Opłaca się wojnie
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek51. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.
Przemysław Rojek: Panie Jerzy – przystępując do tej rozmowy, czuję się z kilku powodów niekomfortowo… Po pierwsze, mamy rozmawiać o pisarzu i o książce, których bibliografia przedmiotowa (również ta w języku polskim) zapełniłaby osobną bibliotekę. Po wtóre – jest Pan wziętym rozmówcą, a w każdym (albo prawie w każdym) z wywiadów, których Pan udzielił, pojawia się najmniej kilka pytań o Dublińczyka i jego Portret…/portret, więc się frustruję, bo o co tu jeszcze zapytać? Ostatecznie wymyśliłem, że będą to trzy tylko (by uszanować przywiązanie Joyce’a do różnych, w tym też numerycznych, kodów) pytania o pisarza, pytania fundamentalne i zasadnicze. I tu przechodzę do trzeciego powodu mojego dyskomfortu: oto przystępuję do rozmowy ze znawcą pewnego autora, który to autor uchodzi za artystę dla wtajemniczonych (a może nawet Wtajemniczonych), stojąc na pozycji może nie dyletanta, ale – ujmę to dla samego siebie miłosiernie – czytelnika półprofesjonalnego. Czyli muszę pytać z ostrożna, z uczniowskiego bez mała punktu widzenia, o rzeczy być może oczywiste.
I tak zaasekurowany mogę przejść do pierwszego pytania. Ale najpierw jeszcze jedna rzecz tytułem wstępu.
Mój pierwszy Joyce to oczywiście Ulisses (a raczej Ulysses, taki bowiem niespolszczony tytuł widniał na stronie redakcyjnej wydania bydgoskiego Pomorza z roku 1992, które to wydanie jako licealista kupiłem pewnie jakoś wkrótce po ukazaniu się i zaraz przeczytałem – ewentualnych młodocianych czytelników tego wywiadu spieszę zapewnić, że tak, niektórzy licealiści czytywali wówczas Joyce’a, i że tak, książka kosztowała 174000 złotych). Czym był podówczas Joyce, kojarzony właśnie nade wszystko jako autor Ulissesa? Absolutnie najwyższym stopniem czytelniczego wtajemniczenia. Ktoś, kto przebrnął przez tamtych pięćset pięćdziesiąt sześć stron (edycja Pomorza to chyba najmniejsze polskie wydanie powieści; męki brnięcia przez ciasnotę druku jeszcze dodawały splendoru czytającemu), uchodził za największego książkowego kozaka; kiedy ktoś taki zabierał głos w jakiejkolwiek rozmowie o literaturze, wszyscy milkli i bez dyskusji akceptowali dowolną wypowiadaną bzdurę…
I tutaj – wreszcie – pytanie: kim jest dzisiaj Joyce? Dziś, czyli po nouveau roman i po Iberoamerykanach, po Śmierci autora Rolanda Barthesa i po metafikcjach, ale również – co szczególnie ważne – po szeroko pojmowanej cyfrowej rewolucji w samej fizycznej postaci książki (zastanawiam się, w jakim kierunku poszłaby formalna obsesja Joyce’a – w formie krańcowej widoczna w Finneganów trenie – gdyby wiedział on, że jego powieści będzie można czytać na tabletach i czytnikach)?
Jerzy Jarniewicz: Cieszę się, że zdecydował się Pan zadawać „fundamentalne pytania”, bo, jak wiadomo, na fundamentalne pytania nie ma odpowiedzi, nawet niefundamentalnych. Żadnych. I chwała Bogu, jakoś dzięki temu żyjemy. Fundamentalność Pańskich pytań zwalnia mnie więc z szukania czegoś, co udawałoby, nawet na potrzeby doraźnego wywiadu w sieci, odpowiedź. Zamiast udzielać odpowiedzi, pociągnę więc wątek w trybie pytającym, na przykład, „kim jest dzisiaj Homer?”. Dziś, czyli po Wergiliuszu, że już Joyce’a nie wspomnę.
Albo, to pewnie Pana bardziej zaciekawi, moje drugie pytanie na Pana pytanie: kim jest Roland Barthes po Joysie? Czy potrzebny nam jest Barthes ze swoją śmiercią autora, skoro możemy dziś czytać Joyce’a – niemal całego, a miejscami wręcz zdublowanego – po polsku? Czy Barthes po lekturze Finneganowego trenu ma jeszcze nam coś ważnego do powiedzenia? Czy Joyce nie unieważnia Barthesa? A raczej: czy lektura Joyce’a nie odbiera racji bytu Barthesowi? Nie wiem, czy moje pytania są dostatecznie fundamentalne, jeśli nie, to może ktoś na nie odpowie. Nie wiem, więc idę dalej z moimi pytaniami. Czemu rewolucja cyfrowa miałaby unieważniać Joyce’a? Czy za Pana pytaniem kryje się sugestia, że Joyce jest papierowy i należy do analogowej, a tym samym anachronicznej epoki, i minie razem z Cervantesem, Proustem i kasetą magnetofonową? Homera, od którego zacząłem, czytano chyba na innych czytnikach niż te, które miał do dyspozycji Joyce, a były czasy, kiedy nie czytano go wcale, ale słuchano, prawda? Nie wiem, co Pan rozumie pod „formalną obsesją” Joyce’a, ale czy jakikolwiek pisarz, jeśli w pewien sposób nie jest owładnięty obsesją formalną, byłby wart czytania?
Rewolucja cyfrowa nie grozi Joysowi. Pytanie o to, w jakim kierunku rozwinęłaby się jego twórczość w epoce cyfrowej, choć ciekawe, należy do historii alternatywnych. Cyfrowość, która umożliwia lekturę nielinearną, rozgałęziającą się, rozlaną, kłączastą, bliska jest temu, jak istnieje tekst w późniejszych utworach Joyce’a. Dzieło takie jak Finneganów tren czyta się faktycznie tak, jakby się czytało tekst internetowy, bo jest olinkowany w każdym niemal słowie. Portret artysty… jest pod tym względem dziełem bardziej tradycyjnym, ale bez niego, uważam, niezwykle trudno byłoby nam wejść do Ulissesa czy Finneganów.
Drugie pytanie fundamentalne… Jeśli wierzyć dostępnej w internecie, niesłychanie drobiazgowej bibliografii Joyce’a przysposobionej przez Jerzego Gronau, Portret artysty z czasów młodości Zygmunta Allana do czasów, gdy w 2005 roku zamienił go Pan na Portret artysty jako młodzieńca, miał sześć wydań i właściwie każde pokolenie czytelników mogło go sobie przyswoić (pierwsza wersja tłumaczenia Allana ukazała się w 1931 roku). Po co nam nowy przekład, nowe wydanie?
Na to pytanie odpowiem odpowiedzią z lekka tylko okraszoną pytaniami, bo należy ono do z gruntu technicznych raczej niż fundamentalnych. Po pierwsze, w moim skromnym mniemaniu, wielka literatura obcojęzyczna istnieje między innymi po to, by polszczyzna mogła się z nią zmierzać i dzięki niej siebie poznawać. Im więcej przekładów Szekspira czy Joyce’a, tym bogatsza staje się nasza literatura, bo przekłady należą do literatury języka, na który przekładamy. Zapytał Pan, zresztą nie będąc tego pytania pionierem, po co nam nowy przekład Portretu. A czy zapytałby Pan, po co nam nowa inscenizacja Hamleta? Albo po co nam nowe wykonanie „Jowiszowej”? Albo po co nam nowa książka krytyczna o Gombrowiczu? To było po pierwsze. Po drugie, sam Pan przypomniał, że poprzedni przekład Portretu artysty… Zygmunta Allena powstał jeszcze przed wojną, za życia Joyce’a. Od tego czasu nasza wiedza o tej twórczości, o jej najrozmaitszych kontekstach, spotężniała niewyobrażalnie. O Joysie wiemy dziś po prostu nieporównanie więcej niż wiedział Allen. Po trzecie, ponieważ każdy przekład jest interpretacją, proponując nowy przekład Portretu…, zaproponowałem własne jego odczytanie. Portret artysty w wieku młodzieńczym Jarniewicza i Portret artysty z czasów młodości Allena to dwie różne książki, o czym przypomina już różnica w tytułach. Dopowiem tylko, że nowy przekład nie unieważnia przekładu poprzedniego. Zachęcam do czytania obu.
I trzecie – ostatnie – pytanie fundamentalne, tym razem już bez jakichkolwiek doprecyzowań: po co Joyce (a zwłaszcza Portret…) w życiu Jerzego Jarniewicza?
O, wracamy do pytań fundamentalnych. Czy da się opowiadać o obecności Joyce’a w kategoriach teleologicznych, do czego zdaje się Pan mnie zapraszać? Sprowadzać Joyce’a do jakiejś dającej się określić celowości, a tym samym do instrumentalizowania go, jakby on sam nie był wartością, że tak powiem, „immanentną”, a wartości nabierał z uwagi na to, do czego prowadzi? Joyce, tak jak cała literatura, jak cała sztuka, nawet niekoniecznie wielka, nie istnieje „po coś”. Tak jak nie istnieje „po coś” pokryte chmurami niebo nad wieżowcem, które w tej chwili widzę z okna mojego pokoju.
Urodzony 4 maja 1958 roku w Łowiczu. Poeta, tłumacz, krytyk. W 1982 r. ukończył anglistykę na Uniwersytecie Łódzkim, w 1984 r. filozofię. Autor między innymi tomów poetyckich Dowód z tożsamości (2003), Oranżada (2005), Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną (2012) czy Woda na Marsie (2015), licznych przekładów literatury zagranicznej oraz książek krytycznoliterackich. Od 1994 r. redaktor "Literatury na Świecie". Współpracuje z "Gazetą Wyborczą", "Tygodnikiem Powszechnym" i "Tyglem Kultury". Mieszka w Łodzi.
Nowohucianin z Nowego Sącza, mąż, ojciec, metafizyk, capoeirista. Doktor od literatury, nauczyciel języka polskiego w krakowskim Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów, nieudany bloger, krytyk literacki. Były redaktor w sieciowych przestrzeniach Biura Literackiego, laborant w facebookowym Laboratorium Empatii, autor – miedzy innymi – książek o poezji Aleksandra Wata i Romana Honeta.
51. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza z Doireann Ní Ghríofa, towarzysząca premierze książki Skry na mrok Doireann Ní Ghríofa w tłumaczeniu Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 17 czerwca 2024 roku.
WięcejFragmenty książki Skry na mrok Doireann Ní Ghríofa w tłumaczeniu Jerzego Jarniewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 17 czerwca 2024 roku.
WięcejSzesnasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejCzytanie z książki Bagaż z udziałem Jerzego Jarniewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejEsej Jerzego Jarniewicza otwierający festiwal TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Jerzego Jarniewicza, otwierająca festiwal TransPort Literacki 28.
Więcej50. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Real Jan Škroba w tłumaczeniu Zofii Bałdygi, wydanej w Biurze Literackim 3 kwietnia 2023 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Marcina Sendeckiego i Dariusza Suski podczas Portu Wrocław 2008.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Bagaż Jerzego Jarniewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Bagaż Jerzego Jarniewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
Więcej49. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
Więcej48. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejOdpowiedzi Jerzego Jarniewicza na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
WięcejJedenasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Mondo cane z udziałem Jerzego Jarniewicza w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej47. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej46. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej45. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej44. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejAutorski komentarz Jerzego Jarniewicza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Mondo cane, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Mondo cane, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejFragment zapowiadający książkę Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 12 lipca 2021 roku.
WięcejSpotkanie wokół książki Świat w ogniu Charlesa Bernsteina z udziałem Charlesa Bernsteina, Kacpra Bartczaka, Jerzego Jarniewicza i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej43. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
WięcejSpotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejGłos Jerzego Jarniewicza w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Jerzego Jarniewicza i Krzysztofa Siwczyka podczas Portu Legnica 2003.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Simona Armitage’a, Glyna Maxwella, Jacka Gutorowa, Jerzego Jarniewicza i Pawła Marcinkiewicza w trakcie festiwalu Port Legnica 2003.
WięcejSpotkanie wokół książek Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejRozmowa Joanny Orskiej z Jerzym Jarniewiczem, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejKomentarz Jerzego Jarniewicza opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza i Piotra Sommera z Markiem Fordem opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejZapis całego spotkania Marka Forda, Stephena Romera, Jerzego Jarniewicza i Andrzeja Sosnowskiego podczas festiwalu Port Legnica 2002.
Więcej42. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejSpotkanie autorskie wokół książek Tarantula Boba Dylana oraz Pieśń torby na pawia Nicka Cave’a z udziałem tłumaczy Filipa Łobodzińskiego i Tadeusza Sławka w ramach festiwalu Stacja Literatura 23. Prowadzenie Jerzy Jarniewicz.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Stelle Bianki Rolando, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejZapis całego spotkania Jerzego Jarniewicza i Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego podczas Portu Legnica 2000.
Więcej41. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza z Craigem Rainem, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejSzkic Jerzego Jarniewicza towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Jerzym Jarniewiczem na temat antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza z Seamus Heaney, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejEsej Jerzego Jarniewicza na temat poezji Seamusa Heaneya, towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
Więcej40. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejJerzy Jarniewicz i Andrzej Sosnowski zdradzają, z której strony nadchodzi inspiracja dla wiersza.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza z Lavinią Greenlaw, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejJerzy Jarniewicz odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Puste noce, wydanej w wersji elektronicznej w Biurze Literackim 12 września 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejZapis zajęć warsztatowych Jerzego Jarniewicza z 4 października 2012 roku. Autor omawia swój własny wiersz „Nike w kawałkach”.
WięcejFragment zapowiadający antologię 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 15 października 2018 roku.
WięcejFragment zapowiadający antologię 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 15 października 2018 roku.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejFragment zapowiadający antologię 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 15 października 2018 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 21 maja 2018 roku.
Więcej39. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejFragment zapowiadający książkę Sankcje Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 21 maja 2018 roku.
Więcej38. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WięcejRozmowa Anny Adamowicz z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Puste noce, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Makijaż, zarejestrowany podczas spotkania „Hotel, makijaż, piosenki” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejWiersze z książki Skądinąd (1977–2007), gromadzącej dotychczasowy dorobek poetycki autora. Spotkanie w ramach festiwalu Port Wrocław 2008.
WięcejWiersz z książki Dowód z tożsamości.
Więcej37. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejFragment zapowiadający książkę Puste noce Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Puste noce Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.
WięcejAudycja poświęcona premierze książki Makijaż Jerzego Jarniewicza z udziałem autora.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki ciche psy Romana Honeta, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.
Więcej36. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej35. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejSpotkanie autorskie z udziałem Hanny Igalson-Tygielskiej, Jerzego Jarniewicza, Anny Wasilewskiej, Szymona Żuchowskiego i Adama Lipszyca w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Niedziela życia Raymonda Queneau, wydanej w przekładzie Hanny Igalson-Tygielskiej w Biurze Literackim w wersji papierowej 4 października 2016 roku, a w wersji elektronicznej 8 maja 2017 roku.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki Przekreślony początek Ryszarda Krynickiego, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2017 roku.
Więcej34 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca premierze książki Duszny kraj Boba Dylana, wydanej w Biurze Literackim 20 lutego 2017 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe głosy z Europy 2016: Proza”, w którym udział wzięli Jerzy Jarniewicz, Rumena Bužarovska, Erika Fatland, Ciwanmerd Kulek i Zoran Pilić. Spotkanie odbyło się w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Biurowe książki 2016 roku”.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Nie Konrada Góry, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.
Więcej33 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej32 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRozmowa Jerzego Jarniewicza z Adamem Poprawą, towarzysząca premierze książki Epifanie Jamesa Joyce’a, wydanej w Biurze Literackim 23 sierpnia 2016 roku.
Więcej31 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.
WięcejKomentarz Jerzego Jarniewicza w ramach cyklu „Historia jednego tłumaczenia”, towarzyszący premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.
Więcej30 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWiersz z tomu Makijaż, zarejestrowany podczas spotkania „Hotel, makijaż, piosenki” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Anną Marchewką, Przemysławem Koniuszym, Dawidem Bujno i Grzegorzem Jędrkiem, towarzysząca premierze e‑booka Życie na Korei Andrzeja Sosnowskiego, wydanego w Biurze Literackim 18 kwietnia 2016 roku.
Więcej29 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Romana Honeta rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
Więcej28 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2015 roku”.
Więcej27 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Jak zapodawać poezję”.
Więcej26 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Jak zapodawać poezję”.
WięcejPodsumowanie debaty „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejWprowadzenie do debaty „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejAutorski komentarz Jerzego Jarniewicza do wiersza z książki Woda na Marsie, która ukazała się 25 maja nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejPodsumowanie debaty „Wielki kanion”.
Więcej25 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Wielki kanion”.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.
WięcejPodsumowanie debaty „Opowieści Portowe: Wrocław”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Opowieści Portowe: Wrocław”.
Więcej24 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Krytyka krytyki”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2014 roku”.
Więcej23 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Biurowe książki 2014 roku”.
WięcejPodsumowanie debaty „Opowieści Portowe: Legnica”.
Więcej22 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Opowieści Portowe: Legnica”.
WięcejPodsumowanie debaty „Z uwagi na tekst”.
Więcej21 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Z uwagi na tekst”.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.
Więcej20 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej19 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej18 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Wakacje z książkami”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Wakacje z książkami”.
Więcej17 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Po co nam nagrody?”.
Więcej16 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Po co nam nagrody?”.
WięcejPodsumowanie debaty „Impresje z Portu 2014”.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze antologii Wiersze i proza 1964–1971 Rafała Wojaczka.
Więcej15 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Impresje z Portu 2014”.
Więcej14 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Męska, żeńska, nieobojętna”.
Więcej13 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej12 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Żeńska, męska, nieobojętna”.
Więcej11 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Zawsze wolna i zaangażowana”.
Więcej10 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Zawsze wolna i zaangażowana”.
Więcej9 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej8 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Mieliśmy swoich poetów”.
Więcej7 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Mieliśmy swoich poetów”.
WięcejPodsumowanie debaty „Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.
WięcejEsej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Trzy ścieżki nad jedną rzeką sumują się Filipa Zawady.
WięcejWprowadzenie do debaty „Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.
Więcej6 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki roku 2013”.
Więcej5 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej4 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Biurowe książki roku 2013”.
WięcejPodsumowanie debaty „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejPodsumowanie debaty „Adaptacje literackie”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Jaka Pol(s)ka”.
Więcej3 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
Więcej2 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejWprowadzenie do debaty „Adaptacje literackie”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Literatura w sieci”.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej1 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Manatki Bogusława Kierca.
WięcejAutorski komentarz Jerzego Jarniewicza do wiersza „Nike w kawałkach” z książki Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną.
