wywiady / O KSIĄŻCE

Lunch z Benem i Dżej Lo

Joanna Mueller

Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

Fiedorczukt__Okladka_2011_Rezydencja_surykatek Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Joanna Mueller: Pamiętam, jak po wydaniu Pięciu opakowań, w które „upakowałaś” piętnaście lat swego pisania (zdaje się, że to było na naszym wspólnym spotkaniu autorskim w Rybniku), mówiłaś, że te wiersze zebrane to dla Ciebie zamknięcie jakiegoś etapu – i wręcz sugerowałaś, że chyba już wierszy pisać nie będziesz, że przerzucisz się na prozę. Nie bardzo wtedy wierzyłam w to Twoje niepisanie wierszy, ale z drugiej strony kazałaś czytelnikom trochę czekać na nowy tom – Rezydencję surykatek. Powiedz, czy było trudno wystartować z nową książką po „wierszach zebranych”? Czy to dla Ciebie jakby nowy debiut, czy po prostu kolejny tomik poetycki, spontaniczny ciąg dalszy?

Marta Podgórnik: Każda książka jest zamknięciem i początkiem. Jak w życiu, coś się musi skończyć, żeby coś mogło się zacząć. Przyszło mi do głowy coś zabawnego – jeśliby przyjąć, jak chcą niektórzy recenzenci – zwolennicy autorskiego ewolucjonizmu (śmiech) – że Próby negocjacji to książka inicjacyjna, Paradiso – o miłości, Długi maj o śmierci, a Dwa do jeden o literaturze, to rzeczywiście, dalej na południe może już następować jedynie proza (śmiech). Nie czuję się „już-nie-poetką-jeszcze-nie-prozaiczką”, jeśli o to pytasz. Być może, dzięki szerszej formule, bardziej sobą.

Pytam o ten „nowy początek” także dlatego, że poprzedni tomik – Dwa do jeden – był według mnie zupełnie inny niż Twoje wcześniejsze książki. On był pisany „na odlew”, „na wkurwie”, ale ta wściekłość, napędzająca także wcześniejsze tomy, w Dwa do jeden została wycelowana bardziej w życie literackie niż w życie „jako takie”. To było takie Podgórnikowe „J’Accuse…!” uderzające w mechanizmy wydawnicze, w kliki literackie, a nawet w konkretnych twórców. Swoimi „coverami doigrywań” demaskowałaś wszechogarniający fałsz, który skaził język poetycki. Pisałaś: „To nie jest Poezja, nieprawdaż? A właśnie toście skurwysyny uczynili / z tą dziedziną!”. Swoimi straceńczo postmodernistycznymi wierszami dochodziłaś do ściany, do muru niezrozumiałości, o który rozbijał się czytelniczy odbiór. Podziwiałam Cię za to mocne obnażenie i oskarżenie, ale zastanawiałam się, czy po takim świadectwie rozczarowania literaturą w ogóle można dalej pisać. I oto pojawia się Rezydencja surykatek – czy to znaczy, że na powrót uwierzyłaś w poezję, a literatura nie jest już tylko „festiwalem niespełnień”?

Trudno mi zgodzić się, by kontestacja sytuacji literackiej czy też okołoliterackiej stanowiła dominantę Dwa do jeden i na pewno nie dałam tam świadectwa rozczarowania literaturą jako taką. Niespełnienie, owszem, ale przecież w kontekście festiwalu (śmiech).

Zadajesz najtrudniejsze pytania. Te, na które się czeka, bez wielkiej nadziei, że padną, i te, których najbardziej się boimy. Karol Maliszewski kiedyś powiedział (napisał) o mnie chyba najmilsze zdanie, jakiego się ze strony krytyka doczekałam: „Podgórnik jeszcze wierzy w wiersz”. W wiersz nie przestałam zatem wierzyć nigdy, choć wiara ta, jak każda, wystawiana bywa na niesympatyczne próby. Z wiarą jest chyba zawsze tak, że zakłada pewien element droczenia się z jej przedmiotem? Ale przecież nie sposób byłoby poddawać w wątpliwość czegoś, w co się nie wierzy, nieprawdaż?

Podrążę jeszcze temat. Twoje ironiczne, demaskujące ostrze zwraca się nie tylko przeciwko różnym gierkom podjazdowym w świecie literackim, ale w ogóle przeciwko trybikom szeroko pojętej kultury. W Rezydencji surykatek mamy na przykład kpinę z angelusowych rautów, slajdy z literackiego „festiwalu niespełnień”, wreszcie utrzymaną w stylistyce plotkarskich serwisów historię „bena afleka” i „dżej lo”. Powiedz, czy nie szkoda Ci siebie na takie odsłanianie bielizn i mielizn popkultury?

Prędzej zjem lunch z benem i dżej lo niż niektórzy koledzy z Audenem, Horacym czy Larkinem, raz z przyczyn obiektywnych (ben i dżej żyją, więc teoretycznie…), dwa – bliższa ciału koszula, czyli w moim wypadku popkultura, która mnie fascynuje i przeraża i w której przyszło mi się poruszać. Nigdy nie udawałam, że mieszkam w katedrze; nie, żeby to był przytyk do niektórych kolegów i koleżanek po piórze… Ale śmieszą mnie niepomiernie akademickie pozy w kontekście całkiem popkulturowych działań promocyjnych; chyba to o tym jest ten wiersz.

W swojej nowej książce nagromadziłaś sporo świadomego kiczu. Znajdujemy tam szmirowate motywy, „latynoskie odcinki”, łzawe „prawdziwe historie” i „tym podobne ciulstwa”, stylistyka niektórych utworów też jest mocno kampowa. Sięgasz po rymowanki (jak ta o śwince morskiej albo wiersz „Zawsze”), wyzyskujesz dla siebie gatunek piosenki („Chelsea Hotel No. 5” czy „Ragazza”). Zdaję sobie sprawę, że ta cała zgrywa jest podszyta postmodernistyczną powagą, ale i tak zapytam – po co Ci te kampowe mrugnięcia do czytelnika?

Cała ta „kampowość”, mam wrażenie, że dostaję ją w promocji (jesteś już drugą, po Joasi Orskiej, krytyczką, która o to zagaduje). A ja chyba do końca nie wiem, co to właściwie znaczy. Rymowankę o śwince morskiej pożyczyłam z Księgi nonsensu, kultowej w moim domu rodzinnym książki, która niestety gdzieś mi zaginęła. Pozwól więc, że w ramach rozmowy o owej legendarnej (śmiech) „kampowości” wszystkich i wszystkiego zacytuję jeden z moich ulubionych tekstów teoretycznoliterackich, Obronę nonsensu G. K. Chestertona: „Nic prawdziwie artystycznego nie powstało nigdy z czystego artyzmu – tak jak nic rozsądnego nigdy nie powstało z czystego rozsądku… Każda dobra literatura zawsze jest alegoryczna, to znaczy przedstawia jakiś pogląd na świat w sposób alegoryczny. (…) Świat nie może być tylko tragiczny, romantyczny czy religijny – musi być również nonsensowny. (…) I wszystko w istocie ma ten ‚inny powód’, tę swoją drugą stronę jak księżyc – patron nonsensu”.

Zaczepiam Cię o kwestie kampu i demaskowania głupot popkultury dlatego, że w mojej opinii takie znajdowanie we własnej poezji miejsca na „rażącą doraźność” jest dosyć ryzykowne – trzeba mieć do tego dużo odwagi, a i tak na koniec nie wiadomo, czy się opłaciło (bo nie zawsze się opłaca – vide: powszechna „jaśkapelizacja” młodej poezji). Czy Ty też odczuwasz swoje ironizujące działanie jako podejmowanie ryzyka? A może szerzej – czym dla Ciebie jest ryzyko w poezji, na co byś się w pisaniu nie odważyła?

Nie odważyłabym się na kłamstwo uszyte dla potrzeb. Nie umiałabym udawać, że mój stan ducha nie jest akurat operetkowy. Jeśli przywołasz tu „dawanie świadectwa”, prawdopodobnie pójdę poprawić makijaż (tak eleganckie panie nazywają wizyty nad muszlą klozetową). Ja chyba inaczej pojmuję odwagę i opłacalność owej niż przywołany przez Ciebie reprezentant dmuchanej ofensywy roczników osiemdziesiątych. Większość swoich posunięć ufundowanych na „odwadze”, definiowanej jako „ryzyko” czy „sprzeciw”, dziś nazwałabym czystą głupotą. No, ale poezja jest już taką „dziwną świnką” (śmiech).

W wywiadach z Tobą z różnych lat powtarza się – jak wyznanie poetyckiej wiary – zdanie o tym, że w sztuce najważniejsze jest wzruszenie. Postanowiłam zatem zapytać o nie jeszcze raz – czy straceńczy postmodernizm z tomu Dwa do jeden nie zniweczył wzruszenia, a kombinatoryka takich wierszy jak „Gramatyka Księżycowa” czy „Twarde Okładki, Miękki Podołek” nie zgniotła go w swych żelaznych trybach?

Powtórzę to nawet zbudzona nad ranem alarmem przeciwpożarowym, w łóżku hotelowym, w Łomży, Kutnie lub Płocku. Najważniejsze jest wzruszenie. Ten nienazywalny moment, gdy czytelnik/słuchacz/widz przez krótką chwilę czuje to, co Ty, i nagle wiesz, że jednak możesz być przetłumaczalny; nie umiesz tego zrobić podczas śniadania, porannej rozmowy, nie nadajesz się na lancze, brancze, bankiety, panele, dyskusje, dekoracje medalami, koncerty mało odkrywczych wykonań Chopina, nawet w łóżku nie bardzo potrafisz być szczery, ale kilka linijek zwartego tekstu ratuje Twoją reputację. No i wątłą więź ze światem (śmiech).

Sampel, mix, cover – to gatunki, po które sięgasz ostatnio coraz częściej. Czy podobnie jak „koledzy po Piórze” – Sosnowski, Sendecki, Foks – czerpiesz czystą radochę ze schadzek z Wielkim Kompilejtorem?

Nikt chyba nie czerpie czystej radochy, ona ma i swój rewers. No i samych wierszy na niej niby ufundowanych radosnymi bym nie nazwała. No, chyba, że zdefiniujemy „radochę” jako rodzaj masochistycznej radości. Nie upatrywałabym szczególnego znaczenia w doborze formuły, dla mnie nigdy nie determinowała istoty wierszy, tak czytanych, jak pisanych. Pod sukienką czy w ogrodniczkach, pod mundurem czy w kombinezonie – to zawsze to samo ciało. Raz wesołe, raz smutne.

Kiedy w listopadzie prowadziłyśmy razem warsztaty w Biurze Literackim, zainteresowała mnie tablica opozycji, którą zrobiłaś wraz z warsztatowiczami, a mianowicie podział poezji na zrozumiałą i niezrozumiałą. Ciekawi mnie, jak sama zapatrujesz się na to (Miłoszowskie chyba) przeciwstawienie – i gdzie na tej szali umiejscowiłabyś własną twórczość?

Szczerze mówiąc, sama nigdy nie natrafiłam na przykład poezji niezrozumiałej; to chyba zależy, kto i co i na ile potrzebuje zrozumieć, żeby poczuć. Albo inaczej – wystarczy poczuć, żeby rozumieć. A dobre teksty się czuje. Kiepskim nic nie pomoże, że są pisane kawą na ławie czy krwią serdeczną. No, jest jeszcze pseudohermetyzm, vel pseudonimowanie pustki, proceder chętnie uprawiany przez wstępujących (i nie tylko) poetów, polegający na (pół biedy, jeśli intuicyjnej, gorzej, gdy zupełnie przypadkowej) żonglerce toposami i konwencjami uznanymi za pożądane; ale tego typu hochsztaplerkę wprawne oko i ucho natychmiast rozpozna, a czytelnik nazwie właśnie „poezją niezrozumiałą”.

Chcę zapytać Cię o fakty i pakty (autobiograficzne). W wierszu „Randki i wywiady” z Długiego maja pisałaś: „wsunęłam wymięty / dowód osobisty między lowry’ego i joyce’a, niech się wyprasuje”. Czytałam ten wiersz jako kpinę z czytelników, którzy biorą za „okruchy życia” i „prawdziwe historie” o Tobie to, co jest – brzydko mówiąc – z Lowry’ego i Joyce’a wyssane. Tak jakbyś mówiła nam wszystkim, że taki dowód na prawdę o prywatności – taki „łut (łud) prawdy” – to sobie możemy między bajki włożyć. „Podłożę się” więc jak pierwsza naiwna: jak to jest, że z jednej strony wciąż świadomie podrzucasz czytelnikom tropy, które można uznać za autobiograficzne, a z drugiej – uparcie je zacierasz, sugerując, że są sfingowane, „spisane”, wzięte z cudzych wierszy i fabuł?

Trudna kwestia. Może odpowiem ciut wymijająco (śmiech). Nie wierzę w wiersze całkowicie odsercowe, autobiograficzne, pisane krwią, potem i łzami autora, nie ruszają mnie też wystudiowane wydmuszki oparte li tylko na perfekcyjnym opanowaniu rzemiosła, wiedzy, przewrotności języka; te i tamte zdają mi się być ograniczone, podpięte pod z góry założoną przez danego pisarza tezę „czym jest (ma być) poezja”. Ja lubię teksty żywe, czasem złowieszczo wykalkulowane, czasem ckliwe, śmieszne i straszne, momentami nudne, momentami zabierające w podróż rollercoasterem języka; zaskakujące dla samego autora. Pisanie to trochę układanie pasjansa; do rozkładu/układu potrzeba całej talii, nie da się go zrobić z samych serc czy kar. No i te jokery! (śmiech)

W Rezydencji surykatek widzę chęć zawarcia z czytelnikami paktu autobiograficznego, a jednocześnie jakąś obawę przed tym aktem szczerości i autentyzmu. Stawka, o jaką toczy się gra, jest określona już w motcie tomu – cytacie z książki Karola Bunscha o Isadorze Duncan. Padają tam słowa: „Pamiętnik jej, którego szczerość gwarantuje oczywisty brak samokrytycyzmu, jest zarazem baśnią i dokumentem. Szczery był niewątpliwie stosunek autorki do sztuki. O ile jej socjalna rewolucyjność była być może zbyt egzaltowana, o tyle w sztuce swej faktycznie dokonywała rewolucji”. Czy Marta Podgórnik może powiedzieć tak jak kiedyś Bovary o swej Emmie – „Isadora Duncan to ja”? I co to znaczy być Isadorą Duncan poezji?

Nie posądzałam Cię dotąd o brak poczucia humoru (śmiech). I jako poetka nie powinnaś chyba multiplikować tego najbardziej znienawidzonego przez twórców wszelkiej maści stereotypu: podmiot to (poniekąd) ja. Nie ma polskich Isador Duncan ani Wojaczków w spódnicy, ani tym podobnych idiotycznych nałożeń kliszy na realia zbyt może niedopasowane do tego całego kampu, lansu czy jak temu tam na imię.

Isadora Duncan to jedna z kilku postaci kobiecych, które pojawiają się w nowym tomie. Jej towarzyszkami są m.in. Eleonora Duse, Elizabeth Bishop, Emily Dickinson, tajemnicza pani Girard. Ich życiorysy – po części oparte na faktach, a po części zmyślone, „nadpisane”, sfingowane – służą Ci po to, by lepiej narysować samą siebie?

No wiesz, jakoś tak nie uważam „samej siebie” za obiekt do rysowania (jeśli już, to raczej kanwę dla karykatury). Co za w ogóle teoria, że literatura ma być lustereczkiem, które jak wiadomo, mówi przecie, żeśmy (tu wstaw dowolny przymiotnik w stopniu najwyższym) … na świecie. Ale po co, jak spytałby nasz kolega z Mikołowa? Niechże sobie postaci żyją własnym życiem, w rytmie literackim, bez zobowiązań, ciesząc się tym rodzajem tragicznej w swych skutkach wolności, która nam, żywym, rzadko bywa dana.

Wśród kobiet w nowym tomie pojawia się także łączniczka, znana z książki Foksa i Libery. Zapytam przewrotnie – co robi łączniczka w najnowszej polskiej poezji („ma za zadanie przenieść nie wiadomo co, w bezpieczne miejsce”?) i czym się zajmują chłopcy z batalionu?

To opowiadanie dyskontuje i komentuje metodę pisarską, jednocześnie opowiadając bardzo osobistą historię. Tu docieramy do sedna mojej niechęci do rozmowy (o własnych przede wszystkim, ale też o cudzych wierszach). Dlaczego nie możemy rozmawiać o tekstach, książkach, jako o całościach? Czemu zawsze krytyczne oko kierować mamy na formę, formułę, treść, styl, okoliczności, etc.? To opowiadanie o chłopcach mojego życia (śmiech). Tych namacalnych i tych, których czytywałam. A co robi łączniczka? Łączy.

A jeśli mowa o chłopcach… Rozsierdziłaś chyba niejedną feministkę niegdysiejszym stwierdzeniem: „nie napiszę / tych paru dobrych wierszy, bo już je napisali chłopcy”. W „Gorzkich żalach” z genderem i kwestią kobiecą poczynasz sobie jeszcze bezczelniej: „Nie jestem poetką intelektu, ponieważ mam cipkę, a nie chuja; moje / poglądy na sztukę nikogo nie interesują. Nie jestem feministką, ponieważ / mam mózg oprócz cipki, i to on determinuje moje zachowania. Jestem / zakładniczką ludowej teorii, że mądrzejszy powinien głupszemu ustąpić”. Ale w tym samym tekście nie pozostajesz dłużna także chłopcom: „Tak, czasami udaję głupszą niż jestem, żeby kolegom nie robić / przykrości”. Czy zatem kwestia płci w poezji to w ogóle jest dla Ciebie jakaś kwestia? I co doprowadza Cię do większej pasji – zawłaszczanie Twojej twórczości przez feministki czy jowialne określenie, że „Podgórnik to jest taka męska poetka”?

Obiektywnie; jurorując w konkursach literackich i redagując dla wydawnictw, w ogóle obserwując tzw. życie literackie, zauważam, że mnie więcej siedemdziesiąt procent piszących wiersze stanowią kobiety, natomiast siedemdziesiąt procent publikujących, wygrywających, istniejących w tzw. obiegu – mężczyźni. Nie sądzę, aby była to kwestia spisku męskiej części świata lub pasywności i niegramotności jego żeńskiej części. Tak się po prostu dzieje. Nigdy nie stanowiło to dla mnie, że sparafrazuję Dickinson, problemu na tyle poważnego, bym podniosła wzrok sponad lektury. Niech sobie tam panie koleżanki toczą działa piany, a panowie dyskusje o korelacji między wielkością biustu a nagradzalnością w turniejach jednego wiersza. Nigdy nie odczułam płci jako ograniczenia, nie mam więc potrzeby wygrywania jej na zasadzie handicapu.

Ta „męska poetka” to autentyk – już kilka razy spotkałam się z tym określeniem w odniesieniu do Ciebie, ale też na przykład do mnie. Jak się zapatrujesz na ten terminologiczny bullshit? I na chybotliwą opozycję: „poezja męska” – „poezja kobieca”?

Jak wyżej. I wiesz co? Wymienię Ci jeszcze kilka podobnych wytrychów recenzenckich, świadczących tylko o bezradności tzw. krytyki towarzyszącej wobec najnowszej literatury (i w ogóle sztuki) – wymieniony przez Ciebie i Asię Orską „kamp”, dalej „poezja menstruacyjna”, „neolingwizm”, „poezja wysoka”, „akademicka”, czy mój ulubiony termin – „poezja obła” (międzynarodowa – to taka łatwo przetłumaczalna na każdy język, której przedstawiciele z łatwością zyskują poklask zagranicznej Polonii), etc. Jak ktoś nie ma ani serca, ani oka, ani szkiełka, to są to z pewnością przydatne terminy, zwłaszcza gdy chce się prowadzić żenujące dziesięciominutowe programy o literaturze w telewizjach oddanych swej misji. Dla mnie czytelny i wbrew pozorom bardzo obiektywny jest jeden podział – poezja dobra i kiepska.

Zastanawia mnie, czy pisząca kobieta nie musi bardziej niż facet wystrzegać się sentymentalizmu, rozczulenia, miękkości. Mam wrażenie, że gdy facet jest w wierszach miękki, to odbiorcy doszukują się w tym jakiejś „wartości dodanej”, próbują wyinterpretować, co ta miękkość znaczy. Natomiast gdy kobieta poważa się na sentyment i miękkość, to automatycznie uważa się to albo za coś bez znaczenia i tłumaczy się to po prostu faktem, że wiersz napisała kobieta, „naturalnie zatem skłonna do miękkości”, albo wręcz zapisuje się jej to in minus. Ty w Rezydencji surykatek wielokrotnie i świadomie popadasz w ckliwość, sentymentalizm, kamp. Czy to jest ta „słabość”, na którą wreszcie możesz sobie pozwolić, bo znudziło Ci się bycie w wierszach silną?

Jeśli (nawiązując do poprzednich pytań) wystrzegasz się w wierszach czegokolwiek, to Twoje pisanie ma szanse zaistnieć w przestrzeni „kampu”, walentynkowych kartek, telewizyjnych śniadań ze sławnymi ludźmi z nowel telewizyjnych wprost czerpiących z życia oświeconych obywateli stolicy, etc. Możesz nawet pisać dialogi do sitcomów, zapewniających dobre samopoczucie lepszej części krajowej inteligencji po studiach marketingowo-zarządzających. Jeśli Cię to nie kręci, możesz wziąć sobie do serca dwuwers z Zadury: „piszę co myślę i co czuję / nawet jeżeli się rymuje”. Ot, cała siła, cała słabość. Zmieniają się miejscami, zależnie od tego, w co się gra.

„Przed trzydziestką wydała te wiersze zebrane z kilku / tomików, w których w coś wierzyła i dawała tej wierze wyraz na papierze”. Teraz, po trzydziestce, wychodzi Twój nowy tomik. Faktycznie, wiary w nim niewiele, raczej rozczarowanie i gorzkie podsumowania, jednak mam nadzieję, że zdanie: „zejście ze sceny zdaje się być problemem jedynie logistycznym” – pozostaje w Twoim przypadku jedynie gestem retorycznym (i grozi nie złamaniem pióra, a co najwyżej obcasa)? Więc tradycyjnie – co nowego w swoim pisaniu planujesz: wiersze, prozę? Tragedię, komedię, a może romans?

Tradycyjnie, jak w życiu: trzy w jednym.

Tradycyjnie zatem, jak w wywiadzie: dziękuję za rozmowę.

O AUTORACH

autorzy_leksykon_300x300_Mueller
Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka, wielodzietna mama. Wydała cztery tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (Kraków 2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (Kraków 2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (Wrocław 2010) i intima thule (Wrocław 2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa) oraz dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (Wrocław 2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (Wrocław 2013). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (Warszawa 2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (Warszawa 2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Tłumaczona m.in. na języki: czeski, serbski, rosyjski, ukraiński, niderlandzki, angielski, niemiecki (Mystische musthaves, Berlin 2016). Mieszka w Warszawie, gdzie m.in. współprowadzi seminarium o literaturze kobiet Wspólny Pokój.

autorzy_leksykon_300x300_Podgornik
Marta Podgórnik

Urodzona w 1979 roku. Poetka, krytyk literacki, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996). Za tom Paradiso (2000) nominowana do Paszportu Polityki. W 2012 roku otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia za książkę Rezydencja surykatek, którą nominowano także do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius, Nagrody im. K.I. Gałczyńskiego "Orfeusz" oraz Nagrody Literackiej "Gryfia". Ostatnio opublikowała książkę Zawsze, która znalazła się w finale Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Autorka mieszka w Gliwicach.

powiązania

01_WYWIADY__Bianka Rolando__Dziurka od Klucza jest mgławicą

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / O KSIĄŻCE Bianka Rolando Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Artur Burszta__Kto za tym stoi

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Marta Podgornik__Mordercze rozmowy__FINAL

Mordercze rozmowy

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Marta Podgórnik

Rozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta Podgórnik__Henry Lee

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ
17_DŹWIĘKI__Darek Foks, Marta Podgórnik__Sonet drogi i Paradiso

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Tadeusz RÓŻEWICZ__Dyskusja O Kup kota w worku

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Bartosz Sadulski Karol Pęcherz Marta Podgórnik Przemysław Witkowski

Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Elizabeth BISHOP__1

Przekuwanie krzyku

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Redakcja_BL__O tym jak „zadziała się” wspólnota

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ
10_UTWORY__Różni AUTORZY_Wiersz doraźny_Dzień gniewu

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornahuser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Koncept longplej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Chciałbym żebyś miał ślad

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__John ASHBERY__Tribute to John Ashbery

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Joanna MUELLER__Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta PODGÓRNIK__Poezja z nagrodami Rezydencja surykatek

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Joanna_MUELLER__Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
19_DZWIEKI__Marta PODGÓRNIK__Laudacja na Wybrzeżu

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__Przemysław OWCZAREK, Marta PODGÓRNIK, Robert RYBICKI, Piotr MATYWIECKI, Marta KORONKIEWICZ__Literatura na wysypisku kultury

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / Stacja Literatura Marta Koronkiewicz Marta Podgórnik Piotr Matywiecki Przemysław Owczarek Robert Rybicki

Spotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Marta PODGÓRNIK__Stan czuwania

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Marta PODGÓRNIK__Wszystko dla ludzi

Wszystko dla ludzi

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Joanna_Mueller__Dzieci szybciej zrozumieją

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Maria Liczner

Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Joanna_Mueller__Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Joanna MUELLER __trofea i tropy, wnyki i wymyki

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
21_NAGRANIA__Joanna MUELLER __Nowe sytuacje w Trybie żeńskim Joanna Mueller

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ
WYWIADY_Abc_ABC

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Piotr Czerski

Rozmowa Piotra Czerskiego z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Abc_ABC

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI__Środek

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
Podgornik__Fotorelacja__Festiwal__2006-04-08__02

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zarejestrowany podczas spotkania „Drobiazgowa eksplozja” na festiwalu Port Wrocław 2006.

WIĘCEJ
NAGRANIA__Nakrec_wiersz_z_Polowu_2015

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_larkin2

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bargielska

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_kiraga

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
WYWIADY_sarraute

Brodząc w habitusie

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_bilinski

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
WYWIADY_pawlikowska

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / O KSIĄŻCE Marta Podgórnik Paweł Konnak

Rozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_maria_przez_marte

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_pawlikowska_komentarz

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

WIĘCEJ
RECENZJE_jozwik_powtarzam

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ
RECENZJE_niewymuszone_gry

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Zenujacy_klasycyzm

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.

WIĘCEJ
nagrania_Odsiecz_1

Odsiecz

nagrania / Z Fortu do Portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_rich_ab

Trochę ziemia nieznana

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Głuszak Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Poeci_na_nowy_wiek_2015

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_Polow

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

wywiady / O KSIĄŻCE Adrian Tujek Bartosz Popadiak Dariusz Sośnicki Grzegorz Marcinkowski Justyna Charkiewicz Kacper Adamus Marta Podgórnik Michał Domagalski Paweł Kobylewski Sylwia Rząca

Rozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e-booka Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Cztery-razy-Szychowiak

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Anna Kałuża Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik Roman Honet

Komentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Poeci_Joanna-Mueller

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rozmowa-z-laureatami-10-edycji-Połowu

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / O KSIĄŻCE Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Laureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014-2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Sposoby-na-zsniecie_4

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Nakarmic-kamien

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Woda-na-Marsie

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Przedszkolny-sen-Marianki

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Orkiestra

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wykonaniu Marty Podgórnik, zarejestrowany podczas spotkania „Tramwaj” na festiwalu Port Wrocław 2007.

WIĘCEJ
DEBATY_Magdalena_Wolowicz_Dwie-dziecinady

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Marty Podgórnik towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza „[Nino, niech będzie Rota]” z książki Zawsze, która ukazała się 2 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Komentarz do wiersza "dąsy, musy, winy"

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ
KSIAZKI_ta-chwila

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / O KSIĄŻCE Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.

WIĘCEJ
RECENZJE_Szymon_Slomczynski_Nadjezdza

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Szymon_Slomczynski_Nadjezdza

W trasie najczęściej beżowy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Warszafka-plonie

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o "apokaliptycznych apokryfach" Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

"Prywatne perpetuum mobile". O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Nic-o-mnie-nie-wiesz

Swoimi słowami

wywiady / O PISANIU Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Rozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.

