany warty co dziesięć lat. Nam, urodzonym w siedemdziesiątych przypadła pośledniejsza nieco względem formacji „bruLionu” rola kontynuatorów, w najlepszym razie kontestatorów czegoś, co już się dokonało. Podobnie nastoletni dziś poeci będą się męczyć z bagażem waszym powiększonym o nasz. Nie wyobrażam sobie, żeby mieli dokonać jako formacja pokoleniowa czegoś niezwykłego. Niczego zresztą nie muszę sobie wyobrażać. Czytam wiersze urodzonych w latach osiemdziesiątych w prasie literackiej. Są jeszcze gorsze od naszych.

O AUTORACH

Adam Wiedemann
Adam Wiedemann

Poeta, prozaik, eseista, tłumacz. Publikował m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Kresach”, „Nowym Wieku”, „Czasie Kultury”. Był stałym felietonistą w „Res Publice Nowej” i „Przekroju”. W 2008 r. otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia. Laureat Nagrody im. Kościelskich (1999), trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Mieszka w Warszawie.

autorzy_leksykon_300x300_Podgornik
Marta Podgórnik

Urodzona w 1979 roku. Poetka, krytyk literacki, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996). Za tom Paradiso (2000) nominowana do Paszportu Polityki. W 2012 roku otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia za książkę Rezydencja surykatek, którą nominowano także do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius, Nagrody im. K.I. Gałczyńskiego "Orfeusz" oraz Nagrody Literackiej "Gryfia". Ostatnio opublikowała książkę Zawsze, która znalazła się w finale Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Autorka mieszka w Gliwicach.

powiązania

01_WYWIADY__Marta Podgornik__Mordercze rozmowy__FINAL

Mordercze rozmowy

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Marta Podgórnik

Rozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta Podgórnik__Henry Lee

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
17_DŹWIĘKI__Darek Foks, Marta Podgórnik__Sonet drogi i Paradiso

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Tadeusz RÓŻEWICZ__Dyskusja O Kup kota w worku

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Bartosz Sadulski Karol Pęcherz Marta Podgórnik Przemysław Witkowski

Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Koncept longplej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Chciałbym żebyś miał ślad

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta PODGÓRNIK__Poezja z nagrodami Rezydencja surykatek

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ
19_DZWIEKI__Marta PODGÓRNIK__Laudacja na Wybrzeżu

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__Przemysław OWCZAREK, Marta PODGÓRNIK, Robert RYBICKI, Piotr MATYWIECKI, Marta KORONKIEWICZ__Literatura na wysypisku kultury

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / Stacja Literatura Marta Koronkiewicz Marta Podgórnik Piotr Matywiecki Przemysław Owczarek Robert Rybicki

Spotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Stan czuwania

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marta PODGÓRNIK__Wszystko dla ludzi

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Abc_ABC

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Piotr Czerski

Rozmowa Piotra Czerskiego z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Abc_ABC

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI__Środek

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
Podgornik__Fotorelacja__Festiwal__2006-04-08__02

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zarejestrowany podczas spotkania „Drobiazgowa eksplozja” na festiwalu Port Wrocław 2006.

WIĘCEJ
RECENZJE_kiraga

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
RECENZJE_bilinski

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Dyskusja_Poeci_a_ikonosfera

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / Z Fortu do Portu Adam Wiedemann Andrzej Sosnowski Bohdan Zadura Krzysztof Siwczyk Marcin Świetlicki

Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Adam Wiedemann i Bohdan Zadura spierają się o ikonosferę współczesności. Port Legnica 2002.

WIĘCEJ
WYWIADY_Krynicki

Gdybym to ja wiedział…

wywiady / O KSIĄŻCE Adam Wiedemann Marcin Baran Ryszard Krynicki

Rozmowa Marcina Barana i Adama Wiedemanna z Ryszardem Krynickim.

WIĘCEJ
WYWIADY_pawlikowska

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Paweł Konnak

Rozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_pawlikowska_komentarz

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

WIĘCEJ
RECENZJE_jozwik_powtarzam

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Filtry_i_zima

Filtry i Zima w małym mieście na granicy

nagrania / Między wierszami Adam Wiedemann Zbigniew Machej

O książkach Zbigniewa Macheja i Adama Wiedemanna rozmawiają Marta Podgórnik, Krzysztof Siwczyk, Tomasz Majeran i Andrzej Franaszek.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Dyskusja_Co_to_jest_barbarzynstwo

Dyskusja „Co to jest barbarzyństwo w poezji?”

nagrania / Między wierszami Adam Wiedemann Bohdan Zadura Darek Foks Tadeusz Pióro

Mityczne pytanie o klasycystów i barbarzyńców zadane Darkowi Foksowi, Tadeuszowi Piórze, Adamowi Wiedemannowi i Bohdanowi Zadurze.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Zenujacy_klasycyzm

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.

