recenzje / KOMENTARZE

Cztery krótkie wiersze dla Doroty Nieznalskiej

Jerzy Jarniewicz

Komentarz Jerzego Jarniewicza opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

Makijaz Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Jak powstawały wiersze z tej książki, nie wiem. I, w zasadzie, nie chcę wiedzieć. Ich geneza to najczęściej nierozwikłany splot koincydencji. Często zaczynają się muzycznie – od intonacji, od jakiegoś rytmicznego wzorca, który domaga się wypełnienia. Albo od frazy, która im bardziej osierocona, tym bardziej nalega, by ją czymś związać. A potem – kolejne echa, które odzywają się, trącone przypadkowo słowem; kolejny obraz, który pojawia się, bo do uzupełnienia wersu potrzeba czterech sylab. Wiersz bardziej się pisze niż jest pisany. Dlatego tak trudno odtworzyć ślady jego powstawania.

Chyba, że jest to wiersz oparty na koncepcie – a takich jest w Makijażu niewiele: trzy, może cztery. Koncept to pomysł istniejący przed wierszem, który domaga się przyobleczenia w słowa. Na przykład w „Czterech krótkich wierszach dla Doroty Nieznalskiej”.

A było to tak: W samym środku tomu chciałem przerwać sekwencję erotyków i dać sygnał, że wiersze w nim zebrane dotyczą także czegoś innego niż „miłość” i sprute języki „miłości”: że dotyczą, mówiąc z grubsza, tabu. W tym – losów symboli ongiś sakralnych, znaków świętych i odświętnych, które się gdzieś w rejwachu współczesnych języków doszczętnie wypatroszyły. Ten trop ciągnie się w całym Makijażu – od pierwszego wiersza, w którym przywołuję chwilę stworzenia „na obraz (i na podobieństwo)”, przez „Bieżnię” z aluzją do Drugiego Listu do Tymoteusza („W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem”), przez Prawo, jego złamanie i próbę wyzwolenia się z poczucia winy w trzech wierszach zaczynających się od słów „Piękna jest żona bliźniego mego”, aż po „skarpetki z Asyżu” w wierszu „Free Tibet” czy Eliotowskiego „zakapturzonego nieznajomego” wędrującego do Emaus w wierszu „Na wiatr”. Piszę tak detalicznie o tych tropach, by podkreślić, że stylizacje biblijne w Makijażu nie są jedynie „udanym żartem”, ani nie pełnią tylko parodystycznej funkcji.

Myśląc o tym ważnym dla mnie miejscu w tomie, wpadłem na pomysł, by taką funkcję przypomnienia powierzyć wierszowi o „Pasji” Doroty Nieznalskiej i o wywołanym przez tę pracę skandalu. Raziło mnie, kiedy szanowani przeze mnie ludzie wprawdzie brali w obronę Nieznalską (bo przecież bronić jej przed atakami fundamentalistów trzeba było), ale jakby odcinali się od istoty sporu, zawsze dodając: „bronię Nieznalskiej, choć uważam, że jej praca nie jest niczym istotnym”. Otóż właśnie „Pasja” była czymś istotnym, choćby z tego powodu, że wywołując powszechną niemal dyskusję uświadomiła nam, jak łatwo wykorzystujemy symbole w ideologicznych wojnach i jak bardzo te symbole mogą nas dzielić.

W wierszu dla Nieznalskiej punktem wyjścia był tytuł: „Orzeł Biały dla Nieznalskiej”. Wcześniejsze trzy mini-wiersze miały ilustrować dryfowanie znaku (słowa „krzyż”) naładowanego co prawda znaczeniem sakralnym, ale odrywającym się w języku od tego znaczenia. Krzyż, który w swojej „Pasji” wykorzystała Nieznalska ku oburzeniu domorosłych fundamentalistów, nie należy już tylko do chrześcijan (podobnie jak „pasja”) – jest znakiem, który dryfuje w języku i pojawia się pod różnymi, świeckimi już postaciami:

1. Pasja

I wrzasnął na strażnika:
Gdzie masz, chuju, czapkę?
A lud stał i słyszał.

2. Zob. wyż.

Cztery słowa
na krzyż.

3. Piosenka bluźniercza

Czerwone jabłuszko
przekrojone
wzdłuż i wszerz
czemu
na mnie

Czwarty, końcowy wiersz tego cyklu miał być wyzwaniem wobec tych, którzy za takie, a nie inne wykorzystanie krzyża chcieli Nieznalską ukrzyżować. I co ciekawe, a do czego zdążyliśmy już przywyknąć: fundamentalizmowi religijnemu towarzyszyła tromtadracja narodowa. Dlatego „Orzeł Biały” wydawał mi się tu wprost konieczny: narodowy ptak wiązał się pięknie z krzyżem (zasługi). W tytule wiersza splotły się bowiem dwie siły, które przypuściły atak na Nieznalską: Polska i Krzyż.

Początkowo osnową wiersza miał być los biednego, wymierającego gatunku:

4. Orzeł Biały dla Nieznalskiej

Wybladł i teraz daleko mu do bieli. Mimo ustaw
wymiera. Osobniki, które zostały, łączą się w pary
z wróblami, paskudzą głowy
pomników – powstańców i ojców kościoła.
Najlepiej prezentują się w tańcu na lodzie. […]

Był to obraz orła wynarodowionego, pod którym kryła się nie tylko moja lektura jakiegoś artykułu Wajraka o losach orła bielika, ale też pamięć o głośnej akcji Łodzi Kaliskiej z orłem i nagą modelką. To, co zaczęło się z tego pomysłu rodzić, jednak mnie nie zadowoliło – alegoria z wymierającym orłem była nazbyt oczywista, a sprawa niepotrzebnie zawężała się do symboliki narodowej. Pomyślałem sobie, że wiersz „Orzeł Biały dla Nieznalskiej” powinien być nie tyle o orle, ile o bieli. Bieli jako sferze nieoczywistości – szczególnej, bo biel wydaje się na pierwszy rzut oka barwą jednoznaczną, niekwestionowaną i przede wszystkim – czystą. A właśnie o groźnym absurdzie, jakim jest fanatyzm czystości (kulturowej, językowej, etnicznej, religijnej), chciałem coś w tym wierszu powiedzieć.

Pomyślałem, że najlepiej skomplikuję oczywistość bieli, wprowadzając do wiersza nazwy bieli w farbach malarskich. Bo gdzie jak gdzie, ale w malarstwie ściennym rozmaite odcienie bieli mają wartość wprost strategiczną. Zaczął mi się więc pisać nowy wiersz:

4. Orzeł Biały dla Nieznalskiej

Biel kredowa ma lekko ciemniejszy odcień.
Z dodatkiem pigmentu lśni nieznacznie. Biel
arktyczna to nasz nowy produkt – sam
poznasz różnicę. Twoje ściany
nigdy nie były równie białe. Bieli z tej półki
nie polecamy. Pod wpływem światła
traci kolor. Do puszki „Orła”
dodajemy pędzel.

Jednak i ten wiersz mnie nie przekonał. Nie podobał mi się głos sprzedawcy i nazbyt natrętna obecność rynku. A przede wszystkim rozczarowały mnie nazwy białych farb malarskich, które znalazłem w katalogach – były zaskakująco ubogie. I tu na zdarzył się szczęśliwy przypadek, bo trafiłem na stronę Salonu Mody Ślubnej „Lisa Ferrera” w Koszalinie i znalazłem na niej opis różnych odmian bieli sukien, od którego aż z radości zawyłem. Niektórych fraz grzech było nie przepisać wprost, były bowiem tak celne: na przykład, że panna młoda w bieli jedwabnej będzie wyglądała na zdjęciach „niemal identycznie jak w rzeczywistości”. Początkowo posklejałem tylko zdania z tej informacji, ale po kilku dniach wszedłem jednak aktywniej do wiersza i wprowadziłem do niego tytułowego bohatera, orła, dopisując fragmenty o dziobie i szponach, a także o swojskości bieli lnianej i o tym, że biel mączna jest żywsza, ale tylko „optycznie”. Po kilku dalszych retuszach powstała wersja ostateczna:

4. Orzeł Biały dla Nieznalskiej

W bieli jedwabnej będzie wyglądał niemal
identycznie na zdjęciach jak w rzeczywistości.
Dla cery jasnej i jasnego dzioba – tylko biel szampańska,
w przeciwnym razie ptak się rozmyje. Biel śnieżna
stworzy idealne kontrasty upierzenia i szponów.
W bieli rumowej odezwą się półtony różowego.
Biel perłowa przyda blasku, biel antyczna powagi,
w bieli lnianej będzie budził swojskie skojarzenia,
biel migdałowa doda mu smaku. Biel mączna?
Jest cieplejsza od bieli lodowej i optycznie żywsza
od alabastrowej. To która?

O AUTORZE

autorzy_leksykon_300x300_Jarniewicz
Jerzy Jarniewicz

Urodzony 4 maja 1958 roku w Łowiczu. Poeta, tłumacz, krytyk. W 1982 r. ukończył anglistykę na Uniwersytecie Łódzkim, w 1984 r. filozofię. Autor między innymi tomów poetyckich Dowód z tożsamości (2003), Oranżada (2005), Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną (2012) czy Woda na Marsie (2015), licznych przekładów literatury zagranicznej oraz książek krytycznoliterackich. Od 1994 r. redaktor "Literatury na Świecie". Współpracuje z "Gazetą Wyborczą", "Tygodnikiem Powszechnym" i "Tyglem Kultury". Mieszka w Łodzi.

powiązania

02_WYWIADY__Jerzy Jarniewicz__Makijaż zaczyna się od demakijażu

Makijaż zaczyna się od demakijażu

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Orska

Rozmowa Joanny Orskiej z Jerzym Jarniewiczem, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Mark Ford__Wąskie gardło klepsydry

Wąskie gardło klepsydry

wywiady / O PISANIU Jerzy Jarniewicz Mark Ford Piotr Sommer

Rozmowa Jerzego Jarniewicza i Piotra Sommera z Markiem Fordem opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
20.09.2002 LEGNICA PORT LEGNICA 2002 N/Z MARK FORD, STEPHEN ROMER
FOT. RADOSLAW BUGAJSKI / AGENCJA GAZETA

Poeci z Wysp 2002

dzwieki / WYDARZENIA Andrzej Sosnowski Jerzy Jarniewicz Mark Ford Stephen Romer

Zapis całego spotkania Marka Forda, Stephena Romera, Jerzego Jarniewicza i Andrzeja Sosnowskiego podczas festiwalu Port Legnica 2002.

WIĘCEJ
18_NAGRANIA__Nick Cave, Bob Dylan, Tadeusz Sławek, Filipa Łobodziński, Jerzy Jarniewicz__Pieśń torby na pawia i Tarantula

Pieśń torby na pawia i Tarantula

nagrania / Stacja Literatura Bob Dylan Filip Łobodziński Jerzy Jarniewicz Nick Cave Tadeusz Sławek

Spotkanie autorskie wokół książek Tarantula Boba Dylana oraz Pieśń torby na pawia Nicka Cave’a z udziałem tłumaczy Filipa Łobodzińskiego i Tadeusza Sławka w ramach festiwalu Stacja Literatura 23. Prowadzenie Jerzy Jarniewicz.

WIĘCEJ
17_DŹWIĘKI__Jerzy Jarniewicz, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki__Niepoznaki i Przewodnik dla bezdomnych niezależnie od miejsca zamieszkania

Niepoznaki i Przewodnik dla bezdomnych niezależnie od miejsca zamieszkania

dzwieki / WYDARZENIA Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Jerzy Jarniewicz

Zapis całego spotkania Jerzego Jarniewicza i Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego podczas Portu Legnica 2000.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Craig RAINE__Na trzech calach kwadratowych

Na trzech calach kwadratowych

wywiady / O PISANIU Craig Raine Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Jerzego Jarniewicza z Craigem Rainem, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.

WIĘCEJ
05_RECENZJE__Jerzy JARNIEWICZ__Wiersze młodsze od bomb

Wiersze młodsze od bomb

recenzje / ESEJE Jerzy Jarniewicz

Szkic Jerzego Jarniewicza towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Jerzy JARNIEWICZ__Wrażliwość wiersza

Wrażliwość wiersza

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Juliusz Pielichowski

Rozmowa Juliusza Pielichowskiego z Jerzym Jarniewiczem na temat antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Seamus HEANEY__Poezja i sztuka rozpruwania ubrań

Poezja i sztuka rozpruwania ubrań

wywiady / O PISANIU Jerzy Jarniewicz Seamus Heaney

Rozmowa Jerzego Jarniewicza z Seamus Heaney, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Jerzy JARNIEWICZ__Testowanie Heaneya

Testowanie Heaneya

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerzego Jarniewicza na temat poezji Seamusa Heaneya, towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__Jerzy JARNIEWICZ__Inspiracje dla wierszy

Inspiracje dla wierszy

nagrania / Między wierszami Andrzej Sosnowski Jerzy Jarniewicz

Jerzy Jarniewicz i Andrzej Sosnowski zdradzają, z której strony nadchodzi inspiracja dla wiersza.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Lavinia GREENLAW__Mińsk, czyli Casablanca

Mińsk, czyli Casablanca

wywiady / O PISANIU Jerzy Jarniewicz Lavinia Greenlaw

Rozmowa Jerzego Jarniewicza z Lavinią Greenlaw, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.

WIĘCEJ
05_RECENZJE_Jerzy JARNIEWICZ__Poezja z nagrodami Puste noce

Poezja z nagrodami: Puste noce

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Jerzy Jarniewicz odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Puste noce, wydanej w wersji elektronicznej w Biurze Literackim 12 września 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ
21_NAGRANIA__Pogotowie literackie 2012 Jerzy Jarniewicz

Pogotowie literackie 2012: Jerzy Jarniewicz

nagrania / Ukryta kamera Jerzy Jarniewicz

Zapis zajęć warsztatowych Jerzego Jarniewicza z 4 października 2012 roku. Autor omawia swój własny wiersz „Nike w kawałkach”.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Jerzy JARNIEWICZ __Wiersz jest synonimem  czasu

Wiersz jest synonimem czasu

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Adamowicz Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Anny Adamowicz z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Puste noce, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Jerzy JARNIEWICZ__Bieżnia

Bieżnia

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Makijaż, zarejestrowany podczas spotkania „Hotel, makijaż, piosenki” na festiwalu Port Wrocław 2010.

WIĘCEJ
20_NAGRANIA__Jerzy JARNIEWICZ__Skądinąd

Skądinąd

nagrania / Z Fortu do Portu Jerzy Jarniewicz

Wiersze z książki Skądinąd (1977-2007), gromadzącej dotychczasowy dorobek poetycki autora. Spotkanie w ramach festiwalu Port Wrocław 2008.

WIĘCEJ
19_DZWIEKI__Jerzy JARNIEWICZ__Makijaż

Makijaż

dzwieki / AUDYCJE Jerzy Jarniewicz

Audycja poświęcona premierze książki Makijaż Jerzego Jarniewicza z udziałem autora.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Debiuty_Dawniej

Debiuty dawniej

nagrania / Stacja Literatura Adam Lipszyc Anna Wasilewska Hanna Igalson-Tygielska James JOYCE Jerzy Jarniewicz Nathalie Sarraute Raymond Queneau Szymon Żuchowski Tommaso Landolfi

Spotkanie autorskie z udziałem Hanny Igalson-Tygielskiej, Jerzego Jarniewicza, Anny Wasilewskiej, Szymona Żuchowskiego i Adama Lipszyca w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ
WYWIADY_dylan

Pływak woli mierzyć się z kanałem La Manche niż z górnym biegiem Wkry

wywiady / O KSIĄŻCE Filip Łobodziński Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Jerzego Jarniewicza z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca premierze książki Duszny kraj Boba Dylana, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2017 roku.

WIĘCEJ
nagrania_nowe_glosy_z_europy

Nowe Głosy z Europy 2016: Proza

nagrania / Stacja Literatura Ciwanmerd Kulek Erika Fatland Jerzy Jarniewicz Rumena Bužarovska Zoran Pilić

Zapis spotkania autorskiego „Nowe głosy z Europy 2016: Proza”, w którym udział wzięli Jerzy Jarniewicz, Rumena Bužarovska, Erika Fatland, Ciwanmerd Kulek i Zoran Pilić. Spotkanie odbyło się w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.

WIĘCEJ
WYWIADY_joyce

Przyziemna metafizyka

wywiady / O KSIĄŻCE Adam Poprawa Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Jerzego Jarniewicza z Adamem Poprawą, towarzysząca premierze książki Epifanie Jamesa Joyce’a, wydanej w Biurze Literackim 23 sierpnia 2016 roku.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Czy_poezja-moze_zmienic_swiat

Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”

nagrania / Między wierszami Anna Podczaszy Bohdan Zadura Jerzy Jarniewicz Krzysztof Siwczyk Tomasz Broda Zbigniew Machej

Krzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?

WIĘCEJ
WYWIADY_joyce

Trzy fundamentalne pytania o Joyce’a

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Jarniewicz_joyce_kometarz

Język sportretowany

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Komentarz Jerzego Jarniewicza w ramach cyklu „Historia jednego tłumaczenia”, towarzyszący premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.

WIĘCEJ
DZWIEKi_Jarniewicz_Mokry_parkiet

Mokry parkiet

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Makijaż, zarejestrowany podczas spotkania „Hotel, makijaż, piosenki” na festiwalu Port Wrocław 2010.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Sposoby-na-zsniecie_4

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Woda-na-Marsie

Marsjańska gościnność

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Oranzada

Cały ten świat oranżady

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Oranżada, wydanej w Biurze Literackim 28 września 2005 roku.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Jerzy Jarniewicz__Makijaż zaczyna się od demakijażu

Makijaż zaczyna się od demakijażu

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Joanna Orska

Rozmowa Joanny Orskiej z Jerzym Jarniewiczem, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Jerzy JARNIEWICZ__Bieżnia

Bieżnia

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Makijaż, zarejestrowany podczas spotkania „Hotel, makijaż, piosenki” na festiwalu Port Wrocław 2010.

WIĘCEJ
19_DZWIEKI__Jerzy JARNIEWICZ__Makijaż

Makijaż

dzwieki / AUDYCJE Jerzy Jarniewicz

Audycja poświęcona premierze książki Makijaż Jerzego Jarniewicza z udziałem autora.

WIĘCEJ
DZWIEKi_Jarniewicz_Mokry_parkiet

Mokry parkiet

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Makijaż, zarejestrowany podczas spotkania „Hotel, makijaż, piosenki” na festiwalu Port Wrocław 2010.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Makijaz

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recenzja Jacka Gutorowa z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Adam POPRAWA__Wysokie morze

Wysokie morza

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recenzja Adama Poprawy książki Puste noce Jerzego Jarniewicza, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Zuzanna SALA__Zbiegi okoliczności

Zbiegi okoliczności

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recenzja Zuzanny Sali książki Puste noce Jerzego Jarniewicza, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Na-dzien-dzisiejszy

Zmienne kadry

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Jerzego Jarniewicza Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną, która ukazała się na stronie marcinorlinski.pl.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Makijaz

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recenzja Jacka Gutorowa z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Dowod-z-tozsamosci

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recenzja Kacpra Bartczaka z książki Dowód z tożsamości Jerzego Jarniewicza.

WIĘCEJ