wywiady / O KSIĄŻCE

Czy żyjemy na Korei?

Anna Marchewka

Dawid Bujno

Grzegorz Jędrek

Przemysław Koniuszy

Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Anną Marchewką, Przemysławem Koniuszym, Dawidem Bujno i Grzegorzem Jędrkiem, towarzysząca premierze e-booka Życie na Korei Andrzeja Sosnowskiego, wydanego w Biurze Literackim 18 kwietnia 2016 roku.

Okladka_ebook__Zycie na Korei Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Przemysław Rojek: Szanowni Państwo – i ci, którzy za chwilę zabiorą głos, i ci, którzy będą to czytać… Tak więc, Szanowni Państwo: to, co poniżej publikujemy, nie jest rozmową w ścisłym tego słowa znaczeniu – raczej zbiorem odpowiedzi na jedno tylko pytanie, które zrodziło się we mnie, gdy tylko zobaczyłem w planie wydawniczym Biura Literackiego e-bookowe wznowienie Życia na Korei, wydanej bez mała ćwierć wieku temu w warszawskim Przedświcie debiutu Andrzej Sosnowskiego. By jakoś tę rozmowę/nie-rozmowę ustawić, zadeklaruję tak: wznawiana właśnie książka jest jednym z najważniejszych, najbardziej konstutywnych i źródłowych momentów polskiej poezji po 1989 roku. Mógłbym więc zapytać o wpływ Życia na Korei, o jej dziedzictwo, o to, czy zachowała ona do dziś tamtą swoją siłę… Zapytam jednak inaczej – tyleż metaforycznie, co wprost, i będzie to jedyny mój udział w tym tekście: czy ciągle jeszcze żyjemy na Korei?

Anna Marchewka: Pytasz, Przemek, czy żyjemy na Korei? Na to chyba wygląda. Nadal „Chodzi o tlen dla ducha”, jak pisał Sosnowski w Eseju o chmurach zaraz po tym, jak zapytał „Kto handluje duszą?” (tak bardzo by się chciało, żeby nie było powodu stawiać takich pytań).

„Może już czas powołać się na szczęście”, zaczynał tytułowy wiersz z tego przełomowego dla współczesnej polskiej poezji zbioru, dla tej poezji, o którą nadal trwa spór (i o to, do czego miałaby służyć; to w tym Życiu… wyścigi o tytuł „naj-” zawieszone miały zostać na kołku). Zaraz, ale – na szczęście się „powołać” czy je „studiować”?

Wciąż „cierpimy oszczędnie pośród znacznych ofiar”, a „burmistrz i elita” (jak ci z Jesieni) nadal przysyłają „listy pełnych świetnych ofert” i wciąż żadnej z nich nie da się użyć, wcielić w tak zwane życie. Sen i sens nadal są sobie tak bliscy dla tego, kto czuje się jak „przesiedlony obywatel świata”.

Wychodzi raz jeszcze Życie na Korei, i dobrze, bo chciałoby się nowego początku. Od czego go zacząć? W kieszeni już nie jedno słowo, ale całe cudze wersy, cała ostatnia zwrotka All that jazz przyjdzie mi z pomocą:

Powinieneś jednakże zacząć od zerwania
pieczęci z księgi widm pospolitych wątków,
żeby zasnuć ich gładkość, rozpisać je na głosy,
naderwać ścięgna sensów. Przynaglaj wszystko,
co zniewolono do trwania. Kochaj,
ale wystawiaj miłość codziennie na próbę
snów mocnych jak piołun i nowej muzyki.

Takie to niby proste.

Przemysław Koniuszy: Czytając Życie na Korei po latach, można na nowo unaocznić sobie wagę głosu Andrzeja Sosnowskiego we współczesnej polskiej poezji. Tym bardziej dzisiaj, gdy mało kto, tak jak on, potrafi w subtelny sposób wypowiadać się o doświadczeniach ekstremalnych, a więc w brutalny sposób weryfikujących tożsamość jednostki. Fakt, że dokonane jest to w bardzo efektowny sposób, nie jest spowodowany wyłącznie sugestywnym obrazowaniem, lecz przede wszystkim sposobem, w jaki Sosnowski gra z systemem językowym, który w tym tomie bardzo bliski jest wmówieniu światu, iż jest on zupełnie czymś innym, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Kluczem do zrozumienia zaprezentowanej tutaj wizji – szczególnie w kontekście doświadczeń dla nas współczesnych – jest termin „idiosynkrazja”. Sosnowski skupia się tutaj na problemie wieloznaczności, nieporozumieniach między ludźmi i przede wszystkim wszelkiego rodzaju konfrontacjach osobliwości ze zwyczajnością, które skutkują u wielu powstaniem paradoksalnego lęku przed otoczeniem. Tym samym, gdybyśmy rzeczywiście żyli „na Korei”, tej poetyckiej rzecz jasna, to nasza egzystencja wciąż „wypadałby z torów” i wpadała w przestrzeń absurdalnie względną, pełną niedomówień i przeinaczeń, dzięki czemu wreszcie fikcja ostatecznie potwierdziłaby realność. Sosnowski po tych kilkunastu latach z jeszcze większą siłą mówi nam o kryzysie podmiotowości, który w jego przekonaniu ma swe źródło w lekceważeniu emocji i zaprzestania dzielenia się nimi. Życie na Korei to także liryczny dowód na to, że nasze życie jest ciągiem niepowiązanych ze sobą fragmentów, które swym przemieszczeniem dowolnie mogą nami manipulować. W ten sposób poeta pokazuje, że w celu rzeczywistego opanowania złożoności tego, co dzieje się wokół nas, musielibyśmy wczuć się w swoisty rytm, jaki współtworzony jest przez każdy ruch w świecie. I w niniejszym tomie to właśnie się dzieje. Rytm tej frazy i kalejdoskopowość obrazów oszałamia artyzmem i naprawdę otwiera oczy na rzeczywistość. Prymat hedonizmu nad życiem duchowym, jaki Życie na Korei demistyfikuje, uzmysławia, że lektura wczesnych wierszy tego poety jest wyjątkową okazją obcowania z niepowtarzalnym rodzajem wrażliwości. Tutaj kluczem do zrozumienia psychiki człowieka i targających nim sprzeczności jest świat w całej swej prozaiczności. Mając w pamięci wszystkie późniejsze dokonania Sosnowskiego i czytając ponownie ten tom, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że autor Życia na Korei właśnie dlatego nie musi naginać praw rzeczywistości do swoich reguł, gdyż to ona sama, pod wpływem jego uważnej obserwacji, pozwala mu wniknąć w samo swe centrum, gdzie kryje się cząstka prawdy o życiu, jego celowości i postrzeganiu.

Dawid Bujno: „Wiersz wychodzi z domu” – wszyscy to znamy; Andrzej Sosnowski stał się już klasykiem. Został nim chyba jakoś po Po tęczy albo po poems… Człowiek zaczyna się jąkąć, kiedy to mówi, bo i trudno w to uwierzyć – gdzieś mniej więcej w tym czasie jego poezja przekroczyła kolejny poziom lirycznego hermetyzmu. To wtedy wiersz Sosnowskiego zgubił się na dobre.

No ale gdzie był ten dom? Na Korei. Stosunkowo bezpieczne i stabilne miejsce oraz – jak wspomina autor – „chwilowy brak trosk i kłopotów osobistych, spokój i względna pewność siebie”. Ale jednocześnie Życie na Korei stanowiło moment inicjalnego zachwiania, pierwszy krok na lodowej krze, który stał się punktem wyjścia dla dalszej podróży. Cała reszta to żelazna konsekwencja. Przymiarka do demontażu wydarzyła się na Korei, a dopiero później nastąpiły niezbyt jasne wczasy, stancje, taksówki i wreszcie piękne katastrofy. Poezja Sosnowskiego jest jednak zdarzeniem całościowym; ten projekt prawdopodobnie nigdy nie zostanie zakończony, ale z całą pewnością ma swój początek.

A poza tym to jest wciąż świetna książka. (Zresztą jedna z ulubionych samego autora, jeśli chodzi o własną twórczość). Dziś czytelnik znajdzie w niej dużo zwyczajnej lekurowej przyjemności. Życie na Korei zawiera przecież kilka nieśmiertelnych przebojów – Latem 1987, Esej o chmurach czy Czym jest poezja. Przeżyjmy to jeszcze raz.

Grzegorz Jędrek:  Korea – albo Solaris II…Niewielka stacja kosmiczna orbituje sobie dookoła planety, na której powierzchni szaleje dzikie, wodne królestwo. Zgromadzeni na niej badacze dawno ulegli fatamorganie i teraz gapią się po prostu przez owalne okna w powierzchnię Korei. Od dawna wiemy, że jest życie na Korei, ale dawno też porzuciliśmy niedorzeczne próby „komunikacji” i „zrozumienia”. Zawiodły struktury, interteksty i interpretacje odczytań przyrządów, biopsje głosu, culture studies. Zawiodły najtęższe, kosmiczne głowy polskiej humanistyki, zawiedli deszyfranci Enigmy. Planeta płynie sobie przez kosmos i może już czas, wgapiając się w jej migotliwą i pełną błyskotek powierzchnię, powołać się na szczęście. Bo prędzej ktoś, kto dawno sobie poszedł, przysiądzie w naszym cieniu, niż my zrozumiemy Życie na Korei.

Gdyby nie Korea, w Polsce nigdy pewnie nie skończyłby się modernizm i nie nastał post. Bez tej gwałtownej inkulturacji nie mielibyśmy szans zrozumieć zasad jazzowej, kontrapunktowej gry poezji, która uwolniła nas raz a dobrze z naddatków sensu. Ja się nie boję mówić, że T. S. Eliot to taki angielski Sosnowski. Czemu miałbym? Są tacy poeci, którzy kończą epoki, są tacy poeci, którzy epoki tworzą. Ale teraz już csiiii…, teraz już milczmy, bo na planecie Korea (która jest ponoć dobrze widoczna gdzieś nad Warszawą) powstaje nowa struktura i nim się zawali, znów odbije jakiś pięknie trafiony refleks życia na Ziemi. Ten najwyraźniej mówi o tym, że nasz świat z miłości dzień w dzień stacza się w przeszłość (cokolwiek to znaczy, czy to musi znaczyć?):

 

Codziennie świat spada z leukadyjskiej skały,
sformatowane dni idą pod nowy zapis,
pracują głowice, kasują i nagrywają,
czasem piasek ocali strzęp zapisu i poda
dalej jako cytat, lekcję, algorytm,
ściągawkę, kawał, hasło w grze w głuchy telefon –
tak się obraca świat w nierzeczywistość,
sztuka zwycięża.

O AUTORACH

autorzy_leksykon_300x300_Marchewka
Anna Marchewka

Urodzona w 1978 roku. Doktor nauk humanistycznych, literaturoznawczyni, krytyczka literacka. Autorka rozprawy poświęconej twórczości oraz biografii Ewy Szelburg-Zarembiny. Stale współpracuje z pismem „Lampa”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Mieszka w Krakowie.

Dawid_Bujno_300x300
Dawid Bujno

Urodzony w 1987 roku, czytelnik, animator kultury, pracuje w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku, prowadzi blog Sfereo.

autorzy_leksykon_300x300_Jedrek
Grzegorz Jędrek

Urodził się w 1988 roku. Wydał tom Badland (2012). Jeden z laureatów „Połowu 2011”. Finalista konkursów im. Andrzeja Krzyckiego i im. Jacka Bierezina. Współtworzył pismo „Dworzec Wschodni” i portal Katedra Krytyki. Publikował w prasie literackiej i w internecie. Mieszka w Lublinie.

Przemysław Koniuszy

Krytyk literacki. Publikuje w czasopismach i na stronie szelestkartek.pl.

autorzy_leksykon_300x300_Rojek
Przemysław Rojek

Urodzony w 1978 roku w Nowym Sączu. Doktor literaturoznawstwa, nauczyciel języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów, były redaktor w kilku sieciowych przestrzeniach Biura Literackiego. Laureat Nagrody Archiwum Emigracji Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Autor m. in. książki o Aleksandrze Wacie, bloga Bartleby de Angola oraz biBLiotecznego cyklu Wieża Kurremkarmerruka. Mieszka w Krakowie.

powiązania

03_RECENZJE__Przemysław Rojek__

Białe księgi

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Stelle Bianki Rolando, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.

WIĘCEJ
13_CYKLE__Abc__1

Niezaufane połączenia (III). Biurowa lista kontaktów

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

40. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__ Paweł KACZMARSKI__Nie stoi w sprzeczności

Nie stoi w sprzeczności

wywiady / O KSIĄŻCE Paweł Kaczmarski Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.

WIĘCEJ
03_RECENZJE__Przemysław-ROJEK__Antropologia-rozczarowywania

Antropologia rozczarowywania. Czterdzieści dziewięć notatek symultanicznych

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki ciche psy Romana Honeta, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.

WIĘCEJ
11_CYKLE__Przemysław  ROJEK__Ust. z dn. 31 VII 1981, O kontroli publikacji i widowisk

[–] Ust. z dn. 31 VII 1981 o kontroli publikacji i widowisk

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

36. odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
RECENZJE_komentarz_queneau

Niedziela z życia Raymonda Queneau. Trzynaście znaków zapytania

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka z książki Niedziela życia Raymonda Queneau, wydanej w przekładzie Hanny Igalson-Tygielskiej w Biurze Literackim w wersji papierowej 4 października 2016 roku, a w wersji elektronicznej 8 maja 2017 roku.

WIĘCEJ
recenzje_dziennik

Dziennik pisany czytaniem (Krynickiego)

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki Przekreślony początek Ryszarda Krynickiego, wydanej w Biurze Literackim 20 marca 2017 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_gora

Gniew, dźwigar, przyimki

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Nie Konrada Góry, wydanej w Biurze Literackim 15 listopada 2016 roku.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Z_plotna_Bacona

Z płótna Bacona

dzwieki / RECYTACJE Grzegorz Jędrek

Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.

WIĘCEJ
RECENZJE_krynicki

Później, lecz nie mniej zjawiskowo

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego, towarzysząca premierze książki Pęd pogoni, pęd ucieczki Ryszarda Krynickiego, wydanej w Biurze Literackim 18 października 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_bargielska

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

wywiady / O KSIĄŻCE Justyna Bargielska Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Selfie na tle rzepaku, wydanej w Biurze Literackim 27 czerwca 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_joyce

Trzy fundamentalne pytania o Joyce’a

wywiady / O KSIĄŻCE Jerzy Jarniewicz Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Portret artysty w wieku młodzieńczym, wydanej w Biurze Literackim 30 maja 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Roman-Honet_rozmowa-trwa-dalej

Szkicownik alfabetyczny. Notatki o poezji Romana Honeta

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recenzja Przemysława Rojka towarzysząca premierze książki Romana Honeta rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Justyna_Bargielska_Nudelman

Przemysław Koniuszy: Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Justyny Bargielskiej Nudelman.

WIĘCEJ
RECENZJE_Marta-Podgornik_Przemyslaw-Koniuszy_Zawsze

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.

WIĘCEJ
RECENZJE_Impresje_Szymon_Slomczynski_Dwuplat-Szymona-Slomczynskiego

Dwupłat Szymona Słomczyńskiego

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Dwupłat Szymona Słomczyńskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Eseje_Koniuszy_Kardonia-i-faber

Kardonia i Faber Łukasza Jarosza

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Kardonia i Faber Łukasza Jarosza, która ukazała się na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Grzegorz_Jedrek_Polow_2011

Gorgiasz

dzwieki / RECYTACJE Grzegorz Jędrek

Wiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.

WIĘCEJ
RECENZJE_Intro

Intro Julii Szychowiak

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Intro Julii Szychowiak, która ukazała się na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.

WIĘCEJ
RECENZJE_Tadeusz-Rozewicz_Agnieszka-Grabowska_Ostatnia-wolnosc

"ciężko jest wracać…"

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Ostatnia wolność Tadeusza Różewicza, która ukazała się na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.

WIĘCEJ
DEBATY_Mikolaj_Borkowski_Za-pewne-wiersze

Mały literacki projekt

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Kropka-nad-i

Bohdan Zadura Kropka nad i

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Kropka nad i Bohdana Zadury, która ukazała się 13 grudnia 2014 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka

WIĘCEJ
KSIAZKI_Podgornik_Zawsze

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Andrzej_Sosnowski_poems

"Pamiętne słowa. Czemu nie?"

wywiady / O KSIĄŻCE Andrzej Sosnowski Dawid Bujno

O książce Dom ran Dawid Bujno rozmawia z Andrzejem Sosnowskim.

WIĘCEJ
WYWIADY_Joanna-Mueller_Karolina-Saldecka

"To jakby architektoniczna wersja matrioszek"

wywiady / O KSIĄŻCE Joanna Mueller Przemysław Rojek

Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek

WIĘCEJ
WYWIADY_Szymon-Slomczynski

„Jestem już gdzie indziej”

wywiady / O KSIĄŻCE Przemysław Rojek Szymon Słomczyński

Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Przemysław Rojek.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich autorów: sześciu, czyli coda w kształcie sestyny

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

14 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Dycio, Ireneo Funes

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

13 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Andrzej Sosnowski, flow

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

12 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Martyna Buliżańska, trauma

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

11 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Dariusz Suska, nasselar

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

10 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
RECENZJE_White_Zapominanie-Eleny

„Ja nie wiem nic i muszę czekać, aż będę mógł się dowiedzieć”, czyli amnezja i anamneza na poetyckiej wyspie.

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Zapominanie Eleny Edmunda White’a, która ukazała się 8 września 2013 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Filip Zawada, apofatyczny

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

9 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

7 (siedmiu) moich Portowych autorów: Krystyna Miłobędzka, rodząca

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

8 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
RECENZJE_Dehnel_Jezyki-obce

„Był dzień do opisania i nie było pointy”, czyli poeta zrozumiały w świecie tonów dekadenckich.

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Języki obce Jacka Dehnela.

WIĘCEJ
RECENZJE_Zawada_Swietne-sowy

Kogucia mantra, świetna migawka i niesprawiedliwość

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Świetne sowy Filipa Zawady, która ukazała się 29 kwietnia 2013 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.

WIĘCEJ
CYKLE_Cykle_czytelnikow_Przemyslaw_Rojek_Wieza-Kurremkarmerruka

Zmiana warty. Reaktywacja / Odmarsz. Następne pokolenia

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Przemysław Rojek

7 odcinek cyklu „Wieża Kurremkarmerruka” autorstwa Przemysława Rojka.

WIĘCEJ
12_jaką_polskę_zobaczyli_grafika_debaty

Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra: podsumowanie

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Przemysław Rojek

Podsumowanie debaty „Jaką Pol(s)kę zobaczyli z drugiej strony lustra”.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Trzy-sciezki

Różnicowanie sumy

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Trzy ścieżki nad jedną rzeką sumują się Filipa Zawady.

WIĘCEJ
RECENZJE_Staff_Wyszedlem-szukac

Wesoły pielgrzym, czyli jak walczyć ze współczesną idyllą

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Wyszedłem szukać Leopolda Staffa w wyborze Justyny Bargielskiej.

WIĘCEJ
RECENZJE_Wielkie_pobrudzone

Każde zwierzę chce mieć swój pomnik

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Wielkie, pobrudzone, zachwycone zwierzę Jarosława Iwaszkiewicza w wyborze Jacka Dehnela.

WIĘCEJ
RECENZJE_Bargielska_Mueller

Krótko o Bargielskiej, Mueller i poezji kobiet

recenzje / IMPRESJE Dawid Bujno

Esej Dawida Bujno o twórczości Justyny Bargielskiej oraz Joanny Mueller.

WIĘCEJ
RECENZJE_Implozja

Implozja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recenzja Jacka Gutorowa z książki Życie na Korei Andrzeja Sosnowskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Sosnowski

Powiedzieć to inaczej niż tak i niż nie…

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Szkic Julii Fiedorczuk poświęcony twórczości Andrzeja Sosnowskiego.

WIĘCEJ
RECENZJE_Zycie-na-Korei

Rok 1987

recenzje / KOMENTARZE Andrzej Sosnowski

Autorski komentarz Andrzeja Sosnowskiego w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze e-booka pt. Życie na Korei, wydanego w Biurze Literackim 18 kwietnia 2016 roku.

WIĘCEJ