wywiady / O KSIĄŻCE

Logika snu wymusza wiekszą precyzję

Bohdan Zadura

Malwina Mus

Z Bohdanem Zadurą o książce Zmartwychwstanie ptaszka rozmawia Malwina Mus.

Okladka__Zmartwychwstanie_ptaszka Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Malwina Mus: Pana najnowszy tom poetycki – jak głosi podtytuł – jest zapisem wierszy i snów. Szczególnie intrygujący jest drugi komponent zbioru. Proszę zdradzić, na ile inspirujące były dla Pana nocne majaki, a na ile opis snów w Zmartwychwstaniu ptaszka jest kreacją?

Bohdan Zadura: Być może, lubię udawać, że się rozwijam, a rozwój zakłada w jakiejś mierze kontynuację. Te sny w podtytule nawiązują do poprzedniego tomu – Nocnego życia, a jego tytułowy poemat niewątpliwie inspirowany był przez sny, by nie powiedzieć, że był zapisem snów z kilku dni „z początku kwietnia”. Tu poszedłem o krok dalej, nazywając rzecz po imieniu. Jeśli ta prostota jest dla Pani intrygująca, to znaczy, że nie był to najgłupszy pomysł. Podtytułu mogłoby w ogóle nie być, a jeśli miałby oddawać swego rodzaju dwudzielność tej książki, mógłby też brzmieć na przykład „wiersze i prozy poetyckie”.

Zależy Panu na efekcie wiarygodności – opisy snów opatrzone są datami. W okresie od 7 września do 24 listopada 2010 roku występują jednak luki. Prowokują one pytanie o to, co się przyśniło, a nie zostało opisane. Z czego wynikają i na co wskazują przemilczenia?

To łatwe pytanie, choć wymaga długiej odpowiedzi. Najpierw być może powinniśmy zatrzymać się nad kwestią, czy rzeczywiście opisy, czy jednak zapisy. To skomplikowana materia, ja bym się raczej upierał przy tym drugim słowie. To, co Pani nazywa przemilczeniami, nie wskazuje moim zdaniem na nic. Natomiast te „luki” wynikają z paru, niekiedy banalnych, powodów. Po pierwsze, to, co się nam śni, ma różną atrakcyjność i nie każdy sen domaga się zapisu. Po drugie, nie wszystkie sny poddają się werbalizacji. Po trzecie, nie wszystkie pamiętamy, a jeśli nawet pamiętamy, jest to pamięć krótka. Są do naszej dyspozycji przez kwadrans po obudzeniu, godzinę; następnego dnia na ogół nie mamy już do nich w ogóle dostępu. Jeśli więc chce się sen zapisać, trzeba się spieszyć i paradoksalnie mieć na to dużo czasu. Godzinę, dwie co rano. Czasami bywają tak rozbudowane, również fabularnie, że na ich zapisanie trzeba by poświęcić cały dzień, a życie na jawie przecież też ma swoje nieubłagane prawa i narzuca nam jakieś mordercze obowiązki.

Od dłuższego czasu Pańska poezja zaczyna „ciążyć ku prozie” – coraz większe rozprężenie formalne, uprzywilejowanie nieskrępowanego strumienia słów i anegdoty… Zapis snów wydaje się pójściem o kolejny krok dalej. Skąd takie tendencje u poety, który w chwili debiutu hołdował klasycznej, zdyscyplinowanej formie wiersza i precyzji wypowiedzi? Co będzie następnym etapem?

