wywiady / O KSIĄŻCE

Nigdy to “ydgin” pisane wspak

Joanna Mueller

Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Joanna Mueller: Siedem przygód Rozalii Grozy zaczynasz mocnym, hitchcockowskim zdaniem: „Kocham cię nie od dziś, Rozalio – powiedziała mama – ale dziś dam temu pełny wyraz”. Podobnie zresztą książka się kończy, tyle że w puencie to Rozalia daje mamie pełny wyraz swojej miłości. Dla mnie Twoja najnowsza proza – dla dzieci, ale przecież także dla dorosłych – jest głównie o tym: o budowaniu relacji między matką a córką. Między konkretną matką a konkretną córką, bo przecież bohaterka ma na imię tak jak Twoja osobista życiowa dziesięciolatka. Czy dla Ciebie, Justyno, ta książka – podobnie jak wiersz puentujący kiedyś tomik Bach for my baby – jest tym oto: „dawaniem wyrazów miłości” do córki? I czy masz – przynajmniej chwilowe – poczucie pełni tych wyrazów?

Justyna Bargielska: „Dawaniem wyrazów”, ale i „wypełnianiem zobowiązań”: pewnie sama doskonale wiesz, jaką moc ma dziecięce „przecież obiecałaś”. Czy może raczej: dawaniem wyrazów przez wypełnianie zobowiązań. Książkę o Rozalii obiecałam Rozalii już jakiś czas temu, w międzyczasie wyszły Obie, też o matce i córce, ale dla Rozalii były niewystarczająco przygodowe i „nie liczyły się”. Życie nie jest fair i to osoba, której złożyłaś obietnicę, decyduje, czy ostatecznie się z niej wywiązałaś: na szczęście Siedem przygód zaspokoiło Rozalię, przynajmniej na jakiś czas. A jeśli ona jest zadowolona, to ja tym bardziej, zwłaszcza że mogę się teraz wziąć za epicką wojenną opowieść osadzoną w Minecrafcie, którą obiecałam synowi.

Ha, to od razu zaczepiłaś o kilka rzeczy, o które chciałam Cię zapytać. Pierwsza – to książka Obie, picturebook z ilustracjami Iwony Chmielewskiej i Twoimi tekstami, którą sobie nawet zamówiłam, ale jeszcze nie mam, bo idzie Wolno (pozdrowienia dla Jarka Borowca!). To nie pierwsza Twoja współpraca z tą graficzką, ale pierwsza tak pełna. Obie książki – Obie i Przygody – ukazały się niemal jednocześnie. Na ile są sobie bliskie, a na ile odmienne od siebie (prócz zawartości „przygód w przygodowości”)?

Przygody są pod względem tekstu około dwadzieścia siedem razy większe. I zdecydowanie są książką w pierwszej kolejności dla dzieci i młodszych nastolatków. Obie, chociaż Rozalia wyznała, że „strasznie się nimi jara”, są raczej dla starszych matek i córek. Iwona wierzy, że mogą mieć charakter terapeutyczny, być punktem wyjścia do rozmowy o przerwanych czy nieprawidłowych więzach i prób jej naprawienia. Bardzo bym chciała, żeby tak było, tym bardziej że Przygodom zaplanowałam – na ile to możliwe, takie planowanie – inną rolę. Chciałabym, żeby były czytane dla zabawy.

Obie może i nieprędko idą, ale zapewniam Cię, że nie rozczarujesz się, gdy dojdą: to skrajnie eleganckie wydawnictwo, po prostu przepiękna książka, a mówię o tym bez fałszywej skromności, bo oceniam swój wkład w jej powstanie jako symboliczny.

Z kolei Rozalia ma, zdaje się, wielki wkład w powstanie Przygód – nie dość, że jest ich bohaterką, to jeszcze, jak wyznałaś, głównie ona pilnowała Cię, żeby – zgodnie z regułą „przecież obiecałaś” – książka ostatecznie powstała. A możesz uchylić rąbka, czy w wymyślaniu kolejnych przygód (o pająku bananowym, o szkolnej syrenie przewieszającej kurtki itd.) Rozalia też Ci jakoś „pomagała”, robiła za Rozę-Muzę? Wiem ze screenu, który umieściłaś na fb, że książka się jej spodobała (wręcz do łez) – to pewnie ulga, co? Bo jak znam życie (i na przykład własne dzieci), to najtrudniej do własnego pisania przekonać najbliższych. Czy nie?

A, nie, pająki, syreny, kosmici i gołe panie na dachu poczty to ja – w naszym tandemie ja jestem od uciekania od rzeczywistości za pomocą takich tanich chwytów, a Rozalia – od oswajania jej za pomocą rzeczowych konkluzji. Niektóre teksty Rozalii to swoją drogą powinny być haftowane na ręczniczkach. Jest pozbawiona złudzeń jak amerykański stand-uper. Nie, Roza nie sprawdzała postępu prac, po prostu pytała: najpierw kiedy skończę, a potem – czy skończę. „Czy” zawsze działa na mnie bardziej motywująco niż „kiedy”, więc byłam jej wdzięczna za tę eskalację terroru.

Do tej pory nie musiałam przekonywać dzieci do mojego pisania, to się w większości działo poza nimi, tomikami wierszy w ogóle się nie chwaliłam, są cienkie i dla dorosłych, zresztą prozy niewiele grubsze. W celu uzyskania szacunku pokazywałam od czasu do czasu takie książki, jak np. wydany przez Uniwersytet Śląski gruby tom esejów o ptakach, który otwiera mój tekst o łabędziach: to jest konkretny lans, a nie jakieś wierszyki. Z oczywistych względów takich publikacji nie mam na koncie zbyt wiele, więc tomu o ptakach używam bardzo oszczędnie, żeby mi się nie potargał. Tym razem sytuacja była jednak inna, nie mogłam książki o dziesięciolatce napisanej na podstawie konkretnej dziesięciolatki nie przetestować na tej dziesięciolatce, zwłaszcza że trzymam tę dziesięciolatkę w mieszkaniu. Stres był, potężny. Ale Rozalia to szczera osoba, a wobec mnie wręcz bezwzględna: nie naściemniałaby mi tylko dla mojego komfortu (to trochę inaczej niż ta książkowa Rozalia, która utrzymuje dziadka w przekonaniu, że panie na dachu szkoły opalają się topless).

Właśnie. Uciekanie od rzeczywistości, eskalacja terroru za pomocą „czy napiszesz?”, a przede wszystkim „pełne miłości” (wcale nie tanie) chwyty takie jak te, kiedy najpierw mama wsadza córkę w autobus i każe jej samej jechać na pętlę (gdzie na nią czeka na rowerze), zaś córka potem odwzajemnia jej się i każe matce podnieść się z sofy, na której leży całymi dniami, i jechać na tę samą pętlę (gdzie czeka na nią na rowerze i gdzie mama pokazuje jej bilet „nie normalny, tylko depresyjny”)… Zatem niby „tylko” dziecięce przygody (bo po drodze pająk i panie nie-topless), a tak naprawdę – mocna, dosadna książka o depresji. Depresji, która jest i która może się przytrafić. I z której trzeba się nawzajem wydobywać. Przygody są i śmieszne, i przygodowe, i lekkie, i można je (nawet wypada) czytać dla zabawy – ale dla mnie osobiście one są, poza wszystkim, dalszym ciągiem Twojego Nudelmana, który przecież jest dziełem z totalnie innego rejestru. Niby wesoła Roza, a przecież zarazem Groza…

Ale różnica jest zasadnicza: w Nudelmanie życie jest depresją, czy też depresja – życiem, w Przygodach depresja jest tylko jego częścią. To zresztą chyba naturalny i jedyny możliwy efekt leczenia tej choroby: umieć uczynić ją równoważną, a nie dominującą częścią życia. Jasne, że w czasach, w których dążymy do maksymalnego komfortu, taki plan minimum może budzić nieufność, ale ja w niego wierzę.

Niepokoi mnie to określenie: „dosadna”. Ja bym powiedziała, że książka jest raczej frywolna. Epizody depresyjne i wzajemne wydobywanie się z nich przez bohaterki starałam się raczej zarysować, niż opisać. Trochę się w Przygodach poobijałam o tabu związane z depresją u dzieci i była to dla mnie sytuacja nieoczekiwana, bo do tej pory, pisząc, po prostu nie zauważałam, że coś jest lub może być postrzegane jako tabu, a tym razem miałam wrażenie, że piszę o czymś, o czym w innej formie bałabym się pisać. Pomysł, że dziecko może chorować na depresję, budzi mój opór, stąd Rozalia doświadcza tylko jakichś chandr czy nud, a stan depresji zarezerwowałam dla matki. Rozumiesz, o jaki opór mi chodzi? Dzieci chorują na raka, giną w wypadkach, jasne, ale ośmiolatek, który popełnia samobójstwo w wyniku depresji – po prostu nie mogę się na to zgodzić. A statystyki mówią, że to się zdarza. Tutaj, w Polsce.

Użyłam słowa „dosadna”, bo je lubię i zawsze mi się napatacza, może lepiej było rzec: „do-sedna”, bo sedno tego wszystkiego chwytasz fenomenalnie. Równie dobrze zresztą mogłam użyć innego mojego ulubionego słowa: „dziarska” – bo taka też jest Twoja książka: dziarsko łapie samo sedno. I jeszcze: ja też mam dziesięciolatkę, która trochę zbyt często leży na sofie, więc świetnie rozumiem „ten opór”, a też konieczność wrzucania dziewczynki w rozmaite „przygody”, żeby się ruszyła i pojechała na pętlę, a nie zapętlała się w smutku.

A skoro o smutku, to poczynię wyznanie, że przy dobrych książkach dla dzieci notorycznie ryczę. To jest frustrujące, bo jak mam czytać dzieciom, skoro łkam. I tak było też z Siedmioma przygodami – na maksa popłakałam się przy ostatnim rozdziale (a głupio tak przy korekcie), kiedy Rozalia pomaga babci posprzątać makiety kolejowe po zmarłym dziadku, ale o włos od łzy było też tam, gdzie Rozalia (nie) okazuje się Chińczykiem, a więc w rozdziale, w którym poetka Wawiłow (a jej wiersze też mi trudno doczytać dzieciom do końca na mocnym głosie) opowiada Rozie i Werce, że czuje się „jako ta kalarepa” między rozchełstanymi wieszczami. Dziewczynki honorują dziwną panią i przewieszają jej portret ponad portrety samych mężczyzn-poetów – a to jest gest świadomie feministyczny, prawda? I w ogóle sporo tej kobiecej i dziewczyńskiej siły (ale też bezsiły) w Przygodach – choćby w opowieści o początku przyjaźni Rozalki Grozy i Werki Skwarki („Siostry Lwie Serce”), a także w „Wiecznej kobiecości”, gdzie Rozalia pyta: „Czy wszystkie kobiety to kosmitki?” lub „Czy wszyscy kosmici na ziemi to kobiety?”. Czy to Twój wkład w budowanie kobiecej „niezobowiązującej, ale jednak wspólnoty”? Hmmm, czy to jest dobrze postawione pytanie?

Cokolwiek powiem, i tak się okaże, że mój feministyczny gest to w istocie podstępny sposób umocnienia patriarchatu, więc wolałabym uniknąć deklaracji, nad którymi mogłaby się pastwić matriarchalna policja myśli. Mogę? Zwłaszcza że staram się nie operować w sferze deklaracji.

Dziewczynki honorują dziwną panią, ponieważ – w odróżnieniu od rozchełstanych poetów – oferuje im ona jakiś konkret, jakieś wsparcie, jakąś odpowiedź. Za kilka lat może znajdą odpowiedź na to pytanie u rozchełstanych. A może wcale nie. Przewieszenie Wawiłow to mój również prywatny hołd: spotkałam panią Danutę we wczesnej młodości, właściwie dzieciństwie, dwa razy, raz na jakimś grupowym spotkaniu wyjątkowo rozgadanych wanna be poetów, drugi raz – u niej w domu, tu już byłam jedynym gościem. Serio, nie wiem, skąd się tam wzięłam. Za żadnym z tych razów nie udało mi się wyksztusić więcej niż dwóch zdań, ale moje niemówienie spotkało się z całkowitą akceptacją, prawdopodobnie ze względu na teksty, które ze sobą przyniosłam. Rodzaj komfortu, o który dość trudno, zwłaszcza w świecie literatury. Oczywiście wyrosłam z tego niemówienia, a nawet znalazłam przyjemność w mówieniu, ale bez tamtego pakietu akceptacyjnego byłoby mi pewnie trudniej.
Płakałaś? No co Ty! A Rozalia powiedziała, że to jest „fajne, niezasmutno napisane”.

No tak, matriarchalne policjantki to jest temat na jakąś godną opisania przygodę. Spotkania z Wawiłow to Ci zazdroszczę, sama bym ją przewiesiła na najwyższe miejsce w klasie. A co do płaczu, to zgadzam się z Rozalią – „niezasmutno napisane” i dlatego właśnie chwyta (bo wiesz, ja czasem tam łzawiłam ze śmiechu). Zresztą z tego, co wiem, to akurat Twoja domowa krytyczka też przy tej książce płakała.

Ale chciałam zagadnąć Cię o innego Twojego domownika, czyli syna, bohatera facebookowych wpisów, któremu – jak chwilę temu mówiłaś – obiecałaś epicką opowieść wojenną na bazie Minecrafta. W Przygodach pojawia się – raczej marginalnie – brat Rozalii, Remek, który ma jedynkę z religii, robi „za ogon” siostry, bo ta musi z nim wychodzić na plac zabaw, ale głównie to siedzi właśnie w Minecrafcie (chyba zresztą dzielisz z nim tę pasję?). Jeśli syn będzie Cię pilnował równie terrorystycznie jak córka, to będzie to już druga Twoja „epicka” książka dla dzieci. Jak się czujesz z tym przeskokiem z wierszy i fabuł dla dorosłych – w sferę pisania dla dzieci? Jest strach, pewna taka nieśmiałość czy może luz i frajda?

Strachu musi trochę być, wiesz, jest ryzyko, jest zabawa. Ale ta powieść wojenna to pieśń przyszłości, na razie mamy z Jurkiem inne sprawności do zdobycia: właśnie wrócił ze szkoły i pochwalił się, że zaliczył Dekalog, ale na minus pięć, bo powiedział go bez intra. Intro? No, wiesz, „jam jest Pan Bóg twój, którym cię wywiódł” i tak dalej. Innymi słowy, poszerzamy granice języka w najbardziej newralgicznych obszarach i to nam zajmuje sporo czasu i nerw. Próbuję też go na boku przekonać, że proza, którą męczę już chyba czwarty rok, to taki trochę wojenny Minecraft. Akurat jak skończę, podrośnie na tyle, żeby móc się z tą tezą zgodzić. To dobry chłopak jest, szanuje moje ograniczenia.

Z drugiej strony wyobraź sobie takie wyzwanie, wiersze dla dzieci. W tej chwili kapituluję przed nim całkowicie, ale jutro, pojutrze? Ludzie to robią, dlaczego nie miałabym spróbować? Chociaż jeśli nie teraz, to znaczy w przewidywalnej przyszłości, to potem pewnie dopiero dla wnuków, trochę trudno mi sobie wyobrazić siebie piszącą książki dla niespokrewnionych dzieci, jeśli wiesz, co mam na myśli.

Wyobrażam sobie takie wyzwanie, bo właśnie się znajduję w jego głębokim podjęciu (ja akurat piszę bardziej z synem niż z córkami, no i planujemy z Jaśkiem w tym roku wydać „poemat na spółę” o piratach). No a skoro tak o tych synach, to czy mogę pytanie dla Ciebie od mojego? Ciekawiło go wiele rzeczy, choć nie czytałam mu jeszcze Siedmiu przygód, a tylko podrzucałam smakowite kąski w trakcie robienia korekty tychże – na przykład chciał wiedzieć, czy Rozalia dostanie psa, skoro nie jest Chińczykiem, czy syrena „przewiesza kurtki tylko dla psotów”, wreszcie: z czego się robi chińskie hot-dogi. Ale z najgłębszą powagą zapytał o to, czy książki takie jak Siedem przygód Rozalii Grozy pisze się po to, żeby z fajnych dzieci wyrośli fajni dorośli?

Ojciec Rozalii uważa, że jej obraz w książce jest wyidealizowany, wyobrażasz sobie? Wiesz, ja wychodzę z założenia, że i dzieci, i dorośli są fajni co do zasady, nie trzeba ingerować w proces wyrastania, pisząc takie czy inne książki, natomiast dorosłe życie rzeczywiście ma potencjał wytrącania nas z tej fajności. I wtedy książki, które się czytało w dzieciństwie, potrafią być bardzo przydatne – żebyśmy sobie sami mogli przypomnieć, że nie jest z nami tak źle.

Są jeszcze przydatne do tego, żeby bywać w dorosłości takim Marcinem Rankiem – bohaterem kreskówki, o której opowiadałaś kiedyś w wywiadzie Agacie Kuli. Ranek budzi się każdego ranka jako ktoś inny, a jego rodzice są na tyle wyrozumiali, że kiedy budzi się jako smok, wycinają mu w spodniach dziurę na ogon. Mówiłaś Agacie, że Tobie nikt takiej dziury na ogon nie wytnie, bo jesteś rodzicem. Czy przygody Rozalii nie są dla Ciebie trochę taką „dziurą na ogon”?Chciałam jeszcze zapytać o ilustracje do książki autorstwa Patrycji Ochman. Zaciekawiło mnie, że jej Rozalia jest trochę jak ten Marcin Ranek – w każdej przygodzie jest inna, raz ma długie włosy, raz krótkie, raz jest smutna, kiedy indziej psotna, wreszcie w przedostatnim rozdziale, co zrozumiałe, ma urodę dalekowschodnią. To trochę jak uwielbiana przez dzieci zabawa w przebieranki (notabene o przebieraniu się za dynię vel kabaczka traktuje czwarta, halloweenowa przygoda Rozalii). Odnalazłaś się w graficznych przebraniach, które stworzyła dla Twoich bohaterek Patrycja?

Wiesz, ja Patrycję wybrałam i oświadczyłam się jej, więc gdybym się teraz nie odnalazła w tym, co zrobiła, raczej nie mówiłabym o tym głośno. A serio: Rozalia źródłowa jest ekstremalnie metamorficzna, co w niej uwielbiam, ale nie jestem pewna, czy udało mi się pokazać to w tekście. Tym bardziej jestem wdzięczna Patrycji, że pokazała to w taki nonszalancki sposób, bez oglądania się na – nie wiem, jak to określić – fizjologiczne prawdopodobieństwo? Skądinąd ciekawe, czy Ty, jako redaktorka, miałaś z tymi „przebierankami” problem merytoryczny.

Gdybym była tylko redaktorką, to może i nawet bym mogła mieć (tam, gdzie były naprawdę merytoryczne wątpliwości, to żeśmy je poprawiły, nie?). Ale jako matka dzieci, z których każde (zwłaszcza najstarsza, rówieśniczka Rozalii) ulega przeobrażeniom dwadzieścia razy na dzień, świetnie to rozumiałam, więc zero problemów. W dodatku Twoja książka jest trochę matrioszkowa, a ja mam matrioszkowego świra, więc jako czytelniczka z radością dziecka odkrywałam kolejną Rozę-w-Rozie. A że na okładce widzimy dopisane czyjąś ręką do właściwego tytułu słówko „pierwszych”, pozostaje mieć nadzieję, że poza magiczną siódemką „pierwszych” przygód pojawią się kiedyś kolejne matrioszki. I tylko nie mów „ydgin”! Serdecznie Ci dziękuję za „gadułkę”.

belka_1

O AUTORACH

Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka, wielodzietna mama. Wydała cztery tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (Kraków 2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (Kraków 2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (Wrocław 2010) i intima thule (Wrocław 2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa) oraz dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (Wrocław 2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (Wrocław 2013). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (Warszawa 2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (Warszawa 2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Tłumaczona m.in. na języki: czeski, serbski, rosyjski, ukraiński, niderlandzki, angielski, niemiecki (Mystische musthaves, Berlin 2016). Mieszka w Warszawie, gdzie m.in. współprowadzi seminarium o literaturze kobiet Wspólny Pokój.

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

powiązania

Żywa obecność

wywiady / O KSIĄŻCE Bogusława Sochańska Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.

WIĘCEJ

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Joanna Mueller Karol Maliszewski Konrad Góra Marta Podgórnik

Spotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.

WIĘCEJ

stubezgłowa (filetowanie)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Książki z Biura: Odcinek 9 Hista & her sista

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.

WIĘCEJ

Poczułam się w świecie bardziej jak w domu

wywiady / O KSIĄŻCE Adda Djørup Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Nadal wierzę w siostrzeństwo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Hista & her sista

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.

WIĘCEJ

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / Stacja Literatura Andrzej Sosnowski Elizabeth Bishop Emily Dickinson Filip Łobodziński Joanna Mueller Juliusz Pielichowski Patti Smith Tadeusz Sławek

Spotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol Maliszewski

Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Waruj

nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Dawid Mateusz Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Spotkanie wokół książki “Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ

Zerwane ze smyczy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Rozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Czysty układ

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ

Straż graniczna w Morzu Własnym

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Waruj

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / O KSIĄŻCE Bianka Rolando Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ

Przekuwanie krzyku

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.

WIĘCEJ

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornhauser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie “Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justyna Bargielska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Dwa fiaty, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 18 kwietnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szybko przez wszystko, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

Wesoła czasem makabra

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Nudelman, wydanej nakładem Biura Literackiego 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza “Próba doszorowania”, towarzyszący premierze książki Nudelman, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Maria Liczner

Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Piraci dobrej roboty: Fragment

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Piraci dobrej roboty: Wierszowiązałki

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu “Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Brodząc w habitusie

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.

WIĘCEJ

Trochę ziemia nieznana

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Głuszak Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudelman, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego “Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko, towarzysząca premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / Z Fortu do Portu Justyna Bargielska

Zapis spotkania “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” podczas festiwalu Port Literacki 2014.

WIĘCEJ

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

WIĘCEJ

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.

WIĘCEJ

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę China shipping Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 15 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Komentarz do wiersza "dąsy, musy, winy"

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska

Rozmowa z Justyną Bargielską przeprowadzona przez reporterkę Akademickiego Radia LUZ Patrycję Barowicz, wyemitowana w programie “Kulturalny Bajzel”.

WIĘCEJ

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.

WIĘCEJ

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / O KSIĄŻCE Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.

WIĘCEJ

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

W trasie najczęściej beżowy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska

Z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko rozmawia Aleksander Nawarecki.

WIĘCEJ

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o "apokaliptycznych apokryfach" Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.

WIĘCEJ

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

recenzje / IMPRESJE Justyna Bargielska

Esej Julity Nowosad towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.

WIĘCEJ

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Olga Byrska

Z Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.

WIĘCEJ

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.

WIĘCEJ

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.

WIĘCEJ

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.

WIĘCEJ

Obecnie jestem panterą

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.

WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój Rozalii Grozy

recenzje / ESEJE Aleksander Nawarecki

Recenzja Aleksandra Nawareckiego, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Rzewna podżegaczka

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recenzja Sabiny Misiarz-Filipek towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recenzja Zuzanny Sali towarzysząca premierze e-booka Justyny Bargielskiej China shipping wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.

WIĘCEJ

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Fragment recenzji Sabiny Misiarz-Filipek z książkiSzybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recenzja Uli Orlińskiej-Frymus z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.

WIĘCEJ

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.

WIĘCEJ

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recenzja Łukasza Wróblewskiego z książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.

WIĘCEJ

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recenzja Klaudii Wawrzynkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.

WIĘCEJ

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recenzja Marty Koronkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Blizny na słowach

recenzje / ESEJE Monika Balach

Recenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach “Wyspy. Kwartalnik Literacki”.

WIĘCEJ

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach “Nowych Książek”.

WIĘCEJ

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.

WIĘCEJ

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