wywiady / o książce

Z pomnika w tłum i z tłumu na cokół. Wszyscy jesteśmy z Chicago

Artur Burszta

Jacek Dehnel

Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Wiersze chicagowskie Carla Augusta Sandburga w tłumaczeniu Jacka Dehnela, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Artur Bursz­ta: Jac­ku, po co wpro­wa­dzać na nowo do pol­skiej poezji Car­la Augu­sta Sand­bur­ga – i to właśnie teraz?

Jacek Deh­nel: Sand­burg został już do pol­sz­czy­zny wpro­wa­dzo­ny, ponad pół wie­ku temu, tomem w wybo­rze Micha­ła Spru­siń­skie­go w PIW-owskiej serii celo­fa­no­wej, miesz­czą­cym rów­nież prze­kła­dy Krzysz­to­fa Mętra­ka i Mar­ka Skwar­nic­kie­go (a chy­ba i ukry­te Cze­sła­wa Miło­sza, na któ­re­go był wów­czas zapis cen­zu­ry). I była to duża pre­zen­ta­cja, pra­wie tak obszer­na, jak ta książ­ka – tyle, że to wybór z całe­go oeu­vre poetyc­kie­go, obej­mu­ją­ce­go kil­ka dekad, a tym razem pol­scy czy­tel­ni­cy dosta­ją wresz­cie prze­ło­mo­wy tom tego auto­ra. Przed Wier­sza­mi chi­ca­gow­ski­mi Sand­burg publi­ko­wał pokąt­nie dość nie­zno­śne juwe­ni­lia, nato­miast tu po raz pierw­szy prze­mó­wił wła­snym, wspa­nia­łym gło­sem. I uwa­żam, że tę eks­plo­zję war­to zapre­zen­to­wać w cało­ści – a nie w jed­nej trze­ciej, jak dotych­czas.

Co spra­wia, że Wier­sze chi­ca­gow­skie – napi­sa­ne sto lat temu – wciąż brzmią tak współ­cześnie?

Sand­burg pisze po angiel­sku, ale zara­zem w języ­ku uni­wer­sal­nym i dosko­na­le dziś zro­zu­mia­łym: bo to język cel­nie i praw­dzi­wie nazy­wa­ją­cy nie­pew­ność, bie­dę, wyklu­cze­nie. Język zasły­sza­ny, pod­słu­cha­ny nawet, język ludzi, któ­rym bra­ku­je do pierw­sze­go, któ­rych nisz­czy stres i harów­ka; tu szorst­ki, twar­dy, tam nie­ocze­ki­wa­nie mięk­ki i czu­ły. To zabrzmi wznio­śle, bez mała kotur­no­wo, by zaraz odwi­nąć się ulicz­ną gwa­rą czy blu­zgiem. Zna­my ten język; cza­sem nim mówi­my, cza­sem go sły­szy­my. Wła­da­my nim i on wła­da nami. A współ­cze­sność… Cóż, to, co Sand­burg zapi­sy­wał w cza­sach Car­ne­gie­go i Roc­ke­fel­le­ra, jest aż za dobrze zro­zu­mia­łe w cza­sach Muska i Bez­osa.

Na okład­ce Wier­szy chi­ca­gow­skich – rzeź­nia. Sym­bol mia­sta, w któ­rym Sand­burg widzi ser­ce Ame­ry­ki. Mia­sta, któ­re kar­mi świat, ale też mie­le ludzi jak mię­so. Wier­sze o robot­ni­kach, fabry­kach, nie­rów­no­ściach – tema­ty, któ­re wra­ca­ją. Jak czy­tać te tek­sty w cza­sie nowych kry­zy­sów i podzia­łów spo­łecz­nych?

Czy­tać tak jak wszyst­kie tek­sty i jak zawsze: uważ­nie. To, co on dia­gno­zo­wał w mie­ście wów­czas wyjąt­ko­wym, prze­my­sło­wo-frach­to­wej metro­po­lii, przez sto lat glo­ba­li­za­cji roz­la­ło się na całą Zie­mię; wszy­scy żyje­my w epo­ce świa­to­we­go Chi­ca­go, od dziew­czy­ny w szwal­ni Ban­gla­de­szu po rodzi­me­go janu­sza biz­ne­su.

Podział spo­łecz­ny, mam wra­że­nie, jest ten sam – i kto jest fanem Luigie­go Man­gio­ne, ten z miej­sca roz­po­zna tę opo­wieść. Sand­burg wpraw­dzie uży­wał maszy­ny do pisa­nia i gita­ry, a nie bro­ni pal­nej, ale pisał o dyna­mi­cia­rzach i bojów­ka­rzach związ­ków zawo­do­wych.

Język tych wier­szy jest pro­sty, suro­wy, jak­by sam wyra­stał z uli­cy – z hała­su fabryk, z gwa­ru ludzi. Czuć w nich rytm pie­śni i pra­cy. Jak sły­sza­łeś tę muzy­kę w prze­kła­dzie? I co spra­wia, że Sand­burg wciąż brzmi jak ktoś z tłu­mu, a nie z pomni­ka?

W odróż­nie­niu od róż­nych „dobrych pań” i „dobrych panów” dzie­więt­na­sto­wiecz­nej lite­ra­tu­ry Sand­burg pisał ze środ­ka tego świa­ta. Zanim został dzien­ni­ka­rzem, a potem pisa­rzem, imał się naj­róż­niej­szych zawo­dów – łącz­nie z fachem najem­ne­go żoł­nie­rza – i poznał na wła­snej skó­rze harów­kę hote­lo­wych pomy­wa­czy oraz wędrow­nych parob­ków.

Nato­miast to nie jest „poeta pro­le­ta­ria­tu” w typie socre­ali­stycz­nym. On gra na wie­lu instru­men­tach, a za abso­lut­nie klu­czo­wą dla jego języ­ka poetyc­kie­go uwa­żam umie­jęt­ność kon­tra­punk­tu – świa­do­me­go budo­wa­nia kon­tra­stów: pojęć, sytu­acji, tema­tów, ale przede wszyst­kim same­go języ­ka. Sand­burg zna­ko­mi­cie się czu­je w przej­ściach pomię­dzy reje­stra­mi – by pocią­gnąć two­je porów­na­nie, on nie­ustan­nie ska­cze z pomni­ka w tłum i z tłu­mu na cokół. I to była jed­na z naj­więk­szych trud­no­ści, ale też naj­więk­szych przy­jem­no­ści w pra­cy nad prze­kła­da­mi: zna­leźć spo­sób, by prze­cho­dzić mię­dzy zupeł­nie inny­mi tona­cja­mi, zacho­wu­jąc efekt ory­gi­na­łu, a nie wpro­wa­dzać fał­szy­wą nutę.

Sand­burg pisał o ludziach, któ­rzy dźwi­ga­ją mia­sta, ale pozo­sta­ją nie­wi­dzial­ni. W jego wier­szach jest gniew i czu­łość. Co ten rodzaj empa­tii mówi dziś – wobec świa­ta, któ­ry coraz mniej chce słu­chać sła­bych?

Wła­śnie, to istot­na spra­wa: bo obok tek­stów zaan­ga­żo­wa­nych spo­łecz­nie, poli­tycz­nie – war­to tu przy oka­zji wspo­mnieć o wstrzą­sa­ją­cych „Wier­szach wojen­nych”, któ­re powsta­ły pod­czas I woj­ny świa­to­wej, ale są prze­cież dziś rów­nie aktu­al­ne w kon­tek­ście woj­ny w Ukra­inie czy w Gazie – jest tu miej­sce na cele­bro­wa­nie życia.

Nie chciał­bym stwo­rzyć wra­że­nia, że to jakiś ponu­ry mora­li­sta spo­łecz­ny, któ­ry przy­cho­dzi czy­tel­ni­kom wykła­dać, co jest dobre, a co złe; rów­no­le­gle roz­kwi­ta w poezji anglo­ję­zycz­nej ima­gizm i Sand­burg nie był obo­jęt­ny na ten nurt. Nie­któ­re jego wier­sze w cele­bro­wa­niu pięk­na świa­ta przy­wo­dzą na myśl tra­dy­cję japoń­skich haiku: zatrzy­my­wa­nie ulot­ne­go obra­zu z mgieł i odbić. A inne po pro­stu cie­szą się wraz z tłu­mem ze stat­ku wyciecz­ko­we­go, z któ­re­go roz­brzmie­wa umpa umpa dęcia­ków.

I ta czu­łość jest bar­dzo waż­na, bo ona two­rzy coś, co nazwał­bym mostem empa­tycz­nym mię­dzy czy­tel­ni­kiem a resz­tą świa­ta. Wier­sze tego rodza­ju nie sta­no­wią u nie­go jakichś este­tycz­nych ozdob­ni­ków, fidry­gał­ków – to jest zawar­cie pak­tu: wszy­scy jeste­śmy do sie­bie w jakimś pod­sta­wo­wym wymia­rze podob­ni, dzie­li­my tro­ski, zachwy­ty, rado­ści. A wspól­ny mia­now­nik czło­wie­czeń­stwa powi­nien decy­do­wać o tym, jak zapla­nu­je­my prze­mia­ny świa­ta, w któ­rym razem żyje­my.

Wspo­mi­nasz o ima­gi­stach – Sand­burg bywa nazy­wa­ny „ame­ry­kań­skim Whit­ma­nem epo­ki indu­strial­nej”. Jak wyglą­da­ła ta jego rela­cja z tra­dy­cją nowo­cze­sności?

Z pozo­ru podo­bieństw jest wie­le: Whit­man też był z bied­nej, wie­lo­dziet­nej rodzi­ny, też imał się róż­nych zajęć, też był dzien­ni­ka­rzem; ale tych zajęć było znacz­nie mniej i miał znacz­nie pocze­śniej­szą rolę w pra­sie niż nasz repor­ter chi­ca­gow­skich tablo­idów. Był, owszem, wiel­kim inno­wa­to­rem w poezji ame­ry­kań­skiej, ale rów­no­cze­śnie podo­bień­stwa mię­dzy tymi dwie­ma dyk­cja­mi są, moim zda­niem, dość powierz­chow­ne – ot, wiersz bia­ły i refre­ny czy ana­fo­ry. Sand­burg czer­pał z bar­dzo wie­lu języ­ków i poezja Whit­ma­na jest tyl­ko jed­nym z dopły­wów jego dyk­cji, obok mowy ulicz­nej, biblij­no-homi­le­tycz­nych inkan­ta­cji, żar­go­nu gaze­to­we­go, a nawet dzie­więt­na­sto­wiecz­ne­go par­na­si­zmu i deka­den­ty­zmu, któ­re widać szcze­gól­nie w jego wcze­snej, dość nie­uda­nej twór­czo­ści.

Naj­dziw­niej­sze jest to, że Sand­burg po pro­stu w pew­nym momen­cie swo­je­go życia, przed czter­dziest­ką, „wpa­da” na zupeł­nie nowy język poetyc­ki, któ­ry oka­zu­je się feno­me­nem. Pisze nim Wier­sze chi­ca­gow­skie i pozo­sta­je przy nim prak­tycz­nie do śmier­ci, przez pięć dekad. Na szczę­ście.

W cen­trum tej książ­ki jest czło­wiek – zwy­kły, zmę­czo­ny, zde­ter­mi­no­wa­ny. Czy taka wia­ra w czło­wie­ka jest dziś w ogó­le moż­li­wa – i czy poezja ma jesz­cze pra­wo o niej mówić?

„Wia­ra w czło­wie­ka” brzmi jak slo­gan, któ­ry był mar­twy już w momen­cie naro­dzin. Nie wiem, czy Sand­burg „wie­rzył w czło­wie­ka”. Raczej wie­rzył, że ludziom się nale­żą pew­ne pod­sta­wo­we pra­wa, pra­wa czło­wie­ka. I wie­rzył, że jeste­śmy wspól­no­tą, a to powin­no zobo­wią­zy­wać. Nie jest to myśl nowa, Don­ne pisał, że „nikt nie jest samot­ną wyspą”, Schil­ler, że „wszy­scy ludzie będą brać­mi” – pro­blem jest nie tyle z pomy­śle­niem tego, co z reali­za­cją takie­go postu­la­tu.

Hm, myślę, że powie­dział­by nie tyle, że poezja ma pra­wo o tym mówić, ale raczej, że ma taki obo­wią­zek.

Seria This Is Not Ame­ri­ca poka­zu­je Ame­ry­kę inną niż ta z fil­mów i reklam – peł­ną sprzecz­no­ści, napięć, cie­ni. Jaką Ame­ry­kę poka­zu­je Sand­burg? I czy to nadal Ame­ry­ka, czy raczej uni­wer­sal­ny obraz świa­ta, w któ­rym każ­dy z nas jest tro­chę robot­ni­kiem, tro­chę marzy­cie­lem?

Przede wszyst­kim poka­zu­je Ame­ry­kę żar­łocz­ne­go kapi­ta­li­zmu. Jego dzie­ciń­stwo i wcze­sna mło­dość przy­pa­dły na ame­ry­kań­ski „wiek pozła­ca­ny”, czy­li okres mię­dzy woj­ną sece­syj­ną, a koń­cem dzie­więt­na­ste­go stu­le­cia: czas wzro­stu ogrom­nych for­tun, ale też wiel­kich nie­rów­no­ści spo­łecz­nych. Nie­wol­nic­two czar­nych zosta­ło znie­sio­ne – choć „pra­wa Jima Cro­wa” stop­nio­wo znów „poka­zy­wa­ły im ich miej­sce” w spo­łe­czeń­stwie real­nej segre­ga­cji – ale ogrom­ny wzrost licz­by imi­gran­tów spra­wił, że bez koń­ca poja­wia­li się ludzie, któ­rych moż­na było wyci­skać jak cytry­nę w pra­cy podob­nej do nie­wol­ni­czej. Wło­si, Szwe­dzi, Irland­czy­cy, Żydzi, Pola­cy, Węgrzy – wszy­scy oni prze­pra­wia­li się do Sta­nów w poszu­ki­wa­niu lep­sze­go życia. I tra­fia­li tam do takich samych fabryk, jak te, któ­re zna­my z Zie­mi obie­ca­nej Rey­mon­ta. Zresz­tą dokład­nie w tych samych latach, co Rey­mont pisał o Łodzi, Mor­ris Rosen­feld, czy­li Mosze Alter z Pod­la­sia, wyda­je w Nowym Jor­ku Pie­śni z get­ta. Uka­zu­ją się w prze­kła­dzie na nie­miec­ki z ilu­stra­cja­mi Mau­ry­ce­go Lilie­na, skąd­inąd pocho­dzą­ce­go z Dro­ho­by­cza. Na jed­nej z nich oty­ły wam­pir przez dłu­gą rur­kę wysy­sa krew z kar­ku wychu­dzo­ne­go żydow­skie­go kraw­ca, haru­ją­ce­go w nowo­jor­skim swe­at­sho­pie, taniej szwal­ni.

Dwu­dzie­sty wiek zaczy­na się więc erą postę­po­wą, kie­dy do gło­su docho­dzą refor­ma­to­rzy i prze­bu­do­wu­ją cały sys­tem spo­łecz­ny, dzię­ki ogrom­ne­mu zaan­ga­żo­wa­niu spo­łe­czeń­stwa: par­tiom, par­tyj­kom, orga­ni­za­cjom, związ­kom zawo­do­wym. Ame­ry­ka się maso­wo zrze­sza i prze­pro­wa­dza refor­my – a Sand­burg jest nie tyl­ko świad­kiem, ale i uczest­ni­kiem tego pro­ce­su jako dzien­ni­karz lewi­co­wej pra­sy.  I jako poeta, któ­ry potra­fi poru­szyć czy­tel­ni­ków.

Sand­burg wie­rzył, że poezja może być gło­sem wspól­no­ty – że moż­na mówić „my” bez fał­szu i bez pro­pa­gan­dy. Czy dziś to jesz­cze moż­li­we?

Sand­burg po pro­stu żył w kra­ju, w któ­rym pre­am­bu­ła do kon­sty­tu­cji zaczy­na się od słów „We, the People” i posta­no­wił, jak wie­lu innych arty­stów, twór­ców, inte­lek­tu­ali­stów – ale też dzia­ła­czy spo­łecz­nych czy poli­ty­ków – powie­dzieć: „spraw­dzam”.

Ale cóż, nasza kon­sty­tu­cja też w pre­am­bu­le ma „my, Naród Pol­ski – wszy­scy oby­wa­te­le Rze­czy­po­spo­li­tej…” i też mówi­my „spraw­dzam”. W koń­cu co inne­go robił Świe­tlic­ki, pisząc „Nicze­go o nas nie ma w Kon­sty­tu­cji”, jak nie upo­mi­nał się – oczy­wi­ście w zupeł­nie inny niż Sand­burg spo­sób i w zupeł­nie innej niż Sand­burg poety­ce – o kraj, któ­ry nie będzie pomi­jał po uwa­ża­niu nie­któ­rych z nas?

W Wier­szach chi­ca­gow­skich gniew sąsia­du­je z czu­ło­ścią, bru­tal­ność z wia­rą w czło­wie­ka. Czy to, co w nim naj­bar­dziej poru­sza, to bez­rad­ność wobec świa­ta, czy jed­nak pró­ba jego oca­le­nia?

