Dwie poważne damy
nagrania / wydarzenia Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z Julią Fiedorczuk i Andrzejem Sosnowskim podczas festiwalu Port Wrocław 2012
WięcejFragmenty książki Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson w przekładzie Julii Fiedorczuk, wydanej w Biurze Literackim 11 stycznia 2012 roku.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Było sobie pewnego razu miasto skazane na zagładę. Mieszkańcy wiedzieli, że nadejdzie zagłada, jak również, że przyjdzie za trzy miesiące i że nie da się nic zrobić. To było absolutnie pewne, niemniej jednak mieszkańcy woleli udawać, że to kwestia opinii. Mówili tak: „jeśli przyznamy, że zagłada z całą pewnością nadejdzie, będziemy mieli do dyspozycji trzy wolne miesiące. Nie będzie strachu, będziemy zmuszeni robić, co się nam podoba, będziemy musieli przez trzy miesiące być nieśmiertelni, przez trzy miesiące nasz los będzie w naszych rękach”.
Nie oddzielili więc siebie od zagłady, nie powiedzieli: tu jesteśmy my, tam – zagłada. Zamiast tego pomieszali te dwie sprawy i w wynikłym z tego bałaganie ukryli się przed odpowiedzialnością. Nie cieszyli się czasem, piętnowali go. Słuchali starców o przymglonych umysłach, którzy dowodzili to tego, to tamtego, bez konkluzji. Rzucali kośćmi, żeby pewność zastąpić przypadkiem, porządek chaosem, precyzję niedokładnością. Nie chodziło o to, żeby przechytrzyć zagładę, co do której mieli pewność, że nastąpi, lecz żeby samych siebie chytrze pozbawić wolności, przyjemności, nieśmiertelności i mocy.
W całym mieście była tylko jedna uczciwa i szczęśliwa osoba, stara kobieta, która mówiła tak: „za trzy miesiące spotka nas zagłada i jest to nieuniknione”. Odmawiała udziału w mglistych dyskusjach i w fatalistycznym rzucaniu kośćmi. Tańczyła sobie, a oni mówili: „jesteś złą, starą kobietą.” „Nie”, odpowiadała kobieta. „Jestem po prostu starą kobietą z wyostrzonym zmysłem historycznym”. „Niektórzy mówią”, oni na to, „że za trzy miesiące zostaniemy zniszczeni. Czyż nie trzeba być szalonym, żeby tańczyć, skoro to może być prawda?”, pytali. Odpowiadała: „To jest prawda i właśnie dlatego wcale nie trzeba być szalonym, żeby tańczyć”. „Ale po co ty tańczysz?”, pytali. „Za trzy miesiące wszyscy, którzy mieszkają w tym mieście, zostaną zniszczeni. Zaś do tego momentu mogę sobie bezpiecznie tańczyć na tej oto różowej chmurce.” „Jakąż to nazwę nosi ten twój taniec?” , pytali. „Nazywam go tańcem zagłady, która spotka nas za trzy miesiące i która w związku z tym już nas spotkała.”
Następnego dnia, uznawszy kobietę za czarownicę, spalili ją; wpierw jednak poddali ją torturom, twierdząc, że jest szalona. Patrzyli, jak znika w różowej chmurce, a potem wrócili do rzucania kośćmi i do debatujących starców. Okryli się mglistością, dzięki czemu coś, ku czemu sami, dobrze to rozumiejąc, zmierzali, mimo wszystko mogło ich zaskoczyć.
„Spalili mnie, bo jestem historyczna”, powiedziała do siebie stara kobieta na różowej chmurce. „Spalili mnie, bo ogłosiłam, że zagłada, która spadnie na miasto za trzy miesiące nie robi mi żadnej różnicy – i rzeczywiście nie robi. W istocie im też nie robi. Udają tak tylko, jak Napoleon, bo nie mają dość lekkości, żeby zatańczyć, ani dość odwagi, żeby wdrapać się na różową chmurkę. Lgną zadkami do ziemi i, pogrążeni w mglistości, niepewnymi kośćmi sprowadzają na siebie zagładę, która przez to nie spadnie na nich raz, a dobrze, lecz będzie spadać i spadać, jak krople niekończącego się deszczu, którymi stopniowo napełniają się otwarte usta tchórzy.”
Podfrunął do niej nietoperz. „Stara kobieto”, powiedział, „bądźże mi przychylna. Tak jak ty, miłuję dokładność. Jestem uczonym”. „Bzdury”, odpowiedziała. „Jesteś badaczem przypadku, tak jak mysz jest badaczką sera, która w związku z tym musi skończyć w pułapce.” To był jej ostatni kontakt z nimi, a ich z nią. Na scenie zostały tylko niedokładne kości.
Urodzona w Warszawie. Prozaiczka, poetka, tłumaczka. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi zajęcia z literatury amerykańskiej, teorii literatury i ekokrytyki. Nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek za najlepszy debiut (2002). Laureatka austriackiej nagrody Huberta Burdy (2005). Członkini ASLE (Association for the Study of Literature and the Environment). Mieszka w Warszawie.
Urodzona w 1901 roku. Poetka, prozaiczka i myślicielka. Wydała m.in. tomiki: The Close Chaplet (1926), Love as Love, Death as Death (1928), Poet: A Lying Word (1933) i zbiór Collected Poems (1938), po którym złożyła deklarację zerwania wszelkich związków z poezją. Publikowała również opowiadania i powiastki filozoficzne (Progress of Stories, 1935), a także powieści historyczne i teksty krytycznoliterackie, w tym studium A Survey of Modernist Poetry (wraz z Robertem Gravesem, 1927). Prowadziła wieloletnie badania nad językiem, co znalazło swój wyraz w monumentalnej pracy Rational Meaning: A New Foundation for the Definition of Words (wraz ze Schuylerem B. Jacksonem, 2001). Zmarła w roku 1991. Korona dla Hansa Andersena (2012) i Obroty cudów (2012) to pierwsze książkowe publikacje jej utworów w języku polskim.
Zapis całego spotkania autorskiego z Julią Fiedorczuk i Andrzejem Sosnowskim podczas festiwalu Port Wrocław 2012
Więcej
Spotkanie z udziałem Hiromi Itō i Julii Fiedorczuk w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis rozmowy z udziałem Julii Fiedorczuk, Jolanty Kowalskiej, Kuby Mikurdy, Marcina Sendeckiego, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis całego spotkania z udziałem Julii Fiedorczuk, Jacka Gutorowa i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Odpowiedzi Julii Fiedorczuk na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Fiedorczuk, Łukasza Jarosza, Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk i Anny Podczaszy podczas Portu Legnica 2000.
Więcej
Rozmowa Julii Fiedorczuk z Julią Hartwig, towarzysząca ukazaniu się książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
Więcej
8 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Szkic Julii Fiedorczuk poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
7 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Fragment książki Obroty cudów. Utwory wybrane: wiersze i eseje, zarejestrowany podczas spotkania „Jane Bowles, Laura (Riding) Jackson” na festiwalu Port Wrocław 2012.
Więcej
6 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z książki Tlen (2009).
Więcej
Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
5 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
4 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
3 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
2 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
1 odcinek cyklu „Ule i mrówki” autorstwa Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z tomu Planeta rzeczy zagubionych (2006). Fragment spotkania „Kochankowie na otwartym morzu” z festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Wiersz z tomu Planeta rzeczy zagubionych (2006). Fragment spotkania „Kochankowie na otwartym morzu” z festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do wiersza „Fort-Da” z książki tuż-tuż.
Więcej
Fragment posłowia Julii Fiedorczuk do książki Język przyszłości Laurie Anderson, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury (Riding) Jackson, wydanych nakładem Biura Literackiego 11 stycznia 2012 roku.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Nigdy samotniej i inne wiersze Gottfrieda Benna.
Więcej
Autorski komenatrz Julii Fedorczuk do książki Biała Ofelia, wydanej nakładem Biura Literackiego 14 kwietnia 2011 roku.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książki Poranek Marii i inne opowiadania.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
Więcej
Esej Julii Fiedorczuk towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głosy Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Mateusza Kotwicy, Marty Kucharskiej i Marcina Sierszyńskiego w debacie „Dożynki 2008”.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
Więcej
Autokomentarz Julii Fiedorczuk do książki Tlen.
Więcej
Esej Julii Fiedorczuk o wierszach Williama Carlosa Williamsa.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Komentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk, Joanny Wajs, Krzysztofa Siwczyka.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
Więcej
Komentarz Julii Fiedorczuk do książki Listopad nad Narwią, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Komentarze Kuby Mikurdy, Karola Maliszewskiego, Julii Fiedorczuk, Jakuba Winarskiego i Darka Pado.
Więcej
Rozmowa Kuby Mikurdy z Julią Fiedorczuk.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książki Listopad nad Narwią.
Więcej
Komentarze Julii Fiedorczuk do wierszy z książki Bio, która ukazała się nakładem Biurza Literackiego.
Więcej
Recenzja Julii Fiedorczuk z książki Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głos Julii Fiedorczuk w debacie „Nagrody literackie”.
Więcej
Recenzja Radka Pulkowskiego z książki Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson, która ukazała się 14 stycznia 2013 roku w portalu Xiegarnia.pl.
Więcej
Recenzja Macieja Boenischa z książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson, która ukazała się w marcu 2012 roku na stronie dwutygodnik.com.
Więcej
Recenzja Marka Paryża z książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson.
Więcej
Recenzja Michała Mazura z książki Biała Ofelia Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Radka Pulkowskiego z książki Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson, która ukazała się 14 stycznia 2013 roku w portalu Xiegarnia.pl.
Więcej
Recenzja Karoliny Felberg z książek Korona dla Hansa Andersena i Obroty cudów Laury Riding Jackson, która ukazała się 27 marca 2012 roku na blogu karolinafelberg.natemat.pl.
Więcej
Recenzja Marcina Jurzysty z książki tuż-tuż Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Pawła Paszka z książek Korona dla Hansa Andersena i Obroty cudów Laury Riding Jackson, która ukazała się 9 lipca 2012 roku na serwisie wywrota.pl.
Więcej
Recenzja Macieja Boenischa z książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson, która ukazała się w marcu 2012 roku na stronie dwutygodnik.com.
Więcej
Recenzja Marka Paryża z książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury Riding Jackson.
Więcej
Recenzja Katarzyny Lisowskiej z książki Obroty cudów Laura (Riding) Jackson.
Więcej
Autorski komentarz Julii Fiedorczuk do książek Obroty cudów i Korona dla Hansa Andersena Laury (Riding) Jackson, wydanych nakładem Biura Literackiego 11 stycznia 2012 roku.
Więcej
Recenzja Adama Zdrodowskiego z książki Obroty cudów Laury (Riding) Jackson.
Więcej
Recenzja Moniki Glosowitz z książki Białą Ofelia Julii Feidorczuk, która ukazała się 1 grudnia 2011 roku na łamach portalu artPapier.
Więcej
Recenzja Marty Cuber z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Anny Wajner z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej
Recenzja Justyny Sobolewskiej z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Radosława Kobierskiego z książki Listopad nad Narwią Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Grzegorza Czemiela z książki Tlen Julii Fiedorczuk.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Tlen Julii Fiedroczuk.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży i Bartłomieja Majzla.
Więcej
Recenzja Grzegorza Tomickiego z książki Listopad nad Narwią Julii Fiedorczuk. .
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Bio Julii Fiedorczuk.
Więcej