Poezja na nowy wiek
nagrania / wydarzenia Różni autorzyDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Układanie wyboru wierszy takich autorów jak Tkaczyszyn-Dycki jest zajęciem arcytrudnym: chociażby z racji tego, że zasadniczy charakter tekstów autora Dziejów rodzin polskich tkwi we fragmentaryczności, „grze resztkami”, wykorzystaniu cząstkowych obrazów i strzępów narracji. Każda książka Tkaczyszyna-Dyckiego sugeruje istnienie większej całości, z której pochodzą te wybrakowane fragmenty i ich dalsze ciągi. Powracające frazy i wędrujące motywy są dlatego tak intrygujące, że pourywane, zdezelowane, przycięte – to ich skrupulatnemu skalkulowaniu podporządkowujemy nasze czytanie. Można więc powiedzieć, że z takiej perspektywy wybór wierszy dokonany przez Jacka Gutorowa jest kolejnym, nowym tomem – inaczej w nim ustawione zostały przecięcia różnych obszarów: fantazmatu i realności, marzenia i jawy, a więc tych, jak mówi poeta, „pozostałości z wielu nocy”.
Gdy jednak pomyślimy, że w zasadzie wszystkie tematy-obsesje zawarte w wierszach Tkaczyszyna-Dyckiego doczekały się omówień i komentarzy (dotyczy to wątku śmierci, pisania, matki, umierających przyjaciół, ciała etc.), to inaczej prezentuje się ten projekt. Do głosu silniej dochodzi jego podwójne autorstwo, krytyczne decyzje Jacka Gutorowa stają się równie ważne, co estetyczne Tkaczyszyna-Dyckiego. Co prawda, po przeczytaniu tego zbioru zdałam sobie sprawę, że słabiej skomentowane są obrazy, w których pojawiają się wspomnienia o kościach. Bo ciało w tych tekstach to także kości – resztka nieredukowalna do niczego, związana z motywem kamienia oraz przywołująca myśl o tym, co pierwsze. śmierć jest w końcu tutaj „panią dobrodziejką która daje a nie odbiera / kości” (należy od nowa przywitać się ze śmiercią). Warto byłoby więc prześledzić ten wątek w kontekście jego cielesno-profanacyjnych uwikłań.
Nie mam jednak wątpliwości, że Tkaczyszyn-Dycki to poeta bardzo sumiennie skomentowany, a nawet – mówię teraz wyłącznie za siebie – na tym etapie recepcji, po Dziejach rodzin polskich i Piosence o zależnościach i uzależnieniach, inwencyjność kolejnego komentarza równałaby się zeru. Publikacja ta byłaby więc w jakimś sensie podsumowaniem – nie tyle estetycznych wyborów samego Tkaczyszyna-Dyckiego, ile naszych, krytycznych omówień. Czytając Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem, odnajdujemy szlaki, którymi szliśmy kiedyś sami. Jest jednak ten zbiór także oczekiwaniem na nowe odczytania, taką sugestię podsuwa zdanie Gutorowa o pierwszych czytelnikach autora Peregrynarza. W swoim posłowiu Gutorow pisze, że „jeśli chodzi o czytelników nowych, spotykających poetę po raz pierwszy – a tacy na pewno się znajdą – to zbiór ten chce być w miarę czytelnym i zajmującym wprowadzeniem do lektury”. Największą nadzieją wiązaną z tą książką, byłoby więc znalezienie nowych odbiorców, a co się z tym wiąże – oczekiwanie na ich zbiorową fascynację tymi tekstami.
Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.
Debata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
Więcej
Rozmowa Anny Kałuży i Zuzanny Sali z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Czas kompost Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 28 sierpnia 2023 roku.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Kiry Pietrek Czeski zeszyt, wydanej w Biurze Literackim 23 sierpnia 2021 roku.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Widoki wymazy Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 19 kwietnia 2021 roku.
Więcej
Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Spotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży, towarzysząca premierze książki Zabawne i zbawienne Adama Kaczanowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 20 stycznia 2020 roku.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
Więcej
Głos Anny Kałuży w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
Więcej
O twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
Więcej
Esej Anny Kałuży książki Ciemna materia Rae Armantrout w tłumaczeniu Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 3 września 2018 roku.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Edwarda Pasewicza i Tomasza Pułki do książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
Więcej
Komentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik, która ukazała się w styczniu 2013 roku w „Nowych Książkach”.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.
Więcej
Recenzja Anna Kałuży z książki Imię i znamię Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Echa Wojciecha Bonowicza.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną Jerzego Jarniewicza.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Dwie poważne damy. W letnim domku Jane Bowles w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Skądinąd (1977–2007) Jerzego Jarniewicza.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
Więcej
Z Anną Kałużą o książce Bumerang rozmawia Kacper Bartczak.
Więcej
Esej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
Więcej
Szkic Anny Kałuży o wierszach Tadeusza Pióry.
Więcej
Głos Anny Kałuży w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Komentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
Więcej
Komentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Jacka Gutorowa, Adama Wiedemanna, Piotra Śliwińskiego, Piotra Bogaleckiego.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Bogusława Kierca i Pawła Mackiewicza.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
Więcej
Komentarze Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży, Rafała Derdy, Łukasza Jarosza.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
Więcej
Komentarze Karola Maliszewskiego, Tomasza Ważnego, Anny Kałuży i Łukasza Jarosza.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży i Mariusza Grzebalskiego.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży i Bartłomieja Majzla.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Bio Julii Fiedorczuk.
Więcej
Wiersz z tomu Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem. 111 wierszy, zarejestrowany podczas spotkania „Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Rozmowa Pawła Kaczmarskiego z Jackiem Gutorowem o książce Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 3 grudnia 2009 roku.
Więcej
Recenzja Tomasza Pawlusa z książki Bumerang Anny Kałuży, która ukazała się w 2010 roku na stronie „artPapier”.
Więcej
Esej Joanny Orskiej poświęcony książkom Stratygrafie Joanny Mueller i Bumerang Anny Kałuży.
Więcej
Recenzja Michała Gustowskiego z książki Bumerang Anny Kałuży.
Więcej