Nie mogę mówić za innych, mogę mówić za sie­bie: mnie naj­bar­dziej poru­sza to, że są to zna­ko­mi­cie uszy­te, zna­ko­mi­cie skon­stru­owa­ne wier­sze. Po pro­stu dzia­ła­ją, po tych ponad stu latach dzia­ła­ją – i tyle. Jak czy­tam o han­dla­rzu, któ­ry sprze­da­je ryby z taką rado­ścią, z jaką tań­czy pri­ma­ba­le­ri­na Paw­ło­wa, albo o woza­ku, któ­ry w dro­dze do aresz­tu lamen­tu­je, że będzie mu bra­ko­wa­ło hała­su, albo o tej dziew­czy­nie, kupu­ją­cej sobie poń­czo­chy, na któ­re zaro­bi­ła numer­kiem w poko­ju ume­blo­wa­nym – to wszyst­ko to sta­je mi przed ocza­mi, widzę to, czu­ję. Nawet ten obraz z salo­onu Jun­ghe­ime­ra, z pół­na­gą babą „roz­wa­lo­ną nie­dba­le na łóż­ku po nocy z wódą i mor­do­bi­ciem”. Albo tę zagu­bio­ną syre­nę na stat­ku we mgle, któ­ra „woła i pła­cze bez koń­ca” jak nie­mow­lę, pró­bu­ją­ce zna­leźć pierś por­tu.

Sand­burg nie oca­la, to nie jest jakiś Oskar Schin­dler czy Fol­ke Ber­na­dot­te. On po pro­stu pisze wspa­nia­łe – na ogół – wier­sze. I to wystar­czy.

Kim zatem był dla Cie­bie Sand­burg w cza­sie pra­cy nad tą książ­ką – kimś bli­skim, towa­rzy­szem, czy raczej prze­ciw­ni­kiem, z któ­rym trze­ba było się zmie­rzyć?

 Nie, zde­cy­do­wa­nie nie był prze­ciw­ni­kiem – ani świa­to­po­glą­do­wym, ani poetyc­kim. Jed­ną mam tyl­ko kosę z Sand­bur­giem: to był poeta, któ­ry – jak piszę w przed­mo­wie – nie miał tego kosza, któ­ry mia­ła Szym­bor­ska. Więc pisał i publi­ko­wał mnó­stwo. W Wier­szach chi­ca­gow­skich, mam wra­że­nie, jesz­cze się tro­chę powstrzy­my­wał, choć i tam było­by co wyrzu­cić; ale w póź­niej­szych tomach coraz więk­szy odse­tek wier­szy zwy­czaj­nie nie dora­sta do pozio­mu nie tyl­ko tych naj­lep­szych czy bar­dzo dobrych, co jest zupeł­nie nor­mal­ne, ale nawet do pozio­mu dosta­tecz­nych. Nie­przy­pad­ko­wo naj­więk­sza część wybo­ru Spru­siń­skie­go pocho­dzi wła­śnie z Wier­szy chi­ca­gow­skich.

I stąd, jak sądzę, wzię­ła się – mię­dzy inny­mi – obec­na nie­po­pu­lar­ność tego poety w Sta­nach; jest dziś uwa­ża­ny za epi­go­na Whit­ma­na, za jakie­goś wie­co­we­go rymo­pi­sa, publi­cy­stę, któ­re­go publi­cy­sty­ka – jak ma w zwy­cza­ju – prze­brzmia­ła wraz z upły­wem cza­su. A to bar­dzo nie­spra­wie­dli­we.

Tyle że decy­zja – pod­ję­ta wspól­nie przez cie­bie i prze­ze mnie, wydaw­cę i tłu­ma­cza – żeby opu­bli­ko­wać całość tego prze­ło­mo­we­go tomu, a nie wybór z twór­czo­ści, zdej­mo­wa­ła ze mnie obo­wią­zek segre­go­wa­nia, hie­rar­chi­zo­wa­nia, wybie­ra­nia. Tłu­ma­czy­łem wszyst­ko jak leci, nawet jeśli cza­sem zagry­za­łem zęby albo wzdy­cha­łem ze zre­zy­gno­wa­niem – myślę, że zupeł­nie inną pra­cę miał­bym przy wybo­rze. Tu fak­tycz­nie mogli­by­śmy zostać z Sand­bur­giem anta­go­ni­sta­mi, bo wybie­rał­bym go bar­dzo po swo­je­mu, bar­dzo po dzi­siej­sze­mu, więc tro­chę pod włos, tak zresz­tą, jak kie­dyś wybie­ra­łem Iwasz­kie­wi­cza do Biu­ro­we­go tomu Wiel­kie, pobru­dzo­ne, zachwy­co­ne zwie­rzę. Mam nadzie­ję, że po Wier­szach chi­ca­gow­skich przyj­dzie czas na wybór z resz­ty tomów, bo tam są praw­dzi­we skar­by. 

Mówi­łeś, że w póź­niej­szych tomach Sand­bur­ga są jesz­cze praw­dzi­we skar­by. Ale nawet w tym – pierw­szym, prze­ło­mo­wym – widać peł­nię jego spoj­rze­nia. W Wier­szach chi­ca­gow­skich nie ma ide­ali­zmu ani cyni­zmu – tyl­ko upar­ta pró­ba widze­nia świa­ta takim, jaki jest. Czy to nie jest dziś naj­trud­niej­sze zada­nie dla piszą­cych?

Widze­nie świa­ta zawsze było, jest i będzie naj­trud­niej­szym zada­niem dla piszą­cych. A wła­ści­wie nie samo widze­nie, ale ten most mię­dzy widze­niem a zapi­sa­niem. Resz­ta to tech­ni­ka­lia.

 Gdy­byś miał prze­czy­tać jeden wiersz Sand­bur­ga komuś, kto nic o nim nie wie – może na dwor­cu, w fabry­ce, w metrze – co byś wybrał?

Gdy­bym miał takie ambi­cje, to bym nie tłu­ma­czył stu pięć­dzie­się­ciu wier­szy. Takie ple­bi­scy­ty typu „the best of”, „naj naj naj” w ogó­le idą gdzieś pod włos moje­go rozu­mie­nia poezji, całej sztu­ki zresz­tą. Myślę, że wspa­nia­łość Wier­szy chi­ca­gow­skich zasa­dza się w dużej czę­ści na tym, o czym już mówi­łem: na kon­tra­stach. Sand­burg te wier­sze celo­wo zesta­wia, ukła­da, stro­szy jeden prze­ciw­ko dru­gie­mu; to coś ze sobą współ­brz­mi, a zaraz się odwra­ca, to jest całość pul­su­ją­ca, zmien­na, migo­tli­wa. Wybie­rzesz jeden tekst – dobrze, pro­szę bar­dzo, może kogoś nawet nim zachwy­cisz, to by mnie nie zdzi­wi­ło. Ale ten ktoś nie będzie miał poję­cia o tym tomie ani, tym bar­dziej, o tym poecie, bo jego siła tkwi wła­śnie w róż­no­rod­no­ści i umie­jęt­nym tej róż­no­rod­no­ści wyko­rzy­sty­wa­niu.

To chy­ba naj­lep­sze pod­su­mo­wa­nie naszej roz­mo­wy – nie szu­kać jed­ne­go gło­su, tyl­ko słu­chać wie­lu. Dzię­ku­ję Ci, Jac­ku, za tłu­ma­cze­nie i za tę roz­mo­wę.

O autorach i autorkach

Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

Jacek Dehnel

Urodzony 1 maja 1980 roku w Gdańsku. Poeta, prozaik, tłumacz. Zajmuje się także malarstwem i rysunkiem. Laureat m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich (2005), Paszportu "Polityki" (2007), Nagrody Splendor Gedanensis (2008) oraz Nagrody Śląski Wawrzyn Literacki (2009). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike w 2009 i w 2010 roku. W 2014 roku nominowany do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy za tom Języki obce (2013). Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Strona A, strona B nr 127: Zamień pisanie w działanie

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

127. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 126: Czy da się żyć z pisania w Polsce?

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

126. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Mapa gniewu. Rozmowa o 21 wierszach politycznych Adrienne Rich

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jaku­bem Głu­sza­kiem i Mag­da­le­ną Klesz­czew­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Adrien­ne Rich Feno­me­no­lo­gia gnie­wu. 21 wier­szy poli­tycz­nych w tłu­ma­cze­niu Jaku­ba Głu­sza­ka, Mag­da­le­ny Klesz­czew­skiej i Mag­da­le­ny Kunz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 grud­nia 2025 roku.

Więcej

Lekcja uważności, lekcja patrzenia

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Gutorow

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Guto­ro­wem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Żół­te popo­łu­dnie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Robótka na drutach

wywiady / o książce Artur Burszta Michał Lipszyc

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Micha­łem Lip­szy­cem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 46 wier­szy orto­ni­micz­nych Fer­nan­do Pes­soi w tłu­ma­cze­niu Micha­ła Lip­szy­ca, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Gdzie kończy się autor, a zaczyna książka

wywiady / o książce Artur Burszta Kuba Kulasa

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Kubą Kula­są, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szczę­śli­wa ręka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Prawda to za mało

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Trzy kobie­ty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 maja 2025 roku.

Więcej

Po Stronie Kultury: otwarcie wydarzenia / Tomasz Broda, Artur Burszta, Dariusz Chromiec, Piotr Gilarski, Dominika Matuszak

nagrania / Różni autorzy

Bur­mistrz Dariusz Chro­miec i pomy­sło­daw­ca festi­wa­lu Po Stro­nie Kul­tu­ry 2025 Artur Bursz­ta otwie­ra­ją świę­to kul­tu­ry, wdzięcz­no­ści i soli­dar­no­ści w Stro­niu Ślą­skim.

Więcej

Jeśli zabiję się dzisiaj, nie zobaczę, co może stać się jutro

wywiady / o książce Artur Burszta Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kubek na tsu­na­mi, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 paź­dzier­ni­ka 2025 roku.

Więcej

Co mi zrobisz, jak mnie przeczytasz

wywiady / o książce Artur Burszta Bohdan Zadura

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Co chcia­łem powie­dzieć Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 wrze­śnia 2025 roku.

Więcej

Gdzie dziś kończy się literatura? Wprowadzenie do debaty „Granice literatury”

debaty / ankiety i podsumowania Artur Burszta

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Gra­ni­ce lite­ra­tu­ry”.

Więcej

Bach for my baby, Rubryki strat i zysków oraz Duchy dni

nagrania / wydarzenia Dariusz Suska Jacek Dehnel Justyna Bargielska

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z Justy­ną Bar­giel­ską, Jac­kiem Deh­ne­lem i Dariu­szem Suską pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Strona A, strona B nr 113: Nabór do Pracowni kreatywnych TransPortu Literackiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

113. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 109: Biurowe książki 2024 roku

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

109. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 107: Odkrywanie wieloznaczności

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

107. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Kanapeczka, Ogień

nagrania / wydarzenia Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Osta­pa Sły­wyn­skie­go, Kār­li­sa Vēr­di­ņša, Boh­da­na Zadu­ry i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Strona A, strona B nr 104: Rusza 20 Połów. Wydaj debiutancką książkę w Biurze Literackim

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

104. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 103: Kasprzak, Siwczyk, Różewicz

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

103. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Preparaty, Ekran, Widmo

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Agniesz­ki Mira­hi­ny i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Strona A, strona B nr 101: Laureatki i laureaci projektów wydawniczych 2024

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

101. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 100: Podsumowanie TransPortu Literackiego 29

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

100. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Przyszłość literatury: wprowadzenie

debaty / ankiety i podsumowania Artur Burszta

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Przy­szłość lite­ra­tu­ry” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 94: O debiutowaniu, nauce u mistrzów i o tym, czym jest pisanie

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

94. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 92: Święta z Biurem Literackim 2023

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

92. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Har­twig i Jac­ka Guto­ro­wa pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Strona A, strona B nr 90: Wydaj książkę w Biurze Literackim 2024

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

90. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 87: Podsumowanie TransPortu Literackiego 28

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

87. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę

nagrania / transPort Literacki Hubert Zemler Jacek Dehnel Philip Larkin

Czy­ta­nie z książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zemler.

Więcej

Strona A, strona B nr 82: Wiersze na święta Wielkiej Nocy 2023

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

82. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Wiersz to istota społeczna

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?

debaty / ankiety i podsumowania Artur Burszta Grzegorz Jankowicz

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Czy pró­bu­jesz zmie­nić świat swo­im pisa­niem?” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty i Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

Wyższa szkoła empatii

wywiady / o książce Jacek Dehnel Katarzyna Szaulińska

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę. 44 wier­sze Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Przebieżka na setne urodziny Larkina

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę. 44 wier­sze Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę (2)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel Philip Larkin

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Śnieg w kwietniową niedzielę

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel Philip Larkin

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Śnieg w kwiet­nio­wą nie­dzie­lę Phi­li­pa Lar­ki­na w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

Oprawca TransPortu Literackiego 27

dzwieki / AUDYCJE Artur Burszta Hubert Zemler

Zapis roz­mo­wy Artu­ra Bursz­ty z Huber­tem Zemle­rem z 67. odcin­ka „Stro­ny A, stro­ny B”. 

Więcej

Kolejne książki wierszem z Pracowni Biura Literackiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

64. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Poezja wierzchołków i równiny

wywiady / o książce Artur Burszta Jan Stolarczyk

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Janem Sto­lar­czy­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Byliśmy wreszcie we własnym domu

wywiady / o książce Artur Burszta Dariusz Sośnicki

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Dariu­szem Sośnic­kim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Posłuchaj nowości z września 2021 roku i wydaj swoją książkę

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

55. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Korekta twarzy

wywiady / o książce Artur Burszta Przemysław Dakowicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Prze­my­sła­wem Dako­wi­czem towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze odzy­ska­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Najdziwniejsze

nagrania / stacja Literatura Jacek Dehnel

Czy­ta­nie z książ­ki Naj­dziw­niej­sze z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Głos wolny wolność ubezpieczający

wywiady / o książce Artur Burszta Bohdan Zadura

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Boh­da­na Zadu­ry Sek­cja zabójstw, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Co widzi, czym żyje, co kocha i traci

wywiady / o książce Artur Burszta Joanna Roszak

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza Zmy­ślo­ny czło­wiek, w opra­co­wa­niu Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Family Meeting: Staromiejski Dom Kultury z Warszawy

nagrania / stacja Literatura Artur Burszta Beata Gula Sylwia Głuszak

Spo­tka­nie z udzia­łem Beaty Guli, Syl­wii Głu­szak oraz Artu­ra Bursz­ty w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Samotne bohaterstwo

wywiady / o książce Artur Burszta Bogusław Kierc

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bogu­sła­wem Kier­cem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

Ktoś naprawdę wyjątkowy

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Artur Burszta

Roz­mo­wa Alek­san­dry Olszew­skiej z Artu­rem Bursz­tą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Gdy­by ktoś o mnie pytał, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Family Meeting: Instytut Kultury Miejskiej z Gdańska

nagrania / stacja Literatura Aleksandra Szymańska Artur Burszta Justyna Czechowska

Spo­tka­nie z udzia­łem Justy­ny Cze­chow­skiej, Alek­san­dry Szy­mań­skiej oraz Artu­ra Bursz­ty w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Telegrafista i jego meldunki

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

O wierszu „Clavdivs Rex Daniæ Dixit”

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Najdziwniejsze

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Naj­dziw­niej­sze Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Enklawa wolności, solidarności, przyjaźni i wzajemnego szacunku

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

8. odci­nek cyklu „Misje nie­moż­li­we” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Nie gódź się

recenzje / IMPRESJE Artur Burszta

Szkic Artu­ra Bursz­ty towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2019, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Od kuchni

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Bohdan Zadura

Zapis roz­mo­wy Artu­ra Bursz­ty z Boh­da­nem Zadu­rą, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Poza czasem, poza stylem

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Artur Burszta Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty i Oli Olszew­skiej z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Pat­ti Smith Nie gódź się, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 lute­go 2019 roku.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z orga­ni­za­to­ra­mi festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Damian Banasz, Artur Bursz­ta, Mate­usz Grze­go­rzew­ski, Alek­san­dra Grzem­ska, Poli­na Justo­wa, Dawid Mate­usz, Mina, Joan­na Muel­ler, Alek­san­dra Olszew­ska, Tomasz Piech­nik, Juliusz Pie­li­chow­ski, Mag­da­le­na Riga­mon­ti i Mak­sy­mi­lian Riga­mon­ti.

Więcej

Mordercze rozmowy

wywiady / o książce Artur Burszta Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / o pisaniu Różni autorzy

Dys­ku­sja redak­cji Biu­ra Lite­rac­kie­go z udzia­łem: Alek­san­dry Grzem­skiej, Dawi­da Mate­usza, Joan­ny Muel­ler, Alek­san­dry Olszew­skiej, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Artu­ra Bursz­ty na temat festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Nowotwór trzynastozgłoskowcem

wywiady / o książce Anna Adamowicz Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz z Jac­kiem Deh­ne­lem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Ser­ce Cho­pi­na, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Reiner R. otrzymuje nagrodę Nobla w dziedzinie fizyki

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z książ­ki Rubry­ki strat i zysków, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Justy­na Bar­giel­ska Jacek Deh­nel i Dariusz Suska” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Jeden akapit: „Zimowe królestwo”

nagrania / stacja Literatura Jacek Dehnel

Spo­tka­nie „Jeden aka­pit” wokół książ­ki Zimo­we kró­le­stwo Phi­li­pa Lar­ki­na z udzia­łem tłu­ma­cza Jac­ka Deh­ne­la w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Serce Chopina (2)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ser­ce Cho­pi­na Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Serce Chopina (1)

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ser­ce Cho­pi­na Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 11 czerw­ca 2018 roku.

Więcej

Mecenat dla literatury: Maja Pflüger

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Maja Pflüger

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mają Pflüger. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry”.

Więcej

Mecenat dla literatury: Bagio Guerra

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Bagio Guerra

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bia­gio Guer­ra. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry”.

Więcej

Mecenat dla literatury: Ryan Van Winkle

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Ryan van Winkle

Na pyta­nia z ankie­ty Artu­ra Bursz­ty odpo­wia­da­ją uczest­ni­cy 2. Euro­pej­skie­go Forum Lite­rac­kie­go, któ­re pod hasłem „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry” odbę­dzie się 8 i 9 wrze­śnia w ramach Sta­cji Lite­ra­tu­ra 22 w Stro­niu Ślą­skim.

Więcej

Mecenat dla literatury: Urszula Chwalba

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Urszula Chwalba

Na pyta­nia z ankie­ty Artu­ra Bursz­ty odpo­wia­da­ją uczest­ni­cy 2. Euro­pej­skie­go Forum Lite­rac­kie­go, któ­re pod hasłem „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry” odbę­dzie się 8 i 9 wrze­śnia w ramach Sta­cji Lite­ra­tu­ra 22 w Stro­niu Ślą­skim.

Więcej

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / z fortu do portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go z lau­re­ata­mi kon­kur­su „Nakręć wiersz” w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Szczodrość dla mniej oszukanych

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zimo­we kró­le­stwo, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Niewielki kontynent*

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do Zimo­we­go kró­le­stwa Phi­li­pa Lar­ki­na, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Tłu­ma­cze opo­wia­da­ją o książ­kach Żół­te popo­łu­dnie Wal­la­ce­’a Ste­ven­sa, Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta oraz Doku­men­ty mają­ce słu­żyć za kan­wę Ray­mon­da Rous­se­la. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2009

Więcej

Kobieta, muzyka, liryka i pies

wywiady / o książce Artur Burszta Roman Honet

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kiem 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Pisanie jest też pewną formą myślenia

wywiady / o książce Jacek Dehnel Szymon Żuchowski

Roz­mo­wa Szy­mo­na Żuchow­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Wiersz o tytule, którego nie ma. Na marginesie vilanelli

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Seria w ciem­ność, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie męskim: Jacek Dehnel

nagrania / z fortu do portu Jacek Dehnel

Zapis spo­tka­nia „Nowe sytu­acje w Try­bie męskim” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2014.

Więcej

100 wierszy polskich stosownej długości

nagrania / z fortu do portu Artur Burszta

Zapis spo­tka­nia „100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Hotel Rzeszów

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Nieszpory

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Jacek Deh­nel czy­ta wiersz z tomu Brzy­twa oka­mgnie­nia. Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Jutrznia

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Jacek Deh­nel czy­ta wiersz z tomu Brzy­twa oka­mgnie­nia. Frag­ment spo­tka­nia „Kochan­ko­wie na otwar­tym morzu” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Mały literacki projekt

wywiady / o książce Artur Burszta Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Artu­rem Bursz­tą, auto­rem wybo­ru wier­szy w anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 mar­ca 2015 roku.

Więcej

Bażant

utwory / zapowiedzi książek Jacek Dehnel

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Seria w ciem­ność Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Antinous się wynurza

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Odko­pa­nie posą­gu Anti­no­usa w Del­fach, 1894 towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Języ­ki obce, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Konstrukcje i rewolucje

wywiady / o książce Jacek Dehnel Maciej Woźniak

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Języ­ki obce roz­ma­wia Maciej Woź­niak.

Więcej

Przodownica Nimfa, przodownik Tryton

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Na wydo­by­cie pan­cer­ni­ka „Gne­ise­nau” Jaro­sła­wa Iwasz­kie­wi­cza, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wiel­kie, pobru­dzo­ne, zachwy­co­ne zwie­rzę, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 lute­go 2013 roku.

Więcej

Ten stary szelma, Larkin

wywiady / o książce Jacek Dehnel Jakub Winiarski

Roz­mo­wa Jaku­ba Winiar­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem i Jerzym Jar­nie­wi­czem o książ­ce Zebra­ne Phi­li­pa Lar­ki­na, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Trzeci nurt

wywiady / o książce Artur Burszta Jurij Andruchowycz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Juri­jem Andru­cho­wy­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki BEg­zo­tycz­ne pta­ki i rośli­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 mar­ca 2007 roku.

Więcej

O Hotelu de Dream

wywiady / o książce Edmund White Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Jac­ka Deh­ne­la i Pio­tra Tar­czyń­skie­go z Edmun­dem White’em o książ­ce Hotel de Dre­am, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Kindertotenlieder

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza „Kin­der­to­ten­lie­der”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Bardziej wykład niż wylew

wywiady / o książce Jacek Dehnel Joanna Mueller

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Rubry­ki strat i zysków roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Ph. Glass: Glassworks – 5. Façades

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Ph. Glass: Glas­sworks – 5. Faça­des, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Klasycyzm płodny czy też kuriozalny?

wywiady / o książce Jacek Dehnel Przemysław Witkowski

Elż­bie­ta Mar­tysz i Prze­my­sław Wit­kow­ski spie­ra­ją się o nową książ­kę Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny.

Więcej

Come to Me

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do utwo­ru Come to me Kār­li­sa Vēr­di­ņša, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nio­słem ci kana­pecz­kę, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 sierp­nia 2009 roku.

Więcej

Pożyczone style

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kārlis Vērdiņš

Kār­lis Vēr­di­ņš, autor wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 sierp­nia 2009 roku książ­ki Nio­słem ci kana­pecz­kę, w roz­mo­wie z Jac­kiem Deh­ne­lem.

Więcej

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ankiety i podsumowania Różni autorzy

Gło­sy Artu­ra Bursz­ty, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Ada­ma Popra­wy, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Firbankowskie bibeloty

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Dehnel

Recen­zja Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ronal­da Fir­ban­ka Stu­dium tem­pe­ra­men­tu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lute­go 2009 roku.

Więcej

Pomnę, pomnę, Wybuch

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do dwóch wier­szy Phi­li­pa Lar­ki­na, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zebra­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 lip­ca 2008 roku.

Więcej

Odsłuchiwanie Larkina (bez dreszczy)

wywiady / o książce Grzegorz Czekański Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem wyda­nej przez Biu­ro Lite­rac­kie książ­ki Phi­li­pa Lar­ki­na Zebra­ne.

Więcej

O Cle

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Pod­cza­szy, Jac­ka Deh­ne­la, Tobia­sza Mela­now­skie­go, Paw­ła Sar­ny oraz Jaku­ba Winiar­skie­go, towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Bogu­sła­wa Kier­ca Cło, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

Kryptoreklama korespondencyjnego kursu szybkiego czytania

wywiady / o książce Artur Burszta Krzysztof Jaworski

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Krzysz­to­fem Jawor­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dusze monet, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2007 roku.

Więcej

Samurajska brzytwa

wywiady / o książce Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Anny Krzy­wa­ni z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Phi­li­pa Lar­ki­na Zabra­ne.

Więcej

Zgodnie z rytmem obcego świata

wywiady / o książce Artur Burszta Bartłomiej Majzel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bar­tło­mie­jem Maj­zlem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bia­ła Afry­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 stycz­nia 2006 roku.

Więcej

Apetyt na Karpowicza

wywiady / o książce Artur Burszta Mirosław Spychalski

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Miro­sła­wem Spy­chal­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mówi Kar­po­wicz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 listo­pa­da 2005 roku.

Więcej

Nieprzyzwoite skupienie na sobie

wywiady / o książce Agnieszka Wolny-Hamkało Artur Burszta

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Agniesz­ką Wol­ny-Ham­ka­ło, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ani mi się śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2005 roku.

Więcej

Cały ten świat oranżady

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Oran­ża­da, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 wrze­śnia 2005 roku.

Więcej

Bez płaczów, dąsów i rzucania mięchem

wywiady / o pisaniu Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem, tłu­ma­czem poezji Phi­li­pa Lar­ki­na z wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim książ­ki Zebra­ne, roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Niespodziewane

recenzje / ESEJE Eliza Kącka

Recen­zja Eli­zy Kąc­kiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

FOTO-wiersz

recenzje / ESEJE Judyta Gulczyńska

Recen­zja Judy­ty Gul­czyń­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Seria w ciem­ność, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Setka albo The Best Of Biuro Literackie

recenzje / ESEJE Kamil Nolbert

Recen­zja Kami­la Nol­ber­ta z anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Topos”.

Więcej

Poetów album szkolny

recenzje / ESEJE Sylwia Sekret

Recen­zja Syl­wii Sekret z anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Lubimyczytać.pl.

Więcej

100 wierszy polskich stosownej długości

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się 5 czerw­ca 2015 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)

recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert

Autor­ski komen­tarz do wier­sza Macie­ja Rober­ta będą­ce­go poetyc­ką waria­cją na temat anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Artur Burszta biegnie na setkę, czyli 100 wierszy polskich stosownej długości

recenzje / IMPRESJE Marcin Jurzysta

Esej Mar­ci­na Jurzy­sty towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Gdzieś między minionym a teraz. Języki obce Jacka Dehnela

recenzje / ESEJE Dominika Ciechanowicz

Recen­zja Domi­ni­ki Cie­cha­no­wicz z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Literacka przygoda z formą. O zyskach i stratach poety Jacka Dehnela

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Tłumacz się

recenzje / ESEJE Sylwia Sekret

Recen­zja Syl­wii Sekret z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Lubimyczytać.pl.

Więcej

Poziomy zaawansowania

recenzje / ESEJE Aleksandra Reimann

Recen­zja Alek­san­dry Reimann z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2014 roku w „Nowych Książ­kach”.

Więcej

„Był dzień do opisania i nie było pointy”, czyli poeta zrozumiały w świecie tonów dekadenckich.

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Między mówić a milczeć

recenzje / IMPRESJE Janusz Drzewucki

Esej Janu­sza Drze­wuc­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Języ­ki obce Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Rytm i forma, inne tory współczesnej poezji polskiej

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Przyczynek do nauki o liryce dworskiej

recenzje / ESEJE Paweł Kozioł

Recen­zja Paw­ła Kozio­ła towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Na brzegu lustra

recenzje / ESEJE Artur Nowaczewski

Recen­zja Artu­ra Nowa­czew­skie­go z książ­ki Żywo­ty rów­no­le­głe Jac­ka Deh­ne­la.

Więcej

Transfer wieczności w mainstream

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Dyskretne kuksańce

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

O poezji Jacka Dehnela (laudacja)

recenzje / IMPRESJE Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki

Nie ma potrze­by po raz kolej­ny powta­rzać, że pisze poezję kla­sy­cy­zu­ją­cą lub neo­kla­sy­cy­zu­ją­cą. Nie w tym zawie­ra się, jak sądzę, atrak­cyj­ność i nośność jego pro­po­zy­cji…

Więcej