wywiady / o książce

Sprawa szerszego programu

Anna Kałuża

Kacper Bartczak

Z Anną Kałużą o książce Bumerang rozmawia Kacper Bartczak.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Kac­per Bart­czak: Jak widzisz dzi­siaj rolę kry­ty­ka poezji? Czym zaj­mu­je się dzi­siaj taki kry­tyk poezji, o któ­rym powie­dzie­li­by­śmy, że jest waż­ny? A czym zaj­mu­je się, tzn. jak pisze o poezji, kry­tyk, o któ­rym powie­dzie­li­by­śmy, że jest cie­ka­wy. A może to jed­no i to samo?

Anna Kału­ża: Uzna­nie i cie­ka­wa kry­tycz­nie posta­wa to chy­ba nie do koń­ca to samo, choć dobrze było­by, gdy­by dało się uzgod­nić te dwie per­spek­ty­wy. Waż­ny, to zna­czy (tak na szyb­ko myślę) liczą­cy się w śro­do­wi­sku (w tym przy­pad­ku) lite­rac­kim i poza śro­do­wi­skiem. Chy­ba nawet to „poza” ma tu więk­sze zna­cze­nie, tak mi się wyda­je. Nato­miast budzą­cy zacie­ka­wie­nie, fascy­na­cję, kon­tro­wer­sje ozna­cza dla mnie – lek­ko sza­lo­ny, for­mu­łu­ją­cy tezy skan­da­licz­ne, skłon­ny (zawsze) do dekom­po­zy­cji pew­ne­go sta­tus quo życia lite­rac­kie­go. Cie­ka­wią­cy­mi mnie i waż­ny­mi kry­ty­ka­mi są np. Artur San­dau­er i Zbi­gniew Bień­kow­ski, waż­ny­mi (popu­lar­ny­mi tak­że, bar­dziej uzna­ny­mi) – Kazi­mierz Wyka czy Jerzy Kwiat­kow­ski. Mówię oczy­wi­ście o kry­ty­kach zaj­mu­ją­cych się w więk­szym stop­niu poezją niż czymś innym. I myślę, że to zale­ży od prze­strze­ni spo­łecz­nej, w jakiej funk­cjo­nu­je kry­tyk, od zapo­trze­bo­wa­nia, pew­nej mody i obie­gów życia lite­rac­kie­go – cza­sem wła­śnie eks­cen­trycz­ność, wywo­ły­wa­nie spo­rów, draż­nie­nie auto­ry­te­tów może być jed­ną z przy­czyn waż­no­ści, a cza­sem odwrot­nie – nasta­wie­nie kon­cy­lia­cyj­ne, dia­lo­go­we, „zdro­wo­roz­sąd­ko­we” myśle­nie o tek­stach i inter­pre­ta­cji. Sło­wem, było­by faj­nie, gdy­by inte­re­su­ją­co (odkryw­czo, mało zapo­bie­gaw­czo etc.) czy­ta­ją­cy kry­tyk był rów­nież waż­ny, ale to są spra­wy spe­cy­fi­ki życia lite­rac­kie­go, kul­tu­ry lite­rac­kiej i, oczy­wi­ście, zmien­ne­go war­to­ścio­wa­nia tego, co cen­ne jako kry­tycz­ne.

Co do roli kry­ty­ka: dziś pra­ca kry­ty­ka poezji według mnie pole­ga na stwo­rze­niu takie­go kon­tek­stu (już nie języ­ka ani meto­dy, to szer­sze zada­nie), w ramach któ­re­go moż­na by poka­zać prze­mia­ny sztu­ki w ogó­le, a co za tym idzie naszej świa­do­mo­ści doty­czą­cej zmie­nia­ją­cych się obsza­rów życia. Myślę tu o wszyst­kim, w czym jeste­śmy i co spra­wia, że nasze rela­cje z inny­mi „obiek­ta­mi” i samym sobą przy­bie­ra­ją taki, a nie inny kształt. Naj­bar­dziej odpo­wia­da mi w kry­ty­ce lite­rac­kiej zin­te­gro­wa­nie zagad­nień este­tycz­nych – gdy este­ty­ka jest rozu­mia­na za Welschem jako tema­ty­za­cja wszel­kie­go rodza­ju postrze­żeń – i kul­tu­ro­wych. Gdy piszę we wstę­pie do Bume­ran­gu o wier­szu, że sta­no­wi on dla mnie funk­cję pro­ce­sów este­tycz­no-kul­tu­ro­wych, to naj­istot­niej­szy jest tutaj pro­ces for­mo­wa­nia, nad­zo­ro­wa­nia i admi­ni­stro­wa­nia tym, co nazy­wa­my „pod­mio­to­wo­ścią”, a co w poezji zosta­ło naj­moc­niej zmi­sty­fi­ko­wa­ne przez bez­kry­tycz­ne hoł­do­wa­nie takim kate­go­riom, jak auten­tycz­ność, jed­nost­ko­wość i praw­da wyzna­nia. Mimo to poezja w moim prze­ko­na­niu daje naj­wię­cej moż­li­wo­ści obser­wo­wa­nia tego, co współ­cze­śnie dzie­je się z nami jako pod­mio­ta­mi (ludź­mi), daje moż­li­wość prze­śle­dze­nia tego, jak to poję­cie się zmie­nia, jak prze­su­wa­ją się gra­ni­ce mię­dzy tym, co ludz­kie i nie-ludz­kie – nie cho­dzi mi tu o trans­cen­den­cję ani wia­rę w opatrz­no­ścio­we gesty bóstw, raczej o prze­my­śle­nie naszej rela­cji z inny­mi żywy­mi isto­ta­mi. Tu otwie­ra się sze­reg zagad­nień, o któ­re sama chcia­ła­bym Cie­bie zapy­tać w związ­ku z kwe­stia­mi pod­mio­to­wo­ści. Zwró­ci­łam na to od razu uwa­gę, czy­ta­jąc Twój komen­tarz do Ror­ty­’e­go, kie­dy (mam wra­że­nie, że akcep­tu­ją­co) przy­wo­ła­łeś jego sądy o „trud­nej sztu­ce życia bez odwo­łań do bytów poza­ludz­kich”. Czy nie sądzisz, że tu myśl prag­ma­tycz­na kule­je; prze­cież byty poza­ludz­kie to nie­ko­niecz­nie bóstwa czy jakaś for­ma trans­cen­den­cji, to rów­nież nasze rela­cje z całym świa­tem nie-ludzi. Czy este­ty­ka prag­ma­tycz­na zaj­mu­je tu jakieś sta­no­wi­sko? Świat tyl­ko ludz­ki był­by nie­wie­le wart.

Wiesz, ja nie czu­ję się ani wład­ny, ani chęt­ny do obro­ny „prag­ma­ty­zmu”. Ja po pro­stu czy­tam paru ludzi, któ­rych ze wzglę­dów zawo­do­wych tak się kla­sy­fi­ku­je, albo oni sami rze­czy­wi­ście cza­sa­mi się tak nazy­wa­ją. Prag­ma­tyzm w filo­zo­fii to duże zja­wi­sko. Mnie inte­re­su­je poten­cjał este­tycz­ny, drze­mią­cy w pra­cach tych wła­śnie pisa­rzy. Ror­ty jest rze­czy­wi­ście bar­dzo skon­cen­tro­wa­ny na czło­wie­ku jako na two­rze ewo­lu­cji, na zwie­rzę­ciu, któ­re jest dla nie­go wyjąt­ko­we. Ror­ty­’e­go inte­re­su­je skok zna­cze­nio­wy, wyła­nia­nie się nowe­go zna­cze­nia, przej­ścia od nawy­ku i zwy­cza­ju do cze­goś nowe­go, poza nawyk. Zwie­rzę­ta na przy­kład też są w jakimś sen­sie zbio­ra­mi nawy­ków, ale tyl­ko ludzie obda­rze­ni są sta­łą zdol­no­ścią ich sil­ne­go mody­fi­ko­wa­nia, pro­du­ko­wa­nia meta­for, czy­li wła­śnie nowych spięć, sko­ku. Według Ror­ty­’e­go bie­rze się to stąd, że tyl­ko ludzie posłu­gu­ją się języ­kiem. Świat nie-ludzi jest abso­lut­nie fascy­nu­ją­cy i Ror­ty nie ma co do tego wąt­pli­wo­ści. Fascy­nu­ją­ce są orchi­dee, pta­ki. Nie­któ­re moty­le są cie­kaw­sze niż nie­któ­rzy nudzia­rze. Ale moty­le same z sie­bie nie mówią, nie two­rzą opi­su wła­snej sytu­acji. A ludzie wła­śnie tak robią: potra­fią wypro­du­ko­wać nie­prze­wi­dy­wal­ne opi­sy swo­jej sytu­acji. Nato­miast rze­czy­wi­ście Ror­ty był wie­lo­krot­nie i cie­ka­wie kry­ty­ko­wa­ny za swój twar­dy, lin­gwi­stycz­ny antro­po­mor­fizm. Naj­waż­niej­sza być może kry­ty­ka pocho­dzi z jego wła­sne­go, czy­li neo­prag­ma­tycz­ne­go podwór­ka i znaj­du­je się w książ­kach Richar­da Shu­ster­ma­na. Shu­ster­man lepiej niż Ror­ty rozu­mie nasze połą­cze­nia z tym, co nie-ludz­kie. Shu­ster­man wypo­mi­na też traf­nie Rorty’emu, że ten cał­ko­wi­cie zapo­mniał o cie­le­sno­ści jako pew­nym rezer­wu­arze zna­czeń. Moż­na by pew­nie jesz­cze wspo­mnieć o Char­le­sie Tay­lo­rze, któ­re­go holizm, wywie­dzio­ny z Heideg­ge­ra, jest o wie­le rady­kal­niej­szy niż języ­ko­wy, David­so­now­ski holizm Ror­ty­’e­go. Ale wróć­my, jeśli pozwo­lisz, do poetów, któ­ry­mi się zaj­mu­jesz. Masz ich w książ­ce cał­kiem spo­ro. Czy czy­ta ci się ich tak samo? Czy może nie­któ­rych przy­jem­niej, a innych opor­niej? Przed chwi­lą wspo­mnia­łaś, że nie­któ­rzy coś misty­fi­ku­ją. Czy są rodza­je tek­stów, do któ­rych cią­gnie cię bar­dziej? Pytam z zazdro­ści. Masz taki sze­ro­ki prze­gląd. Ja prze­ra­biam o wie­le węż­sze zesta­wy tek­stów.