WIĘCEJ
nagrania_Odsiecz_1

Odsiecz

nagrania / Z Fortu do Portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_Polow

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

wywiady / O KSIĄŻCE Adrian Tujek Bartosz Popadiak Dariusz Sośnicki Grzegorz Marcinkowski Justyna Charkiewicz Kacper Adamus Marta Podgórnik Michał Domagalski Paweł Kobylewski Sylwia Rząca

Rozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Cztery-razy-Szychowiak

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Anna Kałuża Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik Roman Honet

Komentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rozmowa-z-laureatami-10-edycji-Połowu

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / O KSIĄŻCE Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Laureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Orkiestra

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wykonaniu Marty Podgórnik, zarejestrowany podczas spotkania „Tramwaj” na festiwalu Port Wrocław 2007.

WIĘCEJ
DEBATY_Magdalena_Wolowicz_Dwie-dziecinady

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Marty Podgórnik towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza „[Nino, niech będzie Rota]” z książki Zawsze, która ukazała się 2 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
Miedzy_wierszami__Miedzy_ksiazkami__Poeci__Ryszard_Krynicki_czesc_3

Gdybym to ja wiedział…

wywiady / O PISANIU Adam Wiedemann Marcin Baran Ryszard Krynicki

Rozmowa Marcina Barana i Adama Wiedemanna z Ryszardem Krynickim, towarzysząca premierze jego książki Gdybym wiedział wydanej nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

"Prywatne perpetuum mobile". O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Nic-o-mnie-nie-wiesz

Swoimi słowami

wywiady / O PISANIU Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Rozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Podgornik_Honet

Połów

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik Roman Honet

Redaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Polow-2011

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Legendarny-autobus

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwiku, co też Pan narobił, wsiadając kiedyś w ten legendarny autobus ze swoimi podopiecznymi! Wielu z nich już nigdy nie patrzyło na życie prozą.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
RECENZJE_Wszystkie_Radiostacje

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czytam te teksty z rzadko odczuwaną satysfakcją – oto zrealizowany konsekwentnie projekt. W przypadku debiutu – rzecz co najmniej wyjątkowa. Tak iść za językiem, który wydaje się zimny i pozbawiony głębi, jak audycje z ruskiej radiostacji…

WIĘCEJ
RECENZJE_Atrapizm

To nie jest kółko literackie

wywiady / O PISANIU Marcin Bies Marta Podgórnik

Rozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.

WIĘCEJ
36_Wokół_Kup_kota_w_worku_(work in progress)_grafika_deabty

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Bartosz Sadulski Karol Pęcherz Marta Podgórnik Przemysław Witkowski

Debata „Wokół ‚Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Panna Dalloway opuściła kilka przyjęć, jak wiadomo, by w zaciszu swego koszmarnego pokoiku nad sklepikiem z narzędziami ćwiczyć kroczki, geściki i pózki. Gramofon wibrował boską Ellą, a panieńską pakamerę wypełniał blask rykoszetu…

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Opium

wiersz dla maćka meleckiego; huczne ostatki; groński cytuje marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Najtrudniej wyobrazić sobie różne możliwe kombinacje sygnałów wejściowych i wyjściowych dla różnych elementów logicznych.

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik_3

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięknie piszesz, „opowiada pewien zbiór historii”. Jest układem otwartym. Układy sprzedawane jako zamknięte, zaprojektowane jako samowystarczalne, nie mają racji bytu w rozumianej przeze mnie literaturze; to lipa.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomyślałam, że skoro siódemka to szczęśliwa liczba, a Rademenes był naprawdę mądrym kotem, w przededniu świąt wielkiej nocy, przedwiośniem, wypowiem życzenia w formie okolicznościowych anegdotek…

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyżby więc moje życie nabrało rozpędu? Och nie, nic z tych rzeczy, może jedynie staję się, nareszcie, nieco bardziej uważna? Refleksyjna zgoła?

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik

Wojaczka czytałam bez namiętności…

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik

Hołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo…

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Dlugi-maj

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komentarze Marty Podgórnik do wierszy „Opole w wodzie”, „wkrótce w polsacie”, „[nieprawda, że mi już na niczym nie zależy]” i „[prawda, że mi już na niczym nie zależy]” z książki Długi maj, wydanej nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x-y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Opium

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeżeli będą Państwo kiedyś w Gliwicach, zapraszam do baru Zielona Gęś na Raciborskiej.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Marta-Podgornik_Zenujacy-klasycyzm

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.

WIĘCEJ
RECENZJE_podgornik

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moniki Glosowitz o poezji Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recenzja Marka Olszewskiego z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recenzja Michała Siedleckiego z książki Marty Podgórnik Zawsze, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym Projektor.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Zawsze

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Piec-opakowan

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komentarze Piotra Śliwińskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Karola Maliszewskiego, Mariusza Grzebalskiego, Igora Stokfiszewskiego, Joanny Orskiej, Anna Myślak.

WIĘCEJ