wywiady / O KSIĄŻCE

Kryptoreklama korespondencyjnego kursu szybkiego czytania

Artur Burszta

Krzysztof Jaworski

Rozmowa Artura Burszty z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Dusze monet, wydanej w Biurze Literackim 29 stycznia 2007 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Artur Burszta: “O, cześć Krzysiek, wcale cię nie poznałem, w ogóle się nie zmieniłeś. Jak ten czas leci”.

Krzysztof Jaworski: To, czy “czas w ogóle może lecieć”, stało się już kiedyś przedmiotem moich filozoficznych rozważań, lecz doprowadziło mnie, niestety, jedynie do druzgocącej konkluzji natury biologicznej…

Dasz wiarę, że minęło już dziesięć lat od Twoich spektakularnych występów w Legnicy? Może zanim pogadamy o Duszach monet powspominajmy trochę?

Dobrze, że nie spytałeś o tego gołębia…

Gołębie kojarzą mi się z pewnym legnickim pomnikiem, “obrabianym” bez opamiętania przez te wszechobecne w tym mieście stworzenia (śmiech). Czy pamiętasz, że zanim pojechaliśmy na Twoje pierwsze spotkanie autorskie, bodaj do Lubina, Jola Kowalska z TVP zaciągnęła nas pod ten pomnik właśnie. Pomnik “Przyjaźni Polsko-Radzieckiej”. No i dałeś czadu.

Mówiąc “dałeś czadu” masz zapewne na myśli, że czytałem wiersze? Z tego, co pamiętam, to przeczytałem wtedy “Nieodwracalne skutki rusyfikacji” i faktycznie Jola Kowalska to bodaj zarejestrowała na taśmie. Nie wiem, co się stało z tym konkretnym materiałem. Sama Pani Jola Kowalska zasługuje na niejedno wspomnienie, bo pamiętam, że zawsze pojawiała się w tych pionierskich czasach w Legnicy. To do niej przecież należy fragment wywiadu ze mną, w którym zarejestrowała moją wypowiedź na temat poezji z komentarzem: “Poeci coraz niechętniej wypowiadają się na temat swojej poezji”. Do dziś stanowi to mój niemały powód do dumy, ponieważ skonstruowałem wówczas zdanie złożone z 3 części, w którym żadna z tych części nie miała ze sobą nic wspólnego. Nigdy już nie udało mi się powtórzyć tamtego wyczynu, a wypowiedź do dziś traktuję jako przykład podręcznikowy. A mówiąc poważnie, ówczesną współpracę z Panią Jolą Kowalską wspominam z wielkim sentymentem.

Cała seria, bodaj 8-10 zwariowanych programów o poetach biorących udział w cyklu “barbarzyńcy i nie”, zachowała się w telewizyjnym archiwum. Miałem okazję obejrzeć ją jakiś czas temu. W Twoim odcinku oprócz “Nieodwracalnych skutków rusyfikacji” i rozmowy uchował się fragment sztuki Czekając na Mrożka, której prapremiera zwieńczyła Twoją pierwszą “legnicką trasę”. Rok później w tym samym miejscu w trakcie Fortu odbyło się czytanie Szeherezady. Pamiętam, że mieliśmy sporo zabawy przy okazji obu tych premier.

No rzeczywiście w 1996 było tak, że sporo pomysłów inspirowały te legnickie spotkania. Czekając na Mrożka ktoś mi kiedyś przegrał na kasetę wideo i miałem okazję ją zobaczyć “z zewnątrz”. Z perspektywy czasu wyraźnie widać, że to jest sztuka, która daje wiele swobody aktorowi, więc dziwię się, czemu nikt od tamtej pory jej nie zagrał. Choć myliłby się ten, kto by sądził, że to sztuka łatwa, bo skoro nie pada w niej żadne słowo, to w związku z tym wcale nie trzeba uczyć się roli, wręcz przeciwnie. Tak że Czekając na Mrożka nadal czeka na swojego Mrożka. Trochę inaczej stało się z Szeherezadą – od momentu jej publikacji w “Dialogu” i potem premiery w Teatrze im. Solskiego w Tarnowie sztuka zaczęła żyć własnym życiem i co jakiś czas sięgają po nią nie tylko zawodowi aktorzy. Wystawiała ją nawet młodzież szkolna, oczywiście po odpowiedniej cenzurze. To zawsze jest dla mnie wielka przyjemność móc wyrazić zgodę na wystawianie, zwłaszcza że Szeherezada powstała dlatego, że nie lubię teatru. I to jest dopiero komiczne.

A poezję lubisz (śmiech)?

Poezji nie lubię najbardziej.

Pamiętam Twoją błyskotliwą wypowiedź dla “Odry” z 1996 roku. “Moja głęboka wiara w nas – wszystkich ludzi tego doskonałego świata, szczególnie zaś wiara w krytyków literackich, ludzi pióra, radia i telewizji oraz ich błyskotliwy intelekt, daje mi niepodważalne podstawy do zaryzykowania stwierdzenia, iż, po pierwsze: poezja nie jest dla wszystkich, po drugie: nie da się jej wytłumaczyć, po trzecie: trzeba wziąć miskę i iść powoli w kierunku tej białej linii. Albo w kierunku tamtej białej linii. Ale to już według uznania”. Czy dzisiaj podałbyś inną definicję?

Nie. Taka może zostać.

Mimo że szykujemy już 12. edycję festiwalu nikt jak dotąd “nie przebił” innych Twoich występów. Myślę tu na przykład o słynnym, mogę chyba tak powiedzieć, spotkaniu w zakładzie fryzjerskim. Po latach dochodzę do przekonania, że Twoja obecność na pierwszych festiwalach, zwariowane pomysły łamiące stereotyp nudnych wieczorków, gdzie za scenografię robią liście i świece, odcisnęły zasadnicze piętno na tym, co działo się na kolejnych festiwalach. Czy masz świadomość tego coś nawyrabiał, Krzysiu?

Ze stereotypami jest tak, że można je łamać, pod warunkiem, że ma się dla kogo. Akurat miałem to szczęście, że trafiłem na dwie rzeczy: odważnych organizatorów i znakomitą “publiczność”. Ludzie, którzy te legnickie spotkania aranżowali, i ci, którzy na nie przychodzili, byli wspaniałymi odbiorcami, bo świetnie odczytywali moje intencje i radzili sobie z interpretacją. Odnosiłem wrażenie, że niektórzy naprawdę lubią i, o zgrozo, rozumieją moje wiersze i to co piszę. Nie mylili groteski z wygłupem, ironii z błaznowaniem, nihilizmu z brakiem wartości, nie podchodzili do mnie i nie mówili, że “powinienem założyć kabaret literacki, bo jestem śmieszny”, albo że moja poezja jest “satyryczna” i w związku z tym “taki fajny ze mnie jajcarz”. Umysłów prostych i nieskomplikowanych jak spuchnięcie w Legnicy spotykałem niewiele. Natomiast spotkałem wielu ludzi otwartych na rzeczy osobne. Dlatego lubiłem tam przyjeżdżać i czytać wiersze na przykład w zakładzie fryzjerskim. Zresztą, jak doskonale wiesz, nie mam nic przeciwko świecom i liściom na wieczorach poetyckich. Problem polega na tym, że to, co miałem do powiedzenia, jakoś nie pasowało do liści i świec. I do głowy mi nie przyszło, że kiedykolwiek znajdę się w festiwalowym TOP 12.

Od czasu tych występów przewinęły się nam już przynajmniej dwa nowe pokolenia odbiorców. Wracasz do Portu po ośmiu latach. Widzów jest też kilka razy więcej niż w czasach fortecznych. Niestety znikła kameralna i rodzinna atmosfera z pierwszych festiwali. Przyznaję, że ciekawy jestem, jak zostaniesz teraz przyjęty.

Artur, przybywam w pokoju (śmiech). I nie traktuję tego “powrotu” w kategoriach rywalizacji. Wszystkich zainteresowanych i niezainteresowanych uprzejmie informuję, iż – posługując się językiem organizatorów – będę czytał na siedząco, a nie na stojąco, jak również nie będę krzyczał, bo tych wierszy nie ma co krzyczeć, a czas czytania nie przekroczy w sumie 10 minut – wraz z tłem muzycznym (za tło muzyczne również nie jestem odpowiedzialny). Tak że spokojnie będzie.

Na kilka lat wycofałeś się z aktywnego uczestnictwa w życiu literackim. Co w tym czasie porabiał jeden z najważniejszych polskich poetów?

Wiesz, zależy, jak się rozumie aktywne życie literackie. Moim zdaniem cały czas jestem aktywny. Od 1997 roku istnieje przecież Wytwórnia Filmów Amerykańskich (aktualnie w uśpieniu), której jestem współzałożycielem, był film “Golasy”, do którego pisałem scenariusz i wiele innych projektów. Jeśli chodzi o poezję – wspólna książka z Wojtkiem Wilczykiem Kapitał, która ukazała się najpierw po polsku w 2002, a potem w całości po niemiecku z inicjatywy Asi i Mariusza Bednarskich. Pojawialiśmy się z nią w nietypowych dla poezji miejscach, bo w galeriach artystycznych w Krakowie czy Berlinie. Właśnie do Berlina zostałem zaproszony na jedną z najciekawszych dla mnie imprez – dziesięciolecie czasopisma “Gegner”. Cały czas zajmuje mnie również sylwetka naszego najgłośniejszego futurysty, Brunona Jasieńskiego. Opublikowałem książkę o jego pobycie w Paryżu, a rok temu wybór wierszy w Iskrach. I tak dalej, i dalej. Tak że z mojego punktu widzenia nie sądzę, żebym się wycofał z życia literackiego. Po prostu znudziły mnie spędy poetyckie i przestałem się na nich pojawiać. Marginalność zjawiska zwanego w Polsce życiem artystycznym jest męcząca.

Ci, którzy znają Twoje wcześniejsze książki: Czas triumfu gołębi, Jesień na Marsie czy 5 poematów, mogą byś Duszami monet trochę zaskoczeni. Nie dość, że te wiersze jakieś takie krótkie są, niby zabawne, ale tak naprawdę na końcu nie jest nam do śmiechu. To bardzo przejmujący tomik.

“Krótkie” to moja ulubiona kategoria estetyczna, w myśl założenia, że dobre wiersze to dużo czarnego, mało białego. W Duszach odwracam tę zasadę i mamy mało czarnego, dużo białego. A zaskoczenie? Myślę, że takie teksty jak “Chmury” z Jesieni na Marsie czy z późniejszego tomu Hiperrealizm świętokrzyski taki krok zapowiadały. Zawsze chciałem się zmierzyć z formułą poematu zamkniętego w jednym zdaniu.

Bohdan Zadura zauważył: “Najnowszy tomik Krzysztofa Jaworskiego czyta się jednym tchem. Mnie lektura Dusz monet zajęła 6 minut i 12 sekund”. Kiedy zaproponowałem Ci dodanie jednego, dwóch tekstów powiedziałeś, że to zamknięta całość. Czy to by oznaczało, że pracowałeś nad tą książką myśląc o zwartej i zamkniętej całości?

Mam nadzieję, że to nie jest jakaś kryptoreklama korespondencyjnego kursu szybkiego czytania, który zamierzasz poprowadzić? Bohdan nie powinien takich rzeczy mówić głośno, bo zaraz się znajdzie ktoś, kto podejmie wyzwanie i przeczyta szybciej. W Polsce nie brak ludzi ambitnych. Dusze monet pisałem około półtora roku. Ostatecznie książka była skończona gdzieś w maju 2003. I od tamtej pory nic się w niej nie zmieniło. Widziałem ją jako zamkniętą całość i tak też powstawała. Kilka wierszy, nie było ich wiele, odpadło np. “Kobiety żyją dłużej”. Do tych 30 tekstów nie pasuje po prostu ani jeden więcej, a te trzy lata, które minęły od powstania książki, zupełnie to potwierdziły.

Czy dasz się w najbliższym czasie namówić na wiersze zebrane lub większy wybór?

Wydawanie “wierszy zebranych” za życia autora uważam za śmieszne. Zresztą z moim wyborem byłby problem, między innymi z tego względu, co stało się z książką Kameraden, która istnieje bodaj w 10 egzemplarzach. Żeby “uratować” choć część wierszy, przeniosłem je do Czasu triumfu gołębi. Wyjaśnianie “co? jak? dlaczego?” byłoby w wyborze zbyt zawiłe i niepotrzebne, a mnie brakowałoby Kameraden jako osobnej książki. Natomiast może dam się namówić na następną książkę poetycką. To znaczy sam siebie muszę namówić.

“Można poświęcić życie dla idei”?

Można. Nieprzekonanym polecam lekturę wiersza “Karl Jaspers”.

O AUTORACH

Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

Krzysztof Jaworski

Urodzony 27 grudnia 1966 roku w Kielcach. Poeta, prozaik, dramaturg, scenarzysta, historyk literatury. Mieszka w Kielcach.

powiązania

Strona A, strona B nr 94: O debiutowaniu, nauce u mistrzów i o tym, czym jest pisanie

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

94. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.

WIĘCEJ

Strona A, strona B nr 90: Wydaj książkę w Biurze Literackim 2024

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

90. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.

WIĘCEJ

Oclone przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Krzysztof Jaworski Tadeusz Pióro

Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Bogusława Kierca i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2009.

WIĘCEJ

Romantyczność 2022

nagrania / TransPort Literacki Aleksandra Byrska Aleksandra Kasprzak Antonina Tosiek Artur Burszta Daniel Tamkun Helena Burdzińska Jacek Dehnel Jakub Kornhauser Jakub Pszoniak Joanna Mueller Joanna Roszak Karol Maliszewski Karolina Sałdecka Katarzyna Szaulińska Łukasz Cabajewski Maria Krzywda Michał Domagalski Miłosz Biedrzycki Natalia Malek

Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.

WIĘCEJ

Wiersz to istota społeczna

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.

WIĘCEJ

Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Artur Burszta Grzegorz Jankowicz

Wprowadzenie do debaty „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?” autorstwa Artura Burszty i Grzegorza Jankowicza.

WIĘCEJ

Oprawca TransPortu Literackiego 27

dzwieki / AUDYCJE Artur Burszta Hubert Zemler

Zapis rozmowy Artura Burszty z Hubertem Zemlerem z 67. odcinka “Strony A, strony B”. 

WIĘCEJ

Wiersz polski średniej długości

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Krzysztof Jaworski Tomasz Majeran Zbigniew Machej

Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Zbigniewa Macheja i Tomasza Majerana podczas Portu Wrocław 2007.

WIĘCEJ

Poezja wierzchołków i równiny

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Jan Stolarczyk

Rozmowa Artura Burszty z Janem Stolarczykiem, towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.

WIĘCEJ

Byliśmy wreszcie we własnym domu

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Dariusz Sośnicki

Rozmowa Artura Burszty z Dariuszem Sośnickim towarzysząca premierze książki Po domu, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.

WIĘCEJ

Posłuchaj nowości z września 2021 roku i wydaj swoją książkę

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

55. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.

WIĘCEJ

Korekta twarzy

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Przemysław Dakowicz

Rozmowa Artura Burszty z Przemysławem Dakowiczem towarzysząca premierze książki Wiersze odzyskane, wydanej w Biurze Literackim 4 października 2021 roku.

WIĘCEJ

Głos wolny wolność ubezpieczający

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Bohdan Zadura

Rozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.

WIĘCEJ

Co widzi, czym żyje, co kocha i traci

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Joanna Roszak

Rozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.

WIĘCEJ

Family Meeting: Staromiejski Dom Kultury z Warszawy

nagrania / Stacja Literatura Artur Burszta Beata Gula Sylwia Głuszak

Spotkanie z udziałem Beaty Guli, Sylwii Głuszak oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Samotne bohaterstwo

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Bogusław Kierc

Rozmowa Artura Burszty z Bogusławem Kiercem, towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.

WIĘCEJ

Ktoś naprawdę wyjątkowy

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Olszewska Artur Burszta

Rozmowa Aleksandry Olszewskiej z Arturem Bursztą, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Gdyby ktoś o mnie pytał, która ukazała się w Biurze Literackim 11 marca 2020 roku.

WIĘCEJ

Family Meeting: Instytut Kultury Miejskiej z Gdańska

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Szymańska Artur Burszta Justyna Czechowska

Spotkanie z udziałem Justyny Czechowskiej, Aleksandry Szymańskiej oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.

WIĘCEJ

Telegrafista i jego meldunki

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Jacek Dehnel

Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Najdziwniejsze, wydanej w Biurze Literackim 28 października 2019 roku.

WIĘCEJ

Nie gódź się

recenzje / IMPRESJE Artur Burszta

Szkic Artura Burszty towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.

WIĘCEJ

Od kuchni

wywiady / O PISANIU Artur Burszta Bohdan Zadura

Zapis rozmowy Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.

WIĘCEJ

Poza czasem, poza stylem

wywiady / O KSIĄŻCE Aleksandra Olszewska Artur Burszta Filip Łobodziński

Rozmowa Artura Burszty i Oli Olszewskiej z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca wydaniu książki Patti Smith Nie gódź się, która ukazała się w Biurze Literackim 18 lutego 2019 roku.

WIĘCEJ

Kto za tym stoi

nagrania / Stacja Literatura Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.

WIĘCEJ

Mordercze rozmowy

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Marta Podgórnik

Rozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.

WIĘCEJ

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / O PISANIU Aleksandra Grzemska Aleksandra Olszewska Artur Burszta Dawid Mateusz Joanna Mueller Juliusz Pielichowski

Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.

WIĘCEJ

Mecenat dla literatury: Maja Pflüger

wywiady / O PISANIU Artur Burszta Maja Pflüger

Rozmowa Artura Burszty z Mają Pflüger. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.

WIĘCEJ

Mecenat dla literatury: Bagio Guerra

wywiady / O PISANIU Artur Burszta Bagio Guerra

Rozmowa Artura Burszty z Biagio Guerra. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.

WIĘCEJ

Mecenat dla literatury: Ryan Van Winkle

wywiady / O PISANIU Artur Burszta Ryan van Winkle

Na pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem “Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.

WIĘCEJ

Mecenat dla literatury: Urszula Chwalba

wywiady / O PISANIU Artur Burszta Urszula Chwalba

Na pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem “Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.

WIĘCEJ

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu “Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Spóźnieni śpiewacy

nagrania / Między wierszami Artur Burszta Jolanta Kowalska Maurice Blanchot Philip Larkin Raymond Roussel Ronald Firbank Wallace Stevens William Carlos Williams

Tłumacze opowiadają o książkach Żółte popołudnie Wallace’a Stevensa, Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota oraz Dokumenty mające służyć za kanwę Raymonda Roussela. Nagranie zrealizowano podczas festiwalu Port Wrocław 2009

WIĘCEJ

Dyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”

nagrania / Między wierszami Bohdan Zadura Darek Foks Dariusz Nowacki Justyna Sobolewska Krzysztof Jaworski Piotr Czerniawski Piotr Śliwiński Roman Honet

Port Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.

WIĘCEJ

Barbarzyńcy i nie

nagrania / Z Fortu do Portu Darek Foks Grzegorz Wróblewski Krzysztof Jaworski

Archiwalne nagranie z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Darka Foksa, Grzegorza Wróblewskiego.

WIĘCEJ

Kobieta, muzyka, liryka i pies

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Roman Honet

Rozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.

WIĘCEJ

100 wierszy polskich stosownej długości

nagrania / Z Fortu do Portu Artur Burszta

Zapis spotkania “100 wierszy polskich stosownej długości” podczas festiwalu Port Literacki 2015.

WIĘCEJ

Mały literacki projekt

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Przemysław Rojek

Rozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.

WIĘCEJ

"Wytrwali obserwatorzy przestrzeni kosmicznej"

wywiady / O KSIĄŻCE Grzegorz Wróblewski Krzysztof Jaworski

Z Grzegorzem Wróblewskim o książce Kosmonauci rozmawia Krzysztof Jaworski.

WIĘCEJ

Komentarz do wiersza "Onkologia, 6:30"

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Jaworski

Komentarz do wiersza z tomu .byłem, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 20 października 2014 roku. 

WIĘCEJ

‘Chciałem wszystko zakończyć poezją’. Z Krzysztofem Jaworskim rozmawia Wojciech Wilczyk

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Jaworski Wojciech Wilczyk

Z Krzysztofem Jaworskim o książce .byłem rozmawia Wojciech Wilczyk.

WIĘCEJ

Krzysztof Jaworski o Do szpiku kości

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Jaworski

Komentarz do fragmentu ostatniej powieści awangardowej zatytułowanej Do szpiku kości.

WIĘCEJ

Choroby symboliczne wagi ciężkiej

wywiady / O KSIĄŻCE Krzysztof Jaworski Marcin Baran

Z Krzysztofem Jaworskim o książce Do szpiku kości rozmawia Marcin Baran.

WIĘCEJ

Trzeci nurt

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Jurij Andruchowycz

Rozmowa Artura Burszty z Jurijem Andruchowyczem, towarzysząca premierze książki BEgzotyczne ptaki i rośliny, wydanej w Biurze Literackim 3 marca 2007 roku.

WIĘCEJ

Czytelnik osobny

recenzje / ESEJE Krzysztof Jaworski

Recenzja Marcina Jaworskiego z książki Księga zakładek Jacka Gutorowa.

WIĘCEJ

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ANKIETY I PODSUMOWANIA Adam Poprawa Artur Burszta Bartosz Sadulski Grzegorz Jankowicz Paweł Kaczmarski Piotr Czerniawski Przemysław Witkowski

Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie “Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie'”.

WIĘCEJ

Zgodnie z rytmem obcego świata

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Bartłomiej Majzel

Rozmowa Artura Burszty z Bartłomiejem Majzlem, towarzysząca premierze książki Biała Afryka, wydanej w Biurze Literackim 16 stycznia 2006 roku.

WIĘCEJ

Apetyt na Karpowicza

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Mirosław Spychalski

Rozmowa Artura Burszty z Mirosławem Spychalskim, towarzysząca premierze książki Mówi Karpowicz, wydanej w Biurze Literackim 11 listopada 2005 roku.

WIĘCEJ

Nieprzyzwoite skupienie na sobie

wywiady / O KSIĄŻCE Agnieszka Wolny-Hamkało Artur Burszta

Rozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.

WIĘCEJ

Cały ten świat oranżady

wywiady / O KSIĄŻCE Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Oranżada, wydanej w Biurze Literackim 28 września 2005 roku.

WIĘCEJ

Skóra rzeczywistości

recenzje / ESEJE Paweł Chmielewski

Recenzja Pawła Chmielewskiego z książki Dusze monet Krzysztofa Jaworskiego

WIĘCEJ

O Duszach monet

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bohdan Zadura Marcin Sendecki Tomasz Fijałkowski

Komentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.

WIĘCEJ

Setka albo The Best Of Biuro Literackie

recenzje / ESEJE Kamil Nolbert

Recenzja Kamila Nolberta z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się w czasopiśmie „Topos”.

WIĘCEJ

Zagrywka wobec cierpienia

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Krzysztofa Jaworskiego Do szpiku kości, która ukazała się na stronie marcinorlinski.pl.

WIĘCEJ

Poetów album szkolny

recenzje / ESEJE Sylwia Sekret

Recenzja Sylwii Sekret z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się na stronie Lubimyczytać.pl.

WIĘCEJ

100 wierszy polskich stosownej długości

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recenzja Przemysława Koniuszego z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się 5 czerwca 2015 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.

WIĘCEJ

Klisze

recenzje / IMPRESJE Paweł Chmielewski

Esej Pawła Chmielewskiego towrzyszący premierze książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 października 2014 roku.

WIĘCEJ

Przeczytałem

recenzje / ESEJE Tomasz Fijałkowski

Recenzja Tomasza Fijałkowskiego z książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego.

WIĘCEJ

Biblioteka

recenzje / ESEJE Paweł Chmielewski

Recenzja Pawła Chmielewskiego z książki Do szpiku kości Krzysztofa Jaworskiego.

WIĘCEJ

100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)

recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert

Autorski komentarz do wiersza Macieja Roberta będącego poetycką wariacją na temat antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Artur Burszta biegnie na setkę, czyli 100 wierszy polskich stosownej długości

recenzje / IMPRESJE Marcin Jurzysta

Esej Marcina Jurzysty towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.

WIĘCEJ

Poza pozorami słów, rzeczy i egzystencji

recenzje / IMPRESJE Zbigniew Trzaskowski

Esej Zbigniewa Trzaskowskiego towarzyszący premierze książki .byłem Krzysztofa Jaworskiego, która ukazała się nakładem Biurze Literackiego 20 października 2014 roku.

WIĘCEJ

Skóra rzeczywistości

recenzje / ESEJE Paweł Chmielewski

Recenzja Pawła Chmielewskiego z książki Dusze monet Krzysztofa Jaworskiego

WIĘCEJ

Poeta ciągłych skojarzeń

recenzje / ESEJE Paweł Chmielewski

Recenzja Pawła Chmielewskiego z książki Drażniące przyjemności (1988-2008) Krzysztofa Jaworskiego.

WIĘCEJ

Mikrokosmos blokowiska

recenzje / ESEJE Paweł Chmielewski

Recenzja Pawła Chmielewskiego z książki Warzywniak i inne opowiadania Krzysztofa Jaworskiego.

WIĘCEJ

Pieśni doświadczenia

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recenzja Marka Olszewskiego z książki Do szpiku kości Krzysztof Jaworskiego.

WIĘCEJ

Ostatnia powieść awangardowa

recenzje / ESEJE Łukasz Najder

Recenzja Łukasza Najdera z książki Do szpiku kości Krzysztof Jaworskiego.

WIĘCEJ

Złe towarzystwo

recenzje / ESEJE Marcin Sendecki

Recenzja Marcina Sendeckiego z książki Do szpiku kości Krzysztof Jaworskiego.

WIĘCEJ

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Anna Kałuża Karol Maliszewski Wojciech Wilczyk

Komentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.

WIĘCEJ

O Duszach monet

recenzje / NOTKI I OPINIE Bartłomiej Majzel Bohdan Zadura Marcin Sendecki Tomasz Fijałkowski

Komentarze Bohdana Zadury, Marcina Sendeckiego, Bartłomieja Majzla i Tomasza Fijałkowskiego.

WIĘCEJ