WięcejEsej Jerzego Jarniewicza towarzyszący premierze książki Kolejowe dzieci Seamusa Heaney’a.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Skaleczenie chłopca Filipa Wyszyńskiego.
WięcejEsej Jerzego Jarniewicza towarzyszący premierze książki Przeludnienie i sztuka Johna Cage’a.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki O dwa kroki stąd Tadeusza Pióry.
WięcejRecenzja Jerzego Jarniewicza z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
WięcejEsej Jerzego Jarniewicza towarzyszący premierze książki Od kwietnia do kwietnia Michael Longley’a.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Biurowe książki 2010 roku”.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki Polskie znaki Wojciecha Bonowicza.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Poezja na nowy wiek”.
WięcejGłos Przemysława Rojka w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka z książki znikam jestem Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejEsej Jerzego Jarniewicza o wierszach Williama Carlosa Williamsa.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
WięcejAutorski komentarz Jerzego Jarniewicza do wierszy z książki Skądinąd (1977–2007).
WięcejKomentarze Julii Szychowiak, Marty Podgórnik, Jerzego Jarniewicza.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Marty Podgórnik, Zbigniewa Macheja, Michała Cichego.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Franka L. Vigody, Marty Podgórnik i Edwarda Pasewicza.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Oranżada, wydanej w Biurze Literackim 28 września 2005 roku.
WięcejJerzy Jarniewicz o twórczości Julii Szychowiak.
WięcejAutorski komentarz Jerzego Jarniewicza do wierszy z książki Niepoznaki.
WięcejAutorski komentarz Jerzego Jarniewicza do wierszy z książki Dowód z tożsamości.
WięcejFragmenty Portretu artysty w wieku młodzieńczym, zarejestrowane podczas audycji w Radiu Wrocław Kultura. Czyta Bartosz Woźny.
WięcejFragmenty Portretu artysty w wieku młodzieńczym, zarejestrowane podczas audycji w Radiu Wrocław Kultura. Czyta Bartosz Woźny.
WięcejFragment posłowia do książki Portret artysty w wieku młodzieńczym Jamesa Joyce’a, wydanej w przekładzie Jerzego Jarniewicza w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.
WięcejKomentarz Jerzego Jarniewicza w ramach cyklu „Historia jednego tłumaczenia”, towarzyszący premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Portret artysty w wieku młodzieńczym Jamesa Joyce’a, która ukaże się w przekładzie Jerzego Jarniewicza w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający książkę Portret artysty w wieku młodzieńczym Jamesa Joyce’a, która ukaże się w przekładzie Jerzego Jarniewicza w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający książkę Portret artysty w wieku młodzieńczym Jamesa Joyce’a, która ukaże się w przekładzie Jerzego Jarniewicza w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejRecenzja Kacpra Bartczaka, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Mondo cane, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.
WięcejRecenzja Adama Poprawy książki Puste noce Jerzego Jarniewicza, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.
WięcejRecenzja Zuzanny Sali książki Puste noce Jerzego Jarniewicza, wydanej nakładem Biura Literackiego 4 grudnia 2017 roku.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Jerzego Jarniewicza Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną, która ukazała się na stronie marcinorlinski.pl.
WięcejEsej Grzegorza Tomickiego towarzyszący premierze książki Woda na Marsie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się 25 maja 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Michała Larka z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Magdaleny Stępień z książki Sześć poetek irlandzkich Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Skądinąd (1977–2007) Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Tomasza Cieślaka-Sokołowskiego z książki Od pieśni do skowytu. Szkice o poetach amerykańskich Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Jakuba Winiarskiego z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WięcejKomentarze Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Tadeusza Pióro, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Julii Szychowiak, Karola Maliszewskiego, Justyny Sobolewskiej, Dagmary Sumary, Kamila Zająca.
WięcejRecenzja Kacpra Bartczaka z książki Dowód z tożsamości Jerzego Jarniewicza.
Więcej