Strona A, strona B nr 126: Czy da się żyć z pisania w Polsce?
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta126. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Artur Burszta: Jakiej muzyki słuchałaś najczęściej w 2018 roku?
Marta Podgórnik: Dancingowej, jak zawsze. Wyobraź sobie, że na Śląsku wciąż urządzamy sobie mniej i bardziej okolicznościowe prywatki. Wtedy jest, jak powinno być: Luksemburg, chata, szkło. Na prywatce u mnie ostatnio wywlekliśmy gramofon i czarne płyty zbierane od ponad czterdziestu lat przez moich rodziców. Każdy mógł być didżejem i królem parkietu czy królową fal. I wierz mi, byliśmy – chociażby na chwilę. Stłukłam w tańcu doniczkę: w stylu vintage, który preferowałam, nim zaczął być modny.
„Więc gaz do dechy” – Marta – „wypuszczamy czad z aparatury co ma 1000 Wat”!
Taka historia, ckliwa do porzygania, z mojej podstawówki: tzw. komers, klasy ósme kończą szkołę, za chwilę rozejdziemy się do techników, liceów, zawodówek czy co tam nam przeznaczone. I mamy bal. Ja, szara mysz, oczywiście w komitecie organizacyjnym. Przychodzi do tańców i ja cały czas czekam, aż poprosi mnie chłopak, w którym się kochałam od podwórka, od zawsze, siedzieliśmy razem w ławce i dawałam mu zgapiać, dzieliliśmy się drugim śniadaniem i pierwszymi papierosami, no i tak dalej… No więc trwa ten siermiężny bal na sali gimnastycznej, wszyscy wystrojeni przez zapobiegliwe mamy, jak przysłowiowy stróż na Boże Ciało, no i jest, jest piosenka, ta piosenka. I cóż, mój książę śmiga na parkiecie z najładniejszą z klasy, blondyneczką o urodzie klaczy z hodowli. Mam łzy w oczach, i nagle zdarza się cud – do tańca zaprasza mnie chłopak, na którego przez osiem lat nie zwracałam uwagi, uważałam go za złośliwego gbura. Leci Lombard, tańczymy, i już nie widzę tamtego pięknisia, na którego marnowałam czas i kanapki. Dyrektor szkoły ogłasza koniec potańcówki, trzeba jeszcze zamieść salę, posprzątać stoliki… Jestem w komitecie i wiem, gdzie jest włącznik do sprzętu grającego; i wiem, że zawsze będę tańczyć tę piosenkę, którą wtedy puściłam. Pieśń odtrąconych. To była „Lady in Red”. A z żadnym z tych chłopaków się więcej nie spotkałam.
„Pieśń odtrąconych” powracać będzie potem w wielu Twoich wierszach.
Siłą rzeczy musiała powracać, chociaż widzę to dopiero teraz. I to nie tak, że ja byłam wciąż i wrednie odrzucana, sama nie byłam lepsza. Jak każdy wybierałam i jak każdy ponosiłam konsekwencje swoich wyborów oraz swoich odrzuceń. Każdej z tych decyzji, czy była moja, czy strony przeciwnej, zawsze towarzyszyła piosenka. I tak, gdy się – już na dorosło – zakochałam po raz pierwszy, to była piosenka Nicka Cave’a, którą pozwoliłam sobie strawestować w książce. Gdy się zakochałam po raz drugi, równie nieszczęśliwie, towarzyszyli mi Dylan i Cohen. Za trzecim razem Tom Waits, ale też Mamas and Papas i Commodores. Oczywiście w tle także klasyka – Schubert, Mahler, jazz. Za czwartym razem – znowu nieszczęśliwie, rzecz jasna – powrót do przeszłości; te tanga, które tańczyło się próbnie w liceum, przed studniówką, na którą nie poszłam. I wcale nie żałuję, ponoć była kiepska jak telenowela z podrzędnej kablówki. Potem było już inaczej, czar baletów na salach gimnastycznych minął. Zaczęła się rzeczywistość; praca za barem. By nie była zbyt szara, puszczałam od południa Alice’a Coopera, Modern Talking i Morphine; tak, żeby klienci mieli przegląd karty.
Nie psujmy czytelnikom zabawy i nie mówmy, które kawałki z Morderczych ballad to trawestacje piosenek i kto jako pierwszy je wykonał. Snujmy dalej. Ile prawdziwej „Marti, Marteczki, Martusi” jest w Twoich wierszach?
Tyle, ile sobie wybierzesz, zależnie od Twojej ochoty czy woli danego dnia. „Prawda” o konkretnej osobie, na czymkolwiek miałaby takowa polegać, zawsze jest ulotna. Może uchwytna bardziej w wierszach, opowieściach, piosenkach. Gdy się razem śpiewa, przy ognisku, na balangach, na hotelowym balkonie, gdy palicie razem, pijecie dżin lub walkera, i z komórek puszczacie Bowiego albo Stinga, albo Dead Kennedys. Na chwilę, gdy patrzysz dość uważnie. Gdy masz pod ręką aparat i akurat cykniesz nietwarzowe, niepozowane foto. Ale nigdy pełna, nigdy cała. Nigdy niedająca przyczynku, asumptu do rozpoznań. Nigdy nie zatrzymuję się w prawdzie rozumianej jako metrum, skan rzeczywistości. Ale prawdziwa bywam… na dancingach, prawdziwa byłam, kiedy Ty byłeś prawdziwy – kiedy grałeś na gitarze w Kołobrzegu, kiedy paliliśmy ognisko na plaży, kiedy grałeś koncert, i kiedy kłócimy się o sprawy redakcyjne, o tak, wtedy widzimy się na-prawdę.
Chciałoby się dopowiedzieć: „Nie ma żadnych dowodów, poza naszą pamięcią, że cokolwiek się stało”.
Pamięć. „Memory” z musicalu Koty to jedna z moich ukochanych piosenek. Tak w oryginalnym wykonaniu, jak i w setkach innych. Ech, „poeta pamięta”. Może wiersze, bardziej nawet niż piosenki (bo piosenki zależnie od sytuacji i pory, od nastroju, mogą być smutne lub wesołe, a czasem nawet skłaniające do zmiany) budują horyzonty przyszłych przygód. Bo przecież przyszłość zawsze tkwi w przeszłości. I ta piekielna chęć przygody, która popycha nas na most linowy, jak w Indianie Jonesie, też musi mieć swoją piosenkę. Inaczej silnik starej Hondy Civic nie ruszy. Serce musi drżeć.
Przy lekturze Morderczych ballad serce drży raz po raz. Rzecz jest krótka, ledwie 36 stron, 22 piosenki, wiersze i jedna proza – wszystkiego tyle, ile trzeba. Jak na jednej z najważniejszych płyt w dziejach, która zmieściła się w 36 minutach. Jak w idealnym morderstwie, gdzie wystarczy jedno pchnięcie.
By the way, najlepszy utwór muzyczny mieści się mniej więcej w 33? Czy 4’33? Tak, jako dyplomowana morderczyni potwierdzam, że wystarcza jedno pchnięcie. Idealne morderstwo – piękne – wydarza się raz na zawsze w naszym tu i teraz. Takie „nasze rendez-vous – tylko w wyobraźni”… Prawdziwe morderstwo jest brudne i brzydkie. Masz ręce we krwi i za nic nie udaje się tego oszukać kodem językowym. Zabijasz swój język, swój światopogląd, swoje bycie w języku i pretendowanie do bycia w języku wyższym, upodmiotowiającym. Bo trzeba zaszlachtować język świata przedstawionego, żeby się obudzić w innym języku – języku kalekim, obolałym, wlekącym za sobą zasikane spodnie, lecz gotowym, by sprostać emocjom.
Bohaterka Morderczych ballad wyznaje już na początku: „Prawdą jest, że raz zabiłam, we krwi dłonie umoczyłam/ Lecz tu na ziemi uszło mi to płazem./ Do wszystkiego się przyznałam, przez sekundę żałowałam/ I będę czynić tak za każdym razem”. W Zimnej książce mieliśmy „martwą kochankę”. W Balladach to „kochankowie są martwi”.
No cóż, jak w najlepszych serialach, pula śmierci rozszerza się nieubłaganie, upominając się o głównych bohaterów. „Romeo musi umrzeć”, podobnie jak Julie, Ofelie i inne Izoldy. Innego rozwiązania intrygi nie będzie, lecz czy nie lepiej wybrać dobrowolnie to najmniej, wbrew pozorom, ostateczne? Czyż jako upiory nie zdają się widzowi/czytelnikowi atrakcyjniejsi niż żywi? Pozbawieni w zasadzie tylko jednego wymiaru, za to możliwi do obejrzenia w 4D. Zręczna morderczyni pamięta o parytetach. Choć w liryce kobiecej roi się od martwych kobiet, topielic, samobójczyń, tych padłych na serca lub pomarłych z tęsknoty, spalonych w pożarach itd. – to brak im zdecydowanie towarzystwa. A przecież śmierć nie jest przeżyciem (sic!) osobnym. Jeśli orgazm określa się jako „małą śmierć”, to miłość byłaby stanem permanentnie terminalnym.
Piszesz w wierszu „Wąski kadr”, że miłość to „Pogrom i płacz w poduszki/ utkane z perkalu”. A w innym: „śmierć mnie dogoni/ Ale dzisiaj króluje tu miłość”. Miłość i śmierć tworzą w Twojej książce nieprzypadkowy związek. Bohaterka tych wierszy żyje jak w hospicjum? Śmiertelna choroba nazywa się „miłość”? Trzeba ją w sobie zabić, żeby przeżyć? A potem znowu „stawić gardę” życiu „raz po raz”.
Za każdym razem, gdy kochasz, gdy się angażujesz, nawet teraz, gdy czytasz te słowa, oddajesz kawałek siebie i w tym kawałku umierasz. W piaskownicy, na szkolnej dyskotece, w sali wykładowej, w hotelowym pokoju, gdy redagujesz czyjąś książkę, bawisz czyjeś dziecko, tańczysz, gotujesz posiłek dla rodziny, pomagasz starszej pani wnieść zakupy do mieszkania, a potem wysłuchujesz historii jej życia, na chwilę zapominając o swoim – umierasz raz po raz w czyichś ramionach (albo płacząc w poduszkę). Pytanie, ile razy możesz zmartwychwstać i kim jesteś po kolejnych zmartwychwstaniach? Osobą bogatszą o, powiedzmy, doświadczenie miłości i śmierci czy tylko kolejną wersją osoby, którą byłeś przed doświadczeniem? Uboższą o niewinność, schłodzoną i wysterylizowaną wersją. Kiedy wierszem lub piosenką samego siebie wkładasz pod mikroskop, wpychasz do rury tomografu, próbując znaleźć prawidłowość – wciąż tego nie wiesz. Czy jesteś teraz bardziej z miłości, czy bardziej ze śmierci? Czy jesteś cyborgiem, zombie, duchem dawnego siebie? Więc stawiasz gardę, nie znajdując roli innej niż rola narratora; najsmutniejsza z ról.
Wspomniałaś, że „w liryce kobiecej roi się od martwych kobiet, ale brak im towarzystwa”. Czego Twoim zdaniem jest za dużo, a czego za mało we współczesnej poezji pisanej przez kobiety?
Arturze, pokrój mnie, ale za cholerę nie wiem. Znaczników „kobieca” czy „męska” w stosunku do literatury używam tylko umownie i z przymrużeniem oka. Ja czytam wyłącznie w trybie osobistym: coś mi pasuje, wciąga, zabiera w podróż, każe nie dosypiać nocami; a coś innego po prostu nie, nie wzrusza, nie rusza, od początku wiem, że to chybiony romans, więc mijam, darzę szacunkiem (jak każdy akt twórczy) i sobie szukam dalej. Są autorki i autorzy, których cenię. U jednych i drugich dostrzegam, jeśli już musimy o tym mówić, że płeć (idąc dalej: światopogląd, wyznanie, orientacja seksualna, kolor, preferencje językowe, wykształcenie) nie jest dominantą. Im mniej się wczepiamy w proste przełożenia (i jako twórcy, i jako odbiorcy), tym więcej wyciągamy dla siebie z tej przedziwnej materii – komunikacji.
Zgadzam się z Tobą, że używanie tych „znaczników” niewiele w „trybie osobistym” znaczy. Niemniej nie pytam o rozróżnienie „damskie” i „męskie”, a o to, co w tym „trybie osobistym” działa na Ciebie, jeśli chodzi o koleżanki po fachu. Bo skoro tak wyraźnie zauważyłaś, czego brak w „liryce kobiecej”, a co z nawiązką pojawia się w Morderczych balladach, to możemy spróbować pójść krok dalej.
Słyszysz zew przygody i rzucasz się w nią, zaopatrzony jednak w zestaw ratunkowy, w swój osobisty przybornik krytyczny. Egoistycznie przeżywasz swój debiut enty raz. I czujesz, choć nie zawsze umiesz dokładnie nazwać, jak literatura zmienia się na Twoich oczach, podczas Twojej warty. Bezcenne. Piękne, kiedy nie całkiem rozumiesz, ale bierzesz w ciemno, bo wiesz, że gdzieś tam musiało się przyczaić piękno, że może skrobniesz zazdrosnym paznokciem pozłotkę prawdy. Jestem uzależniona od literatury, z nią wzięłam jedyny wiążący ślub, i każdy nowy tekst, z którym się spotykam, jest tego ślubu odnowieniem. Stąd pewnie moja miłość, nie zawsze spełniona, do debiutów poetyckich. Kocha się bezwarunkowo swoich mistrzów, wraca się do nich, jak nurek wraca na powierzchnię po łyk powietrza; a potem się jednak nurkuje, żeby szukać, szukać, i czasem znajdować, czasem się kaleczyć rozczarowaniem. Moje rozczarowania to dziewczyny, które przestają pisać; zawisają na progu krawędzi, oddają pole. Albo idą w oczywistość, nagradzalną, powszechnie akceptowaną. Żadnych odejść od „normy”. To już wolę po stokroć literackie kaskaderki, topielice – płynące swoim nurtem. Są takie pisarki, mam je na wyciągnięcie ręki.
Kto na przykład?
Jeśli mam koniecznie wymienić nazwiska, byłoby ich od groma. Dlatego nie chcę wymieniać nazwisk. Do fascynacji literackich mogę się przyznawać tylko w kontekście klasyki. Jak już koniecznie muszę, to wspomnę moje koleżanki po piórze, wciąż współczesne, wedle książek piętrzących się na parapecie, teraz, gdy Ci odpisuję. Czyli naprawdę – na wyciągnięcie ręki i wzroku znad klawiatury. Joasia Roszak, Ewa Olejarz, Urszula Benka, Julia Szychowiak, Julia Fiedorczuk, Natalia Malek, Iwona Witkowska, Genowefa Fijałkowska-Jakubowska, Joasia Mueller, Inga Iwasiów, Agnieszka Osiecka, Ewa Lipska, Virginia Woolf. Wszystko na ten temat.
Niezły parapet! Gdy pokazałem Ballady Karolowi Maliszewskiemu, powiedział mi: „to jest dziwne, interesujące, prowokujące”. Podejrzewam, że Karol na myśli miał głównie muzykalność Ballad, znacznie wykraczającą poza typowe ramy tomiku poetyckiego. Muzycy piszący dobre teksty piosenek traktowani są jak poeci. Czy działa to też w drugą stronę? Czy współcześni poeci mogą być jak niegdyś dostarczycielami tekstów piosenek?
Są piosenkami dla chętnych ku temu śpiewaków. Te wiersze, znaczy się. I też piosenki są wierszami dla tej garstki czytających piosenki i śpiewających wiersze. Bo po prostu mogą nimi być, mogą się wymieniać rolami. Wieszanie się pod kategoriami jest próżne i na próżno, powiesić to można bombki kruchutkie na choince, szronem sztucznym powleczone, albo jemiołę pod zakurzonym żyrandolem. Lecz zanim sami się powiesimy – jak medalik ze świętym Antonim, patronem szukania – lub niby choinkowy łańcuch ze skrzących bibułek, powiedzmy sobie jedno: piosenka to piosenka, wiersz to wiersz. Istnieje piękny dancing, kiedy się mijają, pięknie się różniąc, w drodze do toalety albo na parking przed dyskoteką. I niech tak zostanie.
Zdajesz sobie sprawę, że tą rozmową, zamiast naprowadzić czytelników na tropy Morderczych ballad, wciąż wyprowadzamy ich na manowce?
Ale manowce są najfajniejsze przecież. A ta rozmowa jest dziś tylko Twoja i moja; nasze tu i teraz. Bo chociaż często rozmawiamy poważnie, to jednak rzadko publicznie. Ale wracając do brzegu, do meritum: za bardzo szanuję moich czytelników, by ich prowadzać za rączkę, wkładać im szeleczki. Wkładać przemocą szkła kontaktowe w oczy. Rozdawać okulary, mikroskopy, lornetki, filtrować daną przestrzeń. Po co? Wezmą z tych kilku ballad, co zechcą, i ja się chętnie podzielę.
Tak smutkiem, jak i radością.
Bo spotykamy się w rzeczywistości, która nie powtórzy się dla nas nigdy więcej. Gdy nasze ballady, miłosne i mordercze, rymują się nagle i nieuchronnie ze sobą, każdy znów ma – przez chwilę – w łapce własne serce. Każdy w tej opowieści może znajdować w sobie mordercę, ofiarę, narratora – i nie moja już będzie sprawa, z kim zechce sympatyzować. Wybór, to oczywiste, należy do Ciebie. Podasz tę łapkę albo ją zaciśniesz.
Podaję, zaciskam i dziękuję za rozmowę.
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.
126. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jakubem Głuszakiem i Magdaleną Kleszczewską, towarzysząca premierze książki Adrienne Rich Fenomenologia gniewu. 21 wierszy politycznych w tłumaczeniu Jakuba Głuszaka, Magdaleny Kleszczewskiej i Magdaleny Kunz, wydanej w Biurze Literackim 2 grudnia 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Gutorowem, towarzysząca premierze książki Żółte popołudnie, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
125. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Michałem Lipszycem, towarzysząca premierze książki 46 wierszy ortonimicznych Fernando Pessoi w tłumaczeniu Michała Lipszyca, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Wiersze chicagowskie Carla Augusta Sandburga w tłumaczeniu Jacka Dehnela, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Kubą Kulasą, towarzysząca premierze książki Szczęśliwa ręka, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z Martą Podgórnik, Filipem Wyszyńskim, i Bohdanem Zadurą podczas festiwalu Port Wrocław 2013.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Trzy kobiety, wydanej w Biurze Literackim 6 maja 2025 roku.
Więcej
Burmistrz Dariusz Chromiec i pomysłodawca festiwalu Po Stronie Kultury 2025 Artur Burszta otwierają święto kultury, wdzięczności i solidarności w Stroniu Śląskim.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Kubek na tsunami, wydanej w Biurze Literackim 7 października 2025 roku.
Więcej
121. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Co chciałem powiedzieć Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 9 września 2025 roku.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Granice literatury”.
Więcej
117. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
115. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
113. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
111. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
109. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
108. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
107. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
106. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
105. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
104. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
103. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
102. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
101. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
100. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
98. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
97. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
96. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
95. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Przyszłość literatury” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
94. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
93. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
92. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
90. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
87. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
86. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
84. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
82. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
Więcej
81. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
80. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
79. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
78. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?” autorstwa Artura Burszty i Grzegorza Jankowicza.
Więcej
77. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
76. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Odpowiedzi Marty Podgórnik na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej
69. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
68. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis rozmowy Artura Burszty z Hubertem Zemlerem z 67. odcinka „Strony A, strony B”.
Więcej
67. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
66. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
65. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
64. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
62. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Odpowiedzi Marty Podgórnik na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
Więcej
61. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
60. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Janem Stolarczykiem, towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.
Więcej
59. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
Więcej
58. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
57. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Dariuszem Sośnickim towarzysząca premierze książki Po domu, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
Więcej
55. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Przemysławem Dakowiczem towarzysząca premierze książki Wiersze odzyskane, wydanej w Biurze Literackim 4 października 2021 roku.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
Więcej
51. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
50. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
49. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
48. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
47. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Berek wierszem”.
Więcej
Rozmowa Marty Podgórnik z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Puste trybuny, która ukazała się w Biurze Literackim 14 czerwca 2021 roku.
Więcej
46. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
45. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
44. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
43. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Dziesiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
Więcej
42. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
41. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
40. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
39. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
38. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
37. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
35. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Marty Podgórnik, Dagmary Sumary, Adama Zdrodowskiego i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2005.
Więcej
33. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
32. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
31. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
2. odcinek cyklu „Latarnia lądowa” autorstwa Marty Podgórnik.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Dominika Bielickiego, Marcina Jagodzińskiego, Łukasza Jarosza, Szczepana Kopyta, Rafała Wawrzyńczyka, Mariusza Grzebalskiego i Marty Podgórnik podczas Portu Wrocław 2005.
Więcej
30. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
29. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
28. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
1. odcinek cyklu „Latarnia lądowa” autorstwa Marty Podgórnik.
Więcej
11. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Głos Artura Burszty w debacie „Ludzie ze Stacji”.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Lavinii Greenlaw, Carol Rumens, Julii Fiedorczuk, Marty Podgórnik oraz Jerzego Jarniewicza podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Spotkanie wokół książki Ludzie ze Stacji w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
Więcej
Recenzja Marty Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
Więcej
Rozmowa Niny Manel z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik, towarzyszący wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
Więcej
Spotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukaże się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Ludzie ze Stacji”.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Spotkanie z udziałem Beaty Guli, Sylwii Głuszak oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bogusławem Kiercem, towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
Więcej
2. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Aleksandry Olszewskiej z Arturem Bursztą, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Gdyby ktoś o mnie pytał, która ukazała się w Biurze Literackim 11 marca 2020 roku.
Więcej
10. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie z udziałem Justyny Czechowskiej, Aleksandry Szymańskiej oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
9. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Najdziwniejsze, wydanej w Biurze Literackim 28 października 2019 roku.
Więcej
8. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Szkic Artura Burszty towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
Więcej
7. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Marty Podgórnik z Niną Manel towarzysząca wydaniu książki Transparty Niny Manel, wydanej w Biurze Literackim 5 sierpnia 2019 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający almanach Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
Więcej
Szkic Marty Podgórnik opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej
6. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis rozmowy Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej
5. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
5. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
4. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty i Oli Olszewskiej z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca wydaniu książki Patti Smith Nie gódź się, która ukazała się w Biurze Literackim 18 lutego 2019 roku.
Więcej
3. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
2. odcinek cyklu „Misje niemożliwe”.
Więcej
Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Zapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.
Więcej
1. odcinek cyklu „Misje niemożliwe”.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Zapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
Więcej
Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Przestrzenie resztkowe Grzegorza Smolińskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
Więcej
Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Birnam Krzysztofa Schodowskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
Więcej
Marta Podgórnik odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Rezydencja surykatek, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 7 marca 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
Więcej
Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
Więcej
Spotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
Więcej
Impresja Marty Podgórnik na temat zestawu wierszy Niech żyją wszyskie układy sensoryczne Niny Manel, laureatki 12. edycji „Połowu”.
Więcej
Rozmowa Krzysztofa Sztafy z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Mają Pflüger. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Biagio Guerra. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Czytam naturalnie 2017”.
Więcej
Na pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem „Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.
Więcej
Na pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem „Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.
Więcej
Rozmowa Piotra Czerskiego z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do Zimnej książki, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
Więcej
Wiersz z tomu Zawsze, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
Więcej
Pierwszy odcinek programu „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Martą Podgórnik.
Więcej
Fragment zapowiadający Zimną książkę Marty Podgórnik, która ukaże się w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
Więcej
Wiersz z tomu Dwa do jeden, zarejestrowany podczas spotkania „Drobiazgowa eksplozja” na festiwalu Port Wrocław 2006.
Więcej
Fragment zapowiadający Zimną książkę Marty Podgórnik, która ukaże się w Biurze Literackim 15 maja 2017 roku.
Więcej
Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Tłumacze opowiadają o książkach Żółte popołudnie Wallace’a Stevensa, Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota oraz Dokumenty mające służyć za kanwę Raymonda Roussela. Nagranie zrealizowano podczas festiwalu Port Wrocław 2009
Więcej
Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Kuby Kiragi „4 wiersze”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej
Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Pawła Bilińskiego „Ciepłe miejsca”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej
Rozmowa Pawła „Konjo” Konnaka z Martą Podgórnik.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
Więcej
Komentarz Marty Podgórnik do zestawu wierszy Roberta Jóźwika „Tylko psy i satelity”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających almanach Połów. Poetyckie debiuty 2016, który ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej
Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.
Więcej
Zapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Rozmowa Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego z laureatami 10. edycji projektu Połów, autorami e‑booka Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, wydanego w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
Więcej
Komentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
Więcej
Zapis spotkania „100 wierszy polskich stosownej długości” podczas festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Laureaci 10. edycji projektu Połów odpowiadają na pytania Marty Podgórnik i Dariusza Sośnickiego, redaktorów almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2014–2015, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 2 listopada 2015 roku.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
Więcej
Wiersz w wykonaniu Marty Podgórnik, zarejestrowany podczas spotkania „Tramwaj” na festiwalu Port Wrocław 2007.
Więcej
Szkic Marty Podgórnik towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Rozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza „[Nino, niech będzie Rota]” z książki Zawsze, która ukazała się 2 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Z Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
Więcej
Wiersz z książki Paradiso.
Więcej
Głos Artura Burszty w debacie „Po co nam nagrody?”.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej
Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Papierskiego.
Więcej
Marta Podgórnik, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Oliwii Betcher.
Więcej
Recenzja Marty Podgórnik z książki Glossolalia Katarzyny Fetlińskiej.
Więcej
Rozmowa Katarzyny Fetlińskiej z Martą Podgórnik, towarzysząca premierze książki Nic o mnie nie wiesz, wydanej nakładem Biura Literackiego w 2012 roku.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do wiersza Translacja.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jurijem Andruchowyczem, towarzysząca premierze książki BEgzotyczne ptaki i rośliny, wydanej w Biurze Literackim 3 marca 2007 roku.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Co dał mi Połów?”.
Więcej
Redaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.
Więcej
Marta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej wydanej nakładem Biura Literackiego 26 stycznia 2012 roku.
Więcej
Panie Ludwiku, co też Pan narobił, wsiadając kiedyś w ten legendarny autobus ze swoimi podopiecznymi! Wielu z nich już nigdy nie patrzyło na życie prozą.
Więcej
Autorski komenatrz Marty Podgornik do wiersza „Translacja” z książki Rezydencja surykatek, wydanej nakładem Biura Literackiego 17 lutego 2011 roku.
Więcej
Z Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Być poetą dzisiaj”.
Więcej
Głos Artura Burszty w debacie „Być poetą dzisiaj”.
Więcej
Czytam te teksty z rzadko odczuwaną satysfakcją – oto zrealizowany konsekwentnie projekt. W przypadku debiutu – rzecz co najmniej wyjątkowa. Tak iść za językiem, który wydaje się zimny i pozbawiony głębi, jak audycje z ruskiej radiostacji…
Więcej
Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Rozmowa Marty Podgórnik z Marcinem Biesem, towarzysząca wydaniu przez Biuro Literackie w serii Połów 2009 arkusza poetyckiego Atrapizm.
Więcej
Debata „Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
Więcej
Komentarze Wojciecha Brzoski, Marka K.E. Baczewskiego, Marty Podgórnik oraz Jakuba Winiarskiego.
Więcej
A ja lubię posłuchać prawdziwej piosenki.
Więcej
Komentarze Marty Podgórnik i Grzegorza Olszańskiego.
Więcej
Komentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
Więcej
Komentarze Julii Szychowiak, Marty Podgórnik, Jerzego Jarniewicza.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Dusze monet, wydanej w Biurze Literackim 29 stycznia 2007 roku.
Więcej
Komentarze Jerzego Jarniewicza, Franka L. Vigody, Marty Podgórnik i Edwarda Pasewicza.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bartłomiejem Majzlem, towarzysząca premierze książki Biała Afryka, wydanej w Biurze Literackim 16 stycznia 2006 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Mirosławem Spychalskim, towarzysząca premierze książki Mówi Karpowicz, wydanej w Biurze Literackim 11 listopada 2005 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Oranżada, wydanej w Biurze Literackim 28 września 2005 roku.
Więcej
Panna Dalloway opuściła kilka przyjęć, jak wiadomo, by w zaciszu swego koszmarnego pokoiku nad sklepikiem z narzędziami ćwiczyć kroczki, geściki i pózki. Gramofon wibrował boską Ellą, a panieńską pakamerę wypełniał blask rykoszetu…
Więcej
Wiersz, jak pięknie piszesz, „opowiada pewien zbiór historii”. Jest układem otwartym. Układy sprzedawane jako zamknięte, zaprojektowane jako samowystarczalne, nie mają racji bytu w rozumianej przeze mnie literaturze; to lipa.
Więcej
Głos Marty Podgórnik w debacie „Kwiatki i czekoladki”.
Więcej
Pomyślałam, że skoro siódemka to szczęśliwa liczba, a Rademenes był naprawdę mądrym kotem, w przededniu świąt wielkiej nocy, przedwiośniem, wypowiem życzenia w formie okolicznościowych anegdotek…
Więcej
Czyżby więc moje życie nabrało rozpędu? Och nie, nic z tych rzeczy, może jedynie staję się, nareszcie, nieco bardziej uważna? Refleksyjna zgoła?
Więcej
Hołduję poglądowi, że sztuka ma przede wszystkim wywoływać wzruszenie, a mnie wiersze wymienionych autorów wzruszyły i to na tyle, że zaczęłam sama pisać. Wzruszenie to dla mnie podstawowa kategoria oceny, dotyczy to wszystkich dziedzin sztuki, którą w tym sensie traktuję użytkowo…
Więcej
Klasyczniejemy? I kto to mówi! Pewnie, że klasyczniejemy, bo się starzejemy. Mnie coraz mniej rzeczy dokoła przeszkadza, w zasadzie jeżeli coś mnie nie dotyka bezpośrednio, to niech sobie będzie. Nie podjęłabym się urządzenia idealnej rzeczywistości, gdzie nie ma wojen i wszyscy czytają dobrą poezję…
Więcej
Komentarze Marty Podgórnik do wierszy „Opole w wodzie”, „wkrótce w polsacie”, „[nieprawda, że mi już na niczym nie zależy]” i „[prawda, że mi już na niczym nie zależy]” z książki Długi maj, wydanej nakładem Biura Literackiego.
Więcej
nie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x‑y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań
Więcej
Jeżeli będą Państwo kiedyś w Gliwicach, zapraszam do baru Zielona Gęś na Raciborskiej.
Więcej
Wiersz z tomu Paradiso, zarejestrowany podczas spotkania premierowym na festiwalu Port Legnica 2000.
Więcej
Spotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Recenzja Karola Maliszewskiego książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Autorski komentarz Marty Podgórnik do książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Mordercze ballady Marty Podgórnik, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
Recenzja Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Marty Podgórnik Przepowieść w ścinkach, która ukazała się w Biurze Literackim 27 sierpnia 2020 roku.
Więcej
Esej Moniki Glosowitz o poezji Marty Podgórnik.
Więcej
Recenzja Przemysława Koniuszego z książki Zawsze Marty Podgórnik.
Więcej
Recenzja Kamila Nolberta z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się w czasopiśmie „Topos”.
Więcej
Recenzja Marka Olszewskiego z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.
Więcej
Recenzja Michała Siedleckiego z książki Marty Podgórnik Zawsze, która ukazała się w kieleckim magazynie kulturalnym Projektor.
Więcej
Recenzja Sylwii Sekret z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się na stronie Lubimyczytać.pl.
Więcej
Recenzja Przemysława Koniuszego z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się 5 czerwca 2015 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
Więcej
Recenzja Aleksandry Byrskiej z książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.
Więcej
Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik, która ukazała na stronie marcinorlinski.pl.
Więcej
Autorski komentarz do wiersza Macieja Roberta będącego poetycką wariacją na temat antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Esej Marcina Jurzysty towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Esej Przemysława Rojka towarzyszący premierze książki Zawsze Marty Podgórnik, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 2 marca 2015 roku.
Więcej
Recenzja Anny Kałuży z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
Więcej
Esej Michała Czai towarzyszący premierze książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik.
Więcej
Recenzja Macieja Woźniaka z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
Więcej
Recenzja Joanny Orskiej z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
Więcej
Komentarze Piotra Śliwińskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Karola Maliszewskiego, Mariusza Grzebalskiego, Igora Stokfiszewskiego, Joanny Orskiej, Anna Myślak.
Więcej
Recenzja Grzegorza Tomickiego z książki Opium i Lament Marty Podgórnik.
Więcej