
Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki
nagrania / Stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław SuchaneckiPiąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Maciejem Konarskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
Przemysław Suchanecki: Maćku, na wstępie powiedz nam coś o sobie, skąd jesteś, czym się zajmujesz?
Maciej Konarski: Pochodzę z Krotoszyna, miasta w Wielkopolsce. Po szkole średniej przeprowadziłem się do Wrocławia, by rozpocząć studia na kierunku budownictwo na Politechnice Wrocławskiej. Obecnie pracuję w biurze projektowym jako asystent projektanta konstrukcji budowlanych. W międzyczasie zainteresowałem się literaturą, w tym poezją. Chyba potrzebowałem odskoczni.
Znam autorów, mniej więcej moich rówieśników, którzy albo zaczynali od prozy, albo rzucali poezję na dłuższy czas i dopiero niedawno do niej powrócili. Czy dla Ciebie poezja była zawsze główną ścieżką tworzenia? Kiedy uznałeś ją za coś swojego? Jak w ogóle traktujesz pisanie w odniesieniu do własnego życia?
W moim przypadku zainteresowanie poezją pojawiło się przypadkowo, przy okazji fascynacji muzyką. Muzyki słucham bardzo dużo od początku szkoły średniej. W którymś momencie trafiłem na norweski zespół Ulver, który nie dość że miewa przyzwoite teksty, to jeszcze wykorzystał kilka wierszy. W utworze „Gnosis” znajdziemy tłumaczenie fragmentu „Złej krwi” Rimbauda (fraza not knowing hot to express myself without pagan words I prefer to remain silent chodzi za mną do dziś), a w „Christmas” za tekst posłużył wiersz Pessoi. Jest też wspaniały album z muzyką do Zaślubin nieba i piekła Williama Blake’a. Właśnie Blake dostarczył mi pierwszych dobrowolnych lektur poetyckich. Siłą rzeczy pojawiły się również pierwsze własne próby. Kilka lat później uczestniczyłem w warsztatach poetyckich, na których Edward Pasewicz zniszczył moje teksty. To była cenna lekcja, do dziś jestem za to wdzięczny, bo znacząco skorygowała moje postrzeganie poezji.
Zaowocowała również nagrodami w kilku konkursach literackich, co uświadomiło mi, że jestem na właściwym kursie i moje dziwaczne teksty mogą jednak być przez kogoś zauważone. To był kluczowy moment. Zdarzył mi się również pięcioletni rozbrat z pisaniem, spowodowany burzliwymi doświadczeniami pracowniczymi. Dopiero po ustabilizowaniu sytuacji doszedłem do wniosku, że jednak brakuje mi poezji, i postanowiłem odkurzyć kilka książek, po czym napisałem nowe teksty. I oto moment, w którym znajduję się teraz.
A teraz pojadę nieco górnolotnie: co chciałbyś swoim pisaniem zdziałać w świecie?
Znasz ten branżowy żart, który głosi, że piszących wiersze jest więcej niż je czytających? Gdybym chciał coś zdziałać w świecie, wybrałbym z pewnością inną drogę. Poprzez pisanie mogę jedynie spróbować ukazać i podkreślić pewne zjawiska, które wydają mi się problematyczne. A jeśli znajdzie się choć jedna osoba, do której udało mi się trafić, już uznam za sukces.
Czytając Twój zestaw połowowy rzucił mi się w oczy dobrze przemyślany, płynny (nomen omen, tytuł jednego z wierszy brzmi „Płyn nie”) i nietwardogłowy stosunek do lingwizmu. W jakiej tradycji, czy tradycjach poetyckich, w towarzystwie których autorów Maciej Konarski czuje się najbardziej u siebie?
Lingwizm nasunął Ci się pewnie mimochodem, z uwagi na moją słabość do gry słów (która jest ze mną od zawsze). Wagę większą niż do nurtów przykładam do konkretnych autorów, wypatrując raczej unikalnych sposobów operowania środkami poetyckimi, niż wypełniania założeń manifestów. Więc cenię Wirpszę, cenię Sommera (à propos lingwistów). Lubię elegancję Andrzeja Sosnowskiego. Z anglojęzycznych autorów – Ashbery i Larkin. Natomiast z młodszych pokoleń powinienem wymienić Konrada Górę. Dość typowy wybór.
„Plądrofonia”, „Anarchitektura wnętrz”, „Teologia stosowana” – to tylko kilka tytułów Twoich wierszy, które wyraźnie sugerują ich związek z naukowym opisem świata. Jest ponadto w samych wierszach mrowie pojęć, przekrój dziedzin – od biologii przez socjologię po muzykologię. Wiersz doskonale te pojęcia mieści, ale jaki obraz chcesz nimi namalować? Mówiąc krótko i oschle, Maćku: po co Ci to szkiełko i oko?
W przeciwieństwie do zdecydowanej większości środowiska w liceum byłem w klasie matematyczno-fizycznej, potem ukończyłem studia na Politechnice Wrocławskiej. Obecnie pracuję w zawodzie. W dodatku jako dziecko fascynowałem się przyrodą, przeglądałem sporo albumów i na miarę skromnych możliwości próbowałem przyswajać zawarte w nich informacje. A od początku szkoły średniej interesuję się szeroko pojętą muzyką. Zapewne stąd wszystkie te dziwne terminy w moich tekstach. Nigdy nie szukałem ich na siłę. Po prostu sięgnąłem po to, co dla mnie naturalne, przez wspomniane szkiełko i oko uzewnętrzniłem swoje postrzeganie świata. Dlatego wydaje mi się, że pytanie powinno brzmieć nie „jaki obraz chcesz nimi namalować?”, a „jak chcesz nimi namalować obraz?”. Chcę go malować mierząc, ważąc i zamykając w probówkach. Pomimo tego, że w takim podejściu jest sporo ryzyka, akceptuję je.
A czy wiersz naprawdę doskonale mieści tego typu pojęcia? Czasem miewam wątpliwości, łatwo tutaj o przesadę. Nie chciałbym znaleźć w wierszu sformułowań typu „dualizm korpuskularno-falowy”. Z drugiej strony sam szukam poezji, która wyróżnia się na tle reszty choćby dzięki wykorzystaniu oryginalnych, nieszablonowych rekwizytów czy rzadko używanych słów, stąd próbuję takich szukać. Same oczywiście niczego jeszcze nie zapewniają, nie czynią z tekstu wiersza, ale jeśli za ich pomocą uda się coś przekazać, robi się ciekawie.
Doprecyzowując poprzednie pytanie: tematyka Twoich wierszy obraca się zarówno wokół prawa, ekonomii i tego, jak te dziedziny układają ludzkie życie w systemy, jak i samej biologii, która również z systemów i podsystemów się składa. Możesz powiedzieć więcej o tym, co widzisz ciekawego, czy nowego na styku tych dwóch optyk – prawno-ekonomicznej i biologicznej? Czy ten styk faktycznie dla Ciebie istnieje?
Cieszę się, że to zauważyłeś. Owszem, styk ten istnieje. Bardzo istotnymi lekturami były dla mnie książki Giorgio Agambena z cyklu Homo sacer, w których rozważane jest życie w sensie biologicznym i życie w sensie prawnym, ale również zjawisko odbierania mu podmiotowości.
Świadomość człowieka zredukowanego do przedmiotu dla wspomnianych przez Ciebie systemów jest dojmująca. Język prawa, ekonomii, biologii i innych nauk, tak przecież zimny i odhumanizowany, nadaje się idealnie do ukazania problemu, jeśli nałożyć go na to, co najbardziej nas dotyka. Stąd próbuję tym nieludzkim językiem mówić o tym, co ludzkie. Użyć go, by podkreślić zjawisko odpodmiotowienia. Parafrazując tytuł płyty Kultu: posłuchaj, to o tobie.
Co po „Połowie”? Masz już w głowie / na dysku swoją pierwszą książkę?
Zamysł pierwszej książki mam w głowie, chciałbym, by była rozwinięciem arkusza. Natomiast na dysku znajduje się ca 75% materiału. Muszę jeszcze zrealizować kilka pomysłów na teksty, doszlifować kilka innych, przemyśleć kolejność i złożyć w całość.
urodziłem się w 1983 roku (w tym gorszym półroczu) w Poznaniu. Studiowałem budownictwo na Politechnice Wrocławskiej, obecnie pracuję jako asystent projektanta konstrukcji w biurze projektowym. Próbuję pisać wiersze. Publikowałem m.in. w Odrze, Ricie Baum, biBLiotece. Mieszkam we Wrocławiu.
Ur. w 1992 r. w Szczecinie. Poeta. Publikował m.in. w „Odrze”, „Opcjach” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura. Mieszka w Krakowie
Piąty odcinek z cyklu “Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WIĘCEJCzytanie z książki O z udziałem Przemysława Suchaneckiego w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Jakubem Skurtysem, towarzysząca premierze książki Inaczej nie będzie Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która wydanej w Biurze Literackim 14 listopada 2022 roku.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Kubą Pszoniakiem, towarzysząca premierze książki Mirona Białoszewskiego Z dnia robię noc, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2022.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Tomkiem Gromadką, towarzysząca premierze książki Komunizm, gówno i może cię kocham, wydanej w Biurze Literackim 7 lutego 2022 roku.
WIĘCEJRozmowa Michała Mytnika z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki O, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.
WIĘCEJAutorski komentarz Przemysława Suchaneckiego w ramach cyklu „Wiersz w drodze”, towarzyszący premierze książki O, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.
WIĘCEJFragmenty zapowiadające książkę O Przemysława Suchaneckiego, która ukaże się w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.
WIĘCEJGłos Przemysława Suchaneckiego w debacie „Berek wierszem”.
WIĘCEJCzytanie z książki “Wtracenie” z udziałem Przemysława Suchaneckiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Agatą Jabłońską, towarzysząca premierze książki dla moich dziewczyn, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2021 roku.
WIĘCEJRozmowa Antoniny Tosiek z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Ciało wiersza, która ukazała się w Biurze Literackim 11 stycznia 2021 roku.
WIĘCEJRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Adamem Kaczanowskim, towarzysząca premierze książki Zabawne i zbawienne Adama Kaczanowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 20 stycznia 2020 roku.
WIĘCEJRozmowa Jakuba Skurtysa z Przemysławem Suchaneckim, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJAutorski komentarz Przemysława Suchaneckiego, towarzyszący premierze książki Wtracenie, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukaże się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJFragment zapowiadający książkę Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukaże się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego Nauczki przyrodnicze. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka 2018”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Przemysława Suchaneckiego Pokładanie. Prezentacja w ramach projektu „Pierwsza książka 2018”.
WIĘCEJSpotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.
WIĘCEJMaciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJJan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Przemysława Suchaneckiego. Prezentacja laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy finalisty 12. edycji projektu „Połów”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy finalisty 12. edycji projektu „Połów”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Przemysława Suchaneckiego.
WIĘCEJSpotkanie w ramach festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Paweł Bień, Maciej Konarski, Patryk Kosenda, Nina Manel, Paulina Pidzik, Jan Rojewski, Krzysztof Schodowski, Przemysław Suchanecki, Katarzyna Szweda.
WIĘCEJRozmowa Zuzanny Sali z Jakubem Nowackim na temat almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WIĘCEJRecenzja Jakuba Skurtysa, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2017, który ukazał się w Biurze Literackim 13 sierpnia 2018 roku.
WIĘCEJMaciej Konarski rozmawia z Katarzyną Szwedą, laureatką 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Pogranicza Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Katarzyny Szwedy, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Katarzyny Szwedy. Prezentacja laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJJan Rojewski rozmawia z Przemysławem Suchaneckim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Przemysława Suchaneckiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Przemysława Suchaneckiego. Prezentacja laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJNina Manel rozmawia z Grzegorzem Smolińskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Pauliny Pidzik z Krzysztofem Schodowskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Kasi Szwedy z Janem Rojewskim, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Święte obrazy Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Jana Rojewskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Patryka Kosendy z Pauliną Pidzik, laureatką 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Prawo lasu Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Pauliny Pidzik, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Pauliny Pidzik Prawo lasu. Prezentacja w ramach „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Grzegorza Smolińskiego z Patrykiem Kosendą, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Patryk Kosenda, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Patryka Kosendy. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Macieja Konarskiego. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Pawła Bienia z Niną Manel, laureatką 12. edycji „Połowu”
WIĘCEJImpresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Niny Manel. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRozmowa Krzysztofa Schodowskiego z Pawłem Bieniem, laureatem 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJImpresja Marcina Sendeckiego na temat zestawu wierszy Święto ofiarowania Pawła Bienia, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJAutorski komentarz Pawła Bienia, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJPremierowy zestaw wierszy Pawła Bienia. Prezentacja w ramach 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJRecenzja Dawida Kujawy towarzysząca premierze książki O Przemysława Suchaneckiego, wydanej w Biurze Literackim 29 listopada 2021 roku.
WIĘCEJRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Wtracenie Przemysława Suchaneckiego, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2019 roku.
WIĘCEJImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WIĘCEJ