wywiady / O KSIĄŻCE

W trasie najczęściej beżowy

Joanna Mueller

Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Joanna Mueller: Szymonie, kilka miesięcy temu podczas Portu Wrocław promowaliśmy antologię debiutów poetyckich Połów 2012, w której znalazł się Twój arkusz „Wysokie obroty”, a oto teraz świętujemy wydanie Twojego pełnoprawnego debiutu – tomiku Nadjeżdża. Wszystko potoczyło się błyskawicznie, podobnie jak w przypadku zeszłorocznego debiutu Kasi Fetlińskiej, a zupełnie inaczej niż w przypadku większości poetów, którzy na publikację pierwszej książki muszą niekiedy czekać latami. Powiedz, jak Ty się czujesz z tym szybkim tempem – zadowolony, zaskoczony, oszołomiony, a może wolałbyś odsiedzieć swoje w poczekalni?

Szymon Słomczyński: Myślę, że już swoje odsiedziałem, choć była to raczej osobista, a nie publiczna „odsiadka”. Nie ukrywam, że chciałem zadebiutować właśnie w Biurze Literackim na długo przedtem, zanim wysłałem swoją propozycję na „Połów”. Jednak dopiero w ubiegłym roku uznałem, że udało mi się napisać takie wiersze, które warto pokazać nie tylko najbliższym. Jestem oczywiście mile zaskoczony, zadowolony i wdzięczny wszystkim, dzięki którym książka mogła ukazać się jeszcze w tym roku – natomiast oszołomienie nie trwało, na szczęście, zbyt długo. Zachłyśnięcie się debiutem, pozostawanie pod jego wpływem i nadmierne przejmowanie się ewentualną recepcją tegoż, jak się wydaje, szkodzi debiutantowi. Pierwsza książka powinna przede wszystkim zachęcać do napisania następnych – i na tym właśnie staram się teraz skoncentrować.

Cieszę się, że mogłam być w pewien sposób akuszerką Twojej książki – najpierw trafiłeś do mojej grupy „połowiczów”, potem redagowałam Twój arkusz i Nadjeżdżę (korci mnie, żeby tak, z rosyjska, odmieniać ten dwuznaczny tytuł), a w listopadzie szykuje się nam w dodatku wspólne spotkanie autorskie. Ciekawe było dla mnie obserwowanie zmian, które zachodziły w samych wierszach, w koncepcji i układzie tomiku. Widziałam, z jakim zaciętym perfekcjonizmem zastanawiałeś się nad każdym słowem, frazą, a nawet przecinkiem. W końcu trzeba było powiedzieć „pas!” i ten tomik urodzić (żeby „lepsze” nie stało się wrogiem „dobrego”). Czy teraz, kiedy Nadjeżdża jest już w drukarni, a może nawet z niej wyjeżdża, masz świadomość dobrze zakończonej – zwieńczonej – pracy, czy jednak, jako nieuleczalny perfekcjonista, chciałbyś przy niektórych tekstach jeszcze trochę „pomajstrować”?

Ja się też cieszę nadzwyczaj i ci najserdeczniej za tę troskliwą akuszerską opiekę dziękuję. Rzeczywiście – w ciągu tych kilku tygodni, które upłynęły od decyzji o wydaniu tomu do przekazania wydawnictwu ostatecznej wersji maszynopisu, starałem się zrobić wszystko, żeby ta ostateczna wersja była jak najlepsza. Nie mnie oceniać, czy i na ile się to udało, ale odkąd powiedziałem „pas!” i książka powędrowała do drukarni, wiersze z Nadjeżdża postrzegam jako skończone, a dalsze ich poprawianie jest ostatnią rzeczą, na jaką mam ochotę.

Gdzieś „na stronie”, w wymianie mailowej, ale też w kilku wierszach (np. w „DNA”, „Mutacje”) pojawia się u Ciebie motyw „przeklętego dziedzictwa”. I nie chodzi mi tu tylko o genetykę czy – tym bardziej – o koligacje rodzinne, lecz raczej o memetykę, o genetyczny kod kulturowy. Pytałam Cię o to już kiedyś, ale chciałabym podrążyć temat. Czy masz jakichś symbolicznych przodków w historii kultury, od których spuścizny nie możesz się uwolnić we własnym pisaniu, którzy wywołują w Tobie Bloomowski „lęk przed wpływem”? Lub – z drugiej strony – takich praojców, po których dziedziczysz chętnie i bez obaw?

Myślę, że zdecydowanie bliższa jest mi zasadnicza niechęć do pozostawania pod czyimkolwiek wpływem (choć nie nazwałbym jej „lękiem”, bo nie znajduję u siebie takich tendencji, nie „idolizuję” nikogo – ani nie idealizuję zresztą też), niezależnie od tego, jak bardzo cenię czyjąś twórczość. Zbyt długie i bezkrytyczne zapatrzenie się na kogo innego (choćby było się przekonanym o doniosłości tego, co pisał, malował, rzeźbił, komponował, reżyserował) to prosta droga do epigoństwa. Skoro jednak w Nadjeżdża są wiersze odnoszące się do obrazów Hoppera i Muncha, to tychże należałoby chyba tu wymienić – acz dziedziczę po nich z obawami i niekoniecznie „chętnie”.

Pochodzisz z Krakowa, a wiem – m.in. z prześmiesznego, karykaturalnego opisu „Krakówka”, który wysłałeś mi w jednym z maili, ale też np. z wiersza „Chochlik” – że tamtejsze środowisko artystyczne i naukowe jest dość specyficzne. Pojadę teraz siermiężnym genetyzmem à la Hipolit Taine: czy Twoje miejsce zamieszkania ma wpływ na Twoje pisanie, czy raczej poezja to ruszenie w trasę i oglądanie wszelkich zadomowień jedynie w samochodowym lusterku?

Ależ oczywiście, że ma wpływ, choćby i dlatego, że od urodzenia mieszkam w tym samym miejscu, a miejsce to jest specyficzne – nie przeczę (choć czy o innych miejscach nie można powiedzieć tego samego?). Wyruszanie w trasę uważam jednak za niezbędne. Czasem bywa jednak tak, że wyjazd do sąsiedniej dzielnicy, z uwagi na kogoś, kogo tam spotkasz, okazuje się bardziej inspirujący od wyprawy do Paryża – niczego Paryżowi, rzecz jasna, nie ujmując.

W pierwszym, a zarazem tytułowym wierszu tomiku piszesz o „wykręcaniu (się)”. I rzeczywiście, mam wrażenie, że jesteś poetą proteuszowym, który w każdym wierszu staje się kimś innym, a przez to nie pozwala się uchwycić, przyszpilić i dotknąć. W utworze „Nadjeżdża” wprost to przyznajesz (jakby ostrzegając czytelnika, co go czeka w tej książce): „ukrywam się dość zręcznie, ale wciąż tu jeszcze/ jestem”. Ta mnogość twarzy i wcieleń jest fascynująca, a zręczność maskowania się – godna podziwu, ale może też wzbudzać u odbiorców pewien niepokój. Nie boisz się, że czytelnicy posądzą Cię o niedostateczną „ilość Szymona w Szymonie”? Nie korci Cię, żeby od czasu do czasu walnąć coś bardziej „autobiograficznie”, twarzą twarz, prosto z trzewi, a nie spod otuliny ról i masek?

Nie boję się żadnych posądzeń, jednak zdaję sobie sprawę z tego, że ktoś – podobnie jak jeden z moich kolegów – może uznać, że jego to „nie porusza”, bo w mojej książce nie ma jednego, wyrazistego podmiotu i jest to „liryka roli”. Pewnie jednak niemożliwym jest stworzenie czegoś, co poruszałoby wszystkich bez wyjątku – ba, nadal zadziwia mnie to, że w ogóle znajdują się tacy, których porusza to samo, co było ważne i dla mnie, kiedy te wiersze powstawały. Sądzę, że relacja między tak zwanym podmiotem lirycznym a autorem jest zazwyczaj bardziej skomplikowana, niż się to może wydawać na pierwszy rzut oka. Nie inaczej jest u mnie. Interpretacja, wedle której „w każdym wierszu staję się kim innym”, jest, podobnie jak inne możliwe interpretacje, uprawniona, ale ja wiem, że w Nadjeżdża znalazło się niemało tekstów jak najbardziej autobiograficznych – niektóre stanowią wręcz przykład bezpośredniego przeszczepienia życiowego doświadczenia w przestrzeń (mniej lub bardziej) liryczną. Czytelnicy od dawna mnie znający osobiście dostrzegą zatem z pewnością dostatecznie dużo „Szymona w Szymonie”, a dla tych znających mnie krócej lub wcale nie będzie to miało zapewne większego znaczenia.  

Szczególnie dużo w Twoim tomiku swoistego „maczyzmu”, za który możesz oberwać od krytyczek feministycznych (nawet jeśli będziesz się zarzekał, że to tylko kolejna maska lub wręcz demaskacja zjawiska). Przyznam, że i dla mnie ten autostradowy męski szowinizm sportretowany w Twoich tekstach był dosyć ciężki do zniesienia (ale może to dlatego, że sama przebywam ostatnio raczej na biegunie gniazdującego „maczyzmu”). No to zróbmy symulację – powiedz, jak się będziesz bronił przed atakami „sióstr F.”, jeśli się pojawią?

„Autostradowy męski szowinizm”? Nie bardzo rozumiem dlaczego „autostradowy”, ani dlaczego „szowinizm”, ale nie zamierzam się bronić przed jakimikolwiek atakami. Tomik wierszy szczęśliwie tym się różni od zbioru felietonów, esejów czy też książki (popularno)naukowej, że autor nie musi odpowiadać na jakiekolwiek zarzuty, nie musi nigdzie zamieszczać sprostowań.  Jeśli zaś posuwa się do obrony innej niż pisanie kolejnych wierszy, to albo znaczy, że nie jest wystarczająco odporny na krytykę, albo, że krytyka jest nierzetelna, bo odnosi się do samego autora, a nie do napisanych przez niego tekstów. Nie wiem, jak miałoby wyglądać obrywanie od „sióstr F.”, ale przypuszczam, że jeśli czemuś by się dostało, to prędzej wierszom niż mnie, a wiersze powinny się bronić same (to truizm, ale trudno się z nim nie zgodzić), bez mojego udziału. Jeśli zaś ów atak przybrałby wymiar dosłowny, pięściarski (czy też raczej: siarczysto-policzkowy) – to też bym się nie kwapił do odwzajemnienia ciosów. Obawiam się, że w tym ostatnim wypadku riposta w stylu: „uważam, że kobiety nie wolno uderzyć, nawet jeśli to ona zaczęła, więc życzę pani miłego dnia” zostałaby również uznana za szowinistyczną, ale na to już nie mógłbym nic poradzić.

Z jednej strony ostry poetycki maczyzm, z drugiej zaś – kontrapunkty w postaci wierszy pisanych z punktu widzenia kobiet. Która perspektywa jest dla Ciebie ciekawsza, płodniejsza artystycznie, która bardziej wyzwala wyobraźnię?

Nie wiem. To zależy od konkretnej „sytuacji lirycznej”, z którą się w danym wierszu zmagam. Nie wykluczałbym ani nie wywyższał żadnego z tych punktów widzenia, także i dlatego, że niekoniecznie są one zupełnie rozdzielne w moim pisaniu. Ponadto nie pojmuję, dlaczego, kiedy w dramacie, scenariuszu czy powieści wypowiadają się obie płcie  –  choć autor przecież zazwyczaj również reprezentuje tylko jedną z nich – uznaje się to za naturalne, a w liryce miałoby to wymagać dodatkowych wyjaśnień.

No właśnie – dramat, powieść, chciałam Cię o to zapytać. W poprzednim wywiadzie, którego mi udzieliłeś, przyznałeś, że „lubisz w wierszach opowiadać historie”. I rzeczywiście, Twoje utwory są opowieściami, a zarazem – dzięki wycyzelowanej formie poetyckiej – nie popadają w rozlazłą prozaickość czy, co gorzej, w kawalarską anegdotyczność. Ale może ta skłonność do opowiadania zachęci Cię kiedyś (lub już zachęca) do próbowania sił w formie bardziej rozwiązłej niż mowa wiązana, czyli w prozie lub w dramacie?

Zachęca, jak najbardziej. Na razie do dramatu, bo wydaje mi się, że lepiej mi w tej chwili idzie przedstawienie opowieści w formie samych dialogów niż pełnej opisów prozy – choć i na tę ostatnią, mam nadzieję, przyjdzie kiedyś czas.

Zadam ci pytanie, którego sama nie lubię – o zaangażowanie. Jest taki krytyczny stereotyp, że kiedy poeta mocno rzeźbi w formie wiersza (a Ty jesteś takim poetą), to zwykle nie starcza mu już zacięcia „społecznikowskiego”, nie angażuje się poezją w realia, w których żyje. Teraz poeci gremialnie starają się być zaangażowani, co o tym sądzisz? I – znowu zabawmy się w symulację – co odpowiesz tym, którzy prześlepią porozrzucane po Twoich tekstach aluzje społeczno-polityczne (np. motywy smoleńskie w „Po dziesiątym”, wypowiedzi o Polsce w „Zachłanny przelot nad małą” czy w „Niuanse zostawmy sobie na kiedy indziej”) i będą się domagać jakichś wyraźniejszych publicystycznych deklaracji? A może wiersz „Rewolucja” jest wystarczająco zjadliwą odpowiedzią?

Jeśli „zaangażowanie” rozumielibyśmy jako nieoddalanie się zbytnio od realiów, w których się żyje – to myślę, że lwia część poetów, nie tylko teraz, ale i kiedykolwiek, mimo usilnych starań i uników, od nich tak naprawdę nie może całkiem uciec. Poza tym trudno mi wyobrazić sobie kogoś, kto by się domagał ode mnie – przeczytawszy tomik – takiego zaangażowania, które wymaga stanięcia po określonej stronie ideologicznej barykady. Jeśli by jednak taki ktoś się pojawił i mi coś podobnego w prywatnej rozmowie oznajmił, to bym mu odpowiedział, żeby się sam wyraźniej deklarował, jeśli czuje, że powinien. Ja takiej potrzeby nie odczuwam, bo zdecydowanie bardziej wolę pozostawać z boku i przyglądać się szeroko rozumianym realiom z różnych perspektyw.

W „Rewolucji”, a także w „Ten wiersz ma być buntowniczy” otwartym tekstem nabijasz się z młodocianego buntownictwa, a przynajmniej z jego najbardziej ogranych form. Czy masz wrażenie, że znalazłeś lepszą formę buntowania się niż Twoje podmioty (np. koleżka Uzi), a może bunt zupełnie nie jest Ci do pisania potrzebny?

Czy ja wiem, czy rzeczywiście się nabijam? Dotąd słyszałem, że właśnie przeciwnie – buntuję się nadmiernie, zamiast się zająć refleksją i kontemplacją; co, nawiasem mówiąc, nie wydaje mi się być trafionym zarzutem. Bo jeśli ktoś już w młodości wyłącznie kontempluje, przystaje na zastaną rzeczywistość, zamiast się jej w jakiejś mierze przeciwstawiać, to najprawdopodobniej później także nie będzie się buntował, a bunt, choćby li tylko natury estetycznej, wydaje się przynosić jednak lepsze owoce niż jego całkowity brak.                                                                                                                      

W wierszu „Pragmatyczny związek” padają słowa, które można odczytać jako Twoją krytykę poezji pisanej przez koleżanki i kolegów: „Trumnami heblują wiersze/ międlący drętwą dykcję; ustami spluwają/ wers za wersem; gdzie trzeba, wycinają/ ranę, po której koniecznie musi/ zjawić się blizna; wstawiają też światło/ i język, i dziecko”. Co najbardziej Cię drażni w dzisiejszej poezji i czego chciałbyś się ustrzec we własnej?

Jeśli idzie o własną, to teraz, już po wydaniu pierwszej książki, wystrzegam się tego, co w niej już się znalazło, żeby druga nie była względem niej wtórna. Przykładowo unikam „słów, które mogą być odczytane jako krytyka poezji pisanej przez koleżanki i kolegów”.  Zaś co do „dzisiejszej poezji” ogólnie rzecz biorąc, to gdybym się chciał zajmować krytyką, starałbym się zapewne doprecyzować, co mnie w niej drażni, ale ponieważ się nią zajmować nie chcę – to czuję się zwolniony z obowiązku publicznego oceniania tego, co piszą inni. Zdumiewa mnie, jak łatwo niektórym moim koleżankom i kolegom, którzy również wydali tylko jedną książkę (albo nie wydali jeszcze żadnej), przychodzi dezawuowanie innych sposobów wypowiadania się wierszem albo równie rozplenione – i często nieszczerze – wychwalanie pod niebiosa twórczości znajomych. Być może jednak powyższe zjawiska stanowią nieuchronną konsekwencję chęci łączenia ambicji literackich i krytycznoliterackich. Możliwe, że kolega-podmiot z wiersza „Pragmatyczny związek” cierpiał na tę samą przypadłość, która się objawiła w przytoczonym fragmencie, kiedy aż go palce świerzbiły, żeby temu i owemu (choć niewymienionym z nazwiska, więc w białych rękawiczkach) nieco dołożyć, co się zapewne umiarkowanie udało, bo tego rodzaju „krytyki” współcześnie skazane są na (najczęściej zasadne) przemilczenie.

Wiersz „Jak przygoda, to tylko” jest sprawną żonglerką cytatami z piosenkowych szlagierów. To znacznie zmieniona wersja tekstu, który pierwotnie był przyciężkawo poważny, a teraz – po wpuszczeniu do niego powietrza i dowcipu – prezentuje się wdzięczniej i korzystniej, ale też ma o wiele więcej do powiedzenia. No to teraz – w odniesieniu do lekkiego utworu – zwalista kolubryna pytania: czym dla Ciebie jest wiersz (tak w ogóle): zgrabną igraszką, taneczną rozrywką, ostrą rozgrywką, a może bywa niekiedy grą o wszystko?

Odruchowo mam ochotę odpowiedzieć, że oczywiście jest „grą o wszystko”, ale wtedy sobie przypominam, że „to przecież tylko wiersz” – a gdzieś między wyrażeniami: „tylko wiersz” a „aż wiersz” tworzy się napięcie sprawiające, że chce się dalej pisać; lub, że przestaje się chcieć.

Wrócę jeszcze do tytułu Nadjeżdża. Nadzieją na co jest (jeśli jest) Twój tomik? Co nadjedzie po nim?

Od kwietnia, kiedy to wysłałem Ci pierwszą wersję maszynopisu, piszę wiersze, które w zamierzeniu mają złożyć się na drugą i trzecią książkę. Druga ma być w zamierzeniu odmienna od pierwszej, a trzecia jeszcze bardziej odmienna od drugiej, choć z kolei – w pewnym sensie – tej ostatniej bliżej będzie do pierwszej. Jakkolwiek zawile by to nie brzmiało, sprowadza się do wyrażenia nadziei na to, że uda mi się w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy oba „otwarte” po Nadjeżdża kręgi wierszy „zamknąć” w zwarte tomy – i że one z kolei w swoim czasie przybiorą materialną formę książek. „Tylko” tyle (albo „aż”).

Na zakończenie powiedz, o co chciałbyś, żebym Cię zapytała, a nie zapytałam?

Nie zapytałaś mnie na przykład o to, czym jeżdżę, a o samochodach mógłbym mówić długo i rozwlekle – więc może to i całe szczęście, że takie pytanie nie przyszło Ci na myśl.

Z mojej strony byłoby to zapewne pytanie o kolor Twojego wozu, więc pozostaje mi podziękować za rozmowę – i trzymać kciuki za dobry rozpęd Nadjeżdża.

W takim razie odpowiem na to niezadane pytanie: obecnie w trasie najczęściej beżowy (a ściślej rzecz ujmując: „kamykowy beż metalizowany”), bo to mój ulubiony samochód. Po mieście jeżdżę czasem zwyczajnym czerwonym, ale zdarza się i tak, że można spotkać mnie w bardziej wiśniowym (oficjalnie nazywa się: „czerwień flamenco”). Również bardzo dziękuję ci za rozmowę.

O AUTORACH

Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka, wielodzietna mama. Wydała cztery tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (Kraków 2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (Kraków 2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (Wrocław 2010) i intima thule (Wrocław 2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa) oraz dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (Wrocław 2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (Wrocław 2013). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (Warszawa 2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (Warszawa 2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Tłumaczona m.in. na języki: czeski, serbski, rosyjski, ukraiński, niderlandzki, angielski, niemiecki (Mystische musthaves, Berlin 2016). Mieszka w Warszawie, gdzie m.in. współprowadzi seminarium o literaturze kobiet Wspólny Pokój.

Szymon Słomczyński

Urodzony w 1988 roku. Poeta. Laureat projektu Połów 2012 i kilku innych konkursów poetyckich, m.in. im. Tadeusza Sułkowskiego i im. Zbigniewa Herberta. Debiutował w 2013 roku tomem Nadjeżdża, który znalazł się w finale Nagrody Literackiej Nike. W 2015 ukazała się jego druga książka poetycka pt. Dwupłat. Autor mieszka w Krakowie.

powiązania

stubezgłowa (filetowanie)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Książki z Biura: Odcinek 9 Hista & her sista

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.

WIĘCEJ

Poczułam się w świecie bardziej jak w domu

wywiady / O KSIĄŻCE Adda Djørup Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Nadal wierzę w siostrzeństwo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Katarzyna Szaulińska

Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Hista & her sista

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Łemkowski palimpsest, odwrotność wymazania

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.

WIĘCEJ

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / Stacja Literatura Andrzej Sosnowski Elizabeth Bishop Emily Dickinson Filip Łobodziński Joanna Mueller Juliusz Pielichowski Patti Smith Tadeusz Sławek

Spotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol Maliszewski

Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Waruj

nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Dawid Mateusz Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Spotkanie wokół książki “Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ

Zerwane ze smyczy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Rozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Czysty układ

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ

Straż graniczna w Morzu Własnym

recenzje / KOMENTARZE Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Autorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Waruj

utwory / zapowiedzi książek Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Fragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / O KSIĄŻCE Bianka Rolando Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ

Przekuwanie krzyku

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.

WIĘCEJ

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornahuser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ

Symulacja świata

nagrania / Stacja Literatura Kacper Bartczak Maciej Jakubowiak Martyna Buliżańska Roman Honet Szymon Słomczyński

Spotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Kacper Bartczak, Martyna Buliżańska, Roman Honet, Szymon Słomczyński i Maciej Jakubowiak.

WIĘCEJ

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie “Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Maria Liczner

Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania “Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego “Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Piraci dobrej roboty: Fragment

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

Piraci dobrej roboty: Wierszowiązałki

utwory / zapowiedzi książek Joanna Mueller Marianna Sztyma

Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ

DNA

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nadjeżdża, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Druga książka

nagrania / Stacja Literatura Jakub Głuszak Paulina Małochleb Sławomir Elsner Szymon Słomczyński

Spotkanie autorskie “Druga książka” z udziałem Sławomira Elsnera, Jakuba Głuszaka, Szymona Słomczyńskiego i Pauliny Małochleb w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu “Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ

Nigdy to “ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ

Malowane nie działa

wywiady / O KSIĄŻCE Marcin Orliński Szymon Słomczyński

Rozmowa Marcina Orlińskiego z Szymonem Słomczyńskim, towarzysząca premierze książki Latakia, wydanej w Biurze Literackim 12 grudnia 2016 roku.

WIĘCEJ

Czas powodzi

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autorski komentarz Szymona Słomczyńskiego do książki Latakia, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2016 roku.

WIĘCEJ

Pragmatyczny związek

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Fragment z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Szymon Słomczyński

nagrania / Z Fortu do Portu Szymon Słomczyński

Zapis spotkania autorskiego “Nowe sytuacje w Trybie męskim” z Szymonem Słomczyńskim w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Brodząc w habitusie

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ

Wysokie obroty

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.

WIĘCEJ

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.

WIĘCEJ

Trochę ziemia nieznana

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Głuszak Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego “Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.

WIĘCEJ

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Komentarz do wiersza “Koło”

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autorski komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Koło z książki Dwupłat, która ukazała się 1 czerwca nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Niech leci, kto zechce

wywiady / O KSIĄŻCE Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Rozmowa Karola Maliszewskiego z Szymonem Słomczyńskim towarzysząca premierze książki Dwupłat, która ukazała się 1 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

WIĘCEJ

Po dziesiątym

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.

WIĘCEJ

O dwóch królewnach

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2012” na festiwalu Port Wrocław 2013.

WIĘCEJ

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.

WIĘCEJ

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

"Być adwokatem diabła"

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Sztafa Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim, autorem książki Nadjeżdża, rozmawia Krzysztof Sztafa.

WIĘCEJ

Karmik

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nadjeżdża, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Komentarz do wiersza "dąsy, musy, winy"

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ

Komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza "Po dziesiątym"

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Po dziesiątym.

WIĘCEJ

“Jestem już gdzie indziej”

wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.

WIĘCEJ

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.

WIĘCEJ

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.

WIĘCEJ

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / O KSIĄŻCE Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.

WIĘCEJ

Wysokie obroty

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autorski komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Wysokie obroty z książki Nadjeżdża.

WIĘCEJ

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o "apokaliptycznych apokryfach" Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.

WIĘCEJ

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.

WIĘCEJ

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.

WIĘCEJ

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.

WIĘCEJ

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.

WIĘCEJ

DNA

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nadjeżdża, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Pragmatyczny związek

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Fragment z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Szymon Słomczyński

nagrania / Z Fortu do Portu Szymon Słomczyński

Zapis spotkania autorskiego “Nowe sytuacje w Trybie męskim” z Szymonem Słomczyńskim w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Karmik

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Wiersz z tomu Nadjeżdża, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza "Po dziesiątym"

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Po dziesiątym.

WIĘCEJ

“Jestem już gdzie indziej”

wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.

WIĘCEJ

Wysokie obroty

recenzje / KOMENTARZE Szymon Słomczyński

Autorski komentarz Szymona Słomczyńskiego do wiersza Wysokie obroty z książki Nadjeżdża.

WIĘCEJ

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

Rzewna podżegaczka

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Recenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.

WIĘCEJ

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Pragmatyczny związek

dzwieki / RECYTACJE Szymon Słomczyński

Fragment z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego, zarejestrowany podczas spotkania “Nowe sytuacje” na festiwalu Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ

Dwupłat Szymona Słomczyńskiego

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Dwupłat Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.

WIĘCEJ

Poetycki lot Dwupłatem

recenzje / ESEJE Agnieszka Grabowska

Recenzja Agnieszki Grabowskiej z książki Szymona Słomczyńskiego Dwupłat, która ukazała się na blogu Agnestariusz.

WIĘCEJ

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.

WIĘCEJ

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.

WIĘCEJ

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.

WIĘCEJ

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach “Nowych Książek”.

WIĘCEJ

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.

WIĘCEJ