Poezja i jej SPA
debaty / ankiety i podsumowania Joanna MuellerGłos Joanny Mueller w debacie „Kroniki osobiste”.
WięcejImpresja Joanny Mueller, towarzysząca premierze książki Przemysława Kralla historia połączeń, wydanej w Biurze Literackim 2 grudnia 2025 roku.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Z debiutanckim tomem Przemysława Kralla mam prywatną historię połączeń. Poeta od kilku lat pojawiał się w pracowniach poetyckich Biura Literackiego, również tych prowadzonych przeze mnie, dzięki czemu mogłam obserwować, jak jego książka – mimo że od początku nosiła dzisiejszy tytuł – zmieniała się, dojrzewała, rosła, a zarazem zrzucała ozdoby i zbędności, autor zaś, wcześniej czujnie wsłuchany w cudze języki, wybija się coraz bardziej na niepodległość własnego głosu:
szukam wnęki w ciele aby podbić głos
rozsuwam kotarki układam w miąższ
w ciepłym rośnie większe
Przez co ten głos musiał się przedrzeć, żeby się pojawić?
Przemkowy szept szedł przez sztafaże i landszafty, jak te z pierwszego wiersza: „w dolinie/ zakład kościół i dwór […] na horyzoncie majaczy warbud/ ramiona żurawi rzucają cień”. Teksty autora z wczesnej wersji tomu ryzykownie zmierzały do stania się „poezją korzenną” – częściej niż dziś trwały przy rodzinnym źródle, błądziły po dolinie Netze (dobrze mi znanej z własnych wędrówek z kuzynostwem), więcej w nich było osobistego lamentu i sentymentu, ale też refleksji o klasowym wykluczeniu i klątwie pochodzenia, które, choć cenne, pobrzmiewały raczej Didierem Eribonem czy Édouardem Louisem niż samym Przemysławem Krallem. W docelowej wersji historii połączeń podmiot odbył już jednak „ostatnią podróż ze statusem miejscowy”, zabezpieczył zarówno „rattanowe stoliki/ donice i rozkładane krzesła ikea terje”, jak i trzymane w gardle „słowa jak kamienie” – aż wreszcie przebił się nie tyle do wielkiego miasta, „gdzie asap crossfit i […] wszyscy barberzy moi”, ile w bolesne zawieszenie „między niemiastami”.
Konstrukcja książki, którą poeta wypracował przez lata, rozpina się właśnie w tym zawieszeniu – między zapomnianą przez system nadnotecką prowincją a stołecznymi miejscami prestiżu. Nie mamy tu jednak do czynienia z polską wersją „powrotu do Reims” – podmiot Kralla nigdzie nie wraca, on raczej ćwiczy bilokację, przebywając naraz w „tu” i „tam”, we „wtedy” i „teraz”. Niby więc mamy historię, ale też jednoczesność. Niby połączeń – a jednak zerwań. Niby w oddaleniu – a przecież w spięciu, styku, zwarciu.
Te czasoprzestrzenne zwarcia (i wyładowania!), w których ujawnia się głos poetycki Kralla, przybierają niekiedy formę „dziwaczną i osobliwą” (by odwołać się do teorii Marka Fishera), gdzie to, co nieobecne, staje się substancjalne, roszczeniowe i groźne. Aura niesamowitości pojawia się choćby w wierszu „wiadomość”, w którym wiejskie zjawy domagają się od piszącego, by swym wierszem przemówił w ich imieniu, dał im świadectwo:
przychodzili do miasta niemi i stukali w mój stół
ubrani w pantofle i garnitury wyjmowali obol z ust
i na głos myśleli: patrz na wargi czytaj z nich i pisz
Podobnych najść, choć może w mniej zombiakowym stylu, jest w historii połączeń sporo. Bywa, że subwersja dzieje się przez kamp i slapstick, choćby wtedy, gdy „do korpo przyszła wieś”: „jak john travolta rozłożyła ręce/ rozejrzała się i mowi: lol xd”. Kiedy indziej głos nabrzmiewa w gardle gulą wzruszenia, jak w wierszach o matce, gdy ta „śnieży fonią” z oddali, relacjonując pierwszy śnieg („zobacz jak u nas sypie”), lub wdziera się z funeralną historią w robotę syna zasłaniającego żołnierzom twarze w Photoshopie. Czasem owe zwarcia na łączach są niczym „szybki gest w tętnicę”, jak „ubój obuch krew”, na przykład w wierszu „december necat suem”, gdy pieszczotliwe przyjmowanie przez matkę obcych słów (mruczącego „mokotowa” czy smacznych „nalewek”) nagle przechodzi w walącą na odlew frazę urazy: „patrz i się ucz! do grobu tego nie wezmę”.
Skoro zaś o urazowych frazach mowa, to kiedy myślę o przedzieraniu się głosu i o nagłych wtargnięciach w tomie Przemysława Kralla, nie mogę wyrzucić z głowy naszych – w pracowni Połowu – przejmujących rozmów o afektach. Nie będę tych dialogów relacjonować (tajemnica terapii lub spowiedzi!), tym bardziej, że mamy przecież dostępny efekt walk afektywnych – historie połączeń – które musiały się rozegrać, by tom w ogóle powstał. Niech więc rozmowy odbywają się już między czytelnikami, czytelniczkami – a wierszami.
Dla mnie jedna z najbardziej przejmujących afektywnych potyczek rozgrywa się w „roamingu”. Tekst ten przypomina pocztówkę z zagranicznej destynacji, gdzie klasowe kompleksy zapija się luksusowymi drinkami: „piña colada i malibu niech nasycą geny/ spragnione spirale wyrosłe ze wstydu i pól”, „długie ramię przodków” odsuwa się od siebie na odległość objęć towarzysza podróży, na „garby miast” nakłada się filtr, a nuty zwichniętego szlagieru „czas nas uczy pogardy” topi się w dwóch tysiącach pikseli. W tym utworze wstyd miesza się – jak w koktajlu (Mołotowa?) – z pogardą, by w puencie wybuchnąć gniewem: „musisz napierdalać!”.
Imperatyw napierdalania napędza wiele wierszy w historii połączeń. Czy jednak chodzi o mechanikę Czechowowskiego pistoletu, który pojawiwszy się w pierwszym akcie – musi wystrzelić w trzecim? Takim pistoletem u Kralla mogłyby stać się kamienie, o których czytamy w drugim wierszu książki. Te kamienie mogły polecieć – za korpochichot, za krzyk do środka, za barwienie wstydem, za breuglowski festyn z ’97 (gdy hajs biorą aktor i minister, a tobie ostał się ino sznur od balonika), za „pierwsze zdjęcie ludzi” (niby z wieku XIX, a jakby z XXI: „na glebę w cuglach go pod but! […] tylko nie zapomnij i bierz go na DW”), za „episkopat/ establishment/ narodowy fundusz/ narodowy bank”, za niewidzialną rękę rynku („nie klepiesz po ramieniu/ dajesz lepa w pysk”) oraz za wszystko inne, co „rzuca jak na kole w ursusie/ dławi jak cukrownia w nakle”.
Mechanizm napierdalanki łatwo mógłby przekuć historię połączeń w opowieść urazową i odwetową – zrobić z niej klikalną storkę o klasowej krzywdzie, traumie i zemście („stories nie opowieść/ trening siłowy przeciąganie win”). Mogłaby stać się ułożoną pod dyskursy krytyczne, zgrabną narracją o wyssanych przez kapitalizm i zdradzonych przez transformację. Autorowi groziło jeszcze jedno z ryzykownych zachowań poetyckich – popadnięcie w autożyciówkę, w naiwną tożsamościówkę, z której śladów jednak skrzętnie wyczyścił historię przeglądania.
Ale mogło się tym wierszom przydarzyć coś znacznie gorszego. Gdyby Przemysław Krall – autor niezwykle świadomy, oczytany nie tylko we współczesnej socjologii, ale też w najnowszej poezji i krytyce – próbował uciekać (tak jak się ucieka ze wsi do wielkiego miasta), gdyby nie podjął ryzyka pisania o wyżej wymienionych tematach (zarazem mocnych, jak i niewygodnych), gdyby nie stoczył afektywnych walk ze wstydem, lękiem, pogardą, gniewem, wybaczeniem, gdyby nie rozpiął telefonicznego sznura czy komputerowego kabla między „tam” a „tutaj”, „wtedy” a „teraz” – to nie napisałby książki tak ważnej, przekraczającej, zmieniającej kamienie win w słowne lawiny.
Zatrzymuję się przy nim w tym „sprzężeniu” (jak zatytułował przedostatni wiersz), w miejscu, w którym „nie było mnie tu nigdy/ i zawsze się odbywam”, tu i tam, gdzie „we wszystkich windach/ stoję jednocześnie poruszam się”. historia połączeń dzieje się w tym ruchu zawieszenia: „ta książka nigdy nie będzie napisana/ ta książka została napisana/ i obie te książki dzieją się nadal”. Odbieram, zamiejscowa, halo?
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Głos Joanny Mueller w debacie „Kroniki osobiste”.
Więcej
Czytanie z książki Zmieszane (2020–2025) z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu TransPort Literacki 30. Muzyka Antonina Car.
Więcej
Czterdziesty drugi odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 30.
Więcej
Rozmowa Agaty Suwalskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Zmieszane (2000–2025) Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 2 czerwca 2025 roku.
Więcej
Spotkanie z udziałem Justyny Bargielskiej, Joanny Mueller i Katarzyny Szaulińskiej w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Adamem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Baśń o zwichnięciu stawu biodrowego Adama Jaworskiego, wydanej w Biurze Literackim 10 lutego 2025 r.
Więcej
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
Więcej
Czytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
Więcej
Rozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
Więcej
Fragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
Więcej
Fragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
Więcej
Rozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
Więcej
Trzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
Więcej
Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
Więcej
Fragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Fragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Trzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej
Czytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
Więcej
Odpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej
17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
Spotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej
13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
Spotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej
9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej
Dziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
Więcej
Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej
8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej
7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej
6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej
5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej
4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej
3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej
2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej
Recenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej
1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej
Spotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
Więcej
Spotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Spotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
Więcej
Rozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
Więcej
Rozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej
Autorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
Więcej
Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
Więcej
Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
Więcej
Pozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
Więcej
Spotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
Więcej
Impresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
Więcej
Rozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
Więcej
Wiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
Więcej
Zapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
Więcej
Wiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
Więcej
Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
Więcej
Recenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
Więcej
Rozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
Więcej
Połów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
Więcej
Zapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
Więcej
Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
Więcej
Dziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
Więcej
Dzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
Więcej
Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Rozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
Więcej
Szkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
Więcej
Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
Więcej
Autorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Z Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
Więcej
Wybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
Więcej
Z Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
Więcej
Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
Więcej
Z Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej
Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
Więcej
Joanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
Więcej
Esej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
Więcej
Joanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
Więcej
Recenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
Więcej
Z Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
Więcej
Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
Więcej
Z Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
Więcej
Esej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
Więcej
Esej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
Więcej
Esej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Głos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
Więcej
Esej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
Więcej
Recenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
Więcej
Recenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Recenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
Więcej
Rozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
Więcej
Recenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
Więcej
Esej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
Więcej
Recenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
Więcej
Esej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
Więcej
Recenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
Więcej
Recenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
Więcej
Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej