teksty / Esej

Między rzeczami, ziemią i Bogiem

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Epika Piotra Matywieckiego, wydanej w Biurze Literackim 24 marca 2025 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Tyl­ko poeci wpra­wia­ją się w stan świa­do­mo­ści „czy­stej”, w świa­do­mość samą. Są przy tym wier­ni „nie­czy­sto­ści” świa­ta ludz­kich egzy­sten­cjal­nych feno­me­nów. Sta­ra­ją się ist­nieć „pomię­dzy sło­wem a świa­tem”, sło­wem samot­nym a tłum­nym świa­tem [1].

*

Sku­pie­nie Boga warun­kiem ist­nie­nia czło­wie­ka? I odwrot­nie: ist­nie­nie Boga jest zależ­ne od zaj­mo­wa­nia się czło­wie­kiem. Czym jest to sku­pia­nie się Boga? For­mo­wa­niem? Lepie­niem? Zatem mówi­my o nie­ro­ze­rwal­no­ści czło­wie­ka i tej nie­ustan­nej, dziw­nie dia­lek­tycz­nej, pra­cy nad nim. Bóg go two­rzy, powo­łu­je, for­mu­je. Owo­cem sku­pie­nia, jak sądzę, jest for­ma, więc nie tyl­ko samo ist­nie­nie, lecz rów­nież spo­sób tego ist­nie­nia.

Czło­wie­cze ist­nie­nie warun­ko­wa­ne aktyw­ną obec­no­ścią Boga? Jed­no­cze­śnie Bóg potrze­bu­je tej pra­cy, sku­pie­nia, tej czyn­no­ści stwa­rza­nia, by same­mu egzy­sto­wać. Obie egzy­sten­cje w nie­ro­ze­rwal­nym uści­sku czy splo­cie, a Piotr Maty­wiec­ki ujął to jesz­cze cel­niej – w nie­ustan­nym sku­pia­niu się na sobie. Odwiecz­ny wysi­łek Boga kosz­tu­je Go bar­dzo wie­le, bowiem sku­pia­jąc się na pod­opiecz­nym, part­ne­rze, synu, jed­no­cze­śnie roz­pra­sza się. Zauważ­my: czło­wiek roz­pra­sza Boga, nato­miast nie zacho­dzi rela­cja odwrot­na. Bóg, według słów, któ­re przed­sta­wię za chwi­lę, nie roz­pra­sza czło­wie­ka. W powie­trzu uno­si się suge­stia, że jest wręcz odwrot­nie: ist­nie­nie Boga umac­nia czło­wie­ka, kry­sta­li­zu­je świa­to­od­czu­cie. Z punk­tu widze­nia czło­wie­ka nie ma mowy o roz­pra­sza­niu. Przy­naj­mniej w wier­szu, o któ­rym będę mówić, nie ma.

Co takie­go w czło­wie­ku roz­pra­sza Boga? Mate­rial­ność i cie­le­sność uwła­cza ducho­wo­ści? Ludz­ki nie­po­kój pod­ko­pu­je boską pew­ność? Widzi­my wyraź­nie – „ja Go”, czy­li rela­cja, czy­li pod­rzęd­ność i nad­rzęd­ność, ale jest w tym suge­stia spe­cy­ficz­nej ludz­kiej aktyw­no­ści, bo „ja Go roz­pra­szam”. Swo­im życiem, nie­na­sy­ce­niem, nie­obli­czal­no­ścią roz­pra­sza­my jakąś wiel­ką ducho­wą moc. Jeże­li więc ona stwo­rzy­ła to życie, to w jakim celu to zro­bi­ła? By roz­pro­szyć wie­ku­istą nudę? Mieć kim się zaj­mo­wać, kim nie­po­ko­ić, mieć na podo­rę­dziu kogoś nie­ustan­nie bul­wer­su­ją­ce­go? Nie­upo­rząd­ko­wa­nie czło­wie­ka w jakimś sen­sie mobi­li­zu­je Boga, a więc też go for­mu­je. For­mo­wa­nie zacho­dzi po obu stro­nach, jest jed­nym wiel­kim aktem meta­fi­zycz­nym.

Może cho­dzi jesz­cze i o to, że roz­pra­sza­nie (w innym zna­cze­niu) jest roz­rze­dza­niem, a nawet roz­bi­ja­niem jakiejś sub­stan­cji. Czło­wiek onto­lo­gicz­nie powią­za­ny z Bogiem pod­ko­pu­je sta­łość i pew­ność tego związ­ku. Czy nie dowie­rza­jąc, rela­ty­wi­zu­jąc i pro­ble­ma­ty­zu­jąc, w jakiś spo­sób tę pod­sta­wo­wą sub­stan­cję sta­ło­ści i ducho­wej mocy osła­bia? Może już ina­czej z nią współ­żyć nie potra­fi, tak od niej zależ­ny sta­le ją pod­wa­ża? Czy stwa­rza­jąc czło­wie­ka (dalej bro­dzi­my w czymś inten­syw­nie mito­lo­gicz­nym, dalej brnie­my), Bóg już miał w pla­nie to nie­ustan­ne bory­ka­nie się z kimś, kto go będzie roz­pra­szał? Na tym pole­ga ta dziw­na dia­lek­tycz­ność pod­sta­wo­wej rela­cji onto­lo­gicz­nej czło­wie­ka zanu­rzo­ne­go, niczym jasz­czur­ka w for­mal­de­hy­dzie, w meta­fi­zy­ce? Tyle że jasz­czur­ka już się w sło­ju nie poru­szy, nato­miast czło­wiek, jak się wyda­je, ma jakieś wyj­ście. I o tym Maty­wiec­ki też mówi, o tym moż­li­wym „pust­ko­wiu” czy mate­rii obok.

*

Pora przy­wo­łać się do porząd­ku. Prze­cież tak nie pisze się recen­zji. Napraw­dę jest mate­ma­tycz­ny wzór na recen­zję? Czy może być przy­dat­ny po otwar­ciu tego tomu i prze­czy­ta­niu pierw­sze­go w nim tek­stu?

Bóg, żeby ist­nieć,
sku­pił się na mnie,
żebym ist­niał.

Ale ja Go roz­pra­szam.

Wzo­rze recen­zji, co ty na to? Zapew­ne moż­na było zare­ago­wać ina­czej. I tak bym zro­bił, grzecz­nie i filo­lo­gicz­nie, gdy­by rzecz mnie nie doty­czy­ła, gdy­by nie pali­ła w gar­dle i w ser­cu. Bo jest ona fun­da­men­tal­na dla kogoś, kto jesz­cze pozo­sta­je w tej sta­rej roz­ter­ce, w tym duchu odczu­wa­nia cze­goś, cze­go żaden Kościół nie pomie­ści i nie nazwie, ale to jest. Maty­wiec­kie­go inte­re­su­je duch poza kon­tro­lą, poza insty­tu­cją, dla­te­go tak mnie dzi­kość jego meta­fi­zy­ki uwie­ra, wcią­ga i doty­czy, w dziw­ny spo­sób (już chy­ba nie dia­lek­tycz­ny) roz­pa­la. Więc zaczy­nam lek­tu­rę i od razu tra­fiam na coś takie­go. Wyczu­wam w tym tak­że inten­cję selek­cji. Jeże­li piszesz Boga małą lite­rą, a czło­wie­ka dużą, jeśli w te rze­czy nie wie­rzysz, daj sobie spo­kój. To książ­ka nie dla cie­bie. Chy­ba że chcesz ją pode­ptać, zje­chać za „reli­gianc­two-kome­dianc­two”, bo zapew­ne tak to nazwiesz. Nie moż­na rów­nież tego tomu pole­cić dogma­ty­kom, fun­da­men­ta­li­stom, straż­ni­kom dok­try­ny, bowiem na każ­dym kro­ku będą wie­trzyć nie­zgod­ne z kate­chi­zmem meta­fo­ry i inten­cje.

Nie wiem, czy jestem w gro­nie przez tę książ­kę „wybra­nych”, nigdy tak wyso­ko nie mie­rzę, jeśli cho­dzi o odczu­wa­nie czy­ichś meta­fi­zycz­nych wzlo­tów, nikt chy­ba nie jest w sta­nie im spro­stać. Zawsze to będzie przy­bli­że­nie, empa­tia szu­ka­ją­ca w sobie podob­nych roz­wią­zań. Ina­czej mówiąc: może już wystar­czy ten dro­biazg z pierw­szej stro­ny, w nim jest wszyst­ko, moż­na czy­tać bez prze­rwy i cią­gle coś dopo­wia­dać w bły­sku intu­icji – on pozo­sta­je nie­wzru­szo­ny, jak ska­ła, na któ­rej zbu­do­wa­no całą książ­kę, albo przy­naj­mniej jej naj­bar­dziej istot­ny ducho­wy wymiar para­dok­sal­nie szu­ka­ją­cy ugrun­to­wa­nia w roz­pra­sza­niu, w sztu­ce roz­pra­sza­nia. Bo może czło­wiek roz­pra­sza Boga tak­że nie­sfor­no­ścią słów, pisma, w ogó­le sztu­ki? Patrz­cie, jak Go roz­pra­szam, mówi Maty­wiec­ki następ­nym frag­men­tem, a On pozo­sta­je nie­zmien­ny, trwa­ły, nie­zu­ży­ty. Boga żaden ludz­ki wybryk już chy­ba nie zadzi­wi.

Ale żeby nie było nie­po­ro­zu­mień, to nie jest książ­ka do nabo­żeń­stwa. Jeże­li zawie­ra modli­twy (bo i tak moż­na czy­tać nie­któ­re wier­sze), to nie z tego świa­ta.

*

Zatem mamy poetę reli­gij­ne­go naj­wyż­szej kla­sy, czy­li kogoś, kto, pozo­sta­jąc poza dewo­cją, pró­bu­je sytu­ować sie­bie i każ­de swo­je (wspól­ne, bo dla i do kogoś) sło­wo wobec trans­cen­den­cji. Dla któ­re­go mito­lo­gia to nie odło­żo­na na pół­kę, „prze­ro­bio­na” w dzie­ciń­stwie lek­tu­ra, lecz wciąż żywa treść życia psy­chicz­ne­go, i w sumie spo­łecz­ne­go, mają­ca więk­sze zna­cze­nie, niż się sądzi. Według Maty­wiec­kie­go, mniej czy bar­dziej skry­ta tęsk­no­ta za trans­cen­den­cją i mito­lo­gią warun­ku­je jaką­kol­wiek wypo­wiedź o cha­rak­te­rze poetyc­kim. W tym sen­sie poezja jest rela­cją i spo­tka­niem, potwier­dze­niem aktyw­ne­go zawie­sze­nia się mię­dzy docze­sno­ścią i fizjo­lo­gią a mocą spraw­czą ducha, a szcze­gól­nie takiej jego czę­ści, któ­ra zwie się wyobraź­nią; mię­dzy umar­ły­mi a żywy­mi usi­łu­ją­cy­mi zro­zu­mieć coś z ich prze­ka­zu, z wcze­śniej­szych tra­dy­cji inter­pre­to­wa­nia czło­wie­czeń­stwa prze­ni­ka­ne­go i warun­ko­wa­ne­go przez to, co odręb­ne, przez Tło – jeśli w ten spo­sób mogę posłu­żyć się frag­men­tem wier­sza „Mate­ria”. Zawar­ty w nim obraz powsta­wa­nia świa­ta i czło­wie­ka (powiedz­my: ludz­kie­go świa­ta) wie­le zawdzię­cza nar­ra­cjom mito­lo­gicz­nym, ale odtwa­rza­ny – czy wła­ści­wie budo­wa­ny na nowo – mit wyraź­nie pod­kre­śla zna­cze­nie sło­wa. Sło­wa wyod­ręb­nia­ją­ce­go czło­wie­ka z mate­rii i para­dok­sal­nie pozwa­la­ją­ce­go mu do mate­rii (z roz­świe­tlo­nym umy­słem, z drżą­cym ser­cem) wró­cić. Nie­ustan­na prze­mia­na nie­świa­do­me­go w świa­do­me, mar­twe­go w żywe, nie­re­al­ne­go w real­ne nie odby­wa się tyl­ko w tle, nie­kie­dy wycho­dzi na plan pierw­szy tak, jak w tym wier­szu. Wier­szu, w któ­rym pły­ną­ce nur­tem rze­ki zwło­ki sta­ją się począt­kiem roz­kwi­tu, żyją ina­czej, „wcho­dzą w tło mate­rii” i wycho­dzą z niej odmie­nio­ne, wzbo­ga­co­ne o wcze­śniej nie­zna­ną wie­dzę, jak­by ubra­ne w to, co przez śmierć i towa­rzy­szą­ce jej prze­mia­ny zosta­ło odkry­te. A następ­nie zapre­zen­to­wa­ne żywym i zro­zu­mia­ne przez nich jako „tka­ni­ny, świa­tło, mowy o sobie i rze­ce”. Tak się ta spo­łecz­ność – wobec tru­pa i jego sym­bo­licz­nych trans­for­ma­cji – dowia­du­je cze­goś istot­ne­go o sobie, prze­ko­nu­je, kim napraw­dę jest. Jed­nak musiał zna­leźć się pre­kur­sor, jakiś Moj­żesz musiał spły­nąć z nur­tem rze­ki. On ich otwo­rzył na trans­cen­den­cję: „Wzię­li Jego mowę i nazwa­li Boga Bogiem – / ta rzecz mia­ła cia­ło, śmierć i nie­śmier­tel­ność”. Tak zaczę­ło for­mo­wać się samo­po­zna­nie rodza­ju ludz­kie­go. W pierw­szych opo­wie­ściach, pie­śniach, wier­szach („instruk­cjach prze­kra­cza­nia granic/ mię­dzy rze­cza­mi i zie­mią, rze­cza­mi, zie­mią i Bogiem”), wresz­cie w kon­cep­cjach filo­zo­ficz­nych; tu nie­mal sym­bo­licz­nie wypły­wa­ją szcze­gól­nie moc­no dwa nazwi­ska: Pla­ton i Lévi­nas; bar­dzo z grub­sza rzecz ujmu­jąc, pierw­szy wyobra­ził sobie roz­dziel­ność ducha i mate­rii, dru­gi ją zła­go­dził, kła­dąc nacisk na moż­li­wość oswo­je­nia i trans­cen­den­cji, spo­tka­nia i usta­no­wie­nia komu­ni­ko­wal­nej rela­cji.

*

Tu jesz­cze mógł poja­wić się Mar­tin Buber. Tym razem jed­nak nie poja­wił się, acz­kol­wiek w ese­jach Maty­wiec­kie­go wie­lo­krot­nie wystę­po­wał. Na przy­kład w książ­ce Świa­do­mość poeta zacy­to­wał takie sło­wa tego filo­zo­fa: „Każ­de istot­ne odnie­sie­nie życio­we zna­la­zło swe speł­nie­nie i prze­mie­nie­nie: odnie­sie­nie do rze­czy – w sztu­ce; odnie­sie­nie do ludzi – w miło­ści; odnie­sie­nie do tajem­ni­cy – w prze­po­wia­da­niu reli­gij­nym. Ale odnie­sie­nie czło­wie­ka do wła­sne­go jeste­stwa i do wła­snej jaź­ni nie zna­la­zło takie­go speł­nie­nia i prze­mie­nie­nia i, jak się zda­je, nie może zna­leźć”.

Sło­wa te dźwię­czą w uszach tak moc­no, gdyż od razu tra­fia­ją na nasze nie­do­wie­rza­nie, a wkrót­ce potem na opór czy nawet bunt. Jak­że to? Nie zna­la­zło speł­nie­nia? Czy­ta­jąc wier­sze, recen­zje i ese­je, słu­cha­jąc radio­wych wypo­wie­dzi Pio­tra Maty­wiec­kie­go, odno­si się wra­że­nie, że tym wła­śnie od wie­ków zaj­mu­je się poezja – „odnie­sie­niem czło­wie­ka do wła­sne­go jeste­stwa”. Kwe­stia stop­nia speł­nie­nia tych zamia­rów bądź osią­gnię­cia jakich­kol­wiek celów pozo­sta­je otwar­ta i ilu­zo­rycz­na. Piotr Maty­wiec­ki uczy nas, prze­ko­nu­jąc egze­ge­tycz­ną żar­li­wo­ścią, że pra­ca trwa nie­ustan­nie i być może to ona okre­śla isto­tę czło­wie­czeń­stwa. Ktoś pisze wiersz, uru­cha­mia­jąc wszyst­kie moce swo­jej jaź­ni, i ktoś go odczy­tu­je, krą­żąc wokół tego, co uru­cho­mio­no, wokół „wszyst­kie­go”.

Czy Maty­wiec­ki zacy­to­wał Bube­ra na prze­kór? Po to, by mu pole­micz­nie owym ese­jem odpo­wie­dzieć? „Sło­wa tej książ­ki nie lęka­ją się poezji – sta­ra­ją się wyko­rzy­stać poetyc­ką wie­lo­znacz­ność i wie­lo­krot­nie o poezji mówią. Mam nadzie­ję, że jest to błą­dze­nie war­te dróg, któ­re odkry­wa” – czy­ta­my na okład­ce Świa­do­mo­ści. Mowa więc o pro­jek­to­wa­niu dróg wyj­ścia z impa­su poznaw­cze­go doty­czą­ce­go świa­do­mo­ści i ukry­te­go, prze­ma­wia­ją­ce­go przez nią świa­ta. Żad­na z tych dróg nie wyło­ni­ła­by się bez pośred­nic­twa pisa­nia, czy­ta­nia i rozu­mie­nia poezji. Wbrew Bube­ro­wi posta­wio­no na coś, co – zda­niem Maty­wiec­kie­go – nie­sie nadzie­ję na czło­wie­cze samo­po­zna­nie, na „speł­nie­nie i prze­mie­nie­nie”. Tak wyso­ko poeta, ese­ista i kry­tyk lite­rac­ki Piotr Maty­wiec­ki umiesz­cza poezję, jej moż­li­wo­ści, ale i ogra­ni­cze­nia, bo nawet i one, w roz­ma­chu jaź­ni szu­ka­ją­cej swo­ich gra­nic, są płod­ne. Samo błą­dze­nie bywa już speł­nie­niem.

*

Nie ma co się oszu­ki­wać, to jed­nak nie jest recen­zja. Raczej swo­bod­na impre­sja na kan­wie dwóch wier­szy z nowe­go tomu Pio­tra Maty­wiec­kie­go pt. Epi­ka. Zna­la­złem się w przed­sion­ku i tam już pozo­sta­łem, fascy­nu­jąc się pierw­szy­mi odkry­cia­mi, ale i wyobra­ża­jąc sobie, co może być w głę­bi. Czy­tel­nik znaj­dzie tam epi­kę i liry­kę w przej­mu­ją­cym roz­dar­ciu i zagad­ko­wym powią­za­niu, wizje prze­szło­ści i przy­szło­ści kul­tu­ry, w tym poezji, sze­ro­kie, nie­mal ste­po­we, mito­lo­gicz­ne prze­strze­nie uświa­da­mia­ne sobie w samym cen­trum współ­cze­snej War­sza­wy; bo jest to też, będąc czymś jed­no­cze­śnie przej­mu­ją­co wery­stycz­nym i ujmu­ją­co mistycz­nym, bar­dzo war­szaw­ska książ­ka.


Przy­pi­sy:
[1] P. Maty­wiec­ki, Świa­do­mość, Miko­łów 2014, s. 70.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Zanurzenie w konkrecie

wywiady / o książce Krzysztof Katkowski Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Kat­kow­skie­go z Pio­trem Maty­wiec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Epi­ka Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 mar­ca 20205 roku.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej