wywiady / O KSIĄŻCE

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

Justyna Bargielska

Olga Byrska

Z Justyną Bargielską o drugim wydaniu książki Bach for my baby, rozmawia Olga Byrska.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Olga Byrska: Czy warto pytać poetę o jego wiersze i prawidłowości w nich, widziane przez krytyka? Czy to tylko próba “dorabiania teorii” do poezji? Jak Pani się czuje, mówiąc o swoich utworach?

Justyna Bargielska: Jakbym za darmo i bez wielkiej przyjemności wykonywała cudzą pracę. Od, jak to Pani ujęła, “dorabiania teorii” do poezji są powołani specjaliści, zazwyczaj dysponujący odpowiednim wykształceniem, znajdujący wystarczająco dużo przyjemności w mówieniu o poezji albo na tyle aroganccy, że czytanie tego, co o tej poezji napiszą, jest nawet dość przygodowe. Nie dorobię teorii, ale mogę pokazać praktykę. Tylko że tego rodzaju analiz nikt ode mnie chyba nie oczekuje.

Miałam jakiś czas temu okazję uczestniczyć w czymś, w imprezie, którą określono – w trakcie jej trwania – jako symboliczne rozpoczęcie roku Korczaka. Symboliczne, no, bo faktyczne przypadło na pierwszy stycznia tego roku kalendarzowego, wiadomo. A tamto się działo na jesieni ubiegłego. I to była promocja, w siedzibie Rzecznika Praw Dziecka, Pamiętnika Blumki Iwony Chmielewskiej. Było parę kryminalnych momentów, wydawca mówił o pedofilii w amerykańskim kościele, potem szereg podobnych do siebie postaci wstał i powiedział, ale każda postać oddzielnie, jak wielbią – całkowicie słusznie – Iwonę, ale z punktu widzenia dobra dramaturgii tego spotkania byłoby lepiej, gdyby te postaci wydelegowały jedną z nich albo powiedziały to chórem, bo przykro podobne do siebie były te oświadczenia. I dopiero na koniec Iwona zaczęła opowiadać, jak Pamiętnik powstawał. Strona po stronie pokazywała, skąd wziął się który obraz, jakiego skojarzenia był pochodną, jakie – w sensie fizycznym, kolażowym – środki posłużyły do stworzenia go. Jak środki przełożyły się na symbole. No, rozumie Pani, środki: szmatki, kawałki starego papieru, zdjęcia i tak dalej. To było fascynujące, ale z niejasnych dla mnie powodów trwało może jedną ósmą tego, co laudacje. Niesamowicie zacne postaci Iwonę tam laudowały, pan rzecznik i Henryka Krzywonos, ale i niesamowicie nudne te laudacje były, zwłaszcza w porównaniu.

Mówię o Iwonie, bo ona jest autorką rysunku na okładce mojej najnowszej książki, ale przede wszystkim dlatego, że wydaje mi się, że autor nie musi być teoretykiem-ekspertem na swój własny temat, żeby zainteresować nas pokazując nam swój własny warsztat. Dostałam od Iwony zdjęcie zdjęcia mnie, które wykorzystała na okładce. Zdjęcie przedstawia biurko Iwony, okno Iwony, pudełko z kredkami – sorry, Iwona, że tak mówię “pudełko z kredkami” – i w tym pudełku moją wyciętą głowę. Opowieść, w pewnym sensie, o warsztacie, stała się tutaj zaczątkiem jakiejś zupełnie nowej opowieści, nowej sytuacji. Iwona pokazała mi “tak pracuję” i moja fantazja przypomniała sobie, co to właściwie znaczy być nieokiełznaną.

Ale trudno osiągnąć ten efekt pytając poetę o to, której dykcji czuje się najbliższy.

Jak Pani czuje się zatem z efektem swojego nieokiełznania, Bach for my baby? Kiedy następuje ten moment, w którym Pani jako twórca stwierdza: no dobrze, tyle utworów chcę zamieścić w nowym tomiku – a może zależy to wyłącznie od wydawcy?

Bo krótkie to jest, prawda? Och, po prostu nadszedł ten sądny dzień, w którym miałam oddać całość, a nadających się pokazania wierszy miałam zaledwie tyle, że aż boję się policzyć, ile ich tam jest. Nadających się do pokazania w tej książce, bo poza nimi oczywiście miałam też wiersze o sztuce i piłkarskie, ale to już do następnej książki. Raczej się dobrze czuję z efektem mojego nieokiełznania, jak to Pani życzliwie określiła, zwłaszcza po tym, jak udało mi się poukładać te wiersze w odpowiedniej kolejności.

I to akurat było najtrudniejsze, bo ja na początku wcale nie wiedziałam, jaki ta historia ma przebieg. Dość powiedzieć, że wiersz o Nybergu wymyśliłam sobie wrzucić na koniec! I tak dalej, same dramaturgiczne błędy. W pewnym momencie poczułam się dość porządnie uwięziona przez konwencjonalność opowiadanej w tym tomiku historii. Jasne, że wiem, że wszystkie historie miłosne są konwencjonalne, miłość jest najpiękniejszą konwencją, ale można je realizować z nerwem albo bez nerwu. I tamten układ, który zaproponowałam na początku, był kompletnie bez nerwu.

A potem przyszedł taki piątek na jesieni, że byłam w pewnym towarzystwie, w którym miałam spędzić ze względów zawodowych następnych kilka miesięcy, i słuchałam pewnych wypowiedzi, i mój język ciała był językiem totalnego niedopasowania do tej sytuacji, no, rozumie Pani, o co chodzi, i wtedy przyszedł mój kolega Piotrek Mierzwa, i pozabijał wszystkich, a potem powiedział, że mnie odprowadzi dokąd tam idę. I po drodze powiedział mi, jak mam te wiersze poukładać, i tak je poukładałam. Ja to mam szczęście w życiu, nie? Znaczy, w poezji.

Ciekawe jest to, co mówi Pani o ich kolejności – tomik rozpoczyna “40 czarnych książek” ze stwierdzeniem “Język uratował nas przed życiem, inni kochankowie nie mają tyle szczęścia”, mamy do czynienia ze sceną rozstania; w ogóle Bach for my baby pełen jest najrozmaitszych rozłąk. A jednak – tak mi się wydaje – “Inna róża”, wiersz wieńczący ten tomik, zawiera w sobie nadzieję. W nowych pokoleniach siła, bo stare nie dają sobie rady z relacjami emocjonalnymi?

“Inna róża” na koniec bezpośrednio odnosi się do tytułu. Cechą dziecinności, nie, nie dziecinności, tylko dziecięctwa, jest chłonność, otwartość, potencja. Potencja, która wcale nie musi oznaczać kompetencji, prawda? Skoro miłość jest katastrofą, to trzeba się starać nie tyle wyjść z niej bez szwanku, ile pozwolić się jej cofnąć w rozwoju, ograbić z przerobionych na zasady i mechanizmy doświadczeń, dać się unieważnić miłości, żeby móc wrócić chociaż na trochę do tego dziecięcego otwarcia.

I ja tam nie wiem, czy to jest nadzieja. Mnie właściwie denerwuje, że jak mamy do czynienia z zarazą z kosmosu, to czujemy się w obowiązku wytworzyć w sobie nadzieję, że damy jej odpór, przetrwamy, coś tam. Tej zarazie. Myślę, że nie do końca rozumiemy, po co ta zaraza jest.

Zastanawiam się jednak, czy w nowych wierszach, na przykład “Lejek, czyli lejek” albo “Hans Memling Hotel” ta miłość istnieje. Mam poczucie, że wszystko, co dzieje się u bohaterów Bach for my baby i jest związane z miłością tak naprawdę dzieje się “obok” niej, otacza ją. Ona istnieje, czy nie? A może to tylko nasza interpretacja, dzięki której dajemy odpór życiu, jak i nadzieja?

Ale ja nie rozumiem, czy uważa Pani, że skoro tyle mówimy o miłości, mamy podstawy sądzić, że nie istnieje? Tyle się mówi o Bogu, ale to nie mówienie o nim podważa jego istnienie. Tyle się mówi o wszystkim i omawianie nie wpływa na realność omawianego, a akurat w przypadku miłości miałoby uprawniać do zadawania pytań, czy ona istnieje, czy nie? Bez sensu. Co więcej, zaryzykuję stwierdzenie, że miłość da się opisać, zwłaszcza w poezji. Nie żaden powidok po niej, nie wniosek, nie sprawozdanie z miłości, ale samą miłość.

Jako że nie jestem zwolenniczką dawania odporu życiu, tylko bardziej – życia, nie polegam na dających nadzieję interpretacjach, tylko na faktach. W faktach można brać udział osobiście, przyglądać się im albo słuchać o nich. Słucham, jak bohaterowie Bfmb mówią, że kochają – i raczej im wierzę.

Skąd pomysł na tytuł tego zbioru?

Ukradłam. To jest taka miniseria wydawnictw płytowych pod hasłem “classics for my baby”. Bach, Mozart, takie tam. I na płycie z Bachem są same szlagiery, a jakże: aria z wariacji goldbergowskich, dwie pojedyncze części z dwóch różnych partit fortepianowych, jakiś kawałek z którejś partity na skrzypce, trochę powyjmowanych z kontekstu fragmentów orkiestrowych. Chorały! Oczywiście są jakieś chorały. Absolutna, mówię Pani, zgroza. Gdybym trzymała taką płytę w domu, musiałabym ciągle na niej siedzieć, żeby żadne z moich dzieci nie mogło jej przesłuchać. Po pierwsze, to nie jest płyta for babies, bo dzieci – w odróżnieniu od wychowanych na i wdrożonych do MTV rodziców – są w stanie przesłuchać wielką mszę h-moll od początku do końca, zwłaszcza jeśli jeszcze nie umieją raczkować, a mniej więcej w tym wieku jest target tej składanki. Po drugie, to jest tak, jakby wybrać ze “Złotego notesu” sto zdań w rodzaju “Był kwiecień, Paryż jak zwykle uroczy” i sprzedawać to ignorantom jako wielkie dzieło noblistki w przyjaznym wydaniu. Ta płyta, ten sposób traktowania muzyki, ale w ogóle dzieła, tak mnie zirytowały, że uznałam za ciekawe i celowe spróbować pokazać, co to naprawdę znaczy “Bach”, co znaczy “for”, co “my”, a co “baby”. Jasne, że robię to na ukos, dla ośmiuset czytelników i nie za pomocą nut, ale czy tak do końca nie za pomocą nut, to nie wiem.

O AUTORACH

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

Olga Byrska

Urodzona w 1991 roku. Pisze o literaturze i teatrze ("Polityka", "Newsweek", "Kultura Liberalna", "Art&Business"), dyrektor ds. komunikacji w B-MOOC Factory. Mieszka w Paryżu.

powiązania

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justyna Bargielska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Dwa fiaty, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 18 kwietnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szybko przez wszystko, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

Wesoła czasem makabra

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Nudelman, wydanej nakładem Biura Literackiego 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza “Próba doszorowania”, towarzyszący premierze książki Nudelman, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Nigdy to “ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Siedem przygód Rozalii Grozy Justyny Bargielskiej z ilustracjami Oktawii Ogniew, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudelman, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego “Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę Selfie na tle rzepaku Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Rozmowa Aleksandra Nawareckiego z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko, towarzysząca premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka China shipping, wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / Z Fortu do Portu Justyna Bargielska

Zapis spotkania “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” podczas festiwalu Port Literacki 2014.

WIĘCEJ

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.

WIĘCEJ

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Fragment zapowiadający książkę China shipping Justyny Bargielskiej, która ukaże się w Biurze Literackim 15 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komentarz Liwii Dzierżawy, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pinktronic Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komentarz Karoliny Zalewskiej, finalistki konkursu “Komiks wierszem w trybie żeńskim”, do wiersza Pole bawełny Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska

Rozmowa z Justyną Bargielską przeprowadzona przez reporterkę Akademickiego Radia LUZ Patrycję Barowicz, wyemitowana w programie “Kulturalny Bajzel”.

WIĘCEJ

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska

Z Justyną Bargielską o książce Szybko przez wszystko rozmawia Aleksander Nawarecki.

WIĘCEJ

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Zatarty fresk, towarzyszący premierze książki Szybko przez wszystko, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

recenzje / IMPRESJE Justyna Bargielska

Esej Julity Nowosad towarzyszący premierze książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa, wydanej w Biurze Literackim 31 maja 2012 roku.

WIĘCEJ

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Obecnie jestem panterą

wywiady / O PISANIU Justyna Bargielska Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.

WIĘCEJ

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Sól i ogień, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autorski komentarz Justyny Bargielskiej do wiersza Do Chloris, towarzyszący drugiemu wydaniu książki Bach for my baby.

WIĘCEJ

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Fragment z książki Nudelman Justyny Bargielskiej, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015. Czyta autorka.

WIĘCEJ

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recenzja Sabiny Misiarz-Filipek towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku, a w wersji elektronicznej 11 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recenzja Mikołaja Borkowskiego towarzysząca premierze książki Justyny Bargielskiej Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recenzja Zuzanny Sali towarzysząca premierze e-booka Justyny Bargielskiej China shipping wydanego w Biurze Literackim 8 lutego 2016 roku.

WIĘCEJ

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Fragment recenzji Sabiny Misiarz-Filipek z książkiSzybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recenzja Uli Orlińskiej-Frymus z książki Nudelman Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recenzja Łukasza Wróblewskiego z książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.

WIĘCEJ

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recenzja Mai Staśko towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recenzja Klaudii Wawrzynkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recenzja Marty Koronkiewicz towarzysząca premierze książki Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 13 października 2013 roku.

WIĘCEJ

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recenzja Agnieszki Gruszczyńskiej, towarzysząca premierze książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 25 kwietnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recenzja Macieja Topolskiego towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recenzja Michała Larka towarzysząca premierze drugiego wydania książki Justyny Bargielskiej Bach for my baby.

WIĘCEJ

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karola Maliszewskiego o poezji Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