Oczy­wi­ście, że czy­ta się z róż­ną przy­jem­no­ścią i róż­nym zain­te­re­so­wa­niem róż­nych auto­rów. Tak­że z róż­nych powo­dów – np. książ­ki Jac­ka Deh­ne­la i Toma­sza Różyc­kie­go czy­ta­łam głów­nie z powo­du ich ogrom­nej popu­lar­no­ści, z chę­ci prze­ana­li­zo­wa­nia powo­dów zain­te­re­so­wa­nia aku­rat tymi poeta­mi. Bywa też odwrot­nie – czy­tam auto­rów mniej zna­nych, mniej doce­nio­nych, któ­rzy są dla mnie bar­dzo waż­ni. Mam takie pro­ste roz­róż­nie­nie: są auto­rzy, o któ­rych lepiej mi się pisze i tacy, któ­rych lepiej mi się czy­ta, a pisze fatal­nie – np. tak mam z Ada­mem Wie­de­man­nem i Edwar­dem Pase­wi­czem. Są książ­ki, o któ­rych – aby je prze­czy­tać – muszę napi­sać, prze­pi­sać je po swo­je­mu i wte­dy one sta­ją się tym, czym się sta­ją. To przy­pa­dek ksią­żek Mar­ci­na Sen­dec­kie­go. To prze­cież kry­tyk tak napraw­dę stwa­rza swój przed­miot badań, fascy­na­cji, nie­chę­ci. Co się tyczy misty­fi­ka­cji, to nie cho­dzi­ło mi o to, że nie­któ­rych auto­rów uwa­żam za odpo­wie­dzial­nych za misty­fi­ko­wa­nie czy też mito­lo­gi­za­cję takich kate­go­rii, jak auten­tycz­ność czy jed­nost­ko­wość lub abso­lu­ty­zo­wa­nie prze­świad­czeń o nie­po­wta­rzal­no­ści każ­de­go „Ja” – wola­ła­bym nie trak­to­wać tego w spo­sób per­so­nal­no-egzy­sten­cjal­ny. Lepiej powie­dzieć, że mamy w pol­skiej poezji do czy­nie­nia z auto­ra­mi, któ­rzy są mniej skłon­ni do pod­wa­ża­nia domi­nu­ją­cej w naszej kul­tu­rze, tra­dy­cyj­nie rozu­mia­nej pozy­cji pod­mio­tu i jego kom­pe­ten­cji. W przy­pad­ku takiej poezji pod­miot uzna­ny jest za bez­względ­ną pod­sta­wę, fun­da­ment, świa­do­mość pew­ną i nie­wzru­szo­ną – świat oczy­wi­ście ist­nie­je, ska­zu­je pod­miot na sta­rze­nie, cho­ro­by i śmierć, ist­nie­je tak­że dla­te­go, że „Ja” odczu­wa roz­cza­ro­wa­nie i roz­go­ry­cze­nie opo­rem, jaki świat sta­wia reali­za­cji jego marzeń. Inny­mi sło­wy, roz­po­zna­ję w poezji tego rodza­ju kur­czo­we trzy­ma­nie się daw­nych (roman­tycz­nych) war­to­ści, któ­re spra­wia­ły, że poezja naj­dłu­żej rozu­mia­na była (w prze­ci­wień­stwie do inne­go rodza­ju sztuk) w kate­go­riach mistycz­no-abs­trak­cyj­nych. A to odda­la­ło ją od świa­ta mate­rial­ne­go, histo­rycz­ne­go, spo­łecz­ne­go.

Ska­za­ła­byś zatem nasze bied­ne „Ja” na zupeł­ne znik­nię­cie? Przy­pi­sa­ła­byś mu wyłącz­nie rolę misty­fi­ka­cji, ilu­zji, kło­po­tli­we­go baga­żu pozo­sta­łe­go po wypro­wadz­ce roman­ty­zmu? A „ja” jako punkt doj­ścia? Wytwór? Na przy­kład sty­li­stycz­no-este­tycz­ny w obrę­bie, powiedz­my, prak­ty­ki pisar­skiej. Więk­szość poetów, o któ­rych piszesz – czy to nie są dość wyjąt­ko­we, bar­dzo róż­ne od innych, „jed­nost­ki”? Może nawet samo­wy­two­rzo­ne „pod­mio­ty”?

Nie, nie mam inkwi­zy­tor­skich pra­gnień… To było­by za pro­ste. Uwa­żam tyl­ko, że nasze prze­ko­na­nia doty­czą­ce tego, że jeste­śmy wytwo­ra­mi spo­łecz­no-poli­tycz­nych mecha­ni­zmów (tu moż­na mówić o wie­lu czyn­ni­kach) albo wybit­ny­mi i nie­za­leż­ny­mi od zewnętrz­nych warun­ków jed­nost­ka­mi, są kul­tu­ro­wo uwa­run­ko­wa­ne i w taki spo­sób się tłu­ma­czą. Mówiąc o misty­fi­ka­cji, mia­łam na myśli takie sta­no­wi­sko, zgod­nie z któ­rym z jed­ne­go z tych prze­ko­nań (tu gru­bo zary­so­wa­nych) czy­ni się dogmat, nie dopusz­cza­jąc innych moż­li­wo­ści. Co do Two­jej uwa­gi o „samo­wy­two­rzo­nych” pod­mio­tach – u Geert­za w Inter­pre­ta­cji kul­tur poja­wia się zda­nie o tym, że czło­wiek „nie­umyśl­nie, sam sie­bie stwo­rzył”. Ty mówisz o pro­jek­cie sty­li­stycz­no-este­tycz­nym, Geertz o kul­tu­ro­wym.

Nie moż­na tak łatwo się pozbyć idei „Ja”, ale myślę, że nale­ży prze­stać myśleć o tym, że – aby użyć meta­fo­ry Lukác­sa (któ­rą on bie­rze od Goethe­go) – jeste­śmy rdze­niem albo łuską. W naj­now­szej poezji mamy tak róż­nych auto­rów, jak Maria Cyra­no­wicz, któ­ra bro­ni jed­nost­ko­we­go „Ja”, poka­zu­jąc przede wszyst­kim mecha­ni­zmy wyob­co­wa­nia, alie­na­cji i opre­sji, wska­zu­jąc więc na coś takie­go, jak prze­strzeń pry­wat­na „Ja”; jak Darek Foks, w któ­re­go ostat­nich książ­kach prze­strzeń publicz­na pochło­nę­ła zupeł­nie pry­wat­ną i jest rozu­mia­na jako dzia­ła­nia ano­ni­mo­wych, potęż­nych sił; jak Paweł Kozioł, któ­ry w swo­jej ostat­niej książ­ce Meta­le cięż­kie kre­śli jesz­cze zupeł­nie inną wizję „Ja”: gdzie sta­je się ono nie tyle wyob­co­wa­ne ze sfe­ry publicz­nej lub tłu­mio­ne przez zło­żo­ne siły, któ­rych nie może kon­tro­lo­wać, ile dosko­na­le zin­te­gro­wa­ne z bio­prze­strze­nią – ale do tego, by tak kon­cep­tu­ali­zo­wać pod­miot, potrze­ba też zmo­dy­fi­ko­wa­nej idei prze­strze­ni i cia­ła. U Kozio­ła na przy­kład powie­trze jest mate­rial­ne. Jesz­cze ina­czej u Sen­dec­kie­go. Moż­na jego ostat­nią książ­kę prze­czy­tać jako opo­wieść o „Ja”, któ­re żyje w świe­cie wypar­tej, a przez to nie­co demo­nicz­nej, przy­ro­dy. Z jed­nej stro­ny jego świa­do­mość uza­leż­nio­na jest od inwe­sty­cji han­dlo­wych i eko­no­micz­ne­go języ­ka, z dru­giej – ist­nie­je coś, co jego świa­do­mość ata­ku­je bar­dziej pośred­nio: pamięć zbio­ro­wa, któ­rej obra­zy kon­cen­tru­ją się wokół związ­ków czło­wie­ka z natu­rą. Tyle, że „Ja” wier­szy Sen­dec­kie­go tego związ­ku już w ogó­le nie rozu­mie i nie odczu­wa, choć on „obiek­tyw­nie” ist­nie­je. Albo pod­miot wier­szy Wró­blew­skie­go – figu­ra tak skon­stru­owa­na, że pozo­sta­wia­ją­ca dale­ko poza sobą dyle­ma­ty dot. nie­po­wta­rzal­no­ści i jed­nost­ko­wo­ści „Ja”. To raczej „aktor spo­łecz­ny”, jak mówi o pod­mio­cie tek­stów etno­gra­ficz­nych Clif­ford Geertz, infor­ma­tor pierw­sze­go stop­nia, two­rzą­cy już inter­pre­ta­cje i świa­do­my swo­jej inter­pre­ta­cyj­nej (w tym przy­pad­ku autor­skiej) mocy.

Poezja sta­no­wi świet­ny, nie do prze­ce­nie­nia, nie­zwy­kle pasjo­nu­ją­cy obszar zgłę­bia­nia tych wszyst­kich kon­cep­cji, któ­re nas trzy­ma­ją w sza­chu i któ­rym pró­bu­je­my się wymknąć. Poza tym, jeste­śmy przy­zwy­cza­je­ni do nasze­go „Ja”. Przy­po­mi­na mi się taka sce­na z kome­dio­we­go fil­mu: chło­pak spo­ty­ka dziew­czy­nę (ona jest uoso­bie­niem jego anar­chi­stycz­nych marzeń) i wyzna­je jej miłość: „Chy­ba cię kocham”. Ona na to: „Miłość jest wymy­słem kapi­ta­li­stów i dys­kry­mi­nu­je kobie­ty”. A on: „Jezu, napraw­dę cię kocham”.

Czym jest dla cie­bie „dobry wiersz”? Czy decy­du­ją spra­wy odnie­sień kul­tu­ro­wych, odnaj­dy­wa­nia się na aktyw­nej mapie kon­tek­stów kul­tu­ry? A co z tech­ni­ką, z tym co dzie­je się wewnątrz wier­sza?

Nie potra­fię Ci na to pyta­nie odpo­wie­dzieć, bo w ogó­le naj­chęt­niej zastą­pi­ła­bym sfor­mu­ło­wa­nie „dobry” na „waż­ny”. Wyda­je mi się, że dziś kry­ty­ka nie stoi przed dyle­ma­tem typu: kto się podo­ba albo nie podo­ba, dyle­mat ten jest zupeł­nie inne­go rodza­ju: co jest istot­ne, co jest waż­ne, i dla­cze­go? Aby powie­dzieć „dla­cze­go”, trze­ba mieć pomysł, idee, pro­gram na całość lite­ra­tu­ry, este­tycz­no­ści, kul­tu­ry etc. Kry­ty­ka ma mówić, co jest istot­ne albo nie­istot­ne z per­spek­ty­wy pew­nej cią­gło­ści kul­tu­ro­wej. Poza tym zauwa­ży­łam, że od kil­ku lat przy­glą­dam się raczej książ­kom niż wier­szom. „Tech­ni­ka” wier­sza według mnie nie­ro­ze­rwal­nie wią­że się z pew­nym kul­tu­ro­wym oto­cze­niem – nie cho­dzi o to, by odry­wać jed­no od dru­gie­go, ale raczej o to, by stwo­rzyć takie warun­ki opi­su, inter­pre­ta­cji etc, aby moż­na było zoba­czyć powią­za­nia mię­dzy tech­ni­ką (wola­ła­bym raczej mówić o este­tycz­nych moż­li­wo­ściach wier­sza) a kul­tu­ro­wy­mi uwa­run­ko­wa­nia­mi. Trud­no było­by czy­tać dziś tek­sty Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go, Marii Cyra­no­wicz, Paw­ła Kozio­ła czy Ada­ma Kacza­now­skie­go, pamię­ta­jąc wyłącz­nie o prze­mia­nach np. języ­ka poetyc­kie­go. Cho­dzi mi o to, że kon­tekst lite­rac­ko-poeto­lo­gicz­ny nie wyja­śnia naj­istot­niej­szych zmian zacho­dzą­cych we współ­cze­snej poezji, bo wkro­czy­ła ona na zupeł­nie inne tere­ny – do tej pory zaj­mo­wa­ne przez poli­ty­kę, antro­po­lo­gię, socjo­lo­gię, bada­nia kul­tu­ro­we. Zresz­tą sam na te spra­wy zwra­casz uwa­gę, gdy ana­li­zu­jesz wiersz Cre­eleya i porów­nu­jesz go do wier­szy Whit­ma­na – gdy róż­ni­ce w obrób­ce wer­sów, ich dłu­go­ści, otwar­cia, płyn­no­ści wska­zu­ją na coś inne­go niż kwe­stie warsz­ta­to­we.

No tak, jasne, że tak. Tyl­ko ja po pro­stu przyj­mu­ję per­spek­ty­wę nie­co węż­szą. O ile to jest moż­li­we, sta­ram się słu­chać same­go wier­sza, iść za nim. Myślę naj­pierw o sobie: co mi się tu podo­ba, dla­cze­go ode­bra­łem tu, wychwy­ci­łem, jakiś cie­ka­wy ruch. Pew­nie, że to wszyst­ko dzie­je się na tle szer­szych kon­tek­stów. Na przy­kład te zesta­wie­nia daw­niej­szych i współ­cze­snych poetów ame­ry­kań­skich – one już usa­do­wi­ły się we mnie, pocho­dzą z wie­lu lek­tur nie tyl­ko samych wier­szy, ale wie­lu innych tek­stów. Tyl­ko ja zakła­dam, że te tła i kon­tek­sty naj­pierw są we mnie jako takim, nie­co bar­dziej upar­tym czy­tel­ni­ku. Po pro­stu nie myślę o szer­szym pro­gra­mie. Ale ja w ogó­le, w porów­na­niu z Tobą, poru­szam się węż­szy­mi ścież­ka­mi. To jest moja stra­te­gia na zapo­mnie­nie o szer­szym pro­gra­mie, wymknię­cie się mu. To może powiedz­my coś o tym pro­gra­mie wła­śnie, o polach zagad­nie­nio­wych, wokół któ­rych zde­cy­do­wa­łaś się zor­ga­ni­zo­wać książ­kę? Rozu­miem, że na nich naj­le­piej widać zmia­nę kul­tu­ro­wą. Dla­cze­go tak jest? Te pola to takie duże tema­ty kul­tu­ro­we, może nawet socjo­lo­gicz­ne: pop, prze­szłość, cia­ło. Albo meta­fo­ry lub topo­sy, jak w przy­pad­ku „podró­ży”. A co z języ­kiem tych poetów, co z ich este­ty­ką? Czy zmia­ny w poezji nie widać też jed­nak w prze­mia­nie same­go narzę­dzia?

To wła­śnie sze­ro­ko rozu­mia­na este­ty­ka (w duchu Welscha) inte­re­su­je mnie naj­bar­dziej. Ale prze­cież nie jest tak, że tyl­ko huma­ni­sty­ka ma swo­je mody i wszy­scy czy­ta­ją Laca­na i Der­ri­dę lub Agam­be­na; sło­wem, w poezji też moż­na wyśle­dzić pew­ną powta­rzal­ność, pew­ne prze­ję­cie pro­ble­mo­we. Myślę, że prze­szłość, pop i cie­le­sność to były takie wiel­kie pro­ble­my do prze­my­śle­nia, i z dużym natę­że­niem poja­wi­ły się one w związ­ku z wej­ściem Pol­ski do innej kon­fi­gu­ra­cji geo­po­li­tycz­nej i kul­tu­ro­wej. Moż­na prze­cież mówić, że to pro­ble­my, z któ­ry­mi mie­rzy­my się w ogó­le, my ludzie, od daw­na – ale wła­śnie róż­ni­ce w usto­sun­ko­wa­niu się do prze­szło­ści, kul­tu­ry maso­wej czy cie­le­sno­ści odmie­rza­ją te mini­mal­ne róż­ni­ce. Oczy­wi­ście to mój wybór – jed­nym z zadań kry­ty­ka jest prze­cież pro­ble­ma­ty­zo­wa­nie tego, co poja­wia się w prze­strze­ni lite­rac­kiej. Spra­wa szer­sze­go pro­gra­mu, o któ­rym kil­ka­krot­nie tu wspo­mnia­łeś – pisząc tę książ­kę, byłam prze­ko­na­na, że trze­ba wła­śnie docią­żyć szer­szą pano­ra­mę, prze­śle­dzić kil­ka­na­ście ksią­żek w per­spek­ty­wie prze­mian sztu­ki w ogó­le, wska­zy­wać na dłu­go­fa­lo­wość pew­nych roz­wią­zań arty­stycz­nych. To dziw­ne, że jak powsta­ją publi­ka­cje o malar­stwie, insta­la­cjach, foto­gra­fii, to nikt nie dzi­wi się, że komen­ta­rze rzu­to­wa­ne są czę­sto na sze­ro­kie tło – moder­ni­zmu, post­mo­der­ni­zmu, neo­da­da­izmu etc.

Tak napraw­dę wca­le nie są tu naj­istot­niej­sze wła­śnie te wiel­kie sys­te­my (pop, prze­szłość) – waż­ne było dla mnie poka­za­nie, że poeci zma­ga­ją się z pew­ny­mi spra­wa­mi, zawsze zaczy­na­jąc w kil­ku miej­scach naraz, w któ­rych byli ich poprzed­ni­cy czy – cza­sa­mi – rówie­śni­cy. Chcia­łam poka­zać, że pro­blem reak­cji na okre­ślo­ne zja­wi­ska kul­tu­ro­we (np. kul­tu­rę maso­wą) jest pro­ble­mem este­tycz­nym, poli­tycz­nym, spo­łecz­nym; podob­nie z naszy­mi prze­ko­na­nia­mi na temat prze­szło­ści – to świat jaw­nych i nie­jaw­nych powią­zań, zło­żo­nych i wie­lo­aspek­to­wych rela­cji. Wydzie­la­nie z nie­go zagad­nień lite­rac­kich jest labo­ra­to­ryj­ną pra­cą i nie­wie­le ma wspól­ne­go z doświad­cze­niem kon­kret­nej rze­czy­wi­sto­ści histo­rycz­nej. To wła­śnie kul­tu­ro­we prze­mia­ny zwią­za­ne są bar­dzo ści­śle z prze­mia­na­mi este­tycz­ny­mi, z tym, jak zmie­nia się nasze rozu­mie­nie tego, czym jest sztu­ka, jak zmie­nia się pozy­cja sztu­ki i lite­ra­tu­ry w spo­łe­czeń­stwie, i to wła­śnie świa­do­mość usy­tu­owa­nia nas w okre­ślo­nym miej­scu, zda­nia sobie spra­wy, w czym bie­rze­my udział, co two­rzy­my i co nas two­rzy, na co my wpły­wa­my, a na co myśli­my, że wpły­wa­my etc., może tłu­ma­czyć cha­rak­ter twór­czo­ści naj­bar­dziej intry­gu­ją­cych poetów, a w kon­se­kwen­cji w ogó­le prze­mia­ny poezji. Czy nale­ży nie zwra­cać uwa­gi na to, że Darek Foks np. czę­sto nad­uży­wa reto­ry­ki rewo­lu­cyj­nej (róż­nie moż­na ją sfunk­cjo­na­li­zo­wać, oczy­wi­ście), uda­wać, że wszyst­kie pasti­szo­we kom­po­zy­cje (np. Deh­ne­la i Baczew­skie­go) zna­czą to samo; nie brać pod uwa­gę tego, że moder­ni­stycz­ne rozu­mie­nie prze­szło­ści odży­wa w wier­szach Toma­sza Różyc­kie­go i nie zasta­na­wiać się o czym to świad­czy? Oczy­wi­ście, że inte­re­su­je mnie sze­ro­ka per­spek­ty­wa, bo inte­re­su­je mnie wszyst­ko to, co dzie­je się współ­cze­śnie z poezją. A ponie­waż uwa­żam, że nie moż­na tego pod­glą­dać, obser­wu­jąc poje­dyn­cze wier­sze, bo świat nie przy­po­mi­na w moim prze­ko­na­niu odręb­nych stref, w któ­rych ist­nie­ją osob­ne byty, zwa­ne wier­sza­mi, dla­te­go inte­re­su­ję się róż­ny­mi rela­cja­mi, związ­ka­mi, ukła­da­mi, jakie uda­je mi się zauwa­żyć.

Pytasz, co z języ­kiem, z este­ty­ką. Ale to wła­śnie sam spo­sób rozu­mie­nia języ­ka jest uza­leż­nio­ny od pew­nej cało­ści kul­tu­ro­wo-filo­zo­ficz­nej, w któ­rej żyje­my. Pew­nie zwró­ci­łeś uwa­gę na to, że oprócz znu­że­nia wyni­ka­ją­ce­go z pod­kre­śla­nia wie­lo­aspek­to­we­go odczy­ty­wa­nia tek­stów, znu­ży­ło nas tak­że pod­kre­śla­nie destruk­cyj­ne­go, iro­nicz­ne­go, nicu­ją­ce­go cha­rak­te­ru języ­ka? Dla­te­go akcen­tu­ję ten pozy­tyw­ny aspekt zmie­nio­ne­go rozu­mie­nia języ­ka, pisząc o poezji Siw­czy­ka, Wró­blew­skie­go, Sen­dec­kie­go (tu cho­dzi o wyj­ścia z duali­stycz­nej kon­cep­cji), Fie­dor­czuk. Á pro­pos cia­ła – sam wkom­po­no­wu­jesz jego postrze­ga­nie w kul­tu­ro­wą i filo­zo­ficz­ną pano­ra­mę, gdy np. piszesz o Siw­czy­ku i jego spo­so­bach zakwe­stio­no­wa­nia kul­tu­ry opar­tej na poję­ciach meta­fi­zycz­nych.

Z cia­łem nasza kul­tu­ra, tak rady­kal­nie prze­siąk­nię­ta chrze­ści­jań­stwem, ma potęż­ny kło­pot. U Siw­czy­ka inte­re­su­je mnie to, jak poecie z nasze­go krę­gu kul­tu­ro­we­go cięż­ko jest przejść ku rozu­mie­niu cia­ła, któ­re było­by inne, powiedz­my, że mniej wynisz­cza­ją­ce. My się czę­sto mści­my na cie­le. No, ale ta inna potrze­ba pew­nie świ­ta. Może i u Siw­czy­ka. Na pew­no u Julii Fie­dor­czuk.

Wyda­je mi się, że łatwiej jest wyśle­dzić zmia­nę w myśle­niu o cie­le w pisa­niu kobiet – dla­te­go, że femi­ni­stycz­ne podej­ście nas do tego przy­go­to­wa­ło, dało narzę­dzia, pod­su­nę­ło kon­cep­cje. Trud­niej to zauwa­żyć u poetów, ale prze­cież i u Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, i Andrze­ja Sosnow­skie­go, i Tade­usza Pió­ry mamy do czy­nie­nia w wier­szach z nie­zwy­kle zmy­sło­wym reago­wa­niem na róż­ne­go rodza­ju bodź­ce.

Inna rzecz, któ­ra mi zaprzą­ta gło­wę, to wystę­pu­ją­ce u kil­ku poetów współ­ist­nie­nie dwóch pozio­mów, dwóch aspek­tów, czy dwóch prą­dów, któ­re nio­są wiersz. Powiedz­my, że pierw­szy nicu­je i wymy­ka się zna­cze­niom. Usu­wa nam zna­cze­nia z kon­cep­cyj­no-języ­ko­wej mapy, klu­czy, wywi­ja. Pew­nie byli­by­śmy tu w sta­nie wymie­nić kil­ko­ro faj­nych klu­czą­cych. Ale dru­gi prąd wska­zu­je na samą ener­gię nośną utwo­ru. Jed­nak się jakoś pisze, jed­nak się go jakoś czy­ta, czy­li coś zosta­ło skom­po­no­wa­ne, na jakiś czas ze sobą połą­czo­ne. Ta wie­lo­znacz­ność otrzy­mu­je swój kształt, kształt wier­sza. To mnie cie­ka­wi. Ty nato­miast pro­po­nu­jesz „wyja­skra­wie­nie” jed­ne­go sta­no­wi­ska. Jak się z tego czy­tel­ni­ko­wi wytłu­ma­czysz? Czy nie jeste­śmy już wytre­no­wa­ni w śle­dze­niu poli­se­mii, wie­lo­gło­so­wo­ści, tek­stu­al­ne­go mno­że­nia moż­li­wo­ści inter­pre­ta­cyj­nych? Czy owym „wyja­skra­wie­niem” nie ryzy­ku­jesz zawę­że­nia?

Wyda­je mi się, że jeste­śmy nie tyl­ko wytre­no­wa­ni wie­lo­gło­so­wo­ścią, któ­ra jest pró­bą unik­nię­cia „zma­te­ria­li­zo­wa­nia” sen­su, wypo­wie­dze­nia „zna­cze­nia” tek­stu, ale i znu­że­ni. Przy­naj­mniej ja tak się czu­ję. Ten spo­sób lek­tu­ry dziś nie wno­si już nic nowe­go. Etap „roz­wa­le­nia” zbyt jed­no­znacz­nej dro­gi do uzy­ska­nia gra­ty­fi­ka­cji za nasz wysi­łek ana­li­zy w posta­ci smacz­nej por­cji sen­su, mamy już za sobą. Wyja­skra­wie­nie nie­ko­niecz­nie jest zwią­za­ne z zawę­że­niem, zawsze, bez wzglę­du na to, jakie kon­cep­cje rela­cji pomię­dzy tek­sta­mi a sobą uzna­je­my, poja­wią się stra­ty. Wolę mówić o stra­tach niż o wadach jakie­goś sta­no­wi­ska. Sta­ra­łam się uciec w swo­ich komen­ta­rzach przed dwo­ma spo­so­ba­mi lek­tu­ry, któ­re wyda­ją się dziś naj­wy­ra­zist­sze w kry­ty­ce poezji: reali­stycz­nym (pra­wie mime­tycz­nym), nasta­wio­nym na szyb­kie prze­ło­że­nie zna­cze­nia tek­stu na zna­cze­nie spo­łecz­no-poli­tycz­ne, oraz auto­te­licz­ny, nasta­wio­ny na samo­zw­rot­ność tek­stu.

Jak jest z tym zna­cze­niem tzw. „kul­tu­ry” dla poetów? Czy zaj­mu­ją się tym niko­mu nie­po­trzeb­nym zaję­ciem, jakim jest pisa­nie wier­szy, ponie­waż odpo­wia­da­ją na potrze­bę spo­łecz­ną, kul­tu­ro­we prze­su­nię­cia? Mnie się zda­wa­ło, że poeci piszą, bo czy­ta­li innych poetów. Tek­sty pło­dzą tek­sty. Poeta to ktoś uką­szo­ny przez inny tekst, docho­dzą­cy do nie­go bądź to z prze­szło­ści, bądź z teraź­niej­szo­ści. Czy takie podej­ście zbyt moc­no tchnie już duchem moder­ni­stycz­nym? A może raczej złu­dze­niem i błę­dem jest samo roz­róż­nie­nie tych dwóch podejść?

Tek­sty pło­dzą tek­sty, jak mówisz, zawsze w okre­ślo­nym kon­tek­ście este­tycz­no-kul­tu­ro­wym. Waż­na jest tu meta­fo­ra pło­dze­nia, uży­ta przez Cie­bie, ona od razu wska­zu­je na inny cha­rak­ter rozu­mie­nia tej rela­cji i zależ­no­ści niż meta­fo­ra np. wytwa­rza­nia, pro­duk­cji. Ich odczy­ty­wa­nia tak­że odby­wa­ją się w jakiejś ramie. Nie roz­róż­nia­ła­bym więc tego. Może­my to badać z per­spek­ty­wy psy­cho­lo­gii jed­nost­ki (jeśli ją uzna­je­my), może­my z per­spek­ty­wy kul­tu­ro­wo-spo­łecz­nej.

O autorach i autorkach

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Kacper Bartczak

Ur. w 1972 roku. Poeta, krytyk, tłumacz poezji, amerykanista. Wydał kilka tomów poetyckich, m.in. Wiersze organiczne (2015), za które był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Nike, Pokarm suweren (2017), a także zbiór Naworadiowa (2019). Autor monografii o Johnie Ashberym (2006) oraz zbioru esejów o poezji i teorii Świat nie scalony (2009), za który otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie”. Tłumaczył wiersze Johna Ashbery’ego, Rae Armantrout, Charlesa Bernsteina i Petera Gizziego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (dwukrotny) i Fundacji im. T. Kościuszki. Wykłada literaturę amerykańską na Uniwersytecie Łódzkim. Mieszka w Łodzi.

Powiązania

Autobiografia śmierci

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Kim Hyesoon Lynn Suh

Spo­tka­nie z udzia­łem Kim Hyeso­on, Lyn­na Suh, Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czas kompost

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Uwagi wstępne do lektury „Autobiografii śmierci” Kim Hyesoon

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Auto­bio­gra­fia śmier­ci Kim Hyeso­on w tłu­ma­cze­niu Ewy Suh, Lyn­na Suha i Kata­rzy­ny Szu­ster-Tar­di, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Błąd w legendzie (wakacyjna przygoda)”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Autokreacja postkonfesyjna i jej program nieczysty

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Dalej pójdzie jak z płatka

debaty / ankiety i podsumowania Kacper Bartczak

Odpo­wie­dzi Kac­pra Bart­cza­ka na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Widoki wymazy

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Wido­ki wyma­zy z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Najsłabszy opór i Zegary w pokoju matki

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek „Naj­słab­szy opór” Addy Djørup i „Zega­ry w poko­ju mat­ki” Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić z udzia­łem Addy Djørup, Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić, Kac­pra Bart­cza­ka i Bogu­sła­wy Sochań­skiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

fuck off giorgio

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kiry Pie­trek Cze­ski zeszyt, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2021 roku.

Więcej

Historia jednego (lub więcej) wiersza, z trzema dygresjami i kodą

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Widoki wymazy

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kac­pra Bart­cza­kaWido­ki wyma­zy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Ulotne momenty performatywnego zatracenia”, czyli formy życia politycznego

wywiady / o książce Charles Bernstein Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­le­sem Bern­ste­inem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Żywiczne wtrącenia, czyli „badania zakrzywione” Charlesa Bernsteina

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Szkic Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy (2)

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Listy z wewnątrz

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Fadie­go Dżo­ma­ra, Kac­pra Bart­cza­ka i Nata­lii Malek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Naworadiowa

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Nawo­ra­dio­wa z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Nasze dupy, nasze dusze

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zabaw­ne i zba­wien­ne Ada­ma Kacza­now­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Ciemna materia

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak Rae Armantrout

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ciem­na mate­ria z udzia­łem Rae Arman­tro­ut, Kac­pra Bart­cza­ka i Bar­to­sza Kraj­ki w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Artystki, które robią książki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży książ­ki Waruj Joan­ny Łań­cuc­kiej i Joan­ny Muel­ler, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Substancja nie esencja

wywiady / o książce Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Naworadiowa

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 20

debaty / ankiety i podsumowania Anna Kałuża

Głos Anny Kału­ży w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Poza granicą czasu i przestrzeni

wywiady / o książce Kacper Bartczak Rae Armantrout

Roz­mo­wa z Rae Arman­tro­ut, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Ciemna materia i błona wiersza

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Esej Kac­pra Bart­cza­ka doty­czą­cy książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Materia splątania i niewspółmierność: ustanowienie wiersza

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Intymność w wierszu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Asja Bakić, Char­lot­te Van den Bro­eck, Llŷr Gwyn Lewis i Kac­per Bart­czak.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

O Piosence o zależnościach i uzależnieniach

recenzje / IMPRESJE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Edwar­da Pase­wi­cza i Toma­sza Puł­ki do książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Llŷr Gwyn LEWIS

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Llŷr Gwyn Lewis. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Charlotte VAN DEN BROECK

wywiady / o pisaniu Charlotte Van den Broeck Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­lot­te Van den Bro­eck. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Asja BAKIĆ

wywiady / o pisaniu Asja Bakić Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Asją Bakić. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Echo-sfera wiersza

wywiady / o książce Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli pamięć wielu rzeczy

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nieistniejąca pocztówka

dzwieki / RECYTACJE Kacper Bartczak

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Pokarm suweren (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pokarm suweren (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy 2016: Poezja

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Zapis ze spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe gło­sy z Euro­py 2016: Poezja i Pro­za”, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Anja Golob, Juana Adcock oraz Árpád Kol­lár. Spo­tka­nie odby­ło się w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersz na święta: Konsubstancje

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Aż pęknie jej serce*

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Nowe imiona

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anna Kału­ży z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

„Szturm na Pałac Zimowy”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Jane Bowles: Smugi

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Dwie poważ­ne damy. W let­nim dom­ku Jane Bow­les w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Joanna Mueller: Wylinki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Wylin­ki Joan­ny Muel­ler.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Gra w kości

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Uzależnienia

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Mariusz Grzebalski: Niepiosenki

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Raju w obrazkach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Ane­ty Kamiń­skiej, Kami­la Zają­ca i Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka o książ­ce Raj w obraz­kach D.J. Enri­gh­ta.

Więcej

O Trapie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Ada­ma Zdro­dow­skie­go, Julii Szy­cho­wiak, Kami­la Zają­ca, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Jesieni Zuzanny

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Julii Fie­dor­czuk, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Antologii hałasu

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Łukasz Jarosz Rafał Derda

Komen­ta­rze Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Anny Kału­ży, Rafa­ła Der­dy, Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Światy własne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bio Julii Fie­dor­czuk.

Więcej

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Nieczyste kompozycje

recenzje / ESEJE Łukasz Żurek

Recen­zja Łuka­sza Żur­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Bumerang jako gest negatywny

recenzje / ESEJE Tomasz Pawlus

Recen­zja Toma­sza Paw­lu­sa z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży, któ­ra uka­za­ła się w 2010 roku na stro­nie „art­Pa­pier”.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Anna Kałuża: Bumerang

recenzje / ESEJE Michał Gustowski

Recen­zja Micha­ła Gustow­skie­go z książ­ki Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej