Zahaczyła się chwila
recenzje / ESEJE Adam PoprawaRecenzja Adama Poprawy towarzysząca premierze książki Z dnia robię noc Mirona Białoszewskiego, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2022.
WięcejEsej Adama Poprawy towarzyszący premierze książki zbierane, gubione (1960-2010) Krystyny Miłobędzkiej.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
W sposób szczególny na to pytanie odpowiada każdy dobry poeta. Odpowiedź ta, rzecz jasna, zawarta jest nie tylko w utworach opatrzonych tytułem „Ars poetica” czy też w innych utworach traktujących o sztuce i sensie składania wersów. Każdy dobry wiersz jest poważną próbą sprostania naszemu pytaniu – ponieważ każdy z nich jest ponowionym trudem zdefiniowania poezji.
Zasadnicze pytanie o poezję nader wyraźnie uobecnia się w pisarstwie poetów zwanych nowatorskimi lub poszukującymi (powtarzam jednak: jest to pytanie dotyczące także i innych sposobów poezjowania). Taką poetką jest Krystyna Miłobędzka. Jej program odczytać można między innymi w „notatce” rozpoczynającej jeden z utworów tomu Pamiętam. Zapisy stanu wojennego: „(…) zapisać siebie ciebie, niebieskie dary z Paryża, margarynę z ciemnym słonecznikiem wystaną w kościele, zapach ukradkiem podawanych kartek (zawsze pachną akurat tym proszkiem do prania który jest w sprzedaży), „moja kochana, kiedyś to się uda””.
Jest to więc program wręcz maksymalistyczny: zapisać wszystko. Jednakże: j a k zapisać? Przywołany fragment łączy najbardziej zasadnicze problemy z najbardziej drobnymi przedmiotami. Głos poetki łączy się z głosami innych. Zapisany jest – tak to określę – pospiesznym wersetem, charakterystycznym dla twórczości Miłobędzkiej. Ów pośpiech nie oznacza bynajmniej – jak by się mogło z pozoru wydawać – brulionowej niedbałości. Przeciwnie. To efekt wyrafinowanej modyfikacji wielce przecież tradycyjnego poetyckiego wzorca, jakim jest werset. Ale bo też dojrzałe nowatorstwo nie stanowi nigdy lekceważącego a efekciarskiego poniechania tradycji. Jest dziełem wynikającym z indywidualnego tejże tradycji przemyślenia. Werset biblijny respektował ludzki oddech. Werset Miłobędzkiej powstaje w tym oddechu i nieustannie do niego powraca.
„Pamiętam” to „zapisy stanu wojennego”. Był to okres szczególnego nasilenia zbiorowych emocji. Dla poezji Miłobędzkiej jest to, jak wolno przypuszczać, czas intensyfikacji ludzkiego doświadczenia. Jej książka zapisuje owe doświadczenia, jest również podjęciem próby ich rozumiejącego opisu. (Leszek Szaruga twierdzi, że poetce udało się w tych wierszach uchwycić doświadczenie, „które próbowano oddać w setkach i tysiącach socjologicznych, historycznych czy politologicznych analiz”.) Tomik jest refleksją autorki zmierzającą do określenia tak siebie samej, jak i każdego z nas. W jednym z utworów powiada poetka: „włączyć: wszystkich”. Inny kończy się – pełniącymi funkcje samodzielnych wersów – słowami „osobno/ razem”. Jeszcze inny prowokuje do pytania: co to znaczy: „jesteś my”?
Miłobędzka mówi o granicach pomiędzy jednostką a zbiorowością. Przekracza te granice dzięki ocalaniu własnej indywidualności. Można by powiedzieć, że wiele jej wierszy poświęconych zostało relacjom międzyludzkim – gdyby nie to, że słówko „między” zbyt mocno podkreśla oddzielenie. Spróbuję więc powiedzieć, że poezja ta traktuje o relacjach pośródludzkich.
„droga od ciebie do mnie/ ode mnie do ciebie/ uśmiech nad przepaścią”. Między tobą i mną – tak czytałbym ten wiersz – jest przepaść. Uśmiech okazuje się ucieczką ukrywającą moją i twoją klęskę – przegraną niemożliwego zbliżenia. Ale uśmiech w tym wierszu oznaczać może również akt afirmacji: jeśli ja jestem, aby – i jeśli ty jesteś, aby – przyjąć dar drogi.
(ur. 1959) – filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, pisarz. Wydał m.in. monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (Universitas, Kraków 2003), tomy prozatorskie Walce wolne, walce szybkie (WBPiCAK, Poznań 2009), Kobyłka apokalipsy (WBPiCAK, Poznań 2014), zbiór Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020). Przetłumaczył Epifanie Jamesa Joyce’a (Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2016). Przygotował poprawioną (odcenzurowaną i uzupełnioną) edycję Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (PIW, Warszawa 2014). Opracował poszerzone wydanie Języka poetyckiego Mirona Białoszewskiego (Ossolineum, Wrocław 2016) oraz tom Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej Stanisława Barańczaka (Ossolineum, Wrocław 2017). Jest felietonistą „Nowych Książek”.
Recenzja Adama Poprawy towarzysząca premierze książki Z dnia robię noc Mirona Białoszewskiego, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2022.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy towarzysząca premierze książki Przekraczam Rubikon Boba Dylana w tłumaczeniu Filipa Łobodzińskiego, wydanej w Biurze Literackim 18 października 2021 roku.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
Więcej
Rozmowa Adama Poprawy z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca wydaniu książki Johna Lennona Przestworzone rzeczy, w tłumaczeniu Filipa Łobodzińskiego, którą ukazała się w Biurze Literackim 30 listopada 2020 roku.
Więcej
23. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
22. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
21. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
20. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
19. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
18. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
17. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
Więcej
Adam Poprawa, juror Nagrody Poetyckiej Silesius, odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Po sobie Julii Szychowiak, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 30 maja 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
Więcej
16. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
15. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” Adama Poprawy.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy książki Tarantula Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 stycznia 2018 roku.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy książki Puste noce Jerzego Jarniewicza, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.
Więcej
14. odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
13 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
Rozmowa Adama Poprawy z Marcinem Sendeckim, towarzysząca premierze książki W, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 27 grudnia 2016 roku, a w wersji elektronicznej 3 lipca 2017 roku.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy z książki wizyjna Martyny Buliżańskiej, wydanej w Biurze Literackim 26 czerwca 2017 roku.
Więcej
12 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
Autorski komentarz Adama Poprawy do przekładu Epifanii Jamesa Joyce’a, wydanych w Biurze Literackim w wersji papierowej 23 sierpnia 2016 roku, a w wersji elektronicznej 27 marca 2017 roku.
Więcej
Spotkania autorskie „Debiut po debiucie” z udziałem Adama Poprawy, Tadeusza Dąbrowskiego, Bronki Nowickiej i Arkadiusza Żychlińskiego w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.
Więcej
11 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
10 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
9 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
8 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
Rozmowa Jerzego Jarniewicza z Adamem Poprawą, towarzysząca premierze książki Epifanie Jamesa Joyce’a, wydanej w Biurze Literackim 23 sierpnia 2016 roku.
Więcej
7 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
Fragment posłowia do książki Portret artysty w wieku młodzieńczym Jamesa Joyce’a, wydanej w przekładzie Jerzego Jarniewicza w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.
Więcej
6 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
5 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
4 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
3 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
2 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
1 odcinek cyklu „Niepogubione afekty” autorstwa Adama Poprawy.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
Więcej
Szkic Adama Poprawy towarzyszący premierze książki Kochanka Norwida Eugeniusza Tkaczyszyn-Dyckiego.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy z książki W podziękowaniu za siedlisko W.H. Audena.
Więcej
Recenzja Adam Poprawy z książki O dwa kroki stąd Tadeusza Pióry.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy z książki Zapisy rozmów Piotra Sommera.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Poeci na nowy wiek”.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Dożynki 2008”.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Głos Adama Poprawy w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy z książki O krok od nich Piotra Sommera.
Więcej
Recenzja Adama Poprawy z książki nauka chodzenia / gehen lernen Tadeusza Różewicza.
Więcej
Recenzja Leszka Szarugi z książki zbierane, gubione Krystyny Miłobędzkiej.
Więcej
Recenzja Jacka Hnidiuka z książki zbierane, gubione (1960–2010) Krystyny Miłobędzkiej.
Więcej
Recenzja Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany z książki Zbierane, gubione Krystyny Miłobędzkiej.
Więcej