Widzi Pani, ja sny zapisywałem już jakieś dwadzieścia lat temu, to był – miał być taki totalny projekt, zapisywania wszystkich bez wyjątku, dziwnych i nudnych, atrakcyjnych i kompromitujących – tu nic nie trzeba kombinować, konstruować, wymyślać, wszystko się dostaje gotowe. Nawet to, co zawsze było moją piętą Achillesową – brak wyobraźni, tu chyba nie rzuca się w oczy. W ogóle jedno z pierwszych opowiadań, jakie napisałem jako kilkunastolatek, było opisem snu – właśnie opisem, nie zapisem. Sny jako sny publikowałem parę razy, najczęściej jako Nocne kartki, pewnie złożyłaby się z tego średniej wielkości książka. To było trochę zamiast – zamiast prozy, do której nie miałem już od któregoś momentu cierpliwości. Tutaj to nie jest zamiast – po prostu, szkoda by mi było, żeby ciekawe sny się zmarnowały. Rewolucja polega na tym, że oprócz dat pod nimi, te zapisy dostały tytuły, co zmienia ich gatunkowy charakter i jest być może elementem kreacji, o którą pytała Pani na początku. Co do precyzji wypowiedzi to mam na nią trochę inny pogląd, upierałbym się, że specyficzna logika snu paradoksalnie wymusza większą precyzję niż sztywne skądinąd ramy sonetu na przykład, w których precyzja jest poniekąd skodyfikowana. Pytanie o następny etap, dobrze świadczy o Pani odwadze, skoro jest kierowane do kogoś, kto już osiągnął wiek emerytalny i to ten zapisany w nowej ustawie. Teraz przychodzi mi do głowy, że sny w Zmartwychwstaniu ptaszka są być może próbą realizacji wezwania zawartego w ostatnim wierszu Nocnego życia:

Puść się!

w niepamięć

Brzmi to enigmatycznie? Już tłumaczę! Otóż zauważyłem, że zapisy snów mają taką samą właściwość jak same sny. Jak sny po przebudzeniu, tak one po przeczytaniu bardzo szybko znikają z pamięci. Przetestowałem to na własnych i przetestowałem na cudzych, na Oniriadzie Henryka Berezy, na snach Adama Wiedemanna, na snach pisarzy ukraińskich (trochę ich tłumaczyłem z antologii Marzenia senne. Sny 80 ukraińskich pisarzy, więc to była jakby lektura do kwadratu). Wydaje mi się, że ta szybkość ulatniania się z pamięci stanowi dobre kryterium odróżnienia prawdziwego snu od snu wykreowanego. Angażuję Cię, drogi Czytelniku, ale tylko na chwilę, na moment lektury, zaraz będziesz miał mnie z głowy. Z drugiej strony jednak taką Oniriadę Berezy sam zabrałbym na bezludną wyspę, bo za każdym razem czyta się ją tak, jakby to była pierwsza lektura.

Ważnym wątkiem Pańskiej twórczości jest dla mnie – by tak rzec – zdumienie fenomenem czasu, dialektyka teraźniejszości, przeszłości i przyszłości. Sytuacja snu – z płynną czasoprzestrzenią – jest sposobem na oswojenie tak długo towarzyszącemu Pańskiej twórczości niepokoju?

Czy ciekawość, chęć zrozumienia czegoś to niepokój? Jeśli tak niepokój rozumiemy, to zgoda. W rzeczy samej sny, choć jest w nich jakieś następstwo zdarzeń czy sekwencji, rozgrywają się w jakiejś bezczasowości czy pozaczasowości. Zmarli są w nich żywi, żywi mogą być zmarli, to dotyczy również uczuć. Jednak określenia „oswajanie” użyłbym raczej do czegoś innego: zapisywanie snów pozwala oswoić się z sennymi koszmarami, bo czasem śnią się też przecież rzeczy straszne. Z punktu widzenia zapisu coś, co sprawiło, że obudziłeś się z krzykiem, zlany potem, poza ulgą, że się obudziłeś i że to tylko sen, budzi coś w rodzaju radości: ale mi się naśniło, nigdy bym czegoś takiego nie wymyślił, jak to precyzyjnie zapisać?

Puenta utworu tytułowego („mój jest tylko tytuł/ opowieść jest Twoja”) każe czytelnikowi być podejrzliwym wobec autora wierszy zamieszczonych w Zmartwychwstaniu ptaszka. Do kogo należy głos mówiący w tomiku: do autora, jego podświadomości, do popkultury, mediów masowych?

