Rozmowy z Kanonu: odcinek 12 Jan Škrob
nagrania / nowy europejski kanon literacki Grzegorz Jankowicz Jan ŠkrobDwunasty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Kto pilniej czyta wiersze? Kto jeszcze wiedzie życie zogniskowane w jednym, jasno określonym celu? Kto się tak doszczętnie poezją zaprzątnął, tracąc z perspektywy wielkie podróże i wielkie pieniądze? Czyją mapę Polski tworzą literackie konkursy i festiwale? Kto chodzi ze schyloną głową, mrucząc do siebie cudze wiersze – dziwną, śpiewną mantrę? Kto prowadzi morderczą korespondencję z setkami piszących dziatek? Kto się opiekuje tymi duszyczkami błądzącymi w poszukiwaniu domu, punktu zaczepienia, koła ratunkowego? To Maszyna do czytania – Karol Maliszewski, któremu należy się złoty medal, pomnik, wielkie podróże i wielkie pieniądze. To tu. Bo w niebiesiech ma już swój stoliczek z lampką. Karol Maliszewski to nie tylko poeta i krytyk, ale także socjolog poezji, psycholog poezji, mizantrop poezji. Jej dobry duch. Przenika rynek wydawniczy – jego mechanizmy zna od wewnątrz. Nastawia ucho na skargi i jękolenia zawiedzionych. Pilnie wsłuchuje się w zachwyty tych, którym się powiodło. Jest odważny i pisze, co myśli, nie oglądając się na mody i środowiskowe animozje. Stara się otworzyć wiersz delikatnie, żeby nie uronić niczego z jego tajemnicy. Tylko on mógł napisać Po debiucie – książkę, która daje świadectwo jego uczestnictwa w tym wszystkim, która odpowiada na szereg pytań, zadawanych przez początkujących adeptów tej tajemnej sztuki. Która naświetla wahania, a czasem bezradność krytyka. To ważna i potrzebna książka. Napisana z czułością dla wierszy i pokorą. Uwzględniająca zasady nieoznaczoności poezji.
Agnieszka Wolny-Hamkało
Przed gmachem literatury stoi strażnik. Do strażnika przychodzi poeta i prosi go o zgodę na wejście. Strażnik powiada, że na razie to niemożliwe. Poeta pisze kolejne wiersze, pokazuje je strażnikowi i pyta, czy będzie mu wolno wejść później. Być może tak – mówi strażnik – ale teraz nie.
Karol Maliszewski wcielił się w niewdzięczną rolę odźwiernego, który ocenia papiery młodych. Ale jego książka nie opowiada jedynie o uciążliwej pracy z często niedoskonałymi tekstami. Po debiucie to skrupulatna analiza doświadczenia, które towarzyszy każdemu poecie decydującemu się na pierwszą publikację. To również opowieść o literackiej działalności Maliszewskiego, o jego skomplikowanych związkach z pokoleniem brulionu. To prywatna historia poety i krytyka towarzyszącego, którego pokolenie minęło bokiem.
Młodzi wysyłają mu swoje teksty, proszą o oceny, a on niestrudzenie im odpowiada, cierpli-wie układa wyważone opinie… I jak niegdyś, gdy pisał o poetach swojego pokolenia, robi to z pasją i energią debiutanta.
Grzegorz Jankowicz
Karol Maliszewski popełnił książkę, która spokojnie mogłaby nosić tytuł Poezja w weekend. Bo czego tutaj nie ma? Po debiucie jest mapą najważniejszych języków, struktur i głosów polskiej poezji najnowszej. Jest krytyczną syntezą, ale też poradnikiem dla debiutantów, anonimowych poetów proszących „Pana od krytyki” o prawdę, krytykę i opinię, a krytyk niczym kwiaty na Boże Ciało rzuca wyroki bez odwołania: „drukowalne” lub „niedrukowalne”. Jeśliby poezję polską porównać do klubu piłkarskiego, to Maliszewski byłby i dyrektorem sportowym, i skautem, pewnie też masażystą tych najmłodszych dusz, dla których jest ostatnim Mohikaninem młodocianej literatury. Dobrze pamiętam, jak sam miesiącami rozgorączkowany czekałem na opinię Pana Karola, opinię, która była napisana w sposób natchniony i pozornie pośpieszny, tak samo jak napisana jest ta książka. I z miejsca powinna się stać Biblią młodzieży marzącej o Parnasach i przejściu do historii literatury, bo Maliszewski wybije te marzenia z głowy w sposób subtelny i dowcipny, jednocześnie podając w pigułce najważniejsze nazwiska, kierunki i tytuły, które znać należy, nim siądzie się do pisania. Ale najważniejszy jest Sosnowski. Karol Maliszewski nawet w programie nauczania języka polskiego dla podstawówki (tak, w książce są i programy nauczania) umieszcza Andrzeja Sosnowskiego, zapewne czyni to w natchnieniu, które podyktowało mu całą książkę, tłumaczącą poezję w sposób poetycki i zrozumiały zarazem. No, w końcu Bóg stworzył Karola Maliszewskiego, bo sam nie jest w stanie czytać wszystkiego.
Bartosz Sadulski
Karol Maliszewski, człowiek orkiestra polskiej literatury, czołowy napastnik reprezentacji poetów, krytyk, prozaik i żywy dowód na to, że małe ojczyzny mają się świetnie i że nawet w Nowej Rudzie można trzymać rękę na pulsie tego, co dzieje się w polskiej poezji współczesnej. Maliszewski to chyba jedyna osoba, która jest w stanie ogarnąć i tak szeroko opisać kondycję dobijającej się do sławy literackiej młodzieży. Jego nowa książką to bardzo osobista, często przetykana anegdotami i „pikantnymi szczegółami” poetyckiego „zaplecza” analiza sytuacji debiutanta na literackim rynku. Maliszewski zaczyna od swoich pierwszych kroków, stawianych wraz Krzyśkiem Śliwką w Kłodzkim MDK‑u czy w „Radarze”, żeby potem przyglądnąć się głośnym debiutom początku lat 90. (Sosnowski, Świetlicki), opisać swoje towarzyszenie działaniu „Nowego Nurtu” i dojść do „internetowej” młodzieży z Nieszuflady. Nie skupia się jednak jedynie na „pierwszej lidze”, szuka też ścieżek, które zostały zapomniane, zgubione, odnajduje osoby, które „się zapowiadały” i zniknęły, i pisze też o tym, co dopiero wyjdzie, a już od dawna ma w swojej skrzynce mailowej. Pamiętam, jak sam kilka lat temu wysyłałem mu jakiś buńczuczny mail okraszony próbkami moich wtedy dosyć nieporadnych tekstów, których dziś solidnie się wstydzę. Maliszewski był chyba jedyną osobą, która dostrzegła w nich jakąś zapowiedź czegoś lepszego w przyszłości i potraktowała mnie poważnie. Korespondowałem z nim i do dziś koresponduję (a przecież nie tylko ja, lecz również wielu, wielu innych debiutantów i debiutantek), bo wiem, że to jeden z nielicznych, którzy czytają młodych autorów nie z musu, ale z prawdziwej pasji. Każdy jego esej to litry potu, każda analiza to jego rozstrój żołądka, to emocjonalne pisanie poety o innym poecie, który jakoś go dotknął czy zaintrygował. Do tego w bonusie: erudycja, ciekawostki zza literackich kulisów i analiza tego, co ciebie, drogi człowieku, stawiający w poezji pierwsze kroki, czeka w ogrodzie koncentracyjnym polskiej poezji współczesnej. Absolutne „musiszmieć” dla literackich debiutantów.
Przemysław Witkowski
Urodzona 24 lutego 1979 roku we Wrocławiu. Poetka, publicystka. Współpracuje m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką” i „Lampą”. Mieszka we Wrocławiu.
Ur. 1986. Poeta, dziennikarz. Autor arkusza poetyckiego artykuły pochodzenia zwierzęcego (2009) oraz tomów wierszy post (2012) oraz tarapaty (2016). Za pierwszy z nich był nominowany w 2013 roku do Nagrody Literackiej Silesius w kategorii „debiut”. Wiersze publikował między innymi w Lampie, Odrze, Gazecie Wyborczej, Chimerze i antologii Połów. Poetyckie debiuty 2010. Autor przewodników po Malcie i Bornholmie. Mieszka we Wrocławiu.
Urodzony w 1978 roku. Krytyk, filozof literatury i tłumacz. Redaktor serii krytycznoliterackiej „Punkt Krytyczny” czasopisma „Studium”. Wykładał literaturę polską na Uniwersytecie Indiana w Bloomington. Współpracownik Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Prowadził audycję „Czytelnia” w TVP Kultura. Jest wiceprezesem i redaktorem w Fundacji Korporacja Ha!Art. Redaktor działu kultura „Tygodnika Powszechnego”. Juror Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius”. Dyrektor wykonawczy Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada. Mieszka w Krakowie.
Urodzony we Wrocławiu. Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Jego teksty publikowały m.in. „Odra”, „Tygodnik Powszechny”, „Tygiel Kultury”, „Krytyka Polityczna”, „Gazeta Wyborcza” i „Twórczość”. W 2008 roku finalista Konkursu im. Jacka Bierezina, a w 2009 r. nominowany do nagrody kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo. Stale współpracuje z czasopismem literacko-artystycznym „Rita Baum”, magazynem „Ha!art” i „Krytyką Polityczną”. Od 2008 r. współredaguje "młodoliteracki" dział miesięcznika „Odra” (8. Arkusz Odry). Mieszka we Wrocławiu.
Dwunasty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Marcina Biesa, Martyny Buliżańskiej, Krzysztofa Dąbrowskiego, Rafała Gawina, Martyny Kulbackiej, Mariusza Partyki, Bartosza Sadulskiego, Krzysztofa Szeremety, Filipa Wyszyńskiego i Dominika Żyburtowicza podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Agnieszki Mirahiny i Przemysława Witkowskiego podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Jedenasty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Dziewiąty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Dziesiąty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Spotkanie z udziałem Charlotte Van Den Broeck, Radmili Petrović, Jana Škroba oraz Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Ósmy odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Czytanie z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego z udziałem Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Dziewiętnasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Grzegorza Jankowicza, Andrzeja Sosnowskiego i Anny Wasilewskiej podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Siódmy odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Szósty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Piąty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Fragment posłowia Grzegorza Jankowicza do książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2023 roku.
Więcej
Zapis całego spotkania z udziałem Agnieszki Mirahiny, Michała Piętniewicza, Przemysława Witkowskiego i Jakuba Wojciechowskiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
Drugi odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Spotkanie z udziałem Claudiu Komartina, Aleša Štegear, Mai Urban, Miłosza Biedrzyckiego i Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
Więcej
Pierwszy odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?” autorstwa Artura Burszty i Grzegorza Jankowicza.
Więcej
Odpowiedzi Agnieszki Wolny-Hamkało na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Głos Grzegorza Jankowicza w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
Więcej
Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Rozmowa Agnieszki Wolny-Hamkało z Brianem Pattenem, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
Więcej
Szkic Grzegorza Jankowicza towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego, towarzysząc premierze książki Zimowe królestwo Philipa Larkina, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
Więcej
Rozmowa Bartosza Sadulskiego z Anną Wasilewską, towarzysząca premierze książki Morze Karaluchów, wydanej w przekładzie Anny Wasilewskiej i Haliny Kralowej w Biurze Literackim 28 listopada 2016 roku.
Więcej
Prezentacja antologii Leszka Engelkinga Maść przeciw poezji. Przekłady z poezji czeskiej. Książkę komentują Grzegorz Jankowicz, Bohdan Zadura oraz tłumacz. Wiersze Jaroslava Vrchlickiego „Śpiąca Praga” i „Venus Verticordia” we własnej aranżacji muzycznej wykonuje Sambor Dudziński.
Więcej
Wiersz z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2009” na festiwalu Port Wrocław.
Więcej
Karol Maliszewski o poezji Bartosza Sadulskiego. Etiuda do wiersza „Przestrzeń wymiany działań” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
Więcej
Wiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Wniebowstąpienie Ziemi Zuzanny Ginczanki, która ukazała się 5 marca 2014 roku w portalu książki.onet.pl.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki Radości Grzegorza Kwiatkowskiego, która ukazała się w Ósmym Arkuszu Odry.
Więcej
Esej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Stare śpiewki Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
Więcej
Recenzja Grzegorza Jankowicza z książki Rozbiórka Magdaleny Rybak.
Więcej
Głos Grzegorza Jankowicza w debacie „Kto w Odsieczy”.
Więcej
Esej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Tomasz Mroczny Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota.
Więcej
Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Zapisy rozmów. Wywiady z poetami brytyjskimi Piotra Sommera.
Więcej
Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
Więcej
Głos Agnieszki Wolny-Hamkało w debacie „Z Fortu do Portu”.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Głos Grzegorza Jankowicza w debacie „Być poetą dzisiaj”.
Więcej
Elżbieta Martysz i Przemysław Witkowski spierają się o nową książkę Jacka Dehnela Ekran kontrolny.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
Więcej
Autorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wiersza z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego.
Więcej
Głos Przemysława Witkowskiego w debacie „Poeci na nowy wiek”.
Więcej
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie „Poeci na nowy wiek”.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Esej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Podsumowanie debaty „Dożynki 2008”.
Więcej
Głosy Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Mateusza Kotwicy, Marty Kucharskiej i Marcina Sierszyńskiego w debacie „Dożynki 2008”.
Więcej
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Recenzja Grzegorza Jankowicza z książki Dni i noce Piotra Sommera.
Więcej
Autorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
Więcej
Nota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Autorski komentarz Przemysława Witkowskiego do wierszy z książki Lekkie czasy ciężkich chorób.
Więcej
Bartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Podsumowanie debaty „Książka 2008”.
Więcej
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Głos Agnieszki Wolny-Hamkało w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Głos Grzegorza Jankowicza w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Książka 2008”
Więcej
Komentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
Więcej
Debata „Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Komentarze Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Tadeusza Pióro, Agnieszki Wolny-Hamkało.
Więcej
Komentarze Marcina Biesa, Tomasza Fijałkowskiego, Michała Piętniewicza, Adama Zdrodowskiego, Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Komentarze Kacpra Bartczaka, Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Justyny Sobolewskiej, Agnieszki Wolny-Hamkało.
Więcej
Komentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
Więcej
Głos Przemysława Witkowskiego w debacie „Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
Więcej
Głos Bartosza Sadulskiego w debacie „Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
Więcej
Komentarze Mariusza Grzebalskiego, Grzegorza Jankowicza, Marka K. E. Baczewskiego, Macieja Roberta, Łukasza Jarosza, Grzegorza Wysockiego oraz Macieja Woźniaka do książki Antypody Sławomira Elsnera.
Więcej
Komentarze Bartosza Sadulskiego, Magdaleny Jędrusiak, Małgorzaty (Kingosi) Niklasińskiej oraz Łukasza Baduli.
Więcej
Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
Więcej
Komentarze Grzegorza Jankowicza, Grzegorza Czekańskiego, Justyny Sobolewskiej oraz Rafała Praszczałka.
Więcej
Komentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Komentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Komentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
Więcej
Komentarze Dariusza Sośnickiego, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego.
Więcej
Komentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Bogusława Kierca, Pawła Mackiewicza.
Więcej
Komentarze Wojciecha Bonowicza, Piotra Kępińskiego, Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało.
Więcej
Komentarze Jacka Gutorowa, Pawła Mackiewicza, Kuby Mikurdy, Igi Noszczyk, Grzegorza Jankowicza.
Więcej
Komentarze Bohdana Zadury, Agnieszki Wolny-Hamkało, Ingi Iwasiów, Pawła Lekszyckiego, Mariusza Grzebalskiego, Macieja Roberta, Marcina Orlińskiego, Artura Nowaczewskiego, Grzegorza Tomickiego, Piotra Kępińskiego.
Więcej
Komentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Jacka Bieruta, Karola Pęcherza i Krzysztofa Siwczyka.
Więcej
Komentarze Adama Grzelca, Romana Kaźmierskiego i Agnieszki Wolny-Hamkało.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.
Więcej
Recenzja Grzegorza Jankowicza z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Autorski komentarz Agnieszki Wolny-Hamkało do wierszy z książki Gospel, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Recenzja Agaty Pyzik z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, która ukazała się w miesięczniku „Lampa”.
Więcej
Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
Więcej
Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
Więcej
Recenzja Grzegorza Czekańskiego z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
Więcej
Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej
Nota Karola Maliszewskiego o wierszach Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Recenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Przemysława Owczarka z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Konrada Góry z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z arkusza Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Recenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
Więcej
Nota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Bartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Adama Wiedemanna o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Recenzja Radosława Wiśniewskiego z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Bogusława Kierca o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Nota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
Więcej