WIĘCEJ
WYWIADY_Podgornik_Honet

Połów

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik Roman Honet

Redaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Polow-2011

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Legendarny-autobus

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwiku, co też Pan narobił, wsiadając kiedyś w ten legendarny autobus ze swoimi podopiecznymi! Wielu z nich już nigdy nie patrzyło na życie prozą.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rubryki-strat

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Wylinki

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Stratygrafie

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.

WIĘCEJ
RECENZJE_Wszystkie_Radiostacje

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czytam te teksty z rzadko odczuwaną satysfakcją – oto zrealizowany konsekwentnie projekt. W przypadku debiutu – rzecz co najmniej wyjątkowa. Tak iść za językiem, który wydaje się zimny i pozbawiony głębi, jak audycje z ruskiej radiostacji…

WIĘCEJ
RECENZJE_Atrapizm

To nie jest kółko literackie

wywiady / O PISANIU Marcin Bies Marta Podgórnik

Rozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.

WIĘCEJ
36_Wokół_Kup_kota_w_worku_(work in progress)_grafika_deabty

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / KSIĄŻKI I AUTORZY Bartosz Sadulski Karol Pęcherz Marta Podgórnik Przemysław Witkowski

Debata „Wokół ‚Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Panna Dalloway opuściła kilka przyjęć, jak wiadomo, by w zaciszu swego koszmarnego pokoiku nad sklepikiem z narzędziami ćwiczyć kroczki, geściki i pózki. Gramofon wibrował boską Ellą, a panieńską pakamerę wypełniał blask rykoszetu…

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Opium

wiersz dla maćka meleckiego; huczne ostatki; groński cytuje marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Najtrudniej wyobrazić sobie różne możliwe kombinacje sygnałów wejściowych i wyjściowych dla różnych elementów logicznych.

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik_3

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięknie piszesz, „opowiada pewien zbiór historii”. Jest układem otwartym. Układy sprzedawane jako zamknięte, zaprojektowane jako samowystarczalne, nie mają racji bytu w rozumianej przeze mnie literaturze; to lipa.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomyślałam, że skoro siódemka to szczęśliwa liczba, a Rademenes był naprawdę mądrym kotem, w przededniu świąt wielkiej nocy, przedwiośniem, wypowiem życzenia w formie okolicznościowych anegdotek…

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyżby więc moje życie nabrało rozpędu? Och nie, nic z tych rzeczy, może jedynie staję się, nareszcie, nieco bardziej uważna? Refleksyjna zgoła?

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik

Wojaczka czytałam bez namiętności…

wywiady / O PISANIU Marta Podgórnik

Hołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo…

WIĘCEJ
WYWIADY_Marta_Podgornik_2

Nie opowiadam już historyjek

wywiady / O PISANIU Adam Wiedemann Marta Podgórnik

Klasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję…

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Dlugi-maj

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komentarze Marty Podgórnik do wierszy „Opole w wodzie”, „wkrótce w polsacie”, „[nieprawda, że mi już na niczym nie zależy]” i „[prawda, że mi już na niczym nie zależy]” z książki Długi maj, wydanej nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta_Podgornik

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x-y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Opium

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeżeli będą Państwo kiedyś w Gliwicach, zapraszam do baru Zielona Gęś na Raciborskiej.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Marta-Podgornik_Zenujacy-klasycyzm

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Marta PODGÓRNIK__Poezja z nagrodami Rezydencja surykatek

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Marta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.

WIĘCEJ
RECENZJE_Zgorzkniale_zale

Zgorzkniałe żale albo piosenki o tym, że nie warto być miłym*

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recenzja Marka Olszewskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_podgornik

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moniki Glosowitz o poezji Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recenzja Marka Olszewskiego z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recenzja Michała Siedleckiego z książki Marty Podgórnik Zawsze, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym Projektor.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Zawsze

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Stratygrafie

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Wylinki

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Piec-opakowan

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komentarze Piotra Śliwińskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Karola Maliszewskiego, Mariusza Grzebalskiego, Igora Stokfiszewskiego, Joanny Orskiej, Anna Myślak.

WIĘCEJ