Nie mam nic przeciwko – jak to Pani ujęła – podejrzliwości wobec autora. Gorzej byłoby gdyby same wiersze wydawały się podejrzane. Tytułowe Zmartwychwstanie ptaszka to bodaj jedyny wiersz w pierwszej części tomu, pod którym, tak jak pod snami, stoi data, i jeden z niewielu w życiu, które napisałem na coś w rodzaju zamówienia. Tę historię z ptaszkiem opowiedział mi Henryk Bereza, mówiąc o niej jako o metafizycznym wydarzeniu, w które pewnie nie uwierzę, bo zresztą wie, że nie potrafi go dobrze opowiedzieć i że może ja potrafiłbym je opisać. Spróbowałem. Udało mi się to skończyć w wigilię urodzin Henryka, które są 28 października. To jego opowieść, ale myślę, że w tym poemacie słychać nie tylko jego, bo oprócz tytułu moje są w nim także kaszel i kichanie. Myślę więc, że głos autora jest w tym tomiku obecny na równych prawach z innymi głosami, które czasem go zagłuszają. Tych głosów jest wiele; jakby ktoś się uparł, mógłby prócz tych, które Pani wymieniła w pytaniu, dosłuchać się nawet głosu jakiejś współczesnej mieszkanki metaforycznie rozumianej wyspy Lesbos.

Marcin Świetlicki powiedział: „wiersze zebrane to wyrok śmierci”. Ironista, zawarł te słowa we wstępie do zbiorczego wydania własnej poezji. Czy wydanie dzieł zebranych miało dla Pana jakiś symboliczny wymiar, wyznaczyło pewne „przed” i „po” w Pańskiej poezji? W takim kontekście tytuł Zmartwychwstanie ptaszka mógłby nabrać zupełnie nieoczekiwanego znaczenia…

Och, to był raczej konkretny ciężar opasłych tomów niż symboliczny wymiar. Z tym symbolicznym wymiarem poradziłem sobie, przekornie dając pierwszemu po dziełach zebranych „zwyczajnemu” tomikowi tytuł Wszystko. Więc tego kontekstu już, niestety, nie ma, ale myślę, że i tak Zmartwychwstanie ptaszka to nie najgorszy tytuł.

O AUTORACH

autorzy_leksykon_300x300_Zadura
Bohdan Zadura

Urodzony w 1945 roku. Poeta, prozaik, tłumacz i krytyk literacki. W 1969 roku ukończył filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1979 roku członek redakcji kwartalnika "Akcent", od jesieni 2004 roku redaktor naczelny "Twórczości", od lat 70. stały współpracownik "Literatury na Świecie". Otrzymał liczne nagrody literackie, m.in. im. Stanisława Piętaka (1994), im. Józefa Czechowicza (2010), Nagrodę Silesius w kategorii książka roku (2011), Kijowskie Laury (2010), węgierską Nagrodę im. Gábora Bethlena (2013), Międzynarodową Nagrodę Literacką im. H. Skoworody (2014). Jako poeta debiutował w 1962 roku na łamach dwutygodnika "Kamena"; uprawia też prozę i krytykę literacką oraz zajmuje się przekładami z języka angielskiego, białoruskiego, rosyjskiego, ukraińskiego i węgierskiego. Mieszka w Warszawie i Puławach.

autorzy_leksykon_300x300_Mus
Malwina Mus

Urodzona w 1987 roku. Krytyk zorientowany na literaturę i jej związki z popkulturą. Doktorantka w Katedrze Krytyki Współczesnej UJ. Stale współpracuje z portalem POPmoderna. Publikowała m.in. w „Wielogłosie”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej”, „Pograniczach”. Mieszka w Krakowie.

powiązania

19_NAGRANIA__Bohdan Zadura, Karol Maliszewski, Dawid Mateusz__Po szkodzie

Po szkodzie

nagrania / Stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spotkanie autorskie wokół książki Po szkodzie z udziałem Bohdana Zadury, Karola Maliszewskiego i Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ
02_WYWIADY__Bohdan Zadura__Od kuchni

Od kuchni

wywiady / O PISANIU Artur Burszta Bohdan Zadura

Zapis rozmowy Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
06_RECENZJE__Bohdan Zadura__Na wszelki wypadek

Na wszelki wypadek

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ
04_RECENZJE__Bohdan ZADURA__Poezja z nagrodami Nocne życie

Poezja z nagrodami: Nocne życie

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Bohdan Zadura odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Nocne życie, wydanej w wersji elektronicznej w Biurze Literackim 11 lipca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

WIĘCEJ
19_DZWIEKI__Bohdan ZADURA _Trampolina

Trampolina

dzwieki / RECYTACJE Bohdan Zadura

Wiersz z tomu Wszystko, zarejestrowany podczas spotkania „Wszystko gubione” na festiwalu Port Wrocław 2009.

WIĘCEJ
01_WYWIADY__Bohdan ZADURA__Kraj nieograniczonych możliwości

Kraj nieograniczonych możliwości

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Dawid Mateusz

Rozmowa Dawida Mateusza z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Po szkodzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 26 lutego 2018 roku.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Bohdan ZADURA__Australian Open

Australian Open

dzwieki / RECYTACJE Bohdan Zadura

Wiersz zarejestrowany podczas spotkania „Wiersze z gazet” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
RECENZJE_szychowiak

Poezja, która się wydarza

recenzje / IMPRESJE Malwina Mus

Esej Maliwny Mus towarzyszący premierze książki Intro Julii Szychowiak, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 17 listopada 2014 roku.

WIĘCEJ
Kolektyw_krytyczny__Miedzy_wierszami__Miedzy_nami_2009__Barbarzyncy_czy_nie

Dyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”

nagrania / Między wierszami Bohdan Zadura Darek Foks Dariusz Nowacki Justyna Sobolewska Krzysztof Jaworski Piotr Czerniawski Piotr Śliwiński Roman Honet

Port Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Dyskusja_Poeci_a_ikonosfera

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / Z Fortu do Portu Adam Wiedemann Andrzej Sosnowski Bohdan Zadura Krzysztof Siwczyk Marcin Świetlicki

Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Adam Wiedemann i Bohdan Zadura spierają się o ikonosferę współczesności. Port Legnica 2002.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Wiersze_z_gazet

Wiersze z gazet

nagrania / Z Fortu do Portu Bohdan Zadura Ryszard Krynicki Zbigniew Machej

Zapis spotkania autorskiego „Wiersze z gazet” z Ryszardem Krynickim, Zbigniewem Machejem i Bohdanem Zadurą 20. festiwalu literackiego Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Masc_przeciw_poezji

Maść przeciw poezji

nagrania / Między wierszami Bohdan Zadura Grzegorz Jankowicz Leszek Engelking

Prezentacja antologii Leszka Engelkinga Maść przeciw poezji. Przekłady z poezji czeskiej. Książkę komentują Grzegorz Jankowicz, Bohdan Zadura oraz tłumacz. Wiersze Jaroslava Vrchlickiego „Śpiąca Praga” i „Venus Verticordia” we własnej aranżacji muzycznej wykonuje Sambor Dudziński.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Dyskusja_Co_to_jest_barbarzynstwo

Dyskusja „Co to jest barbarzyństwo w poezji?”

nagrania / Między wierszami Adam Wiedemann Bohdan Zadura Darek Foks Tadeusz Pióro

Mityczne pytanie o klasycystów i barbarzyńców zadane Darkowi Foksowi, Tadeuszowi Piórze, Adamowi Wiedemannowi i Bohdanowi Zadurze.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Wszystko

Wszystko

nagrania / Między wierszami Bohdan Zadura Marcin Świetlicki

W rejs z Bohdanem Zadurą wyruszyli Marta Podgórnik i Krzysztof Siwczyk. Filmowa etiuda do wiersza „Z czego wyrosłem” w reżyserii Anny Jadowskiej.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Dyskusja_Opozycja_poeta_i_narod

Dyskusja „Opozycja Poeta i naród”

nagrania / Z Fortu do Portu Bohdan Zadura Marcin Świetlicki

Czy istnieje opozycja „poeta i naród”? Czego literat może potrzebować od społeczeństwa (i odwrotnie)? Mówią Bohdan Zadura i Marcin Świetlicki, Port Legnica 2002.

WIĘCEJ
NAGRANIA_Czy_poezja-moze_zmienic_swiat

Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”

nagrania / Między wierszami Anna Podczaszy Bohdan Zadura Jerzy Jarniewicz Krzysztof Siwczyk Tomasz Broda Zbigniew Machej

Krzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?

WIĘCEJ
NAGRANIA_Dyskusja_slowa

Dyskusja „Słowa ujemne poetycko”

nagrania / Między wierszami Bohdan Zadura Krzysztof Siwczyk Marcin Świetlicki Zbigniew Machej

Zbigniew Machej, Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki i Bohdan Zadura zastanawiają się, czy istnieją słowa o ujemnym potencjale poetyckim. Port Legnica 2002.

WIĘCEJ
RECENZJE_Komentarze_Bohdan_Zadura_Who is who

Who is who

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Już otwarte, wydanej w Biurze Literackim 25 stycznia 2016 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_O_ksiazce_Bohdan_Zadura_Kto nie ma wisiec

Kto ma wisieć, nie utonie

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Monika Brągiel

Rozmowa Moniki Brągiel z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Już otwarte, wydanej w Biurze Literackim 25 stycznia 2016 roku.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Sposoby-na-zsniecie_4

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / O KSIĄŻCE Anna Podczaszy Bohdan Zadura Filip Zawada Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller Marianna Sztyma Tomasz Broda Zbigniew Machej

Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Zeby-uwaznie-przeczytac-to

„Żeby uważnie przeczytać to, co w obcym języku mi się spodobało”

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Miłosz Waligórski

Z Bohdanem Zadurą, tłumaczem Tragedii człowieka Imre Madácha, rozmawia Miłosz Waligórski.

WIĘCEJ
DZWIEKI_Bohdan_Zadura_Zgryz

Zgryz

dzwieki / RECYTACJE Bohdan Zadura

Wiersz z tomu Wszystko, zarejestrowany podczas spotkania „Wszystko gubione” na festiwalu Port Wrocław 2009.

WIĘCEJ
ROZNE_Bohdan_Zadura_Kropka-nad-i

Komentarz do wiersza "Hotel Ukraina"

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Kropka nad i, która ukazała się w Biurze Literackim 22 września 2015 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Kropka-nad-i

Tylko nie mów, że była bez

wywiady / O PISANIU Bohdan Zadura Darek Foks

Rozmowa Darka Foksa z Bohdanem Zadurą o jego nowej książce Kropka nad i, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 22 września 2014 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Klasyk-na-luzie

Emeryt młodym

recenzje / IMPRESJE Bohdan Zadura

Esej Mai Staśko towarzyszący premierze książki Klasyk na luzie Bohdana Zadury.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Zmartwychwstanie-ptaszka

Ius primae noctis

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury do wiersza Ius primae noctis z książki Zmartychwstanie ptaszka, która ukazała się 17 maja 2012 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Zmartwychwstanie-ptaszka

Z Zadurą w poprzek czasów

recenzje / ESEJE Malwina Mus

Recenzja Malwiny Mus z książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Klasyk-na-luzie

Dwa akapity przy okazji

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury do książki Klasyk na luzie, wydanej nakładem Biura Literackiego 15 września 2011 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Poeta-metafizyczny

Poeta metafizyczny

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura

Z Bohdanem Zadurą o książce Psalmy i inne wiersze Tadeusz Nowak rozmawiają Michał Raińczuk i Katarzyna Lisowska.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Rozne-miary-czasu

Różne miary czasu

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura

Z Bohdanem Zadurą o książce Szkice, recenzje, felietony rozmawia Anna Krzywania.

WIĘCEJ
KSIAZKI_Historie-wazne-i-niewazne

Jestem takim zajączkiem…

wywiady / O KSIĄŻCE Andrij Bondar Bohdan Zadura

Z Andrijem Bondarem o książce Historie ważne i nieważne rozmawia Bohdan Zadura.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Nocne-zycie

Barbarzyńca w parku

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura Jarosław Borowiec

Z Bohdanem Zadurą o książce Nocne życie rozmawia Jarosław Borowiec.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Nocne-zycie

Do pełnego szczęścia zabrakło dziewięciu centymetrów

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury do wiersza Biały anioł z książki Nocne życie, wydanej nakładem Biura Literackiego 21 października 2010 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Rozne-miary-czasu

BEZ KOMENTARZA

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Wszystko, która ukazała się w Biurze Literackim 1 września 2008 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Bohdan_Zadura_Wiersze-zawsze-sa-wolne

Przedmowa do pierwszego wydania i Dopowiedzenie

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Przedmowa Bohdana Zadury do pierwszego wydania antologii poezji ukraińskiej Wiersze zawsze są wolne, wydanej nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Poeta-metafizyczny

Przygoda wciąż trwa

wywiady / O KSIĄŻCE Bohdan Zadura

Rozmowa Anny Krzywani z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu w Biurze Literackim antologii Węgierskie lato.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Logika-snu

Przypisy

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Wiersze zebrane (tom 1), wydanej w Biurze Literackim 18 maja 2005 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura_Rozne-miary-czasu

Och, nie, No, tak

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury towarzyszący premierze książki Ptasia grypa, wydanej w Biurze Literackim w 2002 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Bohdan_Zadura

Komentarze Bohdana Zadury do wierszy z książki „Kopiec kreta”

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury do wierszy z książki Kopiec kreta, wydanej w Biurze Literackim w 2004 roku.

WIĘCEJ
WYWIADY_Bohdan_Zadura

Prawdę mówiąc

wywiady / O KSIĄŻCE Andrzej Sosnowski Bohdan Zadura

Rozmowa Andrzeja Sosnowskiego z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Klasyk na luzie. Rozmowy z Bohdanem Zadurą, wydanej w Biurze Literackim 15 września 2011 roku.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Zmartwychwstanie-ptaszka

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jakuba Skurtysa towarzyszący premierze książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Zmartwychwstanie-ptaszka

Ius primae noctis

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura

Autorski komentarz Bohdana Zadury do wiersza Ius primae noctis z książki Zmartychwstanie ptaszka, która ukazała się 17 maja 2012 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ
RECENZJA_Bohdan_Zadura_Zmartwychwstanie-ptaszka

Z Zadurą w poprzek czasów

recenzje / ESEJE Malwina Mus

Recenzja Malwiny Mus z książki Zmartwychwstanie ptaszka Bohdana Zadury.

WIĘCEJ
17_DZWIEKI__Bohdan ZADURA__Australian Open

Australian Open

dzwieki / RECYTACJE Bohdan Zadura

Wiersz zarejestrowany podczas spotkania „Wiersze z gazet” na festiwalu Port Wrocław 2015.

WIĘCEJ
RECENZJE_Impresje_Eseje_Bohdan_Zadura_Wielkie zamkniecie

Wielkie zamknięcie

recenzje / ESEJE Ilona Podlecka

Recenzja Ilony Podleckiej towarzysząca premierze książki Już otwarte Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 25 stycznia 2016 roku.

WIĘCEJ
RECENZJE_Wegierskie-lato

Węgierskie lato. Przekłady z poetów węgierskich

recenzje / ESEJE Krzysztof Varga

Recenzja Krzysztofa Vargi z książki Węgierskie lato. Przekłady z poetów węgierskich w przekładzie Bohdana Zadury, która ukazała się 4 maja 2010 roku na łamach „Gazety Wyborczej”.

WIĘCEJ