Opowieść o ludziach stamtąd
Antonina Tosiek
Marcin Pierzchliński
Marcin Pierzchliński rozmawia z Antoniną M. Tosiek, laureatką 13. edycji „Połowu”.
Marcin Pierzchliński: Tosiu, mieszkasz w Poznaniu, gdzie studiujesz i grasz w teatrze. Na początku wytłumacz mi, proszę, skąd się wzięła wieś w Twoich wierszach?
Antonina M. Tosiek:Jestem rdzenną poznaniarą od pokoleń, ale tych liczonych ze strony mojego taty. Mój pradziadek był Powstańcem Wielkopolskim, oficerem Armii Poznań – wiadomo, rodzinna duma z poznańskich tradycji. Ale moja mama pochodzi z małego miasteczka – Kcyni. Duże gospodarstwo, pola, maleńki sad, konie, krowy, stodoła pełna słomy i zboża. Mama przyjechała do Poznania na studia. Dużą część swojego dzieciństwa spędziłam właśnie tam, w Kcyni; wszystkie wakacje, święta. Czyli teoretycznie, to typowa historia mieszczki, która ze swojej miejskiej perspektywy przyjeżdża podglądać ‘wieś i jej osobliwości’. Ale w moim przypadku było odrobinę inaczej. Kiedy zaczęłam pisać o wsi, zorientowałam się, że jej pamięć jest we mnie silniejsza niż cokolwiek innego. Że mam w sobie stamtąd jakiś ślad, materię, która mnie ulepiła – moją wrażliwość i potrzebę opowiadania świata. Wieś i kultura chłopska fascynują mnie z wielu stron, nie tylko tej literackiej – naukowo także zajmuję się prozą nurtu wiejskiego i społecznymi aspektami kultury wsi.
A wracając do Poznania, tutaj studiuję filologię polską, tutaj mam swoje teatralne miejsce, w którym gram i piszę teksty sceniczne, tutaj ukończyłam trzyletnie studio aktorskie. Bo kiedyś, to najbardziej chciałam zostać Krysią Jandą (śmiech).
Opowiadasz historie bohaterów pochodzących z prowincji, czasem nawet oddajesz im głos. Najczęściej są to wypowiedzi smutne. Czy Twoim zdaniem wieś jest miejscem mrocznym?
Historie, do wejścia w które staram się zaprosić czytelnika, to opowieści przeważnie zakorzenione w rzeczywistości. Moi bohaterowie mają w sobie coś z ludzi, o których opowiadała mi mama, babcia albo których pamiętam ja sama. Mówią w wierszach, bo chciałabym, żeby poniekąd to oni sami snuli swoją opowieść; unikam nakładania na nich stylizacyjnych płaszczyków, bo wydaje mi się to bardzo nieautentyczne. Dlatego wiele z tych tekstów jest zatopionych w innym czasie, świadomie wykreowanych w jakieś zatrzymanej, spetryfikowanej scenerii. A co do mroku, wieś, szczególnie ta ‘miniona’, jest z całą pewnością przestrzenią, która pozwala na nawiązanie wszystkich najistotniejszych relacji i połączeń, w jakich może uczestniczyć człowiek. Relacji człowieka wobec siły wyższej, determinującej los, wobec ziemi – życiodajnej, pierwotnej, wobec zwierząt – całej natury, która nie stanowi jedynie elementu krajobrazu, ale staje się jądrem, sposobem przetrwania. Mrok i smutek są wpisane w przeżywanie, jakkolwiek tanio i schopenhauerowsko by to brzmiało. Praca na roli, blisko ziemi, zwierzęca krew, lęk przed kaprysami natury i starotestamentowym obliczem boga − to stałe elementy składające się na tamten świat. Nam wydawać się może mroczny, ale tak naprawdę jest po prostu prawdziwy, codzienny i naturalny.
Czy nie obawiasz się tego, że z tej poezji może wyłaniać się stereotypowy obraz życia wiejskiego oraz zestaw napięć między tym, co miejskie/wiejskie? Zastanawiałaś się nad tym?
To zależy od faktycznej zawartości i ciężaru semiotycznego samego stereotypu. Czy na wsi nie zabija się zwierząt? Zabija. Czy społeczności nie mają/miały struktury patriarchalnej? Mają/miały. Czy praca na roli nie jest czymś wykańczającym ciało? Jest. Czy zdobycze cywilizacyjne, przemiany kulturowe i społeczne nie docierały na wieś z wieloletnim opóźnieniem? Docierały. Dla mnie prawdziwym przekłamaniem i krzywdzącym stereotypem jest jednowymiarowe postrzeganie istoty życia na wsi; spłaszczanie i trywializowanie duchowości, upraszczanie relacji – zarówno tych międzyludzkich, jak i w stosunku do zwierząt oraz natury. A wszystko to jest dużo bardziej złożone i wieloaspektowe. Tę złożoność i nieoczywistość staram się ocalić, nie mnie oceniać, czy skutecznie. A co do napięć pomiędzy wiejskim/miejskim – to zależy od wiersza. Są w Gminnychteksty akcentujące różne aspekty tej relacji. Nie chciałabym zamykać obrazu wsi w arkadyjsko-mityzowanej miniaturze, której przeciwstawia się miasto – Lewiatana. Dla większości moich bohaterów miasto jest figurą symbolizującą spełnienie aspiracji i pragnień, ale rzadko się materializuje. Wyobrażenia o nim są oczywiście jaskrawe i bazujące na wiejsko-miejskich antynomiach, ponieważ staram się je wywodzić z perspektywy poznawczej kreowanego bohatera. Ale samej mnie często trudno uciec od stereotypowych, grubych kresek w pisaniu. Pocieszam się, że ze mnie straszny dzieciak, co się w to całe pisanie bawi od niedawna, więc jeszcze się nauczę. (Śmiech)
A jak to jest z twoim światopoglądem – czy on przeziera przez wiersz? Pytam o to, czy uwypuklając przemoc wobec kobiet albo kiepską kondycję zwierząt hodowlanych, dajesz wyraz swojemu zaangażowaniu w te kwestie?
Każdy, kto coś tworzy, naznacza tworzone samym sobą, to nieuniknione. Ale problemy dotyczące życia mieszkańców wsi wymykają się wszystkim prostym wartościowaniom, więc staram się nie uprawiać prostego moralizatorstwa. Często zadaję sobie takie pytanie, na ile mamy prawo osądzać tamtą rzeczywistość stosując własną miarę i perspektywę? Oczywiście, nie mam na myśli bezmyślnego, nieludzkiego okrucieństwa. W największym stopniu, dotyczy to kwestii związanych z poglądami politycznymi czy przekonaniami religijnymi. Przełom roku 89. zburzył dotychczasowy świat tych ludzi, w szczególności pracowników państwowych gospodarstw rolnych. Nikt im nie wytłumaczył nowej rzeczywistości, nie oswoił ze zmianami, na nic ich nie przygotował. Transformację i jej ‘wykonawców’ zapamiętali jako złoczyńców i oprawców, o co nie mamy prawa ich oskarżać. Pokłosiem tego olbrzymiego poczucia krzywdy jest obecna sytuacja polityczna. No, i się rozpolitykowałam. Przepraszam, już więcej nie będę!
Chciałbym Cię również zapytać o dzieciństwo. Mam wrażenie, że podmiot niektórych Twoich tekstów został stworzony na podobieństwo mentalności dziecięcej. Wobec tego, czy dzieciństwo jest dla Ciebie mitem, który (re)konstruujesz w wierszach? A może widzisz je inaczej?
Tym, co najbardziej pociąga mnie w konstruowania takiej perspektywy podmiotu, jest specyficzny rodzaj naiwności i ufności. Dziecko nie jest wyposażone w cały naddatek związany z rolą społeczną czy przynależnością kulturową. Jego ocena rzeczywistości wynika z wrażeń, a zachowaniem manipulują jedynie emocje. Czyta i przetwarza świat właśnie tak, jak chciałabym, abyśmy myśleli o wsi – nie przypisując poszczególnych elementów wiejskiego krajobrazu do prostych sądów. Ale nie jest to dzieciństwo jedynie związane z sielskością i poczuciem bezpieczeństwa. Wiele tu strachu, przyglądania się okrucieństwu, niezrozumienia. Staram się kontrastować tę dziecięcość ze świadomością dorosłego, który rewiduje przechowywaną w sobie pamięć i obrazy.
No właśnie, budujesz świat rytuałów związanych z pochówkami zwierząt i ludzi; świat zwyczajów pomagających okiełznać strach przed burzą lub uprosić Boga o potrzebny deszcz − masz do tej rzeczywistości dostęp? Pomaga tutaj pamięć czy jesteś stale podłączona do tego świata?
Źródła są trzy – pierwszym, najważniejszym, jest pamięć mojej mamy i 90-letniej babci Jadzi. Babcia jest niewyczerpaną skarbnicą wiejskich powiedzonek i tradycji. Pamięć o nich jest ważnym elementem jej tożsamości, co staram się przenieść w świat mojego pisania. Drugim – dzieła dokumentujące kulturę wsi, także te nieartystyczne. Trzecim – moja pamięć i tęsknota za poczuciem przynależności do wspólnoty, którą nierozerwalnie łączy uczestnictwo w rytuale. Fascynują mnie wszelkie obrzędy religijne i kultywowane zwyczaje związane z przesądami czy wierzeniami z pogranicza mitologii słowiańskiej.
A jak wyglądają sprawy językowe − z jakiej mowy czerpiesz? Proponujesz swój własny język dla tej poezji czy pożyczasz język od kogoś?
Moja babcia pochodzi z Kresów i czasem stosuję jej specyficzną, charakterystyczną składnię. Podkradam szyk zdań i ich śpiewność. Ale samo językowe tworzywo jest moją wariacją na jego temat. Staram się filtrować ten świat przez język, który nazywa mnie samą i rzeczywistość dookoła mnie. Tylko wtedy to moje uzurpatorstwo wiejskiego przeżycia pozostaje czymś… nieudawanym.
Te wiersze z połowowego zestawu pochodzą z większego projektu? To tylko wybór tekstów z maszynopisu, którym chciałabyś zadebiutować?
Tak. Mam w głowie pomysł na książkę. Ale taką, która dotyka wiejskiej problematyki także z innych stron – wsi współczesnej, umaszynowionej, zacierającej granice pomiędzy swoją specyfiką a tym, co przynależy do miejskiego krajobrazu. Czuję, że jestem coś temu miejscu winna. Chciałabym je ocalić od niezrozumienia i upupienia. Co nie znaczy, że mam zamiar zamknąć się w takiej tematyce, co to, to nie! Muszę zamknąć w sobie pewną szczelinę – opowiedzieć to, co powinniśmy z tamtegoświata zachować, nakleić plaster.
Co chciałabyś zaproponować czytelnikom jako autorski produkt literacki? Jak widzisz siebie pośród innych autorek/autorów i ich stylistyk?
Wiesz, ja mam po prostu pewną historię do opowiedzenia, wraz z jej wieloma metamorfozami. To historia o ludziach stamtąd, których świat staramy się zwęzić, w całości dookreślić i osądzić. Dla mnie wartość kultury chłopskiej jest nie do przecenienia, a jej – celowe czy nie – wypieranie z powszechnej świadomości jest czymś bardzo przykrym. Jesteśmy społeczeństwem chłopskim, w przedwojennej Polsce od 75% do nawet 80% stanowiła ludność wiejska, a jako naród (hoho, ale słowo, co?) najbardziej lubimy kultywować w sobie tradycje szlacheckie i inteligenckie. To przecież śmieszne! Nasze przesądy, rytuały, zwyczaje to spuścizna kultury chłopskiej; chciałabym rozebrać ją z pogardliwego kostiumu. Szalenie popularna staje się teraz młoda proza nurtu wiejskiego, co mnie szalenie cieszy! W poezji wiele miejsca poświęca się naturze – jej grozie i wspaniałościom. To wiersze, które mnie poruszają, które bardzo cenię i wciąż do nich wracam. Ale w moim pisaniu przyroda staje się bardziej majaczącym tłem dla czyjejś opowieści, dla człowieka. A to on mnie najbardziej ciekawi.
Podczas Stacji Literatura 23 zwyciężyłaś w konkursie na Wiersz Doraźny 2018. Co sądzisz o tej inicjatywie Biura Literackiego?
Inicjatywa jest fantastyczna! Mieliśmy szansę się integrować, poznać ludzi spoza swojej pracowni, przełamać lody. Ja nadal jestem bardzo tym zwycięstwem zdziwiona i wzruszona, bo trochę mnie ten wiersz emocjonalnie kosztował. Sama głosowałam na prześwietny wiersz Pawła Harlendera „polecam oczy”, który przeczytany, a nie wysłuchany –zyskuje jeszcze więcej. No, i będę też miała okazję wrócić do Siennej w tym roku, co mnie niezmiernie cieszy – mamy zamiar z moim chłopakiem przyjechać tam wiosną i pochodzić trochę po górach.
Na koniec chciałbym Cię poprosić o subiektywny komentarz na temat powiązań dwóch dziedzin sztuki, które łączy język. Mowa o literaturze i teatrze. Czy Ty zamierzasz skorzystać ze swojego doświadczenia aktorskiego? Albo inaczej: czy Antonina Tosiek chciałaby zostać poetką-performerką?
Nieustannie z niego korzystam. Pisząc tekst dramatyczny, czuję jego potencjał sceniczny, możliwości techniczne i akcenty. Po prostu wiem, jak coś zagra. W poezji stawka jest zupełnie inna. Ja wszystko czytam na głos, nie tylko swoje, ale także cudze teksty. Nic tak nie obnaża zgrzytów w wierszu, jak jego ‘zagranie’. To bardzo niebezpieczne, bo wielokrotnie łapię się na tym, że tekst broni się w mojej interpretacji, kiedy sama decyduję, co uwypuklam, co chowam, ale kiedy ma funkcjonować solo na papierze – elementy, które dla mnie były istotne, tracą na jaskrawości. Na scenie jestem od lat, a mój romans z pisaniem jest naprawdę krótki – pierwsze teksty posłałam poza szufladę dopiero w grudniu 2017 roku – dlatego nadal łatwiej mi wyczuć tekst od strony warsztatu aktorskiego niż pisarskiego. Co do performerstwa – ani trochę mnie ono w interpretowaniu poezji nie kręci. Nie lubię usilnego przykrywania tekstu niepotrzebnym scenicznym efekciarstwem (które często bywa kulawe i nieudolne warsztatowo), działającym na szkodę wiersza. Wykręcać słowa mogę na papierze albo na scenie, czytanie poezji ma zostawiać przestrzeń dla niej samej. Czytać trzeba po sensach – od intencji do intencji, blisko ciała – pod tym względem pisanie ani trochę nie różni się od aktorzenia.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
O AUTORACH
Antonina Tosiek
Ur. w 1996 r. Laureatka kilku konkursów poetyckich, m.in. OKP im. Zbigniewa Herberta oraz OKP im. Haliny Poświatowskiej, a także projektów „Połów” 2018 i „Wiersz doraźny” 2018, organizowanych przez Biuro Literackie. Wiersze oraz teksty krytyczne o literaturze i teatrze publikowała m.in. w „biBLiotece”, „Piśmie”, „Przekroju”, „Czasie Kultury”, „Małym Formacie” i „Kontencie”. Laureatka projektu „Pierwsza książka wierszem”, w ramach którego nakładem Biura Literackiego ukazał się jej debiutancki tom storytelling (2021). Mieszka w Poznaniu.
Marcin Pierzchliński
ur. 1987, poeta, prozaik, artysta wizualny. Laureat projektu "Połów 2018", nominowany do nagrody głównej w XXIII konkursie im. Jacka Bierezina. Publikował w "Lampie", "Wakacie", "Opcjach 1.1", "Ricie Baum". Pracuje w Białogardzkiej Bibliotece Publicznej im. E. Estreichera, gdzie prowadzi m.in. Dyskusyjny Klub Książki i organizuje spotkania autorskie. Mieszka w Białogardzie
powiązania
Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Iwona Bassa Jakub Skurtys ResinaDwudziesty szósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJPrecyzyjnie, bez cynizmu
recenzje / ESEJE Antonina TosiekImpresja Antoniny Tosiek na temat poezji Piotra Oknińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Wojtaszek Antonina Tosiek Jakub Skurtys Olga Niziołek Resina Zofia BałdygaDwudziesty czwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Klaudia Pieszczoch ResinaDwudziesty siódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Resina Roman HonetDwudziesty trzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Elżbieta Sobolewska Jacek Godek Jakub Skurtys Katarzyna Skórska ResinaDwudziesty drugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak ResinaDwudziesty pierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)
nagrania / TransPort Literacki Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julian Tuwim ResinaDwudziesty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Grzegorz Jankowicz Jakub Skurtys ResinaDziewiętnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak
nagrania / TransPort Literacki Amelia Żywczak Antonina Tosiek Jakub Grabiak Jakub Gutkowski Jakub Skurtys Joanna Łępicka Miłosz Fleszar ResinaOsiemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Kapusta ResinaSiedemnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz ResinaSzesnasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Janusz Rudnicki ResinaPiętnasy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller Miłosz BiedrzyckiTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRomantyczność 2022
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia MalekCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek RosińskiDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub SkurtysJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna JakubiakDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek GromadkaDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub SkurtysÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin MokrySiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina SałdeckaSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys Laura OsińskaCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza
nagrania / TransPort Literacki Alicja Sawicka Antonina Tosiek Barbara Frączyk Iwona Bassa Jakub Skurtys Marta Lipowicz Mirek Kulisz Patryk KulpaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja
nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Antonina Tosiek Bartosz Horyza Jakub Skurtys Ola Lewandowska-Ferenc Patrick Leftwich Szymon Kowalski Zofia KiljańskaPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof ChronowskiTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
nagrania / TransPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Maria KrzywdaRozmowy na koniec: odcinek 4 Maria Krzywda
WIĘCEJCzy można się o nich pokłócić?
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Maria KrzywdaRozmowa Marii Krzywdy i Antoniny Tosiek, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021, wydanej w Biurze Literackim 3 października 2022 roku.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub SkurtysCzternasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (3)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzecia część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na koniec (2)
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDruga część dyskusji prowadzonej przez Antoninę Tosiek i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira PietrekDwunasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna MuellerTrzynasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy JarniewiczJedenasty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska
nagrania / Stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziesiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub SkurtysDziewiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJstorytelling
nagrania / Stacja Literatura Antonina TosiekCzytanie z książki storytelling z udziałem Antoniny Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał MytnikÓsmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJDłuższe formy zasługują na takie słowa, jak: chityna, pancerz, skorupa
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Antonina TosiekOdpowiedzi Antoniny Tosiek na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław JurczakSzósty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper BartczakSiódmy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska
nagrania / Stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub SkurtysCzwarty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna SzwedaPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz
nagrania / Stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub SkurtysTrzeci odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub SkurtysPierwszy odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJRozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta SokołowskaDrugi odcinek z cyklu “Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WIĘCEJKsiążki z Biura: Odcinek 6 storytelling
nagrania / Między wierszami Antonina TosiekSzósty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WIĘCEJswoi*; chóralna
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny Tosiek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJScena jest cierpliwa, wiersz ma mniej litości
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Nina ManelRozmowa Niny Manel z Antoniną Tosiek, towarzysząca premierze jej książki storytelling, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJWierny jak wiersz
wywiady / O KSIĄŻCE Antonina Tosiek Przemysław SuchaneckiRozmowa Antoniny Tosiek z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJDibs on zielone
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Antonina TosiekGłos Antoniny Tosiek w debacie „Nowe języki poezji”.
WIĘCEJstorytelling
utwory / zapowiedzi książek Antonina TosiekFragment zapowiadający książkę Antoniny Tosiek storytelling, która ukaże się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJPatchworkowa wspólnota
debaty / WYDARZENIA I INICJATYWY Antonina TosiekGłos Antoniny M. Tosiek w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2018
nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria HalberCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJTeraz jest czas opowieści
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Teraz jest czas opowieści. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka”.
WIĘCEJza deszcz
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJGminne
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJPrzepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt
wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin PodlaskiAntonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJUwierzyć w czytelnika
wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria HalberMaria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJDuch
recenzje / KOMENTARZE Marcin PierzchlińskiAutorski komentarz Marcina Pierzchlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJLe voyage ivre
utwory / premiery w sieci Marcin PierzchlińskiPremierowy zestaw wierszy Marcina Pierzchlińskiego Le voyage ivre. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJBiblioteka z poezją: podsumowanie
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Marcin PierzchlińskiPodsumowanie debaty “Biblioteka z poezją”.
WIĘCEJWiersz doraźny: Gwatemala
utwory / premiery w sieci Aglaja Janczak Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Jakub Głuszak Jakub Pszoniak Paweł HarlenderFinałowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Głuszaka, Pawła Harlendera, Aglai Janczak, Antoniny Małgorzaty Tosiek, Aleksandra Trojanowskiego, Jakuba Pszoniaka.
WIĘCEJBibliotekarz jako doradca czytelnika
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Marcin PierzchlińskiGłos Marcina Pierzchlińskiego w debacie „Biblioteka z poezją”.
WIĘCEJOlimpijski bałagan
utwory / premiery w sieci Marcin PierzchlińskiPremierowy poemat Marcina Pierzchlińskiego.
WIĘCEJPołów. Poetyckie debiuty 2018
nagrania / Stacja Literatura Aleksander Trojanowski Antonina Tosiek Katarzyna Szaulińska Marcin Pierzchliński Marcin Podlaski Maria HalberCzytanie z książki Połów. Poetyckie debiuty 2018 z udziałem Marii Halber, Marcina Pierzchlińskiego, Marcina Podlaskiego, Katarzyny Szaulińskiej, Aleksandra Trojanowskiego i Antoniny Małgorzaty Tosiek w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJMiejsca cięcia i podłożenia
utwory / premiera w sieci z Połowu Paweł KusiakPremierowy zestaw wierszy Pawła Kusiaka Miejsca cięcia i podłożenia. Prezentacja w ramach projektu „Połów 2018”.
WIĘCEJDalszy ciąg
wywiady / O KSIĄŻCE Dawid Mateusz Jakub SkurtysRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem, towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJNotatka zawierająca mgliste spekulacje o możliwych ścieżkach rozwoju polskiej poezji w nadchodzących latach
recenzje / ESEJE Dawid KujawaRecenzja Dawida Kujawy towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJPomiędzy patrzeniem
recenzje / ESEJE Antoni ZającRecenzja Antoniego Zająca towarzysząca wydaniu almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2018, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 3 czerwca 2019 roku.
WIĘCEJZa dużo powietrza między słowami
wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Katarzyna SzaulińskaKatarzyna Szaulińska rozmawia z Aleksandrem Trojanowskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJWiersze do spławiania drewna
recenzje / ESEJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Parkingi podziemne jako miasta spotkań Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJSchemat budowy wiersza dla hydraulików
recenzje / KOMENTARZE Aleksander TrojanowskiAutorski komentarza Aleksandra Trojanowskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJParkingi podziemne jako miasta spotkań
utwory / premiery w sieci Aleksander TrojanowskiPremierowy zestaw wierszy Aleksandra Trojanowskiego Parkingi podziemne jako miasta spotkań. Prezentacja laureata projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJJeszcze starszy testament
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJza deszcz
recenzje / KOMENTARZE Antonina TosiekAutorski komentarz Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJGminne
utwory / premiery w sieci Antonina TosiekPremierowy zestaw wierszy Antoniny M. Tosiek Gminne. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJOtwieranie na przepływ
wywiady / O PISANIU Katarzyna Szaulińska Marcin PodlaskiMarcin Podlaski rozmawia z Katarzyną Szaulińską, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJTweet w horyzont zdarzeń
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Nic cięższe niż coś Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJCalifornia dreaming
recenzje / KOMENTARZE Katarzyna SzaulińskaAutorski komentarz Katarzyny Szaulińskiej, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNic cięższe niż coś
utwory / premiera w sieci z Połowu Katarzyna SzaulińskaPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szaulińskiej Nic cięższe niż coś. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJPrzepoczwarzanie, czyli wszystkie kagańce w kąt
wywiady / O PISANIU Antonina Tosiek Marcin PodlaskiAntonina M. Tosiek rozmawia z Marcinem Podlaskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJW poszukiwaniu innej gramatyki
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJterror
recenzje / KOMENTARZE Marcin PodlaskiAutorski komentarz Marcina Podlaskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJtrzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa
utwory / premiery w sieci Marcin PodlaskiPremierowy zestaw wierszy Marcina Podlaskiego Trzysta cytryn do trzeciej potęgi tygrysa. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJUwierzyć w czytelnika
wywiady / O PISANIU Marcin Pierzchliński Maria HalberMaria Halber rozmawia z Marcinem Pierzchlińskim, laureatem 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNouvelles impressions de Białogard?
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJDuch
recenzje / KOMENTARZE Marcin PierzchlińskiAutorski komentarz Marcina Pierzchlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJLe voyage ivre
utwory / premiery w sieci Marcin PierzchlińskiPremierowy zestaw wierszy Marcina Pierzchlińskiego Le voyage ivre. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJNie wierzę w pisanie z dala od świata
wywiady / O PISANIU Aleksander Trojanowski Maria HalberAleksander Trojanowski rozmawia z Marią Halber, laureatką 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJThriller, dokumentalny
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy zero waste Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJbardzoładne.jpg
recenzje / KOMENTARZE Maria HalberAutorski komentarz Marii Halber, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJzero waste
utwory / premiera w sieci z Połowu Maria HalberPremierowy zestaw Marii Halber. Prezentacja w ramach projektu „Poetyckie debiuty 2018”.
WIĘCEJOjcowie narodowego kapitału. O “storytellingu” Antoniny M. Tosiek
recenzje / ESEJE Dawid KujawaRecenzja Dawida Kujawy, towarzysząca premierze książki storytelling Antoniny Tosiek, która ukazała się w Biurze Literackim 8 lutego 2021 roku.
WIĘCEJJeszcze starszy testament
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Gminne Antoniny M. Tosiek, laureatki 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNouvelles impressions de Białogard?
recenzje / IMPRESJE Dawid MateuszImpresja Dawida Mateusza na temat zestawu wierszy Le voyage ivre Marcina Piechrzlińskiego, laureata 13. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