recenzje / ESEJE Jane Bowles: Smugi
Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Dwie poważne damy. W letnim domku Jane Bowles w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego.
W letnim domku (In the Summer House) to jedyna sztuka, a Dwie poważne damy (Two Serious Ladies) – jedyna powieść Jane Bowles. Jest jeszcze zbiór opowiadań Proste przyjemności (Plain Pleasures). To, jak podkreślają biografowie Jane Bowles, prawie cały jej dorobek, nie licząc nieukończonych dwóch powieści. Polski czytelnik z twórczością tej pisarki mógł się zaznajamiać systematycznie od 2004 roku, gdy w Państwowym Instytucie Wydawniczym ukazały najpierw Proste przyjemności ze wstępem Elizabeth Young i w tłumaczeniu Pawła Lipszyca, a w 2005 roku w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego Dwie poważne damy. W 2005 roku “Literatura na Świecie” poświęciła numer marokańskiemu Tangerowi, wcześniej (2003) publikując fragmenty powieści Jane Bowles. Tanger, w którym Jane zamieszkała od 1948 roku razem z mężem, Paulem Bowlesem, i gdzie stworzono słynną kolonię artystyczną, stał się legendarnym miejscem dla różnych przybyszów z Nowego Jorku, podobnie jak legendarna i zarazem wzorcowa dla powojennego amerykańskiego “bitnikowskiego” okresu stała się biografia Bowles, obfitująca głównie w negatywne, lękowe doświadczenia, choroby, eksperymenty z narkotykami, alkoholem i seksualnością. To właśnie trybem życia, specyficznymi doświadczeniami rodzinnymi (tajemniczo traumatyczna relacja z ojcem, który zmarł, gdy Jane miała trzynaście lat), poczuciem kalectwa najczęściej tłumaczy się dziwną, ekscentryczną aurę jej pisarstwa, rodzaj surrealnej wyobraźni, lokujący jej książki poza światem utrwalonych znaczeń. Bo nie mamy w jej zapisach do czynienia z wyraźnym przeformułowaniem relacji między nieświadomością i świadomością, jak to się dzieje w surrealistycznych tekstach europejskich twórców; nie mamy do czynienia z “bitnikowym” wybuchem emocji i kontrkulturowej rewolty, amerykańskość i żydowskość Bowles nie sprowadzają nas na wspólną orbitę, skąd moglibyśmy wyznaczyć granicę dla przestrzeni obcości i lęku. Chodzi więc o to, że postkolonialne, psychoanalityczne, kulturowe lub postfeministyczne czy queerowe odczytania tych tekstów, do których same swoją kompozycja zachęcają i w zasadzie prowokują swoją łudzącą czytelnością i językową prostotą, nie na wiele mogą się zdać.
Często podkreślane przez krytyków komponenty pisarstwa Jane Bowles – fascynacja kobiecymi relacjami, zderzenie kulturowych światów, poczucie lęku przed światem , stała groźba utraty kontroli nad tym, co obce zarówno w Ja, jak i w tym wobec czego Ja się konstytuuje, strach przed jakąkolwiek zmianą, absurdalne poczucie humoru – stały się zarazem tego pisarstwa rozpoznawalnym znakiem. Rozpoznawalność jest tu jednak zawsze zaciemniana przez siły, z którymi walczy sama pisząca: napierającą bezformą świata, języka i podmiotu; w jej tekstach walka z bezwładem materii, w którą na powrót może osunąć się (nie tylko pisarski) świat, jest szczególnie widoczna. Bo właśnie paradoksy widzialności są najbardziej zajmujące w jej tekstach: zdajemy sobie z tego sprawę, gdy rozmycie wydarzeń, plama języka, mglisty opar treści dochodzą do nas mocniej niż kształt fabuły, zarys akcji, skondensowana dawka emocji. Doświadczenie percepcyjne narratorki powieści Dwie poważne damy oraz bohaterów sztuki W letnim domku raz po raz uwalniane jest od bezpośredniego kontaktu z rzeczywistością.
Widać to szczególnie w ostatniej scenie sztuki W letnim domku. Od samego początku relacja między matką, Gertrude, a jej córką, Molly, rozstrzyga o napięciu pojawiającym się w pozostałych relacjach: wszystkie kontakty między ludźmi naznaczone są w tej sztuce niespotykanym oddaleniem, “niewyraźnością” i zarazem poczuciem wzbierającego między nimi konfliktu, który kulminuje poza zbrodnią, zazdrością i miłością, w sferach bezforemnych i bezwładnych, jeśli tak można powiedzieć. Pod względem wzmożonego napięcia obserwowanego w relacjach matki i córki ta sztuka nie różni się zasadniczo od innych tekstów Bowles. Natomiast z perspektywy strachu przed wejściem w świat (także często powtarzającym się motywem tej twórczości) oraz doświadczeń percepcyjnych warunkowanych tym strachem można mówić o pewnej ostrości i punktowości W letnim domku w porównaniu z innymi tekstami. Najistotniejsza jest tu bowiem fraza, powtórzona dwukrotnie przez Gertrude w zakończeniu sztuki: “Kiedy byłam małą dziewczynką”. Zwraca ona naszą uwagę na pożądaną przez Gertrude utratę kontaktu z realnością oraz jej panikę wywołaną samą myślą o potencjalności takiej utraty. Wydaje się, że krytyczny moment sztuki przypada właśnie na tę chwilę: przed oczami Gertrude miga możliwość rozpoznania traumatycznego splotu własnego życia, nagłej odsłony zaciemnionego do tej pory obrazu, ale błyskawiczność tego rozpoznania momentalnie się zaciemnia i Gertrude umieszcza samą siebie w negatywnym punkcie Omega, w którym trwa znieruchomiała i sparaliżowana, bez jakiejkolwiek szansy na ekspresję. Bohaterka W letnim domku to oczywiście kolejna z tych postaci Bowles, które “wyruszyły w świat”, a “świat” przemienia je w znieruchomiałe pomniki przerażenia: “Gertrude dalej stoi nieruchoma i wyprostowana, z bukietem zaciśniętym w dłoni“.
O AUTORZE
Anna Kałuża
Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.
powiązania
Afirmacja w splątaniu
wywiady / O KSIĄŻCE Anna Kałuża
Kacper Bartczak
Zuzanna Sala
Rozmowa Anny Kałuży i Zuzanny Sali z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Czas kompost Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 28 sierpnia 2023 roku.
WIĘCEJ
fuck off giorgio
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Kiry Pietrek Czeski zeszyt, wydanej w Biurze Literackim 23 sierpnia 2021 roku.
WIĘCEJ
Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Widoki wymazy Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 19 kwietnia 2021 roku.
WIĘCEJ
Poetyckie książki trzydziestolecia
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża
Jakub Skurtys
Joanna Mueller
Joanna Orska
Karol Maliszewski
Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJ
Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie
nagrania / Stacja Literatura Anna Kałuża
Anna Sawicka
Anna Wasilewska
Elżbieta Sobolewska
Jakub Skurtys
Pere Calders
Péter Nádas
Raymond Queneau
Spotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WIĘCEJ
Nasze dupy, nasze dusze
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży, towarzysząca premierze książki Zabawne i zbawienne Adama Kaczanowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 20 stycznia 2020 roku.
WIĘCEJ
Artystki, które robią książki
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WIĘCEJ
POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Anna Kałuża
Głos Anny Kałuży w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WIĘCEJ
Pozytywki i marienbadki
nagrania / Między wierszami Andrzej Sosnowski
Anna Kałuża
Jacek Gutorow
Joanna Orska
Kamil Zając
Piotr Śliwiński
Wojciech Bonowicz
O twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
WIĘCEJ
Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Esej Anny Kałuży książki Ciemna materia Rae Armantrout w tłumaczeniu Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 3 września 2018 roku.
WIĘCEJ
O Piosence o zależnościach i uzależnieniach
recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża
Edward Pasewicz
Justyna Sobolewska
Tomasz Pułka
Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Edwarda Pasewicza i Tomasza Pułki do książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WIĘCEJ
Cztery razy (o) Naraz
recenzje / KOMENTARZE Anna Kałuża
Katarzyna Fetlińska
Marta Podgórnik
Roman Honet
Komentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WIĘCEJ
Aż pęknie jej serce*
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik, która ukazała się w styczniu 2013 roku w „Nowych Książkach”.
WIĘCEJ
Sama sobie zrobiłam
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.
WIĘCEJ
Nowe imiona
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anna Kałuży z książki Imię i znamię Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WIĘCEJ
Coś
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Echa Wojciecha Bonowicza.
WIĘCEJ
Mistyka seksualności
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.
WIĘCEJ
Królowa poezji
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WIĘCEJ
"Szturm na Pałac Zimowy"
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną Jerzego Jarniewicza.
WIĘCEJ
Sytuacje paradoksalne
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Skądinąd (1977-2007) Jerzego Jarniewicza.
WIĘCEJ
Joanna Mueller: Wylinki
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WIĘCEJ
Sprawa szerszego programu
wywiady / O KSIĄŻCE Anna Kałuża
Kacper Bartczak
Z Anną Kałużą o książce Bumerang rozmawia Kacper Bartczak.
WIĘCEJ
Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej
recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża
Esej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.
WIĘCEJ
Gra w kości
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WIĘCEJ
Dominuje technika "makijażu"
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WIĘCEJ
Uzależnienia
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WIĘCEJ
Mariusz Grzebalski: Niepiosenki
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
WIĘCEJ
Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność
recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża
Szkic Anny Kałuży o wierszach Tadeusza Pióry.
WIĘCEJ
Wszystkie demistyfikacje służą tak naprawdę kolejnym mistyfikacjom
debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Anna Kałuża
Głos Anny Kałuży w debacie “Książka 2008”.
WIĘCEJ
O gubionych
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Bogusław Kierc
Grzegorz Jankowicz
Justyna Sobolewska
Karol Maliszewski
Konrad Wojtyła
Piotr Czerniawski
Tomasz Pułka
Komentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WIĘCEJ
O Drażniących przyjemnościach
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Karol Maliszewski
Wojciech Wilczyk
Komentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.
WIĘCEJ
O Trapie
recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Zdrodowski
Anna Kałuża
Bartosz Sadulski
Grzegorz Jankowicz
Julia Szychowiak
Kamil Zając
Komentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
WIĘCEJ
O Bez stempla
recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann
Anna Kałuża
Jacek Gutorow
Piotr Śliwiński
Komentarze Anny Kałuży, Jacka Gutorowa, Adama Wiedemanna, Piotra Śliwińskiego, Piotra Bogaleckiego.
WIĘCEJ
O Urwanym śladzie
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Bogusław Kierc
Paweł Mackiewicz
Komentarze Anny Kałuży, Bogusława Kierca i Pawła Mackiewicza.
WIĘCEJ
O Jesieni Zuzanny
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Julia Fiedorczuk
Paweł Mackiewicz
Tomasz Fijałkowski
Komentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
WIĘCEJ
O Antologii hałasu
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Łukasz Jarosz
Rafał Derda
Komentarze Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży, Rafała Derdy, Łukasza Jarosza.
WIĘCEJ
O Rozbiórce
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Justyna Sobolewska
Karol Maliszewski
Piotr Śliwiński
Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
WIĘCEJ
O Pocałunku na wstecznym
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Karol Maliszewski
Łukasz Jarosz
Tomasz Ważny
Komentarze Karola Maliszewskiego, Tomasza Ważnego, Anny Kałuży i Łukasza Jarosza.
WIĘCEJ
O Rozgrzewce
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Mariusz Grzebalski
Komentarze Anny Kałuży i Mariusza Grzebalskiego.
WIĘCEJ
O Planecie rzeczy zagubionych
recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża
Bartłomiej Majzel
Komentarze Anny Kałuży i Bartłomieja Majzla.
WIĘCEJ
Światy własne
recenzje / ESEJE Anna Kałuża
Recenzja Anny Kałuży z książki Bio Julii Fiedorczuk.
WIĘCEJ
Dwie poważne damy fragment [czytają Ewelina Paszke i Michał Czaderna]
dzwieki / RECYTACJE Jane Bowles
Fragment książki Dwie poważne damy. W letnim domku, zarejestrowany podczas spotkania “Jane Bowles, Laura Riding (Jackson)” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WIĘCEJ
Damy w letnim domku
recenzje / ESEJE Jacek Woźniak
Recenzja Jacka Woźniaka z książki Dwie poważne damy. W letnim domku Jane Bowles.
WIĘCEJ
Bumerang jako gest negatywny
recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus
Recenzja Tomasza Pawlusa z książki Bumerang Anny Kałuży, która ukazała się w 2010 roku na stronie „artPapier”.
WIĘCEJ
Próby nowej krytyki
recenzje / IMPRESJE Joanna Orska
Esej Joanny Orskiej poświęcony książkom Stratygrafie Joanny Mueller i Bumerang Anny Kałuży.
WIĘCEJ
Anna Kałuża: Bumerang
recenzje / ESEJE Michał Gustowski
Recenzja Michała Gustowskiego z książki Bumerang Anny Kałuży.
WIĘCEJ