recenzje / IMPRESJE

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

Justyna Bargielska

Esej Julity Nowosad towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Z ilustrowaniem wierszy problem polega na tym, że chyba rzeczywiście żadnego wiersza nie da się tak po prostu zilustrować. Pewnie można wykreować szereg obrazów, grafik – można wybudować cały świat linearnych i tonalnych skojarzeń, można je wszystkie pięknie wkomponować w obraz, zgodnie z tym jak odbieramy i wyczuwamy te delikatnie wygrawerowane na papierze słowa, ale za każdym razem będzie to kompozycja nieodtwórcza – czysto autorska: będzie to wariacja na zadany temat, a nie ilustracja tekstu. Nie chcę w żadnym wypadku sugerować, że ilustrowanie prozy nie jest czynnością kreatywną. Chodzi jedynie oto, że mechanika pracy jest w tym przypadku odrobinę inna, niż w przypadku pracy z poezją.

Ilustrowanie książek, powieści, bajek – kojarzy mi się raczej z dwufazowym asekurowaniem czytelnika. W pierwszej pseudo-informacyjnej fazie zapewnieniem go: “Spójrz, o tym będzie mowa, przygotuj się. Rzuć na to okiem i dalej idź sam”. W drugiej, zamykającej fazie (kiedy czytelnik decyduje się po przeczytaniu tekstu powrócić jeszcze raz do ilustracji) potwierdzeniem: “Tak właśnie było, widziałeś? A to pamiętasz?”. Do ilustracji wraca się przede wszystkim w nadziei na przypomnienie sobie klimatu historii, w którą się wcześniej zagłębiliśmy. Chyba odrobinę na tej samej zasadzie, jak podczas przeglądania zdjęć uwieczniających jakieś istotne dla nas chwile. Ilustracje w prozie dzielę (z nieco płytkim podejściem do zagadnienia) na te, które w moim odczuciu są zwyczajnie piękne i na te, które takie nie są. Nie zagłębiam się w nie, nie kwestionuję – zakładam, że mówią mi prawdę, ponieważ właściwie nie mają żadnego powodu, żeby mnie oszukać; zakładam również, że nie rozmijają się z tekstem, bo ich rolą nie jest opowiadanie czegoś innego. Przeglądam je z sentymentu, całościowo lub skupiając się na jakimś detalu, jednak mając w głowie fabułę historii i wszystko co z niej wynikło.

Ilustrowanie, a raczej – może właśnie teraz użyję niezwykle trafnie zasugerowanego mi określenia – rysowanie wierszy, jak już wspomniałam, ma w moim odczuciu charakter kreacyjny. Sądzę, że dzieje się tak, ze względu na niejednoznaczność poezji, jej kalejdoskopowy subiektywizm oraz emocjonalność. Na brak logiki nawet. Na jej wybiórczość! W przeciwieństwie do prozy, wymagającej od naszej wyobraźni “tylko” ubrania wszystkiego po swojemu, pokolorowania linearnego obrazka, którego kształt tak naprawdę został już dawno wyznaczony, dopełnienia akcji jakimś wygenerowanym przez nas drugim planem, poezja zostawia wiele dziur, które czujemy się zobowiązani natychmiast samodzielnie wypełnić.

W rysowaniu wiersza musimy zaufać bardziej sobie niż autorowi tekstu. W tym wypadku tekst i obraz będą działały odrobinę pomimo siebie, mimo iż bezsprzecznie jedno wynika z drugiego.

Rysunek powstały na kanwie wiersza jest przede wszystkim czymś zrodzonym z wrażenia – pierwszego lub tego, które pozostaje ciągle w odbiorcy, pomimo wielu następujących po sobie analiz tekstu. Myślę, że nie warto go zwalczać – przeciwnie, kreacje graficzne, które miałyby oddawać ducha poezji powinny bezpośrednio z tego wrażenia wynikać. W ilustrowaniu prozy nierozważne byłoby skupianie się na pierwszym odczuciu, jako że raczej niefortunne jest wspominanie w grafice o czymś, co powstało tylko na bazie chwili. Natomiast czytając wiersz mogę ułożyć do niego moją własną, prywatną historię. Jej narracja często bywa nielogiczna, jej bohaterami mogą stać się postacie, które nie muszą nawet bezpośrednio występować w tekście – akcja nie potrzebuje początku ani końca. W tym wypadku nie czuję się przesadnie zobowiązana do śledzenia toku akcji ani oddania jej z chirurgiczną dokładnością – ja sama jestem w tym momencie autorem i reżyserem. Poeta wyszeptał mi parę wskazówek, dał scenariusz, nakreślił didaskalia, a na koniec życzył mi szczęścia. Teraz przez chwilę działam sama. Rozkładam eksponaty i gdzieniegdzie staram się umieścić to, co, jak wierzę, może przydać się odbiorcy.

W przypadku grafiki przedstawieniowej największym wyzwaniem jest skorelowanie ze sobą graficznego przesłania wiersza z pewną fabularną poetyką ilustracji, która przecież zwykle nastawiona jest na pchnięcie fabuły do przodu i pełni funkcję niejako informacyjną. Oddanie fabuły wiersza musi odbywać się na nieco innych warunkach, niż działo się to do tej pory. Ilustracje nie są już logicznym przedstawieniem ciągu wydarzeń, godnym zaufania przewodnikiem, który, mimo pięknego rozmachu, zwyczajnie nie ma prawa rozmijać się z tekstem. Różnice między ilustracją prozy a ilustracją liryki można wyłożyć na zasadzie różnic pomiędzy rzeczywistością a snem, gdzie oba te stany wydają nam się jednakowo realne i rzeczywiste. W momencie, kiedy jesteśmy zanurzeni w jednym lub drugim świecie, godzimy się na obowiązujące tam warunki. W sennej fabule poezji pozornie nie złączone ze sobą elementy, które nie przydałyby się być może podczas rysowania grafik ilustrujących powieść czy bajkę, są zrozumiałe i adekwatne. Mają swoje znaczenie symboliczne i zawierają zakodowane informacje, które można odczytać przy pomocy klucza, czyli słów wiersza.

Dlatego też, jak sądzę, emocjonalność i pewien chaos stylistyczny poezji daje się przetłumaczyć na abstrakcyjne obrazy, które dopełniają niejasną całość, jaką jest wiersz. Myślę, że wszelkie kreacje graficzno-ilustracyjne, czyli może zwyczajna ilustracja, bądź też komiks czy samodzielnie funkcjonujący obrazek zainspirowany raczej wierszem niż bezpośrednio go oddający, mają o tyle szansę być udane, o ile właśnie zdołamy zarzucić tę sztywność i pominąć pewne zasady, które w jakiś sposób jednak istnieją przy ilustrowaniu prozy.

Należy tylko uważać, aby samolubnie nie zboczyć z wytyczonej ścieżki, nie odejść zbyt daleko od tematu, żeby szanować poetę i mimo tej chwilowej samowoli niezbędnej przy tworzeniu, zdawać sobie sprawę, że na koniec przez cały czas stąpaliśmy po śladach wiersza. Nie można też mieć niepotrzebnych ambicji, aby przyćmić rysunkiem tekst, nadinterpretować go – zresztą wydaje mi się, że wewnętrznie zawsze czujemy, co jest właściwe, a co już sztucznie nadbudowane. Ciężko jest komuś zarzucić, że dokonał nadinterpretacji, że wykreślił coś, czego nigdy w tekście nie było, bo jak możemy to udowodnić? Znowu do głosu dochodzi subiektywność poezji, która sprawia, że ilustrowanie/rysowanie wiersza jest wypadkiem odrobinę losowym. Tej skojarzeniowości nie musimy tłumaczyć ani jej asekurować.



Na okładce zbioru poezji Leopolda Staffa umieściłam ptaka dodo, nakreśliłam kompas oraz schemat konstelacji gwiazd – a wszystko z powodu tytułu zbioru Wyszedłem szukać, który wyjątkowo przypadł mi do gustu. Sprawił on, że od razu nasunęły mi się wymienione elementy, będące dla mnie reprezentacją dalekiej podróży, tej romantycznej, z dawnych czasów, gdzie połowy świata nie można było znaleźć na mapach. Nie upieram się, że jest to zrozumiałe dla wszystkich. Być może pozostała w tej okładce moja poboczna i całkiem prywatna mini-historia. Przy prozie mielibyśmy prawo spodziewać się rzeczywiście jakiejś opowieści o przygodach odkrywców – w poezji nikt nie poczuje się oszukany; każdy przeczuwa, iż jest to tylko czyjś prywatny kod. Zwłaszcza, że w przypadku tej okładki kawałki całości w nagły, mało elegancki sposób od razu pojawiły się w mojej głowie. Czy te asocjacje, które znalazły swój wyraz w rysunku, były zbyt oczywiste lub podjęte na wyrost? Uważam, że wiersze dają prawo do takiej swobody skojarzeń.

Wydaje mi się, że można również spojrzeć na graficzne zilustrowanie wiersza z perspektywy lojalnego dekoratora, który będzie się starał nadać tej kolekcji słów odpowiednią ramę, która wzmocni przekaz. Być może będzie ona ledwie widoczna i filigranowa, bądź też surowa i ascetyczna lub właśnie bogata, złocona – bo w tej wyjątkowej sytuacji najodpowiedniej dopełni całość i wzmocni wrażenie, które, jak przypuszczamy, pragnie wywołać poeta.

Trudność polega na tym, że decyzja należy do nas i właściwie nie ma nikogo, kto doradziłby nam w tej jednej szczególnej chwili. Ale wydaje mi się, że warto próbować, że można się na początku nieco ubezpieczyć, podejmując pewne przygotowania, które trochę ułatwią dialog pomiędzy poetą a rysownikiem, a także pomiędzy nimi a czytelnikiem/odbiorcą. Można zwyczajnie rozejrzeć się dookoła – przeczytać inne wiersze poety. Może w notce biograficznej znajdziemy cenną dla nas informację lub w skrawkach wypowiedzi przytoczonych we wstępie czy w posłowiu. Jakkolwiek chłodno i praktycznie by to nie brzmiało, wydaje mi się, że dobrze jest myśleć o tym, co robimy, na zasadzie zadania, którego dobre wykonanie przyniesie satysfakcję.

Dlatego nie należy się specjalnie niczego obawiać. Poezja nie posiada pretensji do bycia jasną i klarowną, nie jest sztywnym tekstem, przekazem danych o niezmiennych jednostkach. Nie są to fakty. Jest zapisem myśli kogoś żyjącego obok nas, historią, którą pewien człowiek zdecydował się opowiedzieć, wiedząc, że raczej nie będzie miał szansy skorygować naszych czytelniczych wrażeń i przemyśleń. Myślę, że możemy zaryzykować i po prostu dopowiedzieć parę szczegółów lub powtórzyć pewne kwestie – przecież zawsze możemy liczyć, że trafimy na kogoś, kogo zachwyci nasza historia.

O AUTORZE

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

powiązania

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justyna Bargielska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Dwa fiaty, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 18 kwietnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szybko przez wszystko, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

Wesoła czasem makabra

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Nudelman, wydanej nakładem Biura Literackiego 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza “Próba doszorowania”, towarzyszący premierze książki Nudelman, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Nigdy to “ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudelman, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego “Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko, towarzysząca premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / Z Fortu do Portu Justyna Bargielska

Zapis spotkania “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” podczas festiwalu Port Literacki 2014.

WIĘCEJ

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę China shipping Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 15 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska

Rozmowa z Justyną Bargielską przeprowadzona przez reporterkę Akademickiego Radia LUZ Patrycję Barowicz, wyemitowana w programie “Kulturalny Bajzel”.

WIĘCEJ

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska

Z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko rozmawia Aleksander Nawarecki.

WIĘCEJ

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Olga Byrska

Z Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.

WIĘCEJ

Obecnie jestem panterą

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.

WIĘCEJ

Wesoły pielgrzym, czyli jak walczyć ze współczesną idyllą

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Na progu milczenia

recenzje / ESEJE Piotr Matywiecki

Recenzja Piotra Matywieckiego towarzysząca premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Staff zdybany

recenzje / ESEJE Joanna Maj

Recenzja Joanny Maj towarzysząca premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Pan od jesieni. Słowo o Leopoldzie Staffie

recenzje / IMPRESJE Joanna Żabnicka

Esej Joanny Żabnickiej towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recenzja Sabiny Misiarz-Filipek towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recenzja Zuzanny Sali towarzysząca premierze e-booka Justyny Bargielskiej China shipping wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Fragment recenzji Sabiny Misiarz-Filipek z książkiSzybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recenzja Uli Orlińskiej-Frymus z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recenzja Łukasza Wróblewskiego z książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.

WIĘCEJ

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recenzja Klaudii Wawrzynkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recenzja Marty Koronkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