recenzje / KOMENTARZE

Straż graniczna w Morzu Własnym

Joanna Łańcucka

Joanna Mueller

Autorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Myto

Na progu mojej mowy zatrzymam cię,
zanim przejdziesz. Zanim, tokując,
przerwiesz. To jest granica, do której
dałam sobie klarować. Prawić protekcjonały,
usypiać połajanką. Daninę płaciłam większą.
Dama – transakcja wiązana. Pan mógł,
więc się o mnie upomniał u drugiego objaśniepana.

Lecz odtąd się już nie da działać polubownie. Choćby
naszym żywiołem dotąd nie był sprzeciw. To jest.
Domestic noir. Płochliwe pach! Czy słyszysz? Ja też.
Nadchodzą korne furie. Drą się, które dygały. Prą rysy
na wykuszach. To drżą posady w Niżnych Potulicach.
To tętno tłuczonych stłumień. Co grzęzło w gardle,
wychodzi na jaw. Na widnych zboczach plenią się czystki.


Joanna Mueller
Straż graniczna w Morzu Własnym

Kiedy w połowie 2016 roku zaczynałam myśleć nad koncepcją mojego nowego tomu – a miałam wtedy napisanych zaledwie parę wierszy i jeszcze nie wiedziałam, że stworzę książkę poetycko-graficzną wraz z Joanną Łańcucką – przeczuwałam, że będzie to rodzaj oratorium splecionego z różnorodnych głosów kobiet. Intuicyjnie wiedziałam, że tom, który zaczął się od absolutnego wyciszenia kobiecej narracji w wierszu „Muta” (pierwszym chronologicznie, a zarazem otwierającym Waruj), znajdzie później kontrapunkty w postaci podgłaśnianych szeptów, potężniejących pieśni solistek i chórzystek, manifestacyjnego skandowania, magicznych zamawiań, a wreszcie niekontrolowanego wrzasku.

„Myto” – tekst/komiks, który wybrałyśmy z moją współautorką do omówienia na łamach biBLioteki – dla mnie osobiście stanowi odwrócenie gwałtownego wyciszenia z utworu/obrazu otwierającego tom. Widać to już w brzmieniowym podobieństwie obu tytułów. „Myto” jest opłatą pobieraną przez podmiotkę tego wiersza za odebranie głosu bohaterce zwanej Mutą (a także innym „wymutowanym” kobietom). Dokonuje się tu rodzaj relacyjnej transakcji, której siostrzana ekonomia rządzi całą książką, a którą starałam się oddać w wierszu finalnym „asie-niteczki”:

kiedy będziesz się zwijać do węzłowych spraw
zbudzi mnie naciąg nici wplątanej między palce

a gdy mój głos uwięźnie w echach labiryntu
wątek z twojej dłoni wyrówna dech osnowy

żeby jedna z nas miała własny pokój na czmychach
real drugiej siostry musi być radikal
(…)

No dobrze, wiemy już, że symboliczna siostra – zabierając w „Myto” głos w sprawie – pobiera opłatę za głos odebrany drugiej siostrze. Jednak kto jej go zabrał i kto się teraz musi wypłacić? Wprawdzie nie zapisałam tytułu wiersza z hasztagiem, ale chyba dość jasne jest, jakie masowe kobiece krzywdy – które dotąd „grzęzły w gardłach” – „wychodzą na jaw” w brzmieniu „myto” i w skandowanym w drugiej strofie „ja też”. Taka krzywda pobrzmiewa w milczeniu Muty, którą mężczyzna ucisza zdaniem: „a teraz pójdziesz do domu i nie powiesz o tym nikomu”. W „Mycie” tamtej groźbie odpowiada inna, zawarta w słowach: „Domestic noir. Płochliwe pach!” (kto czytał książki z nurtu domestic noir, ten wie, czyja strzelba wypali w dramacie; ja sama w trakcie pisania wiersza przygotowywałam tematyczny numeru „Wakatu” zatytułowany „Siła kobiet” i z tej okazji kilka takich kryminałów przeczytałam).

Oczywiście, choć pobawiłam się w wierszu stylistyką gatunkową – a Joasia Łańcucka w swoim komiksie zabawę kontynuowała (i tak stworzyła jedną z moich ulubionych graficznych opowieści w tej książce!) – to jednak krwawa odwetowość z ducha domestic noir nie jest tym, o co mi najbardziej w „Mycie” chodziło. Owszem, druga zwrotka – gdzie „korne furie” rozpętują piekło czystek, dyganie przechodzi w darcie się, a posady zaczynają drżeć w Niżnych Potulicach – może przypominać dystopijną rzeczywistość opisaną w „Sile” Naomi Alderman (to kolejna inspiracja, która wpłynęła na mój wiersz), ale dla mnie osobiście ważniejsze jest to, co w sposób cichy i mniej spektakularny odbywa się w pierwszej zwrotce.

O ile bowiem druga część „Myta” opisuje masowy ruch oskarżeń sprawców przez ofiary – i lawinową siłę tego hasztagowego zrywu (stąd perspektywa „my”), o tyle pierwsza część tekstu rozgrywa się między pojedynczym „ja” a pojedynczym „ty”. Jednostkowy jest również kontekst spotkania: kobieta zatrzymuje mężczyznę na granicy, którą tyle razy już przekraczano bezrefleksyjnie i bezkarnie („bo można”), a jednak tym razem ona stawia weto: „Na progu mojej mowy zatrzymam cię,/ zanim przejdziesz”. A w dodatku wymusza myto – ona, która dotąd była raczej przedmiotem niż podmiotką przetargów („Dama – transakcja wiązana. Pan mógł,/ więc się o mnie upomniał u drugiego objaśniepana”). „Zobaczyłam” ten ruch zatrzymania męskiego tokowania na granicy kobiecej mowy, kiedy przeczytałam o aplikacji Woman Interrupted, która liczy, ile słów wypowiedziała kobieta, zanim przerwał jej mężczyzna. Asia Łańcucka z kolei w niezwykle sugestywny sposób narysowała ów gest „stop” w postaci otwartej dłoni z ostrzegawczym napisem: „To jest granica, do której dałam sobie klarować”.

Wzrusza mnie – czy raczej umacnia – ta komiksowa dłoń do dzisiaj, nie tylko dlatego, że przypomina mi rękę Fatimy symbolizującą siłę kobiet w powieści Alderman, ale też ze względu na wydarzenia w klasie mojej siedmioletniej córki, które miały miejsce niedługo po zilustrowaniu przez Asię „Myta”. Otóż kiedy koledzy mojej córki zaczęli przekraczać prywatne granice dziewczynek (przytulali je, gdy tego nie chciały, popychali, napastowali je słownie itd.), mądra pani wychowawczyni nauczyła dzieci, że w sytuacji takiej natarczywości należy – prócz jednoznacznego powiedzenia „stop!” lub „nie!” – zdecydowanym ruchem wyciągnąć przed siebie wyprostowaną rękę z otwartą dłonią (nie pięścią!), a to na pewno zadziała. I zadziałało. Jest lepiej.

Cieszę się, że żyję w świecie, w którym dziewczynki coraz częściej są uczone wyciągania przed siebie dłoni i wyznaczania w ten sposób własnych granic w ciele i języku. Pewnie gdybym ja sama została nauczona zawczasu tej umiejętności, nie napisałabym „Myta”. Ale jeśli ten tekst ma pomóc odzyskać głos chociaż jednej Mucie – być jej „strażą graniczną w Morzu Własnym”, jak to ujął dzisiaj mój pływający w Bałtyku syn – to myślę, że było warto przeżyć to i owo, by ten wiersz – i tę książkę – napisać.


Joanna Łańcucka
Coraz głośniejsza rewolucja

Gdy pierwszy raz czytałam wiersz „Myto”, od razu zwrócił moją uwagę wers: „To jest granica, do której dałam sobie klarować”. Przeczytałam go kilka razy, powtórzyłam w głowie i pomyślałam: co by było, gdybym powiedziała to na głos.

Było to zadziwiające doświadczenie – powiedzieć te słowa do siebie i jednocześnie do tych wszystkich, którym nie zaprzeczyłam, choć wszystko się we mnie buntowało, których słuchałam cicho, mimo że myślałam coś zupełnie przeciwnego, którym dałam się przekonać, że robię źle, choć czułam, że robię dobrze.

Nie znaczy to, że nigdy nie broniłam swojego zdania i że nie mówiłam tego, co myślę. Starałam się to robić, walczyłam o swoje, ale zawsze miałam poczucie, że tak naprawdę nie mam do tego prawa. Szczególnie trudno mi było nie zgadzać się z mężczyznami – najpierw w rodzinie, potem na studiach czy w kręgach towarzyskich. To wreszcie przenosiło się na korne słuchanie tych, którzy zarządzali i rządzili – z pozycji profesora, współpracownika i pracodawcy, polityka, autorytetu. Niemal zawsze mężczyźni, niemal zawsze ex cathedra. Nie zdawałam sobie wtedy sprawy z tego, że inny świat jest możliwy. Świat, w którym słowo kobiety, moje słowo, mogłoby być równe słowu mężczyzny. Ale tak wiele rzeczy, które wydawały mi się kiedyś oczywiste, teraz przestają nimi być, a dla mojej córki staną się – mam nadzieję – wręcz absurdalne.

„To jest granica, do której dałam sobie klarować” – powtórzyłam kilka razy głośno. I poczułam, że mówiąc te słowa, daję sobie prawo do tego, by mówić głośno; że nie zgadzam się, by zaprzeczać, gdy chcę zaprzeczyć, głośno mówić o moich przekonaniach, odważnie wyrażać swoje poglądy. Bez lęku, że „objaśniepan” wszystko mi należycie objaśni; bez konieczności zgadzania się i przyjmowania cudzej wizji świata.

Granica, którą postawiła w swoim wierszu Joasia, stała się i moją, a to jedno zdanie uświadomiło mi, że nikt nie ma prawa tej granicy przekroczyć. Dlatego w centrum pierwszej planszy komiksu znajduje się dłoń w uniwersalnym geście mówiącym „stop”. W jej wnętrzu widnieje wycięty/wyryty napis „To jest granica, do której dałam sobie klarować”. Odwołałam się tutaj do stylistyki XIX-wiecznych rycin, zadając pytania: kto mówi, a kto słucha, kto powinien słuchać, a kto ma prawo perorować, na ile i od jak dawna blokują nas gorsety i gorsy zastanych reguł gry?

Druga strofa eksploduje piękną serią krótkich fraz: „To jest./ Domestic noir. Płochliwe pach! Czy słyszysz? Ja też./ Nadchodzą korne furie. Drą się, które dygały. Prą rysy/ na wykuszach. To drżą posady w Niżnych Potulicach”. Zilustrowałam to poprzez dynamiczne, gęste kadry drugiej planszy. Coś wybucha, skądś unosi się dym, gospodyni domowa nasłuchuje zza szczelnie zasłoniętych zazdrostek, te, które dygały na XIX-wiecznych rycinach – zaczynają wrzeszczeć, a Niżne Potulice stają na głowie. Głos wydziera się z gardła i nieprzypadkowo używam tu słowa „wydziera”, bo czyni to z wysiłkiem i nie jest to łatwy proces. Ale jest to proces, który wciąż trwa, i to jest piękna, coraz głośniejsza rewolucja.

O AUTORACH

Stacja_Literatura_24_GRAFIKI__Portrety31
Joanna Łańcucka

Urodzona w 1978 roku w Skierniewicach. Studiowała na ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Maluje, rysuje, pisze. Autorka krótkich form komiksowych oraz ilustracji i grafik okładkowych – głównie do wydawnictw poetyckich. Współpracuje z kwartalnikiem „Przekrój”, tworząc komiksy do wierszy zamieszczanych w dziale „Wierszówka”. W 2013 r. wydała powieść Stara Słaboniowa i Spiekładuchy, a w 2019 roku ukaże się jej książka przygotowana we współpracy z Joanną Mueller Waruj. Pisze również opowiadania grozy. Mieszka w Warszawie z mężem i córką.

autorzy_leksykon_300x300_Mueller
Joanna Mueller

Urodzona w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka, wielodzietna mama. Wydała cztery tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (Kraków 2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (Kraków 2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (Wrocław 2010) i intima thule (Wrocław 2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa) oraz dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (Wrocław 2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (Wrocław 2013). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (Warszawa 2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (Warszawa 2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Tłumaczona m.in. na języki: czeski, serbski, rosyjski, ukraiński, niderlandzki, angielski, niemiecki (Mystische musthaves, Berlin 2016). Mieszka w Warszawie, gdzie m.in. współprowadzi seminarium o literaturze kobiet Wspólny Pokój.

powiązania

18_NAGRANIA__Elizabeth Bishop, Emily Dickinson, Patti Smith__Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

Santarém, Samotność przestrzeni oraz Nie gódź się

nagrania / Stacja Literatura Andrzej Sosnowski Elizabeth Bishop Emily Dickinson Filip Łobodziński Joanna Mueller Juliusz Pielichowski Patti Smith Tadeusz Sławek

Spotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Różni autorzy__Poetyckie książki trzydziestolecia

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża Jakub Skurtys Joanna Mueller Joanna Orska Karol Maliszewski

Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Joanna Mueller, Joanna Łańcucka__Waruj

Waruj

nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Dawid Mateusz Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Spotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
Stronie Slaskie, 12.09.2019. 24 Stacja Literatura, fot. Maksymilian Rigamonti  fot. Maksymilian Rigamonti

Zerwane ze smyczy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Rozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Joanna Mueller__Czysty układ

Czysty układ

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Roman Honet

Rozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Bianka Rolando__Dziurka od Klucza jest mgławicą

Dziurka od Klucza jest mgławicą

wywiady / O KSIĄŻCE Bianka Rolando Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Artur Burszta__Kto za tym stoi

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Elizabeth BISHOP__1

Przekuwanie krzyku

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Redakcja_BL__O tym jak „zadziała się” wspólnota

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ
10_UTWORY__Różni AUTORZY_Wiersz doraźny_Dzień gniewu

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Grzegorz Wróblewski Jakub Kornahuser Joanna Mueller Karol Maliszewski Przemysław Owczarek Zbigniew Machej

Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__John ASHBERY__Tribute to John Ashbery

Tribute to John Ashbery

nagrania / Stacja Literatura Asja Bakić Bagio Guerra Bogusław Kierc Dawid Mateusz Joanna Mueller John Ashbery Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis Lynn Suh Marcin Sendecki Radosław Jurczak Roman Honet Ryan van Winkle Szymon Słomczyński Tomasz Bąk

Spotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Joanna MUELLER__Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

Ogród o rozwidlających się skojarzeniach, czyli jak nie rymuje Kosenda

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Joanna_MUELLER__Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

Wersy jak mansjony. O anarchitektonicznej poezji Macieja Konarskiego

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Joanna_Mueller__Dzieci szybciej zrozumieją

Dzieci szybciej zrozumieją

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Maria Liczner

Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Joanna_Mueller__Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

Hmm, aha, pff, czyli o piraceniu pisania

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Joanna MUELLER __trofea i tropy, wnyki i wymyki

trofea i tropy, wnyki i wymyki

dzwieki / RECYTACJE Joanna Mueller

Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
21_NAGRANIA__Joanna MUELLER __Nowe sytuacje w Trybie żeńskim Joanna Mueller

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Joanna Mueller

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.

WIĘCEJ
NAGRANIA__Nakrec_wiersz_z_Polowu_2015

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_larkin2

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bargielska

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Justyna Bargielska

Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_sarraute

Brodząc w habitusie

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Żuchowski

Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_maria_przez_marte

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_niewymuszone_gry

Niewymuszone gry z tożsamością

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.

WIĘCEJ
WYWIADY_rich_ab

Trochę ziemia nieznana

wywiady / O KSIĄŻCE Jakub Głuszak Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Poeci_na_nowy_wiek_2015

Poeci na nowy wiek

nagrania / Z Fortu do Portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Poeci_Joanna-Mueller

Poeci: Joanna Mueller

nagrania / Między wierszami Joanna Mueller

Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Sposoby-na-zsniecie_4

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Nakarmic-kamien

Nie papier, nie nożyczki. O Nakarmić kamień Bronki Nowickiej

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Woda-na-Marsie

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Przedszkolny-sen-Marianki

Anarchistyczna szczepionka Podsiadły – testowana na dzieciach

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Komentarz do wiersza "dąsy, musy, winy"

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ
KSIAZKI_ta-chwila

Andrzej Falkiewicz o książce ta chwila

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Falkiewicz Joanna Mueller

Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Komentarz do szkicu Prenatal w powidoku (kolekta)

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

W miejscu otwierania się cielesności „rytm traumi refrenem” litanii

wywiady / O KSIĄŻCE Anita Jarzyna Joanna Mueller

Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.

WIĘCEJ
RECENZJE_Szymon_Slomczynski_Nadjezdza

Liryzm lawirujący

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Szymon_Slomczynski_Nadjezdza

W trasie najczęściej beżowy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Warszafka-plonie

Całkiem nieźle kombinują. Jak Fisz, ale nie Stanley

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

W rytmie obrotów podmiotów – o wierszach Szymona Słomczyńskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

W klinczu konstrukcji i konstytucji – o "apokaliptycznych apokryfach" Seweryna Górczaka

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Mueller

Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Otwarty proces o ubezwłasnowolnienie

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.

WIĘCEJ
RECENZJE_Polow-2012

Kuter do bazy!

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Pawlikowska-Jasnorzewska_Seans-na-dnie-morza

Maria przez Martę odzyskana

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
WYWIADY_Rubryki-strat

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / O KSIĄŻCE Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Rezydencja-surykatek

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Wylinki

Wiersz w drodze – krymu mir, cry & crime

recenzje / KOMENTARZE Joanna Mueller

Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Stratygrafie

Co to dzisiaj znaczy być poetą?

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Joanna Mueller, Joanna Łańcucka__Waruj

Waruj

nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Dawid Mateusz Joanna Łańcucka Joanna Mueller

Spotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.

WIĘCEJ
Stronie Slaskie, 12.09.2019. 24 Stacja Literatura, fot. Maksymilian Rigamonti  fot. Maksymilian Rigamonti

Zerwane ze smyczy

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Łańcucka Joanna Mueller Sylwia Głuszak

Rozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE_Joanna Mueller__Artystki, które robią książki

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

Blisko intymnego świata

wywiady / O PISANIU Joanna Mueller Karolina Sałdecka

Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Dom, w którym straszy tak pięknie

recenzje / ESEJE Michał Tabaczyński

Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_intima-thule

Intima thule: topografia intymności

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Szopa

Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Macierzyństwo i kobiecość

recenzje / ESEJE Paulina Małochleb

Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Powlekac-rosnace

Pępkowe

recenzje / IMPRESJE Anita Jarzyna

Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Stratygrafie

Żywioły języka

recenzje / ESEJE Jarosław Borowiec

Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Wylinki

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.

WIĘCEJ