teksty / Esej

Przeszłość jest dla wszystkich

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Jerzego Jarniewicza Przezrocza. Rozmowy z Jerzym Jarniewiczem, wydanej w Biurze Literackim 25 listopada 2024 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

„W pamię­ci to się wszyst­ko ze sobą mie­sza, i ta opol­ska siecz­ka, i galan­te­ria z Sopo­tu, i pereł­ki roc­ka. Prze­szłość jest dla wszyst­kich.”

Jerzy Jar­nie­wicz (w roz­mo­wie z Artu­rem Bursz­tą)

*

W nocy był pierw­szy przy­mro­zek, za oknem wiru­ją sczer­nia­łe, zmię­te liście wło­skie­go orze­cha. To inten­syw­ne opa­da­nie wtó­ru­je temu, co czy­tam: upły­wo­wi cza­su zawar­te­mu w roz­mo­wach z Jerzym Jar­nie­wi­czem, a tak­że w jego wier­szach. Za chwi­lę zosta­nie goły pień i prze­ra­ża­ją­co puste gałę­zie, ktoś będzie się w to wpa­try­wał, prze­krzy­wia­jąc gło­wę. I nie wiem, cze­go to jest meta­fo­rą. Jed­na z wer­sji odpo­wie­dzi na obraz może być taka: bo to, wie­cie, jest tak, że Jurek przez lata trwał w swo­im i na swo­im, a te pyta­nia przy­cho­dzi­ły i odcho­dzi­ły, wię­dły i spły­wa­ły po nim. Tyle lat słusz­nej pra­cy natu­ry (kul­tu­ry), cia­ła (sło­wa), tyle lat  gada­nia, prze­le­wa­nia – stop! Na pew­no nie z puste­go w próż­ne. Kapi­tal­ne są nie­któ­re frag­men­ty, nie­sły­cha­nie prze­ni­kli­we i mądre – naj­czę­ściej odpo­wie­dzi, ale nie­raz też pyta­nia. Poucza­ją­ca, żywa lek­tu­ra.

Wra­że­nie, któ­re mnie nie opusz­cza, jed­nak jakoś wią­że się z tym, co za oknem. Chwi­la­mi poeta jak­by otrzą­sał się z nad­mia­ru kie­ro­wa­nych słów, bez prze­rwy pro­sto­wał, rela­ty­wi­zo­wał, pole­mi­zo­wał, uci­nał, obra­cał w żart. Widać wyraź­nie i bar­dzo żywo pro­ces, o któ­rym bez prze­rwy mówi, któ­re­mu świad­czy. Pro­ces roz­mi­ja­nia się z pier­wot­nym odczu­ciem, stan usta­wicz­ne­go bra­ku pew­no­ści, co do zna­cze­nia i prze­sła­nia. Poeta stoi na grzą­skim grun­cie, a roz­mów­ca bądź roz­mów­czy­ni zda­ją się tego nie zauwa­żać, pod­su­wa­jąc gałąz­kę, któ­ra ma go z grzę­za­wi­ska wydo­być. A w isto­cie on ma tam tkwić, tam mu naj­le­piej i jed­no­cze­śnie naj­go­rzej. Tym­cza­sem inter­lo­ku­to­rzy mają tę (nie­kie­dy nie­wy­po­wia­dal­ną) apo­re­tycz­ność za nic, żąda­jąc jasnych dekla­ra­cji. Jest w tym publi­cy­stycz­nym geście brak wła­ści­wej intu­icji, co do cha­rak­te­ru poetyc­kich wahań i napięć. Poeta na roz­ter­ce stoi, zaś pyta­ją­cy dąży do fina­łu i puen­ty, sytu­ując się obok poezji, jej zma­gań z pew­no­ścią, bez­po­śred­nio­ścią i rze­ko­mą jasno­ścią. Wiem, wywiad musi być jasny i cze­goś pew­ny. To poroz­ma­wiaj­cie z hydrau­li­kiem…

Rozu­miem, że wszyst­ko opie­ra się na przy­bli­że­niach i nego­cja­cjach, zatem poeta dla celów mar­ke­tin­go­wych i tym podob­nych musi im ule­gać. Ale Jerzy Jar­nie­wicz bro­ni się nad­zwy­czaj dziel­nie, bez prze­rwy nad­szar­pu­jąc pew­ność świa­ta zada­ją­ce­go prze­wi­dy­wal­ne pyta­nia. Na luz i inny rodzaj dia­lek­tycz­nej praw­dy, na oddech i świe­żość, czy­li jakiś rodzaj „bycia sobą” poza kon­wen­cją, poza insty­tu­cją wywia­du może sobie pozwo­lić tyl­ko w swo­bod­nej wymia­nie zdań ze Zdzi­sła­wem Jasku­łą (gawę­dzi­li tak przez lata na łamach „Arte­rii” w cyklu „Co do joty. Jasku­ła do Jar­nie­wi­cza, Jar­nie­wicz do Jasku­ły”), dla­te­go te frag­men­ty książ­ki są mi naj­bliż­sze i naj­mil­sze. Szko­da, że w Prze­zro­czach mamy tego tak skrom­ny wyimek.

*

Dwa­dzie­ścia czte­ry lata (2000–2024), dwa­dzie­ścia kil­ka roz­mów pły­ną­cych obok wier­szy, ale i przez wier­sze, wyra­sta­ją­cych z nich, z lite­ra­tu­ry, lecz przede wszyst­kim z życia, z cza­su, z prze­mi­ja­nia. Oto naj­lep­sza lek­cja prze­szło­ści. Patrzy­my z nostal­gią, jak zmie­nia­ły się mody, kon­wen­cje, cza­so­wo waż­ne nazwi­ska i poję­cia (wytry­chy inter­pre­ta­cyj­ne), jak zmie­nia­ło się podej­ście do czło­wie­ka piszą­ce­go wier­sze, tłu­ma­czą­ce­go się z tego pisa­nia, usen­sow­nia­ją­ce­go go. Do czło­wie­ka tłu­ma­cza, ese­isty, kry­ty­ka, histo­ry­ka lite­ra­tu­ry, pro­fe­so­ra. Wyda­je się, że prze­świe­tlo­no tę postać ze wszyst­kich stron, wpra­wio­no ją w ruch, pod­da­no dyna­mi­ce wszel­kich moż­li­wych, bły­sko­tli­wych ujęć. Wyda­je się, że już wię­cej się nie da. I choć rze­tel­ny redak­tor tomu, Karol Porę­ba, porząd­ku­je cały roz­wi­chrzo­ny mate­riał i przy­sta­wia na koniec (wła­ści­wie na począ­tek) wła­sną pie­czeń w posta­ci pod­su­mo­wu­ją­cej, bar­dzo istot­nej roz­mo­wy, to prze­py­ty­wa­na per­so­na, choć „roz­po­zna­na” (posłu­gu­ję się poręcz­nym, „poznań­skim” poję­ciem), wyda­je się w jakimś stop­niu nie­uchwyt­na. Coś zosta­wia dla sie­bie.

Żad­ne to odkry­cie. Za praw­dzi­wym arty­stą wle­cze się cień nie do wyja­śnie­nia, nie do wyłusz­cze­nia dla malucz­kich, czy nawet i wta­jem­ni­czo­nych. I to mnie nastra­ja do tej książ­ki spo­le­gli­wie. Co wła­ści­wie? Odczu­cie tajem­ni­cy losu i oso­bo­wo­ści. Pozor­nie otwar­ta i wyga­da­na coś jed­nak kry­je. Prze­pra­szam za obna­ża­nie się i, być może, zbyt lep­kie utoż­sa­mie­nie – po pro­stu odnaj­du­ję się w tym. W tym, że doce­nio­no go jako poetę tak póź­no, że pierw­sze tomi­ki prze­cho­dzi­ły bez echa. Że zda­rzył się lokal­nie i poza cen­tral­nie zarzą­dza­nym kon­kur­sem pięk­no­ści. Że nie po dro­dze mu było z Nową Pry­wat­no­ścią, nie odnaj­do­wał się w „Bru­lio­nie”. Że nie odże­gny­wał się od wciąż żywej tra­dy­cji Nowej Fali. Że Róże­wicz był dla nie­go waż­ny („Róże­wicz wie, że bycie poetą to skan­dal, to publicz­ne zgor­sze­nie. Po Róże­wi­czu nie ma powro­tu do nie­win­no­ści poezjo­wa­nia, do snu­cia marzeń o mowie wznio­słej”). I wresz­cie, że czer­piąc po tro­chę z tego wszyst­kie­go, umiał wydep­tać wła­sną ścież­kę. I to jest obna­że­nie, o któ­rym wspo­mnia­łem: w zupeł­no­ści iden­ty­fi­ku­ję się z tym osob­nym mode­lem bycia w lite­ra­tu­rze. Ba! Iden­ty­fi­ku­ję się z tym losem. Tak wie­le zbież­no­ści, tak moc­ne zako­rze­nie­nie w peere­low­skiej men­tal­no­ści, tak moc­ne potem jej kon­te­sto­wa­nie. To mój świat, moje poko­le­nie, pra­wie mój rocz­nik (rap­tem dwa lata róż­ni­cy). „To, że się uro­dzi­łem wła­śnie w 1958 roku, mia­ło poważ­ne kon­se­kwen­cje: wszę­dzie byłem za póź­no lub za wcze­śnie”. Otóż to. Jar­nie­wicz, jak nie­któ­rzy z nas, wypadł z mię­dzy­po­ko­le­nio­wej niszy i dłu­go zby­wa­ny czy igno­ro­wa­ny wresz­cie zwró­cił uwa­gę na sie­bie i na fakt bycia mię­dzy ety­kie­ta­mi i gene­ra­cja­mi. Wła­śnie – zwró­cił uwa­gę. Wła­śnie – prze­szłość jest dla wszyst­kich. Tak­że tych ocze­ku­ją­cych w kolej­ce. Jego przy­kład daje nadzie­ję.

*

Jest jakaś gra­ni­ca obna­ża­nia się, przejdź­my do rze­czy. Teraz będą kąski, czy­li coś, co na gorą­co zapi­sy­wa­łem w note­si­ku. Gdy­bym robił to jutro („w żół­tych pro­mie­niach liści”), wybrał­bym z tego nie­sły­cha­ne­go bogac­twa meta­for, ana­lo­gii, obra­zów, idei i wąt­pli­wo­ści inne, rów­nie cel­ne, frag­men­ty. Coś inne­go wyda­ło­by mi się tak bli­skie.

„Zna­la­złem się poko­le­nio­wo pomię­dzy, choć zawsze bli­żej mi do lat sześć­dzie­sią­tych.”

„Przez jakiś czas wyda­wa­ło mi się, że w wier­szach tę poli­tycz­ną fru­stra­cję mogę wyła­do­wać.”

„Jak zawsze w tym stu­le­ciu sztu­ki pla­stycz­ne wyprze­dzi­ły lite­ra­tu­rę.”

„Z dru­giej stro­ny o żywot­no­ści kry­ty­ki bry­tyj­skiej tak napraw­dę decy­du­ją tek­sty pisa­ne przez ludzi sie­dzą­cych w oku cyklo­nu, w brzu­chu wie­lo­ry­ba. Mam na myśli samych poetów.”

„Dzie­ci wca­le nie two­rzą mitów kosmo­go­nicz­nych, tyl­ko bawią się sło­wa­mi, a wła­śnie w mowie dziec­ka, bar­dziej niż w mitach i rytu­ałach, szu­kał­bym źró­deł lite­ra­tu­ry.”

„Kto wie, gdy­by moż­na było język nało­żyć na rze­czy­wi­stość, a doświad­cze­nie ująć w sło­wa, poezja nie była­by niko­mu potrzeb­na. Bo ona sie­dzi gdzieś na tym polu niczy­im mię­dzy dwie­ma rów­no­le­gły­mi, mię­dzy języ­kiem a doświad­cze­niem, mię­dzy sło­wem a cia­łem. A że rów­no­le­głe nigdy się nie prze­tną, wie­my nie od dzi­siaj.”

„Dla­te­go bli­skie są mi pró­by ode­bra­nia lite­ra­tu­rze lite­rac­ko­ści, pró­by zanie­czysz­cze­nia jej, wtło­cze­nia jej w czas, a tym samym w pro­ce­sy roz­kła­du i prze­mi­ja­nia.”

„Moja posta­wa jest mniej rady­kal­na niż Andrze­ja (Sosnow­skie­go – dop. mój, KM). Nie mogę cał­ko­wi­cie odrzu­cić inten­cjo­nal­no­ści, nie do koń­ca wie­rzę w auto­no­micz­ność języ­ka czy wier­sza. Dla mnie jest ona pro­ble­mem, moż­li­wo­ścią lub hipo­te­zą, któ­rą nale­ży nie­ustan­nie spraw­dzać.”

„U pod­ło­ża moich wier­szy leży nie­usu­wal­na nie­pew­ność, jak napraw­dę jest, co zale­ży od cze­go, co jest pier­wot­ne, co jest real­ne, a co za takie tyl­ko ucho­dzi.”

„Fascy­no­wa­ła mnie kon­se­kwent­nie anty­me­ta­fi­zycz­na posta­wa, ba, wręcz anty­me­ta­fi­zycz­na pasja takie­go na przy­kład Ayera. Pamię­tam do dziś, jakie pio­ru­nu­ją­ce wra­że­nie zro­bi­ło na mnie odkry­cie, że naj­więk­sze pro­ble­my meta­fi­zycz­ne mogą być po pro­stu błęd­nie zbu­do­wa­ny­mi zda­nia­mi, nie­po­praw­ną gra­ma­ty­ką. Te filo­zo­ficz­ne fascy­na­cje ujaw­ni­ły się póź­niej w moich spo­tka­niach z poezją Phi­li­pa Lar­ki­na, któ­ra bli­ska jest ide­owo oks­fordz­kie­mu empi­ry­zmo­wi.”

„W moim prze­ko­na­niu poezja wyra­sta z uświa­do­mie­nia sobie tego roz­zie­wu mię­dzy sło­wem a cia­łem. Jej siłą jest napię­cie mię­dzy nimi. Wia­ra w mitycz­ny stan ich toż­sa­mo­ści to opium dla poetów. Nie wiem, jakie potrze­by zaspo­ka­ja ten nar­ko­tycz­ny mit.”

„Cie­ka­wią mnie te chwi­le, w któ­rych cia­ło wyry­wa się spod domi­na­cji sło­wa, roz­sa­dza język, pró­bu­je się ujaw­nić. I zawsze w star­ciu z języ­kiem prze­gry­wa.”

„Za sztu­ką, za wier­szem kry­je się więc pust­ka po kimś, kogo już nie ma lub za chwi­lę nie będzie. Dzię­ku­ję za taką dosko­na­łość i za taką wiecz­ność.”

„Jeśli spo­tka­nie z trans­cen­den­cją jest spo­tka­niem z czymś rady­kal­nie obcym, to moż­li­we jest ono tyl­ko w kon­fron­ta­cji z obcym języ­kiem. Pozwo­lę sobie odwró­cić zna­ną tezę: sko­ro gra­ni­ce nasze­go świa­ta są gra­ni­ca­mi nasze­go języ­ka, to wyj­ście poza nasz język jest prze­kro­cze­niem nasze­go świa­ta, naszej świa­do­mo­ści, a więc tym, co tra­dy­cyj­nie nazy­wa się trans­cen­den­cją.”

„Logi­ka zakła­mu­je bycie, a sko­ro para­doks łamie jej zasa­dy, bo jest pozor­ną przy­naj­mniej nie­do­rzecz­no­ścią, bliż­szy jest, miej­my nadzie­ję, temu, co jest.”

„Ale jeśli język otwo­rzy­my na cie­le­sność, otwo­rzy­my go też na zwią­za­ne z nią prze­mi­ja­nie. A wolał­bym, żeby w wier­szu cie­le­sność zaist­nia­ła, nawet kosz­tem jego trwa­ło­ści. Bo nie­śmier­tel­ność wier­sza to hanieb­na, nie­ludz­ka idea.”

*

„Jerzy Jar­nie­wicz od lat pod­kre­śla dia­lo­gicz­ny i współ­au­tor­ski cha­rak­ter lite­ra­tu­ry, stąd nie­któ­re tema­ty, figu­ry czy stra­te­gie, któ­re moż­na dostrzec w jego wier­szach, mają swój począ­tek w roz­mo­wach z inny­mi pisa­rza­mi, tłu­ma­cza­mi, kry­ty­ka­mi oraz dzien­ni­ka­rza­mi. Uka­za­nie tej wymia­ny myśli poprzez wybór roz­mów wyda­je się więc potrzeb­nym uzu­peł­nie­niem twór­czo­ści lirycz­nej, prze­kła­do­wej i ese­istycz­nej łódz­kie­go auto­ra, a tak­że kon­tra­punk­tem dla tek­stów kry­tycz­no­li­te­rac­kich i lite­ra­tu­ro­znaw­czych o jego pisar­stwie” (Karol Porę­ba).

*

Wia­do­mość z ostat­niej chwi­li – jesz­cze parę liści wisi. Prze­szłość nie aktu­ali­zu­je się tak szyb­ko, jak się ocze­ku­je. Wymy­ka się spod kon­tro­li. Być może to o niej myśli­my, szu­ka­jąc mitycz­ne­go pią­te­go żywio­łu. Prze­szłość jest dla wszyst­kich umie­ją­cych ją czy­tać.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Nie ma nas poza czasem

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Karol Poręba

Roz­mo­wa Karo­la Porę­by z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jerze­go Jar­nie­wi­cza Prze­zro­cza. Roz­mo­wy z Jerzym Jar­nie­wi­czem, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 listo­pa­da 2024 roku.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej