książki / POEZJE

Żółte popołudnie

Jacek Gutorow

Wallace Stevens

Fragmenty książki Wallace’a Stevensa Żółte popołudnie w przekładzie Jacka Gutorowa, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Bałwan

Trze­ba mieć zmro­żo­ny umysł,
Aby doj­rzeć mróz i gałę­zie
Sosen pod nawi­sem śnie­gu;

Trze­ba być dobrze zmar­z­nię­tym,
Aby dostrzec lodo­wą czu­pry­nę jałow­ca,
Dzi­kie świer­ki w odle­głym poły­sku

Stycz­nio­we­go słoń­ca, i nie myśleć przy tym
O żad­nych nie­szczę­ściach, gdy zawo­dzi wiatr,
Gdy te kil­ka liści wyda­je odgłos,

Któ­ry zda­je się docho­dzić z kra­iny,
Gdzie gwiż­dże ten sam wiatr
W tym samym opu­sto­sza­łym miej­scu,

A ten, któ­ry słu­cha, słu­cha pośród śnie­gu,
Jakiś nikt, któ­ry widzi
Nic, któ­re­go nie ma, i nic, któ­re jest.


Trzynaście sposobów
patrzenia na kosa

I

Pośród dwu­dzie­stu ośnie­żo­nych gór
Jedy­ną rucho­mą rze­czą
Była źre­ni­ca kosa.

II

Mia­łem w sobie trzy umy­sły
Jak drze­wo,
Na któ­rym są trzy kosy.

III

Kos zawi­ro­wał z jesien­ny­mi wia­tra­mi.
To była część pan­to­mi­my.

IV

Męż­czy­zna i kobie­ta
Są jed­nym.
Męż­czy­zna i kobie­ta i kos
Są jed­nym.

V

Nie wiem, co wolę:
Pięk­no modu­la­cji
Czy pięk­no alu­zji,
Kosa, gdy gwiż­dże,
Czy kosa w chwi­lę potem.

VI

Sople wypeł­ni­ły wyso­kie okno
Bar­ba­rzyń­skim szkłem.
Cień kosa
Prze­ci­nał je, wte i wewte.
Nastrój
Wytro­pił w cie­niu
Jakąś nie­czy­tel­ną przy­czy­nę.

VII

Och, wychu­dze­ni ludzie z Had­dam,
Cze­mu wyobra­ża­cie sobie zło­te pta­ki?
Nie widzi­cie, jak kos
Krą­ży mię­dzy sto­pa­mi
Waszych kobiet?

VIII

Znam szla­chet­ne akcen­ty
I czy­ste, nie­uchron­ne ryt­my;
Ale wiem też,
Że kos jest czę­ścią
Tego, co wiem.

IX

Kie­dy kos znik­nął z pola widze­nia,
Zazna­czył kra­wędź
Jed­ne­go z wie­lu kół.

X

Na widok kosów,
Lecą­cych w zie­lo­nym świe­tle,
Nawet strę­czy­ciel­ki eufo­nii
Krzyk­nę­ły­by na cały głos.

XI

Jechał przez Con­nec­ti­cut
W szkla­nym powo­zie.
Nagle prze­szył go strach,
Że wziął
Cień swe­go baga­żu
Za kosy.

XII

Rze­ka poru­sza się.
Kos musi lecieć.

XIII

Przez całe popo­łu­dnie był wie­czór.
Śnie­ży­ło
I mia­ło śnie­żyć.
Kos sie­dział
Na gałę­zi cedru.


Idea porządku w Key West

Kobie­cy śpiew niósł się nad geniu­szem morza.
Woda nie sta­ła się nigdy myślą albo gło­sem,
Czymś w peł­ni cie­le­snym, wyma­chu­ją­cym
Pusty­mi rękaw­ka­mi; lecz w jej pan­to­mi­mie
Krył się szloch, przez cały czas był płacz,
Obcy nam, choć go rozu­mie­li­śmy,
Nie­ludz­ki, cał­kiem oce­anicz­ny.

Woda nie była maską. Nie była maską kobie­ta.
Pio­sen­ka i fale nie brzmia­ły rów­no­cze­śnie,
Bo choć kobie­ta śpie­wa­ła to, co wła­śnie sły­sza­ła,
To w jej śpie­wie dało się roz­róż­nić sło­wa.
Być może w każ­dej kaden­cji wzbu­rzo­na woda
Mie­sza­ła się ze świsz­czą­cym wia­trem;
Ale sły­sze­li­śmy kobie­tę, nie wodę.

To ona nada­wa­ła bieg pio­sen­ce.
Wiecz­nie prze­sło­nię­te morze ze swą roz­pacz­li­wą gesty­ku­la­cją
Było jedy­nie miej­scem, przez któ­re szła, śpie­wa­jąc.
Czyj to duch? – Pyta­li­śmy, bo prze­cież
Cho­dzi­ło nam o ducha, bo trze­ba było
O to pytać tak czę­sto, jak śpie­wa­ła.

Gdy­by to był tyl­ko ciem­ny głos morza,
Wycho­dzą­cy z fal lub choć­by falą bar­wio­ny;
Gdy­by to był tyl­ko głos nie­ba i chmur,
Docho­dzą­cy skąd­inąd, z zato­pio­nej w wodzie rafy,
To jak­kol­wiek czy­sty, był­by gło­sem głę­bo­kie­go powie­trza,
Wzno­szą­cą się powietrz­ną mową, tonem lata
Brzmią­cym upar­cie, jak­by lato nie mia­ło się skoń­czyć,
I niczym wię­cej. A prze­cież było coś jesz­cze,
Nie tyl­ko jej czy nasz głos; coś sły­szal­ne­go
W pozba­wio­nych zna­cze­nia zbie­gach wody i wia­tru,
Teatral­nych dystan­sach, spi­żo­wych cie­niach
Pię­trzą­cych się wyso­ko na hory­zon­tach, gór­skich kli­ma­tach
Nie­ba i morza.

To w jej śpie­wie

Naj­do­bit­niej jawi­ło się gasną­ce nie­bo.
To ona wymie­rzy­ła godzi­nę jego samot­no­ści.
To ona była stwór­cą świa­ta,
W któ­rym śpie­wa­ła. A kie­dy śpie­wa­ła, fale,
Jak­kol­wiek nie­świa­do­me, sta­wa­ły się jaź­nią,
Czy­li jej pio­sen­ką, bo to ona stwa­rza­ła.
Patrzy­li­śmy, jak idzie tak sama,
I wie­dzie­li­śmy, że ist­nie­je dla niej tyl­ko jeden świat:
Ten, o któ­rym śpie­wa i któ­ry śpie­wem stwa­rza.

Ramo­nie Fer­nan­dez, powiedz, jeśli wiesz,
Co się sta­ło, gdy już ustał śpiew i trze­ba nam było
Wra­cać do mia­stecz­ka, dla­cze­go te szkla­ne świa­tła,
Świa­tła łodzi rybac­kich sto­ją­cych na kotwi­cy
W zapa­da­ją­cej nocy, roz­ko­ły­sa­nych w powie­trzu,
Pod­da­ły sobie noc i podzie­li­ły morze,
Usta­li­ły lśnią­ce stre­fy i błysz­czą­ce bie­gu­ny,
Ukła­da­jąc, pogłę­bia­jąc, hip­no­ty­zu­jąc noc.

Och! Bło­go­sła­wio­na pasja porząd­ku, bla­dy Ramo­nie,
Pasja twór­cy, któ­ry ukła­da sło­wa morza,
Sło­wa pach­ną­cych por­ta­li pod ciem­nie­ją­cy­mi gwiaz­da­mi,
I jesz­cze nas samych, i naszych począt­ków,
Kła­dąc wid­mo­we gra­ni­ce, wyra­zist­sze tony.


O poezji nowoczesnej

Poemat umy­słu w akcie odnaj­dy­wa­nia
Tego, co będzie odpo­wied­nie. Kie­dyś nie musiał
Szu­kać: sce­na była przy­go­to­wa­na; poemat powta­rzał
Wcze­śniej napi­sa­ny sce­na­riusz.

Potem cały teatr zamie­nio­no

Na coś inne­go. Jego prze­szłość ode­szła do lamu­sa.

Musi być żywy, musi opa­no­wać mowę kon­kret­ne­go miej­sca.
Musi sta­wić czo­ło męż­czy­znom tego cza­su i wyjść na spo­tka­nie
Kobie­tom tego cza­su. Musi myśleć o woj­nie
I odnaj­dy­wać to, co będzie odpo­wied­nie. Musi
Budo­wać nową sce­nę. Musi sta­nąć na tej sce­nie
I, jak zde­spe­ro­wa­ny aktor, powo­li
I z uwa­gą wypo­wia­dać sło­wa, któ­re już w uchu,
Naj­de­li­kat­niej­szym uchu umy­słu, powta­rza­ją
Dokład­nie to, co samo chce usły­szeć. Na ten dźwięk
Nie­wi­docz­na publicz­ność zaczy­na słu­chać,
Nie sztu­ki, ale samej sie­bie, wyra­żo­nej
W uczu­ciu jak­by dwoj­ga ludzi, jak­by dwóch
Uczuć zle­wa­ją­cych się w jed­no. Aktor jest
Meta­fi­zy­kiem w ciem­no­ści, szar­pie
Instru­ment, szar­pie obo­jęt­ną stru­nę, któ­ra wyda­je
Dźwię­ki wpa­da­ją­ce cza­sem w zgo­ła czy­ste tony,
Obej­mu­ją­ce cały umysł, poni­żej któ­re­go zejść nie potra­fi,
Poza któ­ry nie chce wykro­czyć.

Musi

Być odnaj­dy­wa­niem zado­wo­le­nia, może
Być o męż­czyź­nie na łyż­wach, tań­czą­cej kobie­cie, kobie­cie,
Któ­ra cze­sze wło­sy. Poemat jako akt umy­słu.


Nie idee rzeczy, ale sama rzecz

U naj­pierw­sze­go kre­su zimy,
W mar­cu, zmar­nia­ły krzyk za oknem
Jak odgłos w jego gło­wie.

Był pewien, że coś usły­szał,
Krzyk pta­ka, o świ­cie lub wcze­śniej,
Poprzez wcze­sno­mar­co­wy wiatr.

Słoń­ce wscho­dzi­ło o szó­stej,
Już nie poszar­pa­ny pió­ro­pusz nad śnie­giem…
To musia­ło być na zewnątrz.

Przy­szło skąd­inąd, nie z wiel­kie­go brzu­cho­mów­stwa
Wybla­kłej tek­tu­ry snu…
Słoń­ce pada­ło zza okna.

Ten zmar­nia­ły krzyk – chó­rzy­sta
Poprze­dza­ją­cy chór swo­im „c”.
Frag­ment kolo­sal­ne­go słoń­ca,

Oto­czo­ne­go krę­ga­mi chó­ru,
A jed­nak odle­gły. Jak
Nowa wie­dza o rze­czy­wi­sto­ści.

O autorach i autorkach

Jacek Gutorow

Urodzony 12 września 1970 roku w Grodkowie. Poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1998), Fundacji Kultury (2003) oraz Nagrody im. Ludwika Frydego (2003). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Literackiej Gdynia oraz Nagrody Mediów Publicznych Cogito za opublikowany w 2008 roku tom Inne tempo. Mieszka w Opolu.

Wallace Stevens

Urodził się w 1879 roku w Reading w stanie Pennsylvania. Początkowo związany z Nowym Jorkiem, od 1916 roku zamieszkał na stałe w Hartford w stanie Connecticut. Jeden z najwybitniejszych dwudziestowiecznych poetów amerykańskich. Okazjonalny eseista. Debiutował tomem Harmonium w 1923 roku. W następnych latach wydał: Ideas of Order (1936), Owls Clover (1937), The Man with the Blue Guitar (1937), Parts of a World (1942), Transport to Summer (1947), The Auroras of Autumn (1950). W 1951 roku opublikował zbiór esejów krytycznoliterackich The Necessary Angel. Trzy lata później ukazały się The Collected Poems, zawierające również jego nowe wiersze. Autor zmarł w 1955 roku.

Powiązania

Lekcja uważności, lekcja patrzenia

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Gutorow

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Guto­ro­wem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Żół­te popo­łu­dnie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Brzegi, Zdarte, Nierzeczywiste

nagrania / wydarzenia Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Guto­ro­wa, Pio­tra Maty­wiec­kie­go i Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Inne Państwa

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Sośnicki Jacek Gutorow Julia Fiedorczuk

Zapis całe­go spo­tka­nia z udzia­łem Julii Fie­dor­czuk, Jac­ka Guto­ro­wa i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Nocna zmiana

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Simo­na Armi­ta­ge­’a, Gly­na Maxwel­la, Jac­ka Guto­ro­wa, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Paw­ła Mar­cin­kie­wi­cza w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

X i Ruchome święta

dzwieki / WYDARZENIA Jacek Gutorow Tomasz Majeran

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jac­ka Guto­ro­wa i Toma­sza Maje­ra­na pod­czas Por­tu Legni­ca 2001.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

Nieumówione spotkania albo jak czytałem Heaneya po polsku

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa na temat poezji Seamu­sa Heaneya, towa­rzy­szą­cy wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Język to zjawisko widmowe

wywiady / o pisaniu Jacek Gutorow Simon Armitage

Roz­mo­wa Jac­ka Guto­ro­wa z Simo­nem Armitage’em, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Niezmordowany obserwator

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Spóź­nio­ny śpie­wak Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa w prze­kła­dzie Julii Har­twig, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 5 stycz­nia 2009 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 10 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Trudna kontynuacja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 wrze­śnia 2007 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 12 lute­go 2018 roku.

Więcej

Żółte popołudnie

nagrania / złodzieje wierszy Wallace Stevens

Wiersz z książ­ki Żół­te popo­łu­dnie. Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Hymn do życia

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa książ­ki Nad rze­ką Esther Kin­sky w tłu­ma­cze­niu Sła­wy Lisiec­kiej, wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie 25 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Tłu­ma­cze opo­wia­da­ją o książ­kach Żół­te popo­łu­dnie Wal­la­ce­’a Ste­ven­sa, Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta oraz Doku­men­ty mają­ce słu­żyć za kan­wę Ray­mon­da Rous­se­la. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2009

Więcej

Lodowiec

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 listo­pa­da 2012 roku.

Więcej

Zimne, wykalkulowane wiersze

dzwieki / RECYTACJE Jacek Gutorow

Wiersz z tomu Inne tem­po, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Inne pań­stwa” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Inne tempo

nagrania / między wierszami Jacek Gutorow

Z Jac­kiem Guto­ro­wem o wyda­nej w 2009 roku książ­ce roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk. Fil­mo­wa etiu­da do wier­sza „Cre­ati­ve wri­ting” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

Implozja

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Życie na Korei Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Pierwszy polski Green

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Szkic Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Mały duży apokryf Filipa

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Z rozpędu (nowe wiersze Dariusza Sośnickiego)

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spóź­nio­ny owoc radio­fo­ni­za­cji Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 listo­pa­da 2014 roku.

Więcej

O dwóch książkach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z ksią­żek Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaney­’a oraz Zapi­sy roz­mów. Wywia­dy z poeta­mi bry­tyj­ski­mi Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Poza drzewa, poza języki

recenzje / IMPRESJE Jacek Gutorow

Esej Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dzie­ła zebra­ne, tom 2 Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza.

Więcej

Laurka dla Edmunda White’a

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Notatki o nowej książce Wojtka Bonowicza

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

A imię jego nieprzewidywalność

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Radio­wid­mo Agniesz­ki Mira­hi­ny.

Więcej

O wierszach, które stają na palcach. Nad brzegierz rzeki ? instrukcja obsługi.

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do książ­ki Nad brze­giem rze­ki.

Więcej

To zaangażowanie domaga się zwrotu

wywiady / o książce Jacek Gutorow Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Jac­kiem Guto­ro­wem o książ­ce Rze­czy­wi­ste i nie­rze­czy­wi­ste sta­je się jed­nym cia­łem Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 grud­nia 2009 roku.

Więcej

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Wiersze bez odpowiedzi

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pio­sen­ka o zależ­no­ściach i uza­leż­nie­niach Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

O Firbanku w siedmiu punktach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka.

Więcej

Podziemia wyobraźni i wrażliwości

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Pań­stwo P. Dariu­sza Sośnic­kie­go.

Więcej

O Wojaczku wielokrotnym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bogu­sła­wa Kier­ca, Jac­ka Guto­ro­wa, Jac­ka Łuka­sie­wi­cza, Andrze­ja Zawa­dy.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Po tęczy

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Paw­ła Mac­kie­wi­cza, Kuby Mikur­dy, Igi Nosz­czyk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

„Tęczowe” origami

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Nota Jac­ka Guto­ro­wa o książ­ce Gdzie koniec tęczy nie doty­ka zie­mi Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Zadura – krytyk i eseista

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dwu­to­mo­wej edy­cji Szki­ców, recen­zji, felie­to­nów Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 czerw­ca 2007 roku.

Więcej

Amerykanie według Sommera

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Znaki wspólnoty

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Peł­ne morze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Medytacja, Ostatni dzień wakacji, Inwokacja

recenzje / KOMENTARZE Jacek Gutorow

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Guto­ro­wa do wier­szy z książ­ki Nad brze­giem rze­ki (1990–2010).

Więcej

Lekcja uważności, lekcja patrzenia

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Gutorow

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Guto­ro­wem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Żół­te popo­łu­dnie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Żółte popołudnie

nagrania / złodzieje wierszy Wallace Stevens

Wiersz z książ­ki Żół­te popo­łu­dnie. Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

Lekcja uważności, lekcja patrzenia

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Gutorow

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Guto­ro­wem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Żół­te popo­łu­dnie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Czytelnik osobny

recenzje / ESEJE Krzysztof Jaworski

Recen­zja Mar­ci­na Jawor­skie­go z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Głowa pełna zakładek. Wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z książ­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Portret człowieka nieuformowanego

recenzje / ESEJE Paweł Mackiewicz

Recen­zja Paw­ła Mac­kie­wi­cza z książ­ki Urwa­ny ślad Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

Sześć głosów o wierszach Jacka Gutorowa

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Zdzi­sła­wa Jasku­ły, Andrze­ja Nowa­ka, Mie­czy­sła­wa Orskie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Ada­ma Wie­de­man­na oraz Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

„Gra w literackość” i „gra w życie”

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O ambicji oraz poezji zasłaniającej widoki

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O Innym tempie

recenzje / NOTKI I OPINIE Jarosław Borowiec Konrad Wojtyła

Komen­ta­rze Sła­wo­mi­ra Kuź­nic­kie­go, Kon­ra­da Woj­ty­ły i Jaro­sła­wa Borow­ca.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Urwanym śladzie

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca i Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej